Welke kantelfrequentie?

Pagina: 1
Acties:

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 19:54
Ik heb sinds kort een Sony STR-DA2400ES met een DCAC mogelijkheid (automatische kalibratie). Na het doorlopen van deze test staat de kantelfrequentie voor de front en surroundspeakers op 140 Hz en de center op 170 Hz. De sub wordt meegenomen in deze test.
De manual van de speakers adviseerd om de kantelfrequentie voor alle speakers op 120 Hz te zetten. Alle speakers zijn identiek. Welke waarden moet ik nu aanhouden? Die van de receiver of zoals de manual voorschrijft? Wat is de consequentie (voor-of nadelen) als ik de waarden van de receiver negeer?

Verwijderd

Die vraag is niet te beantwoorden zonder gegevens over je speakers + sub. En evt. gegevens over je ruimte (hoe groot etc.).

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Kort gezegd als de crossover op de center te hoog staat ga je een deel van de stemmen uit de subwoofer horen, dat klinkt niet zo prettig. Ik zou zelf nooit hoger gaan dan 120Hz, zeker geen 170. Uiteindelijk moet je doen wat je het beste vindt klinken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Weet je wel wat de crossover (kantelfrequentie) inhoudt? Als je dat weet dan weet je ook wat het risico is als je 140 dan wel 120 Hz kiest voor die waarde. Maar zoals hierboven gezegd valt er weinig te zeggen zonder exacte merken en types. Al zal de kalibratie door DCAC wel redelijk kloppen als er maar 20 Hz verschil in zit. Maar aan die waardes te zien gaat het hier om een setje met melkpakjes, aangezien die nooit zo laag gaan. Die 120 Hz uit de handleiding is dus zo slecht nog niet gesteld. Wel apart dat er zo veel verschil zit tussen de speakers als deze allen gelijk zijn, zal wel aan de opstelling liggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sonsan
De subwoofer is een Sony SA-WMS835, een 200W sub met een bereik van 24-200 Hz en de speakers zijn de bijbehorende Pascal speakers 140W met een bereik van 120-40.000Hz, inderdaad z.g. melkpakjes. Door Sony "high end" genoemd en bedoeld als concurent voor de Bose Acoustimass. Het is een 7.1 opstelling. Ik vindt het ook apart dat juist de center 170Hz krijgt toe bedeeld, deze hangt boven de plasma op gelijke afstand t.o.v. van de frontspeakers, alleen dus een halve meter hoger. De luisterafstand is vanaf de speakers ong. 4,60 cm.

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:12
Ik denk dat het inregelsysteem de 140 Hz helemaal niet zo raar gekozen heeft, met die 120Hz-40kHz in gedachten (hopelijk zijn dat de -3dB punten). Alles om een dal in het frequentieverloop te voorkomen. Die 170 Hz is inderdaad wat hoog. Probeer eens de cross-overs handmatig in te stellen en luister naar je systeem met 120Hz cross-overs en 140Hz cross-overs.. kom je er snel genoeg achter wat lekker klinkt.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Maar dat is 120Hz gemeten op -3db. Dus dat komt wel redelijk overeen met 140/150Hz. De bijpassende sub is er ook voor gemaakt om iets verder door te lopen naar het midden. Zet de cross-over op de sub helemaal open en zet de cross-over in de receiver gewoon op 140/150Hz.

Edit:

Ik heb zelf de voorloper (de 815) van jou set ingezet als rears en die kantelfrequentie staat op 140Hz. Klinkt verbazingwekkend goed.

[ Voor 22% gewijzigd door DjVe op 13-02-2012 11:19 ]

• sonsan
Ik kan nergens terugvinden dat het -3db punten zijn. Maar als dat zo is dan maar alles gewoon op 140Hz zetten?
@ DjVe
Deze sub heeft geen instelbare cross-over, alleen een Movie/Music instelling, een Level en een Phase (Reverse/Normal) die ik overgens op Reverse heb staan, zoals de handleiding het voorschrijft. Ik hoorde geen verschil tussen Reverse en Normal trouwens...
Het geluid wat uit deze relatief kleine (maar zeer zware) luidspeakertjes komt is inderdaad verbazingwekkend....!

Verwijderd

Buiten het feit dat ik vrijwel zeker weet dat die sub niet tot 24Hz gaat in het laag, is er de simpele standaard die zegt dat de kantefrequentie max. 120 Hz moet zijn. Tonen boven die frequentie kan je namelijk plaatsen. Oftewel; je hoort waar je subwoofer staat, en dat is niet de bedoeling.

Dus op 120 Hz instellen, toevallig ook de frequentie vanaf waar je de melkpakjes kunt inzetten.

• sonsan
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:46:
Buiten het feit dat ik vrijwel zeker weet dat die sub niet tot 24Hz gaat in het laag, is er de simpele standaard die zegt dat de kantefrequentie max. 120 Hz moet zijn. Tonen boven die frequentie kan je namelijk plaatsen. Oftewel; je hoort waar je subwoofer staat, en dat is niet de bedoeling.

Dus op 120 Hz instellen, toevallig ook de frequentie vanaf waar je de melkpakjes kunt inzetten.
In zowel de gebruiksaanwijzing als de Repair Manual staat: Reproduction frequency range
24 Hz – 200 Hz. Is natuurlijk altijd de vraag of dat inderdaad ook gehaald wordt. De andere forumleden hebben het over een meetresulaat van 120Hz op -3dB wat dan weer overeen schijnt te komen met ong. 140Hz. Jouw beredenering is weer vanuit een andere hoek bekeken. Maar blijft voor mij de vraag, wat is nu zinvol.....

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, varieer in de kantelfrequentie en bepaal wat je zelf het beste vindt klinken. Wij kunnen met een hoop technische details komen, maar uiteindelijk gaat het er heel simpel om wat jij het mooiste vindt, niet wij.

Dat gezegd hebbende vind ik die 120 Hz zelfs nog hoog. Punt is natuurlijk dat je anders een dip in je geluid krijgt. Mijn advies: probeer zo laag mogelijk en bepaal zelf wanneer je tevreden bent.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1