Toon posts:

Meest kansrijke Wifi oplossing in Brazillië

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ROFLASTC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21-09 15:28

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ik werk nu als docent/pedagoogje/ manusje van alles op een woonboerderij voor straatkinderen.

Deze boerderij ligt in Brazillië (dorpje Pequeri) en is dus enigzins afgelegen. De kinderen worden hier met paard en wagen naar school gebracht en ze vragen mij of mijn kinderen bij geboorte ook Portugees konden spreken. Hetgeen enigzins aangeeft hoe wereldwijs ze zijn.

Nu is het zo dat de bazin het mooi vindt als ik ervoor kan zorgen dat het internetsignaal cq de verbinding beschikbaar komt voor het hele terrein. Dat kan natuurlijk want ik zou via Google wel kunnen achterhalen hoe ik met een koekepan over het hele terrein kom maar , al zou dat goedkoop zijn, toch vergt dat enige technische kennis om te onderhouden en ik denk dathet vanzelf kapot gaat als ik er niet meer ben.

Het geval wil dat ze het tot dusver doen met een speedtouch DSL modempje dat ea verdeelt over 2 pc's in een kantoor en een WIFI routertje. Routertje werkt goed maar komt dus nergens omdat het kantoor gelegen is aan de andere kant van een heuvel dan de boerderij.

Het signaal moet dus over een heuvel en een terrein bestrijken met een aantal centerpark achtige huisjes.

Nu heb je van die campingversterkers die ik kan kopen cq laten overkomen maar dat kost nog wat geld. 240 per stuk dacht ik bij wifishop.nl

Iemand een praktisch idee? Onderhouds en vooral kennisarm en voor een totaalbedrag dat lager ligt dan 1500,- incl eventuele verzending.

1500 is nml het bedrag dat ze hier zouden moeten neerleggen voor een mast met schotel.

Of wil tweakers wel wat sponsoren?

Het zou nml mogelijk maken dat kinderen niet van 18.00 tot 22.30 naar school hoeven omdat de ICT docent dan pas aanwezig is. Ze zouden dan huiswerk op de Sitio (boerderij) kunnen maken en wat eerder op bed liggen.

Langverhaal kort: er moet een al bestaande WIFI verbinding vergroot worden over een heuvelachtig terrein.

Site v/d organisatie: www.remer.org.br

:)

ps. ik ben niet vaak online om evt te reageren. Doorgaans 3 dagen in de week.

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-09 18:48
Hoe goedkoop wil je het hebben? Je kan een zogenaamde WokFi maken (heel goedkoop) en die werken redelijk degelijk, maar professioneel kan je het niet noemen. :P Je kan ook gebruik maken van paraboolantenne's, die zijn natuurlijk al een pak professioneler. Sowieso zou het ontzettend handig zijn als je een iets uitgebreidere situatieschets zou kunnen maken. Wat is de juiste afstand die overbrugd moet worden, wat voor obstakels zitten er tussen?

Ik heb overigens nog een heel pak documentatie liggen (als je die kan afprinten misschien leuk om onderweg of op een plaats zonder internet te bekijken) en ik heb ook redelijk wat ervaring met long-range WiFi (ik ben lid van een vrijwilligersproject voor stedelijk draadloos internet).

[Voor 24% gewijzigd door Petervanakelyen op 04-11-2010 18:24]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:21:
Hoe goedkoop wil je het hebben? Je kan een zogenaamde WokFi maken (heel goedkoop) en die werken redelijk degelijk, maar professioneel kan je het niet noemen. :P Je kan ook gebruik maken van paraboolantenne's, die zijn natuurlijk al een pak professioneler. Sowieso zou het ontzettend handig zijn als je een iets uitgebreidere situatieschets zou kunnen maken. Wat is de juiste afstand die overbrugd moet worden, wat voor obstakels zitten er tussen?
o ik ga met mijn camera nog wat locatie fotoos maken hoor dat komt deze week sowieso wel.

And it goes BRAAAAAPP!

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-09 22:35

NeoMe

#Addict

Goedkoper is misschien wat kabels door de grond trekken, hoef je alleen maar een sleuf te graven met daarin de kabel + kabelgootje voor onder de grond. Heb je stabieler internet en kun je vanaf de andere kant van de heuvel het signaal opnieuw verzenden. Weet niet wat de afstand is :$

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Petervanakelyen
Er is overigens ook een project dat zich met iets gelijkaardigs bezighoudt, FabFi genaamd. De huidige website lijkt offline, maar hun blog staat nog wel online: http://fabfiblog.fabfolk.com/

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:57
Het meest kansrijke is natuurlijk kabels trekken totaan de huisjes en daar een wifi AP. Dat kost het minste aan onderhoud denk ik. Wel goed de kabels leggen natuurlijk.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:21:

Ik heb overigens nog een heel pak documentatie liggen (als je die kan afprinten misschien leuk om onderweg of op een plaats zonder internet te bekijken) en ik heb ook redelijk wat ervaring met long-range WiFi (ik ben lid van een vrijwilligersproject voor stedelijk draadloos internet).
hoe goedkoper hoe beter.

Ik wil die documentjes wel hebben. komende maandag ga ik naar een grote stad en dan kan ik evt gericht zoeken.

heuj ja kabels kan ook prima natuurlijk..... scheelt ook bij de onvermijdelijk onweerstormen (die er overigens niet om liegen hier)

Erm tot hoever ging Cat5 ook al weer? 100meter?

De grond hier is wel redelijk zuur en tjokvol mieren, termieten en ander gespuis.

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Leg ineens glasvezel aan, zijn er tenminste nog wat mogelijkheden tot uitbreiden in de toekomst :+

CAT5/6 gaat overigens inderdaad maar tot max. 100 meter. Ik zal eens uitzoeken wat allemaal nuttig is van de documentatie in dit geval (er zit ook een hoop informatie bij die je niet nodig hebt, captive portals enzo).

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Zo,

het heeft even geduurd maar hier op mijn flickr account wat fotoos van het terrein waarhet om gaat. De heuvel die ons dwarszit is 70 meter hoog en ongeveer 800 meter lang. Het kantoortje met een ADSL lijn ligt aan de ene kant en de kinderen wonen aan de andere kant.

www.flickr.com/roflastc en dan de set brasil internet.

Ik heb WIFIshop.nl bereid gevonden een outdoor accespoint met omni antenne en 10 meter cat5 te sponsoren i mijn familie heeft een ferm bedrag in euros opgehaald om hier materiaal te kopen maar we zijn er nog niet.

Ik kan nu wat ferme pannen kopen, routers en COAX kabels om de antenne v/d router te verlengen.

Op een nabijgelegen heuvel mag ik in een kerk 2 antennes en een router in Bridge mode plaatsen zodat ik het signaal door de vallei kan slingeren.

Ik heb straks, hopelijk 5 antennes van, wisselend pannen, een outdoor accespoint en wat normaliter TV ontvangers zijn.

klein vraagje: Als ik een normale router antenne verleng met coax en ik plaats de antenne voor de pan. Moet ie dan door het midden (horizontaal) of ervoor rechtop (verticaal) Ik heb iets gelezen over antenne die in het horizontaal en verticaal staan niet toppie samenwerken. Moet ik hier iets mee en alle antennes in het zelfde vlak zetten?

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Met WokFi's heb ik altijd een USB-stick gebruikt, en die ging door het midden. Maar ik zou zeggen: probeer uit wat het beste resultaat geeft? Afhankelijk van het type wok dat je gebruikt, is het nodig je antenne wat meer te verschuiven naar voor/achteren. Voor welke routers ben je overigens van plan te gaan? Ook softwarematig kan het erg leuk worden om alle verschillende hardware met elkaar verbinding te laten maken ;)

[Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-11-2010 17:57]

• croontje
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:10
Zou je van Fonera geen gratis routers kunnen krijgen? Mss de oudere versie of zo?

http://www.fon.com/en/

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:54:
Met WokFi's heb ik altijd een USB-stick gebruikt, en die ging door het midden. Maar ik zou zeggen: probeer uit wat het beste resultaat geeft? Afhankelijk van het type wok dat je gebruikt, is het nodig je antenne wat meer te verschuiven naar voor/achteren. Voor welke routers ben je overigens van plan te gaan? Ook softwarematig kan het erg leuk worden om alle verschillende hardware met elkaar verbinding te laten maken ;)
Ik heb mij scheel gezocht naar de routers die je noemde maar tot dusver geen resultaat. Ik heb nu een mailtje gestuurd naar mensen in Sao Paulo en Rio, wie weet maar de routers hier zijn wel anders... Ik probeer D-link materiaal te verzamelen, bekend en redelijk beschikbaar hier en uiteraard dezelfde types. Al ga ik daar pas echt achteraan als ik de sponsor antenne heb en weet op welke frequentie ed die werkt.
croontje schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 17:55:
Zou je van Fonera geen gratis routers kunnen krijgen? Mss de oudere versie of zo?

http://www.fon.com/en/
Zou mooi zijn maar ik had een tijd geleden 4 dozen met wat kleding en andere spullen opgestuurd naar hier en er zijn er maar 3 aangekomen. Ik heb toch wat vrees voor de Douane hier.

site gelezen en ik stuur ze een Email.

[Voor 19% gewijzigd door ROFLASTC op 23-11-2010 18:03]

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Het is niet erg dat je geen WRT54G's kan vinden, maar ik zou toch proberen om routers te vinden die ondersteund worden door DD-WRT. Op de website van DD-WRT (www.dd-wrt.com) staat een lijst met ondersteunde modellen. Het voordeel van DD-WRT is dat je een heel stuk meer kan met de router in kwestie en van huis- tuin- en keukenmateriaal redelijk professionele apparatuur kan maken. De features die voor jou van belang zijn, zijn het aanpassen van de Tx-power (het zendvermogen) en de uitgebreide client/bridge modes, en meestal vind je die features niet snel terug in de standaardfirmware.

De frequentie van 802.11b en 802.11g is overigens 2.4GHz. De kanaalinstellingen zorgen voor een minimale aanpassing in de frequentie. Begin sowieso niet met 5GHz, dat haal je nooit.

[Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-11-2010 18:10]

• marti-n
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-09 12:53
Is het misschien een idee om in 1 van die stroompalen een antenne te hangen ? Kun je volgensmij een behoorlijk end komen, zeker als er dd-wrt op draait :P (staat een ap op het werkt met dd-wrt, en haalt bijna 100 meter :))

• Petervanakelyen
Met LoS (Line of Sight) en zonder opgekrikt vermogen haal je normaal al wel al een paar honderd meter, maar als je omstandigheden minder ideaal zijn (slecht weer, mensen die voorbij wandelen, geen ideale antennes) is het zeker heel nuttig :)

• croontje
Dit is mss een onnozele suggestie maar euh, Powerline, zou dat geen optie kunnen zijn :D

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die palen met elektriciteitskabels. Lopen die toevallig ook tussen de punten van waar naar waar het signaal moet? Dan zijn ze misschien bruikbaar om ook een kabel langs in de lucht te hangen.

Als ik uit je bijschrift bij de foto begrijp dat er een afstand van 800m overbrugd moet worden zou Ethernet over Coax wellicht voldoende bereik geven. Volgens deze pagina zou het bereik tussen twee adapters 4000 voet oftewel 1200 meter zijn. $160 per stuk is goed te doen. Alleen moet je dan nog wel genoeg coax kabel hebben die geschikt is om te hangen over een afstand tussen twee palen. Die zal er toch wel zijn? Is misschien ook nog wel een donateur voor te vinden.

Dit lijkt me technisch ook een simpele oplossing die ze zelf wel moeten kunnen onderhouden. Eventueel een adapter in reserve en wat reparatiemateriaal voor evt. kabelbreuken.

• 42dpi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19:00

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

En ethernet over de stroomkabels?

Si vis pacem, para bellum

• AzzKickah
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:56

AzzKickah

06-CENSORED

Even tussendoor: dat heuvel'tje' op die foto's is toch never nooit niet 70 meter hoog?!

• croontje
croontje schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:33:
Dit is mss een onnozele suggestie maar euh, Powerline, zou dat geen optie kunnen zijn :D
Even mezelf quoten want ik heb even wat opgezocht:
Powerline haalt maximaal 5km als je een heel schoon spanningsnetwerk hebt, in de praktijk is het echter maar +/- 2km.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had daar ook naar gekeken en vond dat het advies niet meer dan 200m was. Daarom verwierp ik die optie.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
AzzKickah schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:42:
Even tussendoor: dat heuvel'tje' op die foto's is toch never nooit niet 70 meter hoog?!
Ik heb het idee dat de foto wat vertekent want de boer zei toch echt dat "o Pico e no settenta metro" en als je er bovenop staat geloof je dat wel ;)

Wat kabels betreft. Ik zou ook wel een kabel langs die palen willen slingeren maar dat gaat langs de weg +/- 700 meter en als het hier onweert dan is dat echt de hel op aarde, onweer in NL is wat lafjes rommelen in de verte. De kabels zijn , denk ik, niet afdoende te beschermen tegen statische lading in de lucht. Pantennes dan ook niet maar dat is een wat goedkoper probleem dan kabels die hier 10,- euro de meter kosten.

Hier in brazillie zijn ze ook gewoon met wat ander materiaal. Coax om de router antenne te verlengen en dan een parabool antenne is makkelijker dan kabels over een grote afstand slingeren.

Al gaat mijn voorkeur ook wel uit naar kabels, is alleen de duurste oplossing.

And it goes BRAAAAAPP!

• croontje
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 18:55:
Ik had daar ook naar gekeken en vond dat het advies niet meer dan 200m was. Daarom verwierp ik die optie.
Mja, maar als het enkel de snelheid van ADSL moet kunnen bijbenen dan is eht misschien genoeg. En 2 powerline adaptertjes insteken en aansluiten is snel getest natuurlijk. Ze moeten wel tot ginder geraken :s

• Petervanakelyen
Wat juist zei de boer juist? Google Translate verstaat er alleszinds niets van :P
Is het overigens niet wat gevaarlijk om zelf in de buurt van die stroomkabels te gaan prutsen?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mijn gedachte was dat als die elektriciteitskabels het ook houden met het weer dat je noemde dat dan geschikte coax kabels dat ook zouden moeten kunnen. En coax is per definitie afgeschermde kabel natuurlijk.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:02:
Mijn gedachte was dat als die elektriciteitskabels het ook houden met het weer dat je noemde dat dan geschikte coax kabels dat ook zouden moeten kunnen. En coax is per definitie afgeschermde kabel natuurlijk.
stroom valt nog wel eens uit :) Maar ja eens zoeken naar een COAX boer....

Tricky hoor alles is hier duurder dan in de VS of EU.....

And it goes BRAAAAAPP!

• Alex)
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-08 18:03
Ik zou voor het eerste stuk (internet over de heuvel heen) sowieso voor kabels kiezen, misschien kun je die in de grond ingraven. Hoeft niet diep te zijn, met een plastic buisje eromheen (denk: riolering e.d.) kun je de kabels ook wel enigszins beschermen tegen ongediertje verwacht ik. Eenmaal op plaats van bestemming kun je het met wifi wel verder verdelen.

We are shaping the future

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:02:

Is het overigens niet wat gevaarlijk om zelf in de buurt van die stroomkabels te gaan prutsen?
JA :P

Maar ik ga wel ff zoeken naar veel coax. Een kerel hier uit de buurt mailde net ook dat er veel wordt gedaan met COAX vanwege de bliksem / statische lading in de lucht.

overigens: o pico no setenta metro

And it goes BRAAAAAPP!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Prijs van coax valt nog wel mee. Je koopt het dan natuurlijk niet bij de winkel om de hoek. Bij Fa. Hof al tussen 665 en 1684 euro de kilometer. Da's verkoopprijs. Als ze niet al te vaak dergelijke verzoeken krijgen kan ik me voorstellen dat ze er wellicht voor te porren kunnen zijn om 2 rollen van 500m te doneren. Nee heb je. Bel/mail ze eens.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In hoeverre regent / vriest het daar uberhaupt? Hier in NL gaan kabels minimaal 60cm de grond in om de vorst te kunnen doorstaan, maar ik kan me voorstellen dat je daar in een subtropisch land als Brazilie wat minder last van hebt. Regen daarentegen... :+ Een waterdichte mantel kost je ook geld. Als je nou ergens in het midden een huisje had staan....

Wat ik wel weet is dat coax prima tegen regen en vorst kan. Been there, done that. Alleen heeft thinnet coax weer het nadeel dat het max 185m kan overbruggen (Wikipedia: Ethernet), en dat je nooit boven de 10Mbit uit zult komen. Maar dat red je wireless denk ik in het gunstigste geval ook niet ;)

Qua spullen bestellen zou ik voor de VS gaan. Scheelt je een hoop met de EU, plus verzendkosten ook nog eens lager want kleinere afstand (al blijft het een klere-eind :P )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:29:

Qua spullen bestellen zou ik voor de VS gaan. Scheelt je een hoop met de EU, plus verzendkosten ook nog eens lager want kleinere afstand (al blijft het een klere-eind :P )
Brazillie heeft de pest aan de VS ;) Spullen van daar naar hier halen kost maaaaanden.
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:25:
Prijs van coax valt nog wel mee. Je koopt het dan natuurlijk niet bij de winkel om de hoek. Bij Fa. Hof al tussen 665 en 1684 euro de kilometer. Da's verkoopprijs. Als ze niet al te vaak dergelijke verzoeken krijgen kan ik me voorstellen dat ze er wellicht voor te porren kunnen zijn om 2 rollen van 500m te doneren. Nee heb je. Bel/mail ze eens.
gemailed :)

And it goes BRAAAAAPP!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat was snel. Ik hoop wel dat je het een beetje goed gebracht hebt. Zoiets lospeuteren is wel iets dat je een beetje moet kunnen. Je moet het weten 'te verkopen'. Een goed geschreven stukje kan wonderen doen maar een slecht geschreven stukje is kansloos.

Je moet o.a. aanbieden het project met foto en video te documenteren en er een ruimschoots aandacht aan te besteden op de website. En dan ook in het Engels natuurlijk en misschien zelfs ook in het Nederlands. En dat ze er zelf ook op hun website een leuk stukje over zouden kunnen maken. Dat mes snijdt aan twee kanten. Zij laten zien dat ze 'goede daden' doen, ze fleuren hun website op met iets anders dan alleen saaie kabels en jullie krijgen wat extra 'exposure' met wie weet wat voor positieve gevolgen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:47:
[...]

Dat was snel. Ik hoop wel dat je het een beetje goed gebracht hebt. Zoiets lospeuteren is wel iets dat je een beetje moet kunnen. Je moet het weten 'te verkopen'. Een goed geschreven stukje kan wonderen doen maar een slecht geschreven stukje is kansloos.

Je moet o.a. aanbieden het project met foto en video te documenteren en er een ruimschoots aandacht aan te besteden op de website. En dan ook in het Engels natuurlijk en misschien zelfs ook in het Nederlands. En dat ze er zelf ook op hun website een leuk stukje over zouden kunnen maken. Dat mes snijdt aan twee kanten. Zij laten zien dat ze 'goede daden' doen, ze fleuren hun website op met iets anders dan alleen saaie kabels en jullie krijgen wat extra 'exposure' met wie weet wat voor positieve gevolgen.
ik had al een vergelijkbare tekst klaarliggen :)

And it goes BRAAAAAPP!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hou ons op de hoogte. Als het meezit zijn ze er misschien voor te vinden om het hele project te financieren. Hun kabel vormt er dan per slot het centrale onderdeel van. Gezien de nieuwe fabriek die ze aan het neerzetten zijn zijn ze er groot genoeg voor.

• jasper1989
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 24-08 12:41
Heel misschien iets wat om te overwegen is om een mini ip dslam http://www.versatek.com/products/vx1000ld.htm te plaatsen en dan redelijk stevige koper kabel naar de hut leggen. Heb even een klein beetje gerekend en volgens het budget moet dat wel lukken, ik vrees echter dat het niet helemaal een kennisarme oplossing is (doch niet ondoenbaar).

Overigens als je het toch over coax wilt doen levert devolo deze dingen ook http://www.devolo.be/busi...ost_voordelen_2.html?l=nl. Deze zouden tot 750meter kunnen overbruggen maar je ziet echter maar weinig/geen gebruikers ervaringen. Heeft er iemand effectief ervaring met welke snelheid dat die dingen dan nog halen? Of zou coax dan echt zo weinig verlies hebben?

• Petervanakelyen
Hoe staat het ondertussen? :)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:31
Trouwens, als je toch perse met WiFi moet werken op een zeker punt, dan kun je eens kijken naar bv. Senao AP's. Ik meen dat die tot in ieder gevall 200mWatt gaan en misschien wel 1 of 2 watt. Ik weet niet hoe de wetgeving in Brazilie is op dat gebied, maar ik vermoed dat dat daar wel losloopt.

LinkedIn
BlackIntel

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Beetje drukke week gehad in Rio ;) Nu even strand en volgende week boodschappen doen voor de pan en 300 meter coax.

[Voor 40% gewijzigd door ROFLASTC op 29-11-2010 16:55]

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Goed Ik heb vandaag nog eens rondgekeken in Rio bij de wat grotere zaken maar het is nogal een gedoe om ze uberhaupt uit te leggen wat ik wil. Vervolgens verschillen de meningen over wat wel of niet kan en hoeveel meter ik kan gebruiken zonder versterkers. Sowieso is het COAX dat in routers zit een kleiner soort dan reguliere TV coax. Nu bedacht ik mij ze meer naar kabels te vragen via de "officiele" benaming zoals RG-6/UQ.

Echter ben ik nauwelijks technisch genoeg om zelf te snappen naar welk type ik dan moet vragen...

Welk type kabel is geschikt voor mijn plan en is te koppelen aan een router? Zoals ik zei heeft een router veel kleiner coax dan gangbaar.

PS. de Linksys wrtg54 routers gevonden maar 400mw routers zijn nauwelijks duurder.

[Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 01-12-2010 23:04]

And it goes BRAAAAAPP!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er zijn vele soorten coax maar *als* je even uit zou gaan van de apparaten waar ik eerder naar linkte dan staat daarbij dat die geschikt zijn voor RG-59 en RG-6. Dan lijkt me dat RG-6 van het "Messenger" type voor jouw toepassing de meest aangewezen zou zijn.
RG/6 is available in three different types designed for various applications. "Plain" or "house" wire is designed for indoor or external house wiring. "Flooded" cable is infused with heavy waterproofing for use in underground conduit (ideally) or direct burial. "Messenger" may contain some waterproofing but is distinguished by the addition of a steel messenger wire along its length to carry the tension involved in an aerial drop from a utility pole.
Heb je nog een reactie gekregen van de Fa. Hof?

[Voor 24% gewijzigd door CaptJackSparrow op 01-12-2010 23:36]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:36:
Er zijn vele soorten coax maar *als* je even uit zou gaan van de apparaten waar ik eerder naar linkte dan staat daarbij dat die geschikt zijn voor RG-59 en RG-6. Dan lijkt me dat RG-6 van het "Messenger" type voor jouw toepassing de meest aangewezen zou zijn.

[...]

Heb je nog een reactie gekregen van de Fa. Hof?
Ik stond vanmiddag ook al met dat soort kabels in mijn hand maar de juiste connectors om het te koppelen aan mini-coax van een router is lastig om het zachtjes uit te drukken.

Fa. Hof ga ik volgende week eens bellen denk ik. Het duurde ook een tijdje voordat WIFIshop reageerde maar ik vrees het ergste. Opvolg telefoontje kan wat duidelijkheid verschaffen.

edit: wat de apparaten betreft uit jouw link van laatst ik ging met een printje , fotoos en uitleg langs winkels maar niemand heeft ooit zoiets gezien.

[Voor 7% gewijzigd door ROFLASTC op 02-12-2010 00:00]

And it goes BRAAAAAPP!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Strikt gesproken weet je pas wat voor connectors je nodig hebt als je weet wat voor hardware je gaat gebruiken maar de meeste ethernet over coax adapters zullen gelijksoortige connectors gebruiken. Zouden dat niet gewoon BNC connectors zijn? Daar moeten lijkt me altijd uitvoeringen van zijn die geschikt zijn om op de meeste/alle soorten coax te bevestigen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:24:
Strikt gesproken weet je pas wat voor connectors je nodig hebt als je weet wat voor hardware je gaat gebruiken maar de meeste ethernet over coax adapters zullen gelijksoortige connectors gebruiken. Zouden dat niet gewoon BNC connectors zijn? Daar moeten lijkt me altijd uitvoeringen van zijn die geschikt zijn om op de meeste/alle soorten coax te bevestigen.
Ik wilde het gaan houden op routers en met COAX verlengde antennes (als dat technisch kan) tegen signaal verlies een 2tal 400mw routers. Deze hebbende gebruikelijke mini-aansluitingen. Ik ga morgen of vrijdag maar eens rondvragen naar winkels met BNC connectors/adapters, wie weet. Ik heb ze wel gezien voor grotere kabel types

Edit: overigens nog wel een winkel gevonden met redelijke prijzen voor redelijke 2e hands laptops en routers die 400mw uitzenden waren ook niet schreeuwend duur.

[Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 02-12-2010 00:34]

And it goes BRAAAAAPP!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:47

franssie

Save the albatross

let wel op dat BNC er in een 50 en 75 ohm versie is, verschil is bijna niet te zien alleen schijnt de middelste pen anders vwb dikte te zijn en voor problemen te kunnen zorgen. Ethernet schijnt de 50 ohm versie te gebruiken dus die moet je bij elke zendamateur wel kunnen vinden.
Op mijn zend antennes heb ik ook wel wat BNC pluggen zitten en het verschilt nogal per kabelsoort, van 6mm tot 12mm kabeldikte maakt voor de plug veel uit aan de achterkant, de stekkerzijde is natuurlijk altijd gelijk.
Voordeel van BNC is dat er altijd wel een verloopje te koop is maar op deze afstanden wordt het waarschijnlijk toch zelf aanzetten (krimpen of solderen?) en dan heb je er weinig voordeel meer aan.

Edit: oh ja - kijk even wat de dempingspactor van de kabel is per 100 meter, op hogere frequenties (wat me bij ethernet het geval lijkt) kan dat nogal oplopen. 100 meter kabel van type A kan wat betreft demping gelijk staan aan 300 meter kabel van type 3, alle verhalen over max kabel lengte zijn dus nogal relatief.
Ook als je dus zendantenne's met coax gaat gebruiken is op de wifi freq van een paar Ghz de demping van enorm belang, gebruik voor kabels langer dan een tiental meter liefst iets wat duimdik is maar zeker geen RG58 of van dat teflon spul. Bedenk dat het ontvangen signaal ook weer door die kabel terug moet, dus de demping werkt al aan twee kanten.

Leuk project!

edit2:// er zijn veel sites over zelfbouw wifi met veel expertise - http://pe2er.nl/ is zendamateur die er veel ervaring mee heeft. Ik weet niet of ie op tweakers zit maar wat zo op internet van zijn hand lees lijkt ie me niet te beroerd je van advies te voorzien, zeker als het op WIFI zenden, kabels en connectoren etc aankomt.

[Voor 48% gewijzigd door franssie op 02-12-2010 00:53]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik was dit nog tegengekomen over de ervaringen van iemand die ethernet over coax heeft aangelegd op kleinere schaal in een huis. Hij had blijkbaar ook wat moeite om hardware te vinden. Je vindt echter aardig wat als je op Google naar ethernet over coax of hcna ethernet zoekt.

Ik zag dat je terwijl ik dit zat te schrijven gepost hebt dat je eigenlijk een andere constructie wilt gebruiken met toch een deels draadloze verbinding. Om de haalbaarheid daarvan te kunnen beoordelen lijken meer details nodig. Dan moet je natuurlijk ook eerst uitzoeken of routers met zo'n antenne op een dergelijke afstand overweg kunnen en wat voor antennes (voor buitengebruik?) daarvoor geschikt en verkrijgbaar zijn.

Draadloos blijft toch altijd zijn complexiteit en zwakheden hebben. Ik vraag me o.a. af of die onweren die je noemde bijvoorbeeld het draadloze signaal en evt. de routers zelf niet fors zouden kunnen verstoren. Als je antennes opstelt op een hoog punt moet je ook weer rekening houden met het risico van blikseminslag. Dat kan je in het ergste geval een hoop apparatuurschade, misschien wel inclusief computer(s), opleveren. Nog afgezien van mogelijke risico's voor mensen.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:34:
let wel op dat BNC er in een 50 en 75 ohm versie is, verschil is bijna niet te zien alleen schijnt de middelste pen anders vwb dikte te zijn en voor problemen te kunnen zorgen. Ethernet schijnt de 50 ohm versie te gebruiken dus die moet je bij elke zendamateur wel kunnen vinden.
Op mijn zend antennes heb ik ook wel wat BNC pluggen zitten en het verschilt nogal per kabelsoort, van 6mm tot 12mm kabeldikte maakt voor de plug veel uit aan de achterkant, de stekkerzijde is natuurlijk altijd gelijk.
Voordeel van BNC is dat er altijd wel een verloopje te koop is maar op deze afstanden wordt het waarschijnlijk toch zelf aanzetten (krimpen of solderen?) en dan heb je er weinig voordeel meer aan.

Edit: oh ja - kijk even wat de dempingspactor van de kabel is per 100 meter, op hogere frequenties (wat me bij ethernet het geval lijkt) kan dat nogal oplopen. 100 meter kabel van type A kan wat betreft demping gelijk staan aan 300 meter kabel van type 3, alle verhalen over max kabel lengte zijn dus nogal relatief.
Ook als je dus zendantenne's met coax gaat gebruiken is op de wifi freq van een paar Ghz de demping van enorm belang, gebruik voor kabels langer dan een tiental meter liefst iets wat duimdik is maar zeker geen RG58 of van dat teflon spul. Bedenk dat het ontvangen signaal ook weer door die kabel terug moet, dus de demping werkt al aan twee kanten.

Leuk project!

edit2:// er zijn veel sites over zelfbouw wifi met veel expertise - http://pe2er.nl/ is zendamateur die er veel ervaring mee heeft. Ik weet niet of ie op tweakers zit maar wat zo op internet van zijn hand lees lijkt ie me niet te beroerd je van advies te voorzien, zeker als het op WIFI zenden, kabels en connectoren etc aankomt.
Eens zien of ik hem een mail kan sturen want het wordt allemaal iets ingewikkelder dan ik dacht met kabel maar alleen antennes haalt het denk ik ook niet om dat de hoek van het kantoor met DSL zo scherp is t.o.v de heuvel.

Het is leuk maar de taalbarriere helpt niet echt :P Morgen kan ik iig meer gericht gaan vragen naar kabels, types en connectoren.

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:58:

Draadloos blijft toch altijd zijn complexiteit en zwakheden hebben. Ik vraag me o.a. af of die onweren die je noemde bijvoorbeeld het draadloze signaal en evt. de routers zelf niet fors zouden kunnen verstoren. Als je antennes opstelt op een hoog punt moet je ook weer rekening houden met het risico van blikseminslag. Dat kan je in het ergste geval een hoop apparatuurschade, misschien wel inclusief computer(s), opleveren. Nog afgezien van mogelijke risico's voor mensen.
Dat is ook waar. Mijn 1e voorkeur blijft COAX ook vanwege onweer en statische elektriciteit. De koekepan die ik daaraan wil verbinden zou dan een dakje krijgen en een bliksem afleider maar eerst eens opzoek naar connectoren.

edit: als ik nou van die COAX/Ethernet apparaten kon vinden dan zijn er weer wat zorgen weggenomen. Misschien ook morgen maar eens kijken hoe lang het duurt voorziets hier is. In de eventuele koekepan kan ik dan zelf een stuk messing of ijzer als antenne/richt antenne gebruiken.

[Voor 14% gewijzigd door ROFLASTC op 02-12-2010 01:20]

And it goes BRAAAAAPP!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik denk dat een telefoontje met Fa. Hof heel nuttig kan zijn. Ten eerste omdat daar mensen zullen zitten die er ECHT verstand van hebben. Zij zullen ook of zelf veel praktijkervaring hebben of je naar mensen met veel praktijkervaring kunnen doorverwijzen. Als je daar de goede(!) vragen stelt zou je wel eens een heel eind verder kunnen komen. Ik zou het bij hun wel presenteren als een puur bedrade constructie.

En *als* ze er inderdaad voor zichzelf een 'projectje' van willen maken dan zou dat helemaal ideaal zijn. Hier is natuurlijk aan zo'n beetje alles te komen. Dan kan al het benodigde materiaal hier verzameld worden en naar jou verscheept worden.

Anoniem: 62011

Mischien zo'n powerline adapter, schijnt 300 meter te halen.
http://www.belkin.com/IWC...process?Product_Id=496178

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 02-12-2010 01:55]

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:20

ToolkiT

brit-tweaker

Petervanakelyen schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:56:
Leg ineens glasvezel aan, zijn er tenminste nog wat mogelijkheden tot uitbreiden in de toekomst :+

CAT5/6 gaat overigens inderdaad maar tot max. 100 meter. Ik zal eens uitzoeken wat allemaal nuttig is van de documentatie in dit geval (er zit ook een hoop informatie bij die je niet nodig hebt, captive portals enzo).
officieel wel ja, maar wij hebben het wel eens geprobeert met een rol van 300M die uit het raam 2 omhoog en 1 flat opzij ging en dat werkte tot onze verbazing goed... het grootste gedeelte van de draad zat nog wel op de rol dat wel..

En in mijn HTS tijd hoorde ik ook verhalen over mensen met null modems die 3x de officiele afstand haalden... dus er zit meestal wel wat marge in.. maar in dit geval ben ik het met je eens dat CAT5 waarschijnlijk niet gaat werken...

Is het geen optie om een repeater station boven op de berg te zetten en daar richt antenne's op te mikken?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
ToolkiT schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:17:

Is het geen optie om een repeater station boven op de berg te zetten en daar richt antenne's op te mikken?
Dat zou ook nog kunnen maar dan staan er weer heel veel bomen in de weg. Op dit moment denk ik aan Router->Kabel->Pantenne om het signaal naar de boerderij te schreeuwen->Omni-antenne voor distributie over de huisjes en voor een router waar de school PC's aan moeten komen (mettertijd)

Ik zou kunnen kijken of ik het wireless kan rondketsen maar zoals hierboven al gezegd is dat meer kwetsbaar voor verstoring.

Het belangrijkste obstakel is iig de heuvel en at het signaal daar overheen moet.

[Voor 9% gewijzigd door ROFLASTC op 02-12-2010 12:24]

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Waar ga je alles juist zetten? Om over de berg te geraken, zou je een router in het kantoor kunnen zetten, die verbonden is met een antenne buiten die bergop straalt. Op de berg wordt het dan signaal ontvangen waarna het langs de andere terug naar beneden kan worden gestraalt en dan onder de huisjes wordt verdeeld.

De node op de berg kan je niet zo gemakkelijk wegdenken, dus ik weet niet juist wat je nu wil doen.
Als ik het goed begrijp wil je dus de COAX leggen vanaf het AP in het kantoor tot op een plaats waar je rechtstreeks naar beneden kan stralen?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:35:
Waar ga je alles juist zetten? Om over de berg te geraken, zou je een router in het kantoor kunnen zetten, die verbonden is met een antenne buiten die bergop straalt. Op de berg wordt het dan signaal ontvangen waarna het langs de andere terug naar beneden kan worden gestraalt en dan onder de huisjes wordt verdeeld.

De node op de berg kan je niet zo gemakkelijk wegdenken, dus ik weet niet juist wat je nu wil doen.
Als ik het goed begrijp wil je dus de COAX leggen vanaf het AP in het kantoor tot op een plaats waar je rechtstreeks naar beneden kan stralen?
plan 1 is idd een coax de berg op en dan naar beneden stralen naar de huizen. plan 2 is met wifi nodes (links zoals dat hier heet) en dan over de heuvel heen beamen. De heuvels hier zijn erg scherp en rondstralen wordt tricky daardoor , vandaar dat coax mijn voorkeur heeft.

edit; ik zit wel in de rondte te denken over wat kan of niet maar hierboven is min of meer mijn plan.

[Voor 5% gewijzigd door ROFLASTC op 02-12-2010 13:19]

And it goes BRAAAAAPP!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

ROFLASTC schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:23:
[...]

Dat zou ook nog kunnen maar dan staan er weer heel veel bomen in de weg. Op dit moment denk ik aan Router->Kabel->Pantenne om het signaal naar de boerderij te schreeuwen->Omni-antenne voor distributie over de huisjes en voor een router waar de school PC's aan moeten komen (mettertijd)

Ik zou kunnen kijken of ik het wireless kan rondketsen maar zoals hierboven al gezegd is dat meer kwetsbaar voor verstoring.

Het belangrijkste obstakel is iig de heuvel en at het signaal daar overheen moet.
Ik dacht dat ze in Brazilie juist niet zo'n problemen met bomen/regenwoud kappen hadden? :+

• MaZeLe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:19
En? Is het allemaal gelukt? Je hebt mij (misschien wel ons) nieuwsgierig gemaakt naar je uiteindelijke oplossing en natuurlijk of het allemaal werkt?

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Zucht het schiet niet echt op allemaal .
Anyway. Ik heb op het terrein het volgende nu staan: locatie B : Een EoC1650 outdoor accespoint/cliëntbridge. De antenne heb ik verlengd met 10meter mini-coax en het vervolgens aan een omgehakte boom vastgemaakt waardoor de antenne uit eindelijk 4 a 5 meter hoog staat.

Zo heeft het ding een goed zicht op een kerkje een paar 100 meter verder op (locatie C) waar ik 2 parabool antennes met 2 routers heb staan (elke antenne 1 router en ook 10 meter coax ertussen omdat de parabolen op het dak staan en de routers binnen. Het gaat in de kerk om 2 d-link dir-600 routers met dd-wrt erop.

Deze routers heb ik ingesteld als: 1 accespoint naar de EoC1650 de dir-600 heeft een vast IP adres en de DHCP server staat uit (al staat WAN acces nog op DHCP adres verkrijgen) verder heb ik niets in de router aangepast

Er gaat van deze router een kabel (LAN poort1) naar de LAN poort van de 2e router. Deze staat in repeater bridge (en is dus ook een dir-600 met dd-wrt) ook hier heeft de router een vast adres, staat de DHCP server uit maar staat het WAN connection type nog op DHCP verkrijgen

Ze zien elkaar wel. Ik weet op dit moment nog niet hoeveel dBm ontvangst ze meten en ik kan zelfs de EoC1650 laten client , joinen met een router op de kerk. Echter kan ik niks pingen of een pagina benaderen. De EoC laat zien dat hij van groen (goed signaal) vlot naar rood: slecht signaal gaat.

Als ik ping dan zegt windows dat de doelhost onbereikbaar is maar dat het packet verlies o% is , gek genoeg. Echter zal het wel 100% verlies zijn want ik kom er gewoon niet doorheen. Als ik in het site survey programma van de EoC zit dan ziet hij dus alles (ook de 2e router die als repeaterbridge staat). Hij linkt/joinend als client maar verder kom ik niet.

Ik zal al blij zijn als ik een stabiele link tussen de EoC en de kerk gedaan krijg maar dan ben ik nog steeds niet de heuvel over naar het kantoor met een DSL lijn (locatie A). Deze lijn lijkt mij overigens veel te zwak maar dat is een zorg voor de organisatie hier. Ik wil alleen een berg over.

Nu hadden jullie het erover om Coax te leggen maar ik kan op dit moment niks meer zelf betalen want het budget hiervoor is op. FA.Hof heeft na 2 mails en 2 keer bellen geen enkele keer iets van zich laten horen en Tweakers ook niet. Dus tenzij er ergens nog geld vandaan komt gaat er niks gebeuren. ook was ik van plan om, maar, 300 meter coax neer te leggen met een schotel eraan maar kan een router antenne daar überhaupt met communiceren? Zelfs als ik z’n coax ethernet adapter gebruik om een internet signaal te zenden?

Ik kan WDS nog proberen en wellicht dat, dat makkelijker kontakt maakt maar ik denk niet dat het daaraan ligt. De weg is iig vrij want ik heb zat bomen gehakt. Wellicht dat de afstand te groot is?

Ik heb hier op aanraden een linkje naar een google maps pagina met daarop de verschillende locaties Ik zie niet of de afstand naar de kerk te groot is.

op zich is het wel gelukt een zaaltje op te knappen en met 2 computers in te richten en het zou mooi zijn als ik voor mijn vertrek nog een intranet gedaan krijg. Wellicht dat dat ook een truuk is. Ik zou bv een server kunnen installeren met spelletjes en evt om huiswerk te maken, belangrijke documenten op te bewaren. Ken men ten minste iets leren/oefenen met PC’s .

Anyway linkje: http://maps.google.com/ma...0.009645&ie=UTF8&t=h&z=17

Ps: vanaf de kerk kan ik de kleine witte antenne van de EoC165o gewoon zien dus afstand lijkt mij geen probleem , maar toch…..

pps: brasillianen zijn trrrraaaag. Afgel0pen 1,5 maand is het hier vakantie geweest en dan kan je maar beter nergens 0m bellen. Met de regenst0rmen van laatst is 00k 1 antenne van mij de berg afgesp0eld , dus sja met n0g 3 maanden te gaan hier heb ik er niet veel h00p in. WEl heb ik ene klasl0kaaltje met pc's 0p het terrein v00r elkaar. Dat is iig iets.

[Voor 4% gewijzigd door ROFLASTC op 02-02-2011 00:17]

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Als je op router 3 de DHCP server nu terug aanzet en je joint hem met de EOC, kan je dan wel gewoon pingen en de webinterface bereiken? Op dit moment lijkt het namelijk gewoon op een configuratiefout :)

In alle geval: niet opgeven. Het zou echt jammer zijn als het niet af zou geraken :)

[Voor 17% gewijzigd door Petervanakelyen op 02-02-2011 07:52]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 07:49:
Als je op router 3 de DHCP server nu terug aanzet en je joint hem met de EOC, kan je dan wel gewoon pingen en de webinterface bereiken? Op dit moment lijkt het namelijk gewoon op een configuratiefout :)

In alle geval: niet opgeven. Het zou echt jammer zijn als het niet af zou geraken :)
Ik blijf er mijn best voor doen....

Maar goed een stuk coax kabel tot de top van de berg en dan een antenne eraan heeft geen zin? Ik dacht namelijk dat het zo ook zou kunnen maar ik heb geen idee of ik hiermee kan verbinden met routers en dergelijke.

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Ik heb persoonlijk geen ervaring met het gebruik van coax om antennes te verlengen. Lijkt me dat het gewoon moet lukken, alleen eventjes uitrekenen misschien welke verliezen je mag verwachten (a.d.h.v de lengte, de gebruikte coax en de versterking van de antenne, moet dat mogelijk zijn).

• franssie

franssie

Save the albatross

op wifi frequenties wil je echt niet honderd(en) meters coax uitrollen, de demping is of te groot (RG58 en dat soort betaalbaar spul) of de kosten van de kabel lopen heel erg op. Goedkoper en beter is UTP te leggen, evt met een versterker her en der en dan power over ethernet, en een wifi punt met een zo kort mogenlijke antennekabel.

Bijvoorbeeld: http://www.radio-ware.com/products/techinfo/coaxloss.htm en http://www.wirelessantwerpen.be/inleiding.htm

Demping van rg58 op 34 meter op 1000khz (nog niet de helft van wifi dacht ik) is al 21+dB ... dat ga je met wifi vermogens niet redden.

Bij tientallen meters moet je eigenlijk al geen coax gebruiken en de zender zo dicht mogenlijk bij de antenne plaatsen.

Evt kan je dit soort antennes gebruiken : 20DBi Wifi Yagi Antenna Router 20 DBi Wireless Female N http://cgi.ebay.nl/320634662870

Maar zoals je ziet ben je de winst in dB al snel kwijt als je lange coax gebruikt.

[Voor 13% gewijzigd door franssie op 03-02-2011 23:26]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
franssie schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:23:
op wifi frequenties wil je echt niet honderd(en) meters coax uitrollen, de demping is of te groot (RG58 en dat soort betaalbaar spul) of de kosten van de kabel lopen heel erg op. Goedkoper en beter is UTP te leggen, evt met een versterker her en der en dan power over ethernet, en een wifi punt met een zo kort mogenlijke antennekabel.

Bijvoorbeeld: http://www.radio-ware.com/products/techinfo/coaxloss.htm en http://www.wirelessantwerpen.be/inleiding.htm

Demping van rg58 op 34 meter op 1000khz (nog niet de helft van wifi dacht ik) is al 21+dB ... dat ga je met wifi vermogens niet redden.

Bij tientallen meters moet je eigenlijk al geen coax gebruiken en de zender zo dicht mogenlijk bij de antenne plaatsen.

Evt kan je dit soort antennes gebruiken : 20DBi Wifi Yagi Antenna Router 20 DBi Wireless Female N http://cgi.ebay.nl/320634662870

Maar zoals je ziet ben je de winst in dB al snel kwijt als je lange coax gebruikt.
en RG6 dan ook niet? elders in dit topic werd nml aangeboden dat je met RG6 en een Coax-Ethernet adapter al een eind komt nml.

Maar goed veel kabel wordt idd duur. Ik was van plan 300 meter RG6 en een van deze dingen met een antenne te gebruiken: http://www.vpi.us/eth-coax.html
Petervanakelyen schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:05:
Ik heb persoonlijk geen ervaring met het gebruik van coax om antennes te verlengen. Lijkt me dat het gewoon moet lukken, alleen eventjes uitrekenen misschien welke verliezen je mag verwachten (a.d.h.v de lengte, de gebruikte coax en de versterking van de antenne, moet dat mogelijk zijn).
http://www.vpi.us/eth-coax.html

kan bijkans een kilometer verbruggen maar dan zit ik uiteindelijk nog met de antenne... en hoe ik die vastmaak aan de kabel zodat er ook nog een signaal uit komt.

gister is het iig gelukt om te pingen tussen de school en de kerk en het lag wssl aan het zend/ontvangst vermogen van de routers in de kerk. Ik lees in d dd-wrt handleiding dat 71mW voldoende moet zijn voor de meeste gebruikers maar ik kreeg pas een , enigzins stabiel, signaal op 100mW. Houdt een d-link dir-600 dat vol?

pingen varieerde nogalvan 4ms tot aan 380ms

[Voor 15% gewijzigd door ROFLASTC op 05-02-2011 14:15]

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Je moet even nakijken wat het maximum toegelaten vermogen in Brazilië is, maar voor de router is het alleszinds niet erg. In België/Nederland zit het max. toegelaten vermogen rond de 100mW, in de USA is het al hoger.

• franssie

franssie

Save the albatross

ach - in zo'n landelijke omgeving zal een ietsje overpoweren niet veel uitmaken. De regel is in NL voornamelijk ingesteld om buren-overlast tegen te gaan, wat zeker met richt-antenne's al veel minder van toepassing is mits aan beide kanten (dus ook de kerk) toegepast. Als je de kerk op hoog vermogen zet hebben er mogelijk meer mensen last van, bij de school zal het weinig uitmaken gok ik.

Dat het wellicht niet mag, soit. Dat de kerk eventueel kan afbranden door een oververhitte zender lijkt me in deze veel interessanter voor wat betreft gevolg - al schat ik de kans niet al te hoog in.
Als je zin hebt in een hoop bureaucratie kan je natuurlijk ook gewoon een vergunning aanvragen voor een straalverbinding maar daar heb je geen tijd meer voor dacht ik.

Je kan wel alleen school voorzien van een richtantenne: de antenne versterkt zowel het zend als het ontvangstsignaal en dan is het zenden op hoog vermogen aan de schoolkant ook interessanter.

Als je wilt kan ik wel de door mij eerder richtantenne naar je toesturen, al zou dat direct uit china goedkoper zijn, ik heb ook nog een 60 graden paneel antenne die ik niet gebruik, heeft een N connector maar het verloopje naar reverse-sma heb ik ook liggen (wel erg kort, ca 10cm) - laat maar weten dan doneer ik het wel.

jammer dat ik zo ver weg zit, leuke uitdaging.

• Petervanakelyen
Het is inderdaad een erg leuke uitdaging - toevallig geen uitnodigen over, TS? :P

Wat betreft het oververhitten: op mijn WRT54GL heb ik daar nooit iets van gemerkt.
Van het overklokken wel, maar dat lijkt mij in dit geval niet nodig. De CPU van de DIR-600 is ook op stock een stukje sneller dan de Broadcom-soc in de WRT54GL, dus dat zit wel goed.

[Voor 22% gewijzigd door Petervanakelyen op 05-02-2011 18:56]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
de uitnodiging stond al voordat men erom vroeg. Dus als je ergens ff een weekje of wat hebt om wat te bouwen dan moet je dat maar laten weten. anyway.

Ik heb het vandaag gedaan gekregen om een signaal van iemands accespoint aan de andere zijde v/d berg naar de school te krijgen maar het was allemaal nog te zwak om te voorschijn te komen als een toegangkelijk accespoint. Maandag nog eens even wat pogingen doen. Ben wel blij dat ik een vorm van signaal nu 7 a 800 meter verder heb gekregen :)

Het is alleen nog niet bruikbaar :(

Anyway. Tot hoever kan ik de dir-600 routers opvoeren? Het signaal is nu al instabiel en ik denk dat dat alleen maar erger wordt als ik hoger ga, kan tot 250 volgens de handleiding.

Ik heb nog wat knaken over voor wat sterkere routers maar doorgaans hebben die vaste antennes. Kan je die doorgaans veilig verwijderen en een stukje coax kabel eraan hangen? In Rio kan ik nml routers kopen die stock 400mW halen en per stuk 3 antennes hebben maar die hebben van die antennes die je niet los kan schroeven, hooguit een stuk draaien in het verticaal en horizontaal.

als zon ding toch te koppelen zou zijn aan parabool antennes dan kanik de dir-600 jes gebruiken als repeaters voor alle gebouwen en niet alleen de school.

Blijft natuurlijk nog wel het probleem van een fatsoenlijk aanspreek baar accespoint met internet:P

edit
Fransie has a DM

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Je kan gerust de 250mW proberen, dat heb ik ook al op de WRT54GL uitgetest :+

Maar met een goede antenne zou een hoger vermogen niet nodig moeten zijn. Kijk bijvoorbeeld even hier naar;
42 km distance met een simpel 60mW SMC Access Point, maar wel met 24dBi paraboolantennes aan Tx en Rx :)

Sowieso zou ik niet gaan voor de 400mW routers die je kan kopen. Dat je de antennes niet kan losschroeven wil zeggen dat je al zou moeten solderen om er een andere antenne op te krijgen. Vaak draaien ze ook geen custom firmware en hebben ze niet de optie om slechts van één antenne gebruik te maken. En tenzij je 3 antennes wil gaan solderen, heb je die optie wel nodig.

[Voor 5% gewijzigd door Petervanakelyen op 06-02-2011 13:47]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
hmm wellicht dat er dan toch nog een obstakel tussen zit? een waaiende boomtak wellicht? het signaal dipt nogal vaak....

Maar goed ik zal het risico op een miskoop maar niet nemen dan... Ik had even het idee dat ik met een 400mW router en antennes wat meer kan bereiken nml. Inderdaad dus alle antennes van de router gebruiken. Her en der had ik fotos gezien van routers die, als ze open waren toch een connector met schroefdraad hadden zodat je er een kabel aan kwijt kon.

signaal in zeeland ver krijgen vind ik valsspelen... Het ziet hier in brasil heel anders uit buiten :P

[Voor 19% gewijzigd door ROFLASTC op 06-02-2011 21:34]

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Een paar heuveltjes en hier en daar een boompje, maar meer toch niet :+ O-)

Misschien kan je eens een foto trekken vanuit het hoogste punt? Geeft toch een beetje meer zicht op de situatie (flauwe woordspeling, ik weet het). De antenne's die je hebt gebruikt zijn overigens ook interessant.

Edit: op grote afstanden is de ACK timing ook van belang. Lees dit even door. Een vast ingestelde througput kan ook betere resultaten geven. En stel uiteraard overal 802.11g only in (Mixed/Wireless-N zijn geen goede opties in dit geval).

[Voor 53% gewijzigd door Petervanakelyen op 06-02-2011 22:18]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zondag 06 februari 2011 @ 21:58:

Edit: op grote afstanden is de ACK timing ook van belang.
Gelezen maar ook gevonden dat het niet meer in de GUI staat van de huidige firmware? default 2000 is wel genoeg. Ik ga morgen alles G-only maken, see waht appens

edit: ik kan wel in cmd shell wat invoeren om de ACK afstand aan te passen. Moet het kloppen met de werkelijke afstand of mag hte dus ook hoger liggen?

[Voor 18% gewijzigd door ROFLASTC op 06-02-2011 23:39]

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hey,

Ik heb vandaag antennes ontvangen van Fransie dus die ga ik zsm maar eens installeren.

Het signaal v/a de kerk tot aan de school is al weken stabiel en ik kan signaal van andere zender ontvangen. In de DD-WRT software zit een WIVIZ (?) site survey programma waarmee je alles in de omgeving kan zien. De verschillende zenders worden dan in kleurtjes aangegeven waarbij groen het best is (denk ik) De zendmast die ik wil hebben slingert van groen naar oranje atm maar ik kan volgens de eigenaar wel verbinden. Echter lukt dat nog niet. Hij heeft een soort Hotspot systeem waarbij je moet connecten met zijn zender en moet inloggen op de gebruikerspagina van zijn dienst voordat je kan internetten.

Ik krijg op dit moment dus geen melding dat er een verbinding beschikbaar is oid terwijl ik met het router programma wel kan zien dat er een zender in de buurt staat. Ik zie dus 00k geen pagina 0m 0p in te l0ggen terwijl dat wel m0et kunnen, schijnt

Is dat een configuratie probleem? Een repeater bridge wil nml wel dat hij tussen 2 r0uters van hetzelfde subnet zit als ik het g0ed begrijp en aangezien ik de zendmast niet beheer kan het 'm daar wel in zitten.

Het begint op de kerk met een repeater bridge router die ik heb verbonden met een andere router die als accespoint staat. (via een cat5 kabel van LAN poort naar de andere LAN poort van het accespoint)
Na het accespoint staat er een cliëntbridge in de school. Via de cliëntbridge zou ik een melding moeten krijgen dat er een verbinding beschikbaar is als de repeater dat doorjokert naar het accespoint in de kerk?

op de fotos zien jullie het school gebouwtje met 2 antennes. 1 rechts op de foto is nu nog een accespoint maar daar wil ik binnenkort en repeater van maken om wat meer signaal op het terrein te krijgen. Links staat een paal met een antenne van de E0C1650 clientbridge. In de verte is al het oranje dak van de kerk te zien en daarop staan 2 parabolen waar de eerder genoemde 2 routers aan hangen. Met de bovenste parabool ontvang ik dus van alles in de richting van de laatste foto. Geen idee of het signaal sterk genoeg is eerlijk gezegd. omdat ik dus geen melding krijg van een beschikbaar netwerk oid ben ik dus benieuwd of het signaal te zwak is of dat er iets in de configuratie van de routers mist. Ik kan iig een zender ontvangen die 15km verderop blijkt te staan. Tevens had ik ineens de frontpage van GoT te pakken terwijl dat bij –geen verbinding- niet zou kunnen. Ik zag echter in de active topics niks staan van na 19 februari dus wellicht was het een soort false positive

anyway. Moet ik, mits het signaal sterk genoeg is niet gewoon een melding krijgen dat er netwerken beschikbaar zijn? Zijn er andere r0uter configuraties mogelijk? Als ik de site survey van de router gebruik dan zie ik dus wel fleurige plaatjes van alles wat er in de buurt is maar kan ik niet verbinden waarbij je normaal gesproken de optie krijg om met een netwerk als cliënt te “joinen” 0f een melding krijgt dat een mac adress in de buurt is.

platen:
DSC01964 by rofl_astc, on Flickr

DSC01962 by rofl_astc, on Flickr

DSC01950 by rofl_astc, on Flickr

DSC01949 by rofl_astc, on Flickr

De PC's d0en het iig... :

DSC01958 by rofl_astc, on Flickr

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
De foto's zijn erg leuk om te zien :)
Waarom gebruik je de Wiviz Survey en niet de gewone Site Survey (de knop die er naast staat)? Daar krijg je een overzicht van netwerken die je gewoon kan sorteren op rssi en joinen met de join-knop. Normaal wordt je daarna doorverwezen naar de Wireless-configuratiepagina waar je gewoon op 'Apply' moet klikken (eventueel nog even security instellen).

Daarna reboot de router automatisch en moet je bij Status --> Wireless een signaalsterkte zien van het netwerk waar je mee verbonden bent. Als dat ook goed is, zet je het bekabeld aangesloten AP aan en kijk je welk IP-adres aan de clients wordt toegewezen. Dit zou normaal een IP-adres moeten zijn uit de range van de router die je hebt gejoint met de repeater bridge.

• Petervanakelyen
Edit: als je een DHCP timeout krijgt, kan je eens proberen het Access Point dat nu bekabeld is aangesloten op de repeater bridge, in te stellen als router. Het voordeel is dat DHCP-requests niet heel het netwerk over moeten en op die manier wellicht een stuk minder timeouts gaan veroorzaken.

• franssie

franssie

Save the albatross

Idd leuk om weer wat foto's te zien! En goed te lezen dat de antenne's zijn aangekomen, ik hoop dat je er iets aan hebt.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

<off topic>
Hey Rofl,

is je toetesnebord kapot ofzo? ik zie je telkens (ook op FB/twitter) een 0 tikken ipv een o

</off topic>

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

ROFLASTC schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 03:13:
Tevens had ik ineens de frontpage van GoT te pakken terwijl dat bij –geen verbinding- niet zou kunnen. Ik zag echter in de active topics niks staan van na 19 februari dus wellicht was het een soort false positive
Klinkt als een brakke verbingin in combi met browser cache... volgende keer ff je browser cache wissen dan weet je teminste zeker dat je live data ziet (er vanuitgaande dat je geen proxy server gebruikt).
Geven ping en tracert nog nuttige info?

• Petervanakelyen
ToolkiT schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 10:51:
<off topic>
Hey Rofl,

is je toetesnebord kapot ofzo? ik zie je telkens (ook op FB/twitter) een 0 tikken ipv een o

</off topic>
Ik vermoed van wel:
ps. de 0 is mijn o, typt vl0tter z0nder schermt0etsenb0rd
:P

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 08:41:
De foto's zijn erg leuk om te zien :)
Waarom gebruik je de Wiviz Survey en niet de gewone Site Survey (de knop die er naast staat)? Daar krijg je een overzicht van netwerken die je gewoon kan sorteren op rssi en joinen met de join-knop. Normaal wordt je daarna doorverwezen naar de Wireless-configuratiepagina waar je gewoon op 'Apply' moet klikken (eventueel nog even security instellen).

Daarna reboot de router automatisch en moet je bij Status --> Wireless een signaalsterkte zien van het netwerk waar je mee verbonden bent. Als dat ook goed is, zet je het bekabeld aangesloten AP aan en kijk je welk IP-adres aan de clients wordt toegewezen. Dit zou normaal een IP-adres moeten zijn uit de range van de router die je hebt gejoint met de repeater bridge.
dat is het m nou juist. Ik krijg in de site survey pagina van de repeater niks te zien terwijl ik het wel in de wiviz pagina zie. Ook geeft mijn laptop, als ik m met een kabel aan de repeater hang, niks aan. Dat vind ik dan dus een beetje gek. Overigens probeer ik dus te verbinden met een ander (soort) AP dan het kantoor wat ik in de TS aangaf. Daar in dat kantoor is de telefoon verbinding al een tijdje stuk en daarom zoek ik wat anders. Dat heb ik nu gevonden maar kan het dus nog niet bereiken.

Ik ga het vandaag maar weer eens proberen.

ps. ja mijn o is kapot. Ik heb nu eventjes een ander toetsenbord erbij gepakt.

Is de repeater nog wel een repeater als ik m join met een ander netwerk?

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Natuurlijk, een repeater "repeat" het netwerk waar je hem mee joint. Heb je alles al eens gereset en terug opnieuw begonnen? Eventueel met een recentere build van DD-WRT. Dat hij niets weergeeft in de Site Survey klopt namelijk niet. Veel maakt het voor het joinen van het netwerk niet uit, want als je op de Wireless Settings pagina, de router in repeater bridge zet, de netwerknaam van het te joinen netwerk opgeeft en op 'Apply' klikt bereik je hetzelfde, maar als de Site Survey pagina niet werkt, werkt het repeaten wellicht ook niet (alhoewel het vreemd is dat hij het wel doet bij de Wiviz Survey).

[Voor 18% gewijzigd door Petervanakelyen op 22-02-2011 11:29]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:21:
Natuurlijk, een repeater "repeat" het netwerk waar je hem mee joint. Heb je alles al eens gereset en terug opnieuw begonnen? Eventueel met een recentere build van DD-WRT. Dat hij niets weergeeft in de Site Survey klopt namelijk niet. Veel maakt het voor het joinen van het netwerk niet uit, want als je op de Wireless Settings pagina, de router in repeater bridge zet, de netwerknaam van het te joinen netwerk opgeeft en op 'Apply' klikt bereik je hetzelfde, maar als de Site Survey pagina niet werkt, werkt het repeaten wellicht ook niet (alhoewel het vreemd is dat hij het wel doet bij de Wiviz Survey).
Ik vroeg het omdat ik in de setup kan zien dat het ding als client staat wanneer ik op apply klik. Ik heb echter gepoogd te joinen met een zender zo´n 15km verderop. De zender die wat dichterbij staat moet ik nog vinden want die komt niet tevoorschijn in de site survey. Wellicht dat ik de antenne wat beter moet richten.

Ik zal sowieso de router naar de factory instelling zetten en eens zien wat er gebeurt.

ps. ik heb wel vaker gezien dat een signaal binnen bereik leek maar niet sterk genoeg was om mee te verbinden. Wellicht dat het ea verklaart? wellicht dat ik er net naast zit met de antennes en dat als ik ze wat bete richt dat het dan wel goedkomt?

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Als je rond de -79 of hoger (-60, -50) zit, heb je meestal genoeg signaal om een verbinding met een netwerk te krijgen. Rond de -80 en lager is het signaal vaak erg onstabiel en krijg je problemen. Probeer inderdaad de antennes precies goed te richten, zeker bij directionele antennes is dat van groot belang.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
hmm er zit een beetje vooruitgang in. Ik heb sinds vandaag enigszins signaal via de kerk naar de school gekregen. Het is echter nog niet voldoende omdat de Rssi waarde op 20 blijft plakken en ik de melding krijg dat de DNS server niet beschikbaar is. Enigszins stabiel is het wel. Het zal een kwestie zijn van “ietsje beter richten” hoop ik maar dat komt morgen wel.

Ik las ergens dat het handiger zou zijn om alles op B in te stellen en vast te prikken op 11mbit omdat het met een hoger Rssi overweg kan? Klopt dat? In dat geval zou een Rssi van 15 tot 20 voldoende zijn? Het zal wssl maar 1 a 2 mb opleveren maar ik prefereer een signaal over geen signaal.

Instellen v/d routers is rottig btw. Als ik de router die nu repeater bridge is wil gebruiken dan ziet het ding helemaal niks. Zet ik’mals gewone repeater of als AP Dan ziet ie wel wat. Join ik het netwerk dan schiet het ding vanuit repeater mode naar client mode ed.

Lastig…

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Welcome in the world of IT, het instellen is inderdaad rottig :P

Een rssi van -20 geloof ik overigens bijna niet, het signaal zou dan ongeloofelijk goed zijn (met de antenne van de router op een centimeter van mijn laptop haal ik dat nog niet).
Forceren op enkel G of B kan je altijd proberen, dat durft inderdaad te helpen in een aantal gevallen.

En als je nog steeds problemen blijft hebben: perfectioneer de antennes en probeer eens te experimenteren met de versie van DD-WRT, je lijkt soms namelijk last te hebben van firmware-bugs.

Edit: als repeater bridge een probleem vormt, kan je eerst alles instellen in client mode, wachten tot je een WAN IP hebt en dan eventueel de mode naar repeater bridge veranderen.

[Voor 28% gewijzigd door Petervanakelyen op 26-02-2011 09:06]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 08:53:
Welcome in the world of IT, het instellen is inderdaad rottig :P

Een rssi van -20 geloof ik overigens bijna niet, het signaal zou dan ongeloofelijk goed zijn (met de antenne van de router op een centimeter van mijn laptop haal ik dat nog niet).
Forceren op enkel G of B kan je altijd proberen, dat durft inderdaad te helpen in een aantal gevallen.

En als je nog steeds problemen blijft hebben: perfectioneer de antennes en probeer eens te experimenteren met de versie van DD-WRT, je lijkt soms namelijk last te hebben van firmware-bugs.

Edit: als repeater bridge een probleem vormt, kan je eerst alles instellen in client mode, wachten tot je een WAN IP hebt en dan eventueel de mode naar repeater bridge veranderen.
welk signaal niveau z0u dan gel00fwaardig zijn? Ik krijg telkens de f0utmelding dat de DNS server niet beschikbaar is ed.dus het signaal zal idd wel te brak zijn uiteindelijk. Ik heb inmiddels 1 r0uter 0pnieuw geflashed met een 0udere firmware versie (1 uitgave 0uder) en in repeater bridge m0de k0mt 00k hier niks b0vendrijven terwijl in gew0ne repeater 0f AP m0de ik wel van alles te zien krijg.

klein v00rdeel van d wat 0udere uitgave is wel dat ik in 1 keer alle zichtbare zenders te zienkrijg en niet maar 1 tegelijk z0als met de j0ngste uitgave.

arrg ben z0 dichtbij maar 00k z0 ver weg....

aan de p0sitieve kant: Ik heb wel gen0eg antennes binnen het terrein geplaatst. Men kan nu 0veral de bestaande pc's bereiken met 36mbps dus een intranet is gelukt.

[Voor 5% gewijzigd door ROFLASTC op 27-02-2011 17:20]

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Heb je hem nu al eens als client ingesteld en gekeken of DD-WRT een WAN-adres toegekend krijgt? Staat rechtsbovenaan in het DD-WRT Control Panel. Als je wel een geldig WAN-adres krijgt, maar je geraakt niet op internet kunnen we verder kijken, maar nu is het nog niet helemaal duidelijk waar het probleem ligt. :)

Edit: goede waarden zitten rond de -50, eventueel -40 (-20 kan, maar dat zou echt heel goed zijn). Het intranet, loopt dat ook via de bridge-setup in de kerk? Dat zou namelijk duiden op een goed signaal, maar een configuratiefout ergens.

[Voor 28% gewijzigd door Petervanakelyen op 27-02-2011 17:37]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:27:
Heb je hem nu al eens als client ingesteld en gekeken of DD-WRT een WAN-adres toegekend krijgt? Staat rechtsbovenaan in het DD-WRT Control Panel. Als je wel een geldig WAN-adres krijgt, maar je geraakt niet op internet kunnen we verder kijken, maar nu is het nog niet helemaal duidelijk waar het probleem ligt. :)

Edit: goede waarden zitten rond de -50, eventueel -40 (-20 kan, maar dat zou echt heel goed zijn). Het intranet, loopt dat overigens ook via de bridge-setup in de kerk? Dat zou namelijk duiden op een goed signaal, maar een configuratiefout ergens.
Ik krijg geen WAN. Ik heb het getest 0p het dak van de kerk met mijn lapt0p aan de laatste r0uter. Ik heb e 0verige spullen er niet mee bem0eit 0m het allemaal z0 simpel m0gelijk te h0uden. Ik ga weer ff het dak 0p hehe

eens zien 0f er ergens iets meer te halen valt.

edit: ik heb het idd in client m0de gep00gd

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Welke build van DD-WRT draai je op dit moment juist? Heb je met de firmware die je nu draait wel een werkende Site Survey waar je het netwerk kan zien met rssi-waarden?
arrg ben z0 dichtbij maar 00k z0 ver weg....
Hoe zit dat met ons dan? Wij zitten zo maar even 9000km verder :+ :)

[Voor 33% gewijzigd door Petervanakelyen op 27-02-2011 20:05]

• franssie

franssie

Save the albatross

Nog een tip over het uitrichten van antennes: twee smalle bundels op elkaar richten is bijna niet te doen (smal als in dunne (licht)straal).
Liefst stel je eerst aan kant 1 (maakt niet uit welk) een brede antenne (bundel) op, zoals de 60 graden witte sector antenne , die richt je dan grofweg uit, het komt dan niet zo nauw.
Aan kant twee (de andere kant) richt je dan dmv zicht en daarna je ontvangstmeter in je router de smalle bundel (hark of parabool antenne) uit. Die staat dan goed en zet je vast.
Wil je dan aan kant 1 ook een smalle bundel uitrichten, dan verhuis je de brede bundel antenne en zet je die vlak naast de al geïnstalleerde antenne als plek om de smalle aan de andere kant uit te richten (het is een heel geloop helaas) en herhaal je het. uiteindelijk heb je dan twee smalle bundel antennes die redelijk perfect naar elkaar wijzen.
Voor het visueel richten kan je in de schemering eventueel met een felle lamp werken op de lokatie van de brede bundel te visualiseren.

Misschien beetje vaag geschreven maar ik weet het zo 1-2-3 ook niet beter uit te leggen.

Welke antennes heb je nu waar staan? het klinkt alsof je al een redelijk antenne park hebt gebouwd.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had in aansluiting op je DM en je bericht van 2 februari het overgrote deel van onderstaande tekst al geschreven maar werd afgeleid door andere zaken en dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik het hier nu pas post.

Ben je eigenlijk uitgezonden door een organisatie in Nederland die jou van hieruit support verleent? Zo ja wat kunnen/willen die doen om jou te helpen?

Ik vroeg me ook af of er in Brazilië toevallig ook in beperkte zin iets vergelijkbaars zou bestaan als een aansluitplicht zoals KPN die hier heeft. Gezien de enorme afstanden kan het daar natuurlijk nooit zo strikt zijn als hier maar ik kan me voorstellen dat er iets dergelijks zou kunnen bestaan tot een bepaalde afstand tot de bestaande infrastructuur. Als dat zo zou zijn zou je een telefoonaansluiting kunnen aanvragen voor locatie B en daar een extra ADSL abonnementje bij nemen. Heb je ooit uitgezocht of dat een optie is?

Ik heb ook enkele jaren geleden eens op het internet rondgekeken naar satelliet internet voor iemand in de VS en dat bleek nog best mee te vallen qua kosten. Er waren providers die ook voor een particulier betaalbare oplossingen aanboden. Wie weet valt er evt. zelfs wat sponsoring te regelen. Ook wellicht nog een alternatieve optie.

Ik heb de indruk dat het probleem dat je eerder meldde met de EoC1650 ondertussen opgelost is maar ik vroeg me toen af of op die 1650 de laatste firmware geïnstalleerd was. Versie 1.3.1 (onderaan de pagina) is van september 2010. Schijnt een 'disconnect issue' te fiksen.

Je had in het begin gezegd dat het wenselijk zou zijn dat de oplossing simpel genoeg zou zijn om door de lokale mensen draaiend gehouden te kunnen worden ook nadat jij daar weg bent. Als ik lees hoeveel moeite je nu hebt om het werkend te krijgen en het aantal routers waar je nu al op zit plus het gegeven dat er al eens een antenne weggespoeld is doet dit alles mij eerlijk gezegd vrezen met grote vreze...

Begrijp me goed. Het laatste wat ik wil is je ontmoedigen gezien alle inspanning die je er in gestoken hebt maar het zou natuurlijk ook doodzonde zijn als het, als je eenmaal weg bent, binnen korte tijd ophoudt te werken en ook niet meer aan de praat gebracht kan worden. Je zou voor jezelf remote access tot de routers kunnen configureren zodat je er van elke plek op aarde in kunt komen als remote admin maar dat werkt alleen maar tot aan het punt tot waar je al een werkende draadloze verbinding hebt.

Die wens om het simpel en betrouwbaar te houden was voor mij ook een van de belangrijkste redenen om een bedrade oplossing te suggereren. Een directe vaste lijn tussen A en B zou i.c.m. het krachtige access point bij B een goede situatie bij B kunnen creëren. De suggestie om coax (i.c.m. de adapters) te gebruiken was i.v.m. de afstand die te groot is voor UTP. De suggestie was nooit bedoeld als methode om een antenne op een grotere afstand van een draadloze router te kunnen bevestigen.

Het plaatje op Google maps geeft een wat concreter beeld van de situatie. De complexiteit van de verbinding zou gereduceerd kunnen worden door een vaste verbinding (paars) tussen C en B en natuurlijk het meest door een vaste lijn tussen A en B via een van de andere routes die ik gemarkeerd heb.

http://img824.imageshack.us/img824/4954/pequerigmcrop640x4804ro.png

Hemelsbreed via de rode lijn is de afstand volgens de schaal op Google Maps ruw geschat zo'n (goede) 500m. Vraag is dan natuurlijk van wie de grond is als je er een geultje in wilt graven en hoe hard is die grond en is de (vrijwillige) mankracht/machinekracht beschikbaar om die kabel in te graven of moet dat betaald worden en hoeveel dan. De gele lijn zou evt. een alternatieve route zijn voor een in te graven kabel die naar het lijkt grotendeels langs meer toegankelijke gebaande paden zou lopen.

Is de blauwe lijn de weg die op een van je foto's te zien was met de elektriciteitspalen erlangs? Die zal inderdaad (zo tegen de) 800 meter lang zijn schat ik.

Even los van de financiering (problemen zijn er om opgelost te worden) vraag ik me nog steeds af hoe fysiek haalbaar zo'n volledig bedrade verbinding zou zijn.

Hier nog een blanco exemplaar van het kaartje voor het geval men het ook wil gebruiken om zaken op aan te geven.

http://img253.imageshack.us/img253/2092/pequerigmcrop640x480.png

• Petervanakelyen
Je had in het begin gezegd dat het wenselijk zou zijn dat de oplossing simpel genoeg zou zijn om door de lokale mensen draaiend gehouden te kunnen worden ook nadat jij daar weg bent. Als ik lees hoeveel moeite je nu hebt om het werkend te krijgen en het aantal routers waar je nu al op zit plus het gegeven dat er al eens een antenne weggespoeld is doet dit alles mij eerlijk gezegd vrezen met grote vreze...
Eens het correct is ingesteld, kan een draadloze infrastructuur ook heel robuust zijn. Eventueel schrijf je een handleiding voor de lokale bevolking om het systeem terug up te krijgen na spanningsverlies en simpele fouten. Het configureren van remote management is ook een goed idee. Tegen antenne's die wegspoelen is echter weinig opgewassen, maar als je zou beslissen om coax te gebruiken over de bestaande elektriciteits-infrastructuur kan je bijna hetzelfde meemaken. De enige overblijvende optie is dan inderdaad om coax te graven, maar ik weet niet of ik daar persoonlijk de moed nog voor zou hebben als er niet veel tijd meer over is...

Heb je eventueel een linkje naar de originele Google Map? Dat zou wel handig zijn :)

[Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 27-02-2011 20:27]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Staat op vorige pagina, maar voor het gemak:

• Petervanakelyen
Ow, dat had ik niet gezien :$ Thx anyway!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
test

*b0m*

we zijn er. :D

[Voor 86% gewijzigd door ROFLASTC op 18-03-2011 02:48]

And it goes BRAAAAAPP!

• franssie

franssie

Save the albatross

als in het werkt?

[Bert Visscher]Vertèl Vertél! [/]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
franssie schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 03:11:
als in het werkt?

[Bert Visscher]Vertèl Vertél! [/]
Het is gelukt om te verbinden met een WIFI mast zo’n kilometer of wat verder op. Het signaal oscilleert behoorlijk maar er is vaak kans op een verbinding. Ik ga eens uitzoeken of MS outlook automatisch gaat mailen als de verbinding weer terug gewaaid is. Kan men iig het huiswerk ed. in de wacht zetten zodat het vanzelf verzonden wordt

Al met al gaat er vanaf de kerk een wifi signaal naar de laatste antenne met internet. Heef maar 1,5 maand gekost om het ding te richten.

weltruste.....

And it goes BRAAAAAPP!

• Petervanakelyen
Mooi zo! Altijd leuk als het na 3 maanden bomen kappen, monteren van masten, configureren van Access Points en het uitrichten van antennes toch nog is gelukt :)

Waar gaan we nu heen? :)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 07:49:
Mooi zo! Altijd leuk als het na 3 maanden bomen kappen, monteren van masten, configureren van Access Points en het uitrichten van antennes toch nog is gelukt :)

Waar gaan we nu heen? :)
Haiiti zou kunnen maar dat hangt van de sollicitatie af. Anyway. het signaal is zo goed als dat het gaat worden. Een paar repeaters er tussen in zou niet mistaan maar dat komt volgend jaar wel en is nu wel te doen voor mij. Weer een hoop geleerd iig.

Bedankt voor alle hulp, DM-etjes en adviezen. Zonder jullie/tweakers en WIFishop.nl was ik niet zover gekomen. De kinderen zijn er blij mee al begrijpen ze niet helemaal hoe het zit. Volgende week even een klein instructie documentje maken voor 2 mederwerkers en omdat eht signaal vrij brak is heeft het IMO geen zin om op afstand de boel te beheren.

Ik poog het verhaal nog af te maken door sponsoring te zoeken voor wat repeaters maar zogezegd is dat dus voor veel later.

Bedankt

Roflastc... :)

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Kleine update.

Tijd geleden (3 weken) weer teruggeweest en alles staat er nog en werkt. ea wordt nu geupgrade naar 5,8ghz zender ontvangers met de "bron" Tevens wat PC's en windows for dummies boeken bij het klasje gezet, uiteraard in het portugees.

:>

And it goes BRAAAAAPP!

• franssie

franssie

Save the albatross

hee stoer! mooi dat het allemaal nog werkt!

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Zou je misschien nog eens wat foto's kunnen laten zien? Alle oude foto's in het topic doen het niet meer en ik ben wel benieuwd naar hoe het er uit ziet. :)

• Petervanakelyen
Inderdaad mooi dat het nog werkt, leuk om te horen :)

Vraag me wel af of een upgrade naar 5.8GHz een goed idee is. Je hebt andere antennes nodig en andere Access Points (de DIR-600 ondersteund wel 802.11n op 2.4GHz maar geen dual band, de EOC1650 ondersteund 802.11n gewoon helemaal niet). Er is op de 5GHz band wel minder interferentie en met Line-of-Sight heb je niet zo veel last van de hogere absorptie.

[Voor 7% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-09-2012 12:36]

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee