Harde schijf testen, welke software.

Pagina: 1
Acties:

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09-2025
Laatst hier een drive verkocht welke prima door windows checkdisk heen kwam maar schijnt nu toch problemen te geven (SMART)

Welke programma`s gebruiken jullie om een drive te checken en zijn daarbij ook nog makkelijk af te lezen voor iemand wie alle waarde`s die ik voorbij zie vliegen wat minder zeggen.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:15
Testprogramma van de fabrikant is vaak het handigste, weet je meteen of je een rma aan kunt vragen of niet. (mits er nog garantie op de schijf zit)

• mveijden
In dit specifieke geval ging het dan weer om een wat oudere IDE drive waarbij een RMA niet meer van toepassing is.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:29
Hdtune?

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:15
hdd sentinel, die laat je gelijk zien of er bad sector's zijn en in welke staat je hdd is 8)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het testtooltje van de fabrikant is meestal het handigste.

Op de Ultimate BootCD staan de meeste wel, en ook wat andere (algemene) diagnose-software:
meuk: Ultimate Boot CD 5.1

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Een complete ATA secure erase kan wonderen doen. Het doet een soort van low level format.

Een moderne schijf heeft al een selfcheck mechanisme waarbij het hele schijf oppervlak herschreven wordt als de schijf idle is, om de magnetische info te verversen. Als je problemen krijgt kun je dit dus ook niet meer met gewone software oplossen.

Ik had 3 schijven op de plank liggen die alledrie 100% werkend uit een systeem kwamen. Na een jaar zaten ze alledrie vol met bad sectors en SMART ellende. Vanalles geprobeerd, maar alleen na een secure erase waren ze alledrie weer als nieuw!

Er zijn diverse utilities voor die niet allemaal met alle chipsets overweg kunnen. Ze moeten hiervoor speciale ATA opdrachten naar de schijf sturen en dat kan niet via BIOS. De linux methode werkt vrijwel altijd.
http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml
http://www.ocztechnologyf...n-Linux-For-Windows-Users

Edit:
Nog een andere linux howto: http://mackonsti.wordpres...secure-erase-ata-command/
Helaas komt het vaak voor dat de BIOS de ATA security op "Frozen" zet bij opstarten. Je kan dan geen password meer zetten en dus ook geen secure erase doen. De enige manier om dit op te lossen is een harddisk power cycle, dus de voeding eraf en weer er op terwijl de computer aan staat.
Dit kan direct door de sata power kabel te pluggen, maar dat is niet zonder risico. Ik heb hiervoor een pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay, dan is het gewoon een kwestie van deurtje open en weer dicht.

[ Voor 28% gewijzigd door Ploink op 05-02-2012 11:11 ]

• Ploink
mveijden schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:20:
In dit specifieke geval ging het dan weer om een wat oudere IDE drive waarbij een RMA niet meer van toepassing is.
Ik had ff gemist dat het om een IDE schijf ging... Ook bij IDE schijven kan een ata secure erase, maar niet alle modellen ondersteunen dit.

• mveijden
hdtune had ik hier al eens voorbij zien komen.
Het veld met groene blokjes vind ik dan wel weer leuk
(Had je vroeger bij defrag)
Dus meteen even getest natuurlijk.

Maar de info bij health zegt mij dus weinig. De eindconclusie is Ok maar al die getalletjes zeggen mij als noob op dit gebied niks.

Dat ATA secure erase klinkt wel okee, nu draai ik onder win7 en/of win vista, werkt dat dan ook gewoon of moet ik via een aparte partitie met linux werken?

[ Voor 5% gewijzigd door mveijden op 05-02-2012 13:24 ]

Verwijderd

Secure Erase heb je echt niet nodig; dat is om data permanent te vernietigen. Bad sectors kun je in je SMART output zien; dus post je SMART gegevens in dit topic zodat je feedback kunt krijgen. Mocht je bad sectors hebben, dan is een lange/full format onder Windows 7 het enige wat je hoeft te doen om ze weg te krijgen.

• mveijden
Ik heb de koper op dit topic gewezen maar de schijf schijnt ongeveer volledig overleden te zijn onderhand.
Ik gebruik meestal HD Tune pro voor het testen van harddisks...echter de pc geeft nu bij het opstarten al aan dat de harde schijf BAD is en Windows wordt ook niet eens meer opgestart. Ik kan dus ook geen HD-test uitvoeren.
Dit probleem klinkt trouwens wat ik dus met een andere disk had. Deze gaf ook geen sjoege maar heb ik via gparted kunnen benaderen. Ik heb de drive opnieuw gepartitioneerd en daarbij de bestaande windows gewipped welke steeds vastliep. Na een windowscheck scheen er 1 foute cluster in te zitten, van de 640G stond er natuurijk een essentieel onderdeel van windows op precies die cluster.

Ik ben deze drive nu aan het checken met HDtune en volgens SMART is alles okee, bij errorscan krijg ik inderdaad 1 foute cluster. Deze specifieke drive zou dus met een low level format te fixen zijn?

(Screens post ik als hij klaar is)

Edit: de screens
Afbeeldingslocatie: http://img717.imageshack.us/img717/9491/hdtuneinfowdcwd6400aaks.png

Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/img190/8408/hdtunehealthwdcwd6400aa.png

Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/9450/hdtuneerrorscanwdcwd640.png

[ Voor 16% gewijzigd door mveijden op 06-02-2012 12:04 ]

• mveijden
Even een update i.v.m. de full format tip.

De health blijft gelijk, daar heb ik geen enkele wijziging gezien en dat lelijke rode blokje is inderdaad verdwenen!

Nooit geweten dat je zo bad sectors weer recht kon zetten.

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:03:
Secure Erase heb je echt niet nodig; dat is om data permanent te vernietigen. Bad sectors kun je in je SMART output zien; dus post je SMART gegevens in dit topic zodat je feedback kunt krijgen. Mocht je bad sectors hebben, dan is een lange/full format onder Windows 7 het enige wat je hoeft te doen om ze weg te krijgen.
Ja, maar het heeft mij wel 3 schijven gered, terwijl alle andere formatteer pogingen faalden.
De secure erase formatteert de magnetische info op de schijf op low level nivo, terwijl een windows full format alleen nullen schrijft. Bij een windows full format worden slechte sectoren verplaatst naar een reserve deel van de schijf en wanneer dat er niet veel zijn werkt dat goed. In mijn geval was de schijf grotendeels rot en gaf windows format het op, maar na een secure erase was ie in 2 uur weer als nieuw. Het helpt dus echt wel in bepaalde gevallen, als is het best een paardemiddel en niet echt eenvoudig te doen voor de windows gebruiker.

• mveijden
De reallocated sector count van mijn VertexII schijnt niet helemaal ok te zijn en ik heb gelezen dat dat met bad sectors te maken zou hebben. Echter de error scan geeft hier niets over aan.

Met een read van ca 230 en een write van ca 180 gaat ie wel lekker maar is dit iets om me zorgen over te maken?

• Ploink
mveijden schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:17:
De reallocated sector count van mijn VertexII schijnt niet helemaal ok te zijn en ik heb gelezen dat dat met bad sectors te maken zou hebben. Echter de error scan geeft hier niets over aan.

Met een read van ca 230 en een write van ca 180 gaat ie wel lekker maar is dit iets om me zorgen over te maken?
In theorie hoeft dit geen probleem te zijn, maar OCZ heeft geen erg goede track record wat betreft betrouwbaarheid.
Magnetische schijven komen soms van de fabriek met een aantal kapotte sectoren. Ik neem aan dat het bij SSD ook zo is. Beiden hebben een reserve capaciteit om data van defecte sectoren heen te verplaatsen als een sector stuk gaat of gewoon minder betrouwbaar wordt. Dankzij foutcorrectie kan data vaak nog wel intact blijven.
Imho, moet je je pas zorgen maken als de 'reallocated sector count' oploopt, maar als het getal altijd hetzelfde is dan niks aan de hand. Als je het naadje van de kous wil weten:
http://www.ocztechnologyf...-and-Colossus-SSD-Support

Verwijderd

Ploink schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:30:
Ja, maar het heeft mij wel 3 schijven gered, terwijl alle andere formatteer pogingen faalden.
De secure erase formatteert de magnetische info op de schijf op low level nivo, terwijl een windows full format alleen nullen schrijft. Bij een windows full format worden slechte sectoren verplaatst naar een reserve deel van de schijf en wanneer dat er niet veel zijn werkt dat goed. In mijn geval was de schijf grotendeels rot en gaf windows format het op, maar na een secure erase was ie in 2 uur weer als nieuw.
Kan het zijn dat je die full format onder Windows XP hebt uitgevoerd? Alleen Windows 7 en Vista met een bepaalde service pack (SP1?) zouden nullen schijven bij een lange format, Windows XP leest alleen de surface en dat gaat dus juist niet goed met een bad sector. Dan blijft de bad sector gewoon bestaan.

Dus als je inderdaad met Windows XP hebt geformatteert, en daarna een secure erase gedaan, dan is alleen die secure erase iets geweest wat die bad sector heeft overschreven.

Overigens: secure erase wordt meestal gebruikt voor hardeschijven met een wachtwoord-beveiliging, veelal gebruikt op laptops. Als je het wachtwoord niet meer hebt, mag je ook de inhoud van de schijf niet weten. Je moet dan een secure erase doen die alle data vernietigt, daarna kun je de schijf zonder wachtwoord gebruiken. Dit duurt langer dan een uur. Voor SSDs wordt secure erase gebruikt om de mapping tables te wissen, iets wat in 2 seconden klaar is afhankelijk van de SSD controller.
mveijden schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:17:
Dat kan ook niet; reallocated sector count zijn passieve bad sectors, die niet zichtbaar zijn voor de host (Windows dus). Alleen actieve bad sectors zijn zichtbaar en dus ook een groot probleem. Die vind je onder Current Pending Sector (hex C5).

Oh en trouwens, je SMART van je hardeschijf zou nu Current Pending Sector 0 moeten laten zien, waar het in je screenshot nog 1 was.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2012 18:34 ]

• mveijden
Bij die screen was er nog een bad sector aanwezig. Daarna geen nieuwe screen meer gemaakt als ik eerlijk ben. Net even je reactie in een ander topic gelezen en nu snap ik hem. Deze count gaat voor je huidige bad sectors, bij een nieuwe test moet de waarde 0 zijn.

Ik zal als ik het nog red zo nog even de screens van de vertex plaatsen (Rest van de week geen tijd...)

[ Voor 27% gewijzigd door mveijden op 08-02-2012 19:39 ]

• mveijden
De screens van de vertex:

Erg benieuwd wat je van de reallocated sector count vindt en belangrijker, moet ik me zorgen maken?

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/8616/hdtunebenchmarkoczverte.png
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/3283/hdtuneinfooczvertex2.png
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/764/hdtunehealthoczvertex2.png
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/1458/hdtuneerrorscanoczvertex.png

• Ploink
Ik bedoel het getal 1184 bij de 'reallocated sector count'.
Dit is het aantal sectoren die de SSD vervangen heeft door nieuwe sectoren uit de reserve capaciteit. Hoe sneller dit getal oploopt, hoe meer zorgen je moet maken.
Bij een hdd is dit een teken dat ie langzaam aan het sterven is en had ik al een nieuwe besteld, maar bij de ssd weet ik het niet zeker.

Wat je niet weet, zijn de sectoren vervangen met of zonder data verlies van de defecte sectoren?
De groene blokjes van hdtune geven niet de sectoren aan die reeds zijn vervangen, maar een rood blokje kan wel een indicatie zijn dat er data verlies is opgetreden.

Als de data kostbaar is, zou ik zeker een volledige backup te maken. Omdat data verlies er in kan sluipen zonder dat je er erg in hebt moet je een oude backup bewaren en niet steeds overschrijven met een nieuwe backup die mogelijk corrupter is dan de vorige...

Of je het ding ten grave draagt of niet hangt af van je eigen inzicht wat betreft de waarde van je data, de dikte van je portemonnee en hoe groot het risico is dat je durft te nemen.

Als je het screenshot van de SMART data post naar het OCZ support forum, dan kan een support medewerker beoordelen of dit een garantie geval is en je recht hebt op een nieuw exemplaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 08-02-2012 21:49 ]

• mveijden
Daar was ik weer, even drukke week gehad.

Ik kon op het forum even niet zo snel vinden hoe of wat maar heb wel gelezen dat de marketing in waddinxveen wel okee is dus heb hun de screens even opgestuurd.

Zometeen even een kingston ssd testen of die wel okee is dan kan ik daar even een kloon plaatsen...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
mveijden schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 20:20:
De screens van de vertex:

Erg benieuwd wat je van de reallocated sector count vindt en belangrijker, moet ik me zorgen maken?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Firmware 1.11, lees dit topic eens: OCZ Vertex2 SSD Bad Sectors

• mveijden
Betreffende de Vertex mag ik een RMA aanvragen, ding heeft nog garantie.

Wat ik echter niet begrijp bij deze meetprogramma`s, en vandaar dat ik dit topic dus heb geopend:
In vergelijking met de kingston toont de vertex een hele rij smart gegevens inclusief de reallocated sector count. De getoonde lijst bij de kingston drive is veel korten en heeft geen reallocated sector count.

Zelfde bij crystaldiskinfo:
De vertex krijgt 79% goed (terwijl jullie roepen hij is niet best en ik op de screen dus ook een RMA krijg??)
De Kingston krijgt: onbekend

Ik zal de smart van de kingston plaatsen maar verklaarbaar is het zo voor mij helaas niet

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/2901/infomj.png
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/3165/healtht.png
Afbeeldingslocatie: http://img840.imageshack.us/img840/3629/errorscanl.png

• mveijden
:?

Okee, zeer nuttige tip.

Waarom geven die knuppels bij OCZ dit niet even aan?

Kan ik ook een systeemkopie terugzetten?
Clean install zit ik niet op te wachten. :(

[ Voor 4% gewijzigd door mveijden op 17-02-2012 21:02 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als ik een schijf heb die grondig getest moet worden draai ik altijd eerst de testtool van de fabrikant. Loopt hij daar zonder kleerscheuren door de diagnostics heen dan geef ik hem een zero fill.
Zero fill kun je vaak doen met de tool van de fabrikant, maar kan ook middels het Unix commando 'dd' met de juiste parameters. Bijvoorbeeld:
dd if=/dev/zero of=/dev/<disk> bs=16M conv=notrunc,noerror

bs kun je variëren. Doorgaans wil je wel minstens 1M aanhouden op een vlotte harddisk, omdat je anders niet altijd de maximale snelheid haalt.

Voordat je dat command ingeeft doe je er goed aan de SMART attributen op te slaan of te noteren. Dan kun je ze naderhand vergelijken zodat je eventuele noemenswaardige verschillen kunt opmerken.
Heel belangrijk is dat je naast een volledig write ook een volledige read doet. Sectoren dien je immers ook goed te kunnen lezen en sommige defecten worden alleen met lezen opgemerkt.
Ook dat doe ik met een rondje dd:
dd if=/dev/<disk> of=/dev/null bs=16M conv=notrunc,noerror

/dev/null is de grote put der verdoemenis van een Unix OS. Alles wat je daar in gooit wordt niks mee gedaan en gewoon vergeten.

Ook hier geldt: noteer vooraf de SMART attributen zodat je achteraf kunt vergelijken met hoe ze er dan uit zien.
Current Pending Sectors, Reallocated Sectors, die zijn erg belangrijk. Daarnaast let je op de andere Errors, maar zorg wel dat je weet waar ze voor staan en of ze wel degelijk nuttige informatie bevatten. De "Seek Error Rate" op een Seagate schijf zijn bijvoorbeeld geen errors, maar voor zover ik weet puur het aantal seeks die er in het leven van de schijf zijn uitgevoerd.

En als je een schijf nog verder wilt testen/martelen dan ga je leuke benchmarks uivoeren met ook flink wat random read/writes. En om het af te maken kun je er dan nog een DBAN (of nwipe) sessie met verify step overheen gooien. Noteer weer vooraf SMART attributen.

Wat betreft SSDs is het hele verhaal anders en wil je die juist niet onnodig stressen.
Ik zou me over een SSD gewoon niet te druk maken zolang deze goed functioneert en de prestaties in orde zijn. Zolang hij goed presteert zit het allemaal nog wel snor, gewoon gebruiken dat ding.
Daarnaast heb je toch backups om dingen ooit terug te zetten mocht het mis gaan. Voor een SSD is dat sowieso zo gedaan omdat die doorgaans een flink kleinere capaciteit hebben dan een harddisk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mveijden
Even een quote uit een ander topic over de vertex/agility aangaande HDtune:
Deze drive had meer dan 3000 reallocated sectors maar was na een firmware update weer op 0
Hier ben ik nu even mee bezig alleen failed de update in de toolbox, zowel bij bootdrive als bij sec. drive dus ben ik nu de bestanden aan het downloaden voor een bootdisk.

Het systeem is voor nu weggekloond op de kingston drive, via een systeemkopie ging het niet werken maar de kloon draait als een tierelier.

• mveijden
Toolbox even als ISO gedownload en op een cd gebrand. Deze als bootdisk gebruikt en dan lukt het wel. De Vertex was `frozen` en ik moest dus eerst de `unfreeze` functie gebruiken, toen kon ik eindelijk updaten en meteen een secure erase uitgevoerd.

Reallocated sectors zijn van 1184 terug naar 0!
Crystaldiskinfo gaaf de drive eerst 79% health, nu weer de volle 100%

Screens van HDtune bijgevoegd als vergelijking

Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/9398/bench2t.png
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/7880/error2g.png
Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/5307/health2v.png
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/4864/info2g.png

`ten grave dragen` zoals hierboven was gesugereerd was misschien wat pessimistisch.

Nu de drive weer 100% is kan ik hem wel met een gerust hart doorverkopen, tijd voor de crucialm4 :-)

• mveijden
Iva_Bigone schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:37:
Het testtooltje van de fabrikant is meestal het handigste.

Op de Ultimate BootCD staan de meeste wel, en ook wat andere (algemene) diagnose-software:
meuk: Ultimate Boot CD 5.1
De drive waar ik dit topc om ben begonnen heb ik eens nader bekeken.

In mijn eigen pc talloze foutmeldingen maar na een low-level format eindelijk de drive zonder foutmeldingen in de pc.
HDtune geeft aan dat er 1046 reallocated sectors zijn, nog steeds vind mijn pc alles best.

Ik plug de drive in een andere pc, bij booten van de pc krijg ik al een smart melding of ik alsjeblieft de drive wil wegmieteren, bij doorstarten blijven er foutmeldingen komen in windows dat er een rotte drive aanhangt...

Secure erase via de Ultimate BootCD werkt niet, er volgt een foutmelding en thats is.

Aangezien het hier om een 160GB IDE gaat lijkt de prullenbak de enige weg nog voor deze drive, blijft toch apart dat 2 verschillende pc`s (Beide win7 home premium x64) zo totaal verschillend reageren op de drive.

• 3dfx
  • Niet online
mveijden schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:18:
Aangezien het hier om een 160GB IDE gaat lijkt de prullenbak de enige weg nog voor deze drive, blijft toch apart dat 2 verschillende pc`s (Beide win7 home premium x64) zo totaal verschillend reageren op de drive.
Heb je bij het testen dezelfde kabel gebruikt? Een kapotte kabel (oftewel kabelbreuk) kan namelijk voor hele vage problemen zorgen (ook in auto's trouwens, maar dat terzijde ;)).

• mveijden
Nee, dat niet, maar een andere drive op dezelfde kabel geeft geen problemen dus lijkt mij de kabel uitgesloten?

• 3dfx
  • Niet online
mveijden schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:54:
Nee, dat niet, maar een andere drive op dezelfde kabel geeft geen problemen dus lijkt mij de kabel uitgesloten?
Aannames zijn fataal, testen is het beste :P

Heb bijv. wel eens gehad dat met een wat langere IDE-kabel (ik meen 60cm) de ene schijf soms wel/niet herkend werd, en een andere schijf gewoon uren stabiel kon werken.

• Ploink
mveijden schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 17:18:
Secure erase via de Ultimate BootCD werkt niet, er volgt een foutmelding en thats is.
Kunnen twee redenen voor zijn:
- Het werkt niet met jouw ide/sata chipset. Met de linux methode heb je dat probleem niet.
- Je drive is al "Frozen" door je Bios. Een password zetten of een secure erase wordt dan geweigerd door de disk, dat is om malware geen kans te geven je drive te verzieken. Het enige wat je dan kan doen is een power cycle van de drive terwijl je PC nog aan staat. Dat is bij een IDE schijf riskant, tenzij je deze monteert in een hotswap bay. Een sata schijf moet er (in theorie!) tegen kunnen om even de voeding kabel los te trekken en weer in te pluggen.

• mveijden
De drive is inderdaad frozen. Zomaar even los trekken durf ik niet zo goed. Dat ik de drive dan sloop vind ik niet zo erg, als de rest die aan de voeding hangt beschadigt word ik wel verdrietig...

Edit:

Toch even geprobeerd, maar zelf na het lostrekken van de power blijft s.m.a.r.t. BAD

[ Voor 20% gewijzigd door mveijden op 09-03-2012 12:32 ]

Pagina: 1