Voor zover ik zie is de Nest geen modulerende thermostaat. Dat is eigenlijk jammer (voor zo'n extreem cool uitziend gadget), maar maakt dat het aansluiten in principe simpel zou moeten zijn. Het ding werkt gewoon als aan/uit thermostaat, dus 2 draadjes die al of niet doorverbonden zijn. (Als dit niet klopt, ben ik benieuwd of iemand kan linken naar detailed specs, ik zie ze op internet niet). Geen eBUS, OpenTherm of andere digitale protocollen dus.
Wat voor thermostaat heb je er nu aan hangen? De kans bestaat dat dit qua ketel-aansturing een "meer geavanceerd" ding is dan de Nest, en dat je dus in de ketel de bedrading zult moeten wijzigen.
Je moet dan de handleiding volgen voor het aansluiten van een "eenvoudige"

24V aan/uit thermostaat.
Als ik jouw ketelhandleiding goed lees (disclaimer: lees hem zelf ook, ik ben geen monteur en als je het sloopt is dat jouw probleem!), moet je aan de kant van de ketel 2 draden hebben, aangesloten op 3' en 4'. Aan de kant van de Nest moet je dan denk ik Rh en W hebben. Rh is de kant waar de ketel 24V op zet. Als de thermostaat warmte wil vragen, verbind hij deze intern door met de W, de ketel ziet dat en slaat aan.
Ik zou afraden om er mee te prutsen (aan de kant van de ketel) totdat je goed hebt uitgezocht wat je aan het doen bent, als de ketel-electronica stuk gaat wordt dat een prijzige reparatie vermoedelijk. En haal de stekker er uit terwijl je bezig bent.
Voor de zekerheid kun je ook een foto maken van de bedrading op je huidige thermostaat en mailen met Nest support (zie hun website).
[
Voor 5% gewijzigd door
Wilke op 18-02-2012 18:09
]