Product defect binnen garantietermijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ja, daar issie weer.. een garantie topic. :Z
Vermoeiend, ik ben het met jullie eens, maar ik weet het gewoon echt niet. Ik zal eerlijk zijn, ik heb zo ongeveer alle garantie topics doorgelezen, en eigenlijk staat er in ieder topic bijna hetzelfde.

Product defect binnen garantie:
Winkelier mag proberen binnen een redelijke termijn het product te repareren
Winkelier mag een vervangend product aanbieden
Winkelier mag een tegoedbon aanbieden maar die mag je weigeren

Mocht bovenstaande allemaal niet te doen zijn dan komt ontbinding van de koop in zicht, en daar wringt de schoen. Ik lees veel verschillende dingen.

- Bij ontbinding van de koop krijgt de koper het aanschafbedrag terug
- Bij ontbinding van de koop bepaalt de verkoper het bedrag wat teruggegeven wordt

Korte situatieschets:
Apparaat kapot, binnen garantie. Aangemeld, RMA goedgekeurd. Apparaat langsgebracht.
Apparaat zou binnen twee tot drie weken gerepareerd worden.

Inmiddels vier weken later wil de verkoper het apparaat naar een ander bedrijf opsturen om hem te laten maken. Blijkbaar is het het eerste bedrijf niet gelukt :?
Ik heb een tegoedbon (twv aankoopbedrag) aangeboden gekregen als ik niet verder wilde gaan in het reparatieproces. Deze tegoedbon heb ik geweigerd omdat ik er niets aan heb. De verkoper voert het product (of een vergelijkbaar product) niet meer in het assortiment en verteld dat ze ook niet kunnen leveren via een andere leverancier. Geld terug was volgens het meisje aan de telefoon geen optie, vanwege de leeftijd van het apparaat :?

Nu zijn we dus vier weken verder, verder gaan in het reparatieproces zal toch nog eens vier weken op zich laten wachten. Kort gezegd, geen zin in.
En nu?
Bij ontbinding van de koop, hoor ik dan het gehele bedrag terug te krijgen? Of een berekend bedrag? Dat is dus iets wat ik niet kan terugvinden op het internet. Verschillende bronnen, en geen idee wat een betrouwbare bron is.

Redelijke termijn waarover gesproken wordt, is die voorbij na vier weken?

Twee vragen dus eigenlijk :) Wie kan me helpen?

Ter aanvulling:
Het gaat om een elektronisch apparaat wat binnen een jaar kapot is gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 09-02-2012 20:00 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 14:56
Zo uit mijn hoofd, is het in principe het volledige bedrag, tenzij dit onredelijk is omdat je een (lange) tijd van je product hebt kunnen genieten en het daardoor niet redelijk is dat de verkoper jou het volle bedrag terugbetaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
tenzij dit onredelijk is omdat je een (lange) tijd van je product hebt kunnen genieten en het daardoor niet redelijk is dat de verkoper jou het volle bedrag terugbetaalt.
Maar het is niet zo dat er na de 11e maand slechts 1/12e van de prijs overblijft, iets waarmee consumenten vaak worden afgescheept. De restwaarde is afhankelijk van de verwachte levensduur en niet van de fabrieksgarantietermijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
MrCostanzo schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:01:
Zo uit mijn hoofd, is het in principe het volledige bedrag, tenzij dit onredelijk is omdat je een (lange) tijd van je product hebt kunnen genieten en het daardoor niet redelijk is dat de verkoper jou het volle bedrag terugbetaalt.
:) Dank voor je bijdrage. Zou ik kunnen stellen dat ze mij het volledige bedrag moeten retourneren omdat ze me ook al een tegoedbon voor het volledige bedrag hebben aangeboden?
Trommelrem schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:08:
[...]

Maar het is niet zo dat er na de 11e maand slechts 1/12e van de prijs overblijft, iets waarmee consumenten vaak worden afgescheept. De restwaarde is afhankelijk van de verwachte levensduur en niet van de fabrieksgarantietermijn.
De winkelier rept overigens niet over een garantietermijn, ik kan het ook nergens terugvinden op de site.
Maar het is wel zo dat ik het product op 05-01-11 heb gekocht, en het product 04-01-12 is overleden :P

[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 09-02-2012 20:09 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
St@m schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:08:
[...]

:) Dank voor je bijdrage. Zou ik kunnen stellen dat ze mij het volledige bedrag moeten retourneren omdat ze me ook al een tegoedbon voor het volledige bedrag hebben aangeboden?
valt te proberen, maar stellen zou ik het niet. Ik denk eerder dat je het moet zien als 'gelukje' dat ze je een tegoedbon aanbieden voor het hele bedrag, want ik zou juist zeggen dat dat niet hoeft.

@Trommelrem, ik zou inderdaad ook zeggen dat gekeken moet worden naar de economische levensduur, en niet simpelweg de garantietermijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
MrCostanzo schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:10:
[...]

valt te proberen, maar stellen zou ik het niet. Ik denk eerder dat je het moet zien als 'gelukje' dat ze je een tegoedbon aanbieden voor het hele bedrag, want ik zou juist zeggen dat dat niet hoeft.
Daarnet zeg je nog van wel :?
MrCostanzo schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:01:
Niet om lullig te doen, maar zo gaan dus al die andere topics ook. Onderbuikgevoelens enz. Misschien dat iemand een linkje heeft naar een betrouwbare bron? Consuwijzer is ook al zo lekker onduidelijk, of ik heb het niet kunnen vinden op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
St@m schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:12:
[...]

Daarnet zeg je nog van wel :?

[...]

Niet om lullig te doen, maar zo gaan dus al die andere topics ook. Onderbuikgevoelens enz. Misschien dat iemand een linkje heeft naar een betrouwbare bron? Consuwijzer is ook al zo lekker onduidelijk, of ik heb het niet kunnen vinden op de site.
Ik zeg daarnet juist, dat ze niet verplicht zijn het hele bedrag te vergoeden bij de ontbinding, als je (lange) tijd van je product gebruik hebt kunnen maken, en dat je dus mazzel hebt gehad dat ze dat wel aanboden met de tegoedbon. Dus ik zeg, dat je niet kunt stellen dat ze je het hele bedrag in geld kunnen uitkeren, omdat ze ook al niet verplicht waren het hele bedrag in de vorm van een tegoedbon uit te keren

hier dan consuwijzer http://www.consuwijzer.nl...oopovereenkomst_ontbinden

Mijn onderbuikgevoelens zijn trouwens gebaseerd op de studie recht & ict die ik nu aan het afronden ben.

[ Voor 22% gewijzigd door MrCostanzo op 09-02-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Blijkbaar zijn ze bij de winkel of niet goed juridisch onderlegd of ze proberen hun behaalde winst te behouden. Hoe dan ik, ik zou inzetten op teruggave van het complete bedrag. Je kan altijd zakken naar de aanschafprijs bij een andere winkel.

Niet dat dat per definitie betekent dat elektronica alleen maar goedkoper wordt. Alle componenten van het computersysteem dat ik zes maanden geleden heb aangeschaft zijn alleen maar in prijs gestegen. Ik zou bij een defect dus niet blij zijn met teruggave van het complete aanschafbedrag, aangezien de vervangingswaarde hoger is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nextron op 09-02-2012 20:22 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
MrCostanzo schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:14:
[...]

Ik zeg daarnet juist, dat ze niet verplicht zijn het hele bedrag te vergoeden bij de ontbinding, als je (lange) tijd van je product gebruik hebt kunnen maken, en dat je dus mazzel hebt gehad dat ze dat wel aanboden met de tegoedbon. Dus ik zeg, dat je niet kunt stellen dat ze je het hele bedrag in geld kunnen uitkeren, omdat ze ook al niet verplicht waren het hele bedrag in de vorm van een tegoedbon uit te keren

hier dan consuwijzer http://www.consuwijzer.nl...oopovereenkomst_ontbinden

Mijn onderbuikgevoelens zijn trouwens gebaseerd op de studie recht & ict die ik nu aan het afronden ben.
Tnx :) Dat heb ik niet kunnen vinden. Nouja, nog lekker vaak dus eigenlijk.. misschien wel misschien niet.. termijn.. wat is redelijk.. hoelang moet je iets kunnen gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
St@m schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:20:
[...]

Tnx :) Dat heb ik niet kunnen vinden. Nouja, nog lekker vaak dus eigenlijk.. misschien wel misschien niet.. termijn.. wat is redelijk.. hoelang moet je iets kunnen gebruiken..
daarom moeten juristen ook vier jaar studeren en is er volop werk voor ze :+
als alles uit de wet zo duidelijk was, zouden veel rechters en advocaten zonder werk zitten, maar je kunt altijd de jurofoon of het juridisch loket (gratis) proberen, die zijn vast bereid wat meer uitzoekwerk te verichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Nextron schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:19:
Blijkbaar zijn ze bij de winkel of niet goed juridisch onderlegd of ze proberen hun behaalde winst te behouden. Hoe dan ik, ik zou inzetten op teruggave van het complete bedrag. Je kan altijd zakken naar de aanschafprijs bij een andere winkel.

Niet dat dat per definitie betekend dat elektronica alleen maar goedkoper wordt. Alle componenten van het computersysteem dat ik zes maanden geleden heb aangeschaft zijn alleen maar in prijs gestegen. Ik zou bij een defect dus niet blij zijn met teruggave van het complete aanschafbedrag, aangezien de vervangingswaarde hoger is.
Het gaat om een \[DVB-C] Humax iHDR-5200c Nu dus € 20 euro goedkoper bij de goedkoopste aanbieder dan een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Humax heeft zijn eigen reparatie service. Product is binnen 10 dagen terug! Heb zelf erg fijne service gehad van humax. Ik begrijp dan ook niet waar die 2x vier weken dan voor nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Even een update :)
Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht dat ik 319 euro kon terugverwachten op mijn rekening binnen 10 werkdagen.
Nou, eind goed al goed denk je dan.

Vandaag werd ik gebeld. Wederom werd gezegd dat ik geen geld terug zou krijgen maar een tegoedbon. Ik heb de tegoedbon geweigerd (wederom). Heb gezegd dat ik mijn geld terug wilde omdat ze geen vervangend product kunnen aanbieden en het apparaat ook niet meer kunnen repareren.
Telefonisch werd me toegezegd dat ik dan wel het geld terug zou krijgen. Toen werd ik in de wacht gezet. Nadat ik de medewerker weer sprak werd er aan mij verteld dat ik geen geld terug zou krijgen maar een tegoedbon omdat ik het product ook heb aangeschaft dmv cadeaubonnen.. 8)7 Ja dus?

Nou goed, heb het gesprek netjes beëindigd en maar weer een schriftelijke bevestiging van het gesprek verstuurd naar de klantenservice. Mocht er woensdag nog geen oplossing zijn, dan ga ik over tot het ontbinden van de koop. Ben benieuwd welk drama dat wordt.
Lumics schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:55:
Humax heeft zijn eigen reparatie service. Product is binnen 10 dagen terug! Heb zelf erg fijne service gehad van humax. Ik begrijp dan ook niet waar die 2x vier weken dan voor nodig zijn?
Snap het ook echt niet, maar feit is wel dat ik niets te maken heb met Humax natuurlijk.
Overigens heb ik inmiddels al lang en breed een 5050c staan, denk dat, mocht die kapot gaan ik wel even contact opneem met Humax ipv met de winkel waar die vandaan komt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door St@m op 13-02-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

St@m schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:09:
Snap het ook echt niet, maar feit is wel dat ik niets te maken heb met Humax natuurlijk.
Dat klopt natuurlijk, maar als het via de fabrikant sneller gaat kan het je een hoop ergernis schelen. Heb je nu natuurlijk niks aan maar wellicht voor toekomstige eigenaren. Je staat volledig in je recht maar probeer dat maar eens te krijgen.
De waarde die de winkel mag achterhouden omdat je het gebruikt hebt gaat uit van de verwachte levensduur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:17:
[...]

Dat klopt natuurlijk, maar als het via de fabrikant sneller gaat kan het je een hoop ergernis schelen. Heb je nu natuurlijk niks aan maar wellicht voor toekomstige eigenaren. Je staat volledig in je recht maar probeer dat maar eens te krijgen.
De waarde die de winkel mag achterhouden omdat je het gebruikt hebt gaat uit van de verwachte levensduur.
Tuurlijk, dat is ook zo. Maar het apparaat ligt nu bij de (web)winkel, of is ergens bij een reparateur. Denk niet dat ik die 1,2,3 terugkrijg :P
Maar ik ben bereid om aardig ver te gaan hoor om mijn recht te krijgen. Al moet ik de kosten wel tegen de baten afwegen natuurlijk.

Ik heb nu:
Schriftelijke bevestiging dat ik een credit krijg t.w.v. € 319,00 in de vorm van een cadeaubon
Schriftelijke bevestiging dat ik een credit krijg t.w.v. € 319,00 in de vorm van contanten

Lijkt me dat ze niet heel veel kanten meer op kunnen denk ik.
Wat zou de verwachte levensduur zijn van een Humax 5200c? Jaar of 5/6?

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 13-02-2012 19:24 ]

Pagina: 1