Achterluidsprekers gaan harder

Pagina: 1
Acties:

• Breaker84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-08-2023
Beste Leden,

Ik heb de nieuwe serie Q Acoustics 2000i 5.0 gekocht met een BK Subwoofer. Het is allemaal prachtig, maar het valt me op dat mijn achterluidsprekers harder gaan dan mijn voorste terwijl het volume per speaker is geregeld d.m.v de Audyssey microfoon. Mijn vraag is: Is dit normaal? De achterluidsprekers gaan namelijk ook harder in All Channel Stereo.

Ik heb de Denon AVR-1912 als receiver.

Alvast bedankt!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08

timovd

Voorsprong door techniek

RTFM van je Denon.
Wat speel je af? Muziek, film?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Surrounds moet je instellen zodat ze aanwezig zijn maar je ze niet duidelijk kunt horen of onderscheiden. Dat heb ik Audyssey of andere automatische instelmogelijkheden nog nooit goed zien doen. De pest is ook nog dat het surround level per film verschilt, dus zo blijf je bezig. Gewoon instellen zoals jij het prettig vindt. Check wel als eerste of de delays (de afstand) goed staat ingesteld, dat heeft invloed op het gehoormatige level en moet je als eerste goed afregelen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:12

DjVe

Hatsaflats!

Gewoon even je instellingen nalopen (afstanden, versterking, etc.). Audyssey gaat ook wel eens mis namelijk :)

• Breaker84
Bedankt voor de reacties!

De instellingen:

Front L: -6.0 dB
Front R: -8.0 dB
Center: -10.5 dB
Subwoofer: -5.5 dB
Surround L: -8.0 dB
Surround R: -6.5 dB

Dus ze staan ongeveer allemaal even hard.. Toch hoor ik echt duidelijk verschil.
timovd schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:22:
RTFM van je Denon.
Wat speel je af? Muziek, film?
RTFM? Ik heb het dan vooral over muziek, waar ik ze echt achter onrealistisch harder hoor dan achter.

Moet ik ze dan dus gewoon zelf instellen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Als je dichter op de surrounds zit dan op de fronts dan zou de gain nog wat lager moeten liggen (als je achter dezelfde speakers als voor zou hebben). Tevens de delay moet dus goed zijn ingesteld. Bij all channel stereo valt het veel meer op omdat de surrounds dan hetzelfde geluid produceren als de fronts. Bij film is dat niet zo. Ik zou zeggen stel het op het gehoor af voor films, en speel muziek stereo af, met fatsoenlijke speakers klinkt dat beter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:12

Daniel36

Het oude liedje

ga zitten op je lievelingsplek, zet iets aan bv. muziek, luister naarde speakers en verander wat je niet goed lijkt tot je denkt : Hmm, dat klinkt lekker.
Laat het zo staan en je probleem is opgelost.
(tot je bij andere muziek/film denkt : dat kan beter, zie dan de eerste regel aub).
Zo doe ik het ook en dat werkt voor mij het best.

Het verschilt idd. ook per cd of film naar mijn idee.

• Breaker84
Oke bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze nu gewoon handmatig ingesteld, wat wel beter is naar mijn mening.

Nu heb ik nog een vraag: Ik heb foam bungs bij mijn speakers gekregen en de speakers staan dicht bij de muur, 2 ervan zijn opgehangen. Is het aan te raden om dan deze foam bungs erin te doen?

Verwijderd

audessey regelt het helaas vaak verkeerd in,dat is tenminste de ervaring die ik ermee heb

decibel meter geluid in te stellen,dan krijg je het beste resultaat,ik heb een simpele meter gekocht(30 euro meen ik) en dat werkt perfect.

O ja als tip voor het geluid,zet zoveel mogelijk al die equalizers uit van de Denon,dat scheeld nogal .Ik heb zelf een Denon 2310,vandaar

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 15:51 ]

• Breaker84
Wanneer ik de Dynamic EQ uitzet, dan hoor ik dat de voorste harder gaan. Is dit misschien de oplossing?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het belangrijkste in dit 'vakgebied' is dat jíj het goed moet vinden klinken. Is dat geval? Dan is het wellicht de oplossing.

Life is not about specs, it is about joy!

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 18:25
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 15:50:
audessey regelt het helaas vaak verkeerd in,dat is tenminste de ervaring die ik ermee heb

decibel meter geluid in te stellen,dan krijg je het beste resultaat,ik heb een simpele meter gekocht(30 euro meen ik) en dat werkt perfect.

O ja als tip voor het geluid,zet zoveel mogelijk al die equalizers uit van de Denon,dat scheeld nogal .Ik heb zelf een Denon 2310,vandaar
Helaas dezelfde ervaring met mijn Denon (3310), maar ook met m'n vorige Marantz. Audyssey maakt er gewoon een bende van. Ik doe het met meetlint en een gratis db meter app op m'n telefoon. *O*

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Breaker84 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:05:
Wanneer ik de Dynamic EQ uitzet, dan hoor ik dat de voorste harder gaan. Is dit misschien de oplossing?
Da's vrij logisch, aangezien je dan de Audissey settings ook uitzet ;)
verder heb ik met mijn AVR2311 ook het zelfde issue. Ik hoor ze achter ook teveel, zeker bij multichannel stereo.
Aanpassen van het reference level oid van de speakers achter zou kunnen, echter vraag ik me af hoe dat dan gaat klinken als je bijvoorbeeld een DVD of BR in DTS afspeelt. Want volgens mij kun je dat tussen de diverse modi net niet afzonderlijk regelen...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1