Hier 46% van schatting, mooi op schema.
Hier op 48% vd schatting. Vandaag was ook een aardige dag. #2 op maandbasis.
Jij loopt nog iets minder dan 10 kWh achter op je vorig jaar oktoberdatabeestje schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 18:53:
Hier 46% van schatting, mooi op schema.
http://pvoutput.org/compa...p?sid=10380&n=12&c=-1&t=m
Wel loop je 46 kWh voor op 2013
http://pvoutput.org/compa...sp?sid=10380&n=1&c=-1&t=y
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier gaat het lekker, nu al 54KWh meer dan heel 2013 en deze maand is 10% beter dan 2013 
Voor het eerst blijf ik ook m'n broer in Epe voor met 26KWh, dat was vorig jaar wel anders
Doordat hij later met pvoutput (EpeSolar) begon is 2013 niet compleet geregistreerd.
Hij heeft nu het voordeel van een grotere hoek en kan me nog inhalen.
Voor het eerst blijf ik ook m'n broer in Epe voor met 26KWh, dat was vorig jaar wel anders
Doordat hij later met pvoutput (EpeSolar) begon is 2013 niet compleet geregistreerd.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik zit alweer een paar dagen op een update van anton te wachten. Oktober gaat niet slecht, 56% van pvgis voorspelling. Rol-co gaf al aan dat mijn voorspelling met pvgis te laag is, maar dan moet ik nog tegenkomen waar pvgis te hoog zit.
10% meer ? Ik zie het niet, wel 3 kWh minderSpeedy-Andre schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:43:
Hier gaat het lekker, nu al 54KWh meer dan heel 2013 en deze maand is 10% beter dan 2013
Voor het eerst blijf ik ook m'n broer in Epe voor met 26KWh, dat was vorig jaar wel anders![]()
http://pvoutput.org/compa...p?sid=14419&n=12&c=-1&t=m
Wel heb je dit jaar 182 meer
http://pvoutput.org/compa...sp?sid=14419&n=1&c=-1&t=y
Hm, zit op 42% ten opzichte van de maandopbrengst van vorig jaar. Betwijfel of die nog gehaald gaat worden. Verder was het een goed jaar tot nu toe.
3000 Wp Yingli -> SMA 2500 TL | 150º ZZO / 22º //
Hmm, iets te snel opgeteld denk ikRol-Co schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:29:
[...]
10% meer ? Ik zie het niet, wel 3 kWh minder![]()
Wel heb je dit jaar 182 meer
Die winst t.o.v. 2013 is mooi, nu maar duimen dat het zo door gaat
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hier loop ik 5,8kWh (-10%) achter op oktober vorig jaar.
Voor heel 2014 loop ik momenteel 36 kWh (-2%) achter op 2013.
Valt voor wat mij betreft binnen de marges voor variaties tussen de jaren.
http://pvoutput.org/compa...p?sid=11843&n=12&c=-1&t=m
Voor heel 2014 loop ik momenteel 36 kWh (-2%) achter op 2013.
Valt voor wat mij betreft binnen de marges voor variaties tussen de jaren.
http://pvoutput.org/compa...p?sid=11843&n=12&c=-1&t=m
[ Voor 17% gewijzigd door MK1o2 op 13-10-2014 14:03 ]
Even een weekendje weg, mag dat ook?morpheus schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 20:55:
Ik zit alweer een paar dagen op een update van anton te wachten. Oktober gaat niet slecht, 56% van pvgis voorspelling. Rol-co gaf al aan dat mijn voorspelling met pvgis te laag is, maar dan moet ik nog tegenkomen waar pvgis te hoog zit.
Oktober is bij mij (tot nu toe) 20% slechter dan vorig jaar. Jaaropbrengst ligt echter nog 3% hoger, dus ik klaag niet http://pvoutput.org/compa...=m&g=0&c=0&gs=3&ps=12&s=1
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik bedoelde het niet om te drammen, maar wel rete benieuwd. Bedankt wederom
Je hebt zo van die dagen...................... dit was er zo een.
En met een NOORDset boven Harkstede pv te eindigen

Terwijl ik zondag ( gisteren ) nog een all time low had.
Btw, heb zondag ook maar even de dinrails kwhmeter vervangen ivm die rare nachtelijke pulsen
dat bleek toch veroorzaakt te worden door het led-verlicht display, nu zijn die pulsen verleden tijd
En met een NOORDset boven Harkstede pv te eindigen

Btw, heb zondag ook maar even de dinrails kwhmeter vervangen ivm die rare nachtelijke pulsen
dat bleek toch veroorzaakt te worden door het led-verlicht display, nu zijn die pulsen verleden tijd
Vandaag wordt mijn all time low, verwacht ik. Maar ja, mijn all time is nog niet zo langPClop schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:10:
...
..
http://pvoutput.org/list.jsp?id=35456&sid=32455
En de dag is nog niet voorbij...
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Het was vandaag weer een slechte dag 

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Dat is anders absoluut al meer dan ik met 3kwpMichielFRL schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:59:
Het was vandaag weer een slechte dag
[afbeelding]
Ook pas sinds juni bezig, maar ik was nog niet onder de 2kw geweest. Nu zelfs onder de 1kw
Ik had ook de All time low gisteren . 0,333 kwh op een 1000 WP set .... vandaag zal het ook wel niet veel beter worden vrees ik .
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Dan scoorde je per Wp toch beter dan ik. 0,489 kWh op 2,07 kWp = 0,236 Wh/Wp.marcel_piet schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 06:58:
Ik had ook de All time low gisteren . 0,333 kwh op een 1000 WP set .... vandaag zal het ook wel niet veel beter worden vrees ik .
Vorige slechtste dag was 0,532 Wh/Wp dus heb het flink aan kunnen scherpen gisteren
Vandaag gaat behoorlijk beter. Nu al meer dan 80% van mijn totaal van gisteren opgewekt

[ Voor 15% gewijzigd door JanPedaal op 15-10-2014 10:30 . Reden: Nieuwe dag nieuwe kansen ]
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Vandaag was beter dan gisteren, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Gisteren 1,3 en vandaag 2,4 kWh/kWp, maar de halve dag precies in een strook bewolking gezeten, iemand die een paar honderd meter noordelijker zit had denk ik 2x zoveel, raar weertje.
Schijnbaar klopt het wat vaak wordt beweerd ( ook hier ) dat een onder lage hoek geplaatste noord gerichte zonnepanelen installatie hetzelfde presteert bij diffuus licht als een zuid gericht systeem.

Wolkenradar op het zelfde tijdstip,

Wolkenradar op het zelfde tijdstip,

PVOutput denkt dat ik gisteren 30 kWh heb geproduceerd, oftewel 11589 kWh/kW! 
http://www.pvoutput.org/i...998&sid=30243&dt=20141018
Zie dit bij anderen niet. Vandaag gaat logging wel goed. How can?

http://www.pvoutput.org/i...998&sid=30243&dt=20141018
Zie dit bij anderen niet. Vandaag gaat logging wel goed. How can?
Kijk ik net even naar mijn logs zie ik tot mijn grote verbazing:
Vandaag is het punt bereikt waarop ik even veel energie heb opgewekt als heel 2013!!!
What the hell, wat een jaar was 2014 dan
We hebben nog ruim 2 maanden te gaan 
Edit: Elke maand was meer opbrengst tov 2013, behalve augustus.
Vandaag is het punt bereikt waarop ik even veel energie heb opgewekt als heel 2013!!!
What the hell, wat een jaar was 2014 dan
Edit: Elke maand was meer opbrengst tov 2013, behalve augustus.
[ Voor 11% gewijzigd door Bartjuh op 19-10-2014 12:37 ]
edit dan ook ff het vetgedrukte 'opgewerk'
Done 
Het zal ook te maken hebben met het feit dat het een OZO systeem met s'ochtends schaduw is, waardoor de eerste en laatste maanden van het jaar minder meetellen, maar toch een heel mooi jaar dus
lang-leve global warming
Het zal ook te maken hebben met het feit dat het een OZO systeem met s'ochtends schaduw is, waardoor de eerste en laatste maanden van het jaar minder meetellen, maar toch een heel mooi jaar dus
Ik heb 80KWh meer dan heel 2013 met uitzicht op 1000KWh/Kwp 
Het verschil zit deels in aanpassingen om de schaduw te beperken en de gemeente was begin dit jaar zo goed om de helft van de populieren op Z/O weg te halen.
Nu nog die andere helft flink aftoppen en ik ben tevreden
Het verschil zit deels in aanpassingen om de schaduw te beperken en de gemeente was begin dit jaar zo goed om de helft van de populieren op Z/O weg te halen.
Nu nog die andere helft flink aftoppen en ik ben tevreden
17 oktober lag zuid er 2 jaar op en het 2e jaar een score van 1024 kWh/ kWp met 2 dagen "gemist" in augustus.
Lopende jaar vanaf 1 jan nu 2893 kWh
Lopende jaar vanaf 1 jan nu 2893 kWh
Ik word hier helemaal gek van al die zonnestroom kWh's. Dat BLIJFT maar aan de gang
Misschien gaan we dit jaar weer eens over de 900 kWh/kWp grens heen.
De laatste keer was in 2011.
De kacheltjes staan reeds gereed (en het vogelvoer is ook al in huis).....
We proberen om het verbruik qua kWh's op nul te houden
Misschien gaan we dit jaar weer eens over de 900 kWh/kWp grens heen.
De laatste keer was in 2011.
De kacheltjes staan reeds gereed (en het vogelvoer is ook al in huis).....
We proberen om het verbruik qua kWh's op nul te houden
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Hier ook schinnen, de wp weet er wel raad mee
nog 1150 om weg te fikken.
Volgens mij moet ik er panelen bij. Ik heb dit jaar geen overschot om weg te fikken. Ik zit al 150 kWh in de min over de afgelopen 365 dagen
[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 22-10-2014 16:48 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Jaaaaaantonboonstra schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:47:
Volgens mij moet ik er panelen bij. Ik heb dit jaar geen overschot om weg te fikken
"we want more"
"we want more"
"we want more"
"we want more"

(virus...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Nee we wachten nog even ...... een wind molen is wel leuk maar te duur, zeker om af te fikken...
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Gewoon dakkie vol, dan heb je vast wel wat weg te werken volgend jaarantonboonstra schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:47:
Volgens mij moet ik er panelen bij. Ik heb dit jaar geen overschot om weg te fikken. Ik zit al 150 kWh in de min over de afgelopen 365 dagen
Oei Anton, daar moet idd een beetje bij. Heb je de storing van NNW set al opgelost?antonboonstra schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:47:
Sinds deze week gaat de ferraris hier weer in de plus, ik hoop de cijfers van 2013 te evenaren, dat wordt nog spannend, ik heb nog een 45 kWh te gaan. Echt nodig is het ook weer niet, met een overschot van bijna 1100 kWh is hier nog wel een flinke buffer aanwezig voor komende winter. Zonder de e-boiler zou dit 1340 kWh geweest zijn.
Van oktober 2012 tot maart 2013 had ik een tekort van 513 kWh, door wat extra PV was dit in de koude maanden van oktober 2013 tot maart 2014 teruggebracht naar 323 kWh. In de andere maanden is er natuurlijk een flink overschot, ik kan nog een ruime 500 kWh gebruiken voor het warm water. Dit zou betekenen dat ik ook de gehele winter de e-boiler kan gebruiken voor het warme water.
In de kelder staat nog steeds 2000 Wp te wachten op een plekje op het dak, maar helaas ontbreekt me de tijd (en zin) om weer het dak op te gaan.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Klinkt wel lekker 'wegfikken'. Mijn set levert 20 procent meer op dan van tevoren ingeschat, dus dat wordt ook wegfikken de komende maanden. Ik zou nog minimaal 3000 Wp bij kunnen plaatsen op een zuidwaarts georiënteerd dak, maar dan zou ik wel erg veel weg moeten fikken. Lijkt me wat veel van het goede.
3000 Wp Yingli -> SMA 2500 TL | 150º ZZO / 22º //
Nope. Dat is ook de reden van dat ik nu in de min sta. Met mijn twee ZZO sets heb ik ruim 49 kWh meer geproduceerd dan vorig jaar, maar mijn NNW set heeft 135 kWh minder geproduceerd...drielp schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:35:
[...]
Oei Anton, daar moet idd een beetje bij. Heb je de storing van NNW set al opgelost?
Overschot en dan nog steeds 2000Wp werkeloos hebben staan? Alleen het PV-virus? Of heb je nog een toekomstige bestemming voor al die kilo-watt-uren?Sinds deze week gaat de ferraris hier weer in de plus, ik hoop de cijfers van 2013 te evenaren, dat wordt nog spannend, ik heb nog een 45 kWh te gaan. Echt nodig is het ook weer niet, met een overschot van bijna 1100 kWh is hier nog wel een flinke buffer aanwezig voor komende winter. Zonder de e-boiler zou dit 1340 kWh geweest zijn.
Van oktober 2012 tot maart 2013 had ik een tekort van 513 kWh, door wat extra PV was dit in de koude maanden van oktober 2013 tot maart 2014 teruggebracht naar 323 kWh. In de andere maanden is er natuurlijk een flink overschot, ik kan nog een ruime 500 kWh gebruiken voor het warm water. Dit zou betekenen dat ik ook de gehele winter de e-boiler kan gebruiken voor het warme water.
In de kelder staat nog steeds 2000 Wp te wachten op een plekje op het dak, maar helaas ontbreekt me de tijd (en zin) om weer het dak op te gaan.
Dat tijd en zin ken ik. Met dit weer ga ik niet graag het dak op om mijn NNW set te onderzoeken.
10:00 en nog geen opbrengst
Hier is ie om 9.30 begonnen maar na een uur pas 0.02 kWh opgewekt

Het is hier zo donker de afgelopen dagen dat het één van de eerste maanden dreigt te worden waarin een keer minder dan de PVGIS-estimate gehaald gaat worden. Ook flink minder dan vorig jaar okt.
Misschien hebben we met de mooie (noordelijke) zomer ons kruit verschoten.
There's nothing moister than an oyster.
Ik moet nog 14kWh om mijn PVGIS maandvoorspelling te halen. Hoewel het niet zo hard meer gaat als in het begin van de maand, moet dat nog wel lukken.
Hm ik moet nog 56kWh voor oktober estimate PVGIS, dat is nog 6,5kWh gemiddeld per dag ... gaat niet lukken nie.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Zal erom spannen; momenteel zit ik hier nog net boven het schema vwb de maandprognose.
Voor de jaartarget 2014 moet ik nog 10 kwh, dat lijkt me geen probleem, haha.
Ten opzichte van 2013 moet ik nog ca 90 kwh oogsten.
We gaan het allemaal zien.
Voor de jaartarget 2014 moet ik nog 10 kwh, dat lijkt me geen probleem, haha.
Ten opzichte van 2013 moet ik nog ca 90 kwh oogsten.
We gaan het allemaal zien.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
PVGIS estimate oktober: 118 kWh.
Huidige stand: 87 kWh.
3.9 kWh/dag nodig om de voorspelling te halen.. Precies het gemiddelde waar ik nu op zit
Huidige stand: 87 kWh.
3.9 kWh/dag nodig om de voorspelling te halen.. Precies het gemiddelde waar ik nu op zit
Lijkt me dat je gemiddeld de laatste 8 dagen van oktober minder haalt dan de eerste 23 dagen.
De dagen worden momenteel in fors tempo korter en de weersverwachtingen geven ook flink minder zon dan "gemiddeld" is geweest.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dat klopt helemaalsjimmie schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 15:24:
[...]
Lijkt me dat je gemiddeld de laatste 8 dagen van oktober minder haalt dan de eerste 23 dagen.
De dagen worden momenteel in fors tempo korter en de weersverwachtingen geven ook flink minder zon dan "gemiddeld" is geweest.
Ik ben optimist en hoop op een trendbreuk voor de laatste 8 dagen
Ik moet de komende 70 dagen (inclusief vandaag) nog 210 kWh opwekken om mijn jaartarget te halen.
3 kWh/dag moet te doen zijn als je het gemiddelde van het laatste kwartaal 2013 pakt.
Oktober t/m December 2013 zat ik op 359 kWh totaal = 3,90 kWh/dag gemiddeld.
November 2013 moest het doen met 3,02 kWh/dag
December 2013 met 2,56 kWh/dag
Oktober 2014 heeft tot nu toe bijna exact Oktober 2013 gevolgd qua kWh/dag. Maar de laatste dagen van Oktober 2013 waren een stuk beter dan de vooruitzichten voor de rest van oktober dit jaar. Met een uitschieter op 30-10-13 van 9,31 kWh = 3,17 kWh/kWp
3 kWh/dag moet te doen zijn als je het gemiddelde van het laatste kwartaal 2013 pakt.
Oktober t/m December 2013 zat ik op 359 kWh totaal = 3,90 kWh/dag gemiddeld.
November 2013 moest het doen met 3,02 kWh/dag
December 2013 met 2,56 kWh/dag
Oktober 2014 heeft tot nu toe bijna exact Oktober 2013 gevolgd qua kWh/dag. Maar de laatste dagen van Oktober 2013 waren een stuk beter dan de vooruitzichten voor de rest van oktober dit jaar. Met een uitschieter op 30-10-13 van 9,31 kWh = 3,17 kWh/kWp
https://untappd.com/user/OzzBier
Jaarafrekening Essent binnen.... Dit is mijn eerste volle jaar!!! Ben benieuwd!!!
Tja, ik dacht het virus onder controle te hebben. En dan vind je 10 x 200 Wp panelen voor 0,50 ct/Wp. En had ik nog een stuk dak vrij, zowel op het woonhuis als ook op het schuurtje. Hier kan ik nog zo'n 7 paneeltjes op kwijt. Voor de overige 3 nog een bestemming vinden, op de NW kant van mijn huis kan ik eventueel ook nog wat kwijt.antonboonstra schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:00:
[...]
Nope. Dat is ook de reden van dat ik nu in de min sta. Met mijn twee ZZO sets heb ik ruim 49 kWh meer geproduceerd dan vorig jaar, maar mijn NNW set heeft 135 kWh minder geproduceerd...
[...]
Overschot en dan nog steeds 2000Wp werkeloos hebben staan? Alleen het PV-virus? Of heb je nog een toekomstige bestemming voor al die kilo-watt-uren?
Dat tijd en zin ken ik. Met dit weer ga ik niet graag het dak op om mijn NNW set te onderzoeken.
Het overschot wordt nu gebruik voor het warme water, in de toekomst voor een warmtepomp, waarschijnlijk een L/L. Dan nog elektrisch koken en het gas kan weg....
Verwijderd
Ik moet hier heel wat weg fikken.Circa 25% overschot nu op mijn jaarverbruik.Maar heeft ook positieve kant.Ik stook nu max weg,en kan zien wat er over blijft.
Even rekenen en de panelen die over zijn elders plaatsen waar ze wel de 0,24 opleveren.Ik moet nog ergens wat neerleggen,waar ik zo zie een verbruik is van 6000kW per jaar.
Scheelt mij weer de aanschaf van 2x 300Wp panelen
Target volgens berekening pv-gis is pas 94%.Dus we kunnen nog een beetje hebben
Even rekenen en de panelen die over zijn elders plaatsen waar ze wel de 0,24 opleveren.Ik moet nog ergens wat neerleggen,waar ik zo zie een verbruik is van 6000kW per jaar.
Scheelt mij weer de aanschaf van 2x 300Wp panelen
Target volgens berekening pv-gis is pas 94%.Dus we kunnen nog een beetje hebben
I know that feeling! Nog een paar weken en dan sluiten wij ons 2e jaar af.Swolliewood schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:39:
Jaarafrekening Essent binnen.... Dit is mijn eerste volle jaar!!! Ben benieuwd!!!
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Na deze 2 mooie dagen mag je van mij wel weer de excel bijwerken anton 
Het ging erg moeizaam vanaf halverwege oktober, maar sta nu op 110% van PVGIS voorspelling.
Het ging erg moeizaam vanaf halverwege oktober, maar sta nu op 110% van PVGIS voorspelling.
Schaduw 

Donkergroen is bovenop de woning op zuid. Schaduw tot 12:00 en na 15:00
Lichtgroen is bovenop de berging op zuidwest. Schaduw tot een uur of 11:00.
Het effect van de schaduw is ook goed terug te zien op het DC voltage.

Donkergroen is bovenop de woning op zuid. Schaduw tot 12:00 en na 15:00
Lichtgroen is bovenop de berging op zuidwest. Schaduw tot een uur of 11:00.

Pff, bij mij is oktober pas vandaag februari van dit jaar voorbij, maart is bij lange na niet meer in te halen...
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Vandaag geen zon gezien, gisteren was ok.
De schaduw zie ik in de opbrengst heel goed, uit je DC grafiek kan ik hem niet opmaken.[b]MichielFRL schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 16:49
[afbeelding]
Bij meer zon zie je de A toenemen maar V niet?
De V daalt zodra de panelen uit de schaduw zijn en stijgt weer zodra er schaduw op de panelen is.twixx schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:48:
[...]
De schaduw zie ik in de opbrengst heel goed, uit je DC grafiek kan ik hem niet opmaken.
Bij meer zon zie je de A toenemen maar V niet?
De V zit meestal zo rond de 185/190V en zoals je ziet is de V vooral net voor 12:00 toen de panelen uit de schaduw kwamen rond de 220V.
Niet!? Wow... hier een bijna perfecte parabool en een mooie 11kWh met 4.1kWpRol-Co schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:16:
Vandaag geen zon gezien, gisteren was ok.
Zoiets,

14,297 kWh.

14,297 kWh.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ja die had ik gisteren, vandaag om 14:50 nog geen 1 kWh opgewekt.Crazy- schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:16:
[...]
Niet!? Wow... hier een bijna perfecte parabool en een mooie 11kWh met 4.1kWp
je mag ze verhuizen naar hier? hier 2 dagen vol zon (gisteren wel wat heiig)Rol-Co schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:53:
[...]
Ja die had ik gisteren, vandaag om 14:50 nog geen 1 kWh opgewekt.
dit resulteert in dat ik in 2 dagen net zoveel heb opgewerkt als vorige week totaal
[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2014 20:15 ]
Dank voor het aanbod maar het zal ook wel eens andersom zijn, we laten het maar zo.
Verwijderd
het zijn kleine opbrengsttietjes deze dagen, mijn oost zuid west doet bij bewolking nu meer dan met zon....
het vermogen diffuus is dan gelijk aan 1 set in de zon op zonnige dagen.
het vermogen diffuus is dan gelijk aan 1 set in de zon op zonnige dagen.
2014 is een goed jaar. Vandaag over de productie van (het hele) vorig jaar gegaan. 2013: 1696,8 kWh, 2014 YTD: 1701,7 kWh. Met een beetje normaal weer komt daar nog 80 kWh bij en dan zou ik rond de 927 Wh/Wp uit komen.
Het begin van het jaar was ongelofelijk veel beter dan vorig jaar, eind juni zat ik op 170 kWh meer dan vorig jaar, maar sindsdien zakt het af.
Het begin van het jaar was ongelofelijk veel beter dan vorig jaar, eind juni zat ik op 170 kWh meer dan vorig jaar, maar sindsdien zakt het af.
Signatures zijn voor boomers.
Klopt, oktober is hier ook tnt de slechste maand van 2014, over de rest van het jaar hoor je me niet klagen.zeegerd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:32:
Het is hier zo donker de afgelopen dagen dat het één van de eerste maanden dreigt te worden waarin een keer minder dan de PVGIS-estimate gehaald gaat worden. Ook flink minder dan vorig jaar okt.

Hier even al een kleine vergelijking met mijn nieuwe systeem tov het "oudere"
Zo te zien is de Steca Grid iets efficiënter (misschien ook wel icm de andere panelen Yingli t.o.v. ET solar). Ben benieuwd wat dit in het voorjaar/zomer gaat brengen
Zo te zien is de Steca Grid iets efficiënter (misschien ook wel icm de andere panelen Yingli t.o.v. ET solar). Ben benieuwd wat dit in het voorjaar/zomer gaat brengen

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Die paar procent verschil kan ook makkelijk een meetfout zijn als je de gegevens baseert op de data die de omvormers aanleveren. Het is inderdaad mogelijk dat het ene systeem net wat efficienter is maar waarschijnlijk is dit verschil niet statistisch significant (oftwel: je weet het niet zeker).
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Meetfout zou kunnen. Ik moet bekennen dat mijn kwh meter in de meterkast 1% minder opbrengst registreert dan mijn SB 3000-TL
Mega opbrengst vandaag .......... NOT
90w op de ene set en 240w op de andere set.
Oktober wordt een hele slechte maand.
90w op de ene set en 240w op de andere set.
Oktober wordt een hele slechte maand.
Wat een dieptepunt vandaag! (bevestiging van bovenstaande
)

Niet meer dan 1% van m'n totale systeem capaciteit gebruikt vandaag.

Niet meer dan 1% van m'n totale systeem capaciteit gebruikt vandaag.
Panelen liggen er nu een jaar op. Opwek bijna 2.6 MW/h, efficiëntie 2.853 kWh/ kW.
http://pvoutput.org/ladde...o=e&d=desc&filter=0&p=322
Ik vindt het niet verkeerd.
http://pvoutput.org/ladde...o=e&d=desc&filter=0&p=322
Ik vindt het niet verkeerd.
Die van mij ook precies een jaar. 2988 kWh opgewekt met 3000 wp op zuidoosten (45 graden). Erg tevreden!
Gisteren en Vandaag zijn een bonus, ik zat gisterochtend al op mijn estimate.
Ook hier een registratie van een vol jaar.
Opbrengst 4053 kWh of te wel 1033.93 kWp
73's
Opbrengst 4053 kWh of te wel 1033.93 kWp
73's
[ Voor 3% gewijzigd door pa3eia op 31-10-2014 21:28 ]
Mijn oktober 2014 gaat op 84kWh eindigen gok ik zo, dat in schril contrast met vorig jaar (102).
Specifieke opbrengst oktober 2014 26kWh/kWp
*opmerking: De west string heeft een probleem, hier mis ik circa 100 Volt.
De lopende opbrengst zit op 2160 kWh (~675kWh/kWp)
Specifieke opbrengst oktober 2014 26kWh/kWp
*opmerking: De west string heeft een probleem, hier mis ik circa 100 Volt.
De lopende opbrengst zit op 2160 kWh (~675kWh/kWp)
Opbrengst oktober: 195,701 kWh; 60,22 kWh/kWp
Katwijk, 10 * BenQ 325, 3250 Wp, zzw, 25 graden helling
Katwijk, 10 * BenQ 325, 3250 Wp, zzw, 25 graden helling
Oktober gouda zuidholland 3100Wp 45 graden dak pal zuid 192,38 = 62,05 kWh/kWp
Veel slechter dan vorig jaar met 222kWh
Veel slechter dan vorig jaar met 222kWh
Configuratie A: 4x150Wp (600Wp) Solar Frontier SF150 op Stecagrid 500
Helling: 7,5° plat dak
Oriëntatie: Zuid-West
Configuratie B: 4x260Wp (1040Wp) ZnShine ZXM5-96-260MS op Omnik 1.0K TL
Helling: 20° plat dak
Oriëntatie: Zuid
Helling: 7,5° plat dak
Oriëntatie: Zuid-West
Configuratie B: 4x260Wp (1040Wp) ZnShine ZXM5-96-260MS op Omnik 1.0K TL
Helling: 20° plat dak
Oriëntatie: Zuid
Periode | 2013 | 2013 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 |
SF150 | ZXM5-96-260 | Totaal | SF150 | ZXM5-96-260 | Totaal | |
Januari | 5,96 | 5,96 | ||||
Februari | 16,88 | 16,88 | ||||
Maart | 46,69 | 46,69 | ||||
April | 55,25 | 55,25 | ||||
Mei | 73,83 | 73,83 | ||||
Juni | 66,44 | 58,95 | 125,03 | |||
Juli | 88,87 | 144,40 | 233,27 | |||
Augustus | 59,08 | 118,89 | 177,97 | |||
September | 21,9 | 21,9 | 41,38 | 85,87 | 127,25 | |
Oktober | 24,3 | 24,3 | 19,15 | 38,36 | 57,51 | |
November | 7,83 | 7,83 | ||||
December | 3,97 | 3,97 | ||||
Jaar tot nu toe | 58 | 58 | 472,53 | 446,11 | 918,64 |
[ Voor 93% gewijzigd door MichielFRL op 01-11-2014 19:16 ]
In Almere precies 1,95KWh meer dan vorig jaar oktober
Da's 119,351KWh of 50,88KWh/Kwp wat wel normaal is voor een 25 graden hoek op zuid.
Met net geen 2300KWh ben ik goed opweg naar de 2350KWh ofwel 1000KWh/KWp dit jaar.
Vorig jaar bleef ik bij 2184KWh steken dus ik ben erg tevreden met het resultaat
Da's 119,351KWh of 50,88KWh/Kwp wat wel normaal is voor een 25 graden hoek op zuid.
Met net geen 2300KWh ben ik goed opweg naar de 2350KWh ofwel 1000KWh/KWp dit jaar.
Vorig jaar bleef ik bij 2184KWh steken dus ik ben erg tevreden met het resultaat
138 KWH bij een estimate van 152
35 kWh/kWp voor het geheel, ongeveer 28,5 kWh/kWp voor de NNO set, en 45 voor de ZZW set.
9,3% onder de estimate...na 2 volle maanden nog net 1% boven estimate dankzij september. De ZZW set krijgt nu wel erg last van schaduw vanaf 13:00 (bomen) en presteert dus ruim onder estimate. De NNO set heeft nauwelijks meer direct zonlicht maar presteert ruim boven estimate.
Alles bij elkaar redelijk tevreden. Deze maanden moeten we het toch niet van hebben en liever 10% onder estimate in aktober dan in juni
35 kWh/kWp voor het geheel, ongeveer 28,5 kWh/kWp voor de NNO set, en 45 voor de ZZW set.
9,3% onder de estimate...na 2 volle maanden nog net 1% boven estimate dankzij september. De ZZW set krijgt nu wel erg last van schaduw vanaf 13:00 (bomen) en presteert dus ruim onder estimate. De NNO set heeft nauwelijks meer direct zonlicht maar presteert ruim boven estimate.
Alles bij elkaar redelijk tevreden. Deze maanden moeten we het toch niet van hebben en liever 10% onder estimate in aktober dan in juni
Whatever
Opbrengst juni (20dagen) 241,1KWh
Opbrengst juli 338,86KWh
Opbrengst augustus 304,61KWh
Opbrengst september 276.12KWh
Opbrengst oktober 171.38KWh
44KWh te weinig om kiet te spellen
Spijkenisse,178graden), dakhelling zuid (35 graden
Opbrengst juli 338,86KWh
Opbrengst augustus 304,61KWh
Opbrengst september 276.12KWh
Opbrengst oktober 171.38KWh
Spijkenisse,178graden), dakhelling zuid (35 graden
3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0
0184 in de maand oktober 240.45kWh / 61.34kWp
73's
73's
-Installatie: 6050 Wp (Yingli Panda 275), Goodwe GW5000DT
-Oriëntatie:ZZW
-Hellingshoek:45 graden
Estimate Oktober gehaald!
Met dank aan Anton Boonstra's tabelscript
.
-Installatie: 6050 Wp (Yingli Panda 275), Goodwe GW5000DT
-Oriëntatie:ZZW
-Hellingshoek:45 graden
Estimate Oktober gehaald!
Periode | Opbrengst (kWh) | PVGIS est (kWh) | Verschil | Opbrengst (kWh/kWp) | PVGIS est (kWh/kWp) | Verschil | Verschil (%) | Opmerking |
jan-14 | - | - | - | - | - | - | - | |
feb-14 | - | - | - | - | - | - | - | |
mrt-14 | - | - | - | - | - | - | - | |
apr-14 | - | - | - | - | - | - | - | |
mei-14 | - | - | - | - | - | - | - | |
jun-14 | - | - | - | - | - | - | - | |
jul-14 | 420,906 | 655,000 | -234,094 | 69,571 | 108,264 | -38,693 | -35,74% | Partial Month (15 days) |
aug-14 | 602,231 | 618,000 | -15,769 | 99,542 | 102,149 | -2,606 | -2,55% | |
sep-14 | 625,680 | 523,000 | 102,680 | 103,418 | 86,446 | 16,972 | 19,63% | |
okt-14 | 420,906 | 390,000 | 30,906 | 69,571 | 64,463 | 5,108 | 7,92% | |
nov-14 | ||||||||
dec-14 | ||||||||
totaal 2014 | 2.069,723 | 2.186,000 | -116,277 | 342,103 | 361,322 | -19,219 | -5,32% |
Met dank aan Anton Boonstra's tabelscript
PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °
Biddinghuizen 4875 Wp SF op ZO (135o) dakhelling 45o: 281 kWh (102% van de PVGIS estimate) = 57,6 kWh/kWp
Eerste maandje is voor mij nu ook voorbij, panelen staan sinds 7 oktober.
Hellings hoek is 15 graden en staan pal op zuid.
8 keer een yingli 220 totaal 1720wp.
opbrengst 63,8 kwh
en een efficientie van 1,447kwh/kw is dat goed?
Ik ben wel tevreden!
opbrengst 63,8 kwh
Ik ben wel tevreden!
Ik kom op 37 kWh/kWp als ik met jouw 63,8 en 1720 reken. Of dat goed is? Zoek een paar vergelijkbare systemen op PVoutput of lees de laatste 10 reacties van dit topic?duc848 schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 06:08:
Eerste maandje is voor mij nu ook voorbij, panelen staan sinds 7 oktober.
opbrengst 63,8 kwh
Ik ben wel tevreden!
Zelf kwam ik vorig jaar oktober tot 50 terwijl ik dit jaar op 30 kWh/kWp blijf steken. Niet blij mee maar de rest van het jaar, zeker het begin, ziet er ok uit.
oktober 2013: 43.7 kWp
oktober 2014 :41.4 kWp
2805wp op 3000 Goodwe omvormer
Katwijk, orientatie115gr, hoek 15gr, schaduw vanaf 15:00
oktober 2014 :41.4 kWp
2805wp op 3000 Goodwe omvormer
Katwijk, orientatie115gr, hoek 15gr, schaduw vanaf 15:00
still learning!
Zuid-Limburg, 45 graden op ZZW:
oktober 2014: 185,0 kWh, 60,86 kWh/kWp
oktober 2013: 157,6 kWh, 51,84 kWh/kWp
Eindelijk eens over die 850 kWh/kWp heen
oktober 2014: 185,0 kWh, 60,86 kWh/kWp
oktober 2013: 157,6 kWh, 51,84 kWh/kWp
Eindelijk eens over die 850 kWh/kWp heen
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
De maand oktober in Langedijk/Oudkarspel (Noord-Holland). 5,72 kWp op ZZW (-20 graden) en helling 53 graden.
Oktober 2014: Productie 267,0 kWh; Specifieke productie: 46,677 kWh/kWp; Jaarproductie tot nu: 5.075,5 kWh en specifieke jaarproductie tot nu: 887,327 kWh/kWp.
Oktober 2013: Productie: 329,14 kWh; Specifieke productie: 57,54 kWh/kWp.
Totaal sinds 19 maart 2013 (installatiedatum): Productie: 9.973,05 kWh; Specifieke productie: 1.743,54 kWh/kWp.
Vandaag ziet er goed uit; de eerste 5 kWh zijn al binnen: misschien wel over de 10.000 kWh grens heen
Oktober 2014: Productie 267,0 kWh; Specifieke productie: 46,677 kWh/kWp; Jaarproductie tot nu: 5.075,5 kWh en specifieke jaarproductie tot nu: 887,327 kWh/kWp.
Oktober 2013: Productie: 329,14 kWh; Specifieke productie: 57,54 kWh/kWp.
Totaal sinds 19 maart 2013 (installatiedatum): Productie: 9.973,05 kWh; Specifieke productie: 1.743,54 kWh/kWp.
Vandaag ziet er goed uit; de eerste 5 kWh zijn al binnen: misschien wel over de 10.000 kWh grens heen
[ Voor 3% gewijzigd door ROMiJo op 01-11-2014 11:33 ]
Munstergeleen, Limburg
225º (ZW) - 30º dakhelling
Okt,2014
148,8 kWh = 59,5 kWh/kWp
Okt, 2013
146,2 kWh = 58,5 kWh/kWp
Okt, 2012
150,9 kWh = 60,4 kWh/kWp
225º (ZW) - 30º dakhelling
Okt,2014
148,8 kWh = 59,5 kWh/kWp
Okt, 2013
146,2 kWh = 58,5 kWh/kWp
Okt, 2012
150,9 kWh = 60,4 kWh/kWp
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zeeland / dak 15 graden / ZW (240 graden)
5250Wp (21x250) Yingli Solar (string2 - 8 deels in schaduw)
SMA Sunny Boy 5000TL=21
5250Wp (21x250) Yingli Solar (string2 - 8 deels in schaduw)
SMA Sunny Boy 5000TL=21
Periode | Estimate | 2014 | +/- | +/- % | KWh/Kw |
Jan | 106 | 88 | -18 | -16,98% | 16,8 |
Feb | 208 | 175 | -33 | -15,87% | 33,3 |
Mrt | 338 | 437 | 99 | 29,29% | 83,2 |
Apr | 513 | 525 | 12 | 2,34% | 100,0 |
Mei | 646 | 669 | 23 | 3,56% | 127,4 |
Jun | 626 | 762 | 136 | 21,73% | 145,1 |
Jul | 655 | 625 | -30 | -4,58% | 119,0 |
Aug | 578 | 557 | -21 | -3,63% | 106,1 |
Sep | 390 | 428 | 38 | 9,74% | 81,5 |
Okt | 256 | 227,5 | -28,5 | -11,13% | 43,3 |
Nov | 133 | 0,00% | - | ||
Dec | 80 | 0,00% | - | ||
Tot | 4316 | 4493,5 | 177,5 | 4,11% | 855,9 |
Pana WC12H9E8 / 1000L
Configuratie: 9x230Wp (2070Wp) op Chint 2.0
Oriëntatie: Zuid - West
Helling: 30° schuin dak
Waardes in kWh/kWp
MK102's Milkyway op PVOutput
Oktober was hier in Krommenie een mindere maand, zelfs onder de pvgis voorspellingen. November begint in ieder geval goed, misschien kunnen we deze maand weer een plusje schrijven.
Oriëntatie: Zuid - West
Helling: 30° schuin dak
Periode | Estimate (obv 900kWh/kWp) | 2013 | 2014 | Verschil tov 2013 |
Januari | 22,2 | 21,6 | 19,1 | -12% |
Februari | 44,9 | 41,2 | 40,3 | -2% |
Maart | 70,0 | 76,8 | 99,7 | +30% |
April | 103,4 | 130,5 | 109,7 | -16% |
Mei | 129,0 | 133,2 | 136,3 | +2% |
Juni | 119,8 | 135,7 | 144,1 | +6% |
Juli | 124,2 | 149,6 | 136,3 | -9% |
Augustus | 111,6 | 140,1 | 117,4 | -16% |
September | 78,3 | 80,9 | 92,3 | +14% |
Oktober | 51,7 | 51,5 | 45,3 | -12% |
Jaar tot nu toe | 855,1 | 961,1 | 940,4 | -2,2% |
MK102's Milkyway op PVOutput
Oktober was hier in Krommenie een mindere maand, zelfs onder de pvgis voorspellingen. November begint in ieder geval goed, misschien kunnen we deze maand weer een plusje schrijven.
Configuratie: 10x300Wp LG-300(3000Wp) op SB 3000TL
Oriëntatie: Zuid (190°)
Helling: 42° schuin dak
Ik blijf me verbazen over de opbrengst. De angst vooraf van een CV pijpje blijkt geheel ongegrond want zelfs vandaag krijg ik een nagenoeg perfecte parabool en heeft de schaduw nog net geen invloed erop gehad. Zal van de winter vast wel gebeuren maar dan is het verlies minimaal.
PVGIS had verwacht dat ik nu bijna de 700kWh had behaald, maar zit al over de 1MWh heen. Ik mag bepaald niet klagen
Oriëntatie: Zuid (190°)
Helling: 42° schuin dak
Periode | Estimate (obv 950kWh/kWp) | 2014 | Verschil tov estimate |
Juli (14dagen) | 57,6 | 63,7 | +10,6% |
Augustus | 114 | 121,6 | +6,7% |
September | 83 | 107,1 | +29% |
Oktober | 55 | 62,7 | +14.1% |
Ik blijf me verbazen over de opbrengst. De angst vooraf van een CV pijpje blijkt geheel ongegrond want zelfs vandaag krijg ik een nagenoeg perfecte parabool en heeft de schaduw nog net geen invloed erop gehad. Zal van de winter vast wel gebeuren maar dan is het verlies minimaal.
PVGIS had verwacht dat ik nu bijna de 700kWh had behaald, maar zit al over de 1MWh heen. Ik mag bepaald niet klagen
[ Voor 4% gewijzigd door morpheus op 01-11-2014 13:22 ]
De stand van het lopende jaar (1 november 2013 tot 1 november 2014) is 2.396,23kW opgebracht en dat is omgerekend 1.128 kWh/kWp
Het lopende jaar laat een lichte daling zien, maar dat is na een slechte oktober ook logisch.. op de eerste van november haal ik al meer dan 10% van de maand estimate binnen, lekker begin.
27kWh minder opgebracht dan vorig jaar in oktober.
Zeewolde, 14 * Solar Frontier 150s, 2100Wp, zuid, 45 graden hoek.
Het lopende jaar laat een lichte daling zien, maar dat is na een slechte oktober ook logisch.. op de eerste van november haal ik al meer dan 10% van de maand estimate binnen, lekker begin.
27kWh minder opgebracht dan vorig jaar in oktober.
Maand | Opbrengst | Efficiency |
okt-14 | 137,562 | 65,51 kWh/kWp |
sep-14 | 232,183 | 110,56 kWh/kWp |
aug-14 | 273,858 | 130,41 kWh/kWp |
jul-14 | 301,091 | 143,38 kWh/kWp |
jun-14 | 298,137 | 141,97 kWh/kWp |
mei-14 | 275,164 | 131,03 kWh/kWp |
apr-14 | 259,112 | 123,39 kWh/kWp |
mrt-14 | 267,865 | 127,55 kWh/kWp |
feb-14 | 108,273 | 51,56 kWh/kWp |
jan-14 | 72,541 | 34,54 kWh/kWp |
dec-13 | 72,199 | 34,38 kWh/kWp |
nov-13 | 71,248 | 33,93 kWh/kWp |
okt-13 | 164,767 | 78,46 kWh/kWp |
Zeewolde, 14 * Solar Frontier 150s, 2100Wp, zuid, 45 graden hoek.
[ Voor 0% gewijzigd door Lytsepier op 01-11-2014 16:05 . Reden: Augustus gecorrigeerd.. ]
De efficiency van aug 2014 klopt niet
Het was in Groningen een nogal grijze, druilerige maand. Opbrengst viel dan ook tegen tov PVGIS en vorig jaar. Systeem: 2360 Wp, 15 gr helling, ongeveer ZW, poly.
PVGIS: 48,34 kWh/kWp (vorig jaar dit ongeveer behaald, niet exact te zeggen ivm missen van 1 okt).
Okt 2014: 41,27 kWh/kWp (-14,6%).
Estimate voor dit jaar was echter eind sep al in de pocket, dat scheelt weer.
Leuk om te zien dat het systeem enige huizen verder (45 gr helling, poly, zelfde richting) nu eindelijk weer meer dan ons systeem gaat produceren, qua kWh/kWp. Echter vanaf lente t/m sep zaten wij hoger. Al met al zal het wrs niet heel veel uitmaken.
PVGIS: 48,34 kWh/kWp (vorig jaar dit ongeveer behaald, niet exact te zeggen ivm missen van 1 okt).
Okt 2014: 41,27 kWh/kWp (-14,6%).
Estimate voor dit jaar was echter eind sep al in de pocket, dat scheelt weer.
Leuk om te zien dat het systeem enige huizen verder (45 gr helling, poly, zelfde richting) nu eindelijk weer meer dan ons systeem gaat produceren, qua kWh/kWp. Echter vanaf lente t/m sep zaten wij hoger. Al met al zal het wrs niet heel veel uitmaken.
There's nothing moister than an oyster.
Set 1:
Eerste volle maand oktober:
3510Wp, zzo, 20 graden: 47kWh/kWp
rot maand
Set 2:
650Wp, zzw, 10 graden: 36kWh/kWp
Merkt wel dat t hard achteruit gaat.
Eerste volle maand oktober:
3510Wp, zzo, 20 graden: 47kWh/kWp
rot maand
Set 2:
650Wp, zzw, 10 graden: 36kWh/kWp
Merkt wel dat t hard achteruit gaat.
Alblasserdam
Oktober 2014
ZO 151 kWh = 46 kWh/kWp (3285 Wp op Omnik 3k)
NW 12 kWh = 13 kWh/kWp (880 Wp op Steca 500)
Laat de winter snel over zijn
November begint wel lekker, nu al 11% van mij estimate binnen
Oktober 2014
ZO 151 kWh = 46 kWh/kWp (3285 Wp op Omnik 3k)
NW 12 kWh = 13 kWh/kWp (880 Wp op Steca 500)
Laat de winter snel over zijn
November begint wel lekker, nu al 11% van mij estimate binnen
[ Voor 17% gewijzigd door drielp op 01-11-2014 18:09 ]
Yep, mooi dagje
Nr 1 zuid holland en 409% van mijn dag estimate
Mijn paneelverhuizing begint vruchten af te werpen, in de middag veel langer vermogen doordat de piek schaduw veel later begint, blij dat ik het gedaan heb.
Nr 1 zuid holland en 409% van mijn dag estimate
Mijn paneelverhuizing begint vruchten af te werpen, in de middag veel langer vermogen doordat de piek schaduw veel later begint, blij dat ik het gedaan heb.
Dit topic is gesloten.