• Engeneer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 14:38
Hallo, iedereen
Ik hem mij moederbord (MSI Elipse sli) geflasht maar dit is denk ik niet goed gegaan.
Ik heb de oude bios eerst gesaved op een usb en de nieuwe geprobeerd te instaleren, maar dit is denk ik niet gelukt.
Toen ik de pc weer opstarte zij de pc boot maneger onbreekt (ik heb hem geboot van af usb).
Naar een paar keer in de bios gekomen te zijn starte ik mijn pc op en het scherm bleef zwart.
Wat kan ik nu doen. (ik heb de faq van bios recovery al gelezen maar de eerste stap werkt niet).
Bale was ik er maar nooit aan begonnen , weet iemand hoe ik dit op kan lossen.
Groetjes Aloys Mentink

edit: Deze optie had ik ook nog gezien http://www.flashbios.org/...eerde-plcc-bios-chip.html maar als het anders op te lossen valt zou fijn zijn.

edit wat heb ik gedaan: Ik heb de bios op de usb gezet in windows/ ik heb de pc afgsloten/ weet opgestrrt en op het begin del,del,del gedrukt/ik was in de bios en ging naar flash bios/ ik heb daar onderaan een save gedaan/ ik hed bovenaan de nieuwe bios geladen/ of de oude kon ik niet zien/ ik liet hem zijn gang gaan/ daarna bovenaan wat op boot gezet en de pc opnieuw ogestart/ ik kwam bij scherm boot/hdd/boot manger ontbreekt. maar heb in de bios noot de devises verandert al die tijd stont de hhd met windows op 1.
en daarna nog een paar keer opgestart geboot van usb ik kon nog in de bios/ en nu start ik de pc alles werkt nog leds op het moederbord hdd prosescor alles.
wat moet ik doen
groetjes aloys

edit: de reden dat ik de bios wou updaten is omdat ik 3x2 gb ddr3 er in hat zitten maar er werkte maar 4 altijd verschillende plekken heb ik het geheugen er in gedaan maar er kwam maag geen 6 gb en gisteren gebruikte ik 4 gig en ik dat en nou ben ik het zat want ten 1 ste draaid het geheugen sloamer met 2x2 gb drr3 en ik had maar 4 gig maar blijkbaar is er iets fout gegaan. Hier:http://www.msi.com/product/mb/Eclipse-SLI.html#/?div=BIOS versie 1.9 memory

Specs van pc
intel core i7 920 (gekoeldt door mugen 3)
msi eclipese sli
western digital green 2 TB
3x2 gb corsair vengeance (1600 Mhz)
Hd 5850 asus

Sorry voor de spelfouten

[ Voor 47% gewijzigd door Engeneer op 17-02-2012 14:28 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
boot maneger onbreekt
Weet je zeker dat je de bootvolgorde weer goed gezet hebt? Als je de BIOS flasht en je hebt er meerdere HDD's inzitten is de kans aanwezig dat je systeem de verkeerde HDD pakt om van te booten.

En waarom boot je hem van USB trouwens?

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 17-02-2012 12:25 ]

Desktop | Server | Laptop

• Engeneer
rupie
nee dat heb ik niet gedaan maar ik komt niet meer in de bios (ben ook zo dom)
waar moet ik hem dan van booten.
alvast bedankt

• Rupie
Waarom kom je niet in je BIOS dan? Je start op, je krijgt je post en je drukt op de toets om in de BIOS te komen? Reageert hij niet op de toets om in je BIOS te komen ofzo?

• Engeneer
rupie
Naar een paar keer in de bios gekomen te zijn starte ik mijn pc op en het scherm bleef zwart, hij blijft zwart iedere keer dat ik de pc opstart,
groetjes aloys

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Misschien helpt een BIOS reset:

Pc uit en even de jumper (welke, staat wel in de handleiding) in de andere positie en weer terug.
Batterij eruit en weer plaatsen wil ook nog wel eens helpen.

• Engeneer
jasiccama schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:50:
Misschien helpt een BIOS reset:

Pc uit en even de jumper (welke, staat wel in de handleiding) in de andere positie en weer terug.
Batterij eruit en weer plaatsen wil ook nog wel eens helpen.
Hoe doe ik dat dan ben pas 13 en niet zo evaren met de bios

Verwijderd

Verwijder USB stick. Als ie dan nog niet boot verwijder de stroom kabel en houd de power knop ong. 10seconde ingedrukt. Als je geluk hebt kan je nu weer in de BIOS komen en de HDD als eerste boot device zetten? Mogelijk heeft jouw videokaart meerdere aansluitingen en zit hij niet aan poort 1 aangesloten waardoor de BIOS niet word weer gegeven (dit zou een DVI poort moeten zijn).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2012 13:18 ]

• Engeneer
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:17:
Verwijder USB stick. Als ie dan nog niet boot verwijder de stroom kabel en houd de power knop ong. 10seconde ingedrukt. Als je geluk hebt kan je nu weer in de BIOS komen en de HDD als eerste boot device zetten? Mogelijk heeft jouw videokaart meerdere aansluitingen en zit hij niet aan poort 1 aangesloten waardoor de BIOS niet word weer gegeven (dit zou een DVI poort moeten zijn).
doe ik ;) / is niet gelukt blijft zwart scherm zou ik er met unbunta of zo in kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Engeneer op 17-02-2012 13:23 ]

• Rupie
Engeneer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:21:
[...]
zou ik er met unbunta of zo in kunnen komen.
Ubuntu? Nee, als je ook geen POST krijgt gaat dat ook niet lukken.

Hoe je de BIOS moet resetten staat vast wel in de handleiding van je mobo. Als het goed is zit er aan de achterkant van je kast (bij alle mobo aansluitingen) een 'Clear CMOS Button'. Tussen de eSATA en USB poorten. Haal je pc van de stroom en druk dat knopje in. Als het goed is wordt er dan eea gereset.

• jasiccama
Klopt helemaal, zoals 'Rupie' aangeeft zit er achterop jouw moederbord een knopje die het BIOS reset.

Hartstikke handig, hoef je de pc ook niet open te schroeven.

• Engeneer
Rupie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:34:
[...]

Ubuntu? Nee, als je ook geen POST krijgt gaat dat ook niet lukken.

Hoe je de BIOS moet resetten staat vast wel in de handleiding van je mobo. Als het goed is zit er aan de achterkant van je kast (bij alle mobo aansluitingen) een 'Clear CMOS Button'. Tussen de eSATA en USB poorten. Haal je pc van de stroom en druk dat knopje in. Als het goed is wordt er dan eea gereset.
gedaan maar werkt niet hij blijft zwart scherm geven.

• Engeneer
jasiccama schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:43:
Klopt helemaal, zoals 'Rupie' aangeeft zit er achterop jouw moederbord een knopje die het BIOS reset.

Hartstikke handig, hoef je de pc ook niet open te schroeven.
staat ie toch al maar het werkt niet iemand een idee!
iedereen al bedankt voor de hulp
groetjes aloys

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 20:18
Sloop eens al je harde schijven eruit, behalve die met je OS. Dan ook nog een keer die bios reset. Boot hem dan eens, wat doet hij dan?

• Engeneer
luuksnijmegen schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:02:
Sloop eens al je harde schijven eruit, behalve die met je OS. Dan ook nog een keer die bios reset. Boot hem dan eens, wat doet hij dan?
ook de cd/dvd speler

• jasiccama
Ja, die kun je ook wel los trekken.

• Engeneer
jasiccama schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:14:
Ja, die kun je ook wel los trekken.
okeei
doe ik

EDIT: Gedaan in wat er aan de hand was

[ Voor 78% gewijzigd door Engeneer op 17-02-2012 14:25 ]

• Rupie
Ik begin te denken dat het wellicht beter is om het systeem op te pakken en naar een winkel in de buurt (of een kennis die er wellicht wat meer verstand van heeft) te gaan voordat er echt iets kapot gaat.

Wat ik nu lees kan er van alles aan de hand zijn, je weet eigenlijk niet precies wat je gedaan hebt en wat er met een pc gebeurt. Om te booten van USB moet je de POST voorbij zijn, van USB booten om in je BIOS te komen kan helemaal niet. Het probleem wat je in eerste instantie omschreef (boot manager niet te vinden) kan best voorkomen na een bios update, heb ik 14 dagen terug nog gehad. Aangezien je maar 1 HDD lijkt te hebben zou dat ook voor kunnen komen doordat je de USB stick er nog in had zitten en je systeem daarvan probeert te booten.

Op dit moment kan er van alles aan de hand zijn, zelfs een monitor die uit of op de verkeerde input staat. Komt er uberhaupt iets door je beeld heen (gaat de backlight aan?) of blijft hij vanaf het moment dat je hem aanzet strak zwart? Hoe lang heb je gewacht? Is er geen andere poort waar je je monitor op aan kunt sluiten?

• Engeneer
Rupie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:41:
Ik begin te denken dat het wellicht beter is om het systeem op te pakken en naar een winkel in de buurt (of een kennis die er wellicht wat meer verstand van heeft) te gaan voordat er echt iets kapot gaat.

Wat ik nu lees kan er van alles aan de hand zijn, je weet eigenlijk niet precies wat je gedaan hebt en wat er met een pc gebeurt. Om te booten van USB moet je de POST voorbij zijn, van USB booten om in je BIOS te komen kan helemaal niet. Het probleem wat je in eerste instantie omschreef (boot manager niet te vinden) kan best voorkomen na een bios update, heb ik 14 dagen terug nog gehad. Aangezien je maar 1 HDD lijkt te hebben zou dat ook voor kunnen komen doordat je de USB stick er nog in had zitten en je systeem daarvan probeert te booten.

Op dit moment kan er van alles aan de hand zijn, zelfs een monitor die uit of op de verkeerde input staat. Komt er uberhaupt iets door je beeld heen (gaat de backlight aan?) of blijft hij vanaf het moment dat je hem aanzet strak zwart? Hoe lang heb je gewacht? Is er geen andere poort waar je je monitor op aan kunt sluiten?
nee er is geen andere poort
beelscherm verandert van kleur van strak zwart naar wat lichter en dan weer naar strak zwart
ik heb een hdd en geen usb er in zitten.
ik heb ook al een keer eerder bootmaneger onbreekt gehad maar dat lach aan windows zelf.
en ik kom de post geen eens voorbij want die komt niet.
groetjes aloys mentink

• Engeneer
Ik ga hem naar een pc winkel brengen mog dat niet lukken ga ik even contacht leggen met msi.
groetjes aloys mentink

[ Voor 84% gewijzigd door Engeneer op 17-02-2012 17:51 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

"Quote"
Hallo, iedereen
Ik hem mij moederbord (MSI Elipse sli) geflasht maar dit is denk ik niet goed gegaan.
Ik heb de oude bios eerst gesaved op een usb en de nieuwe geprobeerd te instaleren, maar dit is denk ik niet gelukt. kennelijk wel want anders kon je daarna niet in het bios komen en zou je bord gelijk dood zijn
Toen ik de pc weer opstarte zij de pc boot maneger onbreekt (ik heb hem geboot van af usb).
als je usb stick niet bootable is dan zal hij er ook nooit van booten
Naar een paar keer in de bios gekomen te zijn starte ik mijn pc op en het scherm bleef zwart.
klinkt in mijn oren als iets van een oc fail of iets in die trant
Wat kan ik nu doen. (ik heb de faq van bios recovery al gelezen maar de eerste stap werkt niet).
"Quote"

Wat je evt kan proberen maar wees hier heel voorzichtig mee,
Cooler er af.
cpu uit de socket verder eigenlijk alleen het kale bord proberen op te starten.
doet natuurlijk niets ... duhhhh

Daarna alles stroom er af en weer inelkaar zetten
cpu - 1x geheugen module - 1vga kaart - verders niets aansluiten.
Grote kans dat hij daarna boot.
wat je ook nog kan proberen aangezien het lijkt als of het bios niet reset is,
stroom van de kast,Bios batterij er uit,en de + en - van het bios voetje kortsluiten.

* kom steeds vaker borden tegen die het bios niet willen clearen om 1 of andere vage reden (oa dell enzo)

Ps ben aan het zoeken naar de bon voor je.
De papieren heb ik zo ie zo niet meer (je kocht het in augustis 2011 van me :+
Maar waarsh kan ik wel aan een digitaal copie komen van de bon.
Nogmaals het klinkt niet als of die bios flash verkeerd gegaan is eerder dat er iets anders niet goed gaat.

Wat ik verder niet snap:
edit: de reden dat ik de bios wou updaten is omdat ik 3x2 gb ddr3 er in hat zitten maar er werkte maar 4
waar zag je die 4gb staan in windows of in het bios,Dit aangezien het bij mij altijd als een trein draaide met die 3x2gb corsair dominators
En op het moment van de verkoop had ik er al het laatste bios in geflashed wat toen beschikbaar was.
En totaal niet de problemen tegen gekomen die jij omschrijft.

[ Voor 20% gewijzigd door Nessuno op 01-03-2012 21:28 ]

Na rose e cient spin

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Bon zit in je mail. :)

Na rose e cient spin

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11
Ik zou willen adviseren om de boel uit de behuizing te halen en op je bureau de boel ff inelkaar zetten en aan te zetten. (Tenzij je bureau van metaal is :+)

Overigens, je weet dat er in die Radeon HD 5850 stroomkabels moeten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Engeneer
hoi

ik ga dit wel even proberen wat prodigy zegt.
Maar in windows en de bios gaf ie altijd aan dat er maar 4G in zat( geen van de modules is dood apart doen ze het allemaal.

En ja ik ben niet zo dom (goed bedoelt) dat ik geen stroomkabel`s in de kaart heb zitten(gaat ie ook piepe).

Maar toch bedankt iedereen.

Bios was van 2005, is dat recent!
En het viel te proberen.

Groetjes aloys mentink

Oftopic ik heb ook al een asus sabertooth x58 moederbord gekocht.( bestelt bij conrad duur 1,5 weken nog steeds aan het wachten!
en was van plan deze proberen bij msi te laten maken zodat ik een andere pc kom upgrade.

[ Voor 29% gewijzigd door Engeneer op 14-03-2012 17:49 ]

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Engeneer schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 17:46:
hoi

ik ga dit wel even proberen wat prodigy zegt.
Maar in windows en de bios gaf ie altijd aan dat er maar 4G in zat( geen van de modules is dood apart doen ze het allemaal.

En ja ik ben niet zo dom (goed bedoelt) dat ik geen stroomkabel`s in de kaart heb zitten(gaat ie ook piepe).

Maar toch bedankt iedereen.
Bios was van 2005, is dat recent!
En het viel te proberen.

Groetjes aloys mentink

Oftopic ik heb ook al een asus sabertooth x58 moederbord gekocht.( bestelt bij conrad duur 1,5 weken nog steeds aan het wachten!
en was van plan deze proberen bij msi te laten maken zodat ik een andere pc kom upgrade.
Deze informatie klopt iig niet.
Het laatste bios is van 2011-03-03 en ik heb de spullen 08-2011 verkocht.
2005 bestond dit bord en deze socket ook nog niet dus die vlieger gaat niet op.
Hoogst waarschijnlijk heb ik het bord dus de deur uit gedaan met die bios of misch 1 eerder.

Heb je reeds een mail gestuurd.

M.v.g Prodigy

Na rose e cient spin

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
M-Flash
Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

Staat er over op de site van MSI. Dus denk dat je een verkeerde bios ingeladen heb? Verder moet het dus vrij simpel zijn om een nieuwe Bios te downloaden op een andere pc, deze op die stick te zetten en die in te laden. Hij kan immers met de bios welke op die stick staat booten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Je mobo doet niks, geen beeps ofzo en het scherm blijft zwart?? Wat geef je scherm aan??? No signal ofzo??? In dat geval zit je aansluiting niet goed vast. Heb je nog gerommeld aan je pc (nieuwe hardware)??? Beschrijf eens precies wat je opstart procedure is??? Open je pc, kijk eens of er iets dik staat bol scheef schuin noem het maar op.

Johann Sebastian Bach

• Engeneer
Nivida_intel schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:14:
Je mobo doet niks, geen beeps ofzo en het scherm blijft zwart?? Wat geef je scherm aan??? No signal ofzo??? In dat geval zit je aansluiting niet goed vast. Heb je nog gerommeld aan je pc (nieuwe hardware)??? Beschrijf eens precies wat je opstart procedure is??? Open je pc, kijk eens of er iets dik staat bol scheef schuin noem het maar op.
Hij geeft inderdaad no signal aan. Het ram probleem ben ik ondertussen achter een ram module is kapot, deed het eerst nog wel maar laatst niet meer.

Hoe kan ik zien of een usb bootabel is, bovenin de bios stond echt 2005 maar dat zal wel ergens anders aan liggen! Zou iemand mij kunnen helpen in het opnieuw updaten van de bios.
Groetjes aloys , idereen bedankt voor het reageren :)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:33
Dit zal waarschijnlijk een heel onoverzichtelijke post worden maar ok:

Dingen die je moet checken:
OC-Jumpers. Moeten uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com/pic/ocswitch_02.jpg
DUS NIET ZO ALS HIERBOVEN :)

1 Reepje geheugen, geen harde schijven en cdrom drives. (helaas heb je geen interne vga chip, anders zou ik de videokaart er ook uit halen, maar je krijg in ieder geval beeld)

Bios reset via het knopje achterop

Op een andere PC moet je een usb stick formateren naar fat32. (USB selecteren in Mijn Computer, format, Fat32) Bios file downloaden en kopieren. (meestal .rom, maar kan ook anders zijn).
Dan dit: YouTube: How to use MSI M-flash
Mocht het fout gaan met het binnenkomen van het bios, zelfde nog een keer proberen met een andere reepje geheugen. (En als dat niet werkt, met wat meer standaard geheugen, het nog een keer doen, het zou kunnen zijn dat je moederbord een beetje aan het miepen is over het voltage van het werkgeheugen.)

Als dat allemaal niet werkt. Garantie claimen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Engeneer
Biersteker schreef op donderdag 26 april 2012 @ 20:12:
Dit zal waarschijnlijk een heel onoverzichtelijke post worden maar ok:

Dingen die je moet checken:
OC-Jumpers. Moeten uit.
[afbeelding]
DUS NIET ZO ALS HIERBOVEN :)

1 Reepje geheugen, geen harde schijven en cdrom drives. (helaas heb je geen interne vga chip, anders zou ik de videokaart er ook uit halen, maar je krijg in ieder geval beeld)

Bios reset via het knopje achterop

Op een andere PC moet je een usb stick formateren naar fat32. (USB selecteren in Mijn Computer, format, Fat32) Bios file downloaden en kopieren. (meestal .rom, maar kan ook anders zijn).
Dan dit: YouTube: How to use MSI M-flash
Mocht het fout gaan met het binnenkomen van het bios, zelfde nog een keer proberen met een andere reepje geheugen. (En als dat niet werkt, met wat meer standaard geheugen, het nog een keer doen, het zou kunnen zijn dat je moederbord een beetje aan het miepen is over het voltage van het werkgeheugen.)

Als dat allemaal niet werkt. Garantie claimen.
Okeei, bedankt.
Ik wacht hier even mee tot morgen, dan heb ik lekker vakantie :P .
Als dit niet lukt zou je mij dan willen helpen met die garantie claimen, want dat vind ik nog wel effe lastig.
Alvast hartstikke bedankt

edit,
Is het erg als je er dan even geen koelpasta op doet.
http://nl.msi.com/product/mb/Eclipse-SLI.html#/?div=BIOS is deze dan goed, dan krijg ik een rar bestand en die uitpakken of zo laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Engeneer op 26-04-2012 20:38 ]

• Engeneer
Het lukt niet helemaal, moet ik een muis en toetsenbord in de pc doen?
En moet ik deze bios hebben , de bovenste: http://www.msi.com/product/mb/Eclipse-SLI.html#/?div=BIOS .
En moet ik die dan uitpakken en die iFo bestand hebben of de uitvoering of bijde.
En moet ik op het bios reset knopje drukken als ik de pc aanzet of daarna.

En nu heb ik een reepje geheugen, de voeding in de video kaart en in het moederbord, en ik heb nu de muis het toetsenbord en het beeldscherm er op aangesloten.
Ik heb op de in FAT32 geformateerde usb de: het iFo bestand en de uitvoering gezet.
Ik heb toen de pc aan stond achter op het bios resetknopje gedrukt voor 5 seconden.
Het scherm blijft zwart maar de koeler en de lampjes op het moederbord werken wel.
Als het niet klopt wat ik heb gedaan, hoe moet het dan?

Hier wat foto`s,
http://img513.imageshack....60/tasvanmammaenpc207.jpg
http://img502.imageshack....67/tasvanmammaenpc208.jpg
http://img845.imageshack....67/tasvanmammaenpc208.jpg
http://img337.imageshack....58/tasvanmammaenpc209.jpg
http://img440.imageshack....21/tasvanmammaenpc210.jpg
http://img850.imageshack....30/tasvanmammaenpc211.jpg

Ik heb geen dvd speler aan gesloten

Edit, ik had de stroom er af en dee effe wat overbodigge stekketjes uit de voeding krijg ik een beetje stroom.
Hoe erg is het als er wat pintjes ondere de cpu schuin stonden, heb ze wel weer regt gezet.

ik las ergens dat je ook een nieuwe bios chip kan kopen, is dat zo?

Alvast heel erg bedankt, :) ;) Groetjes aloys

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11
Nieuwe bioschip kun je hier kopen; http://flashbios.org/

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 18:57
Al eens beginnen met het geheugen een slot op te schuiven.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Engeneer
Wil iemand dit bord voor mij testen, ik bataal dan de verzendkosten. En mocht het lukken om hem te maken wil ik er ook wel voor betalen. Niet meer dan 50,-
alvast bedankt.

Hier kan een slotje op,
de conclusie was, de bios is niet lekker maar dat valt wel te maken maar dit is het probleem: MSI Elipse pinnetjes waar cpu zitten verbogen

Iedereen bedankt voor de reachties :) ;) Top tweakers _/-\o_

[ Voor 152% gewijzigd door Engeneer op 18-07-2012 19:40 ]

Pagina: 1