Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zoeken op GoT. Oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.154 views

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Devvers,

Volgens mij is er al lange tijd bekend dat het zoeken op GoT helemaal sh*t is. Wat je zoekt vind je niet, en zelfs Google komt vaak met betere resultaten op de proppen.
Nu vroeg ik me af, waarom maakt Tweakers geen gebruik van bijvoorbeeld Elasticsearch ? Zou het zoeken een stuk verbeteren :)

Dit topic is eigenlijk bedoeld om een beetje discussie over het zoeken/oplossingen hiervoor te discussiëren!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Er zijn nog genoeg dingen die 'beter' kunnen op GoT, search vind ik dan nog niet eens zo'n groot probleem :P

Al zou je al 'hard' kunnen zoeken naar een tekst tussen "" zou ik al blij zijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Het is een probleem dat al erg lang terug gaat maar tot op heden nog niet volledig opgelost is.

In mijn mening is de search ook een fail maar jammer genoeg vinden de dewers dit niet.
Er is zo veel informatie te vinden op GOT maat het komt er gewoon niet uit als je wat wilt zoeken.

Ik ben ook van mening dat je daarom ook meer starter posts hebt met waar basis informatie gevraagd wordt.
Maar ze zijn druk bezig met een nieuwe opset van de site misschien.......

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r zijn voldoende redenen te bedenken om de GoT search te prefereren boven google:
  • HK en nog wat andere subfora zijn afgeschermd. Zou je met google willen zoeken, dan zou je dat open moeten zetten. Trust me, dat wil je niet ;)
  • Google is generiek en afhankelijk van zijn indexer. Die zal dus nooit wat oudere resultaten weeergeven. GoT search daarentegen is in principe afgestemd op de GoT DB en kan die oudere posts wel weergeven.
  • Voor zover ik weet zal de GoT search jou geen resultaten tonen uit fora waar je niet in kunt. Google doet dat wel, dus de kans op goede resultaten is in een aantal gevallen met Google zelfs kleiner.
En d'r zijn vast nog wel andere redenen te bedenken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DennusB
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:51:
D'r zijn voldoende redenen te bedenken om de GoT search te prefereren boven google:
  • HK en nog wat andere subfora zijn afgeschermd. Zou je met google willen zoeken, dan zou je dat open moeten zetten. Trust me, dat wil je niet ;)
  • Google is generiek en afhankelijk van zijn indexer. Die zal dus nooit wat oudere resultaten weeergeven. GoT search daarentegen is in principe afgestemd op de GoT DB en kan die oudere posts wel weergeven.
  • Voor zover ik weet zal de GoT search jou geen resultaten tonen uit fora waar je niet in kunt. Google doet dat wel, dus de kans op goede resultaten is in een aantal gevallen met Google zelfs kleiner.
En d'r zijn vast nog wel andere redenen te bedenken.
De redenen die je opnoemt kloppen helemaal, maar de search op GoT is gewoon bagger. Je krijgt de meest bizarre resultaten, zelfs van dingen waar je helemaal niet op zoekt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

The Eagle schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:51:
[/list]
Fora waar je niet inkunt zul je ook met google niet kunnen vinden hoor. Een topic in SG kan ik via GoT wel vinden, maar niet via google.
En andersom is het zo dat Google mij niet een HKtopic zal laten zien, terwijl ik niet in de HK kan komen.

• AzzKickah
  • Laatst online: 17-11 19:03

AzzKickah

06-CENSORED

Wat mij gewoon elke keer opvalt en in mijn ogen heel slecht is, is dat wanneer je zoekt, de inhoud van een topic boven de titel van het topic gaat (de inhoud is 'belangrijker' dan de titel).

Stel je zoekt op een trefwoord of enkele trefwoorden, dan moeten naar mijn mening de topics die jouw trefwoord in de titel hebben bovenaan staan, en daaronder topics die jouw trefwoord in de inhoud hebben.

Volgens mij zou dat al een gigantisch verschil maken.

[ Voor 5% gewijzigd door AzzKickah op 14-02-2012 12:17 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 19:27
Overal wordt gehamerd op een goede titel, maar de search doet er niet zoveel mee. Ik vul letterlijk de topictitle (true, zonder title:-tag) in en nog zijn er 9 topics die beter matchen? Ik denk, laat ik een niet heel standaard item nemen op een tech-forum; voor degenen met toegang: 934786 :)

"Topic gestart in" is met de huidige megatopics ook vervelend, mijn voorbeeldtopic is uit 2004 maar staat bovenaan de Active topics :P

Ik denk dat wat meer nadruk op de titel al een hoop scheelt inderdaad :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-11 19:35
Ik zoek ook altijd via google, precies om de reden die Paul noemt, je typt de topictitel in op de search en dan is het nog maar de vraag of je topic uberhaupt in de lijst resultaten staat.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

DennusB schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:00:
Volgens mij is er al lange tijd bekend dat het zoeken op GoT helemaal sh*t is.
'Helemaal shit' is natuurlijk overdreven, maar hij kan absoluut een stuk beter.
Wat je zoekt vind je niet, en zelfs Google komt vaak met betere resultaten op de proppen.
"zelfs Google" is natuurlijk nogal beledigend voor een bedrijf dat van zoeken zijn core-bussiness heeft gemaakt en ermee is opgegroeid tot een miljardenpartij ;)
Nu vroeg ik me af, waarom maakt Tweakers geen gebruik van bijvoorbeeld Elasticsearch ? Zou het zoeken een stuk verbeteren :)
Omdat we gewoon nog steeds geen tijd hebben vrijgemaakt voor die non-triviale taak. Er zijn nou eenmaal prioriteiten gemaakt die de zoekmachine van het forum niet vooraan hadden staan.
Dat gezegd hebbende, we gaan er dit jaar mee bezig. Hopelijk zelfs dit kwartaal, maar dat hangt uiteraard nogal van de looptijd van andere de projecten af :)
We hebben vooralsnog geen keuze in dit project gemaakt welke zoektechniek er gebruik gaat worden, Solr zelf stond al hoog op het lijstje, maar ik was ElasticSearch vergeten erbij te zetten, dus iig bedankt voor de herinnering. Wat vooral belangrijk is, is dat de 'relevantie' beter gaat worden, waarbij gebruikers meer recente topics als meer relevant zien als ze verder gelijkwaardig zijn. Solr kan dat iig, ik vermoed ElasticSearch ook met zijn custom_score, maar dat moeten we uiteraard even uitzoeken.
SinergyX schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:04:
Al zou je al 'hard' kunnen zoeken naar een tekst tussen "" zou ik al blij zijn.
Dat kan ook ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:34:
In mijn mening is de search ook een fail maar jammer genoeg vinden de dewers dit niet.
Hij heeft absoluut een handleiding, maar om 'm helemaal met fail af te schrijven zijn we idd niet met je eens.
Maar ze zijn druk bezig met een nieuwe opset van de site misschien.......
't Is inderdaad een van de verbeteringen die daaronder valt.
DennusB schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 11:53:
zelfs van dingen waar je helemaal niet op zoekt.
Heb je ook voorbeelden daarvan? Want de kans is natuurlijk erg groot dat de specifieke teksten wel degelijk in die topics staan... niet op de manier die jij bedoelt, maar dat weet de zoekmachine natuurlijk niet. (en vziw zijn er erg weinig die semantisch kunnen zoeken, althans, iig niet binnen een enigszins redelijk budget voor 1.5 miljoen "documenten")
AzzKickah schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:16:
Wat mij gewoon elke keer opvalt en in mijn ogen heel slecht is, is dat wanneer je zoekt, de inhoud van een topic boven de titel van het topic gaat (de inhoud is 'belangrijker' dan de titel).
Dat is niet waar... Maar is doorgaans zo gruwelijk veel meer inhoud, dan titel, dat het uiteindelijk wel zo zal lijken.
Stel je zoekt op een trefwoord of enkele trefwoorden, dan moeten naar mijn mening de topics die jouw trefwoord in de titel hebben bovenaan staan, en daaronder topics die jouw trefwoord in de inhoud hebben.

De topics waarbij termen relatief vaak voorkomen zullen bovenaan komen, als zo'n term in de titel of startpost staat, telt dat zwaarder mee.
Paul schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:59:
"Topic gestart in" is met de huidige megatopics ook vervelend, mijn voorbeeldtopic is uit 2004 maar staat bovenaan de Active topics :P
Zodra we een zoekmachine hebben die de relevantie kan boosten op recentheid, gaat dat ook zeker weer weg...

Ik weet nog niet wanneer we aan de slag gaan met de nieuwe zoekmachine voor het forum, sowieso zal je 'm dan waarschijnlijk nog niet gelijk kunnen zien. We willen die eerder genoemde nieuwe opzet als geheel lanceren en het is waarschijnlijk vrij lastig om los "even" een vernieuwde zoekmachine uit te rollen. Mocht dat wel eenvoudig los kunnen, dan zullen we iig kijken of dat daadwerkelijk gedaan kan worden, zodat we eerder feedback over de werking ervan kunnen krijgen.

• basb
  • Laatst online: 16-01-2021
Hoe staat het met plannen om de zoek functie in het forum weer functioneel te maken?

Zoeken op delen van woorden werkt nog steeds niet (wellicht al bekent).

Er moet exact match zijn met wat je zoekt. Als ik mezelf zoek in statistieken moet ik per se Bluebird287 typen. Als ik zoek op Bluebird komen er compleet andere resultaten uit. Maar zoek je op v3800 gaat het weer wel goed :? Wellicht doordat rx-v3800 anders afgehandeld wordt dan Bluebird287? Beide zijn 1 "woord"

Ik vind een zoek functie op een forum overigens aardig essentieel, één van de belangrijkste dingen is het terug kunnen vinden van eerdere posts over een bepaald onderwerp. Je kunt niet van eind gebruikers verwachten dat ze precies weten hoe zoektermen op achtergrond afgehandeld worden.

[ Voor 0% gewijzigd door basb op 13-05-2012 18:36 . Reden: typo ]

• zeef
  • Laatst online: 16-11 00:52
Er wordt hard gewerkt aan de zoekfunctie. Deze week zijn er in ieder geval de nodige (over)uren ingestoken dus met TWK 7 hopen we de zaak flink te verbeteren.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
AzzKickah schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:16:

Dit zou echt enorm verschil maken! Ik vind het ook erg vervelend als ik een topic zoek, de titel intyp en 'm pas na zoveel resultaten tegenkom of soms zelfs helemaal niet, dat is gewoon heel irritant.

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Ik weet niet zeker of deze vraag hier hoort, maar ik wilde ook niet meteen een nieuw topic openen:

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zou moeten zoeken om bijvoorbeeld "nexus 7" topics terug te krijgen? Ik heb elke combinatie in de advanced search geprobeerd (denk ik), maar zelfs als ik hard op die string zoek met alleen 2012 aangevinkt krijg ik het centrale topic niet terug. Wat is de aangeraden manier om een "naam+nummer" combinatie te vinden?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon naar het product gaan en daar forum aanklikken, snelste manier.

• DennusB
  • Niet online
litemotiv schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:38:
Ik weet niet zeker of deze vraag hier hoort, maar ik wilde ook niet meteen een nieuw topic openen:

Kan iemand mij uitleggen hoe ik zou moeten zoeken om bijvoorbeeld "nexus 7" topics terug te krijgen? Ik heb elke combinatie in de advanced search geprobeerd (denk ik), maar zelfs als ik hard op die string zoek met alleen 2012 aangevinkt krijg ik het centrale topic niet terug. Wat is de aangeraden manier om een "naam+nummer" combinatie te vinden?
Google >:)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 16:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tag woorden zouden dan ook moeten werken?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15

crisp

Devver

Pixelated

Dit zal waarschijnlijk ook niet helpen:
De search is voor het laatst bijgewerkt op zondag 17 juni 2012 15:38
:(

Intentionally left blank

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ACM schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:25:
"zelfs Google" is natuurlijk nogal beledigend voor een bedrijf dat van zoeken zijn core-bussiness heeft gemaakt en ermee is opgegroeid tot een miljardenpartij ;)
Om hier even heel laat op te reageren: da's ook niet helemaal netjes natuurlijk. Je mag toch verwachten dat T.net zelf beter haar eigen content kan doorzoeken dan Google dat op basis van spidering kan doen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:55
Very true. Vandaar dat we daar ook voor veel onderdelen van Tweakers aardig mee bezig zijn geweest in 7.0 :)

[ Voor 18% gewijzigd door Misha op 15-07-2012 11:24 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

NMe schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:39:
Je mag toch verwachten dat T.net zelf beter haar eigen content kan doorzoeken dan Google dat op basis van spidering kan doen. ;)
Waarom?
Afgezien van het feit dat wij hele topics kunnen doorzoeken en wat meer meta-data kennen, zal er in de basis relatief weinig verschil zijn in data die zij en wij kunnen gebruiken om de bezoeker aan resultaten te helpen.
Dus de verschillen zouden groot kunnen zijn, ware het niet dat het forum qua tekstuele structuur domweg niet zo ingewikkeld is en het vooral neerkomt op de juiste manier van relevantie bepalen. En dat is iets waar Google natuurlijk enorme teams op heeft zitten en wij vooral een beetje proef-ondervindelijk mee kunnen sleutelen.

Maar het zal uiteraard vooral niet helpen dat de zoekmachine achter het forum al een paar jaar niet is aangepast, ondanks dat dat wel nodig was, terwijl Google natuurlijk juist in de tussentijd steeds beter is geworden.
De zoekmachine die voor Tweakers 7 geintroduceerd wordt, zal technisch gezien veel beter zoeken en hopelijk ook in de ervaring van gebruikers betere resultaten aanleveren. Enig nadeel: direct bij de lancering zit het forum daar nog niet in... dat is een van de kleinere deelprojecten die we pas na de lancering van de eerste bulk gaan doen.

Maar de belangrijkste toevoeging van de nieuwe zoekmachine zal zijn dat nieuwere topics (hogere laatste-bericht datum) over het algemeen meer relevant zullen worden geacht en dat ie daardoor standaard weer in het hele datumbereik zal zoeken. Of we op losse postings of complete topics zoeken of zelfs de gebruiker de keus bieden hebben we nog niet over nagedacht.

[ Voor 25% gewijzigd door ACM op 14-07-2012 09:36 ]

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
Ik denk dat veel tweakers google erbij halen, omdat ze het daar wel op vinden. Om even bij de nexus 7 topic te blijven :P
Google Nexus 7-Tablet

Als ik in de got search dit intik: Google Nexus 7-Tablet of "Google Nexus 7-Tablet"
Want zo is precies de titel van het topic, en ik vink aan dat het topic in 2012 aangemaakt moet zijn. Want dat is die. Dan vind de search niks :o. Wat ik ook aanvink(start,topic enz)

En als ik dan precies die zelfde zoekopdracht(Google Nexus 7-Tablet) intik in google. Alleen met als toevoeging GOT. dus totaal typ ik dit in : Google Nexus 7-Tablet GOT

Dan heb ik bij de derde link het topic te pakken ;)

Dat is denk ik waarom veel mensen de vergelijking maken met google.
Wel vreemd dat de search van tweakers zijn eigen topic niet kan vinden :'( :/

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

tomcool schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:00:
[...]
Wel vreemd dat de search van tweakers zijn eigen topic niet kan vinden :'( :/
Nou, het helpt natuurlijk niet als blijkt dat de indexering al bijna een maand achterloopt (en dat topic dus nooit geindexeerd is) :P

De indexer is blijkbaar wel weer gefixed, maar ik zie alsnog enorme gaten in de indexering...

Intentionally left blank

• DennusB
  • Niet online
crisp schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:34:
[...]

Nou, het helpt natuurlijk niet als blijkt dat de indexering al bijna een maand achterloopt (en dat topic dus nooit geindexeerd is) :P

De indexer is blijkbaar wel weer gefixed, maar ik zie alsnog enorme gaten in de indexering...
Zit daar geen monitoring op?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

DennusB schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:12:
[...]

Zit daar geen monitoring op?
Ja, maar die was blijkbaar ook stuk...

Intentionally left blank

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Is er eigenlijk al bekend wat de backend van de nieuwe all-in-one search gaat worden, die in TWK7.0 in gebruik wordt genomen?

Ik heb al Solr, en ElasticSearch horen luidden, en in een vorige dev-iteratie werd er al gesproken dat de nieuwe search bijna af was...

Dus... wat is het nou geworden :)?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

AW_Bos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:32:
Is er eigenlijk al bekend wat de backend van de nieuwe all-in-one search gaat worden, die in TWK7.0 in gebruik wordt genomen?

Ik heb al Solr, en ElasticSearch horen luidden, en in een vorige dev-iteratie werd er al gesproken dat de nieuwe search bijna af was...

Dus... wat is het nou geworden :)?
Ik verwacht een reactie als:
Zie je wel als die uitkomt :>

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• AW_Bos

AW_Bos

Hoop ik liever niet :P
Daar valt namelijk weinig aan te zien, lijkt me gezien het een backend is... :P

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 16-07-2012 17:50 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Inmiddels is het Nexus 7 topic nu ook via onze eigen search te vinden :)

Intentionally left blank

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dus de manual die bij de search hoort klopt wel helemaal? Ik heb namelijk het gevoel dat operatoren en dergelijke gewoon als zoektermen gezien worden. Het lukt niet om dingen uit te sluiten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Geef eens een concreet voorbeeld dan? :)

Intentionally left blank

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik zocht bijvoorbeeld op:
code:
1
if -deadlift

in het bodybuildingtopic, maar dan kreeg ik juist wel de resultaten met deadlift erbij. Keurig gehighlight.
De volgende varianten lukten ook niet:
code:
1
if NOT deadlift

code:
1
if NOT(deadlift)

dan werd er ook gezocht naar 'not'.
Ook zoeken via de gewone search (niet in-topic-search) gaf gewoon dat topic terug. Dus of ik begrijp iets niet helemaal, of hij pakt niet alle operatoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 04-09-2012 17:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zoekfunctie op GOT werkt gewoon niet. Als je hier iets wilt vinden dan moet je gewoon google gebruiken. Dan vind je vaak wel wat je zoekt.
Als het goed is zijn ze er al mee bezig om de zoekfunctie te verbeteren.

• DennusB
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:19:
Zoekfunctie op GOT werkt gewoon niet. Als je hier iets wilt vinden dan moet je gewoon google gebruiken. Dan vind je vaak wel wat je zoekt.
Zover ik las gaan ze de zoekfunctie in de nieuwe Tweakers niet aanpakken. Alleen de zoek functie van de front page :P Maar inderdaad, Google werkt _zoveel_ beter!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ernemmer schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:19:
Daar waren we hierboven toch al over uit?
DennusB schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:20:
[...]

Zover ik las gaan ze de zoekfunctie in de nieuwe Tweakers niet aanpakken. Alleen de zoek functie van de front page :P
Dat het niet direct meegenomen wordt wil niet zeggen dat er überhaupt niets aan gaat gebeuren. Tweakers 7 komt eerst en ergens later in het traject is er vast wel eens tijd voor een betere search en al die andere grote nieuwe features voor het forum waar ik met smart op wacht. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• DennusB
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:23:
Dat het niet direct meegenomen wordt wil niet zeggen dat er überhaupt niets aan gaat gebeuren. Tweakers 7 komt eerst en ergens later in het traject is er vast wel eens tijd voor een betere search en al die andere grote nieuwe features voor het forum waar ik met smart op wacht. :P
Nou ik ben heel erg benieuwd :) Er mogen wel eens wat dingen aangepakt gaan worden. Is er btw ondertussen al duidelijk wanneer T7 komt ? :P

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Gonadan schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:16:
Ik zocht bijvoorbeeld op:
code:
1
if -deadlift

in het bodybuildingtopic, maar dan kreeg ik juist wel de resultaten met deadlift erbij. Keurig gehighlight.
[...]
De in-topic search is in tegenstelling tot de forum-search zelf maar een heel simpele LIKE-search en ondersteund dus verder geen operatoren...

Intentionally left blank

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

crisp schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:28:
[...]

De in-topic search is in tegenstelling tot de forum-search zelf maar een heel simpele LIKE-search en ondersteund dus verder geen operatoren...
Jammer, kan dat anders?

Waarom vind ik dan toch dat topic als ik de forumsearch gebruik?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Nee; op dit moment worden enkel gehele topics geindexeerd en geen losse berichten. Voor in-topic search moeten we dus terugvallen op simpelere methoden.
Waarom vind ik dan toch dat topic als ik de forumsearch gebruik?
NOT lijkt inderdaad niet (goed) te werken; op "bodybuilding" vind ik 77 topics, op "bodybuilding AND deadlift" vind ik er 6, maar op "bodybuidling NOT deadlift" vind ik er weer 77.

Intentionally left blank

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 23:47
Google bied ook hun search voor intranets aan.
http://www.google.com/enterprise/search/

Ga er vanuit dat dit niet gepubliceerd wordt op google.com. Heb echter geen idee van de kosten, maar veel users vinden google awesome dus neem deze ook mee in het lijstje.
Hij heeft absoluut een handleiding, maar om 'm helemaal met fail af te schrijven zijn we idd niet met je eens.
crisp schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:34:
Klinkt mij in de oren als een AAA-rating fail.

Verwijderd

Ik snap dat het lastig is als je er zelf zo hard aan werkt (of mensen om je heen dat doen), maar ik merk toch wel dat het gros van de gebruikers er niet op rekent te vinden wat men nodig heeft met de search. Dat lijkt me niet de bedoeling en staat los van jullie inzet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 00:31 ]

• franssie
  • Laatst online: 01:49

franssie

Save the albatross

de search werkt gewoon voor geen meter, ik denk dat de meeste gotters dat accepteren. Als je een oud topic zoekt moet je soms door honderden bookmarks heen, als het belangrijk is doe je dat, anders vind je het antwoord wel op een ander forum. Of via google. Bijvoorbeeld de "Het grote {onderwerp} topic deel {deel}"is niet zoekbaar omdat eerst alle 15 gesloten topics bovenaan staan, dan de topics waar ernaar verwezen wordt en op pagina 5 staat ie dan .. niet.
Nu is dat met alle vinkjes vast wel wat te beperken, maar de gemiddelde gotter is geen DBA, hou dat in het achterhoofd.

Het probleem wat ik er ondertussen mee heb is:
1) Of tweakers geeft toe dat het niet werkt en tweakers zet het gewoon uit.
2) Of tweaker geeft toe dat het niet werkt en pakt het aan.

De standaard reactie (3) van de afgelopen jaren was het steeds "het werkt wel maar wordt na release X.01 beter" en dat is gewoon niet geloofwaardig meer. Er is altijd een reden geweest om er niets of weinig aan te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:33

duderuud

Sliden is koel

Als ik het goed onthouden heb zag ik recentelijk nog een Google applicance hangen in het Tweakers rack in Amsterdam...ze doen dus wel wat met Google search :)

Afbeeldingslocatie: http://www.uq.edu.au/gsa/images/google-search-appliance.png

[ Voor 9% gewijzigd door duderuud op 05-09-2012 01:06 ]

Motor-Forum.nl

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

franssie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:56:
1) Of tweakers geeft toe dat het niet werkt en tweakers zet het gewoon uit.
De search uitzetten heeft welk voordeel precies?
2) Of tweaker geeft toe dat het niet werkt en pakt het aan.
Ze geven toch ook al toe dat het beter kan, maar geven tegelijk aan dat er gewoon te weinig tijd is om alles nu per direct te doen. De devvers moeten ook gewoon doen wat de baas zegt. Als er geen tijd voor kan worden gemaakt omdat andere dingen prioriteit krijgen, kunnen zij ook vrij weinig. Ja, ze kunnen in hun vrije tijd gaan klussen, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Het is geen klusje wat je even snel in een avondje doet namelijk.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• franssie

franssie

Save the albatross

MueR schreef op woensdag 05 september 2012 @ 01:30:
[...]
De search uitzetten heeft welk voordeel precies?
[...]
<>
Lijkt me duidelijk, scheelt {2 minuten} * {aantal gebruikers} = [mate van grote frustratie].
Dus betere gebruikerservaring van GoT uiteindelijk.
Ze geven toch ook al toe dat het beter kan, maar geven tegelijk aan dat er gewoon te weinig tijd is om alles nu per direct te doen. De devvers moeten ook gewoon doen wat de baas zegt. Als er geen tijd voor kan worden gemaakt omdat andere dingen prioriteit krijgen, kunnen zij ook vrij weinig. Ja, ze kunnen in hun vrije tijd gaan klussen, maar dat zie ik ook niet gebeuren. Het is geen klusje wat je even snel in een avondje doet namelijk.
Dat het beter kan is nogal een eufemisme. Dat er geen dev capaciteit is, is geen reden om een slecht iets in leven te houden lijkt me. Zo nu en dan moet je je verlies durven te nemen (als in uitzetten, of een partij inhuren die iets kan wat je niet lukt, is geen schande).

edit:// laat ik het zo zeggen: Het sociale aspect van GoT spreekt me erg aan, maar voor technische vragen gebruik ik Google/Yahoo en de forums die ik daar vind. Ik post wel wat in mijn bookmarked topics maar GoT wordt minder en minder een bron van informatie. En dat ligt imho aan de afwezigheid van een werkende zoekfunctie.

[ Voor 66% gewijzigd door franssie op 05-09-2012 01:57 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

franssie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 01:49:
Dat het beter kan is nogal een eufemisme. Dat er geen dev capaciteit is, is geen reden om een slecht iets in leven te houden lijkt me. Zo nu en dan moet je je verlies durven te nemen (als in uitzetten, of een partij inhuren die iets kan wat je niet lukt, is geen schande).
Uitzetten kost ook tijd. Steeds opnieuw aan iedereen (die de zoekmachine wellicht wel nuttig wisten te gebruiken) uitleggen waarom de zoekmachine dan zo nodig uitmoest van franssie en andere gebruikers kost bovendien ook tijd...

Maargoed, de "Tweakers 7"-release wordt gebruikt om nieuwe zoektechniek uit te rollen voor de meeste onderdelen behalve het forum (en hoewel je daar wellicht nooit zoekt zijn die zoekmachines nog veel slechter dan die van het forum). En een van de vervolgstappen is dat we daarna diezelfde technologie ook geschikt maken voor het forum.
Aangezien de forumdata iets van 100-1000x zoveel gegevens bevat als waar nu mee gewerkt wordt is dat uiteraard niet een middagje werk, maar het is ook niet de bedoeling dat het pas ergens achter in 2013 of nog later af komt.

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 05-09-2012 07:45 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Ok het staat dus nog steeds op de rol en als je zegt dat v7 ook op het forum bruikbaar is dan hoop ik dat echt. De kennis die in het forum verstopt is, is waarschijnlijk de grootste Nederlandstalige kennisbank van haar soort. Het zou echt mooi zijn als die goed ontsloten wordt!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De search wordt wel een beetje bovengemiddeld afgebrand hoor. Toegegeven, hij werkt verre van ideaal maar ik vind er toch over het algemeen wel mee wat ik zoek. Het enige wat ik mis zijn de operatoren en serieuze in-topicsearch.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:50

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Gonadan schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:21:
De search wordt wel een beetje bovengemiddeld afgebrand hoor. Toegegeven, hij werkt verre van ideaal maar ik vind er toch over het algemeen wel mee wat ik zoek. Het enige wat ik mis zijn de operatoren en serieuze in-topicsearch.
Dit wil ik even onderschrijven. Het is lang niet zo slecht als een aantal van jullie in jullie frustratie roepen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Verwijderd

Dat wil ik dan graag weer weggommen. Ik gebruik de search nooit meer hier omdat ik toch niet vindt wat ik wil. (zelf als ik weet welk topic ik bedoel).
We zijn gefrustreerd omdat er wel tijd is om koelkasten in de FP te plaatsen maar iets wat je users wel graag willen hebben laten liggen.

• zeef
  • Laatst online: 16-11 00:52
Ik begrijp de frustratie en die wordt ook gedeeld. Er wordt nagedacht over een alternatief maar we hebben het nu nog (steeds) druk met de oplevering van Tweakers 7. Nog even geduld, dit wordt echt opgelost.

De koelkasten stonden er al jaren in, als vermelding in de PW unsorted. ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 19:27
Koelkasten op de FP plaatsen:

- 1 categorie en wat subcategorieën toevoegen, filters op de feed toevoegen. Ik zal het niet bagatelliseren (al heb ik niet echt inzicht in hoeveel het echt kost): 16 uur werk?

Search op het forum aanpassen:

- Nieuwe searchengine uitzoeken, ontwikkelen?, implementeren, laten indexeren, ruimte zoeken op de hardware, nieuwe hardware kopen, in het rack schroeven, configureren, testen, in gebruik nemen etc etc etc. Hele voorzichtige schatting: 320 uur?

Opbrengsten koelkasten: Je bent voor 3x zoveel klanten (die allemaal toch al wel producten hadden waar de PW op gericht is, maar niet als hoofd-product) een leuk platform als alternatief voor Kieskeurig, vergelijk.nl etc.

Opbrengsten forumsearch: een paar % van je userbase gaat je eigen search weer gebruiken in plaats van het alternatief: Google.

Er staat over die koelkasten een vrij uitgebreid antwoord in een beslotener forum (dus ik ga het hier niet plakken) maar dat is echt peanuts geweest om te implementeren :) Edit: Zeef, Dinsdag-topic ;) Jij weet vast of je dat mag copy/pasten hier :P

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 05-09-2012 11:24 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Paul schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:23:
Koelkasten op de FP plaatsen:

- 1 categorie en wat subcategorieën toevoegen, filters op de feed toevoegen. Ik zal het niet bagatelliseren (al heb ik niet echt inzicht in hoeveel het echt kost): 16 uur werk?
Volgens mij was de totale inspanning van de developmentafdeling zelfs minder dan 4 uur :)
Uiteraard moesten andere mensen, die als taak hebben om de pricewatch te beheren, er wel veel tijd in steken. Maar we hebben dus maar weinig development- en systeembeheertijd er in hoeven steken.
Search op het forum aanpassen:

- Nieuwe searchengine uitzoeken, ontwikkelen?, implementeren, laten indexeren, ruimte zoeken op de hardware, nieuwe hardware kopen, in het rack schroeven, configureren, testen, in gebruik nemen etc etc etc. Hele voorzichtige schatting: 320 uur?
Nieuwe hardware is toevallig niet nodig, dat hebben we pasgeleden al gedaan. Maar dan nog is die 320u wel een leuke schatting, ik hoop dat ie aan de hoge kant is, maar qua ballparks/orde groottes heb je je beide cijfertjes wel leuk staan zo :)

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:21:
Ik niet. Ik probeer het af en toe nog wel, maar altijd komen er oude of anderszins totaal irrelevante resultaten naar boven. Vroeger kon je op de FP nog de meest recente BBG tevoorschijn krijgen door BBG in te typen, maar dat werkt inmiddels door de aangebrachte verbeteringen ook niet meer. Nu lukt dat alleen met Best buy.

Ik merk dat ik eigenlijk alles via Google doe of via de search van de browser gecombineerd met random klikken. Het enige dat wel echt fatsoenlijk werkt is het zoeken op bepaalde woorden in het topic of op posts van een bepaalde gebruiker binnen een topic.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

De frontpage-search is weer een heel ander verhaal natuurlijk, en die is straks in Tweakers 7 wel behoorlijk verbeterd (zoeken op BBG levert daar in ieder geval wel recente best buy guides op, en er is zelfs een filter voor in de review-search :))

Intentionally left blank

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-11 13:06
In de vorige layout kon je op het forum zoeken binnen een topic.

Die functie lijkt verdwenen nu :?

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:41
^^ Die mis ik ook heel erg, dat gebruike ik erg vaak.

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03 23:32

Andre21

Inmiddels 39....

Inderdaad.. Dat gebruikte ik heel vaak! Waar is het gebleven? Of hoe moet het nu?

Blender....

• AW_Bos

AW_Bos

Ik mis deze ook. Hoe nu verder, of moeten we wachten tot een volgende iteratie waarin verteld zal worden dat de site-wide search ook het forum zal kennen?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:16
Wtf, jullie hebben zoeken in een topic weggehaald? Hoe kan ik nu in topics met 100 pagina's zoeken. Niet?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Inderdaad, die is verdwenen. Dat is wel heel erg jammer, die gebruikte ik namelijk veel vaker dan de forumsearch. Het lijkt er ook niet op dat de forumsearch dusdanig verbeterd is dat hij de in-topicsearch kan vervangen. Zonde. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De search in de pricewatch is ook foetsjie? :/

• franssie

franssie

Save the albatross

Hmm, dat was de enige zoek functie van Tweakers die ik daadwerkelijk gebruikte. Mag ie terug SVP!?

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-11 21:28
Slonzo schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:47:
De search in de pricewatch is ook foetsjie? :/
Op de hoofdpagina is deze nog wel aanwezig maar op de pagina van de pricewatch niet meer inderdaad..

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar in de sub categorie (bv televisies) is ie wel weer zichtbaar [PW]

• MADG0BLIN
Search pricewatch op de hoofdpagina werkte niet goed. Zie ook dit topic: [feature] Search in pricewatch niet meer aanwezig

Ik miste hem ook al. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Op Twitter: Tweakers ‏@tweakers
Zoeken in de Pricewatch staat nog even uit maar komt zodadelijk terug.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
benedictuz schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:51:
In de vorige layout kon je op het forum zoeken binnen een topic.

Die functie lijkt verdwenen nu :?
Dit. Is 'ie echt weg? :?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:23

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vermoed dat de zoekfunctie nog wel een drop-down menuutje krijgt voor zoeken in een Topic, Forum, Category, GoT, etc... :)

Dat zou inderdaad wel heeeeeeeeeeeeeeeel fijn zijn....

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Merk dit ook net. Was super handig en toen het eenmaal beschikbaar was werd ik er helemaal oOo van, maar nu ben ik een beetje ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vooral ook ideaal dat je het makkelijk kon toen terwijl je een topic bekeek, even type, juiste optie (naam poster bijvoorbeeld) selecteren en gaan.

Eigenlijk het enige stukje search op GoT welke wel resultaten gaf waar je iets aan had :+

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 12-11 18:00
Ongelovelijk.. :P

Krijg het gevoel dat de betatest gedaan is door dezelfde mensen die Horizon van UPC hebben getest haha.

Het is dat ik er te laat bij was anders had ik me ook wel ingeschreven (max 100 aanmeldingen)

Verwijderd

Je kunt zoeken in een topic door het volgende achter de URL te plakken:

?data[filter_keywords]=vmware

Voor 'vmware' in dit geval.

Hee, het is beter dan niets ;)

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:25
Ja hoor, sloop het er maar uit wie dit heeft kunnen goed keuren...
Tracker niet te fixeren, informatiedichtheid op frontpage gigantisch gedaald.
Verwacht Tweakers nu dat ik een nieuw beeldscherm inclusief zonnebril ga kopen?

[ Voor 54% gewijzigd door Wietsee. op 18-10-2012 17:26 ]

Web Enrichment

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 19:57

Ravefiend

Carpe diem!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Zoeken? Ik zoek me rot naar alle functionaliteit die voor een tweaker belangerijk is. Waar is die gebleven?

Maar goed, ik maak me niet al te druk over het zoeken. Ik ben al lang blij dat het ze tijdens het testen is opgevallen dat het forum was ingeschakeld. Want dat hadden ze zelfs nog over het hoofd gezien. Serieus, als je vanochtend jezelf hebt afgevraagd (en dat hebben ze op tweakers HQ) hoe het heeft kunnen gebeuren dat het zoeken in topics etc. er niet in zit dan ben je wat mij betreft je baan niet waard.

Ik snap werkelijk niet, en heel druk maak ik me er niet over hoor, hoe het kan dat één van de belangrijkste features van een forum er gewoon niet in zit. Elk forum, echt ELK forum, heeft deze functionaliteit. Maar nogmaals, ik ben allang blij dat we nog kunnen reageren. Want het had zo maar kunnen gebeuren dat ze wel aan zoeken hadden gedacht, maar niet aan het kunnen reageren :P

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Bingo! Als je binnen een topic wil zoeken moet je zorgen dat het topic in de resultaten staat als je op de gewenste term zoekt over het hele forum. Dan kan je onder elk individueel resultaat klikken op 'alleen berichten met trefwoorden tonen´, dan krijg je alsnog het resultaat van vroeger. Misschien niet zo gebruiksvriendelijk maar het werkt tenminste.

Daarna kan je trouwens gewoon de URL aanpassen in de browser, kan je zelf de zoekwaarden nog wat tweaken. De functionaliteit bestaat dus nog gewoon, alleen nog een stukje GUI mist.

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2012 17:34 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
De nieuwe interface is erg clean, maar er is één groot minpunt: Het zoeken binnen een topic is echt te omslachtig geworden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jullie kunnen hier concreet opmerkingen geven op de nieuwe zoekmachine:
Test de nieuwe beta-Forumsearch!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.