Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies gevraagd: welke internetpc/laptop voor kleingebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views

• jdee_sparkle
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-10-2020
Schoonmoeder wil graag skypen, facebooken, mailen en, idealiter, picasafotos bekijken. Ze heeft op dit moment een krijgertje-laptop die er 30 minuten over doet om op te starten, en dan in de slaapstand gaat :(. Soms valt hij zomaar uit. Ze heeft met deze Dell leren werken, maar heel gemakkelijk en blij gaat dat niet met dit systeem.

Ik wil haar voor haar verjaardag een goed werkend, simpel, duidelijke laptop (of mini-desktop, die evenveel ruimte inneemt als een laptop) geven, wat voor laptop/tweedehands laptop/systeem raden jullie me aan?

doel is dus:
- snel, goed, stabiel, digibeet-proof systeem (wij doen eens per 2 maanden het 'onderhoud', zij hoeft niets te doen)
- fijne beeldkwaliteit en fijne geluidskwaliteit (filmpjes van de kleinkinderen moeten duidelijk en goed te zien en te horen zijn :) ).
- iets waar ze de komende jaren (!!!) mee vooruit kan.

budget: nader vast te stellen: goedkoop is duurkoop? of valt er voor 200 euro een goede, stabiele minidesktop/laptop tweedehands te vinden waar ze jaren mee vooruit kan. Of toch 500 euro uitgeven?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je hebt *LET OP* - Wat moet ik kopen ook al doorgenomen? Als jouw schoonmoeder geen 'heavyuser' is, zou een goedkopere laptop/desktop geen kwaad kunnen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

JT

VETAK y0

Los van het feit dat je even het topic moet lezen wat Outerspace linked, kan ik je alvast vertellen dat een laptop met een goed scherm begint bij het 4 - 5 voudige van jouw 200 euro budget ;) Onder een goed scherm versta ik goede helderheid met goede uniformiteit over het hele scherm, goede, realistische kleurenweergave dmv voldoende dekking en hoog genoeg contrast. Zet dat lekker uit je hoofd, heb je helemaal niet nodig voor internet. Komende jaren voor 200e kan je ook wel vergeten. En zet er lekker Linux op, das meer foolproof dan Windows imho. Zeker ivm virussen en malware. Dat is er zo goed als niet voor Linux.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• jdee_sparkle
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-10-2020
dank voor de lees tip: ga ik zeker doen.

En VETAK>thanks voor de info. Het is dat mijn linux kennis nogal roestig is, 7 jaar geleden voor t laatst iets gedaan, maar in theorie heb je zeker gelijk: heel foolproof en onderhouds vrij (als t eenmaal draait). Ik overweeg het zeker, misschien krijg ik een van mijn nerd-vrienden zo lief me te helpen.

Wat betreft het scherm: ja. klopt. Ik bedoelde ook inderdaad een 'internetwaardig' scherm, niet een 'ik wil hier visuele bewerkingen op uitvoeren' idd.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Voor wat jou schoonmoeder wil doen is de huidige laptop voldoende, wat ook dat krijgertje-laptop mag zijn, behoudens dat er hardwarefouten beginnen op te treden. Formatteren en enkel OS + antivirus/antimalware opzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Big Womly op 21-02-2012 16:34 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

JT

VETAK y0

Lekker Linux erop doen, een OS als Ubuntu komt gewoon met een GUI installer tegenwoordig. Praktisch net zo makkelijk als een Windows installatie.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 21-02-2012 16:59 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Je geeft erg weinig informatie over je huidige apparatuur. Wat is dat voor laptop? Een Dell zegt natuurlijk niets. Vaak kan het nog lonend zijn om een langzaam geworden systeem op te lappen door eens een schone install te doen en eventueel wat geheugen toe te voegen.

Verwijderd

2e hands kan je voor max 200 euro een prima core2duo laptop op de kop tikken. Ik heb zelf voor 185 euro een HP 6910p gekocht.

Als je nieuw wilt, dan zou ik een AMD APU (bijv Fusion E-450) nemen. Dan moet je rekenen op ongeveer 350 euro, maar dan heb je wel een laptop die 6uur+ met een batterij doet , standaard met veel geheugen wordt geleverd wordt en een erg goede grafische chip aan boord heeft.

pricewatch: Asus Eee PC 1215B-SIV128M is lekker compact, maar als een iets groter scherm gewenst is, dan kan je voor een pricewatch: HP Compaq Presario CQ57-304SD (QJ083EA) gaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:24:
2e hands kan je voor max 200 euro een prima core2duo laptop op de kop tikken. Ik heb zelf voor 185 euro een HP 6910p gekocht.

Als je nieuw wilt, dan zou ik een AMD APU (bijv Fusion E-450) nemen. Dan moet je rekenen op ongeveer 350 euro, maar dan heb je wel een laptop die 6uur+ met een batterij doet , standaard met veel geheugen wordt geleverd wordt en een erg goede grafische chip aan boord heeft.

pricewatch: Asus Eee PC 1215B-SIV128M is lekker compact, maar als een iets groter scherm gewenst is, dan kan je voor een pricewatch: HP Compaq Presario CQ57-304SD (QJ083EA) gaan.
Die E-450 is wel een langzaam ding hoor. Voor dat geld kun je denk ik beter een notebook nemen met een volwassen processor: pricewatch: HP Compaq Presario CQ57-313SD.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Big Womly schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 16:33:
Voor wat jou schoonmoeder wil doen is de huidige laptop voldoende, wat ook dat krijgertje-laptop mag zijn, behoudens dat er hardwarefouten beginnen op te treden. Formatteren en enkel OS + antivirus/antimalware opzetten.
Met de hoeveelheid crap die er tegenwoordig meegelanceerd wordt met websites (zware flash-banners) kan dat nog tegen vallen, de populaire flash-spelletjes op Facebook (Sims Social, Farmville) zijn ook behoorlijke processsorvreters..

@TS: Je zou haar een van de eenvoudigste Dell Inspiron's kunnen geven, die zijn wat duurder dan 200 euro maar wel waar voor je geld. Doe wel even een verse windows-installatie, ben je van de meegeleverde crapware af.
Of zo'n HP Compaq die hierboven genoemd wordt.
Liever dat iig dan (weer) een tweedehansje.

[ Voor 21% gewijzigd door Tarin op 21-02-2012 18:50 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Losse "welke moet ik kopen?" topics zijn niet meer toegestaan op GoT, lees hiervoor *LET OP* - Wat moet ik kopen.

Dit betekent niet dat de vraag niet is toegestaan, je bent vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde (N)BBG topics, deze kun je vinden in Best Buy Guide overzichtstopic. A-la [NBBG Aanschaf] Basis notebook februari 2012.
Verder, als je dat gaat doen is het misschien handig als je vermeld wat voor laptop je nu hebt. Tenzij het echt een 10 jaar oud ding is is hij gewoon snel te maken met een simpele upgrade. Stof uit de fan blazen, en hij doet het weer prima. Voor €200 koop je echt niets, misschien een van uber-budgetmodel van 2 jaar oud.

Dit topic gaat dicht. Maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om je vraag te stellen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.