Hallo,
Ik heb al heel wat aan computers gesleuteld en computers in elkaar gestoken, maar SSD's zijn nieuw voor mij. Ik ga een vriend helpen met z'n systeem te bouwen en ik heb toch enkele vraagjes, just in case (better safe than sorry). Het gaat om een crucial M4 (128Gb) en een Z68 mobo (GA-Z68X-UD3H-B3).
Ik heb al heel wat aan computers gesleuteld en computers in elkaar gestoken, maar SSD's zijn nieuw voor mij. Ik ga een vriend helpen met z'n systeem te bouwen en ik heb toch enkele vraagjes, just in case (better safe than sorry). Het gaat om een crucial M4 (128Gb) en een Z68 mobo (GA-Z68X-UD3H-B3).
- Wat is nu eigenlijk het verschil tussen AHCI en IDE? Qua snelheidsboosts zie ik ook wel het omgekeerde dan iedereen altijd zegt - dat AHCI sneller zou zijn (hier scoort IDE soms bv. beter: http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=505&Itemid=38 )
- Waarom wordt AHCI verkozen bij SSD's (en bv. niet bij s-ata dvd-lezers)?
- Ik heb gelezen dat om de firmware bij te werken, de schijf in IDE moet staan. Dus, ja, wat moet je dan doen? Eerst je OS installeren op je SSD (die dan in AHCI mode staat), dan opnieuw opstarten en in bios naar IDE switchen, firmware installeren, opnieuw opstarten en terug in AHCI mode zetten? Wordt de schijf dan geformatteerd?