systeem uit 2008 zeer traag,hoe makkelijk (basic) upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445346

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik doe voornamelijk aan fotobewerking en mijn systeem was het eerste jaar snel genoeg naar mijn wensen maar ondertussen is het echt niet meer vooruit te branden. Echt alles duurt en duurt en duurt, ...
Aangezien ik in het begin tevreden was en mijn files waarmee ik werk niet echt zwaarder geworden zijn is het misschien wat overkill om direct te upgraden naar een volledig nieuw systeem. Enkel de exports van RAW-files uit lightroom nemen bij momenten wat tijd in beslag maar daar valt nog mee te leven.

Hieronder mijn huidige setup:

MICROSOFT OEM NL HOME PREMIUM 64BIT VISTA
ASUS P5Q PRO DDR2 SOCKET 775 INTEL® P45
INTEL CORE 2 QUAD Q9450 45NM 2.66 SOCKET 775
SAPPHIRE HD3650 256MB DDR3 PCI EXPRESS
8GB (4x2GB) PREMIUM 800MHZ DDR2 VALUERAM
ANTEC SONATA III 500W BLACK
C-schijf (programma's en data ) : SAMSUNG HD642JJ 640GB 16MB SATA300 7200RPM
D-schijf (data) : SAMSUNG HD103UJ 1000GB (1TB) 32MB SATA300 7200RPM
E-schijf (data) : WESTERN DIGITAL WD10EARS 1000GB INTELLIPOWER CAVIAR GREEN
F-schijf (data) : WESTERN DIGITAL WD20EARS 2000GB 64MB SATA300 INTELLIPOWER CAVIAR GREEN

Is het een oplossing om de opstartschijf te vervangen door een SSD...evt dan direct met windows 7 (nu nog vista 64bit) waardoor alle snelheidsproblemen van de baan zijn? Zo ja, welke ssd werkt dan best samen met mijn huidige config? Voor enkel de programma's denk ik dat 60 of 80GB evt wel volstaat.
Kan ik deze schijf dan gewoonweg inbouwen en een clean install doen en de huidige C-schijf met alle data op dan inbouwen en een andere driveletter aan toekennen?

Alle schijven staan op dit moment allemaal aardig vol dus ook daar moet ik eens naar een oplossing beginnen kijken.
Ideaal is wellicht een soort van NAS of drobo waar ik alle data op kan onderbrengen en de gegevens ook vanop de mac laptop kan benaderen.
Hopelijk kunnen jullie mij in eerste instantie alvast adviseren mbt het versnellen van het geheel.

Alvast bedankt!
D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 21:11

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Je systeem zou mijns inziens nog redelijk mee moeten komen hoor.

Wanneer heb je voor het laatst je systeem helemaal opnieuw geinstalleerd? Dat zou ik eerst eens proberen als dat al weer een tijdje geleden is.

Mijn ervaringen met Vista 64-bit zijn ook niet al te best, ik vond het supertraag en ging heel snel weer terug naar Windows XP, totdat Windows 7 uitkwam. Dat zou je mischien dan nog kunnen overwegen, upgrade naar Windows 7?

Een SSD zou zeker veel kunnen schelen, ik vond het de beste upgrade voor mijn vorige PC, een Core 2 Duo. Echter moest ik er wel een nieuw mobo voor kopen omdat tie niet goed om ging met AHCI. Diezelfde SSD zit nu nog in mijn PC (Core i7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tegen een format zie ik dus echt op omdat ik vrees dat ik alles kwijt zal spelen en ik er een ganse dag (als het ni langer is) mee bezig zou zijn :?
Op dat gebied heb ik nooit echt een deftige opvoeding gekregen dus blijf ik het altijd maar uitstellen.
Beschamend I know, maar ik heb nare ervaringen uit het verleden waardoor ik tot nu toe om de 3 à 4 jaar gewoon een volledig nieuwe machine heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Anoniem: 445346 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 17:38:
Ik doe voornamelijk aan fotobewerking en mijn systeem was het eerste jaar snel genoeg naar mijn wensen maar ondertussen is het echt niet meer vooruit te branden. Echt alles duurt en duurt en duurt, ...
Simpele oorzaak: een trage harde schijf. 2 oplossingen:

Schaf een SSD aan.
installeer windows opnieuw.

Het liefst beiden. Na 3 jaar is je systeem gewoon toe aan een herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok thanks!
Zo'n SSD zou gewoon moeten werken icm mijn Asus P5Q moederbord of moet ik uitkijken naar bepaalde specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Werkt gewoon. Vermijd wel de samdforce controllers, wat betekent dat je een intel 320, samsung 830, of crucial M4 wilt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga morgen op zoek. Bedankt voor je advies!

Zou ik al die dataschijven in m'n desktop laten zitten of in een NAS droppen?
Want is voornamelijk archief dat ik af en toe ook van laptop moet kunnen benaderen. Bovendien draaien die schijven heel de tijd dat de desktop aanstaat gewoon mee (lawaai, warmte en stroomverbruik) zonder dat ze veel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een NAS hebt, ja :P Ik schat je desktop niet heel erg zuinig in. Misschien 80w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad, met mijn 27" monitor en nog wat usb disks die draaien moet dat idd zuiniger kunnen :)
Ik weet dus wat me te doen staat. Huidige schijven hopelijk zonder al te veel geformat in een NAS droppen en een SSD als opstartschijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm als ik op de site van mijn pc-boer kijk zijn die intel ssd's blijkbaar pakken trager? en duurder t.o.v. een corsair SSD met sandforce controller.
Maar anyway... ik zal je raad opvolgen, je zal wel een punt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn punt staat in dit hoofdstuk duidelijk uitgelegd: Het grote SSD topic ~ Deel 9#specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg. Ik ga nog een kenner worden, ik weet het nu al :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Je kunt de schijven die je niet/amper gebruikt ook op standby zetten.
Alleen als je ze dan wel nodig hebt duurt het een paar seconden voordat ze bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Euhm, ik veronderstel dat ik dat ergens in het configuratiescherm kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij de energie-instellingen zie ik iets van "vaste schijf uitzetten na 20 minuten" maar ik kan niet bepalen op welke schijf dat dan van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt. Maar dat is niet heel boeiend. Een SSD heeft geen 'spin up time'. Als je je harde schijf als main gebruikt is het minder, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De schijf waar je windows op staat is volgens mij 'continu' bezig, dus die zal niet in standby gaan zolang je bezig bent, alle andere schijven gaan wel in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Backup wel al je files he, voordat je de nieuwe installatie doet! En ik neem aan dat je misschien twee grote programma's oid hebt die je veel gebruikt? Ik zou dan dus een Crucial M4 van 64GB kopen. Daarvan gaan er heel erg weinig terug naar de winkel, zijn erg betrouwbaar en geven vrij goede prestatie's voor de prijs die je koopt. Je hebt dan één van de beste SSD's die er op dit moment zijn, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad niet echt veel software.
Enkele paketten van Adobe en verder nog wat scansoftware, mail en office. That's about it.
SSD kan dus vrij beperkt blijven al zou ik dan toch een manier moeten vinden om de windowstoestanden (mail, downloads, enz) standaard op de data-schijf zien te krijgen ipv op de opstart-ssd.

• mitsumark
In je browser kun je gewoon de map/folder aangeven waar de gedownloadde bestanden moeten komen, dus dat is geen probleem (echter wel in het achterhoofd houden dat als die locatie op standby staat dat ie voor 'elke' download moet opstarten)

Mail is doorgaans niet zo groot, tenzij er veel grote bijlages bij zitten, die kun je dan evt zelf ergens anders opslaan (en ook daar zijn wel mogelijkheden voor, al heb ik er privé geen ervaring mee).

Topicstarter
Thanks all. Jullie hebben mij goed geadviseerd.
Mag wat mij betreft een slotje op.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:41
Toch nog een laatste tip; Ga voor een 128GB ipv 64GB. Windows + + office + adobe en een 64 GB is al bijna vol. 128GB kost niet veel meer, maar heeft net iets meer buffer als je nog even een game wil installeren.

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-06 01:25
mcsluis schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:37:
Toch nog een laatste tip; Ga voor een 128GB ipv 64GB. Windows + + office + adobe en een 64 GB is al bijna vol. 128GB kost niet veel meer, maar heeft net iets meer buffer als je nog even een game wil installeren.
Klopt, de C-schijf van de foto-pc van mijn vriendin beslaat inmiddels al meer dan 64 GB.
Dit na 2 jaar Windows- en Adobe-updates.
Alleen al Adobe Bridge en Lightroom hebben caches van meerdere GB met thumbnails, previews, catalogs etc.
Ik probeer de boel regelmatig op te schonen, maar het groeit gestaag.
De snelheid blijft gelukkig wel op peil. (Windows 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok zal ik zeker doen want 64GB leek me na het optellen van alle pakketten misschien ook wat aan de nipte kant.

Ik heb op YouTube al een duidelijke tutorial gevonden voor de installatie, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:41
Anoniem: 445346 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 00:19:
Ok zal ik zeker doen want 64GB leek me na het optellen van alle pakketten misschien ook wat aan de nipte kant.

Ik heb op YouTube al een duidelijke tutorial gevonden voor de installatie, dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.

Thanks!
Let er wel op dat je in de bios AHCI instelt voor de SSD. Anders zal deze niet op volle snelheid werken. Als is jouw max nog steeds SATA-300. Het inbouwen is niet ingewikkeld, maar er zijn wat andere zaken om rekening mee te houden bij het gebruik van een SSD.

Lees anders dit topic eens door, hier vind je veel tips over het gebruik van een SSD
Pagina: 1