Netwerk over 600 meter hemelsbreed.

Pagina: 1
Acties:

• Toom_xray
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 21:40
Ik heb een praktisch probleem/uitdaging. Wij gaan elk jaar op vakantie in Frankrijk en daar wonen 2 oom en tantes (68 en 75 jaar) 600 meter van elkaar af, 1 daarvan heeft satelliet internet en nu wil ik een netwerk aanleggen zodat ze samen met 1 internet aansluitingen beide kunnen internetten/mailen. Het is een bosrijk gebied met veel bomen en er is helaas geen ononderbroken zicht naar elkaar. Heeft iemand zoiets al eens geprobeerd op te zetten of is het niet mogelijk?
Alvast bedankt….

Verwijderd

2 opties:
- Toch line of sight creeren door de hoogte in te gaan: 2 palen, 1 op iedere locatie, die hoog genoeg zijn om boven de obstakels uit te komen. Dan 2 richtantennes boven in de palen plaatsen.

- graven met een 6 tal repeaters ertussen. Of de duurdere uitvoering: glas.

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02-2025
Line of sight de hoogte in, en dan gebruik maken van Passive Power over Ethernet apperatuur, en anders wordt het echt glasvezel. Koper is gewoon een risico in een bosrijk gebied, waarbij je 2 huizen in gevaar zou kunnen brengen.
You'd need 2 Powerconnect 2824s, at $179 each.
Unfortunately, it looks like you can't use the cheap Short-wavelength SFP Connector, at $86 each, because they only do 500m, and you're at 600. That means you have to use the much more expensive Long-wavelength SFP Connector, at $370 each. These will do 10km.

So, your total hardware is two switches at $179, two transceivers at $370, plus fiber, plus labor, plus configuration time if you pay someone to do it. $1200 for hardware, probably $1k for fiber and labor.
http://ask.metafilter.com...rs-wired-Ethernet#2140108

/edit
Voor een draadloze mogenlijkheid kom ik uit op het volgende; http://www.streakwave.com/Itemdesc.asp?ic=LocoM5

Heb je echter wel line of sight voor nodig begrijp ik..

[ Voor 9% gewijzigd door ihre op 20-02-2012 19:26 ]

• Toom_xray
Bedankt maar beide is geen optie. Het is heuvelig waardoor de palen minimaal 25 meter worden, dus niet te doen. Graven door de bossen lijkt me ook geen goed idee. Iemand anders nog iedeën? Zijn er geen zenders te koop die wel deze afstand kunnen overbruggen?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:59
Niet legaal en zonder line of sight nee. Anders zou je wel kunnen kijken naar zeer sterke wifi zenders en ontvangers, alhoewel deze volgens mij niet legaal zijn.

• Toom_xray
PS ze hebben geen mega snelle verbinding nodig. Als ze ISDN dus 64 of 128k halen is het al goed voor mail. Tijd hebben die oudjes genoeg LOL. Ik heb heel vroeger nog wel een geëxperimenteerd met 1200 baud modem over 27MHz maar dat is te langzaam en zoooooo 90 jaren...

• Toom_xray
@ihre, LocoM5 komt in de buurt maar idd dit is een zicht verbinding, dank voor het meedenken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je de legaliteit achterwege laat kan je zoiets gebruiken: http://tweakers.net/price...o-engenius-eoc-2611p.html

2 stuks ervan op een zo hoog mogelijke mast zouden een heel eind moeten komen.
bij twijfel zou ik er nog een richtantenne bij doen om een snellere maar vooral stabielere verbinding te krijgen.

let wel: het zendvermogen van dit ding op volle polle is meer dan 6x wat officieel is toegestaan. :X

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 20-02-2012 19:38 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Ligt er niet iets van een oude telefoonlijn of coaxkabel tussen die 2 panden? Dan kun je die 2 gebruiken om data overheen te gooien.
(2 SDSL modems back2back = 2.3Mbit, en een Devolo oplossing oid geeft je al 20+ Mbit schat ik)

En is het eigen terrein of gemeentelijk? In het eerste geval kun je ook het ouderwetse 'telefoonpaal'concept gebruiken, en daar een staalkabel spannen waar je een koperkabel of glas langsheen legt (bij voorkeur glas ivm risico op blikseminslag enz)

De hierboven genoemde prijzen voor sfp's zijn aardig oud, een simpele 100Mbit glasmodule kost rond de 100 eur, 1Gbit 160 eur ofzo. Op Ebay koop je een 1Gbit optic rond de $90

Overigens zou ik bij dergelijke afstanden niet voor MM kiezen, maar SM, en dan kun je net de optics pakken die t goedkoopst zijn (1000BASE-LX of BX, waarbij je voor LX wel 2 vezels nodig hebt)

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 20-02-2012 19:41 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Even voor de volledigheid, 600 meter met een 850nm SFP (1000BASE-SX) kan wél over OM3 of beter fiber.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:10
je zult echt met richtantennes moeten werken, zendvermogen mag in Frankrijk hoger zijn dan hier voor zover ik weet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Toom_xray
Er liggen geen kabels. Een jaar of 20 geleden heeft de jongste tante een veldje gekregen en is daar gaan bouwen en die heeft ook het internet. De percelen liggen niet tegen elkaar aan er ligt nog 1 huis tussen waar ik mogelijk nog wel een steunzender kan plaatsen maar liever niet. Tevens worden de huizen ook nog gescheiden door een weg waar de boeren op rijden dus kabel langs of over de weg is niet wenselijk en ik heb ook geen zin om heel mijn vakantie te gaan graven? Ik snap niet dat er geen zenders zijn waar onze walkie talkies (443Mhz) op zitten, deze kunnen legaal 5 km halen (optimaal setting natuurlijk).

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

CyBeR schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:38:
[...]

Even voor de volledigheid, 600 meter met een 850nm SFP (1000BASE-SX) kan wél over OM3 of beter fiber.
600m is voor OM4 zo ongeveer de max. bij een 10GB verbinding. 600 meter word vaak gezien als het omslagpunt voor MM of SM. Waarschijnlijk kun je met OM2 of 3 de 1GB op die afstand ook wel halen, wat voldoende zou moeten zijn voor TS.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Verwijderd

Toom_xray schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:31:
PS ze hebben geen mega snelle verbinding nodig. Als ze ISDN dus 64 of 128k halen is het al goed voor mail. Tijd hebben die oudjes genoeg LOL. Ik heb heel vroeger nog wel een geëxperimenteerd met 1200 baud modem over 27MHz maar dat is te langzaam en zoooooo 90 jaren...
Packet radio FTW!... *O* :Y

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Misschien kan je gebruik maken van https://tools.ietf.org/html/rfc1149 ?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
DJSmiley schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:37:
Ligt er niet iets van een oude telefoonlijn of coaxkabel tussen die 2 panden? Dan kun je die 2 gebruiken om data overheen te gooien.
(2 SDSL modems back2back = 2.3Mbit, en een Devolo oplossing oid geeft je al 20+ Mbit schat ik)

En is het eigen terrein of gemeentelijk? In het eerste geval kun je ook het ouderwetse 'telefoonpaal'concept gebruiken, en daar een staalkabel spannen waar je een koperkabel of glas langsheen legt (bij voorkeur glas ivm risico op blikseminslag enz)

De hierboven genoemde prijzen voor sfp's zijn aardig oud, een simpele 100Mbit glasmodule kost rond de 100 eur, 1Gbit 160 eur ofzo. Op Ebay koop je een 1Gbit optic rond de $90

Overigens zou ik bij dergelijke afstanden niet voor MM kiezen, maar SM, en dan kun je net de optics pakken die t goedkoopst zijn (1000BASE-LX of BX, waarbij je voor LX wel 2 vezels nodig hebt)
Of 4,6 mbps zelfs met 4-wire.

De TS zou eens even moeten gaan kijken wat er wél ligt & mogelijk is :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Frogmen
  • Niet online
Je kan het natuurlijk gewoon proberen met 2 AP met richt antenne. Er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen. Als het echt platteland is kan het wel eens goed lukken omdat je weinig andere zenders hebt die alles verstoren. Blijft een gok. Bij de routershop hebben ze trouwens wel specifieke setjes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Tens schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:38:
je zult echt met richtantennes moeten werken, zendvermogen mag in Frankrijk hoger zijn dan hier voor zover ik weet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
country FR:
        (2402.000 - 2482.000 @ 40.000), (N/A, 20.00)
        (5170.000 - 5250.000 @ 40.000), (N/A, 20.00)
        (5250.000 - 5330.000 @ 40.000), (N/A, 20.00), DFS
        (5490.000 - 5710.000 @ 40.000), (N/A, 27.00), DFS
country NL:
        (2402.000 - 2482.000 @ 40.000), (N/A, 20.00)
        (5170.000 - 5250.000 @ 40.000), (N/A, 20.00), NO-OUTDOOR
        (5250.000 - 5330.000 @ 40.000), (N/A, 20.00), NO-OUTDOOR, DFS
        (5490.000 - 5710.000 @ 40.000), (N/A, 27.00), DFS

Zendvermogen in FR mag helemaal niet hoger dan in NL. Enige verschil is dat je de 5GHz frequenties daar wel buiten mag gebruiken en hier niet.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

5 Ghz heeft toch minder bereik (en is gevoeliger voor regen e.d.)?

Weet niet hoe duur internet daar is maar ik vermoed dat een tweede aansluiting nog altijd het goedkoopst is :X

• Toom_xray
Het is helaas geen vlak landschap dus zicht verbinding is niet mogelijk. Ik heb de winkel al gebeld en die vertelde dat bomen (dus water) erg slecht is voor wifisignaal. Apart een schotelverbinding aanleggen is voor hun niet rendabel, dan wordt het eerder via de analoge modem met alle gevolgen van dien. Ik vrees dat ze bij geschreven brieven zal blijven ;(

Toch bedankt voor het meedenken. :)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08
Ach niet zo snel opgeven. Sowieso moet je het max db gebeuren waar ze het hier over hebben gewoon negeren. Als je het niet te bont maakt is dat echt geen probleem. Het is niet dat je schade aan de gezondheid van omwonende aanbrengt maar dat je er geen vergunning voor hebt.

Dat zeggende hebben:
Je moet kijken naar Circular Polarization antennes. Deze zouden goed moeten zijn om zonder line of sight toch een wifi verbinding op te zetten. Leuk hobby project met wat DIY materiaal om lekker op de camping aan te knutselen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

laurens0619 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:06:
Ach niet zo snel opgeven. Sowieso moet je het max db gebeuren waar ze het hier over hebben gewoon negeren. Als je het niet te bont maakt is dat echt geen probleem. Het is niet dat je schade aan de gezondheid van omwonende aanbrengt maar dat je er geen vergunning voor hebt.
Behalve dan dat je dat bij 2.4GHz toevallig wel doet.

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wordt dat zendvermogen in de praktijk gecontroleerd? Zo ja, hoe dan?

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:06

RobTweaks

Captain Hindsight

CyBeR schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:08:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar is een negatieve invloed van 2.4GHz golven op mensen bewezen? Heb je daar misschien een bron van?

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik heb een locatie op het platteland waar geen adsl of kabel te krijgen is en die verbonden is door middel van line of sight naar een industrieterrein een paar kilometer verderop. In mijn geval hangt de (directionele) antenne gewoon in één van de bomen (de antenne op het industrieterrein is flink wat hoger, signaal gaat net over de bomen heen). Met een omni in dezelfde boom en een netbook als client is er zo'n 400-500 meter verder nog net signaal. Met een eenvoudig linksys access point is het signaal tussen de bomen weg na zo'n 100 meter.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Toom_xray
Het maakt mij ook niets uit als het te veel db of straling veroorzaakt. Er wonen daar 5 mensen in een straal van 1 km met een gemiddelde leeftijd van 75. De hoeveelheid straling zal hun doodsoorzaak niet zijn LOL. Er is simpelweg geen kant en klare oplossing voor de 600m zonder in de duizenden euro's te lopen.
Lang leve de packetradio.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 07:17
Volgens mij is de beste oplossing een USB dongle met een simkaart. Hoppa in de PC/laptop en je oom zonder internet kan internetten.

Alle andere oplossingen zijn minder praktisch of kosten klauwen met moeite & geld.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

robtaal schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:15:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar is een negatieve invloed van 2.4GHz golven op mensen bewezen? Heb je daar misschien een bron van?
Wel's van een magnetron gehoord? Die draaien ook op 2.4GHz.

De reden daarvoor is dat dat de resonantiefrequentie van water is, waardoor dat water opwarmt. Dat doe je dus, op een beperktere schaal, met wifi ook. De 100mW die hier is toegestaan is zo'n probleem niet, maar dat nou ontzettend op gaan zitten voeren lijkt me niet zo fijn.

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:06

RobTweaks

Captain Hindsight

CyBeR schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:35:
[...]

Wel's van een magnetron gehoord? Die draaien ook op 2.4GHz.

De reden daarvoor is dat dat de resonantiefrequentie van water is, waardoor dat water opwarmt. Dat doe je dus, op een beperktere schaal, met wifi ook. De 100mW die hier is toegestaan is zo'n probleem niet, maar dat nou ontzettend op gaan zitten voeren lijkt me niet zo fijn.
Ja, dat een magnetron op 2.4 GHz werkt dat wist ik wel, maar eerlijk gezegd dacht ik dat dat toch wel zo vele malen sterker zou zijn dan ander huishoudelijke apparatuur dat de vergelijking onmogelijk op gaat. Ik had mijn vraag eigenlijk anders moeten stellen: Kunnen (huis-tuin- en keuken) accespoints op 2.4 GHz ver genoeg worden opgevoerd om bewezen schadelijk te zijn voor mensen?

Uv-straling is bijvoorbeeld ook schadelijk voor de mens, maar in de praktijk maakt het niet als een extreem lage hoeveelheid straling verhoogd wordt met 50%, om maar even een voorbeeld te geven.

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• Toom_xray
Ik geef nog niet op :-) Hoever komen deze 2000mW zenders: http://www.cdrwinkel.com/...advertid//submode//chsum/

• Petervanakelyen
Kijk naar de antennes, niet naar het vermogen waarmee geadverteerd wordt.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Petervanakelyen schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:50:
Kijk naar de antennes, niet naar het vermogen waarmee geadverteerd wordt.
richtantennes zijn idd stukken efficententer.
en je hoeft niet eens boven de stralings norm te komen.

die kun je trouwens ook maken van een metalen koker.
er staan op internet her en der DIY turials

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 22-02-2012 22:55 ]

ora et labora

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lezen mensen. Richtantennes en een heuvelig veld met flink wat bomen...ik geef het je te doen. Als er al geen directe line of sight mogelijk is...

Ik ben eigenlijk bang dat er niet echt oplossingen zijn zonder te graven of hoog boven de grond...
En het zijn oudjes, dus het mag ws. niks kosten ook...

Enige wat ik me kan bedenken is een stel flinke(!) verlengsnoeren aan elkaar koppelen en daar Powerline overheen gooien. Met VMVK kabel (gebruik je normaal om tuinlantaarns aan te leggen) zou zoiets ook te doen moeten zijn. Alleen is 600m VMVK kabel wel flink aan de prijs...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• laurens0619
CyBeR schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 22:08:
[...]

Is dat bewezen dan?
Kijk maar eens op Wikipedia: dBm

Daar zie je dat wifi 100mw, wat je dus misschien wilt opvoeren naar 400mw om de afstand te halen
Als je in de tabel kijkt zie je dat een magnetron of een umts telefoons hier ver boven zitten met ~1 of 2 watt.

Een umts telefoon heb je naast je oor. Een richtantenne straalt in de lucht als het goed is in een gesloten spectrum waar niets tussen zit 1 kant op. Een umts telefoon daarentegen straalt alle kanten op dus heb je heel wat sneller last van.

Dus nogmaals. Een gerichte 400mw verbinding is echt peaunuts met wat er voor de rest in de lucht zit...
The Eagle schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:21:
Lezen mensen. Richtantennes en een heuvelig veld met flink wat bomen...ik geef het je te doen. Als er al geen directe line of sight mogelijk is...

Ik ben eigenlijk bang dat er niet echt oplossingen zijn zonder te graven of hoog boven de grond...
En het zijn oudjes, dus het mag ws. niks kosten ook...

Enige wat ik me kan bedenken is een stel flinke(!) verlengsnoeren aan elkaar koppelen en daar Powerline overheen gooien. Met VMVK kabel (gebruik je normaal om tuinlantaarns aan te leggen) zou zoiets ook te doen moeten zijn. Alleen is 600m VMVK kabel wel flink aan de prijs...
Richt antennes gaat je niet lukken. Maar met " circular polarization" zou het volgens deze site moeten lukken:
Afbeeldingslocatie: http://www.radiolabs.com/images/products/point-to-point-illustration.jpg

Hier nog wat achtergrond informatie.

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 22-02-2012 23:33 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In dit topic wordt beschreven hoe een medetweaker via een hooggelegen tussenstation (met moeite) een verbinding heeft weten te maken tussen twee verafgelegen punten. Als de omstandigheden zo'n constructie ook mogelijk zouden maken zou je dat nog kunnen overwegen.

Heeft het huis zonder internet wel telefoon of niet?

Verder zit ik me af te vragen of mobiele telefoons die direct met elkaar kunnen communiceren zonder tussenkomst van een zendmast gebruikt zouden kunnen worden voor een dataverbinding en wat daar het bereik van zou zijn. Misschien het uitzoeken waard.

• Toom_xray
Ja, het huis zonder internet heeft analoge telefoon maar daar kan je zo weinig mee.

@ eagle: Vmvk leggen, grapjas.

• Petervanakelyen
CaptJackSparrow schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:32:
In dit topic wordt beschreven hoe een medetweaker via een hooggelegen tussenstation (met moeite) een verbinding heeft weten te maken tussen twee verafgelegen punten. Als de omstandigheden zo'n constructie ook mogelijk zouden maken zou je dat nog kunnen overwegen.
Grappig, ik heb het topic ook net terug opengedaan. Jammer dat de foto's niet meer online staan. Er zit niet elke dag een Tweaker in Brazilie long-distance WiFi netwerken op te bouwen :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wel telefoon maar is daarover dan geen internettoegang leverbaar? En in het huis met satellietinternet? Hebben die ook telefoon? Zo ja moet ik daar uit afleiden dat internettoegang over de telefoonlijn daar niet beschikbaar is? Zou ik toch een beetje vreemd vinden 'in this day and age'.

• Toom_xray
Er is wel internet over de telefoon mogelijk maar het andere huis heeft onbeperkt satelietinternet, dus ik dacht eraan om ze daar beide daar op te zetten.

• laurens0619
Toom_xray schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 00:22:
Er is wel internet over de telefoon mogelijk maar het andere huis heeft onbeperkt satelietinternet, dus ik dacht eraan om om ze daar beide op te zetten.
doh..

in dat geval forget it. Qua kosten van hardware die je hebt om line of sight te overbruggen ga je het nog redden om goedkoper uit te zijn dan een DSL verbinding

• analog_
  • Niet online
Zoek ubiquity hardware, -96dBm met 1Mbit nog. Zeer krachtige hardware. Ik ga mezelf die BulletM5HP of BulletM2HP aanschaffen voor om en rond de 130euro. gaat ook tot 600mW of 1W niet zeker.

[ Voor 45% gewijzigd door analog_ op 23-02-2012 00:43 ]

• Petervanakelyen
Eenvoudig ADSL lijntje... Probleem opgelost :)

@Hierboven: ik heb 2 nanostations en zijn leuke dingetjes, maar de kans dat je met 600 meter bomen ertussen nog iets van signaal overhebt is nihil. Dan mag je nog krachtige hardware hebben. Line of Sight zorgt voor een heel ander verhaal, maar dat is blijkaar niet mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-02-2012 00:44 ]

• RonaldMones
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03-2022
Probeer het inderdaad met circulair polariserende antennes. Deze zijn speciaal voor dit soort doeleinden gemaakt. Ook veel radio stations in de bergen werken hier mee omdat die horizontaal en verticaal uitzenden. En uiteraard zo ontvangen. Daar door draagt het signaal beter.

• analog_
  • Niet online
RonaldMones schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 00:47:
Probeer het inderdaad met circulair polariserende antennes. Deze zijn speciaal voor dit soort doeleinden gemaakt. Ook veel radio stations in de bergen werken hier mee omdat die horizontaal en verticaal uitzenden. En uiteraard zo ontvangen. Daar door draagt het signaal beter.
Ze zenden niet beiden uit, de polarisatie draait effectief rond over de poynting vector (de lijn van zender naar ontvanger). Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Rising_circular.gif.

Het punt is is dat golven kunnen stuiteren op verandering van gelijdbaarheid van de massa (zoals licht in water ook breekt). Snells Law. Dit wordt gebruik om rond de kromming van de aarde te schieten onder de 20MHz, dit botst dan door verschil in de verschillende graad van ionisatie in de verschillende luchtlagen terug naar aarde waar het lekker beukt op de oceaan bv. Ook is er nog het Huygens Fresnel effect welke ervoor zorgt dat elk punt in de lucht je kan aannemen als nieuwe uitzend bron waardoor je dus effectief over een berg kan knallen met een deadzone erachter, echter een paar kilometer verder heb je weer ontvangst. Wat je effectief kan doen als je over een berg moet gaan is twee directionele antennes passief aanbrengen op een de piek en daarin naar toe zenden langs de ene kant, de tweede antenne zal dan een verzwakt signaal terug uitzenden langs de andere kant. Een soort van passieve man in the middle station, er is een fransman die dit gebruikt. Afbeeldingslocatie: http://yves.maguer.free.fr/WiFi/relais_passif.GIF Gevonden! Meer op : Yves Maguer, moet je wel frans kunnen lezen, zijn vertaling is bijzonder brak (slechter als google translate + niet up to date) maar zeer leuke lectuur anders.

[ Voor 14% gewijzigd door analog_ op 23-02-2012 01:09 ]

• toxict
  • Laatst online: 15:59
Ergens in het midden een Zeppelin met de benodigde apparatuur is zeker ook geen oplossing he?

:P

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Toom_xray
Adsl, kabel en fiber zijn niet beschikbaar en ook geen zeppelin LOL. Ik de postcode al gecheckt maar er is niets anders als satelietinternet.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-02 16:27

Flappiewappie

Hier nog meer

Toom_xray schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:08:
Adsl, kabel en fiber zijn niet beschikbaar en ook geen zeppelin LOL. Ik de postcode al gecheckt maar er is niets anders als satelietinternet.
Je zegt dat ISDN prima is, waarom dan niet gewoon inbellen met de telefoonlijn? Mail binnen halen en klaar...

Hier staat wat

• Toom_xray
Klopt, je weet hoe het is met die oudjes, ze vergeten perongeluk om internet af te sluiten en dan heb je het weer. Skype en andere dingen werken dan ook niet zo makkelijk.

• Petervanakelyen
Maar Skype met satellietinternet... geen idee wat de latency/snelheid is maar ik weet niet of dat zo vlot gaat.
Hier nog een linktest zonder line of sight, de rest van de site is ook heel interessant om eens te bekijken.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe is de mobiele telefoonontvangst daar?
Anders zou je een (niet te ouderwets ;)) mobieltje als usb-modem kunnen gebruiken icm. een Free-abo:
http://mobile.free.fr/
nieuws: Franse telco biedt onbeperkt abonnement voor 20 euro

• toxict
  • Laatst online: 15:59
3G router er neerzetten met een "onbeperkt" UMTS/HSDPA internet abbo...
Maar dat werkt natuurlijk alleen als de dekking daar toereikend is...

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik neem aan dat het huis met internet ook telefoon heeft? Zijn ze daar ook op 200% bedraad oftewel 4 aders waarvan ze er maar 2 gebruiken voor de telefoon? Dan *zou* het evt. mogelijk zijn om in de lokale centrale die twee extra aderparen met elkaar door te verbinden zodat je een permanente datalijn hebt.

Moet de telecommaatschappij daar wel aan mee willen werken en daar geen vermogen voor vragen... of moet de lokale telecommonteur met een flesje Aquavit o.i.d. te 'overtuigen' zijn om deze nobele daad zelfstandig te verrichten. ;)

Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. :p

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
CaptJackSparrow schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:12:
Ik neem aan dat het huis met internet ook telefoon heeft? Zijn ze daar ook op 200% bedraad oftewel 4 aders waarvan ze er maar 2 gebruiken voor de telefoon? Dan *zou* het evt. mogelijk zijn om in de lokale centrale die twee extra aderparen met elkaar door te verbinden zodat je een permanente datalijn hebt.

Moet de telecommaatschappij daar wel aan mee willen werken en daar geen vermogen voor vragen... of moet de lokale telecommonteur met een flesje Aquavit o.i.d. te 'overtuigen' zijn om deze nobele daad zelfstandig te verrichten. ;)

Met een beetje creativiteit kom je een heel eind. :p
Heel vroeger werd dat in NL ook wel gedaan, je nam een 'simpele' huurlijn en gooide daar een paar sdsl modems op. Ik geloof dat KPN dat later is gaan filteren ivm overspraak en dat ze dan 'duurdere' lijnen konden verkopen

Alleen als het via de centrale heen- en weer moet lopen zullen het misschien (te) lange kabellengtes worden.

gewoon zelf de telefoonkabel opgraven als ie langs het andere huis loopt :X
Pagina: 1