Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 23:07
Hallo,

Ik heb al heel wat aan computers gesleuteld en computers in elkaar gestoken, maar SSD's zijn nieuw voor mij. Ik ga een vriend helpen met z'n systeem te bouwen en ik heb toch enkele vraagjes, just in case (better safe than sorry). Het gaat om een crucial M4 (128Gb) en een Z68 mobo (GA-Z68X-UD3H-B3).
  1. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen AHCI en IDE? Qua snelheidsboosts zie ik ook wel het omgekeerde dan iedereen altijd zegt - dat AHCI sneller zou zijn (hier scoort IDE soms bv. beter: http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=505&Itemid=38 )
  2. Waarom wordt AHCI verkozen bij SSD's (en bv. niet bij s-ata dvd-lezers)?
  3. Ik heb gelezen dat om de firmware bij te werken, de schijf in IDE moet staan. Dus, ja, wat moet je dan doen? Eerst je OS installeren op je SSD (die dan in AHCI mode staat), dan opnieuw opstarten en in bios naar IDE switchen, firmware installeren, opnieuw opstarten en terug in AHCI mode zetten? Wordt de schijf dan geformatteerd?
Bedankt aan iedereen die de tijd neemt om hierop te antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Om kort te zijn, lees voer staat hier...
Het grote SSD topic ~ Deel 9
Daar had je eigenlijk ook je vraag moeten dumpen, of in het SSD aanschaf topic...

Om lange uitleg te geven...
1: Oude review, in de tijd dat SSD's nog geen NCQ ondersteunde, niet op letten dus.

2: AHCI wordt gekozen vanwege de NCQ functie, NCQ zorgt ervoor dat I/O's gelijktijdig worden afgehandeld.
Te zien in benchmarks, bijvoorbeeld bij Crystal disk mark, of AS-SSD. De 4k32/64 tests.
1 thread lezen van 4k files is 25 MB/s, 32-64 threads tegelijk verwerken doormiddel van NCQ, zorgt ervoor dat de doorvoer snelheid stuk hoger ligt, 200+ MB/s
Heb je IDE mode en dus geen AHCI, zal er geen verbetering zijn op dat vlak en zal de SSD geen requests gelijktijdig afhandelen.

Bij HDD's zorgt NCQ er trouwens voor dat I/O's requests ook in 1 stroom worden binnengehaald en niet 1 voor 1 wachten tot het is afgehandeld.
Door dit proces, kan een beter pad worden voorspelt dat de leeskop zou kunnen volgen en dus acces times ook ietsjes kan verhogen.

3:
Waarom zo moeilijk doen...
Crucial M4 firmware op CD branden.
Eerst je SSD upgraden in IDE mode voordat je ook maar iets uitvreet en dan je OS installeren met controller in AHCI mode.

Al met al... Had je er wat meer moeite in kunnen steken...
Deze informatie had je met bijna geen moeite makkelijk kunnen vinden op Wikipedia, Het grote SSD topic ~ Deel 9 of [BBG aanschaf] SSD...

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 09-02-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Sorry hoor, heb wel echt veel zoekwerk verricht. Ik kwam op websites terecht die me wel uitlegde wat AHCI was of wat IDE was, maar niet hoe dit specifiek voor SSD's een performanceboost zou kunnen geven. Dus bedankt en ook bedankt voor je andere antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 13:25
BramVroy schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:53:
Sorry hoor, heb wel echt veel zoekwerk verricht. Ik kwam op websites terecht die me wel uitlegde wat AHCI was of wat IDE was, maar niet hoe dit specifiek voor SSD's een performanceboost zou kunnen geven. Dus bedankt en ook bedankt voor je andere antwoorden.
Vreemd, bij het simpel googlen 'ide ahci' vind je al je antwoorden op je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:31

Mentalist

[avdD]

Swordlord schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:22:
2: AHCI wordt gekozen vanwege de NCQ functie, NCQ zorgt ervoor dat I/O's gelijktijdig worden afgehandeld.
Te zien in benchmarks, bijvoorbeeld bij Crystal disk mark, of AS-SSD. De 4k32/64 tests.
En omdat je in IDE-modus afaik maar 133MB/s sequential haalt.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

W3ird_N3rd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:58:
[...]

En omdat je in IDE-modus afaik maar 133MB/s sequential haalt.
IDE en PATA de aansluiting met flatcable die maar max 133 MB/s haalde (vaak onterecht IDE genoemd)...
zijn heel wat anders.
IDE is een communicatie protocol, net zoals AHCI en deze limiteert niet de snelheid van de controller.

Edit:

SATA-300 controller met daaraan een Crucial M4.
Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/1271/naamloosfs.jpg

Het enige dat verraad dat de controller in IDE mode is, zijn de 4k32 waardes die gelijk zijn aan de 4k waardes.

[ Voor 79% gewijzigd door Swordlord op 09-02-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
karstnl schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:57:
[...]

Vreemd, bij het simpel googlen 'ide ahci' vind je al je antwoorden op je vragen.
Dat is leuk, wat ik gevonden heb toch niet hoor. Hoe zou ik anders op out-dated benches gekomen zijn? Ik heb wel degelijk gezocht hoor, ik vond gewoon geen sluitend antwoord en daarom ben ik hier gekomen voor extra info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02 00:06
Mwa, je stelt nog redelijk gericht vragen.
Ik heb ze hier wel eens topics zien openen....
Ik zou me er niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Swordlord schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:04:
[...]

IDE en PATA de aansluiting met flatcable die maar max 133 MB/s haalde (vaak onterecht IDE) genoemd...
Is HEEEEEL wat anders.

IDE is een communicatie protocol, net zoals AHCI en deze limiteert niet de snelheid van de controller.
Hmm ik dacht echt dat hij in IDE-modus in een soort virtuele ATA133 modus liep.

Ik heb wat benchmarks opgezocht en de 133MB/s beperking bestaat inderdaad niet voor SATA in IDE-modus, maar AHCI is wèl iets sneller: http://benchmarkreviews.c..._content&task=view&id=505.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 20:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BramVroy schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 19:57:
Hallo,

Ik heb al heel wat aan computers gesleuteld en computers in elkaar gestoken, maar SSD's zijn nieuw voor mij. Ik ga een vriend helpen met z'n systeem te bouwen en ik heb toch enkele vraagjes, just in case (better safe than sorry). Het gaat om een crucial M4 (128Gb) en een Z68 mobo (GA-Z68X-UD3H-B3).

[list=1]
• Wat is nu eigenlijk het verschil tussen AHCI en IDE? Qua snelheidsboosts zie ik ook wel het omgekeerde dan iedereen altijd zegt - dat AHCI sneller zou zijn (hier scoort IDE soms bv. beter: http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=505&Itemid=38 )
• Waarom wordt AHCI verkozen bij SSD's (en bv. niet bij s-ata dvd-lezers)?
Ahci is een door Intel gedefinieerde standaard die de werking van een serial-ata host bus adapter definieert. Dit maakt het voor een besturingssysteem mogelijk om serial-ata host bus adapters van verschillende fabrikanten met een standaard ahci-driver te ondersteunen. In het verleden moesten fabrikanten van sata-controllers hun eigen drivers maken omdat elke fabrikant een eigen implementatie bedacht van hoe zo'n sata-controller met de buitenwereld communiceert. Als je de controller in ide-modus zet mis je de voordelen van serial-ata zoals native command queuing en hot swapping.

Een sata dvd-speler kun je mijn inziens ook net zo goed op een poort in ahci-modus zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

In de OCZ "Win7 tweaks for SSD" manual stond wel duidelijk dat je AHCI alleen moet gebruiken voor updates. En daarna weer terug op Sata mode dient te gebruiken. Echter kan er in de laatste 1/2 jaar iets veranderd zijn aan hun kijk wijze? Maar voor mij toch nog maar Sata modus dus en wel om deze reden. Maar goed Crucial kan het anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Anoniem: 91626 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 02:30:
In de OCZ "Win7 tweaks for SSD" manual stond wel duidelijk dat je AHCI alleen moet gebruiken voor updates. En daarna weer terug op Sata mode dient te gebruiken. Echter kan er in de laatste 1/2 jaar iets veranderd zijn aan hun kijk wijze? Maar voor mij toch nog maar Sata modus dus en wel om deze reden. Maar goed Crucial kan het anders doen?
Waarschijnlijk omgekeerd? (IDE enkel voor firmware updates)

En bleh, de firmware is gefaald: had de zip file met bios in uitgepakt en op CD'tje gebrand en in bios boot priority juist gezet, maar hij wilde het maar niet lezen. Dan op usb stick gezet en nogmaals geprobeerd (zowel .iso als .zip geprobeerd) maar hij laadde het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:26

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

AHCI is toch vooral vanwege trim?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Controller mode staat los van werking van TRIM, het is een ATA commando. IDE en AHCI zijn controller modes die beiden het ATA protocol gebruiken en dus ook het TRIM commando kennen. Het TRIM commando kan worden verstuurd zolang alle variabelen zoals communicatie protocol, OS, filesystem en driver in orde zijn.

Dit in tegenstelling voor drives die in RAID staan en dus een RAID volume vormen, daar wordt de controller gezien als SCSI en voor het SCSI protocol bestaat geen TRIM. Daarom is er voor een RAID volume ook geen ondersteuning voor TRIM.

@Bram...

Hoe/waarmee heb je de ISO file naar CD gebrand?

[ Voor 51% gewijzigd door Swordlord op 11-02-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Met Nero, gewoon als data gebrand. Exact de instructies op de websites van Crucial gevolgd. Ik begrijp het niet ... Het probleem was wel dat ik niet zeker was of je nu die .zip erop moest branden, of het toch uitpakken en de .iso die erin zat erop branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

BramVroy schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 21:54:
Met Nero, gewoon als data gebrand. Exact de instructies op de websites van Crucial gevolgd. Ik begrijp het niet ... Het probleem was wel dat ik niet zeker was of je nu die .zip erop moest branden, of het toch uitpakken en de .iso die erin zat erop branden..
Je moet de ISO ook niet als bestand erop zetten maar als image branden. Weet niet hoe het in Nero heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je moet niet als data branden....

In nero heb je de optie, image naar schijf branden.
ISO image moet je dan inladen en nero doet de rest.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 11-02-2012 21:59 ]

• BramVroy
Oké, kan je de firmware nog nadien installeren zonder data verlies?

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Bij de crucial M4 is de firmware upgrade van 0009 naar 0309 zonder data verlies, staat in de update manual...

Heb je overigens al eens gecontroleerd welke firmware versie je ssd heeft?

Waar te vinden:
Stickertje op je SSD.
Of via het programma Crystal disk info.

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 16-02-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Swordlord schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:52:
Bij de crucial M4 is de firmware upgrade van 0009 naar 0309 zonder data verlies, staat in de update manual...

Heb je overigens al eens gecontroleerd welke firmware versie je ssd heeft?

Waar te vinden:
Stickertje op je SSD.
Of via het programma Crystal disk info.
Jup, was 0009 had ik op voorhand gecontroleerd.

Dus ik zou nu nog de SSD in bios kunnen swappen naar IDE-mode, firmware installeren, terug in bios naar AHCI en dan zou alles terug normaal werken?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43

job

Jup. Werkt prima.
Pagina: 1