Zo, ik ben de eerste groep van gelukkigen die vanaf 1 september de langstudeer boete mag betalen.
Even om een onnodige discussie voor te zijn.
Ik heb een leerstoornis dus dat gaat al moeizaam maar samen met prive omstandigheden heeft dat tot een vertraging geleid die in het langstudeerproject valt van deze lieve regering.
Vorig jaar ben ik gaan werken in de richting van me studie en heb ik besloten om in deeltijd mijn studie af te maken. Zo hoef ik niet te steunen op een lening maar kan ik de opleiding zelf betalen zodat mijn studieschuld tot een minimum beperkt blijft. En deze constructie is goed te doen voor mij.
De situatie nu is dus alsvolgt:
Inkomen uit fulltime job,
Kosten van me studie per jaar 2000 euro, van me netto loon betaald.
Volgend jaar is de situatie:
Kosten van me studie 5000 euro per jaar, ook van me netto loon betaald. (3 maand salarissen)
En dit kan ik niet opbrengen.
Daarbij heb ik nu de volgende 4 opties:
Optie 1:
Lening proberen af te sluiten:
Kosten van me studie betaal ik later wel terug, maar een hypotheek zal dan nog even op zich laten wachten.
Optie 2:
Stoppen met me studie, ik heb nu toch al een baan:
Prestatiebeurs wordt niet kwijtgescholden en dus blijf ik met een schuld zitten.
Optie 3:
Aftrekken van de belasting:
Het collegegeld mag je afstrekken, de boete mag niet!!!
korting van 800 euro?..
Optie 4:
Mijn baas laten betalen en mijn brutoloon daarvoor inleveren.
Zo kan mijn baas het betalen en heb ik me studie.
Ik wil eigenlijk voor Optie 4 gaan.
Maar hoe zit dit theoretisch?
1. Uiteindelijk betaal ik de studie dan met me brutoloon. Maar dit is verboden via optie3, krijgt mijn baas daar dan ook mee te maken aangezien het MIJN boete is?
2. Als mijn bruto loon dan omlaag gaat maar in studie wordt betaald, krijg ik dan ook weer zorgtoeslag en andere toeslagen indien ik onder de inkomensgrens val?
3. is dit een nieuwe maas in de wet om de studie betaalbaar te houden als je vertraging hebt opgelopen?
Nieuwe vragen zullen er wel komen als dit een beetje duidelijker wordt voor mij.
Even om een onnodige discussie voor te zijn.
Ik heb een leerstoornis dus dat gaat al moeizaam maar samen met prive omstandigheden heeft dat tot een vertraging geleid die in het langstudeerproject valt van deze lieve regering.
Vorig jaar ben ik gaan werken in de richting van me studie en heb ik besloten om in deeltijd mijn studie af te maken. Zo hoef ik niet te steunen op een lening maar kan ik de opleiding zelf betalen zodat mijn studieschuld tot een minimum beperkt blijft. En deze constructie is goed te doen voor mij.
De situatie nu is dus alsvolgt:
Kosten van me studie per jaar 2000 euro, van me netto loon betaald.
Volgend jaar is de situatie:
Kosten van me studie 5000 euro per jaar, ook van me netto loon betaald. (3 maand salarissen)
En dit kan ik niet opbrengen.
Daarbij heb ik nu de volgende 4 opties:
Optie 1:
Lening proberen af te sluiten:
Kosten van me studie betaal ik later wel terug, maar een hypotheek zal dan nog even op zich laten wachten.
Optie 2:
Stoppen met me studie, ik heb nu toch al een baan:
Prestatiebeurs wordt niet kwijtgescholden en dus blijf ik met een schuld zitten.
Optie 3:
Aftrekken van de belasting:
Het collegegeld mag je afstrekken, de boete mag niet!!!
Optie 4:
Mijn baas laten betalen en mijn brutoloon daarvoor inleveren.
Zo kan mijn baas het betalen en heb ik me studie.
Ik wil eigenlijk voor Optie 4 gaan.
Maar hoe zit dit theoretisch?
1. Uiteindelijk betaal ik de studie dan met me brutoloon. Maar dit is verboden via optie3, krijgt mijn baas daar dan ook mee te maken aangezien het MIJN boete is?
2. Als mijn bruto loon dan omlaag gaat maar in studie wordt betaald, krijg ik dan ook weer zorgtoeslag en andere toeslagen indien ik onder de inkomensgrens val?
3. is dit een nieuwe maas in de wet om de studie betaalbaar te houden als je vertraging hebt opgelopen?
Nieuwe vragen zullen er wel komen als dit een beetje duidelijker wordt voor mij.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber