1 geluidskaart, 2 versterkers

Pagina: 1
Acties:

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 15:12
Ik zit met het volgende probleem:

Mijn HTPC is verbonden met een Denon AVR 2309 receiver via HDMI en dan naar TV.
Ik heb echter ook een aparte versterker die ingebouwde speakers aandrijft in elke kamer. Die accepteert RCA inputs dus in principe zou ik de Zone 2 uitgangen kunnen gebruiken van die Denon.
MAAAR, die Zone 2 werkt enkel voor analoge input, dus niet HDMI (ook niet optisch)

Oplossing is simpel: ik verbind de HTPC via een 1/4" jack -> RCA aan een RCA input op mijn versterker (CD of DVD) en selecteer die als input voor Zone 2.
Probleem: als ik een 1/4" jack aansluit op de groene connector van mijn moederbord (Gigabyte GA-A75) wordt er geen geluid meer doorgegeven via HDMI.

Bestaat er een oplossing hiervoor, dus om geluid door 2 uitgangen te sturen?

Edit: zie ook juist de post van meneer william. Ongeveer hetzelfde probleem alleen zit ik met 2 verschillende aansluiting (HDMI & RCA).

[ Voor 11% gewijzigd door SlasZ op 31-01-2012 13:06 ]

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 14:50
Ik gebruik zelf Ubuntu met daarop XBMC en MPD.
Daarmee kan ik voor zowel XBMC als MPD als Ubuntu zelf instellen welke audio output ik wil gebruiken. Ik heb het zelf nu zo ingesteld dat XBMC de SP/DIF uitgang gebruikt en Ubuntu/MPD twee analoge uitgangen (naar twee verschillende versterkers)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25
Of voor een paar euro een externe geluidskaart

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij heeft een 2309 ook analoge stereo outs voor bijvoorbeeld een DVR. Als je die doorverbind naar je externe versterker ben je er volgens mij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:20:
Volgens mij heeft een 2309 ook analoge stereo outs voor bijvoorbeeld een DVR. Als je die doorverbind naar je externe versterker ben je er volgens mij :)
Geeft VCR Out wel signalen door die via HDMI binnen komen dan? Grote kans dat VCR (of Tape) Out alleen signalen doorgeven die ook op de gelijknamige IN van de bron komen ;) Dus dan zit je nog steeds met het analoge verhaal.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• SlasZ
The Eagle schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:20:
Hmm dat moet ik eens onderzoeken.
FeaR schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:33:
[...]

Geeft VCR Out wel signalen door die via HDMI binnen komen dan? Grote kans dat VCR (of Tape) Out alleen signalen doorgeven die ook op de gelijknamige IN van de bron komen ;) Dus dan zit je nog steeds met het analoge verhaal.
Daar vrees ik voor idd, dat digitale input niet omgezet wordt naar analoog door de versterker. De duurdere varianten kunnen dat wel maar enkel met optische signalen, geen HDMI... Maar dan had ik een optische extra kabel kunnen leggen.

Heb wel al iets gevonden zoals Virtual Audio Cable waarmee je audio kan dupliceren naar meerdere geluidskaarten en de Realtek 889 kan digitale & analoge audio afzonderlijk afspelen (dmv front / rear outputs).
Het is blijkbaar iets dat veranderd is in Windows Vista & 7 dat een geluidsbron niet meer op alle geluidskaarten afgespeeld wordt...

Zie hier: http://discussions.hardwa...90&p=1044613&postcount=11
Dan kan ik wel een MPD server draaien en enkel die gebruiken voor de externe versterker (zoals ik nu al doe met een PCH). Ik laat wel weten hoe het lukt :)

[ Voor 40% gewijzigd door SlasZ op 02-02-2012 19:05 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je HTPC analoog op je receiver aansluiten is vermoedelijk geen optie ;)
Even aangenomen dat je altijd je TV aan hebt staan: Wat je zou kunnen doen, is je 2e versterker op de analoge out van je TV aansluiten. Dan geeft de TV het door en niet de receiver. Mocht je geen analoge uitgang op je TV hebben, dan moet je even zo'n SCART in / out blokje halen. Een volledig doorverbonden SCART aansluiting heeft namelijk analoge- in EN uitgangen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SlasZ
The Eagle schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:15:
Je HTPC analoog op je receiver aansluiten is vermoedelijk geen optie ;)
Even aangenomen dat je altijd je TV aan hebt staan: Wat je zou kunnen doen, is je 2e versterker op de analoge out van je TV aansluiten. Dan geeft de TV het door en niet de receiver. Mocht je geen analoge uitgang op je TV hebben, dan moet je even zo'n SCART in / out blokje halen. Een volledig doorverbonden SCART aansluiting heeft namelijk analoge- in EN uitgangen :)
Bedankt voor je creativiteit, maar de TV staat niet altijd aan (3 jaar oude plasma verbruikt iets te veel) en al zeker niet bij muziek spelen :)
Ik heb bovenstaande methode geprobeerd, alleen moet ik nog de front audio connector op AC97 instellen ipv HD Audio want nu zendt hij het geluid naar óf HDMI óf front audio. Zal ik deze namiddag proberen, hopelijk is het dan opgelost.

• SlasZ
Het is dus gelukt zonder extra geluidskaart of software.
De interne audio connectie veranderd van HD Audio naar AC97, in de realtek software de optie om aparte audio te versturen naar front en back audio connectors. Dan kwam er een nieuw audioapparatuur bij genaamd 'Speakers' en dat kon ik dan in mpd gebruiken om audio naar de externe versterker te sturen, terwijl hdmi gewoon blijft werken. Dus ik kan nu in mpd kiezen naar waar ik de audio stuur: hifi in de woonkamer, speakers in de kamers of beiden tegelijk, precies wat ik wou. Werkt enkel met mpd, maar film of game geluid hoef ik niet in de kamers :)

Lang leve Realtek _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door SlasZ op 03-02-2012 19:37 ]

Pagina: 1