AMD Fusion E-350 coilwhine komt door speakers

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb zo'n Zotac Fusion-ITX HTPC met onboard AMD Fusion E-350 en een A50M Fusion chipset. APU, embedded video dus.

Deze APU heeft last van behoorlijke coilwhine, maar als die HTPC is weggestopt heb je daar niet zo'n last van.

Echter komt deze coilwhine ook door de speakers, wat behoorlijk hinderlijk is. Echter klinkt het door de speakers niet als het samenknijpen van uitgerolde VHS-tape, maar meer als de laatste fase van een koffiezetapparaat.

Is hier iets aan te doen? Zijn er truukjes die ik niet ken?

Ik heb wel op het forum gelezen dat bij grotere computers underclocken en undervolten wel eens wil werken (tegen coilwhine zelf dan, niet specifiek voor de speakers. Daarover kon ik niets vinden). Maar bij deze Zotac kom ik niet 'in' het BIOS. Geen enkele toets werkt, en er is bij het booten ook geen melding van een toets of iets. Volgens mij heeft deze HTPC geen BIOS waar je 'in' kan.

PS ik kan geen windowstools gebruiken want ik draai Ubuntu 11.10 met XBMC Media Center

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 05-02-2012 16:35 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:50

-36-

Trust me. I'm an amateur

sluit de pc aan op geaard stopcontact

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Is al, maar een HTPC heeft veelal een PicoPSU achtige voeding waardoor de PC zelf slechts een twee-aderige adapter ingang heeft.

-edit-

Moet ik met een stuk kabel van de body van mijn kast aan de aarde van het stopcontact sluiten?

[ Voor 32% gewijzigd door Sando op 05-02-2012 17:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als je wil dat de METALEN kast magnetisch wordt afgeschermd MOET deze inderdaad aan aarde zitten.

Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

meestal zit de aarde van de voeding ook aan de kast tenzij de voeding los staat van de kast (dmv anti vibrerende rubbers oid)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
keur0000 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 17:58:
Als je wil dat de kast magnetisch wordt afgeschermd moet deze inderdaad aan aarde zitten.
Ik weet niet of ik dat wil. Als het koffiezetapparaatgeluid inderdaad van de APU's coilwhine komt (en dus niet van buitenaf) heeft magnetische afscherming er weinig mee te maken denk ik. De APU zit - net als de onboard geluidskaart - gewoon op de zelfde printplaat in de kast.

De binnenkant van de kast is wel van metaal - leuk dat je het in caps tiept maar een beetje categorie duh ;) - en ik zou een kabeltje naar binnen kunnen steken en onder een schroef kunnen klemmen.
Fordox schreef op zondag 05 februari 2012 @ 18:35:
meestal zit de aarde van de voeding ook aan de kast tenzij de voeding los staat van de kast (dmv anti vibrerende rubbers oid)
Naja zoals ik zei, 2-aderige PSU, staat inderdaad los:
http://www.google.nl/images?q=picopsu+adapter

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 05-02-2012 18:47 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Je kunt het toch wel even testen, gewoon speakers hard aan en dan je hand op de kast leggen.
Als de koffiemolen dan stiller is weet je dat een geaarde kabel nut gaat hebben ;)

EDIT:
Voor de duidelijkheid; heb je het geluid via de achterkant aangesloten?

[ Voor 18% gewijzigd door Toettoetdaan op 05-02-2012 19:13 ]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 16:23
Heeft een 2-aderige kabel niet sowieso één van de twee kabels geaard? De adapter die heeft namelijk zelf wel 3 aders richting het stopcontact.

Just my 2 cents.

Verder kun je overwegen je audio over hdmi te laten lopen. Aangezien het toch een htpc is.

[ Voor 22% gewijzigd door NESFreak op 05-02-2012 19:24 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Toettoetdaan schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:09:
Je kunt het toch wel even testen, gewoon speakers hard aan en dan je hand op de kast leggen.
Als de koffiemolen dan stiller is weet je dat een geaarde kabel nut gaat hebben ;)
Wut, werkt dat? Maar ik heb geen loodvergiftiging ofzo.. laatste keer dat ik checkte ging er nog gewoon vanalles door mijn hand heen. :P

* Sando checkt hand op de kast

Nee, koffiezetapparaat gaat onverstoord verder.
Voor de duidelijkheid; heb je het geluid via de achterkant aangesloten?
Yep, onboard analoge uitgangen, 4.0 quadrofonische situatie hier. Overal wordt koffie gezet.
NE5Freak schreef op zondag 05 februari 2012 @ 19:15:
Heeft een 2-aderige kabel niet sowieso één van de twee kabels geaard? De adapter die heeft namelijk zelf wel 3 aders richting het stopcontact.
Dat is toch gewoon voor de beveiliging van de adapter? Bij DC heb je toch ook gewoon een aarde-kabel nodig? Ik bedoel, als je met 4 diodes AC naar DC kunt omzetten, en vervolgens één uitgang met de aarde verbind, volgens mij klopt er dan iets niet.

[edit]
Mijn overdreven externe patserschijf van Philips bijvoorbeeld heeft een externe voeding met 4 pinnen en een sleeve. Kijk die sleeve is dan echte aarde. Die 4 pinnen zijn 2 nullijnen en twee voltages. Wel DC, maar een nullijn is niet het zelfde als een aardelijn.
[/edit]

Naja, in dat geval zal ik straks even dubbenchecken of de voeding van dat ding in het geaarde stopcontact zit. Tijgeren, fakkels, lifeline, stofkapje - vandaar dat ik dit op een later moment uitvoer. :P
Verder kun je overwegen je audio over hdmi te laten lopen. Aangezien het toch een htpc is.
Dat dan weer niet, ik gebruik de analoge outputs omdat mijn versterkers nog van een andere tijd zijn, verder prima.

Plus - bedenk ik me net - ik gebruik de enkele hdmi uitgang van het scherm al voor mijn werkcomputer. De HTPC is aangesloten via DVI-D.

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 05-02-2012 20:18 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 16:23
[b][message=37626724,noline]

Dat is toch gewoon voor de beveiliging van de adapter? Bij DC heb je toch ook gewoon een aarde-kabel nodig? Ik bedoel, als je met 4 diodes AC naar DC kunt omzetten, en vervolgens één uitgang met de aarde verbind, volgens mij klopt er dan iets niet.
Het is vergelijkbaar met de negatieve pool van een autoaccu die aan je chassis vast zit. Hierdoor wordt de negatieve pool dus 0. Omdat de plus niet ook op het chassis zit heb je dan nog steeds een verschil van 12 volt en dus zit de plus op 12v ten opzichte van de aarde. Zou je dit niet doen dan is het potentiaalverschil met de aarde onbepaald en zou je dus (door statische elektriciteit bijvoorbeeld) een enorm verschil kunnen gaan opbouwen, waarna de vonken letterlijk kunnen gaan overspringen wanneer je er met je vingers te dicht bij in de buurt komt. Meestal is dit dus wel goed geregeld.

Maar om terug te komen op het probleem. Jammer dat je niet in de bios kunt komen. De "spread spectrum" optie wil nog wel eens helpen tegen interferentie. Mocht je een pci(-e) poort erop hebben zitten zou je er eventueel een losse geluidskaart in kunnen proppen.

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-02 08:14
Ik ben toevallig geluidstechnicus. Beschrijf het geluid eens wat beter? In de vorm van is het een hoge fluit toon of meer een reutel? Aarde problemen resulteren in een 50Hz brom (in Nederland dan en overal waar ze 50Hz wisselstroom gebruiken). Moet iedereen hier wel eens gehoord hebben. Is dat het probleem dan is het geen coilwhine. Het woord "whine" zegt het natuurlijk al een beetje niet dit is een hoge piep. Had heel vroeger met een nextgen processor. Is wel heel lang geleden dat ik dat voor het laatst gehoord heb...

50Hz storingen kunnen ook gewoon te maken hebben met een slechte voeding die niet goed genoeg gelijkricht. Dan zijn er nog teveel wisselspanning pulsjes (niet helemaal uit te sluiten) over in de gelijkspanning. Het kan ook zijn dat je op de een of andere manier een aardelus heb veroorzaakt. Dit kun je checken door je wat oudere maar wss wel mooiere amp eens van de aarde te halen en alle overige apparatuur te ontkoppelen. Mocht dit het geval zijn is het belangrijk je HTPC en overige audio apparatuur in elk geval op dezelfde groep te zetten (mocht dit nog niet het geval zijn.

Ik hoop dat dit iets helpt.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
NE5Freak schreef op zondag 05 februari 2012 @ 20:52:
[...]

Het is vergelijkbaar met de negatieve pool van een autoaccu die aan je chassis vast zit. Hierdoor wordt de negatieve pool dus 0. Omdat de plus niet ook op het chassis zit heb je dan nog steeds een verschil van 12 volt en dus zit de plus op 12v ten opzichte van de aarde. Zou je dit niet doen dan is het potentiaalverschil met de aarde onbepaald en zou je dus (door statische elektriciteit bijvoorbeeld) een enorm verschil kunnen gaan opbouwen, waarna de vonken letterlijk kunnen gaan overspringen wanneer je er met je vingers te dicht bij in de buurt komt. Meestal is dit dus wel goed geregeld.
Maar mijn HTPC werkt niet op een batterij, en de chassis van een auto is geen ideale aarde. De chassis is de min voor de apparatuur in je auto, maar je auto kan nog steeds een potentiaalverschil krijgen met de echte aarde. Immers: rubberen banden. Als je rubberen zolen hebt krijg je ook vooral in de zomer best wel eens een lelijke klap. Dan ga je vaak andere schoenen dragen.

In het geval van de PicoPSU: De positieve fase wordt de +, de negatieve fase wordt de -, en de aarde loopt dood. Als er ruis ontstaat kan dit nergens naartoe. Volgens mij moet ik de kast aan de aarde aansluiten.

Dit is ook zo bij mijn oude laptop van Compaq. Die heeft een 2-aderige plug voor de voeding. Als je die aansluit en je hebt geen lange mouwen aan dan sta je bij de hoekjes afentoe onder stroom.
Mieske666 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:37:
Ik ben toevallig geluidstechnicus. Beschrijf het geluid eens wat beter? In de vorm van is het een hoge fluit toon of meer een reutel?
Ik werk ook veel met audio, maar ben absoluut geen technicus. :P
Het is echt gereutel, als een koffiezetapparaat die het laatste water met wat stoom uitpruttelt. Het is zeker geen AC brom.

Ik associeer het met de coil whine omdat het in het zelfde patroon pruttelt, alleen klinkt de coilwhine een stuk hoger.

Na dubbelcheck zit hier alles op dezelfde groep. Zelfde aarde dus. En de aarde is wel aangesloten, zegt de multimeter.

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 05-02-2012 21:56 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-02 08:14
Goeie dag dit klinkt wel heel apart zoals je het beschrijft. :? Je weet zeker dat het niet gewoon een koffiezet apparaat is maar dan vermond als HTPC?

Heb je het ook al eens beluisterd op een koptelefoon rechtreeks aan de audio uitgang en blijft het probleem dan? Het doet me een beetje denken aan gewoon kapotte bekabeling. Maar het is zeker niet een normaal probleem wat je omschrijft. Het doet me zeker niet denken aan een aarde probleem. Coil Whine kan een beetje klinken als een modem maar dan hoger. Dus dat kan het ook niet zijn.

Ik omschrijf het laatste geluid van een slecht ontkalkt koffie zet apparaat als veel gepuf namelijk met wat gorgelen erbij ;)

Er zit een ATX connector op het bord? Misschien moet je een proberen er een andere voeding op te zetten om te checken of het probleem daar in kan zitten.

Geloof me in 20 jaar audio techniek heb ik nog nooit deze omschrijving van een klacht gehoord en ik heb heel wat pro audio spullen zien sterven. Met of zonder rookpluim en heel wat mafs meegemaakt. Wel weet ik dat minimaal 70% van de problemen die er kunnen voorkomen kabel gerelateerd zijn dus het is het waard dat te checken.

Ik zag ook iets staan qua spreadspectrum in de bios. Dit zou in theorie de HF frequenties moeten verminderen. Maar alweer is het resultaat van HF frequenties meestal alleen hoorbaar in de hoge frequenties van wat een volwassen mens kan horen.

Anders zou je een extern geluidskaartje kunnen overwegen via USB. Iets in de semipro regionen. Het is sowieso beter om je AD/DA converter buiten je PC te hebben. Daar zijn die HF frequenties al zo goed als dood. En de converters zijn vaak iets beter.

Overigens er zitten heel wat metalen in je lichaam waaronder lood. ;) Mensen geleiden tamelijk goed. :) Als het teveel is dan is het een vergiftiging maar normaal gesproken is er al best veel aanwezig en dat is maar goed ook. Hebben we nodig!

En dan kan het ook nog gewoon een driver probleem zijn. Ik heb niet zo heel veel verstand van Linux want daar draaien geen serieuze DAW's op. Dus dat is geen optie voor me.

Kan me in elk geval niet voorstellen dat de CPU er iets mee te maken heeft. Niet in deze mate en op deze manier.

Groetjes,
Mieske

PS: Het heeft het meeste zin als je het chassis van de trafo met een aarde verbind. Daar onstaat de meeste lekspanning (begin bij de bron). De aarde van het systeem zou ik ook doen als er geen aarde verbindingen zijn met het mobo maar dat zal verder wel redelijk standaard zijn met aarde lijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mieske666 op 05-02-2012 22:36 ]

Pagina: 1