Mij is altijd wijs gemaakt dat een hypotheek nemen veel goedkoper is dan je huis contant te betalen. Zie bijvoorbeeld deze site: http://financieel.infonu....n-of-contant-betalen.html
Ik betaal rente en aflossing over een hypotheek. Dit bedrag mag ik aftrekken van de belasting. Maar als ik dit bedrag niet hoef te betalen ben ik sowieso toch goedkoper uit of ben ik nou gek?
Rekenvoorbeeldje (uitgaande van 30% belasting):
Als ik een hypotheek neem:
Rente en aflossing per maand: 1000 euro
Belasting voordeel: 300 euro
Kosten p/m 1000 - 300 = 700 euro
Als ik contant betaal
Rente en aflossing per maand: 0 euro
Belasting voordeel: 0 euro
Kosten p/m 0 euro
In het artikel voeren ze het volgende aan bij het kopen van een huis en je betaalt contant:
'Een ander nadeel is dat u niet profiteert van de inflatie van het geld'
Volgens mij vergeten ze hier voor het gemak dat je over je eigen vermogen veelal gewoon belasting betaalt; dat compenseert de inflatie in grote mate. Over spaargeld in ieder geval boven de 20.000 euro.
Als ik contant betaal ben ik toch goedkoper uit of bekijk ik het verkeerd?
Ik betaal rente en aflossing over een hypotheek. Dit bedrag mag ik aftrekken van de belasting. Maar als ik dit bedrag niet hoef te betalen ben ik sowieso toch goedkoper uit of ben ik nou gek?
Rekenvoorbeeldje (uitgaande van 30% belasting):
Als ik een hypotheek neem:
Rente en aflossing per maand: 1000 euro
Belasting voordeel: 300 euro
Kosten p/m 1000 - 300 = 700 euro
Als ik contant betaal
Rente en aflossing per maand: 0 euro
Belasting voordeel: 0 euro
Kosten p/m 0 euro
In het artikel voeren ze het volgende aan bij het kopen van een huis en je betaalt contant:
'Een ander nadeel is dat u niet profiteert van de inflatie van het geld'
Volgens mij vergeten ze hier voor het gemak dat je over je eigen vermogen veelal gewoon belasting betaalt; dat compenseert de inflatie in grote mate. Over spaargeld in ieder geval boven de 20.000 euro.
Als ik contant betaal ben ik toch goedkoper uit of bekijk ik het verkeerd?
[ Voor 19% gewijzigd door van.der.schulting op 11-02-2012 23:20 ]