Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Probleem] PC crashed - continu beep/piep

Pagina: 1
Acties:

• Keito
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 18:03
Beste,

Een kort maandje geleden heb ik nieuwe onderdelen voor mijn pc gekocht (cpu, memory, mobo, koeler en videokaarten) en sinds ik dit heb, crashed mijn PC van tijd tot tijd. In eerste instantie gebeurde dit steeds tijdens het gamen maar het gebeurt nu ook als ik alleen in Windows aan het browsen ben. Ik kan niks doen, numlock blijft branden, ctrl-alt-del werkt niet etc. (tijdstip is meestal 's avonds, maar soms ook 's middags)

Situatie 1: Ik zit een tijdje (paar uurtjes) te gamen, rustige momenten ingame als actieve momenten, en ineens hang'd mijn pc, continue piep geluid, alleen aan en uit knop werkt;
Situatie 2: ik zit te browsen, stukje op internet te lezen of door mijn mappen te zoeken, zelfde probleem, ineens hang'd mijn pc, continue piep geluid, alleen aan het uit knop werkt.

Allereerst probeerde ik te zoeken wat de beep betekende, dit is een continue beep/piep (geen patroon of wat dan ook) en stopt niet. Na wat gezocht te hebben kwam ik erachter de de 'oplossingen' nogal wijdverspreid waren. Merendeel van de antwoorden waren ook gebaseerd op piep signalen bij boot problemen.
Noch het mobo handboek, bios beep codes of internet heeft mij een directe antwoord kunnen geven op wat het signaal nu betekend.

Gezien de antwoorden die ik van het internet kreeg, heb ik wat tests uitgevoerd in de hoop het probleem te kunnen isoleren. Dit echter tot weinig succes, vandaar dat ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgende:
  • temperaturen gemeten tijdens idle en stress (cpu/gpu), geen abnormaliteiten of crashes (idle zijn temps van 30-35C voor CPU, zo'n 40C voor GPU, load cpu zat op 40-45C, GPU wel redelijk op max, GPU stresstest FurMark);
  • stress tests uitgevoerd op cpu/gpu/memory/hd (geen crash, werkt prima);
  • Dit alles was net na een clean install, probleem was zowel ervoor als erna;
  • tijdens het gamen, applicaties zo veel mogelijk te reduceren;
  • virus controle uitgevoerd, geen resultaten;
  • hardware gereduceert tot basics, maar gezien het probleem zich nogal sporadisch voordoet heb ik hier weinig mee kunnen simuleren;
  • (ter aanvulling, ik heb nu mijn kast open staan, eerst niet, maar merk niet echt veel verschil qua temps. Er is voldoende airflow van en naar mijn CPU en GPU n.m.i.)
Mijn systeem specs zijn als volgt (enigszins gelijk aan BBG high-end):
  • CPU: Intel Core i5 2500K Boxed
  • koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
  • mem: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
  • mobo: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
  • GPU: 2x Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE (in crossfire)
  • HDs: 3x 1TB (2 hitachi, 1 samsung), 3x 250gb (hitachi)
  • PSU: zalman ZM600-HP
  • en nog 4 interne kast koelers waarvan 2x 12cm zijn
Zoals je kunt zien, enigszins overeenkomend met de BBG high-end pc. Het enige minpunt wat ik aan dit systeem zie, wat het probleem zou KUNNEN zijn, is de PSU. Echter ik heb een paar calculators bekeken en dit systeem er in gezet en het zou voldoende moeten zijn. Tevens gebruik ik het systeem al een tijdje en het probleem doet zich sporadisch voor, zowel op load als idle. Mijn gedachte is dan logischerwijs dat dit niet het probleem zou moeten zijn.

Ik begin een beetje ten einde raad te raken. Wat kan ik nog meer testen om te zien waar het probleem zich voordoet? Of zijn er andere die een soortgelijk probleem hebben met BBG combinatie (hier vond ik oo Ik heb ook niet echt problemen kunnen vinden specifiek met het mobo of memory. Alvast bedankt voor alle moeite.

Verwijderd

Ik zou, staat ook in die guide, MemTest86+ draaien om het geheugen te controleren op fouten. Zorg er eerst voor dat het geheugen correct in de banken geplaatst is. Mijn ervaring met MemTest86+ is dat het nuttig is om dit langer te laten draaien dan één enkele run. Dus zeg maar gewoon even een uur of eventueel langer laten testen.

Ik kan ook niet zo de vinger op de zere plek leggen maar kijk nog eens deze guide door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Voeding (504W +12V) zou het aan moeten kunnen als deze correct functioneert natuurlijk. Gebruik onder Furmark was bij Anandtech met de HD6850CF 430 watt. Echter zij meten met één of andere overgeklokte Intel i7 920 als ik het me goed herinner. De i5 2500K is zuiniger. Dit zegt uiteindelijk niet zoveel omdat ook een kwaliteitsvoeding een mankement kan vertonen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 02:22 ]

• Keito
De guide had ik bekeken maar kon mij jammer genoeg niet veel verder helpen dan dat ik al geprobeerd heb. Mijn pc draait ook op standaard snelheden niks over geklokt en temperaturen zitten binnen de marges.

Memtest heb ik iig nog niet geprobeerd, had wel wat andere tests geprobeerd (ik had wat op google gezocht naar tests, ben er niet echt meer in thuis). Ik ga deze nu proberen en laat het weten.

• Keito
Heb memtest86+ voor bijna 2 uur laten draaien en kwam met 0 resultaten terug.

Nog andere ideeën waar het aan zou kunnen liggen of wat er getest kan worden om het probleem te lokaliseren?

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 13:34

hostler

Yeahhh dude!

geheugen ingesteld? Corsair vengence wil nog wel eens lastig doen op auto. Geloof dat je timings 9-9-9-24 moeten zijn en voltage 1,5v.

Even instellen dus ;)

ik zie de PSU niet zo zeer als minpunt. Hij zou zijn werk gewoon goed moeten doen...

[ Voor 22% gewijzigd door hostler op 12-02-2012 18:28 ]

Verwijderd

Je boot harde schijf testen met de diagnostics tool van de fabrikant: OM FAQ

• Keito
Het geheugen staat op standaard, ik ben zelf geen tweaker meer dus bij mij lekker alles standaard :) Ik zal morgen eens kijken of het helpt met 9-9-9-24 setting.

Wat de HD betreft, iets wat ik vergeten ben te vertellen, mijn boot HD's waren verschillend en probleem was bij beide. Daarnaast heb ik toevallig met dit nieuwe systeem 2 HD's kapot gemaakt (gedoe met de nieuwe intel chipset en samsung schijven) en heb toen al mijn HD's getest. Geen problemen ermee (behalve de 2 kapotten).

• Keito
Ik heb gekeken naar mijn geheugen instellingen en deze staan standaard op 9-9-9-24 @ 1,5v.

Wat ik wel merk, nu weet ik dit niet zeker, is dat elk meestal een communicatie programma aan heb staan tijdens mijn PC gebruik (skype/teamspeak) wanneer de PC crashed.
Zou het kunnen liggen aan een sound compatibiliteit oid? In ieder geval iets wat skype of teamspeak gebruikt. Muziek e.d. heeft geen problemen veroorzaakt zover ik weet.De programma's hebben standaard instellingen. Als eenmaal de PC gecrashed is en ik start skype bijv. weer op dan heb ik er de rest van de dag niet meer last van.

Iemand ideeën hierover?

Ik heb trouwens gelijk even in de event viewer gekeken, ik kreeg 1 critical event en 2 errors. De critical ging over dat de reboot niet schoon was (logisch ik moest de PC hardhandig uitzetten). 1 Error gaf aan dat de PC unexpected uit ging (dat klopt). De andere melding was als volgt:

The application-specific permission settings do not grant Local Launch permission for the COM Server application with CLSID
{C97FCC79-E628-407D-AE68-A06AD6D8B4D1}
and APPID
{344ED43D-D086-4961-86A6-1106F4ACAD9B}
to the user NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) from address LocalHost (Using LRPC). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Misschien dat iemand hier iets meer mee kan? Daarnaast staan er in de event viewer nog 159 informatie meldingen en 27 audit successes in het laatste uur. Hier staat vanalles en nog wat in.

[ Voor 43% gewijzigd door Keito op 24-02-2012 12:11 ]

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Oud topic, maar nu ook hier anno 2015... Niet eerder meegemaakt of van gehoord.
.
Genoemde zaken zijn nog n.v.t. hier, want geen mogelijkheid in BIOS te komen, f2, f11 enz. reageren niet, doen niets.
Dus power knop, en direct beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep etc.
Via cd/dvd opstarten gaat niet, stond in bios op hdd 1...
.
Sinds 2012 meer bekend hierover?
De pc werkte prima, na updates van ms (windows 7 home) echter, ene dag 100%, volgende dag, non stop beepen...

[ Voor 5% gewijzigd door notsonewbie op 20-05-2015 19:53 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Pagina: 1