Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Als je sensor brak is zal je idle temp ook wel niet kloppen. Check je idle temp eens van een koude start. Is die erg hoog, dan zal het wel niet kloppen. Je kunt ook in de BIOS kijken, maar let wel op dat de CPU dan waarschijnlijk op volle kracht werkt en niet idled. Dat is dus ook een load temp.
Addicted to silent computing
Het contact is perfect de koelpasta wordt netjes verspreid over de ihs door de druk die de zalman uitvoert op de socket/cpu.Crahsystor schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:08:
Simpel; het koelblok maakt slecht contact met je CPU of je sensor is brak. Mogelijke oorzaken: veel te veel koelpasta, een rijstkorrel is al ruim genoeg, montage laat ruimte over tussen CPU en koelblok. De oplossing begint met het controleren van speling op het blok. Kun je het blok met weinig kracht draaien of kantelen? Zo ja, dan zit er te weinig druk op je CPU en is de montage niet goed. Is dit niet het geval, haal dan het blok er af en kijk naar de koelpasta. Zit het hele blok of CPU onder de koelpasta en komt het langs de randen naar buiten, dan is het veel te veel. Maak dan het blok en CPU goed schoon met bijvoorbeeld alcohol. Let wel even op dat koelpasta meestal giftig is, dus probeer te voorkomen dat het op je handen komt. Vervolgens leg je een klein beetje koelpasta midden op je CPU en zet je het blok er recht op en maak het vast.
Als je sensor brak is zal je idle temp ook wel niet kloppen. Check je idle temp eens van een koude start. Is die erg hoog, dan zal het wel niet kloppen. Je kunt ook in de BIOS kijken, maar let wel op dat de CPU dan waarschijnlijk op volle kracht werkt en niet idled. Dat is dus ook een load temp.
Hij zit dus goed vast ,dat laatste in je reply over idle temps bij opstarten is volgens mij de boosdoender.
Hij zit bij een koude start gelijk aan 45 graden idle in de bios ,dus ik mag aan nemen dat de temp sensor in de cpu brak is ?
Ik vind het wel vreemd,op een ander moederbord krijg ik wel fatsoenlijke temps met die koeler en cpu ,bios brak ?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Vervang eens de backplate en bracket van dit bord met het bord waar je goede temps op hebt.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
De backplate zit bij de zalman ,hij is recht anders had ik bij het andere mobo ook dezelfde temps moeten hebben.Imprezzion schreef op zondag 19 februari 2012 @ 13:05:
Mount / backplate van je mobo krom?
Vervang eens de backplate en bracket van dit bord met het bord waar je goede temps op hebt.
De zalman heeft ook geen bracket nodig.
Aangezien de sapphire rx-480 nooit geen goed bios heb gehad verdenk ik het moederbord.
Het valt me nu ook op dat de cpu zelf altijd 34 graden aangeeft ongeacht de load.
Hij is vrolijk aan het primen nu op 2.6ghz 91c load met maar 1.370 vcore ,volgens mij had ik allang een brandluchtje moeten ruiken
[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-J op 19-02-2012 13:52 ]
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
pricewatch: Zalman CNPS7700-Cu
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4800+ Toledo Tray
Dez koeling van de Zalman koeler was niet om over naar huis toe te schrijven. En doe CPU was niet overclockt. Temp was idle 40-45C. Nu heb ik de koeler vervangen door een andere;
pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2
Probeer het eens met een andere koeler als je die nog hebt liggen.
Ik ben vanaf dag 1 aan waterkoeling begonnen ,nog nooit 1 heatsink fan combo op me cpu's gehad.
En dan begin je eraan en kom je dit tegen.
Het is waardeloos ,temp loopt op tot 90 in prime95 en dan gaat hij hangen..
Als hij blijft hangen wordt hij dus echt te heet. Dan kloppen de temps die je uitleest toch wel.Speedy-J schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:01:
Vandaag de boxed koeler gepakt van mijn fx8120 in de gedachte wel iets lagere temperaturen te krijgen met dat koelertje.
Het is waardeloos ,temp loopt op tot 90 in prime95 en dan gaat hij hangen..
Deze cpu heb altijd met waterkoeling gewerkt en daar werdt hij 65 graden op 2.8GHz ipv 2.4GHz.PeterThePirate schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:04:
[...]
Als hij blijft hangen wordt hij dus echt te heet. Dan kloppen de temps die je uitleest toch wel.
Het is dus een hete , moet daar een mega koeler aan te pas komen om hem koel te houden?
Ik wil er niet teveel geld in stoppen.
@ LnC
U heeft gelijk, helemaal over het hoofd gezien toen ik me link aanpaste!
[ Voor 99% gewijzigd door UgotHeinzzd op 22-02-2012 23:14 . Reden: Link aangepast, reactie toegevoegd. ]
De Proc die jij hier linkt is een AM2 socket, degene die de TS heeft is een socket 939. Ik neem aan dat TS deze heeft: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4600+ ManchesterUgotHeinzzd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:34:
65ºC is al te heet als ik geloven mag wat er her en der op het internet verteld wordt, er vanuit gaande dat je hier spreekt over een Athlon X2 4600+
Ik zie wel op verschillende pagina's dat deze versie wel bekend staat als een heethoofd.
Als ik kijk op deze pagina, dan zie ik dat de max temps voor deze proc tussen de 49 en 65 C zijn.
Mocht je nog een nieuwe koeler zoeken voor een heel zacht prijsje, dan kan ik je de Artic Cooling aanraden.
Bedankt ik zal een research doen over die koeler ,heb ooit eens een artic freezer 64 besteld voor een kennis en dat was een enorm goed ding voor maar 15 euro.LnC schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:27:
[...]
De Proc die jij hier linkt is een AM2 socket, degene die de TS heeft is een socket 939. Ik neem aan dat TS deze heeft: pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester
Ik zie wel op verschillende pagina's dat deze versie wel bekend staat als een heethoofd.
Als ik kijk op deze pagina, dan zie ik dat de max temps voor deze proc tussen de 49 en 65 C zijn.
Mocht je nog een nieuwe koeler zoeken voor een heel zacht prijsje, dan kan ik je de Artic Cooling aanraden.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
2x120 intake 2x120 out take ,kabels zijn netjes weg gewerkt.ChojinZ schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:44:
Ik lees niets over de airflow. Je kan natuurlijk de beste en duurste koelblok kopen wat er is, als er geen airflow is word je cpu alsnog te warm. Dus.... hoe zit het met de airflow?
Hmmm.... dat ziet er goed uit (beter dan bij mijSpeedy-J schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:52:
[...]
2x120 intake 2x120 out take ,kabels zijn netjes weg gewerkt.
[afbeelding]
Dat is opzich wel vreemd. Als de montage goed is zal het koelblok ook warm moeten worden. Als dat niet het geval is, is er geen goed contact. Je hebt wel degelijk koelpasta gebruikt? geen stickers op het koelblok laten zitten?Speedy-J schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:06:
Ik heb aan het koelblok gevoelt tijdens load maar het ding wordt niet warm.
Kapotte sensor kan natuurlijk ook. Maar dat is lastiger te constateren. Dan zal je zaken moeten uitsluiten en dat kan alleen als je hardware dubbel hebt liggen.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Contact is goed ,tot 3 maal toe de koeler oopnieuw geistaleerd met pasta artic silver 5 ,acrtic ceramique,en mx2.ChojinZ schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:26:
[...]
Hmmm.... dat ziet er goed uit (beter dan bij mij) dus de airflow zal het niet zijn.
[...]
Dat is opzich wel vreemd. Als de montage goed is zal het koelblok ook warm moeten worden. Als dat niet het geval is, is er geen goed contact. Je hebt wel degelijk koelpasta gebruikt? geen stickers op het koelblok laten zitten?
Kapotte sensor kan natuurlijk ook. Maar dat is lastiger te constateren. Dan zal je zaken moeten uitsluiten en dat kan alleen als je hardware dubbel hebt liggen.
Ik smeer al een jaar of 16 cpu'tjes met pasta en lijk me sterk dat het deze keer 3x is mis gegaan.
De base van de koeler wordt warm en dat is alles ,het ontwerp van de koeler laat het ook niet toe om de lamellen warm te laten orden door de interne 90mm fan.
Kortom het is gewoon een out dated kut koelertje ,ben benieuwd wat de artic 7 gaat doen
Ik heb nu op 2 pc's deze koeler draaien. Een op een pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4800+ Toledo Tray en de andere op een pricewatch: AMD Phenom II X3 720 Black EditionSpeedy-J schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:44:
[...]Kortom het is gewoon een out dated kut koelertje ,ben benieuwd wat de artic 7 gaat doen
Degene op de socket 939 draait terug geclockt op idle 30C en op full load 40C. En de Phenom 2 x3 draait idle op rond de 34C en full load op max 50C. Dus prima temps voor een koeler van ongeveer 20 euro
Absoluut niet lullig bedoelt maar je CPU is net zo outdated. Dus de combi zou opzich geen problemen mogen geven. Als je de reviews leest word hij ook redelijk goed aangeschreven (toendertijdSpeedy-J schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:44:
[...]
Kortom het is gewoon een out dated kut koelertje ,ben benieuwd wat de artic 7 gaat doen
Klopt helemaal het is een ouwe bak met een bijzonder moederbord wat voor mij zelf veel waarde heeft.ChojinZ schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:06:
[...]
Absoluut niet lullig bedoelt maar je CPU is net zo outdated. Dus de combi zou opzich geen problemen mogen geven. Als je de reviews leest word hij ook redelijk goed aangeschreven (toendertijd). Je gaf ook al aan dat de stock koeler van je FX8120 net zo slecht performde dus ik heb het vermoeden dat een andere koeler weinig zal uithalen.
De stock koeler van de FX is ook geen wonder ,ik denk als ik er 20 euro tegen aan gooi voor een wat groter model heatpipe koeler dat het wel degelijk gaat werken.
Heb er voor de gein me dangerden maze 4 op gehad en dan blijft hij keurig binnen de specs kwa hitte.
De maze4 is ook geen koelwonder dus ik denk dat ik met de heatpipe in het midden val van een stock koeler en maze 4.
"Homo Sapiens non urinat in ventum"