Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:26
Hoi Tweakers,

Dit is vast al het honderste topic hierover, excuses. Ik heb de FAQ al doorgelezen en er staat een hoop nuttige informatie in, alleen weet ik niet precies welke informatie en oplossingen nu van toepassing zijn op mijn verhaal.

En fin, gisteren startte de laptop (Samsung NP-R540) van een vriendin niet meer op. Hij doet het tot het inlogscherm van Windows 7, maar zonder het gebruikersprofiel te laten zien. De cursor is dan te bewegen maar er gebeurt verder niets. Opstarten in veilige modus, Samsung recovery tool, niks werkt. Ik dacht, dit is vast een fout in de Windows installatie (hoe dat ook gebeurd mag zijn?) dus gewoon een kwestie van formatteren en opnieuw installeren.

Echter, voordat ik dat doe, wilde ik eerst een backup maken van de bestanden. Dus HDD eruit (Hitachi Travelstar 5K500) en intern aansluiten op de SATA poort van mijn PC. Nu wordt de schijf wel herkend, in drie partities. Maar één partitie is niet toegankelijk, een tweede partitie is leeg, wat volgens die vriendin niet zo kan zijn, en de derde partitie is voor 74 GB gevuld, maar als ik die open staat er dat de partitie leeg is.

Voor dat ik aan de slag ga met Drive Fitness tests, recovery tools en andere software wil ik graag jullie mening horen.

Wat kan het probleem zijn en wat is er misschien aan te doen?

Bij voorbaat dank! :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het probleem kan van alles zijn :P Glazen bol is net weg voor reparatie ;)

Maar het kan 'gewoon' een partitie zijn die (om wat voor reden dan ook) geen partitietabel meer heeft, en daarom leeg lijkt.
Met 1 van de recoverytools uit de FAQ zou je al een end kunnen komen: Windows is wat dat betreft niet echt te gebruiken voor herstel.
GetDataBack van Runtime is wel een handige, alleen niet gratis. Anders bijv. Testdisk.

Als je een backup hebt gemaakt, dan pas kun je gaan zoeken naar de oorzaak: is de harde schijf hardwarematig defect (diagnosetool van de harddisk-fabrikant, bijv. via Ultimate BootCD), of heeft Windows/ander programma (malware) een keer een steekje laten vallen waardoor de partities van slag zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 15-02-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Dus toch eerst maar de recovery uitvoeren? Ga ik proberen, bedankt voor je antwoord.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Malfoi schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:37:
Dus toch eerst maar de recovery uitvoeren? Ga ik proberen, bedankt voor je antwoord.
Ja, of evt. een 1-op-1 kopie van schijf maken (zie FAQ), en daarop de recovery loslaten.

Punt is namelijk dat je nog niet weet of de harddisk defect is, of op het punt staat dusdanig kapot te gaan dat je er helemaal niets meer mee kunt...
Pas als je alles geprobeerd hebt om de data te recoveren/veilig te stellen kun je je op de hardware richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Iva_Bigone schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:40:
[...]

Ja, of evt. een 1-op-1 kopie van schijf maken (zie FAQ), en daarop de recovery loslaten.

Punt is namelijk dat je nog niet weet of de harddisk defect is, of op het punt staat dusdanig kapot te gaan dat je er helemaal niets meer mee kunt...
Pas als je alles geprobeerd hebt om de data te recoveren/veilig te stellen kun je je op de hardware richten.
Bedankt, maar te laat. Kwam net op het idee om via Linux te kijken of ik gewoon bij de bestanden kan. Daar ben ik nu mee bezig. Mocht dat niet lukken dan komt je advies zeker goed van pas!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Gelukt, ik kan via Linux bij de bestanden. :) Later maar eens de schijf formatteren en Windows er opnieuw opgooien.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Malfoi schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:02:
Gelukt, ik kan via Linux bij de bestanden. :) Later maar eens de schijf formatteren en Windows er opnieuw opgooien.
Mooi zo, conrgats :)

Ik zou voordat je windows opnieuw installeert de harddisk met het diagnosetooltje van de fabrikant checken indien mogelijk, want als er toch iets fysiek met de schijf mis is zit je misschien volgende week weer zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch in Linux zit, installeer dan even SMART en post hier de SMART gegevens.

sudo aptitude install smartmontools
sudo smartctl -s on /dev/<DISKNAAM>
sudo smartctl -A /dev/<DISKNAAM>

Met de SMART gegevens kom je veel te weten, ik zou dit doen voordat je de schijf in gebruik neemt of naar gaat schrijven.
Pagina: 1