Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedenavond,

Vorige week zat bij de post de inmiddels beruchte brief van de IB-groep/DUO met het bericht dat ik over
2009 te veel aan studiefinanciering zou hebben ontvangen.

Allereerst een situatieschets:
Ik heb m'n opleiding hbo verpleegkunde afgerond in augustus 2009. Voor deze opleiding liep ik diverse stages in ziekenhuizen, waar ik als leerlingverpleegkundige betaald werd. Door wisselende diensten en de daarbij behorende onregelmatigheidstoeslag fluctueerde m'n salaris nogal, ik heb daarom (naar mijn weten)
zeer tijdig m'n studiefinanciering stopgezet eind juli 2009.
Dit allemaal op basis van het "belastbaar loon", wat netjes onder elke loonstrook staat.

Na m'n diplomeren ben ik meer gaan verdienen als gediplomeerd verpleegkundige, waardoor m'n bruto loon aardig omhoog is gegaan (+- 450 euro bruto p/m).

De IB-groep claimt het volgende:

De bijverdiengrens voor 2009 was 13215,83. M'n verzamelinkomen is opgevraagd via de belastingdienst en komt uit op 24614,00. Er wordt echter gerekend met een tijdvak van januari t/m juli, waardoor m'n toetsingsinkomen in deze periode wordt gebaseerd op 13592.97. Ongeveer 380 euro te veel dus.

Nu is mij totaal onduidelijk hoe deze berekening is gemaakt. Ik neem aan dat ze m'n verzamelinkomen hebben genomen, hier een percentage vanaf hebben gehaald voor eindejaarsuitkering en vakantiegeld en vervolgens dit bedrag door 12 hebben gedeeld om aan een maandinkomen te komen.

Als ik m'n loonstrook van juli 2009 pak staat hier duidelijk op vermeld: Totalen tot en met deze maand: Belastbaar loon: 12158,23.
Ik heb een bewijs van stopzetten studiefinanciering gedateerd op 14 juli met de mededeling dat ik vanaf augustus geen stufi meer zal ontvangen. Ook een bewijs van inleveren voor m'n OV is nog in m'n bezit en is gedateerd 15 juli.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat een belletje met de IB-groep dit probleem op zou lossen. Maar helaas, er wordt doodleuk gezegd dat er gerekend wordt met de belastingaangifte 2009 en dat m'n loonstrook niet voldoende "bewijs" is. Want, zo zei de medewerker: "wie zegt dat u naast deze loonstrook geen andere inkomsten had??. Mijn antwoord "euh, m'n belastingaagifte??" werd niet gewaardeerd.

Mijn vraag aan jullie is nu, wat kan ik nog meer doen om onder de "vordering" uit te komen. De IB-groep lijkt me niet te begrijpen...

Het bedrag wat ik moet betalen is nog een beetje onduidelijk. Ik heb 7 maanden OV gehad, dus hier zou ik dan (7x80,25) 561 euro voor moeten betalen + volgens de brief nog eens wat ik te veel verdiend heb. Totaal zou dit op rond de 800 euro uitkomen.
Ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord, maar wat kan ik doen??

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:27
Ik ging er eigenlijk vanuit dat een belletje met de IB-groep dit probleem op zou lossen. Maar helaas, er wordt doodleuk gezegd dat er gerekend wordt met de belastingaangifte 2009 en dat m'n loonstrook niet voldoende "bewijs" is. Want, zo zei de medewerker: "wie zegt dat u naast deze loonstrook geen andere inkomsten had??. Mijn antwoord "euh, m'n belastingaagifte??" werd niet gewaardeerd.
Uit ervaring weet ik dat de telefonist aan de lijn soms heel behulpzaam is en soms een totaal verzuurde herintreder. Probeer het maandag nog een keer, desnoods in verschillende timeslots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Zover ik weet heb je in principe gewoon gelijk, en inkomen dat verdiend is terwijl je geen stufi ontvangt telt niet mee. Quote van de IBG-site:
Niet het hele jaar studiefinanciering?
Heb je aan het begin of einde van 2009 geen studiefinanciering? Dan telt het inkomen dat je in die periode hebt verdiend niet mee.

Voorbeeld
Je stopt op 31 december 2008 je studiefinanciering en je doet van januari 2009 tot en met augustus 2009 uitzendwerk. Vanaf september ontvang je weer studiefinanciering. We tellen het inkomen dat je hebt verdiend in de periode van 1 januari 2009 tot en met 31 augustus 2009 niet mee. Je eventuele inkomsten vanaf september 2009 tellen wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De regel is dat je niet meer dan €13.215,83 in een kalenderjaar mag verdienen. Jij hebt €24.614,- verdient. Het inkomen is dus niet tijdens enkel de studie, maar echt over januari t/m december.

Je zit er dus even wat over heen.

Overigens is dat bedrag wat je meldt de limiet van 2011, en niet van 2009 ;)

In 2011 staat dit op de site van de overheid:
U kunt uw studiefinanciering aanvullen met bijverdiensten. Dit is mogelijk tot een bepaald normbedrag. In 2011 is dit bedrag 13.215,83 euro (per kalenderjaar). Verdient u meer dan dit bedrag, dan overschrijdt u de bijverdiengrens. U moet dan uw studiefinanciering stopzetten met ingang van de maand dat u over de bijverdiengrens gaat. U moet het te veel verdiende geld afdragen aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) (voorheen IB-Groep).
Volgensmij haal je zelf het e.e.a. door elkaar. ;)

Maar men kijkt inderdaad naar het totale inkomen van het kalenderjaar, en dat je in juli klaar bent met je studie, maakt dus eigenlijk niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 20-11-2011 18:21 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:27
RaZ schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:19:
De regel is dat je niet meer dan €13.215,83 in een kalenderjaar mag verdienen. Jij hebt €24.614,- verdient. Het inkomen is dus niet tijdens enkel de studie, maar echt over januari t/m december.

Je zit er dus even wat over heen.

Overigens is dat bedrag wat je meldt de limiet van 2011, en niet van 2009 ;)

In 2011 staat dit op de site van de overheid:

[...]

Volgensmij haal je zelf het e.e.a. door elkaar. ;)

Maar men kijkt inderdaad naar het totale inkomen van het kalenderjaar, en dat je in juli klaar bent met je studie, maakt dus eigenlijk niet uit.
Als je inderdaad de logica van TS aan zou houden, dan zou je het bedrag dat je mag verdienen ook moeten halveren. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
In de brief die ik heb ontvangen staat duidelijk dat het bedrag in 2009 Eur. 13215.83 was.

Er wordt gekeken naar het tijdvak waarin je studiefinanciering ontvangt. Ik heb dit van tevoren ook duidelijk nagevraagd bij de IB-groep.
Dat je na het afronden van je studie en dus het stoppen van je stufi+OV meer gaat verdienen lijkt me niet meer dan logisch.

Niemand kan m.i. voorspellen wat hij gaat verdienen de maanden na z'n studie, dit zou dus betekenen dat je het laatste half jaar van je studie geen stufi meer zou moeten aanvragen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 18:43
RaZ schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:19:
Dat is niet correct, slechts over het tijdvak waarin je studiefinanciering ontvangt.

TS heeft volkomen gelijk.
Loonstrookjes zijn voldoende bewijslast.

Edit: bedrag klopt ook ja -> http://www.ib-groep.nl/Images/8595-9_tcm7-13581.pdf, is ondertussen niet gewijzigd ... weird

[ Voor 12% gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 20-11-2011 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn ervaring met de IB-groep is, niet bellen maar gewoon aan het loket langsgaan. Problemen zijn dan snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MyrddinLXXIIX schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:25:
[...]

Dat is niet correct, slechts over het tijdvak waarin je studiefinanciering ontvangt.

TS heeft volkomen gelijk.
Loonstrookjes zijn voldoende bewijslast.

Edit: bedrag klopt ook ja -> http://www.ib-groep.nl/Images/8595-9_tcm7-13581.pdf, is ondertussen niet gewijzigd ... weird
http://www.ib-groep.nl/pa...ng/sfho/bijverdienen.asp#
Bijverdienen in 2008 en 2009

We controleren jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je meer dan de bijverdiengrens verdiend hebt, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, moet je een bedrag terugbetalen. Dit bedrag bestond in 2008 en 2009 nog uit drie delen:
  • Een bedrag voor elke maand dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of een vergoeding hebt gekregen voor je OV-studentenkaart. In 2008 was dit € 78,16 en in 2009 € 80,25 per maand.
  • Het bedrag dat je bijverdiend hebt boven de grens. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs. In 2008 was de bijverdiengrens € 12.916,17 en in 2009 € 13.215,83.
  • Een bedrag aan rente. Deze rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van ons een bericht krijgt waarin staat hoeveel je moet terugbetalen.
Daar staat toch echt dat men kijkt naar het jaarinkomen, en niet naar het inkomen van enkel binnen de studie-tijd.

En inderdaad raar dat die bijverdiengrens niet omhoog is gegaan, net als het minimumloon, welk 2x per jaar omhoog gaat...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nog een keer lezen:
Als blijkt dat je meer dan de bijverdiengrens verdiend hebt, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet,
Hij heeft zijn stufi wel stop gezet, dus dit is niet van toepassing op hem, tenzij hij het te laat zou hebben stopgezet, even verder kijken:
Zet je studiefinanciering stop vóór de maand waarin je boven de bijverdiengrens komt.
En dat heeft hij gedaan, dus gewoon nog een keer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
RaZ schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:41:
[...]

http://www.ib-groep.nl/pa...ng/sfho/bijverdienen.asp#

[...]

Daar staat toch echt dat men kijkt naar het jaarinkomen, en niet naar het inkomen van enkel binnen de studie-tijd.

En inderdaad raar dat die bijverdiengrens niet omhoog is gegaan, net als het minimumloon, welk 2x per jaar omhoog gaat...
Enige wat je aanwijst is het feit dat je niet meer hoeft terug te betalen dan je hebt ontvangen (buiten de rente).
Lijkt me nogal duidelijk ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot dusver.
Ik ga morgen langs een IB groep loket, hopelijk komt hier positiever nieuws uit dan uit het telefoongesprek.

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je die nog kunt vinden, zou ik zoveel mogelijk loonstrookjes en de jaaropgaaf meenemen. Dan kun je direct aantonen dat wat je teveel verdient hebt, verdient is in de periode na stopzetten stufi.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 17:06

PauseBreak

derp!

Mocht je er bij het loket niet uitkomen, schrijf dan een bezwaar en stuur 't hun kant op (liefst via brief en fax en vermeld dat ook even in je bezwaar). Hun berekening klopt namelijk niet, en gezien het falen van DUO tot op heden in jouw zaak zou ik van hen zwart op wit willen hebben dat zij ook snappen dat ze hebben zitten prutsen.

Edit:
Ik zou eigenlijk sowieso een bezwaar schrijven en versturen, tenzij je van de loketmedewerker op schrift kunt krijgen dat je inderdaad niet meer moet betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door PauseBreak op 20-11-2011 21:40 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Vandaag heb ik dezelfde brief mogen ontvangen omdat ik een whooping €29,17 teveel heb verdiend. Nouja, die wil ik ze nog wel terugbetalen. Echter, voor elke maand dat je in dat kalenderjaar een OV-jaarkaart in bezit had moet je ook nog eens €80,25 terugbetalen.

Betekent dit dan dat ik €992,17 (inclusief het teveel verdiende bedrag) moet betalen omdat ik €29,17 teveel heb verdiend? Of geldt het alleen voor de laatste maand dat ik ook het OV moet betalen. Nergens vind ik een duidelijk antwoord.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
Bakkert schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:33:
Vandaag heb ik dezelfde brief mogen ontvangen omdat ik een whooping €29,17 teveel heb verdiend. Nouja, die wil ik ze nog wel terugbetalen. Echter, voor elke maand dat je in dat kalenderjaar een OV-jaarkaart in bezit had moet je ook nog eens €80,25 terugbetalen.

Betekent dit dan dat ik €992,17 (inclusief het teveel verdiende bedrag) moet betalen omdat ik €29,17 teveel heb verdiend? Of geldt het alleen voor de laatste maand dat ik ook het OV moet betalen. Nergens vind ik een duidelijk antwoord.
Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens van € 13.215,83 hebt bijverdiend. (http://www.ib-groep.nl/pa...ing/sfho/bijverdienen.asp)

Helder genoeg toch? Imho kan dat dus nooit meer zijn dan die 29,17 in jouw geval.
Uiteraard toch even bellen voor een bevestiging met DUO ;)

Edit: rekenvoorbeelden hier - http://www.ib-groep.nl/Images/8595-10_tcm7-19055.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door MyrddinLXXIIX op 21-11-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

MyrddinLXXIIX schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:41:
[...]

Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens van € 13.215,83 hebt bijverdiend. (http://www.ib-groep.nl/pa...ing/sfho/bijverdienen.asp)

Helder genoeg toch? Imho kan dat dus nooit meer zijn dan die 29,17 in jouw geval.
Uiteraard toch even bellen voor een bevestiging met DUO ;)

Edit: rekenvoorbeelden hier - http://www.ib-groep.nl/Images/8595-10_tcm7-19055.pdf
Hmm, ik geloof dat er nog iets met de regelgeving was. In 2010 is die namelijk aangepast waardoor je nooit meer dan het teveel verdiende bedrag terugbetaald. Aan de andere kant: ik krijg nu pas melding. Wellicht geldt dat dan ook voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 08:35
Daar hoef je niet op te rekenen, die aanpassing is niet met terugwerkende kracht. Je zult inderdaad 992,17 euro moeten gaan dokken omdat je wel 29 hele euro's teveel hebt verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Jee..

Het is niet anders, maar ik ga zo even een potje vloeken onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik ben inmiddels langs het IB loket geweest om m'n verhaal uit te leggen.
De ervaring daar is een stuk positiever dan het telefonische contact met de IB groep.

Ik heb m'n loonstroken gekopieerd en overhandigd + een begeleidend schrijven. Het servicekantoor stuurt deze nu door naar de IB groep en dan zou alles volgends de baliemedewerker goed moeten komen. Hij stelde me ook in het gelijk. Echter kon ik dit niet zwart op wit krijgen...

Even afwachten tot het definitief is dus... (zal de Ibgroep kennende wel een maandje of 2 duren)

Helaas kan ik de uitspraak van Hielko bevestigen. Je zult inderdaad voor elke maand OV terug moeten betalen + het bedrag dat je teveel hebt verdiend... Een beetje kromme regel, maar weinig aan te doen vrees ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29
Ik heb dus ook de brief gehad, maar ik vraag mij wat anders af. Ik heb in februari 2010 al mijn belastingaangifte ingevuld en anderhalf jaar daarna komen ze hier nog eens mee aankakken, nadat de termijn (die afliep op 1 juli 2010) om met terugwerkende kracht de studiefinanciering (in mijn geval alleen mijn OV) stop te zetten, allang is verstreken.

Dat geld is jammer maar helaas, maar de manier waarop DUO dit aanpakt, vind ik niet echt eerlijk. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-11-2011 20:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
My bad, zie nu inderdaad dat mensen redelijk worden genaaid over die jaren.

Redelijk is het niet, jammer dat dit soort dingen niet met terugwerkende kracht te fixen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Deze brief heb ik ook ontvangen, ik moet blijkbaar ongeveer 800 terugbetalen.
Zaterdag ga ik ff de administratie nalopen.

Ik herinner me overigens nog dat toen ik mijn salaris has ontvangen in december 2009, dat mijn inkomen de grens naderde. Vervolgens heb ik toen in december vrijgenomen van mijn bijbaan om dit scenario te vermijden :x

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 08:27

aapelite

Do the kirby!

Ik heb 400 euro teveel verdiend. Straks ook maar langs het kantoor om te vragen wat ik mag verwachten. Heb al gekeken dat als ik mijn aangifte nog eens invoer en mijn studieaftrekpost naloop ik nog wel meer had kunnen aftrekken. Dus als het echt zo is dat ik 12x80 euro mag terug betalen voor 400 euro teveel betaald (ik had geen stufi, 0 euro lening voor OV dus) dan ga ik daar serieus werk van maken dat ik niet volledig was geweest. Ik kom dan namelijk weer net onder de grens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Als je echt denkt genaaid te worden, kun je niet betalen en het voor laten komen. Wetten en regels stellen niks voor totdat ze zijn getoetst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dit verhaal speelt ook nog voor 2008. Ik zal even proberen wat misverstanden uit de wereld te helpen:

In 2008 en 2009 waren de regels anders dan in voorgaande en opvolgende jaren. Vóór 2008 gold er een nettobedrag, in 2008 is dat aangepast naar bruto. Verder moest je in 2008 en 2009 wel degelijk het te veel verdiende bedrag terugbetalen (tot maximaal het bedrag aan stufi dat je hebt ontvangen), plus een vergoeding voor je OV.

Heb je dus vóór 2010 bruto één euro te veel verdiend maar wel het hele jaar je OV gehad, dan mag je 1 + (12 x 80) = in verhouding absurd veel geld terugbetalen.

Met ingang van het jaar 2010 zijn de regels veranderd: eerst wordt gekeken wat je te veel hebt verdiend. Dat wordt vergeleken met je ontvangen stufi plus je eventuele OV-vergoeding, en van dat bedrag moet je het gedeelte terugbetalen dat gelijk staat aan het te veel verdiende. Het restant stufi/OV hoef je niet terug te betalen.

Heb je dus 1200 euro stufi ontvangen in een jaar en alle maanden van dat jaar je OV-kaart gebruikt, en 1000 euro bruto te veel verdiend, dan betaal je het volgende terug:
2008/2009: 1000 (< 1200, dus helemaal terugbetalen) + 12 x 80 (OV) = 1960 terugbetalen
2010/2011: (1000 + (12 x 80)) > 1000, dus slechts 1000 terugbetalen

Verder wordt inderdaad je verzamelinkomen (inclusief vakantiegeld en overige verdiensten) door twaalf gedeeld om je maandinkomen te bepalen. Vervolgens wordt dit vermenigvuldigd met het aantal maanden dat je studiefinanciering en/of een OV hebt ontvangen. Dit heet het inkomenstijdvak en hier staat er nog iets meer over uitgelegd.

Als je zoals TS dus te veel hebt verdiend in de maanden ná je opleiding (geen stufi meer), klopt de berekening niet. Als je bijvoorbeeld de eerste zes maanden niets verdient omdat je hard aan het studeren bent en vervolgens zes maanden fulltime gaat werken en 2500 euro bruto per maand verdient, ga je dat jaar toch over de bijverdiengrens. In tegenstelling tot wat de telefoonmiep beweerde, kun je inderdaad bewijzen dat dit inkomen buiten het inkomenstijdvak is verdiend door middel van loonstroken en je belastingaangifte van dat jaar.
Ilantir schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:29:
Als je echt denkt genaaid te worden, kun je niet betalen en het voor laten komen. Wetten en regels stellen niks voor totdat ze zijn getoetst ;)
Succes daarmee. Ook bezwaar maken tegen die regels (hardheidsclausule) heeft geen zin. Ze zijn gewoon geldig zoals ze zijn, alle bezwaar daargelaten.

Het enige waar je bezwaar tegen kunt maken is de bepaling van het inkomenstijdvak, en de manier waarop dat kan (bezwaarschrift opstellen, loonstroken meesturen) staat beschreven in de opvolgende brief die je nog van de DUO gaat ontvangen.

Het meest frustrerende aan deze situatie is dat de DUO pas wat van zich laat horen als jouw reactietermijn is verstreken. Je kunt je stufi met terugwerkende kracht stopzetten tot een half jaar nadat het betreffende jaar is verstreken, terwijl het jaar 2009 waar dit over gaat al zo'n 23 maanden geleden is afgelopen.

[ Voor 34% gewijzigd door CodeCaster op 23-11-2011 11:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Das hoopvol. Heb net geinformeerd iig, mag idd 960 euro gaan betalen omdat ik 350 teveel heb verdiend. Mag je je aangifte van 2009 nog veranderen, in de zin van aftrokposten vergeten (wat zo is, oa laptop) of moet ik dit gewoon naar de DUO sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Er wordt naar het verzamelinkomen gekeken, dus als je nog aftrekposten hebt (let op dat er een aparte berekening met normbedragen als je stufi kreeg) kun je een verzoek ambtshalve vermindering doen bij je lokale belastingkantoor.

Het heeft echter meestal geen zin om studiekosten met die normbedragen af te trekken, het valt vrijwel altijd volledig weg tegen de ontvangen studiefinanciering.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 23-11-2011 16:47 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
Wat is de huidige stand van zaken betreft in het artikel genoemde rechtszaak ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
TLRnZ schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:25:
[...]

Wat is de huidige stand van zaken betreft in het artikel genoemde rechtszaak ?
Er is enkele weken geleden de zitting geweest. De uitslag was 2 weken geleden nog niet bekend. Normaal duurt dit 6 tot 12 weken voordat de rechter uitspraak doet.

Als iemand binnenkort nog belt kunnen ze dit ook meteen navragen wat de uitslag is geweest.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:45:
Er wordt naar het verzamelinkomen gekeken, dus als je nog aftrekposten hebt (let op dat er een aparte berekening met normbedragen als je stufi kreeg) kun je een verzoek ambtshalve vermindering doen bij je lokale belastingkantoor.

Het heeft echter meestal geen zin om studiekosten met die normbedragen af te trekken, het valt vrijwel altijd volledig weg tegen de ontvangen studiefinanciering.
Heb geen stufi ontvangen. Alleen OV. geldt dat dan ook dat dat weinig uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
No offence en uiteraard heel vervelend, maar mis ik nu totaal iets in dit topic of hebben jullie gewoon meer verdiend dan vooraf duidelijk bij IB Groep bekend was? Ik zat ook rond dit totaal en heb bewust in december 2 jaar achter elkaar 'vrij' moeten nemen om hier niet bovenuit te komen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

aapelite schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:34:
[...]

In dat geval kun je best eens gaan rekenen met die normbedragen, het resultaat invullen in je aangifteprogramma en dan kijken of je weer onder de grens komt. :)
Aghanim schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:40:
No offence en uiteraard heel vervelend, maar mis ik nu totaal iets in dit topic of hebben jullie gewoon meer verdiend dan vooraf duidelijk bij IB Groep bekend was? Ik zat ook rond dit totaal en heb bewust in december 2 jaar achter elkaar 'vrij' moeten nemen om hier niet bovenuit te komen.
Het wordt eenvoudigweg nogal ondoorzichtig met twee, drie werkgevers per jaar (vaste bijbaan en stages). Natuurlijk heb je gelijk, ik had het zelf gewoon beter moeten controleren na het doen van mijn belastingaangifte. Maar dat is achterafgelul, hier gaat het over hoe met de nu ontstane situatie om te gaan. ;)

• Tjebakka

Tjebakka

aapelite schreef op woensdag 23 november 2011 @ 22:34:
[...]

Bij een nullening met OV ben je alsnog de l*l voor DUO.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hij heeft het over het veranderen van de belastingaangifte voor 2009.

Als hij bij zijn huidige aangifte zijn studiekosten is vergeten af te trekken, kan dat achteraf nog, met een "verzoek ambtshalve vermindering".

Studiekosten aftrekken heeft normaal gesproken geen zin, omdat de kosten zijn weg te strepen tegen de studiefinanciering die je hebt ontvangen. Als je echter geen stufi hebt ontvangen, kun je wél je studiekosten (of eigenlijk: de normbedragen) aftrekken, waardoor zijn verzamelinkomen misschien weer onder de grens komt, en hij zijn OV niet hoeft terug te betalen.

• Jaap-Jan
Kan ik mijn collegegeld opvoeren als studiekosten? Zo ja, dan kan ik weer onder de grens komen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nee, je moet werken met normbedragen.

Sleutelwoord hier is "recht op studiefinanciering"*, wat ook in die PDF staat. Ook al krijg je het niet meer omdat je het bijvoorbeeld hebt opgebruikt (vier jaar lang stufi gekregen, maar nog niet klaar met opleiding), je hebt er nog wel recht op, dus moet je met die normbedragen rekenen. :)

*: http://www.iso.nl/lsr/THE...opstudiefinanciering.aspx
http://www.rug.nl/studiek...heZaken/financien/hoelang
http://www.studiefinancie...echtopstudiefinanciering/

Je zou de DUO of de Belastingtelefoon kunnen bellen, maar op deze specifieke vraag heb ik nooit een eenduidig antwoord gehad. AFAIK ;) heb ik gelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door CodeCaster op 24-11-2011 14:31 ]

• Ilantir
CodeCaster schreef op woensdag 23 november 2011 @ 10:54:
Succes daarmee. Ook bezwaar maken tegen die regels (hardheidsclausule) heeft geen zin. Ze zijn gewoon geldig zoals ze zijn, alle bezwaar daargelaten.
Daarmee bedoel ik niet zo zeer bezwaar maken tegen het feit dat je moet betalen, maar eerder tegen de billijkheid van de regeling. Ik zou durven stellen dat je nooit meer zou moeten betalen dan de 'geleden schade' door de Nederlandse Staat c.q. het DUO.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat heb ik ook gedaan, en het inderdaad ook op billijkheid / het ontbreken van redelijkheid gegooid (bruto 2500 te veel verdiend, netto 3500 terugbetalen is voor mij onverdedigbaar onredelijk), maar dat werd van de hand gewezen. "Regels zijn regels" was zowat letterlijk het antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 24-11-2011 14:46 ]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 14:11

Brons

Fail!

* Topictitel een beetje aangepast

• Ilantir
CodeCaster schreef op donderdag 24 november 2011 @ 14:44:
Dat heb ik ook gedaan, en het inderdaad ook op billijkheid / het ontbreken van redelijkheid gegooid (bruto 2500 te veel verdiend, netto 3500 terugbetalen is voor mij onverdedigbaar onredelijk), maar dat werd van de hand gewezen. "Regels zijn regels" was zowat letterlijk het antwoord.
IANAL, maar dat lijkt me dus niet jurisch houdbaar. Vandaar de opmerking, mits je dat er voor over hebt. Wat dat betreft zou je dit soort zaken gratis mogen laten toetsen. Dat je alleen tegen voelt gehouden door de kosten doet afbreuk aan de rechtstaat.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb vorige week ook een brief gekregen dat ik in 2009 teveel heb bijverdiend (met mijn bedrijf). Ik heb echter mijn beurs + OV stopgezet ruim voor het moment dat ik in de buurt kwam van de bijverdiengrens qua geschatte winst, dus ik dacht veilig te zitten. Ik had destijds nagevraagd (en van andere ondernemers gehoord) dat je d.m.v. omzetcijfers/facturen later aan mag tonen dat je op het moment van stopzetten inderdaad niet teveel had verdiend.

Nu blijkt echter, dat ze het jaarinkomen gebruiken om lineair uit te rekenen hoeveel ik het begin van het jaar heb verdiend. Mijn 'probleem' is dat ik eind 2009 een veel hogere omzet had dan begin 2009. Waardoor ik volgens hun berekening dus over de grens ben gegaan, en dat bedrag + alle maanden dat ik OV had moet terugbetalen. Dat vind ik niet eerlijk, omdat ik op dat moment niet had kunnen weten dat ik het eind van het jaar meer omzet zou krijgen, en bovendien stond in diverse folders "als je de beurs stopzet vóórdat je teveel verdient hebt behoud je je beurs en OV recht". Er stond niet dat ondernemers uitgezonderd waren, maar daarnaast ben ik dus ook verkeerd voorgelicht.

Aan de telefoon tonen ze alle begrip ("we zien dat je de beurs hebt stopgezet en in 2010 weer hebt aangevraagd, dat doe je natuurlijk niet zomaar, dus je bedoelingen waren goed en je wist destijds niet dat je later meer zou verdienen, maar we kunnen niets doen want regels zijn regels"). Wel raadden ze aan dat ik met bewijs moet komen dat ik destijds verkeerd ben voorgelicht. Maar hoe moet ik dat ooit bewijzen? :(

Nederlander in België

• MyrddinLXXIIX
Elektronicanet schreef op donderdag 24 november 2011 @ 18:32:
Ik heb vorige week ook een brief gekregen dat ik in 2009 teveel heb bijverdiend (met mijn bedrijf). Ik heb echter mijn beurs + OV stopgezet ruim voor het moment dat ik in de buurt kwam van de bijverdiengrens qua geschatte winst, dus ik dacht veilig te zitten. Ik had destijds nagevraagd (en van andere ondernemers gehoord) dat je d.m.v. omzetcijfers/facturen later aan mag tonen dat je op het moment van stopzetten inderdaad niet teveel had verdiend.

Nu blijkt echter, dat ze het jaarinkomen gebruiken om lineair uit te rekenen hoeveel ik het begin van het jaar heb verdiend. Mijn 'probleem' is dat ik eind 2009 een veel hogere omzet had dan begin 2009. Waardoor ik volgens hun berekening dus over de grens ben gegaan, en dat bedrag + alle maanden dat ik OV had moet terugbetalen. Dat vind ik niet eerlijk, omdat ik op dat moment niet had kunnen weten dat ik het eind van het jaar meer omzet zou krijgen, en bovendien stond in diverse folders "als je de beurs stopzet vóórdat je teveel verdient hebt behoud je je beurs en OV recht". Er stond niet dat ondernemers uitgezonderd waren, maar daarnaast ben ik dus ook verkeerd voorgelicht.

Aan de telefoon tonen ze alle begrip ("we zien dat je de beurs hebt stopgezet en in 2010 weer hebt aangevraagd, dat doe je natuurlijk niet zomaar, dus je bedoelingen waren goed en je wist destijds niet dat je later meer zou verdienen, maar we kunnen niets doen want regels zijn regels"). Wel raadden ze aan dat ik met bewijs moet komen dat ik destijds verkeerd ben voorgelicht. Maar hoe moet ik dat ooit bewijzen? :(
TS heeft al het advies gekregen om naar een DUO-servicekantoor te gaan met z'n loonstrookjes. Heeft dat inmiddels gedaan en zijn feedback post klonk redelijk positief.

Waarom zou voor jou niet hetzelfde gelden?
Met je boekhouding naar zo'n servicekantoor dus!
Voor de OV ben je waarschijnlijk wel het haasje, maar daar is even niets aan te doen.
IB-Groep verdeeld inkomen natuurlijk lineair over het jaar (krijgen maar 1 getal van de fiscus lijkt mij: verzamelinkomen). Toon aan dat dat niet klopt en je bent OK.

Edit: ondernemers en werknemers worden trouwens hetzelfde behandeld.

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 24 november 2011 @ 19:33:
Edit: ondernemers en werknemers worden trouwens hetzelfde behandeld.
Waar lees je dat? Degene aan de telefoon zei dat er onderscheid wordt gemaakt tussen loondienst en winst uit onderneming. Hij legde inderdaad uit dat als ik in loondienst geweest was, het WEL zo geldt, maar niet voor ondernemers.

Op de website van de IB groep staat nu dan ook (destijds kon ik daar niets over vinden en daarom had ik het nagevraagd):
DUO berekent een maandbedrag door de winst uit onderneming, de negatieve persoonsgebonden aftrekposten, de persoonsgebonden aftrek, het belastbaar inkomen uit box 2 (aanmerkelijk belang) en het belastbaar inkomen uit box 3 (voordeel uit sparen en beleggen) door 12 te delen.
Overigens wordt er geen verschil gemaakt tussen OV en beurs in de bepaling van het bedrag, dus teveel verdiend = verschil terugbetalen + OV boete, je kunt nooit alleen een OV boete krijgen (of je moet een nullening hebben).

[ Voor 25% gewijzigd door Elektronicanet op 24-11-2011 20:35 ]

Nederlander in België

• MyrddinLXXIIX
Elektronicanet schreef op donderdag 24 november 2011 @ 20:33:
[...]

Waar lees je dat? Degene aan de telefoon zei dat er onderscheid wordt gemaakt tussen loondienst en winst uit onderneming. Hij legde inderdaad uit dat als ik in loondienst geweest was, het WEL zo geldt, maar niet voor ondernemers.

Op de website van de IB groep staat nu dan ook (destijds kon ik daar niets over vinden en daarom had ik het nagevraagd):

[...]

Overigens wordt er geen verschil gemaakt tussen OV en beurs in de bepaling van het bedrag, dus teveel verdiend = verschil terugbetalen + OV boete, je kunt nooit alleen een OV boete krijgen (of je moet een nullening hebben).
Ik snap het nu (denk ik).

Werknemers betalen allerlei (voorlopige) heffingen.
Ondernemers doen dat pas later.
Netto cashflow zegt natuurlijk weinig over het (fiscale) inkomen tot moment X.
Pas aan het einde van het jaar kan daar een balans van worden opgemaakt.

Darn.... ze hebben echt alle gaatjes dichtgetimmerd.

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ja, daar heb je gelijk in. Maar het is toch aannemelijk, dat als je het begin van het jaar weinig omzet hebt gehad, en eind van het jaar veel, dat de winst ook op die wijze verdeeld is? En dat is eenvoudig aan te tonen. Zo is het mij destijds uitgelegd...

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Bedankt, als ik het schema volg op pagina 3 kom ik hier op uit:
Herrekende studiekosten hoger dan tweemaal de normbedragen? Nee (ong. 1600 < 4495,36)
Normbedragen in 2009 hoger dan toegekend bedrag prestatiebeurs? Ja (2247,68 > 0)
Aftrekbaar in jaar van kosten 2009: 2247,68.

Ik snap niet waarom dit niet is opgegeven aan de belasting, had een hoop gezeik gescheeld. Nu komt mijn verzamelinkomen onder de grens en krijg ik (als ik het even snel in de rekenhulp gooi) ongeveer 600 meer terug van vadertje staat. :X

Maar eens even gaan babbelen met m'n belastingconsulent over de mogelijkheid om een "verzoek ambtshalve vermindering" in te dienen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267667

Jaap-Jan schreef op vrijdag 25 november 2011 @ 01:39:
[...]

Bedankt, als ik het schema volg op pagina 3 kom ik hier op uit:
Herrekende studiekosten hoger dan tweemaal de normbedragen? Nee (ong. 1600 < 4495,36)
Normbedragen in 2009 hoger dan toegekend bedrag prestatiebeurs? Ja (2247,68 > 0)
Aftrekbaar in jaar van kosten 2009: 2247,68.

Ik snap niet waarom dit niet is opgegeven aan de belasting, had een hoop gezeik gescheeld. Nu komt mijn verzamelinkomen onder de grens en krijg ik (als ik het even snel in de rekenhulp gooi) ongeveer 600 meer terug van vadertje staat. :X

Maar eens even gaan babbelen met m'n belastingconsulent over de mogelijkheid om een "verzoek ambtshalve vermindering" in te dienen. 8)7
Zekerheidshalve (met het risico op herhaling); Van die EUR 2.247,68 moet je ook nog de ontvangen prestatiebeurs afhalen. Dus 12 maanden x 85? euro -> 2.247,68 -/- 1.020 = EUR 1.227,68 aan de aftrekpost Studie- en Scholingskosten.

Edit n.a.v. reactie Jaap-Jan hieronder: Ok. Duidelijk, zekerheidshalve was mn opmerking toch niet nodig :P .

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 267667 op 25-11-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik heb geen prestatiebeurs ontvangen in dat jaar. Alleen een nullening om mijn OV-chipkaart te behouden. Voor de belastingdienst betekent dat dat ik recht heb op studiefinanciering en dus aftrek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Was het trouwens niet zo dat je ook met terugwerkende kracht je stufi kon stopzetten? Als je namelijk dan je stufi in november 2008/2009 kan stopzetten dan heb je niet teveel verdient. Maar tot zover terug zullen ze waarschijnlijk niet slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Dat kan nog een half jaar nadat het jaar is afgelopen waarin je de wijziging wilt aanbrengen. Ik heb echter niet van die wijziging gebruik gemaakt omdat ik overtuigd was dat ik nog niet teveel had verdiend :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In de weet (geldend in 2009) staat:
Bij de berekening van het meerinkomen blijft buiten beschouwing inkomen waarvan de studerende aantoont dat het is verworven over de periode in het kalenderjaar waarin hij zonder onderbreking geen studerende was in de zin van deze wet of waarin hij heeft afgezien van zijn aanspraak op studiefinanciering. Dit kan slechts de periode betreffen:
* a. die begint bij de aanvang van het kalenderjaar, of
* b. die eindigt bij het einde van het kalenderjaar.
TS heeft dit met een loonstrookje aan kunnen tonen, dus nu zal het goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Nuff said. :)

[ Voor 96% gewijzigd door Jaap-Jan op 29-11-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
Ouch, mensen met bijverdien-problemen over 2008 en/of 2009 zijn nu echt zuur...

Uitspraak van rechter in eerder genoemde procedures is er kennelijk.
Zie http://www.nu.nl/binnenla...-bijverdiensten-klos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Damnit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik vind dat toch een rare gang van zaken, de ene rechter geeft een vonnis en de andere die trekt het gewoon weer de andere kant op. Blijkbaar was de eerste rechter niet deskundig of bekwaam genoeg om een juiste uitspraak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Megamind schreef op dinsdag 29 november 2011 @ 18:49:
Ik vind dat toch een rare gang van zaken, de ene rechter geeft een vonnis en de andere die trekt het gewoon weer de andere kant op. Blijkbaar was de eerste rechter niet deskundig of bekwaam genoeg om een juiste uitspraak te doen.
De mogelijkheid om 2x in beroep te gaan, is er niet voor niets.

De wetswijziging is in juli 2009 verschenen, maar toen is ook uitdrukkelijk bepaald dat die pas op 1 januari 2010 in zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik heb 'm weggedit, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van. Bij de belastingdienst gaat het om 'toegekend bedrag prestatiebeurs' of 'toegekende prestatiebeurs'. Nou valt de OV- lening onder dezelfde regeling als de prestatiebeurs, maar ik krijg er uiteraard geen geld voor op mijn rekening. Moet ik nu 12mnd*€82 = €984 (maandbedrag opgevraagd bij DUO) aftrekken van het normbedrag? Maar op geen enkel afschrift van DUO staat dit bedrag genoemd, alleen een totaal 'Voorlopige OV- lening hoger onderwijs', met daarboven 'Prestatiebeurs hoger onderwijs'. Dit alles wijst er voor mij op dat ik de OV- lening niet als 'toegekende prestatiebeurs' moet rekenen.

Wat vinden jullie?

[ Voor 25% gewijzigd door Jaap-Jan op 29-11-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wat wij vinden is irrelevant. De Wet inkomstenbelasting 2001 (art. 6.29) wijst niet naar het artikel over de reisvoorziening, die telt dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Iemand al een vordering binnen? Ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Die komt pas volgend jaar, in februari geloof ik :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
Elektronicanet schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:19:
Die komt pas volgend jaar, in februari geloof ik :)
Ik heb de brief zojuist ontvangen.
Het betalen van het teveel ontvangen bedrag overleef ik wel, echter het volledig terug moet betalen van de OV jaarkaart vind ik ....

Nu maar de vordering zelf afwachten en een betalingsregeling treffen met DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik ben nog bezig om de belastingaangifte van 2009 aan te passen. Ik hoop dat ik wat met DUO kan regelen in afwachting daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 05-06 18:21

Tim Schuhmacher

abasios

Dit gezeur heb ik ook gehad.

In 2009 gehoord dat ik in 2006 te veel had bij verdiend. Ik was in de veronderstelling dat ik onder de grens zou blijven. Stom maar eigen schuld. Maar door de brief over 2006 wist gelijk dat het ook in 2007 mis gegaan was. Ik had aangenomen dat ik in 2006 onder de grens was gebleven, ik had namelijk toentertijd niets gehoord, het in 2007 het daarom niet anders zou zijn. Door hun late melding (3 jaar na het overschrijden) had ik ook geen mogelijkheid het voor 2007 te kunnen herstellen.

Bezwaar voor 2007 gemaakt, maar helaas. 2000euro betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik heb enkel nog de brief gekregen waarin werd vermeld dat ik binnenkort (dat is alweer 3 maanden geleden) een acceptgyros kan ontvangen. Nooit meer wat van gehoord.

Heb snel even met DigID ingelogd: op m'n studieschuld gegooid. 8)7 terwijl dat niet mogelijk was. Nouja, mij hoor je er niet over.

[ Voor 13% gewijzigd door Tjebakka op 22-05-2012 09:29 ]

Pagina: 1