• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 15:39
Ik heb een http://www.sony.nl/suppor...PCF22L1E_B/specifications met een crucial m4 SSD.

Als ik veel taken tegelijk uitvoer hangt de notebook vaker vast en wordt alles langzaam.

Heeft het zin om 4 gb intern geheugen bij te prikken? of zal dit geen hulp bieden.

bedankt!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15

D4NG3R

kiwi

:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-02 09:24
Opzicht is het wel handig om te checken hoe hoog je resource verbruik is
nu is het natte vingerwerk ;)

[ Voor 12% gewijzigd door osmosis op 07-02-2012 16:44 ]

• psyy138
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-02 18:47

psyy138

blackbulls.nl

ja dat heeft veel meer zin omdat je dan meer processen tegelijk kan hebben aanstaan, als je veel tegelijk wil doen is het best handig om te hebben. na mijn zin

O.R.C. Black Bulls Rugby

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik zou die laptop eerst eens even vrijmaken van programma's die je niet meer gebruikt en eventuele virussen en spyware. Misschien dat hij dan alweer wat sneller draait. ;)

Verwijderd

Heeft wel degelijk nut. Kun je je pagefile uitzetten zonder zorgen. (:

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 17:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Veel taken................. iets specifieker graag? Heavy Photoshop en Video Editing = zwaar. Je hebt immers een dualcore met hyperthreading, geen echte quadcore.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Zal vast wel helpen, maar welke applicaties heb je dan open staan??
Bij mij heeft Windows 7 Ultimate x64 idle ongeveer 25% van zijn geheugen in gebruik. (8GB totaal), bij mijn vorige laptop met 4GB had Windows tussen de 25 en 35% nodig.

Zelf vind ik de i5 niet zo snel aanvoelen (op andere laptops dan), maar dat is mijn mening...

Maar idd, wat ElektroNeko zegt: een schone install is altijd beter...

En wat Racing_Reporter zegt: Photoshop neemt veel meer geheugen in dan 30x Word/IE9...

• JimmyJoness
Taakbeheer zegt :

Fysiek geheugen (MB)
totaal 4077
in cache 1312
beschikbaar 2128
vrij 868

Meestal heb ik skype msn itunes google chrome (stuk of 20 sites) youtube word etc tegelijk open, niet echt heavy duty als photoshop.

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 13:19
Ik heb de "oude" versie van deze machine de VPCF11C5E en zonder een clean install of clean install met gebruik van de recovery discs is hij niet vooruit te branden.
Ik heb 8GB geheugen geïnstalleerd en een Seagate Momentus XT (hybride harde schijf) en hij is nu lekker vlot.
Dus na een clean install, hybride harde schijf of SSD maakt 8GB geheugen het plaatje compleet. Hij reageert toch weer wat vlotter dan met 4GB.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:56
Op het moment dat hij traag is heb je nog 868MB ofwel 0,8GB vrij? Zolang die niet nog lager staat en vaak op 0 zit, lijkt het me sterk dat het dan aan te weinig geheugen kan liggen.

Ook kun je het zien wanneer het lijntje bovenin vaak staat. Dus taakbeheer tijdens gebruik even een tijd open laten staan en een stukje na dat hij traag is/traag is geweest, kijken of het geheugen maximaal is gebruikt of dat wellicht je processor maximaal is gebruikt.

Dan kun je zien of het nut heeft om je geheugen up te graden of dat je processor het probleem is.

Verwijderd

Meestal heb ik skype msn itunes google chrome (stuk of 20 sites) youtube word etc tegelijk open, niet echt heavy duty als photoshop.
Dan heb je dus genoeg, mits je ineens een extra programma opend wat ineens meer dan de overgebleven 900MB wegslurpt want dan gaat hij je virtueel geheugen aanspreken! Met bv. een zware game /app kom ik zelf nooit boven de 4300MB van de 6GB. Maar als je toch gaat upgraden en laptop geheugen kost net zo weinig als intern DDR3 dan kan je net zo goed voor 4GB gaan natuurlijk dit kost je misschien 10€ extra t.o.v. een 2GB set

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

4VS8 GB = een stuk sneller opstarten.
4Gb is gewoon done... 8 is nu standaard aan het worden.
games laden sneller of een stuk sneller

[ Voor 62% gewijzigd door A87 op 07-02-2012 21:41 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Namsan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-05-2021
Een stuk of 10 sites sluiten i.p.v. 4GB erbij?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan heb je niet meer geheugen nodig, 4GB is meer dan prima. Probleem zit dan ergens anders in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JimmyJoness
Bedankt voor de snelle en duidelijk informatie!

Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar het antwoord van Lias.

M.a.w, kan het helpen, of wordt het echt alleen gebruikt bij zware videobewerkingsprogramma's.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:14
Ik heb een Sony VAIO VPCF21Z1E/BI(3D Laptop) met standaard 8GB geheugen en zelf een 160GB SSD erin gezet, had hiervoor een F12Z1E/BI(2D) eveneens met 8GB geheugen en een 160GB Intel SSD en daarvoor een HP DV-7 1090ed met 4GB geheugen en twee standaard HDD's. De werkelijkheid is dat 8GB echt niets helpt tegen "hangen", je geheugen vol krijgen is een kunst op zich als je niet met RAW foto's werkt of bijvoorbeeld aan video bewerking doet. Voor games is het onzin en 20 websites mogen ook je geheugen niet vol laten lopen...

Die HP werkt met een verse installatie net zo vloeiend als mijn nieuwste Sony VAIO en die heeft toch echt een stuk betere specs, natuurlijk is de Sony wel stukken sneller met het openen van dingen maar dat ligt aan de SSD en niet aan het geheugen en zorgt er ook zeker niet voor dat dingen gaan hangen. Hangen komt gewoon door rare/slechte software die waarschijnlijk op de achtergrond mee draait... Heb je je VAIO ooit opnieuw geïnstalleerd met een OEM Windows CD ipv van de standaard recovery cd's? VAIO's staan standaard vol met bloat ware...

En weet je zeker dat er een 1x4GB reepje in die laptop zit? Normaal gesproken zit er in 4GB laptops 2x2GB om dual-channel te creëren en moet je dus 2x4 kopen om te upgraden naar 8GB. Niet dat geheugen echt veel kost tegenwoordig...

• JimmyJoness
Ik heb het klepje boven het geheugen opgeschroeft en er zit maar 1 module in.

Ik heb nog nooit met een OEM windows CD een herinstallatie gedaan, dit omdat ik dan alle drivers kwijtben van het beeld (dimmen etc), de touchpad en al dat soort dingen.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
JimmyJoness schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:57:
Bedankt voor de snelle en duidelijk informatie!

Ik was eigenlijk een beetje op zoek naar het antwoord van Lias.

M.a.w, kan het helpen, of wordt het echt alleen gebruikt bij zware videobewerkingsprogramma's.
Sorry hoor, maar het antwoord van Lias vind ik geen antwoord. Meer een bevestiging van iets wat je waarschijnlijk al besloten had voor je dit topic opende.

Heb veel goede tips voorbij zien komen, die ik ook zeker zou gaan proberen nadat je 4GB hebt bij geplaatst

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
wat ik hier lees is dat veel mensen niet helemaal begrijpen hoe geheugen werkt. want 24 GB aan geheugen hoefd helemaal niet sneller te zijn als 1GB geheugen. het gaat erom hoeveel gebruikt wordt.
als je bijna aan de max zit van je geheugen bij de TS 4GB dan gaat windows de pagefile aanspreken. hiermee wordt het geheugen virtueel uitgebreid in die file en deze file bevindt zich op de harde schijf. die tich en tich keren langzamer is als fysiek geheugen.

ik zeg dus ook ga een kale windows install doen en ga eens kijken of dat helpt.
zover ik hieruit op kan maken heb je zelf een andere harde schijf geplaatst, maar heb je toen een clean install gedaan? zoniet dan is dat wel aan te raden want anders is de aligning niet goed. align tools achteraf weten dit vaak niet goed te doen.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
JimmyJoness schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:02:
Ik heb het klepje boven het geheugen opgeschroeft en er zit maar 1 module in.

Ik heb nog nooit met een OEM windows CD een herinstallatie gedaan, dit omdat ik dan alle drivers kwijtben van het beeld (dimmen etc), de touchpad en al dat soort dingen.
die staan gewoon in de downloads van de fabrikant van de laptop.
http://www.sony.nl/support/nl/product/VPCF22L1E_B/updates

• JimmyJoness
dezejongeman schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:05:
wat ik hier lees is dat veel mensen niet helemaal begrijpen hoe geheugen werkt. want 24 GB aan geheugen hoefd helemaal niet sneller te zijn als 1GB geheugen. het gaat erom hoeveel gebruikt wordt.
als je bijna aan de max zit van je geheugen bij de TS 4GB dan gaat windows de pagefile aanspreken. hiermee wordt het geheugen virtueel uitgebreid in die file en deze file bevindt zich op de harde schijf. die tich en tich keren langzamer is als fysiek geheugen.

ik zeg dus ook ga een kale windows install doen en ga eens kijken of dat helpt.
zover ik hieruit op kan maken heb je zelf een andere harde schijf geplaatst, maar heb je toen een clean install gedaan? zoniet dan is dat wel aan te raden want anders is de aligning niet goed. align tools achteraf weten dit vaak niet goed te doen.
Ik heb bij het plaatsen van de SSD een kloon gemaakt van het OS met migration software om alle drivers etc te behouden.

*edit : ik zie nu pas dat je een link naar de website hebt geplaatst, harstikke bedankt! dan ga ik een clean install doen;)

[ Voor 5% gewijzigd door JimmyJoness op 07-02-2012 22:08 ]

• Rctworld
JimmyJoness schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:07:
[...]

Ik heb bij het plaatsen van de SSD een kloon gemaakt van het OS met migration software om alle drivers etc te behouden.

*edit : ik zie nu pas dat je een link naar de website hebt geplaatst, harstikke bedankt! dan ga ik een clean install doen;)
Sowieso beter, de factory install heeft geen enkele optimalisatie voor die SSD 8)7 Overigens staan de meeste drivers ook gewoon in C:/Windows/Drivers ;)

• JimmyJoness
Rctworld schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:15:
[...]

Sowieso beter, de factory install heeft geen enkele optimalisatie voor die SSD 8)7 Overigens staan de meeste drivers ook gewoon in C:/Windows/Drivers ;)
De factory install is toch gewoon een clean install met de software van sony?

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:48
Ik heb me laten wijsmaken dat als je het maximale aan geheugencapaciteit bijplaats, als upgrade, er vaak een lag optreedt omdat de cache van de processor vaak toch net niet vloeiend meekan met dat uitgebreidde geheugen qua uitwisselsnelheid.
Computers die geleverd worden met 8 Gb Ram hebben vaak een betere processor (en kunnen nog uitgebreid worden)

De snelheid van je geheugen iets terugzetten (in de bios) heft die lag vaak op.(klinkt vreemd weet ik ;) )

Maar niet te moeilijk en mischien het proberen waard.

Edit;
Optimalisatietooltjes voor ssd`s zijn gratis te vinden, daar hoef je geen clean install voor te doen, Intel levert er ook een.
De uitlijning(alignment) is belangrijk maar dat wordt indien nodig hersteld door die tooltjes.

Grtz

PS:
Bij mijn upgrade naar 8gb en ssd (toen op een i5 430M, inmiddels cpu ook geupgrade :) ) was de snelheidswinst verbazend, vooral door de ssd. De opstarttijd van W7 vanaf uit, tot bruikbaar werd ca 19 seconden.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 07-02-2012 22:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Rctworld
JimmyJoness schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:16:
[...]

De factory install is toch gewoon een clean install met de software van sony?
Met instellingen van Sony inderdaad, en die gaat uit van de fabrieksconfiguratie... Zonder SSD dus. Daarnaast installeert Sony een hele reeks aan ongewenste software die je dus kwijt bent als je een schone installatie doet met enkel de drivers ;)
Teijgetje schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 22:18:
Ik heb me laten wijsmaken dat als je het maximale aan geheugencapaciteit plaats, als upgrade, er vaak een lag optreedt omdat de cache van de processor vaak toch net niet vloeiend meekan met dat uitgebreidde geheugen qua uitwisselsnelheid.

De snelheid van je geheugen iets terugzetten (in de bios) heft die lag vaak op.(klinkt vreemd weet ik ;) )

Maar niet te moeilijk en mischien het proberen waard.

Grtz
Of het raar klinkt of niet(en dat doet het zeker :P ) maakt in dit geval niks uit, je kunt de geheugen snelheid simpelweg niet zelf instellen bij de meeste laptops en zeker niet bij deze ;)
Pagina: 1