Toon posts:

OCZ Vertex2 SSD Bad Sectors

Pagina: 1
Acties:

• wouter143
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-03 14:13
Hoi medetweakers,

Ik zit even met een vraag. Ik heb sinds een paar maanden (om precies te zijn sinds 27-07-2010) een OCZ vertex2 120 GB SSD in mijn PC zitten. Het betreft een oude (niet 25 nm) versie. Mijn PC loopt sindsdien als een trein en ik heb nooit ergens problemen mee.
Nu had ik, eigenlijk voor de grap, HDtune even geintstalleerd om te kijken wat de prestaties van de schijf waren, en toen schrok ik eigenlijk een beetje toen ik bij de kopje "Health" keek.
Hier staat namelijk bij het subkopje "reallocated sector count" dat de schijf 2496 beschadigde sectoren zou hebben...
Nu vroeg ik mij af hoeveel zorgen ik me precies moeten maken, aangezien ik weleens heb gelezen dat SSDs nog weleens kunnen slijten na lang gebruik.
Ik heb, zoals eerder gezegd, nooit last van vastlopers oid, dus het lijkt er op dat er niets aan de hand is...
Is dit toch een teken dat mijn schijf het binnenkort gaat begeven en is dit genoeg reden om een RMA aan te vragen of is dit niets om me zorgen over te maken?

Alle hulp wordt op prijs gesteld!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Welke firmware versie heb je erop staan?

• wouter143
firmware versie is 1.11.
Niet de meest recente versie, maar ik had wat horrorberichten gelezen van mensen die zeiden dat de performance van de schijf achteruit zou gaan na installatie van de versie na 1.11, dus sindsdien heb ik me er ook niet meer mee beziggehouden moet ik zeggen. Zou dit verschil kunnen maken dan?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik raad je aan de laatste firmware ( inmiddels versie 1.33 ) erop te zetten maar ook een Secure Erase te doen vanuit de Toolbox van OCZ en daarna een verse install van Windows te doen. Als je dan nog diezelfde melding ziet in HDTune dan zou je beter melding ervan kunnen maken en een RMA aanvragen.

[Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 25-06-2011 17:38]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Is toch wel redelijk wat over te vinden, bv:

http://nl.hardware.info/f...ex-2-Beschadigde-sectoren
http://www.overclock.net/...ocated-sectors-count.html
http://www.overclock.net/...sector-count-warning.html
There is no SMART data that reports Bad Sectors on a Sandforce based drive. The problem you are seeing is the SMART reporting utility incorrectly identifying one or more the the SMART data fields of the drive.

ID05 is bij deze SSD's dus 'Retired Block Count' en niet 'Reallocated Sector Count' zoals HDTune aangeeft.

Gebruiker uit deze thread had ook een Agility 2 met firmware 1.11 met hetzelfde probleem:
..because SMART is (apparently incorrectly) reporting bad sectors. There seem to be quite a few other good reasons to update the firmware, but I'm completely stuck.
Na een update naar een nieuwere versie was het probleem opgelost:
Wow... that... just worked. Like a charm, no problems at all on Windows 7 x64 and eSATA.

SMART errors/bad sectors are gone on both machines. They report no issues in gnome disk manager.

[Voor 28% gewijzigd door Nielson op 25-06-2011 17:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-05 11:07
Ik geloof dat inmiddels firmware 1.34 al uit is.

Corsair Obsidian 800D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H100 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 850 EVO 500GB (RAID 0) | 1 x WD 2TB | CM Silent Pro 800 Gold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter143
Bedankt voor de replies!

Ik zal dan toch de nieuwste firmware er maar eens op gaan zetten.
Nieuwe Windows installatie wou ik toch al langer uitvoeren dus dat zal ik ook maar meteen doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee