[Nvidia GTS8600] display driver stopped responding

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Gisteravond laat was ik beetje aan het browsen toen ik opeens een korte knal (alsof een lamp sprong) vanuit mijn systeemkast hoorde. Er gebeurde verder niets met mijn systeem en Windows was verder ook niet instabiel ofzo, dus het leek me onschuldig. Ik dacht nog even aan een muis die zich ergens in had gezet, maar ook dat was niet het geval. Althans geen bewijs van gevonden. Vanochtend weer de PC aangezet en die heeft keurig stabiel gewerkt voor een aantal uren. Totdat ik opeens het bericht kreeg dat de display driver gestopt was met werken, maar weer was hersteld. Ik had dit bericht wel eens eerder gekregen, maar nu bleef het terug komen en werd het systeem zelfs ontzettend instabiel. Uiteindelijk liep Windows vast en moest ik de computer handmatig uitzetten. Vanaf dat moment doet de PC het niet meer goed. Opstarten gaat prima, en in SAFE MODE zelfs helemaal geen problemen. Echter in normale modus loopt het systeem continu vast en steeds eerder ook. Inmiddels eigenlijk direct na het opstarten. Al geprobeerd driver te verwijderen en opnieuw te installeren, maar geen effect. Direct weer de melding dat de display driver stopt met werken en hersteld is. Dit herhaalt zich totdat het systeem niets meer doet.

Mijn conclusie is dus dat de videokaart het heeft begeven, maar het gekke is dat de kaart dus niet helemaal dood is. In dat geval zal die uberhaupt geen signaal meer geven, toch? Wat is er nu precies aan de hand? Is de kaart echt kapot of zo goed als of is het slechts een softwarematig probleem? Of kan het nog heel ergens anders aan liggen?

Ik hoor het graag.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bart1074 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:38:
Mijn conclusie is dus dat de videokaart het heeft begeven, maar het gekke is dat de kaart dus niet helemaal dood is. In dat geval zal die uberhaupt geen signaal meer geven, toch?
Nee, hoeft niet, hij kan het ook gewoon soms niet meer goed doen, als je de kaart belast bijvoorbeeld of een semi-los contactje dat zo nu en dan een crash geeft.

Voor dit soort kaarten denk ik altijd meteen aan dit topic: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten (daarin komt het ook vaker voor dat een videokaart eerst slechts enkele keren crasht of dat de driver "stopped responding", en dat de kaart later pas echt helemaal niet meer functioneert). Maar de knal is ook niet pluis, heb je al je je hardware al afgespeurd naar gesprongen condensators of doorgebrande VRM's?

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 02-02-2012 18:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• bart1074
bwerg schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 18:52:
[...]Voor dit soort kaarten denk ik altijd meteen aan dit topic: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten (daarin komt het ook vaker voor dat een videokaart eerst slechts enkele keren crasht of dat de driver "stopped responding", en dat de kaart later pas echt helemaal niet meer functioneert). Maar de knal is ook niet pluis, heb je al je je hardware al afgespeurd naar gesprongen condensators of doorgebrande VRM's?
Ja, ik heb dat topic ook doorgekeken. Maar het gaat daar vooral over kaarten uit een iets hoger segment als ik het goed begrijp. Niettemin vertoont mijn kaart ongeveer dezelfde symptomen.

Ik heb mijn hardware nog niet afgespeurd op gesprongen condensators of doorgebrande VRM's. Ik zal dat vanavond doen. Hoe ziet dat eruit? Waar moet ik op letten?

Stel dat er inderdaad een zekering of iets dergelijks kapot is, is het dan nog de moeite dat te fixen?
Ik stel geen hele hoge eisen aan mijn videokaart, bovendien is de kaart al redelijk oud...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bart1074 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:07:
[...]

Ja, ik heb dat topic ook doorgekeken. Maar het gaat daar vooral over kaarten uit een iets hoger segment als ik het goed begrijp. Niettemin vertoont mijn kaart ongeveer dezelfde symptomen.
Dat maakt niet uit, alle GPU's uit de 8000-serie zijn vatbaar voor dit probleem, zonder uitzondering.
Stel dat er inderdaad een zekering of iets dergelijks kapot is, is het dan nog de moeite dat te fixen?
Ik stel geen hele hoge eisen aan mijn videokaart, bovendien is de kaart al redelijk oud...
Enkele 'veelvoorkomende' defecten zien er zo of zo uit, en brandplekken kunnen natuurlijk ook op andere onderdelen zitten. Maar zoiets zal normaal geen knal veroorzaken, met dingen die echt knallen zal veilige modus het vaak ook niet meer doen... Het kan dus ook gewoon iets onschuldigs geweest zijn (al vraag ik me af wat).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-02 18:00
Als het heel erg hard stinkt, dan kan je echt een condensator zien lekken. Meteen naar buiten gooien dan, want die dampen zijn echt niet goed voor een mens.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• bart1074
Ik zal hier morgenochtend naar kijken. Maar kan ik in z'n algemeenheid de kaart al min of meer als verloren beschouwen of kan het ook nog ergens anders in zitten (moederbord)?

Verwijderd

Zijn een aantal van dit soort kaarten geweest met gare Sacon FZ condensators, zou ook bij jouw het geval kunnen zijn.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Zo'n knal is vaak een condensator maar kan ook wat anders zijn (transistor). Vergeet niet in je voeding te kijken (open schroeven).
Defecte condensators zijn vrij makkelijk te herkennen (zie google voor voorbeelden, meestal bol of scheef op printplaat) en indien jij of een kennis handig is met een soldeerbout ook eenvoudig te vervangen.

• bart1074
Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img856/3055/961y.th.png

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img207/5554/50p1160005.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.imagedump.nl/img705/8461/75p1160007.th.jpg

Die condensators zijn stuk dus, lijkt me? Dat wordt dus een nieuwe kaart aanschaffen.
Aanvankelijk dacht ik een nieuw systeem aan te schaffen - daar is het ook wel tijd voor - maar nu heb ik toch besloten nog even te wachten op de release van Ivy Bridge in april. Is het dan handig om een goedkope videokaart - bijvoorbeeld een Radeon 6450 - aan te schaffen, of toch gelijk maar de iets duurdere 6600 serie en dan die ook in mijn volgende systeem te zetten van de zomer?

Ik draai niet echt zware applicaties. Het enige wat ik van mijn videokaart vraag is hoge resolutie films, en af en toe beetje photoshop en zo. Zware spellen ofzo draai ik niet. Wel graag hoge resolutie op mijn monitor Dell Ultrasharp 2412.

Verwijderd

Dat zijn idd gare Sacon FZ condensators die dingen gaan sowieso stuk na 1/2 jaar ligt een beetje aan het gebruik.

Simpele videokaart met DisplayPort zou ik nemen, pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DS/1GD3(LP) bijvoorbeeld ook nog eens passief gekoeld en is meer dan snel genoeg voor de dingen die je er mee doet.

Overigens kun je er ook nieuwe condensators op solderen dan werkt die ook weer prima. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2012 14:53 ]

• bart1074
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 14:41:
Dat zijn idd gare Sacon FZ condensators die dingen gaan sowieso stuk na 1/2 jaar ligt een beetje aan het gebruik.

Simpele videokaart met DisplayPort zou ik nemen, pricewatch: Asus EAH5450 SILENT/DS/1GD3(LP) bijvoorbeeld ook nog eens passief gekoeld en is meer dan snel genoeg voor de dingen die je er mee doet.

Overigens kun je er ook nieuwe condensators op solderen dan werkt die ook weer prima. ;)
Dank. Maar ik heb zojuist deze kaart besteld: pricewatch: Asus EAH6670 DC SL/DI/1GD3.

Ik verwacht dat ik hier wel even mee vooruit kan. Wat is jouw mening? Trouwens momenteel 450Watt power supply in mijn systeem. Is dat eigenlijk voldoende voor deze kaart? Hoe kom ik daar achter?

[ Voor 6% gewijzigd door bart1074 op 03-02-2012 15:00 ]

Verwijderd

Die heeft geen DisplayPort ik zou eerder één nemen die dit wel heeft beeldscherm heeft het ook. Kun je ook nog eens andere monitoren erbij aansluiten zonder probleem.
Ik verwacht dat ik hier wel even mee vooruit kan. Wat is jouw mening?
Dat die duur is en helemaal niks sneller met de dingen die jij er mee doet, beetje geld weggooien dus.
Trouwens momenteel 450Watt power supply in mijn systeem. Is dat eigenlijk voldoende voor deze kaart? Hoe kom ik daar achter?
Aantal watt zegt niks, merk type is van belang.

• bart1074
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:09:
[...]
Die heeft geen DisplayPort ik zou eerder één nemen die dit wel heeft beeldscherm heeft het ook. Kun je ook nog eens andere monitoren erbij aansluiten zonder probleem.

[...]
Dat die duur is en helemaal niks sneller met de dingen die jij er mee doet, beetje geld weggooien dus.
[...]

Aantal watt zegt niks, merk type is van belang.
Want de extra functies die op de kaart zitten gebruik ik niet?
De kaart die jij omschrijft is ruim voldoende zeg je? Huidige voeding is een X-GEAR Verso XV600K ATX 450W.
Wat is precies het voordeel van Displayport t.o.v. DVI-D en HDMI dan? Ik denk niet dat ik snel meerdere beeldschermen aansluit. Heb nu mijn ultrasharp aangesloten via DVI en mijn Samsung LCD televisie via HDMI. Dat werkt prima.

Het enige wat ik van mijn videokaart vraag is zonder problemen hoge resolutie films afspelen en verder hoge resolutie op mijn monitor..

Verwijderd

bart1074 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:14:
[...]

Want de extra functies die op de kaart zitten gebruik ik niet?
De extra kracht niet, photoshop doet niks met de videokaart en de films gaan niet sneller draaien bijvoorbeeld. ;)
De kaart die jij omschrijft is ruim voldoende zeg je? Huidige voeding is een X-GEAR Verso XV600K ATX 450W.
Dat is best wel dikke rommel, ook niet echt goed voor de PC...
Wat is precies het voordeel van Displayport t.o.v. DVI-D en HDMI dan? Ik denk niet dat ik snel meerdere beeldschermen aansluit. Heb nu mijn ultrasharp aangesloten via DVI en mijn Samsung LCD televisie via HDMI. Dat werkt prima.

Het enige wat ik van mijn videokaart vraag is zonder problemen hoge resolutie films afspelen en verder hoge resolutie op mijn monitor..
Veel moderne videokaarten kunnen maar max twee keer single link DVI uitzenden. Nu is jouw beeldscherm gelukkig niet groter dan 1920x1200, maar als die dat wel was kon je de resolutie niet op het juiste formaat instellen als je de HDMI ook gebruikte. Maar goedkope videokaarten met HDMI en Display Port zijn dan weer schaars dan zou ik gewoon DVI en HDMI nemen.
Dus de pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI bijvoorbeeld.

• bart1074
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:54:
[...]
De extra kracht niet, photoshop doet niks met de videokaart en de films gaan niet sneller draaien bijvoorbeeld. ;)

[...]

Dat is best wel dikke rommel, ook niet echt goed voor de PC...

[...]

Veel moderne videokaarten kunnen maar max twee keer single link DVI uitzenden. Nu is jouw beeldscherm gelukkig niet groter dan 1920x1200, maar als die dat wel was kon je de resolutie niet op het juiste formaat instellen als je de HDMI ook gebruikte. Maar goedkope videokaarten met HDMI en Display Port zijn dan weer schaars dan zou ik gewoon DVI en HDMI nemen.
Dus de pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI bijvoorbeeld.
Dank voor je uitgebreide antwoorden. Ik heb mijn eerdere order inmiddels geannuleerd en jouw aanbeveling opgevogld.

Waarom is die voeding dikke rommel? Geen goede voeding of teveel/te weinig wattage?
Ik wil in het voorjaar - na het uitkomen van Ivy Bridge - een nieuw systeem samen stellen. Dan kan ik vast en zeker jouw advies goed gebruiken..

Verwijderd

Kwaliteit en prestaties zijn bagger, wat slecht is voor de levensduur van de rest van de PC en de voeding zelf ook natuurlijk.

• bart1074
Nog even terug komend op dit probleem, want ik maak me toch een beetje zorgen.
Zoals eerder gezegd begon het probleem - waarbij uiteindelijk mijn videokaart is overleden - met de melding dat de display driver (windows kernel mode driver) stopped responding and recovered successfully. Uiteindelijk heb ik dus vorige week een nieuwe videokaart aangeschaft en werkt alles nu weer prima.

Echter kreeg ik zojuist opnieuw de melding dat de display driver hersteld moest worden nadat die gestopt was. Nu heb ik opnieuw geconstateerd dat dit in alle gevallen gebeurt op het moment dat ik mijn Sharkoon SATA Quickport Duo opstart. Hier zit altijd een 3,5" 1TB Samsung schijf in. Op dat moment hapert mijn systeem altijd even en sinds ik dus een paar weken geleden windows 7 x64 heb geinstalleerd, heb ik continu dat mijn display driver ermee ophoudt. In principe lijkt er weinig aan de hand aangezien de driver direct hersteld. Maar goed is het niet. En omdat vorige week mijn videokaart overleden is, maak ik me toch een beetje zorgen. Ik hoop toch een aantal jaar vooruit te kunnen met de nieuwe kaart. Aan de voeding van het apparaat kan het niet liggen, want die is extern.

Iemand suggesties?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb 2 kapotte Sata aansluitingen als ik die gebruik dan boot windows en zie je het windows logo.. dan gebeurd er niets meer... haal dat apparaat dus gewoon uit die defecte sata poort.

- slot van videokaart kan kapot zijn, ondanks dat er beeld is (vaker meegemaakt).
- voeding is sowieso een ramp die je nu gebruikt, met een slechte voeding gaat op den duur alles kapot.

voor 30-50 euro heb je een 2e hands top voeding van een +- 400/500w met 1-2 6-pin PCI-E aansluiting(en) die minimaal +-30Ampere kunnen leveren. Ik zou sowieso een voeding aanraden die minimaal 26Ampere levert voor de videokaart. Ik had er 2 dagen geleden nog een gekocht op tweakers voor 25 euro.

Die voeding onmiddelijk de prullenbak in.

[ Voor 72% gewijzigd door A87 op 07-02-2012 13:18 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• bart1074
Lias schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:11:
Ik heb 2 kapotte Sata aansluitingen als ik die gebruik dan boot windows en zie je het windows logo.. dan gebeurd er niets meer... haal dat apparaat dus gewoon uit die defecte sata poort.

- slot van videokaart kan kapot zijn, ondanks dat er beeld is (vaker meegemaakt).
- voeding is sowieso een ramp die je nu gebruikt, met een slechte voeding gaat op den duur alles kapot.
Dit is echter ook precies wat de fabrikant wilt.

voor 30-50 euro heb je een 2e hands top voeding van een +- 400/500w met 1-2 6-pin PCI-E aansluiting(en) die minimaal +-30Ampere kunnen leveren. Ik zou sowieso een voeding aanraden die minimaal 26Ampere levert voor de videokaart.
Ik denk niet dat de SATA poorten het probleem zijn. Nadat de driver is hersteld, functioneert het apparaat prima namelijk. Het lijkt echt met het opstarten te maken te hebben wat kennelijk een dusdanige belasting voor het systeem is dat de videokaart het te verduren krijgt. Maar waarom?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Videokaart poort kan deffect zijn en zorg er voor dat de videokaart GOED vast zit in de poort.

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Verwijderd

Je hele systeem loopt dus even vast bij het starten van de Sharkoon? Dan kan het zijn omdat het hele systeem vast loopt Windows denkt dat het de videokaart is omdat Windows die even ook niet kan benaderen voor ongeveer een seconde, waarna die hem opnieuw start. Lijkt dus dat er iets met de videokaart is maar dan is de oorzaak en het probleem gewoon de Sharkoon, dat lijkt mij ook het meest logische als het systeem voor de rest wel prima werkt.

• bart1074
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:39:
[...]

Je hele systeem loopt dus even vast bij het starten van de Sharkoon? Dan kan het zijn omdat het hele systeem vast loopt Windows denkt dat het de videokaart is omdat Windows die even ook niet kan benaderen voor ongeveer een seconde, waarna die hem opnieuw start. Lijkt dus dat er iets met de videokaart is maar dan is de oorzaak en het probleem gewoon de Sharkoon, dat lijkt mij ook het meest logische als het systeem voor de rest wel prima werkt.
Precies, alleen had ik dit probleem tot voor kort niet toen ik nog XP x86 draaide..

Verwijderd

XP kan het ook niet hebben, XP kan de driver niet opnieuw starten maar zal een BSOD geven. Maar sowieso is het driver model anders dus XP kan ook minder gevoelig hiervoor zijn geweest.

Of was dit nog met de nVidia videokaart? Die kan er ook anders mee omgaan natuurlijk.

• bart1074
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:11:
XP kan het ook niet hebben, XP kan de driver niet opnieuw starten maar zal een BSOD geven. Maar sowieso is het driver model anders dus XP kan ook minder gevoelig hiervoor zijn geweest.

Of was dit nog met de nVidia videokaart? Die kan er ook anders mee omgaan natuurlijk.
Oja, dat klopt wel. Ik kreeg wel eens een BSOD met XP. En was inderdaad met de Nvidia kaart voorheen.
Ik zal de Sharkoon SATA Quickport Duo voortaan maar voordat mijn systeem aangaat opstarten, dan heb ik het probleem vast niet. En nu maar hopen dat Ivy Bridge snel uitkomt, dan schaf ik een compleet nieuw systeem aan!
Pagina: 1