Nieuwe thermostaat. Modulerend of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De situatie:
  • Woning uit 2007
  • intergas Hr 30/36 cv ketel met mogelijkheid voor moduleren en opentherm
  • Inhoud ca. 550 m3
  • Vloerverwarming op gehele beganegrond met 2 radiatoren als hulpverwarming.
  • Watertemperatuur verdeelstation vloerverwarming kan middels 2 thermostaatkranen worden geregeld (staan nu op ca. 30 graden)
  • Verdieping elke ruimte een radiator
Ik heb nu een simpel rond thermosstaatje van honeywell hangen maar die wil ik vervangen voor een klokthermostaat zodat hij automatisch de temperatuur aanpast.

Heeft een modulerende thermostaat in dit geval nut? Qua aanschafprijs maakt het niet zoveel uit maar het gaat me meer om een eventuele besparing. Ik lees op internet wisselende verhalen over wel/niet moduleren en wel/niet een buitensensor in samenwerking met vloerverwarming.

Ik ben compleet onbekend met het gebruiken en inregelen van een vloerverwarming / radiator combi. Wie kan me wat praktische tips geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Kaasplank op 15-02-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-07 15:01

allure

Titaan fase 2/3

Volgens mij is een modulerende thermostaat zuiniger omdat deze ook om een klein beetje warmte kan vragen in plaats van alleen maar een "AAN of UIT" signaal naar de ketel te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:45

Peetman

Tjah....

Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning

Staat meer info in dat forum over deze zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:16
Moduleert je ketel niet zelf op basis van aanvoer en retour temperatuur?

Bekijk trouwens eerst of je ketel ook kan moduleren - anders heeft het weinig zin om een modulerende thermostaat te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Peetman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:17:
Weet je wat jij zou moeten doen? Even naar dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning

Staat meer info in dat forum over deze zaken.
Ik wist niet van het bestaan van dat topic. Bedankt
chime schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:51:
Bekijk trouwens eerst of je ketel ook kan moduleren
Dat staat in de TS.

Ik maak een topicreport aan en dan mag dit topic wmb dicht.

@hieronder:
ook goed. Bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kaasplank op 15-02-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:35
SG->DED. Aparte vragen mogen in een eigen topic dus ik move dit topic wel en haal de crosspost weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:51
topic starter heeft mijn gedachten gelezen ;)
ik wou zelf ook net zo'n topic openen. Ben zelf ook al een tijd op zoek naar een nieuwe thermostaat.

Kan alleen niet kiezen, er moet wel opentherm opzitten.

Wat is aan te raden? welk merk, buitenvoeler etc.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Welk merk ketel wil je? En wat wil je allemaal in kunnen stellen?

Ik heb zelf een Rehema ketel meteen Celcia 20 thermostaat ( modulerend ).

Ik heb zelf een klokprogramma draaien voor door de weeks en het weekend. En we gebruiken de "even weg" functie regelmatig als we bijvoorbeeld twee uur weg gaan. Dan kan voor die twee uur de ketel even uit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Ik wil mijn ketel houden maar ben op zoek naar een klokthermostaat en tips om mijn installatie zo energiezuinig te maken. Zo las ik zonet dat het scheelt om een pompschakelaar aan mijn beide vloerverwarmingspompen te hangen of om de pompen te schakelen gelijk met de pomp in mijn CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185547

Ook ik ben op zoek naar een goede thermostaat. Als je in NL (of uberhaupt ergens) de NEST kon kopen (http://www.nest.com/) zou ik het wel weten.

Nu dus op zoek naar the next best thing.

Ik heb overigens geen eigen ketel, koop "warmte" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 185547 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:47:
Ook ik ben op zoek naar een goede thermostaat. Als je in NL (of uberhaupt ergens) de NEST kon kopen (http://www.nest.com/) zou ik het wel weten.

Nu dus op zoek naar the next best thing.

Ik heb overigens geen eigen ketel, koop "warmte" in.
Nest is volgens mij alleen aan/uit en niet modulerend?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 09:31
Klopt van die Nest, die is alleen aan/uit. Jammer dat ze in de US nog in de Middeleeuwen van de duurzaamheid leven...
Baal er best wel van want het is wel een erg sleek apparaatje, en door de internet-functies heel handig voor mensen die onregelmatig werken en nogal eens bij familie/vrienden blijven 'hangen'

Zag pas een teardown, en dat ding heeft ook nog een zigbee chip aan boord, hoop dat ze daar ook wat mee gaan doen! Dan is ie wel van mij! :9

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 15-02-2012 13:53 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 21:08
Ik denk dat je met "the next best thing" op deze uitkomt:

http://www.icy.nl/consume...thermostaat-pro#overzicht

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:41

JanJeen

3315Wp

Ik loop ook rond met deze vraag. Bij mij is een niet-modulerende thermostaat opgehangen (Honeywell Vision) Helaas had ik dat te laat door om het te laten vervangen door de installateur. Wat is de tvt om deze te vervangen door een modulerende? Wat is de werkelijke besparing? De CV draait langer, maar de ketel heeft een hoger rendement.
Info van revolution-nl uit "Gas besparen door middel van CV tuning" topic:
Het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen:
80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %
Ik kom heel veel variabelen tegen om een eenduidig antwoord te geven op de topic vraag.
- Wat is je huidige retourtemperatuur?
- Hoeveel gaat je CV moduleren (tijd en percentage)?
- Wat is je gasverbruik?
- Hoeveel watt verbruikt je CV?
Stel je retour gaat van 45 naar 35 graden celcius: 3.16% winst bij moduleren. Je moduleert laten we zeggen 50%, de rest van de tijd is er teveel warmte vraag. Bij 1000m3 gas/jaar bespaar je dan 15.8m3.
Echter je hebt een hoger elektriciteitsverbruik, je CV draait langer. Hoeveel langer? Laten we zeggen 1 uur per dag, 100 stookdagen, 80watt = 8kwh/jaar extra.
besparing in Euro's: 9.48 minder gas, 1.60 meer elektra. (1m3 gas~0.60 1kWh~0.20)
Met deze waarden kan een modulerende thermostaat zonder meerprijs zeker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 03-07 13:34

stegen

8710Wp

NovapaX schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:52:
Klopt van die Nest, die is alleen aan/uit. Jammer dat ze in de US nog in de Middeleeuwen van de duurzaamheid leven...
Baal er best wel van want het is wel een erg sleek apparaatje, en door de internet-functies heel handig voor mensen die onregelmatig werken en nogal eens bij familie/vrienden blijven 'hangen'

Zag pas een teardown, en dat ding heeft ook nog een zigbee chip aan boord, hoop dat ze daar ook wat mee gaan doen! Dan is ie wel van mij! :9
Heb onlangs m'n Chronotherm 3 vervangen door een Nest, een heel gaaf ding!
Is inderdaad alleen aan/uit, maar kan ook een airconditioning of ventilatie aansturen (niet dat ik die heb)
Klein probleem is nog wel dat de tijdzone niet handmatig ingesteld kan worden, in iedergeval niet als je hem ook via het internet wil kunnen bedienen.
Er zit ook een hygrometer in, verder aanwezigheidsdetectie, hij licht op op het moment dat je er vlak langs loopt, of voor gaat staan.
De Apps zijn momenteel alleen nog via de US Apple en Android Store te downloaden, dus ook daar moet je omslachtige wegen bewandelen om ze te kunnen te downloaden.

Oh ja, op het moment dat ie verbinding had met het internet, begon hij gelijk een firmware update te downloaden, heerlijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Wanneer je een modulerende ketel hebt (en die hebt je zo te zien), dan altijd een modulerende thermostaat eraan hangen. In plaats van dat de ketel vol fikt of niet, wordt de vlam teruggeschroeft naar een zo laag mogelijk vermogen. Hierdoor zal de ruimte vaak comfortabeler op 1 temperatuur blijven. Ook zal de ketel dan waarschijnlijk vaker in het HR gebied komen (lagere temperaturen).

Over vloerverwarming heb ik al een en ander vermeld in het voorgestelde topic over cv tuning...daar vind je vast alle info die je nodig hebt.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Speedfightserv
is de honeywell chronotherm III modulerend?

Het volgend staat namelijk in de handleiding:
Intelligent aanwarmen
- De temperatuur van het water in een cv-systeem
wordt door de Chronotherm III tijdens het aanwarmen
geleidelijk verhoogd. Dit in tegenstelling met
de oudere typen klokthermostaten, die de ketel
direct voor langere tijd achtereen inschakelen, met
als gevolg uitzettings- en krimpgeluiden van de leidingen.
De Chronotherm III heeft deze eigenschap
niet, dankzij het intelligente aanwarmgedrag.
--

Bij het inschakelen hoor ik wel een klikje namelijk (relais)

• Kaasplank
  • Niet online
Ik zie dat Nuon binnenkort ook komt met een thermostaat die met een app te bedienen is en gekoppeld is aan je E-manager zodat je op je pc kunt zien wat je verbruik is. Ben benieuwd wat dat ding moet kosten.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 21:08
Speedfightserv schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:31:
Nee

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Speedfightserv
Kaasplank schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:36:
Ik zie dat Nuon binnenkort ook komt met een thermostaat die met een app te bedienen is en gekoppeld is aan je E-manager zodat je op je pc kunt zien wat je verbruik is. Ben benieuwd wat dat ding moet kosten.
net zoals essent?
Oke, thnx ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Speedfightserv op 16-02-2012 10:07 ]

• Kaasplank
  • Niet online
Lijkt er wel op. Met de e-manager kun je je stroom en gasverbruik al bijhouden en met een stekkerblok per onderdeel meten en in-uitschakelen. de thermostaat kun je er ook op aansluiten zodat je die ook kunt bedienen. Heb net de prijs via twitter opgevraagd. Volgens de website is hij per maart beschikbaar. Net nadat de korting op de e-manager basismodule vervalt :| :/

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Speedfightserv schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:31:
Nee, de chronotherm III is een aan/uit regelaar.
Toch is deze wel een beetje intelligent want hij weet hoe lang je kamer er over doet om op te warmen en zal eerder beginnen met opwarmen.
Het opwarmen zelf is ook redelijk slim. De ketel zal (afhankelijk van de instellingen achterop je thermostaat) 3, 6 of 12 keer per uur aanslaan. Hoe lang de ketel dan aanstaat is afhankelijk van de gevraagde warmte. Een soort PWM dus maar dan heel langzaam.
Voor een aan/uit regeling is dit ongeveer het beste wat je kan krijgen.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Speedfightserv
harold65 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:09:
[...]

Nee, de chronotherm III is een aan/uit regelaar.
Toch is deze wel een beetje intelligent want hij weet hoe lang je kamer er over doet om op te warmen en zal eerder beginnen met opwarmen.
Het opwarmen zelf is ook redelijk slim. De ketel zal (afhankelijk van de instellingen achterop je thermostaat) 3, 6 of 12 keer per uur aanslaan. Hoe lang de ketel dan aanstaat is afhankelijk van de gevraagde warmte. Een soort PWM dus maar dan heel langzaam.
Voor een aan/uit regeling is dit ongeveer het beste wat je kan krijgen.
Bedankt voor je duidelijke uitleg! :)
Had al zo'n idee dat hij aanslaat afhankelijk van de gevraagde warme omdat hij de water temp van de ketel rond de 50 graden houd.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Trebbors

Failure is no option!

Een modulerende thermostaat zal altijd de temperatuur van het cv-water opstoken tot een ideale waarde en bij-moduleren wanneer nodig door de huidige situatie te beoordelen en zijn leermomenten aan te spreken.

Nu stel dat de temp. van 16 graden naar 18 graden moet en wel om 17:00u klaar. Nu kan de modulerende thermostaat om 16:30u beginnen met stoken op halve kracht en zo het water bijvoorbeeld 35 graden houden. Om 17:00u is daar de juiste temp. in de ruimte.
De thermostaat kan er ook voor kiezen om 16:45u aan te springen, 10 minuten volvermogen of misschien 75% te branden en voor het einde terug te moduleren zodat de temp. evengoed om 17:00u 18 graden is en niet zal doorschieten naar 18.+

Hoe slim is de modulerende thermostaat nu eigenlijk? Zal deze de kortste aanwarmtijd kiezen of het voordeligste verbruik kiezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Trebbors op 16-02-2012 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Trebbors schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:51:
Hoe slim is de modulerende thermostaat nu eigenlijk? Zal deze de kortste aanwarmtijd kiezen of het voordeligste verbruik kiezen?
Vaak is dit instelbaar, tenminste bij mijn Remeha Calenta ketel in combinatie met de iSense thermostaat. In principe is een lage aanvoertemperatuur/ langere aanwarmtijd zuiniger, omdat hoe lager de watertemperatuur, des te hoger het rendement, vanwege maximale condensatie.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Henk007 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:55:
[...]

Vaak is dit instelbaar, tenminste bij mijn Remeha Calenta ketel in combinatie met de iSense thermostaat. In principe is een lage aanvoertemperatuur/ langere aanwarmtijd zuiniger, omdat hoe lager de watertemperatuur, des te hoger het rendement, vanwege maximale condensatie.
Wellicht dus enkel bij de Ecomline Classic HR22 met de Moduline 30 wanneer er een buitenvoeler aangesloten is..

Dus ik kan de thermostaat alleen 'foppen' door de aanvoertemperatuur op de ketel (potmeter) omlaag te schroeven. (staat nu al op 70 ipv 90)

[ Voor 12% gewijzigd door Trebbors op 16-02-2012 13:00 ]

• Henk007
Dat is een mogelijkheid, met als nadeel dat als het extreem koud wordt, je huis niet meer warm genoeg is. Dit hangt af van je persoonlijke situatie (capaciteit installatie, isolatie, etc)
De moduline 30 heeft ook een keuze voor aanwarmsnelheid (PID1 t/m PID3) zie de handleiding.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 16-02-2012 13:16 ]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Henk007 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:15:
Dat is een mogelijkheid, met als nadeel dat als het extreem koud wordt, je huis niet meer warm genoeg is. Dit hangt af van je persoonlijke situatie (capaciteit installatie, isolatie, etc)
De moduline 30 heeft ook een keuze voor aanwarmsnelheid (PID1 t/m PID3) zie de handleiding.
PIDx is toch ook enkel met een voeler ? ruimteregeling. Opgezocht in handleiding, dat klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Trebbors op 16-02-2012 13:37 ]

• Henk007
Okee, zelf heb ik geen Nefit, ik had alleen even vluchtig de handleiding gescand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwekkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08-2012
stegen schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 23:03:
[...]

Heb onlangs m'n Chronotherm 3 vervangen door een Nest, een heel gaaf ding!
Is inderdaad alleen aan/uit, maar kan ook een airconditioning of ventilatie aansturen (niet dat ik die heb)
Klein probleem is nog wel dat de tijdzone niet handmatig ingesteld kan worden, in iedergeval niet als je hem ook via het internet wil kunnen bedienen.
Er zit ook een hygrometer in, verder aanwezigheidsdetectie, hij licht op op het moment dat je er vlak langs loopt, of voor gaat staan.
De Apps zijn momenteel alleen nog via de US Apple en Android Store te downloaden, dus ook daar moet je omslachtige wegen bewandelen om ze te kunnen te downloaden.

Oh ja, op het moment dat ie verbinding had met het internet, begon hij gelijk een firmware update te downloaden, heerlijk... ;)
Ik heb sins kort ook een nest maar ik krijg hem maar niet werkend. Hoe heb jij hem aangesloten? Zie mijn topic link

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 490807

Henk007 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:55:
[...]

Klop altijd onder de 60 G blijven dus 60/40 Delta T van 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Laten we nu es een ding afspreken op het forum.

Voor het aansturen van en CV ketel: aan/uit=digitaal = THERMOSTAAT (contact open dicht)
De kenmerken zijn: volgas tot setpoint ketel, daarna uit of modulatie op de ketel temperatuur regelaar.

Voor al het andere is temperatuur REGELAAR = analoog= is setpoint naar de ketel de juist benaming.
Dan hebben we een temperatuur regelaar. (onder andere OT protocol) zoals honeywell modulation

Ik ben regeltechnicus, al die "thermostaat" verhalen zijn voor mij een Babylonische spraak verwarring
De kenmerken van een regeling zijn:

a: een setpoint (gewenste waarde)
b: gemeten proceswaarde (lees aanvoertemperatuur)
c: uitgang regelwaarde=toerental ventilator van de CV ketel ( tussen 20-100 % Y signaal)
Deze waarde wordt bepaald door het verschil tussen gemeten en gewenste aanvoer tempeatuur regelaar.

Bovenstaande geeft duidelijk weer hoe het proces in elkaar steekt.

De P actie van de CV ketels reageert op de afwijking tussen gemeten en gewenst (is ongeveer 5 K)
De I actie reageert op de afwijking tussen gemeten en gewenst en gaat het uitgangs signaal tijdsafhankelijk verhogen of verlagen.( in te stellen in minuten of seconden)
De D actie reageert op de snelheid van de verandering tussen gemeten en gewenst, staat bijna altijd op 0= niet actief.

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 07-12-2012 01:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1