Modereren en slotjes (hoe zit dat nu?)

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Omdat er af en toe nogal wat kritiek :? opduikt over het plaatsen van slotjes, leek het mij wel handig om duidelijk te maken welke criteria een moderator als ik handhaaf voor het plaatsen van slotjes. Voorop gesteld dat dit deelforum voornamelijk informatief bedoeld is en vragen in principe ook informatief kunnen zijn, laat ik behoorlijk veel toe. Dat betekend echter niet dat andere moddereters dit forum niet bezoeken :).

Als moderator kan ik topics:
Moven: Dit doe ik dus als het in een ander forum beter past (video en HD-topics vnl)
Trashen: Als de topic bij plaatsen al nutteloos is voor de poster, ongelukjes en brakke topics.
Titel aanpassen: Taalfouten of verkeerde beschrijvingen. Gaarne het probleem in de titel juist omschrijven zodat de inhoud duidelijk is. "wie helpt" is niet echt duidelijk.
Op slot gooien: Dit is de standaardinstelling die ik toepas.

Topics die ik op slot gooi voldoen vaak aan 1 van de volgende voorwaarden:
· De gebruiker heeft duidelijk de search niet gebruikt, het gevraagde/meegedeelde is namelijk zeer recent nog uitvoerig behandelt. Hieronder vallen vragen over potloodtrucjes, normale standaardproblemen en typennummering. Ook valt deze vast in een FAQ te vinden.

· Topics waar niemand iets mee opschiet, zowel de opener als de replyérs. Topics waar de opener alleen iets aan heeft (waar vind ik bij A’dam een mobo) gaan dus ook dicht.

· Topics waarbij patser-gedrag de toon heeft. “Kijk eens wat een mooie PC pa voor mij koopt”.

· Topics waarbij het antwoord zo voor de hand ligt, maar omdat het een PC betreft wordt er toch maar naar gevraagt. “Er komt rook uit mijn PC”. Bij brand bel je de brandweer en niet GoT.

· Topics die nogal ongeloofwaardig zijn. Een hybdride van de p4 en pIII die iemand zou hebben gaat op slot indien er niet voldoende bewijs/onderbouwing is. Een foto, wat benches of zo moet er toch echt bij, scan desnoods de grote duim.

· Topics die goed beginnen maar eindigen in een flamewar. De AMD-Intel oorlog hoeft niet gevoerd worden. Aangezien ik bij de meeste fabrikanten voldoende argumenten heb om deze zowel de grond in te boren cq de hemel in te prijzen kan ik objectief vaststellen ”All products are equal, but different” (vrij naar Animal Farm :))”. Ook als users onderling om 1 of andere reden een flamewar beginnen is het Schluss.

· Topic’s die geen echt probleem zijn.”Mijn PC is groen”, “er zit een scheur in mijn Athlon, maar hij doet het nog”, “PC is 40 graden ipv de gebruikelijke 35” etc etc. Deze topics kunnen overigens wel ’s door de vingers gezien worden omdat overbodig niet altijd irritant hoeft te zijn.

· Iedere topic waarbij openlijk wordt getwijfeld aan eenieders intelligentie. (hierbij vallen ook vragen over waarom een slotje).

Bij de meeste slotjes wil ik soms nog wel een reden vermelden. Klagen heeft iig niet veel zin indien een stukkie van bovenstaande tekst als reden kan worden aangehaald (hierover meer). Indien een topic niet voldoet aan deze lijst is de kans dat deze op slot gaat vrijwel nihil.

Reacties in de topic kan ik ook bewerken, editten(als er een illegale link oid instaat) of trashen. Dat gebeurt wel ’s als het buitengewoon grof is (ik dek me in, gebeurt vrijwel nooit) ofwel een dubbelpost is.
Ook zijn usernotes mogelijk. Intern heeft GoT een notes-systeem voor lastige users zodat modjes niet andere modjes hoeven te vertellen hoe vervelend (komen trouwens ook complimenten in voor exceptioneel gedrag) iemand is, maar dat een note aangeplakt kan worden. Flames :r, crossposten, zuiver irritant gedrag :( en ander intolerabel gedrag worden door mij vermeld. Deze info is alleen voor modjes beschikbaar (dus vragen ernaar heeft geen zin). Hierbij moet worden aangetekend dat er blijkbaar alleen lieve users voorkomen aangezien vrijwel niemand (minder dan 1%) zo’n note heeft, laat staan meerdere.
Wannabe modjes |:( die erop kicken om alleen maar "search” of “slotjei ” roepen hoeven ook niet op respect te rekenen. Indien iemand een FAQ *D heeft, geef dan óf geen antwoord óf fatsoenlijk antwoord (ruineer dus niet de topic met "SEARCH". Een kort antwoord, een linkje naar oudere topics of desnoods een link naar de search is al een heleboel meer dan het uitermate onvriendelijke en afpoeierende “search ” kreet. Dit forum is namelijk gastvrij en informatief. Iedereen ziet graag antwoord op z’n vragen en newbies weten ook niet altijd een search te vinden. Aangezien niemand (ikke ook niet) alles weet, zal vroeg of laat de 'searchroeper' zelf het wel tof vinden als íe een antwoord krijgt op z’n vraag. :z

[:+]
Overigens, over domme vragen schijnt het zo te zijn dat ze niet bestaan. Domme mensen schijnen wel te bestaan. Maar als een dom mens geen domme vragen zou kunnen stellen, houdt dat in dat de vraag slim is. Domme mensen stellen dan ook slimme vragen. Dat houdt dan in dat de hersenen van dat persoon tijdens de vraagstelling opeens op dubbele (of driedubbele) kracht gaat draaien om die slimme vraag te stellen. Dat betekend dus dat de persoon tijdelijk slim wordt en vervolgens weer dom. Aangezien dat uitermate onwaarschijnlijk is kan je beter stellen dat domme vragen WEL bestaan >:). [/:+]
(8>

[:o]
Over de moderator: Op dit moment als 24-jarige drs. bezig als aio Scheikunde (organische chemie) werkzaam aan een universiteit. Bezit een pIII-800/100 (ongetweaked, want rijk genoeg om gelijk een fatsoenlijk systeem te kopen), 256 Mb RAM, Ati Radeon 64 Mb Vivo (Ati Rulez), Sblive, SCSI Plextor’s etc. Bezit ook een laptop (k6-2 400, 160 Mb) op een T1 lijn (who needs cable >:)). Tweaked al 7 jaar (begon met case-modden om 4 HD’s in een Desktop te krijgen). Leest al jaren PC-bladen en volgt vele websites (al sinds de komst van internet). Altijd nieuwsgierig om iets nieuws cq meerdere argumenten (voor of tegen) te leren. Ik weet dus wel wat van computers, maar sta niet boven newbies (iedere user = gelijk). Ik maak net als andere mensen dezelfde fouten (of dommere fouten). De enige extra status die ik als modje heb is dat ik niet mee mag doen aan Tnet prijsvragen.

Streng doch rechtvaardig. [/:D]
[edit], nog wat meer opleuken, PS, vragen/opmerkingen staan vrij, gezonde discussies zijn goed voor fora. ;)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ecteinascidin heeft gesproken...

en gelijk heeftie :)

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Netjes:)
Dit maakt een heleboel duidelijk8-)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:27

Gamer

Electrified

Op zaterdag 24 maart 2001 00:55 schreef gellie het volgende:
Netjes:)
Dit maakt een heleboel duidelijk8-)
helemaal met eens.
>:)>:)

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Dit heeft helemaal niets met processors & mobo's te maken dus ...........

Slotje >:)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Lordy79

Vastberaden

Tja... eigenlijk is dit allemaal vanzelfsprekend. Ik ben blij dat ik me erin kan vinden. Ik neem aan dat elke moderator deze richtlijnen hanteert.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Delerium
  • Niet online
Op zaterdag 24 maart 2001 01:05 schreef Evolution het volgende:
Dit heeft helemaal niets met processors & mobo's te maken dus ...........

Slotje >:)
>:). uuuhh, ik noemde toch mijn pIII-800? *-) (telt dat ook :)).

Tja, ik kan niet voor andere moderatoren spreken, maar ik denk haast van wel. Alleen anderen schrijven het niet duidelijk op.
* Delerium wilt andere onduidelijkheden en onrechtvaardigheden trouwens graag uit de weg ruimen :P.

Verwijderd

Ehh, nuanceverschillen. Ik roep best wel vaak Search! :P>:)

Verwijderd

[quote]Op zaterdag 24 maart 2001 01:14 schreef ecteinascidin het volgende:

[..]

>:). uuuhh, ik noemde toch mijn pIII-800? *-) (telt dat ook :)).

Was als geintje bedoeld, heb je vast wel begrepen.

Strekking van je verhaal is helemaal duidelijk en nog gekker, ben het nog helemaal eens met je verhaal ook.

Alleen is het verdomd moeilijk in te schatten of je te maken heb met een Newbie of met iemand die te lui is om even te zoeken.

Evolution wil Newbies altijd helpen, hij is tenslotte ( heel lang geleden) ook een Newbie geweest

En op sommige gebieden is hij nog steeds een Newbie, hij kan tenslotte niet alles weten.
( Dan zat hij nu niet in Nederland, maar in een warm land, grote jacht, mooie meiden en kon die hele PC mij gestolen worden :) )

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
Uhm, vinnut een goede text, jammer alleen dat ie niet vooraan op de page staat. Op de index pagina van GoT. Lekker duidelijk. Scheelt een hele hoop. :)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 11:05
en wanneeer wordt het eens iemand duidelijk dat dit forum niet gemaakt is om een search te gebruiken maar om net GEEN search te moeten gebruiken?!
Je kan op ELK topic dat hier voorbijwandeld ergens het antwoord al wel vinden..
(k ga voortaan in elk topic standaard "use the search Luke" inplakken.. 'k ben toch 100% zeker dat het ergens al wel genoteerd staat.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 21:34

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik vin dhet zo rechtvaardig de post dat het haast eng wordt.....

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Voor het grootste deel ben ik het er wel mee eens en bijna alles wist ik al.
Maarrrrrrrr...
Het komt een klein beetje arrogant over. Vooral dit
Iedere topic waarbij openlijk wordt getwijfeld aan eenieders intelligentie. (hierbij vallen ook vragen over waarom een slotje).
Ik bedoel...een Modje/Adje kan het toch ook wel eens bij het foute end hebben??

Phreak (Mod in DOC) vraagt mij ook vaak genoeg om advies en soms is het echt NEE tegenover JA. Voor beiden zijn er dan goede redenen te bedenken.

• Delerium
  • Niet online
Op zaterdag 24 maart 2001 21:33 schreef Tweakert het volgende:
....
ik bedoel...een Modje/Adje kan het toch ook wel eens bij het foute end hebben??

Phreak (Mod in DOC) vraagt mij ook vaak genoeg om advies en soms is het echt NEE tegenover JA. Voor beiden zijn er dan goede redenen te bedenken.
Die twijfel aan intelligentie is niet bedoelt als specifiek mijn intelligentie. Als een user een domme vraag stelt (kan gebeuren) en krijgt een redelijk antwoord, dan kan een user soms wel 's gaan flamen omdat íe vind dat íe een dom antwoord krijgt. Het antwoord had namelijk geformuleerd kunnen zijn aansluitend op het niveau '/d vraag (om het begrijpbaar te maken). De flamer in kwestie kan dan de intelligentie van de antwoorder in twijfel trekken. Iemand afzeiken wegens een te simpel antwoord is nogal .... tja, lame?

Iedere user heeft zijn eigen specifieke kennis, niemand hoeft te denken dat íe de waarheid in pacht heeft. Twijfel aan andermans intelligentie is eigenlijk altijd een belediging.

Nogmaals, misschien is de topic arrogant, maar deze quote is ter bescherming van alle users. :)

Verwijderd

De informatie over het modereren was duidelijk, maar:

"Ook zijn usernotes mogelijk. Intern heeft GoT een notes-systeem voor lastige users zodat modjes niet andere modjes hoeven te vertellen hoe vervelend (komen trouwens ook complimenten in voor exceptioneel gedrag) iemand is, maar dat een note aangeplakt kan worden."

Niet om het een of ander, maar voldoen jullie hiermee wel aan de privacy wetgeving?

Ik hoop niet dat deze reaktie een notes-systeem registratie veroorzaakt

• Delerium
  • Niet online
Op zaterdag 24 maart 2001 22:50 schreef Harry_Hammer het volgende:
De informatie over het modereren was duidelijk, maar:

"Ook zijn usernotes mogelijk. Intern heeft GoT een notes-systeem voor lastige users zodat modjes niet andere modjes hoeven te vertellen hoe vervelend (komen trouwens ook complimenten in voor exceptioneel gedrag) iemand is, maar dat een note aangeplakt kan worden."

Niet om het een of ander, maar voldoen jullie hiermee wel aan de privacy wetgeving?

Ik hoop niet dat deze reaktie een notes-systeem registratie veroorzaakt
Hele mooie vraag. Ik weet het niet. Eigenlijk registreren we aleen het gedrag van een nick-name. Het persoon erachter is voor mij volledig onbekend, dus ik denk dat het mag.
Zowiezo dat notes trouwens op vervelende acties volgen, dus kan je ook kijken naar de vervelende user die wetten overtreedt.
Sommige notes worden overigens geplaatst als bewijs van goed gedrag. Iemand die een uitgebreidde benchmark/review van de p4 hiero plaatst krijgt er dan ook eentje van mij (in de trend van:onmisbaar).
Op dit moment ben ik de enige in deze topic met een note.

Om voor notes in aanmerking te komen moet je wel heel erg irritamt gedrag vertonen. Op dit forum kan je eigenlijk alleen met flink crossposten notes pakken (en zelfs dan ....)

Verwijderd

Een nick is niet in verband te brengen met een persoon. Kijk maar naar mezelf, bijvoorbeeld. De privacy-wetgeving is niet van toepassing omdat er geen privé-zaken aan te pas komen.

• Delerium
  • Niet online
[qupte]
· Topics die nogal ongeloofwaardig zijn. Een hybdride van de p4 en pIII die iemand zou hebben gaat op slot indien er niet voldoende bewijs/onderbouwing is. Een foto, wat benches of zo moet er toch echt bij, scan desnoods de grote duim.
[/quote]
Dit deel is extra toegevoegd.

Verwijderd

Bezit een pIII-800/100 (ongetweaked, want rijk genoeg om gelijk een fatsoenlijk systeem te kopen)
1: zeer discriminerend
2: tweaken is dus voor arme zieltjes?
3: tweaken is dus niet voor de kick?
4: tweaken is dus niet voor de kennis?

voor een mod vind ik dit nogal een :r opmerking.

er bestaan naast domme mensen en vragen ook domme opmerkingen.

• Delerium
  • Niet online
Op zondag 25 maart 2001 00:46 schreef eyebite het volgende:

[..]

1: zeer discriminerend
2: tweaken is dus voor arme zieltjes?
3: tweaken is dus niet voor de kick?
4: tweaken is dus niet voor de kennis?

voor een mod vind ik dit nogal een :r opmerking.

er bestaan naast domme mensen en vragen ook domme opmerkingen.
[vette flame]
Theseus, wat een kortzichtige mening.... Regelrecht dom eigenlijk [/flame]
1) Discriminerend? ik werk voor mijn geld, als ik daar niet trots mag zijn, wat dan wel? Ik val anderen er iig niet mee lastig.
2) arme zieltjes? een Athlon overklokken? dan heb je echt voor 2000 piek handel staan en dat heeft niemand die onder de definitie arm valt. Tweaken is voor mensen die een flinke hobby daarvan maken en ik ben gewon te lui om die kast open te maken en heb geen zin in vage klachten.
3) tweaken is juist voor de kick, alleen weegt eenieder de voor en nadelen af en ik vind de kans om een pIII-800 in rook op te laten gaan teveel voor die 60 of 65 fps in Q3 het risico niet waard (zie 1, want ik heb alles zelf betaald)
4) ik lees boeken/tijdschriften. Ik tweak alleen dingen die me uitkomen zoals geluidreductie. Kennis leer ik wel op de uni.

Voor een mod dacht ik toch echt wel een eigen mening erop na te houden. Zolang mensen daar geen last van hebben. Hoe je daarover kan vallen is mij een raadsel.

Grappige anekdotes zijn iig niet aan jouw besteedt.

Grappig overigens dat ik deze reacties volgende week gewoon delete. :)

[edit], deze topic is dus niet om leuk gevonden te worden maar gewoon om mee te delen welke regels ik afspreek. Indien iemand het niet met regels eens is dan kan dat dus bediscusseerd worden. Indien de behoefte bestaat om iemand die z'n kop boven het maisveld uitsteekt te kortwieken, dan kan dat ook, maar echt nuttig is dat niet. Ik had ook geen regels kunnen plaatsen.....

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:29
Ik moet zeggen nadat ik je verhaal gelezen heb ik je er niet toffer op ben gaan vinden.
Je verhaalt druipt van de " kijk ik ben een moderator..... dus ik doe wat ik wil ".
Ongetwijfeld ben je het helemaal met me oneens maar dat mag.. daarom leven we in nederland...

/edit
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/149035
Neem je reactie nou in dit topic...
Slaat nergens op dat jij besluit hem dicht te gooien als het een AMD blaat topic wordt..

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 00:19 schreef HlpDsK het volgende:
Een nick is niet in verband te brengen met een persoon. Kijk maar naar mezelf, bijvoorbeeld. De privacy-wetgeving is niet van toepassing omdat er geen privé-zaken aan te pas komen.
Ik vraag me af of jullie niet in staat zijn om een nick in verband te brengen met een persoon. Jullie weten bijvoorbeeld het email adres van de nick. Tevens weten jullie het ip nummer van de nick. Het is niet voor niets dan jullie geen users toelaten die zich b.v. m.b.v. een Hotmail account willen registreren.

• Delerium
  • Niet online
In principe wel. Maar de notes zijn onafhankelijk van de user zelf. ie, de notes gaan uitsluitend over wangedrag van de user en deze worden bij de user geplakt.

De user zelf heeft zich geregistreerd bij dit forum en daarbij alle nutige info geplaatst. Ook kan met traceroute de userplek gevonden worden etc. Deze dingen zijn allemaal standaard internet eigen mogelijkheden en dat GoT deze ook heeft onderscheid goT niet van welke willekeurige website dan ook. Qua privacy lijkt mij dat een user hiero zichzelf overgeeft aan de website. Indien het niet mag is het bestaansrecht van GoT en de rest van Internet direct een stuk moeilijker.

De notes zijn echt alleen een uitbreiding van de user-profile zoals we die kunnen zien (als modje dan). Ik spreek voor mijzelf als ik een user garandeer dat de notes in geen geval gebruikt worden om een user te lokaliseren.

• Delerium
  • Niet online
Titel aanpassen: Taalfouten of verkeerde beschrijvingen. Gaarne het probleem in de titel juist omschrijven zodat de inhoud duidelijk is. "wie helpt" is niet echt duidelijk.
Added. In echt storende gevallen gaat de topic op slot (dat hangt bv van mijn caffeine-gehalte af)

Verwijderd

He sinds wanner is dit het lieve modjes forum??

Wel een duidelijke uitleg hoor, maar ik geloof dat dit ook al een keer of 10 voorbij gekomen is.

Duidelijk de search niet gebruikt :) >:)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 25 maart 2001 18:53 schreef ecteinascidin het volgende:

[..]

Added. In echt storende gevallen gaat de topic op slot (dat hangt bv van mijn caffeine-gehalte af)
Drink maar eerst een bakkie dan als ik een topic open :+

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 05:14 schreef Dromer het volgende:
Ik moet zeggen nadat ik je verhaal gelezen heb ik je er niet toffer op ben gaan vinden.
Je verhaalt druipt van de " kijk ik ben een moderator..... dus ik doe wat ik wil ".
Ongetwijfeld ben je het helemaal met me oneens maar dat mag.. daarom leven we in nederland...

/edit
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/149035
Neem je reactie nou in dit topic...
Slaat nergens op dat jij besluit hem dicht te gooien als het een AMD blaat topic wordt..
Is trouwens idd een opmerking die nergens op slaat als ik eerlijk mag zijn. Ik vind het wel een -1 flame waard.

• Delerium
  • Niet online
Ik weet dus wel wat van computers, maar sta niet boven newbies (iedere user = gelijk). Ik maak net als andere mensen dezelfde fouten (of dommere fouten). De enige extra status die ik als modje heb is dat ik niet mee mag doen aan Tnet prijsvragen.

Streng doch rechtvaardig. [/:D]
added

* Delerium verbruikt een kilo koffie per dag. :)
* Delerium reageert zich nooit af op andere mensen, dus ook niet op users.
Pagina: 1