Ik deed het met een haak aan een van de bevestigingogen, met een stuk touw er aan.
Zo heb ik inderdaad ook de betonnen voeten en panelen op mijn dak gekregen.
Platforms om en om op de steiger, en dan twee personen de betonvoeten aangeven aan één iemand die hoger staat. En dan zo in drie keer omhoog.
Platforms om en om op de steiger, en dan twee personen de betonvoeten aangeven aan één iemand die hoger staat. En dan zo in drie keer omhoog.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
We hebben ze inderdaad van platform naar platform omhoog getild. Nog even over getwijfeld of het met touwconstructie makkelijker zou zijn, maar via de platforms doorgeven viel uiteindelijk heel erg mee en daarmee heb je ook even een rustpunten tussenin.
Bleef natuurlijk wel een eind omhoog. Het is een dijkhuis en dit is precies de hoge kant. Ik heb geen hoogtevrees maar met zo'n wiebelende steiger en nog nooit op een dak gestaan duurde het toch even voordat ik 100% op m'n gemak was. We wisten van te voren al dat we het zelf wilden doen, maar bij het vergelijken zag ik zelfs dat voor de hoogte een installateur daar een behoorlijke meerprijs voor vroeg (ik weet niet of dat bij alle zo is)
Ik denk dat het niet voor iedereen geschikt is, maar het zelf doen vond ik eigenlijk wel leuk en was allemaal ook best te doen met de nodige voorbereiding.
Edit:
Bedankt trouwens nog voor de tip Dre!
@AUijtdehaag: Er zou behoorlijk wat op kunnen in totaal ja, nog een hele rij erboven en er naast is ook nog plek. Misschien wel 30 van deze 2x1 panelen in totaal...
Als we later nog eens naar een warmtepomp oplossing of iets dergelijks zouden gaan is dit dus wel een fijne uitbreidmogelijkheid. Voor nu dekken we ons verbruik alleen hiermee al af. Ik zou het wel leuk vinden om een grotere set te hebben, maar dat is gewoon niet zo logisch.
Bleef natuurlijk wel een eind omhoog. Het is een dijkhuis en dit is precies de hoge kant. Ik heb geen hoogtevrees maar met zo'n wiebelende steiger en nog nooit op een dak gestaan duurde het toch even voordat ik 100% op m'n gemak was. We wisten van te voren al dat we het zelf wilden doen, maar bij het vergelijken zag ik zelfs dat voor de hoogte een installateur daar een behoorlijke meerprijs voor vroeg (ik weet niet of dat bij alle zo is)
Ik denk dat het niet voor iedereen geschikt is, maar het zelf doen vond ik eigenlijk wel leuk en was allemaal ook best te doen met de nodige voorbereiding.
Edit:
Bedankt trouwens nog voor de tip Dre!
@AUijtdehaag: Er zou behoorlijk wat op kunnen in totaal ja, nog een hele rij erboven en er naast is ook nog plek. Misschien wel 30 van deze 2x1 panelen in totaal...
Als we later nog eens naar een warmtepomp oplossing of iets dergelijks zouden gaan is dit dus wel een fijne uitbreidmogelijkheid. Voor nu dekken we ons verbruik alleen hiermee al af. Ik zou het wel leuk vinden om een grotere set te hebben, maar dat is gewoon niet zo logisch.
[ Voor 22% gewijzigd door Lo_ op 07-05-2015 23:42 ]
/me mompelt iets over een PV virusLo_ schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 22:31:
Ik zou het wel leuk vinden om een grotere set te hebben, maar dat is gewoon niet zo logisch.
Al zijn er deze maand nog geen bijzonder zonnige dagen geweest, ik zit al wel duidelijk boven de mei maand van vorig jaar.
Gisteravond weer even de Tweakers-lijst bijgewerkt.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ik denk met behulp van die tweede deur
HT & NAS & Inventaris
Wow! 6e plek op Tweakers team vandaag.... (ik sta nu 12e, maar zou eigenlijk 6e moeten zijn, Solaredge logt niet alles netjes naar PVOutput...)
En had niet eens het idee dat het zo een topdag was....5,5 kWh/kWp
En had niet eens het idee dat het zo een topdag was....5,5 kWh/kWp
yay, 7e in het Tweakers team vandaag.
(of 8e als ik miel ervoor tel)
toch nog 5,448 kWh/kWp
Het klaarde in de loop van de middag aardig op hier.
met een 10 graden hellingshoek geen gekke score dacht ik zo.
Je kan overigens niet makkelijk zien op welke plek je staat in een team op pvoutput, of kijk ik ergens overheen?
(of 8e als ik miel ervoor tel)
toch nog 5,448 kWh/kWp
Het klaarde in de loop van de middag aardig op hier.
met een 10 graden hellingshoek geen gekke score dacht ik zo.
Je kan overigens niet makkelijk zien op welke plek je staat in een team op pvoutput, of kijk ik ergens overheen?
Sparql TV wiki
Alleen per dag
http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426
En totaal
http://pvoutput.org/ladder.jsp?o=gss&d=desc&tid=426
http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426
En totaal
http://pvoutput.org/ladder.jsp?o=gss&d=desc&tid=426
[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 08-05-2015 23:04 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En het efficiëntie getal wat je bij totaal ziet is een gemiddelde over de levensduur van elke installatie?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Inderdaad.....alleen, als het een systeem is die nog geen winter heeft gemaakt zal dat hoger uit vallen dan een systeem van een jaar oud, dus dat kan verwarrend over komen.Joris 407 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:34:
En het efficiëntie getal wat je bij totaal ziet is een gemiddelde over de levensduur van elke installatie?
Raar dagje vandaag, erg lokaal weer blijkbaar aangezien ik bijna als laatste sta in het zuid holland team, toch is de opbrengst niet heel verkeerd.
Idd kan raar uitpakken, hier snertweer, en toch eerste ( en zesde ) NL Groningen.Rol-Co schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:43:
[...]
Inderdaad.....alleen, als het een systeem is die nog geen winter heeft gemaakt zal dat hoger uit vallen dan een systeem van een jaar oud, dus dat kan verwarrend over komen.
Raar dagje vandaag, erg lokaal weer blijkbaar aangezien ik bijna als laatste sta in het zuid holland team, toch is de opbrengst niet heel verkeerd.
Geheel zonder Sf .

Resultaten van vandaag met 6.773kWh/kW
Plaats 11 in Team: Netherlands
Plaats 1 in Team: NL-Zuid Holland
Plaats 12 in Team: Tweakers.net
Niet slecht zo dacht ik ;-)
Plaats 11 in Team: Netherlands
Plaats 1 in Team: NL-Zuid Holland
Plaats 12 in Team: Tweakers.net
Niet slecht zo dacht ik ;-)
Geen wolkje gezien zeker?
Tussen 09:40 en 12:50 af en aan wolken <> zon.
En tussen 15:30 en 17:20 een beetje af en aan.
Hier het record tot nu toe.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=40111
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=40111
Solaredge 3500 met 14 panelen en P500 optimizers 3710Wp PVoutput
Als ik je grafiek bekijk zie ik 1 dalletje, ik had iets meer in mijn prime time, alsnog 18kWh dus prima dagje.toxict schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:23:
[...]
Tussen 09:40 en 12:50 af en aan wolken <> zon.
En tussen 15:30 en 17:20 een beetje af en aan.
Edit
Zat bij de verkeerde denk ik, tandy solar he? Dan toch wel meer wolkjes
Sf, mooi setje.
[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 11-05-2015 00:08 ]
En per maand natuurlijk
http://1drv.ms/1tX6Aqr
De mei maand begint een stuk beter dan vorig jaar (+40%), maar als je verder terug kijkt, is het maar een gemiddelde maand.

@Schinnen x-as: dagen van de maand, y-as: opbrengst in kWh/kWp
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 11-05-2015 19:48 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
In vermaak en verdriet, vergeet je as-eenheden niet
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Die historische grafiek laat anders goed zien dat de resultaten uit de eerste 10 dagen niets beloven voor het uiteindelijke resultaat. Gezien 2013 zeer goed startte maar als laatste eindigde en 2012 met een slechte start het beste eindigde.
Inderdaad, op het moment 52% meer dan 2014, maar t.o.v 2013 is het maar 6% meer.antonboonstra schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:05:
[...]
En per maand natuurlijk![]()
http://1drv.ms/1tX6Aqr
De mei maand begint een stuk beter dan vorig jaar (+40%), maar als je verder terug kijkt, is het maar een gemiddelde maand.
[afbeelding]
@Schinnen x-as: dagen van de maand, y-as: opbrengst in kWh/kWp
Toch gaat het wel lekker
Ik ben weer toe aan een mei-2011 maand
Maar we klagen niet. Tot nu toe prima panelenweer.
Maar we klagen niet. Tot nu toe prima panelenweer.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Vandaag na deze mooie dag over de 8 MWh gegaan 
Klein feestje
Klein feestje

Gefeliciteerd, op naar de 10.000 kWh....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Nog een voordeel van die zonnenpanelen! Als je op vakantie gaat kun je zien dat het kutweer is in Nederland terwijl je zelf in de zon zit
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Tenzij je logging uitvalt in de eerste dag vakantie .... ( vorig jaar gebeurd grrr, gelukkig werkten de omvormers wel en werd de logging na herstellen netwerk weer opgehaald.)Wailing_Banshee schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:27:
Nog een voordeel van die zonnenpanelen! Als je op vakantie gaat kun je zien dat het kutweer is in Nederland terwijl je zelf in de zon zit
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik kan me je gezichtsuitdrukking heel goed voorstellen als je zoveel kwh denkt mis te lopen.WoudseHoeve schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:02:
[...]
Tenzij je logging uitvalt in de eerste dag vakantie .... ( vorig jaar gebeurd grrr, gelukkig werkten de omvormers wel en werd de logging na herstellen netwerk weer opgehaald.)
laat ik nou vandaag, uitgerekend wanneer mijn logging er ook uit lag, mijn record opbrengst hebben sinds de aanschaf.
namelijk: 15.9 kWh
(10 pannelen a 250w. liggend op 2 platte daken, richting het zuiden, sinds 24-10-2014.)
helaas halve dag bezig geweest om mijn raspberry pi weer aan de praat te krijgen, welke sinds gisteravond niet meer werkte. Ik heb sinds 20-04-2015 een raspberry pi eraan hangen om te loggen. Daarvoor schreef ik het wekelijks op en vulde ik het af en toe op pvoutput.org in. De raspberry logt nu automatisch naar pvoutput.org: http://pvoutput.org/list.jsp?id=36753&sid=33608
namelijk: 15.9 kWh
(10 pannelen a 250w. liggend op 2 platte daken, richting het zuiden, sinds 24-10-2014.)
helaas halve dag bezig geweest om mijn raspberry pi weer aan de praat te krijgen, welke sinds gisteravond niet meer werkte. Ik heb sinds 20-04-2015 een raspberry pi eraan hangen om te loggen. Daarvoor schreef ik het wekelijks op en vulde ik het af en toe op pvoutput.org in. De raspberry logt nu automatisch naar pvoutput.org: http://pvoutput.org/list.jsp?id=36753&sid=33608
vandaag mijn eerste dag dit jaar boven de 7 kWh/kWp
28,6 kW uit 4,08kWp!
28,6 kW uit 4,08kWp!
Ik had uit energiebesparingsoogpunt voor mijn vakantie de switch uitgezet waar mijn SMA aan hangt.morpheus schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:10:
[...]
Ik kan me je gezichtsuitdrukking heel goed voorstellen als je zoveel kwh denkt mis te lopen.
Mijn ouders gebeld of ze die weer wilden aanzetten als ze de post deden. Werd er lichtelijk gestressed van.

Mmm, het was hier vandaag een droeve boel De één na slechtste dag van de maand, 1.4 Wh/Wp . Vanaf woensdag gaat het beter worden.. Vandaag overigens over de 300 kWh gegaan, de setjes op de schuur en NW doen nu lekker mee.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Mei is zo donker dat de maand (goed) onder april uit lijkt te gaan komen.
Doorlopende jaaropbrengst is in april en begin mei nog gestegen tot een record van 954 kWh/kWp (*) op 13 mei; 5 dagen later 940 kWh/kWp en gezien de resultaten van vorig jaar & weersvoorspelling daalt ie nog wel even door.
Doorlopende jaaropbrengst is in april en begin mei nog gestegen tot een record van 954 kWh/kWp (*) op 13 mei; 5 dagen later 940 kWh/kWp en gezien de resultaten van vorig jaar & weersvoorspelling daalt ie nog wel even door.
There's nothing moister than an oyster.
Grappig... ik was toch 2e achteraf gezien, maar mijn maand Mei lijkt boven de zeer goede maand april te gaan komen.... zit nu op 17,16 kW/h per dag...... en april kwam uit op 486 kW/h... dus dat zou haalbaar moeten zijn....Ik ben nu alleen heel nieuwsgierig hoe mijn set het doet bij een zeer zonnige maand juni bijvoorbeeld........
Mei is gewoon zeer zonnig, afhankelijk van je hoek kan mei of zelfs april beter zijn dan juni/juli
Tot nu toe gaat het in Zuid Limburg in mei prima! Relatief koud, wind en toch aardig wat zon is een goede combinatie.
Maar de grond is erg droog.
Voor de tuin hoop ik op wat regen. Ook goed om de panelen weer eens af te spoelen
Maar de grond is erg droog.
Voor de tuin hoop ik op wat regen. Ook goed om de panelen weer eens af te spoelen
Ik heb zelfs de regen, al gaat dat ten koste van de zon.
er is wel zon maar mij iets te vaak in de avond, dan heb ik er niet veel meer aan.
Inmiddels is er in het noorden weer genoeg regen gevallen. En ook als het droog is, heb ik het idee dat hier meer bewolking is, dan in de rest van het land. En zoals Rol-Co ook al had geconstateerd, als er dan zon is, dan vaak in de avond. Lekker handig met een ZZO opstelling...
Desondanks nog steeds een gemiddelde maand als ik het zo vergelijk, maar alles hangt natuurlijk af van de laatste tien dagen, zoals je goed kan zien in 2013.
Desondanks nog steeds een gemiddelde maand als ik het zo vergelijk, maar alles hangt natuurlijk af van de laatste tien dagen, zoals je goed kan zien in 2013.

Ondanks dat het niet al te best van start ging toch nog een mooie opbrengst vandaag. De een na beste sinds ingebruikname bijna een maand geleden.
10,69 kWh, ofwel 6,144 kWh/kWp
Krijg nu toch wel duidelijke aftopverschijnselen met de 1,6 kW omvormer op 1,74 kWp.
(pvoutput link in sig)
Edit: toch wel leuk om op de eerste pagina van het NL team te staan.... alles wat boven mij staat ligt of aan de kust, of noord flevoland (blijkbaar lekker weer daar vandaag)
Ook in het zuid-hopland team sta ik vrij hoog in vergelijking met buurtgenoten (ook hier weer alleen de kustregio's die hoger zitten.)
beetje feel-good praat mag wel toch?

Niet dat het nou zo uitzonderlijk hoog is hoor, als ik een aantal systemen direct in de buurt vergelijk zijn de opbrengsten ook ongeveer ook wel gelijkwaardig.
10,69 kWh, ofwel 6,144 kWh/kWp
Krijg nu toch wel duidelijke aftopverschijnselen met de 1,6 kW omvormer op 1,74 kWp.
(pvoutput link in sig)
Edit: toch wel leuk om op de eerste pagina van het NL team te staan.... alles wat boven mij staat ligt of aan de kust, of noord flevoland (blijkbaar lekker weer daar vandaag)
Ook in het zuid-hopland team sta ik vrij hoog in vergelijking met buurtgenoten (ook hier weer alleen de kustregio's die hoger zitten.)
beetje feel-good praat mag wel toch?
Niet dat het nou zo uitzonderlijk hoog is hoor, als ik een aantal systemen direct in de buurt vergelijk zijn de opbrengsten ook ongeveer ook wel gelijkwaardig.
[ Voor 49% gewijzigd door NovapaX op 20-05-2015 22:54 ]
Sparql TV wiki
SF en 10 graden, do i need to say more 
Mooie score voor zo'n middelmatige dag.
Mooie score voor zo'n middelmatige dag.
Daar hoor ik ook bij schijnbaar
Wel leuk om eens geen SF in de top-10 te zien
Wel leuk om eens geen SF in de top-10 te zien
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Haha... inderdaad. Maar met die 10 graden ben ik natuurlijk nergens meer in de winter
Sparql TV wiki
Mooi hoor Rol-Co, keurige set, qua efficiency.
Hier 31 kWh. Is best veel per m2 en redelijk per geinvesteerde euro.
Niet mijn set hoorhansdegit schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 23:16:
Mooi hoor Rol-Co, keurige set, qua efficiency.
Mooi dat je 31kWh binnen haalt hans, ik zou niet weten wat ik er mee moet met een gemiddeld verbruik van 6,5 op het moment.
Dan moet ik meer dan de helft weg gooien of verkopen voor kolenfooi.
Bij vandebron krijg je er 10,5 cent voor toch? (zo zijn er nog een paar)
Daar is nog best een aardig teeveeteetje mee te fabrieken.
Beter zou natuurlijk een FIT van 13ct zijn ofzo....
Daar is nog best een aardig teeveeteetje mee te fabrieken.
Beter zou natuurlijk een FIT van 13ct zijn ofzo....
Sparql TV wiki
Bij een overschot is een van de opties de zakelijke aanschaf van een Tesla P85. Kost netto 54.500 en 2,7% BTW bijtelling.
Prive is er 4% bijtelling, geen wegenbelasting en een mooie auto met een goed bereik. Gratis 30 minuten supercharging op reis.
Prima dag vandaag met 5,5 Wh/Wp, de maand tot nu toe ligt drie procent boven PVGIS classic, die een goede leidraad blijkt te zijn voor mijn systeem.
Prive is er 4% bijtelling, geen wegenbelasting en een mooie auto met een goed bereik. Gratis 30 minuten supercharging op reis.
Prima dag vandaag met 5,5 Wh/Wp, de maand tot nu toe ligt drie procent boven PVGIS classic, die een goede leidraad blijkt te zijn voor mijn systeem.
Ow een tesla, ach ja inderdaad, morgen even 1 halen om de 200,- per jaar overschot weg te werken.
Mooi dagje, de bewolking kwam net even te vroeg voor een recordje maar toch een lekkere 6,2 kWh/kWp
Mooi dagje, de bewolking kwam net even te vroeg voor een recordje maar toch een lekkere 6,2 kWh/kWp
Verwijderd
ik weet wel wat dingen hoor... iets met rijden en verwamen, of stijgende verbruiken in jonge gezinnen.Rol-Co schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 06:50:
[...]
Niet mijn set hoor
Mooi dat je 31kWh binnen haalt hans, ik zou niet weten wat ik er mee moet met een gemiddeld verbruik van 6,5 op het moment.
Dan moet ik meer dan de helft weg gooien of verkopen voor kolenfooi.
oh wacht, je wist het al.
er is niet alleen W/m2 maar ook kWh/per persoon.
kWh/kWp is op de lange termijn oppervlakkig omdat we allemaal komen uit een meer pk`s is beter periode.
zo is dat ons geleerd
vergeet die eenzijdigheid, er is echt zoveel meer te doen met een kWh, vooral op elke plek waar warmte in een grijze pvc pijp verdwijnt, onderweg naar buiten.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 20:31 ]
Nooit gedacht dat ik zo hoog zou komen qua efficiency....ik zie nog ruimte in de parabool om over de 8 te gaan.....

[ Voor 8% gewijzigd door toxict op 21-05-2015 22:06 ]
Weer van die panelen met verkeerde sticker zeker, toch eens met japan bellen, dit kan echt niet!toxict schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:06:
Nooit gedacht dat ik zo hoog zou komen qua efficiency....ik zie nog ruimte in de parabool om over de 8 te gaan.....
[afbeelding]
[afbeelding]
De sticker op mijn omvormer zegt 5,5 kW. En daarmee harken we vandaag 41,3 kWh binnen. Da's dan 7,5 toch?
Valt mij op dat we de laatste tijd aan de noordhollandse kust juist regelmatig meer bewolking hebben, zuidholland pakt steeds wat meer, zo ook gister:

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Man, wat miep je toch over die mini-dipjes, het is aan de kust zelden minder dan midden, oost en het zuiden van Nederland. Gisteren al helemaal nietJoris 407 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 07:52:
Valt mij op dat we de laatste tijd aan de noordhollandse kust juist regelmatig meer bewolking hebben, zuidholland pakt steeds wat meer, zo ook gister:
[afbeelding]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Gister inderdaad weer lekker.
Er wordt nu steeds wel weer een record gezet.
6,983 kWh/kWp
En dan te bedenken dat gisteren mijn meter nog vervangen is en de boel er heel even uit gelegen heeft.
Wel grappig, ik kan nu op mijn energiemeter in de eerste regel van het display actueel verbruik/teruglevering aflezen. Binnenkort nog weer eens een rondje sluipverbruik doen... dat is tenslotte al weer een paar jaar geleden.
Nu de P1 poort nog uitlezen en een display aan de muur hangen....
Er wordt nu steeds wel weer een record gezet.
6,983 kWh/kWp
En dan te bedenken dat gisteren mijn meter nog vervangen is en de boel er heel even uit gelegen heeft.
Wel grappig, ik kan nu op mijn energiemeter in de eerste regel van het display actueel verbruik/teruglevering aflezen. Binnenkort nog weer eens een rondje sluipverbruik doen... dat is tenslotte al weer een paar jaar geleden.
Nu de P1 poort nog uitlezen en een display aan de muur hangen....
[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 22-05-2015 09:54 ]
Sparql TV wiki
Ik vergeleek noord en zuidholland van gister, de rest liet ik buiten beschouwing.
Een klein vraagje.
Er staat bij mijn monitor webpagina, total uptime.
Is dit de totale tijd van wanneer die sochtends aan gaat tot wanneer die savonds uit gaat.
Of is dit alleen de tijd waar die minstens 1w opleverd.
Is dit de totale tijd van wanneer die sochtends aan gaat tot wanneer die savonds uit gaat.
Heb je meer info?Blo0odyHell schreef op zondag 24 mei 2015 @ 09:39:
Een klein vraagje.
Screenshot?
Welke monitorpagina?
Eigen brouwsel? Van de fabrikant van de omvormer? PVOutput?
Vandaag precies één jaar geleden werden mijn zonnepanelen geïnstalleerd..
13 IBC Monosol 260EX black panelen met een Stecagrid 3010 omvormer, op het zuiden.
Totale jaaropbrengst: 3785 kWh (1119,82 kWh/kWp).
Geschatte jaaropbrengst: 2940 kWh.
Er tevreden dus.
13 IBC Monosol 260EX black panelen met een Stecagrid 3010 omvormer, op het zuiden.
Er tevreden dus.
Het is een tl2000 eversolar omvormer. Echter kun je deze waarde niet op het display van de monitor terug vinden. Anders had er misschien wel uitleg in het boekje gestaan.
Hier heb ik een raspberry aanhangen die een script draait van de volgende pagina: https://code.google.com/p...iki/Software_installation
Hier heb ik een raspberry aanhangen die een script draait van de volgende pagina: https://code.google.com/p...iki/Software_installation
Kun je een screenshot maken en delen hier met wat jij precies ziet?Blo0odyHell schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:06:
Het is een tl2000 eversolar omvormer. Echter kun je deze waarde niet op het display van de monitor terug vinden. Anders had er misschien wel uitleg in het boekje gestaan.
Ik ben op het moment niet thuis.toxict schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:13:
[...]
Kun je een screenshot maken en delen hier met wat jij precies ziet?
Je hebt het over je web monitor pagina. Om daar een screenshot van te maken hoef je toch niet eerst naar huis toe?
marh schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:05:
Vandaag precies één jaar geleden werden mijn zonnepanelen geïnstalleerd..
Er tevreden dus.
Gisteren even bij mijn buurman geweest om te kijken hoeveel zijn installatie heeft geproduceerd. Wij hebben namelijk identieke panelen (10x 265Wp) op een identiek dak, beide bemeterd met een DIN rail kWh meter in de meterkast. Enige verschil is de omvormer. Hij heeft een Delta Solivia 2.5 G3 en ik een Stecagrid 2300. Leuk om te vergelijken of het theoretische verschil in efficiëntie er in de praktijk ook uit komt.antonboonstra schreef op woensdag 15 april 2015 @ 14:12:
[...]
Ik heb 200 euro meer betaald voor deze Steca dan voor een Delta 2.5 omvormer. Ondanks dat de Delta 200W meer vermogen heeft, gaat de Steca op jaarbasis meer produceren door de hogere efficiency. De piekverliezen verwacht ik in de orde van tienden van procenten. De gemiddelde efficiency is zo'n 3% beter dan bij de Delta en ook 1% beter dan die van de door jou genoemde SMA.

Opbrengst over 41 dagen bij mijn buurman 462,21 kWh en bij mij 482,25 kWh. Ik zit dus ruim 4,3% hoger met mijn opbrengsten, zelfs ook al heb ik meer piekverliezen! Edit: Over 94 dagen (12 april t/m 15 juli) blijft hetzelfde beeld: 4,3% meer opbrengst.
Maar is de meerprijs die ik heb betaald (250 euro) verantwoord geweest? Als we bij mijn buurman uitgaan van een jaarproductie van 2600 kWh, zou ik 112 kWh meer opwekken. Dat is dus zo'n 23 euro per jaar. Oftewel misschien net binnen de levensduur terugverdiend. Maar dan heb ik ook de luxe van een ethernetaansluiting erbij en een iets hogere positie in de Tweakers PVOutput lijst
Mooi anton, ik ben benieuwd over een heel jaar, de steca's doen het erg goed inderdaad.
Waar je alleen geen rekening mee houd is de flashdata, het kan zijn dat jij totaal toevallig iets meer Wp op het dak hebt dan je buurman.
Misschien dat ook eens naast elkaar leggen?
Edit:
En hij heeft schaduw in de ochtend van de pijpjes, jij in de middag. Maar de laatste tijd is het in de middag zonnig dus zou jij meer last hebben, dan rekenen we dat maar niet mee in het voordeel van de buurman.
Waar je alleen geen rekening mee houd is de flashdata, het kan zijn dat jij totaal toevallig iets meer Wp op het dak hebt dan je buurman.
Edit:
En hij heeft schaduw in de ochtend van de pijpjes, jij in de middag. Maar de laatste tijd is het in de middag zonnig dus zou jij meer last hebben, dan rekenen we dat maar niet mee in het voordeel van de buurman.
[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 24-05-2015 12:22 ]
Schaduw klopt wel. Aangezien we op het ZZO zitten, heb ik dus iets meer last van de schaduw dan hij.Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:19:
Mooi anton, ik ben benieuwd over een heel jaar, de steca's doen het erg goed inderdaad.
Edit:
De flashdata heb ik ook van alle panelen. Ik heb alleen niet genoteerd welke panelen hij en ik op het dak hebben. Maar als ik de data bekijk, liggen de vermogens erg dicht bij elkaar. Het beste paneel is 0,8W beter dan gemiddeld, het slechtste paneel 1,3W minder. Ik heb de data pas gekregen nadat de panelen al gemonteerd waren, anders had ik de beste panelen uiteraard bij mij op het dak gemonteerd
Stond de flashdata niet op de sticker van het paneel? Ik heb ooit zo ook eens opgeschreven wat er op dak ging.
Set 1 4000Wp poly Z-O ligt er vandaag 2 jaar: Foto + info link
1e jaar: 4002 kWh.
2e jaar: 3985 kWh.
Set 2 2500Wp mono Z-W ligt sinds 16 mei een heel jaar op het dak: Foto + info link
Jaaropbrengst: 2313,8kWh
's Ochtends is het hier vaker onbewolkt, waardoor de 1e (Z-O) set het nog iets beter doet.
Maar niet verkeerd voor de Achterhoek, dat ik toch. Beiden draaien boven onze verwachting.
1e jaar: 4002 kWh.
2e jaar: 3985 kWh.
Set 2 2500Wp mono Z-W ligt sinds 16 mei een heel jaar op het dak: Foto + info link
Jaaropbrengst: 2313,8kWh
's Ochtends is het hier vaker onbewolkt, waardoor de 1e (Z-O) set het nog iets beter doet.
Maar niet verkeerd voor de Achterhoek, dat ik toch. Beiden draaien boven onze verwachting.
[ Voor 12% gewijzigd door Jack op 24-05-2015 16:09 . Reden: typo ]
'S Ochtends vaker onbewolkt?? Nou dat is hier in zuid holland duidelijk andersom.
Vandaag word het een mooi dagje voor de meesten
eindelijk weer eens een boogje.
Vandaag word het een mooi dagje voor de meesten
Hier wil nog wel eens bewolking komen in de loop van de dag, dus de grafieken van de Z-W set zijn altijd veel grilliger dan van de Z-O set. De jaaropbrengst is nog steeds prima gelukkig.
Vandaag geen mooi boogje hier op Z-O, wel bijna (klikbaar):

En op Z-W:
Vandaag geen mooi boogje hier op Z-O, wel bijna (klikbaar):

En op Z-W:

[ Voor 15% gewijzigd door Jack op 24-05-2015 16:34 ]
De omwissel van 2x SMA 1200 naar een SMA 2500hf legt geen windeieren. Sinds de eerste wissel voor het eerst een strak blauwe lucht en direct mijn dag record verbroken 
Jammer genoeg begint de laatste 15 min bewolking op te doemen
Leuk vergelijk met vorige jaar 16 mei
http://www.pvoutput.org/c...2&df=20140516&dt=20150524
Het aftoppen van de 920wp set op de soladin600 begint nu wel extreem te worden.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
Toch eens kijken of ik schuur op een aparte groep kan zetten en een apart groepen kastje in de schuur kan plaatsen.
Ik heb immers nog een SMA 1200 die werkeloos is
.
Jammer genoeg begint de laatste 15 min bewolking op te doemen
Leuk vergelijk met vorige jaar 16 mei
http://www.pvoutput.org/c...2&df=20140516&dt=20150524
Het aftoppen van de 920wp set op de soladin600 begint nu wel extreem te worden.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
Toch eens kijken of ik schuur op een aparte groep kan zetten en een apart groepen kastje in de schuur kan plaatsen.
Ik heb immers nog een SMA 1200 die werkeloos is

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 24-05-2015 18:48 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Vandaag kom dicht in de buurt van mijn record op 2 juni 2013. Het is een prachtige parabool!!
Vandaag de 4e dag dat ik mijn panelen op het dak heb, ik hoor graag van jullie of deze resultaten een beetje oke zijn. (11 X JA Solar 285 WP mono + Solar Edge omvormer)

Mijn totale opbrengst vandaag was 20,96 kWh
Panelen liggen op ZO in de volgende opstelling: 5X schuin dak onder een dakkapel. 3 X op het dakkapel aan de voorzijde + 3 X dakkapel aan de achterzijde van het huis. De 5 panelen die op het schuin dak zijn gemonteerd vallen vanaf een uur of 16:00 volledig in de schaduw (van het dakkapel).

Mijn totale opbrengst vandaag was 20,96 kWh
Panelen liggen op ZO in de volgende opstelling: 5X schuin dak onder een dakkapel. 3 X op het dakkapel aan de voorzijde + 3 X dakkapel aan de achterzijde van het huis. De 5 panelen die op het schuin dak zijn gemonteerd vallen vanaf een uur of 16:00 volledig in de schaduw (van het dakkapel).
Het is zelfs een all time high vandaag!Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2015 @ 16:24:
'S Ochtends vaker onbewolkt?? Nou dat is hier in zuid holland duidelijk andersom.
Vandaag word het een mooi dagje voor de meesteneindelijk weer eens een boogje.

Hier ook een erg mooie dag. Vandaag ( tot nu toe ) 18.4kWh
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het zal erom hangen, nee inderdaad een all time high ten opzichten 16 mei 2014. AL 18,54 kWh en een efficiëntie van 6,97 kWh/kWp. En we hebben nog een uurtje te gaan
De niet gemonitorde set heeft 5,2 kWh opgehoest. Dat zal niet meer worden gezien de ligging.
De niet gemonitorde set heeft 5,2 kWh opgehoest. Dat zal niet meer worden gezien de ligging.
[ Voor 22% gewijzigd door geldersscheepje op 24-05-2015 20:06 ]
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Verwijderd
aan de kust nu regen, dus een dikke dip nu
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2015 20:08 ]
Wel bewolking, geen regen nog, maakt ook niet veel uit meer voor pal zuid.
Vandaag de hoogste opbrengst van het jaar met bijna 6 Wh/Wp.
@joeyke87
Het rekensommetje dat je kunt maken is: Totaal aantal Wp / opbrengst. In jouw geval dus 6,7 Wh/Wp. Dat is prima, dit cijfer kun je ook vergelijken met soortgelijke systemen in jouw buurt. Als je op PVGIS een berekening doet, en de hellingshoek van het dak invult kun je zien wat je maandelijks ongeveer kunt verwachten.
Hoge opbrengstcijfers per Wp haal ik nooit omdat mijn systeem op 15 graden staat, oost/west gericht is en ook nog eens last heeft van wat schaduw. De reden voor mij om dit systeem te kiezen was de afdekking van het stroomverbruik (opbrengstmaximalisatie), de Wh/Wp verhouding is daarom niet ideaal.
@joeyke87
Het rekensommetje dat je kunt maken is: Totaal aantal Wp / opbrengst. In jouw geval dus 6,7 Wh/Wp. Dat is prima, dit cijfer kun je ook vergelijken met soortgelijke systemen in jouw buurt. Als je op PVGIS een berekening doet, en de hellingshoek van het dak invult kun je zien wat je maandelijks ongeveer kunt verwachten.
Hoge opbrengstcijfers per Wp haal ik nooit omdat mijn systeem op 15 graden staat, oost/west gericht is en ook nog eens last heeft van wat schaduw. De reden voor mij om dit systeem te kiezen was de afdekking van het stroomverbruik (opbrengstmaximalisatie), de Wh/Wp verhouding is daarom niet ideaal.
Een hele rits records zo te zien 
Voor mij een all-time-high voor 24 mei met 7,394Wh/Wp, alleen 27 mei 2013 was beter (en langer).
Ook nog nipt in de top-10 beland omdat de concurrentie net iets eerder stil viel
Zonder de bewolking aan het eind was het nog beter geweest
Voor mij een all-time-high voor 24 mei met 7,394Wh/Wp, alleen 27 mei 2013 was beter (en langer).
Ook nog nipt in de top-10 beland omdat de concurrentie net iets eerder stil viel
Zonder de bewolking aan het eind was het nog beter geweest
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik wel. Alleen un het thuisnetwerk te bereikenGeurt-kun schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:29:
Je hebt het over je web monitor pagina. Om daar een screenshot van te maken hoef je toch niet eerst naar huis toe?
Vandaag de 20kWh gehaald! 20.01 om precies te zijn
(6Wh/Wp)
Het was vandaag wel een perfecte dag: wat lichte bewolking in de morgen die voor veel strooilicht zorgden en waardoor ik behoorlijk wat meer krijg dan wanneer het prachtig weer is (ZW) En rond een uur of 10 (als de zon zo ongeveer op de panelen begint te komen) trokken de wolken weg. Helaas trok er rond 7 uur een sluierwolk voor de zon en werd die een half uur later gevolgd door een veel dikkere wolk. Dus toen knalde hij naar beneden...
Het was vandaag wel een perfecte dag: wat lichte bewolking in de morgen die voor veel strooilicht zorgden en waardoor ik behoorlijk wat meer krijg dan wanneer het prachtig weer is (ZW) En rond een uur of 10 (als de zon zo ongeveer op de panelen begint te komen) trokken de wolken weg. Helaas trok er rond 7 uur een sluierwolk voor de zon en werd die een half uur later gevolgd door een veel dikkere wolk. Dus toen knalde hij naar beneden...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Vandaag de beste dag op de LG set sinds ik begonnen ben met monitoring een dik jaar geleden: 6.78 kWh/kWp, nipt meer dan het vorige record van 16 mei 2014 met 6.75 kWh/kWp.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ook hier vandaag het "All Time High" record van 11 juni 2014 verbeterd met 26,63kWh ~ 6,79kWp.
73's
73's
Een mooi voorbeeld vandaag van mijn pas gelegde west setje op 15 graden.
8 maal STMC 155C2 op west, met mijn gevel pal in de rug vergelijkend met mijn mijn dakset
Het rendement valt mij mee, ongeveer 70% van de dakset 24 maal znshine 270 mono op zuid op 20 graden.

afgelopen dagen bracht het setje gemiddeld 5,5kw per dag op.
8 maal STMC 155C2 op west, met mijn gevel pal in de rug vergelijkend met mijn mijn dakset
Het rendement valt mij mee, ongeveer 70% van de dakset 24 maal znshine 270 mono op zuid op 20 graden.

afgelopen dagen bracht het setje gemiddeld 5,5kw per dag op.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Eindelijk voor het eerst door de 7kwh/kwp grens

3 dagen geleden nog had ik een all time high.
Nu weer!
Ook nog eens een first time door de 8kWh/kWp!
Nu weer!
Ook nog eens een first time door de 8kWh/kWp!

[ Voor 6% gewijzigd door toxict op 24-05-2015 22:59 ]
Verwijderd
misschien mag jij nu meer opwekken straks als het zomer is haalt hij grote klappen waarbij je echt 2 tot wel 4 uur per dag de max kan halen. trek er nog 41 dagen vooruit en ik weet zeker dat je buurman 4,3% hoger zit.antonboonstra schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:14:
[...]
Gisteren even bij mijn buurman geweest om te kijken hoeveel zijn installatie heeft geproduceerd. Wij hebben namelijk identieke panelen (10x 265Wp) op een identiek dak, beide bemeterd met een DIN rail kWh meter in de meterkast. Enige verschil is de omvormer. Hij heeft een Delta Solivia 2.5 G3 en ik een Stecagrid 2300. Leuk om te vergelijken of het theoretische verschil in efficiëntie er in de praktijk ook uit komt.
[afbeelding]
Opbrengst over 41 dagen bij mijn buurman 462,21 kWh en bij mij 482,25 kWh. Ik zit dus ruim 4,3% hoger met mijn opbrengsten, zelfs ook al heb ik meer piekverliezen!
Maar is de meerprijs die ik heb betaald (250 euro) verantwoord geweest? Als we bij mijn buurman uitgaan van een jaarproductie van 2600 kWh, zou ik 112 kWh meer opwekken. Dat is dus zo'n 23 euro per jaar. Oftewel misschien net binnen de levensduur terugverdiend. Maar dan heb ik ook de luxe van een ethernetaansluiting erbij en een iets hogere positie in de Tweakers PVOutput lijst
Hier in het zuidoosten was het een heel stuk minder. Pas in de middag kwam de zon er echt lekker door. Daarom met 47,71kWh ruim 5kWh onder de all time high gebleven helaas.
Leg eens uit waarom?Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:01:
[...]
misschien mag jij nu meer opwekken straks als het zomer is haalt hij grote klappen waarbij je echt 2 tot wel 4 uur per dag de max kan halen. trek er nog 41 dagen vooruit en ik weet zeker dat je buurman 4,3% hoger zit.
Ja dus? Dan word het nog slechter voor de buurmanVerwijderd schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:16:
[...]
steca topt af bij 2300?
en de delta bij 2700

Verwijderd
de buurman heeft een grotere omvormer en topt waarschijnlijk nauwelijks af. 2650wpRol-Co schreef op zondag 24 mei 2015 @ 23:48:
[...]
Ja dus? Dan word het nog slechter voor de buurmanaangezien het eerder warmer word dan kouder he.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2015 23:57 ]
Klopt
Maar het vermogen word de komende dagen lager door warmte.....verdiep je even in de materie van zonnepanelen.
Zie anton vandaag met een lekker zonnetje op de panelen dus lekker warm al.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=3078&sid=19023
Topt niks af, dus de buurman al helemaal niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 25-05-2015 00:00 ]
Verwijderd
ik zie in pvoutput de boel blijven hangen bij 2280, 2292. uur lang een vlakke lijn als hij niet af topt dan is het een veel mooiere curve. bij 10:35 zie ik ook al de 2292 aan tikken dus overduidelijk tegen zijn max aan. als je de voorgaande dagen bekijkt zie je ook duidelijk dat hij rond de 2290-2305 aftopt. zie je loodrechte lijnen http://pvoutput.org/intra...9023&dt=20150523&gs=0&m=0 11:45 tot 12:15
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 00:16 ]
2310 is de max van een steca 2300 ongeveer inderdaad , daar komt hij op een dag als vandaag al net niet aan dus de omvormer is precies goed.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:09:
ik zie in pvoutput de boel blijven hangen bij 2280, 2292. uur lang een vlakke lijn als hij niet af topt dan is het een veel mooiere curve. bij 10:35 zie ik ook al de 2292 aan tikken dus overduidelijk tegen zijn max aan. als je de voorgaande dagen bekijkt zie je ook duidelijk dat hij rond de 2290-2305 aftopt. zie je loodrechte lijnen http://pvoutput.org/intra...9023&dt=20150523&gs=0&m=0 11:45 tot 12:15
Komende dagen word het eerder warmer dan kouder dus zal hij die 2300 nooit halen maar is de omvormer evengoed nog mooi gevuld.
De buurman daarentegen draait 4% efficiëntie minder en zijn omvormer is minder goed gevuld dus zijn efficiëntie word iets slechter.
Kortom, het word slechter voor de buurman.
Je hebt zelf geen panelen zeker?
Verwijderd
ik woon langs de kust dus heb niet zoveel veel last van warmte(er is hier bijna altijd wind lees koeling) aangezien de OPer(orginalposter) denk uit(en ja ik ben heel goed in gokken vraag maar aan Silicompoos ) friesland of groningen(aan de bouw en naam te zien ergens rond de grens van fries.greuningen komt zal het er gerust ook waaien mits er flink ruimte tussen de huizen zitten en weiland/in de buurt van de kust.Rol-Co schreef op maandag 25 mei 2015 @ 00:24:
[...]
2310 is de max van een steca 2300 ongeveer inderdaad , daar komt hij op een dag als vandaag al net niet aan dus de omvormer is precies goed.
Komende dagen word het eerder warmer dan kouder dus zal hij die 2300 nooit halen maar is de omvormer evengoed nog mooi gevuld.
De buurman daarentegen draait 4% efficiëntie minder en zijn omvormer is minder goed gevuld dus zijn efficiëntie word iets slechter.
Kortom, het word slechter voor de buurman.
Je hebt zelf geen panelen zeker?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2015 01:24 ]
Gisteren een erg mooi dagje gehad! Wel weer een record gebroken uiteraard. Omvormer is goed bemeten voor deze tijd van het jaar. Wel jammer voor dat ene wolkje aan het begin en einde van de dag maar anders een hele mooie parabool!
http://pvoutput.org/intra...631&sid=30819&dt=20150524
Draaiend op 18x TSMC-145C1 met SE2200.
http://pvoutput.org/intra...631&sid=30819&dt=20150524
Draaiend op 18x TSMC-145C1 met SE2200.
O.m.gVerwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 01:16:
[...]
ik woon langs de kust dus heb niet zoveel veel last van warmte(er is hier bijna altijd wind lees koeling) aangezien de OPer(orginalposter) denk uit(en ja ik ben heel goed in gokken vraag maar aan Silicompoos ) friesland of groningen(aan de bouw en naam te zien ergens rond de grens van fries.greuningen komt zal het er gerust ook waaien mits er flink ruimte tussen de huizen zitten en weiland/in de buurt van de kust.

Dit topic is gesloten.