Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Zo, ik ben de eerste groep van gelukkigen die vanaf 1 september de langstudeer boete mag betalen.
Even om een onnodige discussie voor te zijn.
Ik heb een leerstoornis dus dat gaat al moeizaam maar samen met prive omstandigheden heeft dat tot een vertraging geleid die in het langstudeerproject valt van deze lieve regering. :(

Vorig jaar ben ik gaan werken in de richting van me studie en heb ik besloten om in deeltijd mijn studie af te maken. Zo hoef ik niet te steunen op een lening maar kan ik de opleiding zelf betalen zodat mijn studieschuld tot een minimum beperkt blijft. En deze constructie is goed te doen voor mij.

De situatie nu is dus alsvolgt:
Inkomen uit fulltime job,
Kosten van me studie per jaar 2000 euro, van me netto loon betaald.

Volgend jaar is de situatie:
Inkomen uit fulltime job,
Kosten van me studie 5000 euro per jaar, ook van me netto loon betaald. (3 maand salarissen)

En dit kan ik niet opbrengen.
Daarbij heb ik nu de volgende 4 opties:

Optie 1:
Lening proberen af te sluiten:
Kosten van me studie betaal ik later wel terug, maar een hypotheek zal dan nog even op zich laten wachten.

Optie 2:
Stoppen met me studie, ik heb nu toch al een baan:
Prestatiebeurs wordt niet kwijtgescholden en dus blijf ik met een schuld zitten.

Optie 3:
Aftrekken van de belasting:
Het collegegeld mag je afstrekken, de boete mag niet!!! :( korting van 800 euro?..

Optie 4:
Mijn baas laten betalen en mijn brutoloon daarvoor inleveren.
Zo kan mijn baas het betalen en heb ik me studie.

Ik wil eigenlijk voor Optie 4 gaan.
Maar hoe zit dit theoretisch?
1. Uiteindelijk betaal ik de studie dan met me brutoloon. Maar dit is verboden via optie3, krijgt mijn baas daar dan ook mee te maken aangezien het MIJN boete is?
2. Als mijn bruto loon dan omlaag gaat maar in studie wordt betaald, krijg ik dan ook weer zorgtoeslag en andere toeslagen indien ik onder de inkomensgrens val?
3. is dit een nieuwe maas in de wet om de studie betaalbaar te houden als je vertraging hebt opgelopen?

Nieuwe vragen zullen er wel komen als dit een beetje duidelijker wordt voor mij.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Verwijderd

Smuggler schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:23:
Zo, ik ben de eerste groep van gelukkigen die vanaf 1 september de langstudeer boete mag betalen.
Even om een onnodige discussie voor te zijn.
Ik heb een leerstoornis dus dat gaat al moeizaam maar samen met prive omstandigheden heeft dat tot een vertraging geleid die in het langstudeerproject valt van deze lieve regering. :(

Vorig jaar ben ik gaan werken in de richting van me studie en heb ik besloten om in deeltijd mijn studie af te maken. Zo hoef ik niet te steunen op een lening maar kan ik de opleiding zelf betalen zodat mijn studieschuld tot een minimum beperkt blijft. En deze constructie is goed te doen voor mij.

...

Optie 3:
Aftrekken van de belasting:
Het collegegeld mag je afstrekken, de boete mag niet!!! :( korting van 800 euro?..

Optie 4:
Mijn baas laten betalen en mijn brutoloon daarvoor inleveren.
Zo kan mijn baas het betalen en heb ik me studie.

Ik wil eigenlijk voor Optie 4 gaan.
Maar hoe zit dit theoretisch?
1. Uiteindelijk betaal ik de studie dan met me brutoloon. Maar dit is verboden via optie3, krijgt mijn baas daar dan ook mee te maken aangezien het MIJN boete is?
2. Als mijn bruto loon dan omlaag gaat maar in studie wordt betaald, krijg ik dan ook weer zorgtoeslag en andere toeslagen indien ik onder de inkomensgrens val?
3. is dit een nieuwe maas in de wet om de studie betaalbaar te houden als je vertraging hebt opgelopen?

Nieuwe vragen zullen er wel komen als dit een beetje duidelijker wordt voor mij.
Gelijk maar bij het begin beginnen: Het betreft toch 'gewoon' een verhoging van het wettelijk collegegeld? Ook al wordt het in de volksmond 'boete' genoemd, lijkt het mij toch een directe (en daarmee fiscale aftrekbare) kostenpost voor het volgen van een studie. :?

Overigens zijn bij mijn weten ook alleen boetes als strafmaatregel niet aftrekbaar, zoals bijvoorbeeld verkeersboetes (zakelijk) of fiscale boetes. Lijkt mij heel sterk als het volgen van een studie wordt gezien als strafbaar... 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2012 22:58 . Reden: Langstudeerboete is inderdaad niet fiscaal aftrekbaar ]

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
http://www.vssd.nl/kabine...012/langstudeerboete-faq/

Is de langstudeerboete belastingaftrekbaar?De boete van 3000 euro is niet belastingaftrekbaar als scholingskosten.

http://punt.avans.nl/inde...k=view&id=13621&Itemid=46
Hameleers vindt het vooral kwalijk dat staatssecretaris Zijlstra niet van een boete wil spreken, maar van ‘verhoogd collegegeld’. ‘In principe kun je het collegegeld als scholingsuitgaven van de belasting aftrekken, maar voor de langstudeermaatregel wordt een uitzondering gemaakt: de verhoging is niet aftrekbaar. Dan is het toch duidelijk dat het om een boete gaat?’

[ Voor 65% gewijzigd door Smuggler op 08-02-2012 22:38 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Optie 5... nagaan wat het instellingstarief is, dan val je niet over de langstudeerboete en kun je volledig aftrekkenv an de belasting.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
optie 5 zal een optie zijn, maar hoor je dan niet eerst al een eerste studie te hebben afgerond?
ik heb nog geen bedragen kunnen vinden op het internet maar ik ga morgen serieus verder zoeken.

optie 6: een stichting maken waarbij ik mijn donaties kan aftrekken van de belasting en met dat geld mijn studie betaal :)

Ik ga nog even verder zoeken ben benieuwd wat eruit komt.

[ Voor 32% gewijzigd door Smuggler op 08-02-2012 22:53 . Reden: optie 6 toegevoegd. ]

Verwijderd

Sh*t. Je hebt gelijk; ze hebben in de Wet Inkomstenbelasting 2001 dus de 'boete' opgenomen als beperking in de aftrekbaarheid van scholingsuitgaven |:( .

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Smuggler schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 22:50:
optie 5 zal een optie zijn, maar hoor je dan niet eerst al een eerste studie te hebben afgerond?
ik heb nog geen bedragen kunnen vinden op het internet maar ik ga morgen serieus verder zoeken.
Volgens mij niet... Alleen is dit tarief zo veel hoger, dat het in het verleden niet interessant was. Maar de school mag je altijd een eigen tarief aanbieden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Cyberpope schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:22:
[...]

Volgens mij niet... Alleen is dit tarief zo veel hoger, dat het in het verleden niet interessant was. Maar de school mag je altijd een eigen tarief aanbieden.
Voor je belastingaftrek tel je niet het collegegeld, maar een normbedrag. Dit is voor een HBO/WO studie ongeveer 200 euro per maand (min je stufi als je die zou krijgen).

Pas als je werkelijke studiekosten (boeken + collegegeld per maand) >2x het normbedrag zijn mag je de werkelijke kosten gebruiken, min 1x het normbedrag en min je stufi.

Als je je studie definitief niet haalt, mag je 1x je gehele ontvangen prestatiebeurs (die nu dus een lening wordt) aftrekken.

bron: belastingdienst.nl

TheS4ndm4n#1919

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RocketKoen schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:35:
[...]

Voor je belastingaftrek tel je niet het collegegeld, maar een normbedrag. Dit is voor een HBO/WO studie ongeveer 200 euro per maand (min je stufi als je die zou krijgen).

Pas als je werkelijke studiekosten (boeken + collegegeld per maand) >2x het normbedrag zijn mag je de werkelijke kosten gebruiken, min 1x het normbedrag en min je stufi.

Als je je studie definitief niet haalt, mag je 1x je gehele ontvangen prestatiebeurs (die nu dus een lening wordt) aftrekken.

bron: belastingdienst.nl
Gezien hij werkt (net zoals ik) gelden er andere regels. Ik heb niets met normbedragen en stufi regels te maken. Ik mag gewoon kosten aftrekken die >500 euro bedragen.
bron
Volgt u in 2011 een opleiding of een studie voor uw (toekomstige) beroep? Dan mag u de uitgaven hiervoor,
zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, aftrekken als persoonsgebonden aftrek.
Voorwaarden aftrek

U mag uw studiekosten of andere scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:
– U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie.
– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep.
– Er is sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht.
– Uw totale kosten min eventuele vergoedingen zijn hoger dan de drempel van € 500. De kosten boven de drempel mag u aftrekken.
Niet iedereen is hier nog 18 en studeert. Norm bedragen zijn alleen als je stufi ontvangt.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:04
Leen gewoon bij via DUO. Overigens moet 5000 euro per jaar toch wel haalbaar zijn met een full-time baan..

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
SCIxX schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:43:
Leen gewoon bij via DUO. Overigens moet 5000 euro per jaar toch wel haalbaar zijn met een full-time baan..
Meer dan €400 per maand op een salaris van ~€1700 (hij heeft het over 3 maandsalarissen) vind ik geen kattenpis. Dat is geen deel dat je zomaar kan missen.

The devil is in the details.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:33
Deeltijd + een full-time baan + problemen met leren lijkt me een constructie die gedoemd is om te falen?
Deeltijd vergt onwijs veel discipline en doorzettingsvermogen en in jouw geval ook extra tijd buiten je baan om.

Ik zou zeggen maak je studie in voltijd af (lenen bij DUO) óf stop met de opleiding en probeer intern in opleiding te gaan (certificaten bijvoorbeeld)

Ik weet niet in welk jaar je zit of hoeveel jaar(voltijd) je nog moet maar ik ga er vanuit dat je niet in de 1e klas zit?

if (!coffee) {
Work = false; }

• RocketKoen
Cyberpope schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:42:
[...]

Gezien hij werkt (net zoals ik) gelden er andere regels. Ik heb niets met normbedragen en stufi regels te maken. Ik mag gewoon kosten aftrekken die >500 euro bedragen.

[...]

Niet iedereen is hier nog 18 en studeert. Norm bedragen zijn alleen als je stufi ontvangt.
Ik krijg ook geen stufi meer. Ik ben precies even ver met mijn studie als de TS (mag volgend jaar ook gaan dokken)
Op mijn voor-ingevulde aangifte van 2011 stond 12x het normbedrag ingevuld. en onder ontvangen stufi €0,-
Aangezien dit hoger is dan de werkelijke kosten heb ik dit laten staan. Ik heb de definitieve beschikking hier liggen.

Overigens is er nog een interresante constructie die mij is aangeboden op mn werk.
De werkgever kan je studiekosten betalen en die aftrekken van de belasting als opleidingskosten.
Per studiejaar dat ik haal betalen ze 1 jaar mijn collegegeld. Na het behalen van mn diploma schelden ze elke maand 1/36 van de studiekosten kwijt. Dus moet ik daar 3 jaar blijven werken na mn studie (fulltime) om de studiekosten af te betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door RocketKoen op 08-02-2012 23:54 ]

TheS4ndm4n#1919

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RocketKoen schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:48:
[...]
Ik krijg ook geen stufi meer. Ik ben precies even ver met mijn studie als de TS (mag volgend jaar ook gaan dokken)
Op mijn voor-ingevulde aangifte van 2011 stond 12x het normbedrag ingevuld. en onder ontvangen stufi €0,-
Aangezien dit hoger is dan de werkelijke kosten heb ik dit laten staan. Ik heb de definitieve beschikking hier liggen.
Ik wil geen spelbreker zijn, maar dan heb je onwetend belastingfraude gepleegd. Zie de bron ik die hierboven hebt opgegeven. Als je geen stufi hebt, mag je geen normbedragen aftrekken, maar alleen de werkelijke kosten.

En een definitieve beschikking zegt niet hoor.. Ik heb hier er ook minimaal 2 liggen, waarvan ik weet dat ik ze verkeerd hebt ingevuld, maar gewoon zijn goedgekeurd. :P

Echter bij een echte controle ga je wel nat..

• RocketKoen
Cyberpope schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:04:
[...]

Ik wil geen spelbreker zijn, maar dan heb je onwetend belastingfraude gepleegd. Zie de bron ik die hierboven hebt opgegeven. Als je geen stufi hebt, mag je geen normbedragen aftrekken, maar alleen de werkelijke kosten.

En een definitieve beschikking zegt niet hoor.. Ik heb hier er ook minimaal 2 liggen, waarvan ik weet dat ik ze verkeerd hebt ingevuld, maar gewoon zijn goedgekeurd. :P

Echter bij een echte controle ga je wel nat..
http://download.belasting...aven_2011_ib2751t12fd.pdf
Voor studies die onder de studiefinanciering vallen, geldt een aparte
regeling.
Dat is wat anders dan als je recht hebt op stufi.
Onder studiefinanciering valt namelijk ook de subsidie die de school krijgt voor jou.
En het recht om te lenen bij DUO, of de OV jaarkaart, is ook stufi. Alleen ze tellen mee voor €0

Wat hier niet onder valt zijn postorder studies (LOI enzo) schakelprogramma's (van hbo naar een master) en andere private opleidingen en cursussen of een studie waaraan je begint als je >31 bent

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 09-02-2012 00:16 ]

TheS4ndm4n#1919

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RocketKoen schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:11:
Dat is wat anders dan als je recht hebt op stufi.
Onder studiefinanciering valt namelijk ook de subsidie die de school krijgt voor jou.
En het recht om te lenen bij DUO, of de OV jaarkaart, is ook stufi. Alleen ze tellen mee voor €0

Wat hier niet onder valt zijn postorder studies (LOI enzo) schakelprogramma's (van hbo naar een master) en andere private opleidingen en cursussen of een studie waaraan je begint als je >31 bent
Dat is het nog altijd een keuze voor TS. Hij hoeft niet van dat recht gebruik te maken en mag dan de daadwerkelijke kosten aftrekken.

Verder heb ik mijn twijfel bij jou uitleg. Dat zijn betekenen dat je je werk ziet bij "bijbaan" naast je studie. Immers alleen voltijdstudies (of duaal) vallen in beginsel hieronder. Als je voltijd werkt en ingeschreven staat als deeltijd-student, is je studie in beginsel geen studie die voldoet de eisen van de studiefinanciering
Schoolsoort
Je krijgt studiefinanciering voor een voltijd- of duale opleiding aan hbo of universiteit.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:56
Cyberpope schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 23:42:
[...]

[...]

Fout, normbedragen vul je in als je recht hebt op studiefinanciering. Je hoeft het niet te ontvangen. Verder geldt dat ook als je een OV- kaart hebt en eveneens als je recht hebt op een lening.

Leesvoer: Te veel studiefinanciering ontvangen door bijverdiengrens?.

Ik ben bezig om de aangifte van 2009 aan te passen, omdat ik daar over de bijverdiengrens ben gegaan. Gelukkig had ik in dat jaar recht op studiefinanciering en was ik (beter gezegd: mijn accountant) die vergeten af te trekken. Zonder die verrekte bijverdiengrens had ik waarschijnlijk niet geweten dat ik nog recht heb ik 500 euro extra, in plaats van 900 zoveel euro terugbetalen. :+

[ Voor 29% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-02-2012 00:45 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Zoals ik van de decaan op de HU heb begrepen heb je als je studievertraging hebt als gevolg van een functiestoornis of chronische ziekte recht op een extra jaar studiefinanciering. Als je deze hebt aangevraagd heb je als gevolg daarvan heb je een extra jaar om je studie af te ronden, hierdoor dus ook een jaar uitstel van je langstudeerboete.

bron: https://www.asva.nl/news/...ngstudeerboete-hoe-en-wat

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Cyberpope:
Het instellingscollegegeld is voor mij 7000 euro.
dat gaat mij netto zo'n 4130 euro kosten evenveel als 3000 euro + 1800*0.59 = 4126 euro.
Helaas schiet ik hier dus niet veel mee op. behalve de plaats waar de boete terecht komt.

SCIxX en naaitsab:
Lenen wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Lenen is mijn laatste redmiddel
En terug gaan naar een fulltime job is mij helemaal te kostbaar ik woon niet meer thuis en die kosten zou ik dan ook moeten lenen.

RocketKoen:
Als deeltijd student heb je geen recht op studiefinanciering en/of Lening,

177:
Jaartje zit eral op.

Heeft iemand nog een idee of mijn baas het recht heeft mijn boete te betalen? zodat ik dit niet van mijn netto loon hoef te doen?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 12:53

Whuzz

Dodgeball!

10110001 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 01:26:
Zoals ik van de decaan op de HU heb begrepen heb je als je studievertraging hebt als gevolg van een functiestoornis of chronische ziekte recht op een extra jaar studiefinanciering. Als je deze hebt aangevraagd heb je als gevolg daarvan heb je een extra jaar om je studie af te ronden, hierdoor dus ook een jaar uitstel van je langstudeerboete.

bron: https://www.asva.nl/news/...ngstudeerboete-hoe-en-wat
Zo had ik het ook begrepen ja. Dus volgens mij is de langstudeerboete nog niet op TS van toepassing.

Offtopic:
Die boete mag dan vervangen worden door een spellingsboete wat mij betreft. Welke studie doe je dat je er mee weg komt om "me" in plaats van "mijn" te schrijven :? ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Whuzz schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 06:51:
Offtopic:
Die boete mag dan vervangen worden door een spellingsboete wat mij betreft. Welke studie doe je dat je er mee weg komt om "me" in plaats van "mijn" te schrijven :? ;)
Elke studie?? Wellicht niet in een studie nederlands, maar verder wordt er weinig op taal gelet in de meeste opleidingen.
Jaap-Jan schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:38:
[...]
Fout, normbedragen vul je in als je recht hebt op studiefinanciering. Je hoeft het niet te ontvangen. Verder geldt dat ook als je een OV- kaart hebt en eveneens als je recht hebt op een lening.
Correct, ik had me iets zorgvuldiger moeten uitdrukken. Ontvangen en recht is niet hetzelfde. Echter feit is dat je met een deeltijdstudie ook geen recht hebt op sufi.
Smuggler schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 06:08:
Cyberpope:
Het instellingscollegegeld is voor mij 7000 euro.
dat gaat mij netto zo'n 4130 euro kosten evenveel als 3000 euro + 1800*0.59 = 4126 euro.
Helaas schiet ik hier dus niet veel mee op. behalve de plaats waar de boete terecht komt.
Dat is jammer... Wellicht belletje naar school over wagen? Of ze iets voor je kunnen betekenen op dat vlak?

[ Voor 53% gewijzigd door Cyberpope op 09-02-2012 07:29 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Zou het zeker even met de baas overleggen, dat je een probleem hebt en financieel gezien het niet kan trekken de studie af te maken. Er valt vast wel wat te regelen, aangezien ze je al een HBO salaris betalen (5000 netto per 3 maanden is meer dan 2200 bruto per maand, dat is HBO starter niveau).

Of je baas het recht heeft de boete te betalen of hoe dat zit, geen idee. Maar ik kan best een 'prestatiebonus/winstuitkering/13e maand' indenken van toevallig ook 3000 euro. Als hij bereid is je te helpen valt er altijd iets te verzinnen.

Ik zou zeker inzetten op afmaken van de studie, desnoods met lenen via IB groep ofzo. 3000,- lenen is niet veel met jouw salaris, en een stuk goedkoper dan studiefinanciering terugbetalen. Basisbeurs van 90 per maand met OV kaart van 70 (?) per maand gedurende 4 jaar is al 7680. Ben je financieel beter af met 2 (!) boetes en dat deel kwijtgescholden te krijgen dan te stoppen.

edit; vraag me wel af wat je doet dat de studie 7000 euro kost. Dacht dat de limiet iets van 1500-2000 per jaar was aan hbo/uni.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 09-02-2012 07:38 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Myrdreon schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 07:35:
[...]

edit; vraag me wel af wat je doet dat de studie 7000 euro kost. Dacht dat de limiet iets van 1500-2000 per jaar was aan hbo/uni.
Instellingscollegegeld <> wettelijk collegegeld

Rail Away!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
Optie A: jij betaalt je studie.
Studiekosten zijn in principe belastingaftrekbaar (IB Box 1). Maar daar zitten verschillende beperkingen aan: Niet alle kosten zijn aftrekbaar, je hebt een drempel, en de langstudeerboete is uitgesloten.

Optie B: je baas betaalt je studie.
Kan volledig ten laste van de winst, voor vennootschaps- en loonbelasting. Met een beetje geluk kan je baas ook nog ergens wat subsidie scoren omdat hij in de opleiding van zijn personeel investeert.
Misschien moet je eens met je baas aan tafel. Tijdelijke verlaging brutoloon <--> gratis studeren?

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Ik heb nog iets gevonden. Ik weet niet of dat voor jou van toepassing is, maar de NCOI schermt er al even mee in reclame: De WVA-regeling

Hierbij krijgt de baas blijkbaar subsidie als hij een studie voor jou betaald. In combinatie met een amortisatieregeling kan dit nog redelijk voor je uitpakken ook. Als je baas maar wilt.

Leerwerktraject
hbo
(Duale studie)

U ontvangt maximaal € 2.500 per werknemer.
Voorwaarden:
- De werknemers staan ingeschreven voor een duale
leerweg. Zij verrichten dus werkzaamheden die passen
binnen hun opleiding, die geen gewone voltijd- of
deeltijdopleiding is.
- U tekent een onderwijs-arbeidsovereenkomst met de
werknemer en de hbo-instelling.
- Uw bedrijf is aangesloten bij een aangewezen
bedrijfssector.
Meer informatie:
minovw.nl
Informatiecentrum Onderwijs van het Ministerie van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, tel. (079) 323 26
66.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

De duale studie is geen optie aangezien mijn studie niet duaal wordt aangeboden en dat mijn werk dit ook niet toelaat.

Ik ga de mogelijkheden voorleggen aan mijn werkgever bij mijn eerste volgende beoordelingsgesprek.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
Het is maar de vraag of je werkgever iets van subsidie kan vangen. Hier een overzicht van de mogelijkheden.

http://www.antwoordvoorbe...ermindering-loonbelasting

Maar ook zonder subsidie of belastingkorting is het aantrekkelijker wanneer je baas de opleiding betaalt. Geen drempel, geen uitsluitingen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Optie 5: De baas laten betalen en that's it.

(En wellicht een amortisatieregeling afspreken tussen jou en je werkgever).

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13

defiant

Moderator General Chat
Weer een voorbeeld over hoe deze regel funest en tegenstrijdig aan de ambities van 'een leven lang leren', die eens in zoveel tijd naar boven komt drijven bij de discussies over hervorming van de arbeidsmarkt. Zeker de opmerking dat mensen met een carrière en vaak een sociaal (gezins)leven die een deeltijdopleiding volgen moeten 'opschieten' getuigd van geen enkel inzicht in de situatie waarin mensen verkeren.

Dit zie je ook terug in de forse afname van de belangstelling voor deeltijdstudies.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• ebia
defiant schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:26:
Weer een voorbeeld over hoe deze regel funest en tegenstrijdig aan de ambities van 'een leven lang leren', die eens in zoveel tijd naar boven komt drijven bij de discussies over hervorming van de arbeidsmarkt.
Een leven lang leren houdt natuurlijk niet in 'een leven lang dezelfde studie volgen'. Op zich best begrijpelijk dat er ergens een streep moet worden getrokken. We moeten niet vergeten dat studeren aan een publieke HBO/Uni in dit land al reeds zwaar gesubsidieerd is. Als het gaat om iemand in de bijstand dan zien we maar al te graag dat deze mensen koste wat kost 'iets' gaan doen teneinde ze te laten werken voor hun 'subsidie', terwijl mem het schijnbaar maar normaal vind dat studeren (en dus subsidies trekken) maar zonder beperking kan.
Zeker de opmerking dat mensen met een carrière en vaak een sociaal (gezins)leven die een deeltijdopleiding volgen moeten 'opschieten' getuigd van geen enkel inzicht in de situatie waarin mensen verkeren.
Ach, het is ook een kwestie van doorzetten. Zelf heb ik ook in deeltijd gestudeerd naast mijn 'gezinsleven' en heb die studie gewoon in de daarvoor gestelde periode kunnen afronden, net als het gros van mijn klasgenoten. Goed, stel dingen gaan niet helemaal ideaal, of een bijzondere gebeurtenis kost je wat meer tijd dan je lief is, dan krijg je nog één jaar kado. Pas daarna krijg je iets minder subsidie ten behoeve van je studie.

Uiteindelijk moet je een studie toch ook zien als een investering... nu 3K extra betalen om later binnen een jaar 3K meer te kunnen verdienen... is toch niet helemaal unfair?

• defiant

defiant

Moderator General Chat
ebia schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:37:
Een leven lang leren houdt natuurlijk niet in 'een leven lang dezelfde studie volgen'.
Waar in veel gevallen ook natuurlijk totaal geen sprake van is, al is het is wel zo dat het reguliere onderwijscircuit hier weinig tot geen maatwerk biedt.
Op zich best begrijpelijk dat er ergens een streep moet worden getrokken. We moeten niet vergeten dat studeren aan een publieke HBO/Uni in dit land al reeds zwaar gesubsidieerd is. Als het gaat om iemand in de bijstand dan zien we maar al te graag dat deze mensen koste wat kost 'iets' gaan doen teneinde ze te laten werken voor hun 'subsidie', terwijl mem het schijnbaar maar normaal vind dat studeren (en dus subsidies trekken) maar zonder beperking kan.
Die 2 situaties zijn natuurlijk niet vergelijkbaar, al was het maar omdat je het onderwijs niet cadeau krijgt, je moet er nog steeds een prestatie voor leveren in tegenstelling tot een uitkering. Daarnaast vind ik het zwaar subsidiëren van onderwijs geen probleem, zolang er maar wordt gestuurd op daadwerkelijk rendement. Het zou imho veel effectiever en eerlijker zijn als je veel minder op de duur van de studie stuurt, maar meer op motivatie en (bindende) tussen resultaten, zeker bij deeltijdstudenten met een carrière.

Zo zorg je er voor dat de mensen doordat ze de juiste instelling hebben sneller de eindstreep halen, maar als ze er door omstandigheden onverhoopt toch langer over doen, worden ze niet onevenredig gestraft.
Uiteindelijk moet je een studie toch ook zien als een investering... nu 3K extra betalen om later binnen een jaar 3K meer te kunnen verdienen... is toch niet helemaal unfair?
Toch blijkt die redenatie bij een hoop mensen niet op te gaan, het geloof in de rationele 'calculerende burger' heeft toch vaak een andere resultaat dan beleidsmakers wensen. Mensen vinden bijvoorbeeld 3K extra kosten voor een opleiding een te groot risico, terwijl ze wel een aflossingsvrije hypotheek af hebben gesloten.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• ebia
defiant schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:12:
[...]

Waar in veel gevallen ook natuurlijk totaal geen sprake van is, al is het is wel zo dat het reguliere onderwijscircuit hier weinig tot geen maatwerk biedt.
Dat er een gebrek is aan maatwerk ben ik het met je eens. Helaas voorziet het huidige systeem daar niet goed in, maar dat heeft wel meer te maken met de huidige manier van accreditatie van opleidingen dan met iets anders.
[...]

Die 2 situaties zijn natuurlijk niet vergelijkbaar, al was het maar omdat je het onderwijs niet cadeau krijgt, je moet er nog steeds een prestatie voor leveren in tegenstelling tot een uitkering. Daarnaast vind ik het zwaar subsidiëren van onderwijs geen probleem, zolang er maar wordt gestuurd op daadwerkelijk rendement. Het zou imho veel effectiever en eerlijker zijn als je veel minder op de duur van de studie stuurt, maar meer op motivatie en (bindende) tussen resultaten, zeker bij deeltijdstudenten met een carrière.
Er wordt toch wel degelijk gestuurd op (eind)rendement? Als je je studie niet haalt mag je je beurs terugbetalen, als je te lang doet over je studie dan gaat de prijs omhoog. Sturen op tussentijdse bindende resultaten lijkt me juist onwenselijk. Stel je zit in een wat mindere periode, dan heb je meteen een issue, terwijl je wellicht in een later moment wel degelijk de capaciteit kunt hebben om zowel die mindere periode weg te poetsen als bij te zijn bij de huidige stand van zaken?
Zo zorg je er voor dat de mensen doordat ze de juiste instelling hebben sneller de eindstreep halen, maar als ze er door omstandigheden onverhoopt toch langer over doen, worden ze niet onevenredig gestraft.
Ik vind een jaar uitloop best redelijk. Om maar weer een voorbeeld te nemen aan mijn eigen recente studie ervaring. Van de 18 starters hebben uiteindelijk 15 het gehaald t/m het laatste jaar. Daarvan hebben 12 daadwerkelijk afgestudeerd in dat laatste jaar en zijn er 3 nog bezig. Van die mensen die nog bezig zijn is het eigenlijk bij geen van alle schuld buiten hun om, kwestie van cijfers niet compleet of te laks met het afstuderen.

Ik kan me eigenlijk ook niet zo goed voorstellen waardoor je met een studie zou moeten uitlopen, laat staan voor langer dan een jaar. Ja, wellicht als je door een zwaar ongeval of zoiets maanden uit de running bent, maar de kans is natuurlijk miniem dat zoiets gebeurt... (en hoeft ook niet per definitie te betekenen dat je niet kunt studeren).
[...]

Toch blijkt die redenatie bij een hoop mensen niet op te gaan, het geloof in de rationele 'calculerende burger' heeft toch vaak een andere resultaat dan beleidsmakers wensen. Mensen vinden bijvoorbeeld 3K extra kosten voor een opleiding een te groot risico, terwijl ze wel een aflossingsvrije hypotheek af hebben gesloten.
Maar geef het ook z'n tijd. Als dit een regel is die voorlopig niet meer weggaat dan kun je het maar beter accepteren. Mensen zullen dan op termijn dan wel gewoon rationeler worden in hun keuzeproces voor de aanvang van een studie.

En waar een wil is is een weg. Als je echt wilt gaan voor een studie dan denk je nu toch al niet aan uitloop? Nee, dan ga je er voor en wil je het toch halen binnen de gestelde periode die daarvoor staat? Je houdt een slag om de arm voor een jaar 'boeteloze' studie mocht er iets gebeuren waardoor het uitloopt. En andersom ook een stok achter de deur dat je niet gaat lanterfanten op kosten van de belastingbetaler.

De serieuze kandidaten die er echt voor willen gaan laten zich heus niet afschrikken door zo'n 'boete'. En stel dat... wat is 3000 euro nou? Niet een onoverkomelijk bedrag lijkt me. En mensen die dat wel doen die kunnen maar sowieso beter wegblijven in de eerste plaats denk ik dan.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
ebia schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:38:
Er wordt toch wel degelijk gestuurd op (eind)rendement? Als je je studie niet haalt mag je je beurs terugbetalen, als je te lang doet over je studie dan gaat de prijs omhoog. Sturen op tussentijdse bindende resultaten lijkt me juist onwenselijk. Stel je zit in een wat mindere periode, dan heb je meteen een issue, terwijl je wellicht in een later moment wel degelijk de capaciteit kunt hebben om zowel die mindere periode weg te poetsen als bij te zijn bij de huidige stand van zaken?
Juist als je minder hoeft op te schieten met je studie kan je juist de rust en ruimte nemen om door die mindere periode heen te komen. Met bindende resultaten bedoel ik dat mensen die geen perspectief tonen (qua niveau of motivatie) in een opleiding niet in een situatie komen waarbij ze die situatie onnodig lang kunnen rekken. Het is vaak voor de student en het onderwijsinstituut beter als die situatie zo snel mogelijk wordt erkent.
Ik vind een jaar uitloop best redelijk. Om maar weer een voorbeeld te nemen aan mijn eigen recente studie ervaring.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus dat maakt mijn inzicht wat lastiger maar het lijkt me juist als je werkt (werk gaat immers altijd voor) moeilijk om consistent te studeren en het persoonlijk waarschijnlijk erg prettig vinden als ik hierin enige flexibiliteit heb. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor een bepaalde periode wat gas terug te nemen als het thuis of op 't werk hectisch wordt. Een situatie die niets zegt over mijn studie motivatie/prestatie in tegenstelling tot een voltijdstudent.

Het verschil van inzicht kom er op neer dat ik flexibiliteit van een onderwijsinstituut verlang, die aan de andere kant ook door de maatschappij van mij wordt verlangt. Als die 1 jaar uitloop in het algemeen voldoende is om naast je werk te slagen, dan is dat natuurlijk prima, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij.

De oorzaak van dit alles is zit hem natuurlijk in de opzet van het onderwijs systeem, wat helemaal gericht op voltijdstudenten, wat zich uit in het systeem waarbij alles draait om collegejaren (financiering/studieduur/inschrijving/etc). Een partiële of geheel modulaire opzet zoals niet bekostigde private instituten zoals NCOI/OU is voor werkenden natuurlijk passender en ze danken daar hun bestaansrecht ook aan.
De serieuze kandidaten die er echt voor willen gaan laten zich heus niet afschrikken door zo'n 'boete'. En stel dat... wat is 3000 euro nou? Niet een onoverkomelijk bedrag lijkt me. En mensen die dat wel doen die kunnen maar sowieso beter wegblijven in de eerste plaats denk ik dan.
Toch zou ik het effect niet onder onderschatten. Probleem hierbij is dat de overheid niet alleen subsidieverstrekker is, maar ook als wens heeft dat mensen doorstuderen tijdens hun carrière. Als dat het beleidsuitgangspunt is zul je toch drempelverlagend beleid moeten voeren, alleen door iets te roepen of een wenst uit te spreken is nog nooit iemand van gedrag veranderd.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ebia schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:38:
Ik vind een jaar uitloop best redelijk.
Je hebt geen jaar uitloop... Voor een deeltijd master staat 2 jaar en je krijgt 2 jaar.. Waar zit dan de uitloop?

• ebia
defiant schreef op zondag 12 februari 2012 @ 23:41:
[...]

Juist als je minder hoeft op te schieten met je studie kan je juist de rust en ruimte nemen om door die mindere periode heen te komen. Met bindende resultaten bedoel ik dat mensen die geen perspectief tonen (qua niveau of motivatie) in een opleiding niet in een situatie komen waarbij ze die situatie onnodig lang kunnen rekken. Het is vaak voor de student en het onderwijsinstituut beter als die situatie zo snel mogelijk wordt erkent.
Dat laatste is denk ik wel heel erg moeilijk. Hoe maak je een onderscheid tussen een leerling die niet is gemotiveerd, een leerling die niet over het gewenste niveau beschikt en een leerling die gewoon even een mindere periode heeft? En het is ook maar de vraag of dit een taak voor de school is?
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus dat maakt mijn inzicht wat lastiger maar het lijkt me juist als je werkt (werk gaat immers altijd voor) moeilijk om consistent te studeren en het persoonlijk waarschijnlijk erg prettig vinden als ik hierin enige flexibiliteit heb. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor een bepaalde periode wat gas terug te nemen als het thuis of op 't werk hectisch wordt. Een situatie die niets zegt over mijn studie motivatie/prestatie in tegenstelling tot een voltijdstudent.
Voor de volledigheid: mijn ervaring met het studeren betreft juist een deeltijd studie. En tijdens zo'n periode gebeurt er natuurlijk van alles: mensen gaan samenwonen, trouwen, verhuizen, krijgen kinderen, enzovoorts.
Maar ook hier weer, bij geen van alle studenten in mijn klas die 'te laat' waren, waren daar niet dit soort situaties daar de oorzaak van.
Het verschil van inzicht kom er op neer dat ik flexibiliteit van een onderwijsinstituut verlang, die aan de andere kant ook door de maatschappij van mij wordt verlangt. Als die 1 jaar uitloop in het algemeen voldoende is om naast je werk te slagen, dan is dat natuurlijk prima, maar ik heb daar toch mijn twijfels bij.
Ik denk dat het een groot verschil maakt of je daadwerkelijk in een klas zit, opdrachten samen moet maken met klasgenoten, en contacturen hebt op een school, of dat je het allemaal alleen doet via zelfstudie met alleen wat e-learning contacten. Dat laatste is volgens mij veel zwaarder en het gebrek aan 'maatjes' lijkt me verdomd lastig, zeker bij een langdurige studie.
[...]

Toch zou ik het effect niet onder onderschatten. Probleem hierbij is dat de overheid niet alleen subsidieverstrekker is, maar ook als wens heeft dat mensen doorstuderen tijdens hun carrière. Als dat het beleidsuitgangspunt is zul je toch drempelverlagend beleid moeten voeren, alleen door iets te roepen of een wenst uit te spreken is nog nooit iemand van gedrag veranderd.
Dat ben ik met je eens, je moet wel de daad bij het woord voegen en dit lijkt inderdaad een contraproductieve maatregel. Ik weet niet beter of in mijn vakgebied (IT) is de slogan "leven lang leren" al jaren gemeengoed. Je moet wel mee met nieuwe ontwikkelingen, anders sta je op een dag aan de zijlijn.

Toch denk ik niet dat de overheid bedoeld dat je met een leven lang leren je je leven lang hbo/universitaire studies moet gaan volgen. Voor veel mensen geldt dat ze na hun studie ergens komen te werken en dat ze op hun werk verder leren in hun vak, dus door middel van vakgerichte cursussen/studies/diploma's. Dat kan een stratenmaker zijn die een VCA papiertje haalt, of z'n groot rijbewijs, of een ITer die zich verder specialiseert op bepaalde takken van sport.
Cyberpope schreef op maandag 13 februari 2012 @ 06:37:
[...]

Je hebt geen jaar uitloop... Voor een deeltijd master staat 2 jaar en je krijgt 2 jaar.. Waar zit dan de uitloop?
Ik was in de veronderstelling dat dat niet het geval was... of is dat alleen bij bachelor opleidingen dan zo?

[ Voor 4% gewijzigd door ebia op 13-02-2012 21:53 ]

Pagina: 1