en wat noordelijker nog veel meer.....alkmaar schagen denhelder
Hier vandaag ook 1 jaar productie.
Opbrengst 2240 kWh op 2500wp = 896kWh/kWp
30gr dakhelling op 225gr Z-West en geen schaduw.
Ik was uitgegaan van 800 kWh/kWp dus ben zeer tevreden.
Beste dag was 20 april met 6.25 kWh/kWp
Opbrengst 2240 kWh op 2500wp = 896kWh/kWp
30gr dakhelling op 225gr Z-West en geen schaduw.
Ik was uitgegaan van 800 kWh/kWp dus ben zeer tevreden.
Beste dag was 20 april met 6.25 kWh/kWp
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Hier ook, trouwens. Maar dat was ook een all time high.
Ook niet vreemd met een paar kilometer afstand
Ook niet vreemd met een paar kilometer afstand
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
En weer in de middag hier in het zuid westen, de hele dag flink bewolkt en dan eind van de middag en avond strak blauw, dat zou best wel een uur of 5 eerder mogen. 
Beetje jammer voor de oost en zuid setjes, west zal wel als een speer gaan deze maand.
Beetje jammer voor de oost en zuid setjes, west zal wel als een speer gaan deze maand.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het hele jaar mag ik wel zeggen. Op de 3e verjaardag van mijn Sunnyboy 2500, gelegen op west met 2900 Wp aan panelen:
1e jaar: 2500 kWh
2e jaar: 2501 kWh
3e jaar: 2730 kWh
Of hij is ingespeeld/ingebrand natuurlijk, maar echt een bizar verschil imho.
Verwijderd
voor het eerst in 6 jaar ligt mijn pal oost toch nog iets voor op west, het is maar 62kWh
de sets zijn identiek en exact oost en west
de sets zijn identiek en exact oost en west
De cumulatieve jaaropbrengst op 18 augustus 2013 is bij mij nu al voorbij de cumulatieve opbrengst op 31 augustus 2012 en bijna gelijk aan die van 31 augustus 2011.Roamor schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:37:
[...]Het hele jaar mag ik wel zeggen. Op de 3e verjaardag van mijn Sunnyboy 2500, gelegen op west met 2900 Wp aan panelen:
A'dam PVOutput
Afgelopen week ging het niet echt geweldig, maar misschien gaat het komende week weer beter. Augustus kan nog altijd goed scoren.Rol-Co schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:10:
En weer in de middag hier in het zuid westen, de hele dag flink bewolkt en dan eind van de middag en avond strak blauw, dat zou best wel een uur of 5 eerder mogen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bij jouw set echt duidelijk dus, het valt me hier ook op dat we al veel van zulke dagen gehad hebben, nou weet ik niet of je in de buurt van gouda zit maar als dat zo is klopt het wel dus.Roamor schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:37:
[...]
Het hele jaar mag ik wel zeggen. Op de 3e verjaardag van mijn Sunnyboy 2500, gelegen op west met 2900 Wp aan panelen:
Eric-pvt heeft die ervaring weer niet zo te zien.
Mooie van deze tijd is wel dat het lekker max omvormer loopt als er zon op komt.
De laatste 10 dagen is het weer kwakkelen geblazen, West of niet. De zon mag nu wel weer eens echt gaan schijnen...
Verwijderd
Waar woon jij ongeveer?
Ik woon in het midden van de provincie Zeeland en ik mag zeker niet klagen. Het ging de afgelopen dagen prima met de zon :
Ik woon in het midden van de provincie Zeeland en ik mag zeker niet klagen. Het ging de afgelopen dagen prima met de zon :
Vandaag de jaar target van 1250 kWh overschreden, terwijl ik nog een aantal weken te gaan heb tot 10 september.
Ondanks dat ik dus wel de target gehaald heb vraag ik toch af of het niet beter kan op een iets meer naar het noorden georienteerd systeem op het westen van 2 kWp.
Om een voorbeeld te geven.
Het systeem van Zon@deWetering ligt hier een paar honderd meter vandaan. Zijn systeem ligt op het zuiden, (schuin dak)
Toch presteert zijn systeem in de avond minstens hetzelfde als mijn systeem. Terwijl mijn systeem dan recht in de zon kijkt.
Dat is goed te zien als je de twee systemen in PvOutput over elkaar legt.
Kan iemand daar iets nuttigs over zeggen?
Ondanks dat ik dus wel de target gehaald heb vraag ik toch af of het niet beter kan op een iets meer naar het noorden georienteerd systeem op het westen van 2 kWp.
Om een voorbeeld te geven.
Het systeem van Zon@deWetering ligt hier een paar honderd meter vandaan. Zijn systeem ligt op het zuiden, (schuin dak)
Toch presteert zijn systeem in de avond minstens hetzelfde als mijn systeem. Terwijl mijn systeem dan recht in de zon kijkt.
Dat is goed te zien als je de twee systemen in PvOutput over elkaar legt.
Kan iemand daar iets nuttigs over zeggen?
[ Voor 41% gewijzigd door Geurt-kun op 18-08-2013 23:57 ]
Je zit iets noordelijk van west, dat zie je goed aan de piek die je pas om 16u hebt op een dag als 4 juni.
Ik haalde een keer net geen 18KWh met 2350Wp op zuid, da's een groot verschil met je max van 12KWh.
Misschien is er nog ruimte voor extra- of grotere panelen, je omvormer zou 1600W moeten kunnen leveren en ik zie maar een enkele keer 1400W.
Ik haalde een keer net geen 18KWh met 2350Wp op zuid, da's een groot verschil met je max van 12KWh.
Misschien is er nog ruimte voor extra- of grotere panelen, je omvormer zou 1600W moeten kunnen leveren en ik zie maar een enkele keer 1400W.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@EnergieBewustZL: Mooie output, inderdaad. Ik zit ver weg in het Noorden. 
@Geurt-Kun: Wat is je dakhelling? Mijn eigen set (ook West) doet het geloof ik maar ietsje beter, verhoudingsgewijs.
@Geurt-Kun: Wat is je dakhelling? Mijn eigen set (ook West) doet het geloof ik maar ietsje beter, verhoudingsgewijs.
Dakhelling is 28 graden.
Zit jij ook op PvOutput?
Zit jij ook op PvOutput?
Nee, maar ik heb wel alle data in mijn eigen spreadsheet staan; dus als je wat wilt vergelijken, laat maar weten.
Mijn dakhoek is 48 graden en de zon gaat onder achter het huis van mijn buren, dus wat betreft is mijn set niet moeilijk te overtreffen...
Mijn dakhoek is 48 graden en de zon gaat onder achter het huis van mijn buren, dus wat betreft is mijn set niet moeilijk te overtreffen...
Het is nu duidelijk te zien dat de zon lager komt te staan. De NNO set verliest steeds meer terrein op de ZZW set
http://www.pvoutput.org/c...?sid=21296&sid1=16822&t=w
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ook opvallend dat er nu opeens een paar Belgen op de 1e pagina verschijnen, die hebben onze zon nu
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Paneeltjes bij PClop zijn gewassen zo te zien
(20u journaal)
http://www.pvoutput.org/i...419&sid=20319&dt=20130819
[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 19-08-2013 21:49 ]
Dat kan je goed aan de temperatuur zien, mooie dip
Nu maar hopen dat daar geen kelder vol water staat ...
Nu maar hopen dat daar geen kelder vol water staat ...
Dat is bij mij niet in de weekoverzichten te zien, maar wel in de maandoverzichtenrevolution-nl schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:39:
Het is nu duidelijk te zien dat de zon lager komt te staan. De NNO set verliest steeds meer terrein op de ZZW set
http://www.pvoutput.org/c...d=15095&sid1=2835&c=0&t=m
In juni slechts 15,68% minder opbrengst op NNW t.o.v. ZZO. In augustus is het verschil alweer opgelopen tot ruim 37%. In januari bijna 70% verschil...
Edit: Zoals het nu lijkt zal de jaaropbrengst op ongeveer 580 kWh/kWp uitkomen, precies de 60% t.o.v. mijn ZZO installatie die ik op basis van het instralingsdiagram had verwacht.
[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 20-08-2013 09:57 ]
šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hier ook, de 5 graden (maximaal) set word steeds minder, de 45 graden steeds meer.revolution-nl schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:39:
Verwijderd
maar de start en de stop is bij mij alweer meer dan een uur ingekort,
samen is dat toch alweer ineens dik 2,5 uur 1000Wac minder ... grrr
Ja ook ja, al heeft dat op pal zuid nu nog maar een klein effect.Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:56:
maar de start en de stop is bij mij alweer meer dan een uur ingekort,
BĆjna

šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Mooi, ook duidelijk waar het mooie weer vandaag was, niet hier iedergeval
Atm nog 25W in de stromende regen.
Ze zijn nog nooit zo schoon geweest, en had de kelder net weer droog van de vorigeDre schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:48:
Paneeltjes bij PClop zijn gewassen zo te zien(20u journaal)
hoosbui ( week of 5 geleden )

Ik heb toch liever een dun laagje stof en zon dan schone panelen en regen. Deze maand word toch een flink stuk minder dan Juli. Zelfs als de resterende dagen wolkenloos zijn haal ik het niet meer in.
Ach, het jaarverbruik is nu wel zo'n beetje binnen op de ferraris, ik mag eigenlijk niet klagen.
De rest is winst, hopelijk weer 0,24 ct/kWh
@Anton, lekker dagje in het noorden gisteren. Mooie score....
Ach, het jaarverbruik is nu wel zo'n beetje binnen op de ferraris, ik mag eigenlijk niet klagen.
De rest is winst, hopelijk weer 0,24 ct/kWh
@Anton, lekker dagje in het noorden gisteren. Mooie score....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Hier al 3,400 kWh binnen.Volgens mij is het nog zomer,maar in Januari heb ik betere dagen gehad.
Het lijkt wel winter inderdaad, hoogste vandaag is 745W , het zuiden heeft het niet zo best in aug.Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 14:33:
Hier al 3,400 kWh binnen.Volgens mij is het nog zomer,maar in Januari heb ik betere dagen gehad.
Ik mag hier niet klagen. Ik sta momenteel alweer op 1 en 4 in de Tweakers live output op pvoutput.org. Ik zit momenteel op 94% van de opbrengst t.o.v. de bizar goede augustusmaand van vorig jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 25-08-2013 15:26 ]
Nu op 0,89 kWh/kWp , zegt genoeg denk ik hoe mooi het is.antonboonstra schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:25:
Ik mag hier niet klagen. Ik sta momenteel alweer op 1 en 4 in de Tweakers live output op pvoutput.org. Ik zit momenteel op 94% van de opbrengst t.o.v. de bizar goede augustusmaand van vorig jaar.
Edit:
Toch op 108% van vorig jaar omgerekend met de systeem grootte, maar was wel een slechtere hoek en plek.
Ach nog 200kWh en het jaarverbruik is weer binnen, dat moet te doen zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 25-08-2013 16:05 ]
De estimate voor augustus heb ik al binnen, de rest is winst 
Vandaag is ook hier een suffe dag

Estimate kan ook te laag zijn, wat heb je aangehouden.Speedy-Andre schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:42:
De estimate voor augustus heb ik al binnen, de rest is winst
Hij staat op 2100KWh per jaar, volgens een berekening zou ik in augustus dan 252KWh moeten doen.Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:46:
[...]
Estimate kan ook te laag zijn, wat heb je aangehouden.
Echter zit ik sinds maart steevast ruim boven de estimate, in die zin zou je hem te laag kunnen vinden.
Zonder geschiedenis weet je niet wat een normale estimate is dus ik ga uit van 2100KWh tot 11 december.
Verwijderd
Volgens een berekening via pvoutput is mijn estimate rond 542
Op dit moment zit ik op 536,7
Als ik Speedy dan terug reken kom ik voor hem op circa 235.
Maar goed,Geen dag is het zelfde,laat staan een jaar.
Misschien is mijn estimate wel te laag.Voordeel is dan wel dat je er altijd overheen komt
Op dit moment zit ik op 536,7
Als ik Speedy dan terug reken kom ik voor hem op circa 235.
Maar goed,Geen dag is het zelfde,laat staan een jaar.
Misschien is mijn estimate wel te laag.Voordeel is dan wel dat je er altijd overheen komt
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2013 18:49 ]
Ik heb ze volgens het provinciaal gemiddelde de afgelopen 10 jaar maar inmiddels wel schaduw gekregen van een dakkapel helaas, toch houd ik een 2891 op jaarbasis aan voor zuid.
Volgens mij vallen je dakkapel verliezen nog wel mee tot nu toe. Volgens mij had je zelf erger gedacht, of niet?
http://www.pvoutput.org/i...2038&sid=9982&dt=20130823 + Insolation
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 25-08-2013 19:36 ]
Dat was het welDre schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:28:
Volgens mij vallen je dakkapel verliezen nog wel mee tot nu toe. Volgens mij had je zelf erger gedacht, of niet?
http://www.pvoutput.org/i...2038&sid=9982&dt=20130801 + insolation
En daar stond de zon nog hoger.
Ik heb de mazzel dat het 100wp paneeltjes zijn in landscape en de diodes hun werk doen, dat icm met de stecagrid gaat het acceptabel zonder ze te verleggen. Misschien later nog doen.
Dus niet zonder moeite, de piko had er veel last van, de effekta niet maar een beetje verlies over de rest van de dag heft de winst van 2 strings niet op, de steca gaat echt super.
En ik ben nog steeds vol verbazing over mijn produktie.
Op basis van sunny design heb ik voor mijn ligging, helling, soort panelen en mijn verbruik, het aantal panelen gelegd.
Dat programma deugt dus van geen kant. Zo ik hier lees is dit niet eens topjaar voor pv en ik hoef nu nog maar 10% extra binnen te harken tot eind februari om die prognose te halen.
Ipv wellicht met een goede zomer wat over en met een slechte zomer wat tekort, zit ik nu met het luxe probleem van heel veel over.
Ik wacht met smart op de uitwerking van het energieakkooord om te kiezen wat met dat overschot te doen.
Op basis van sunny design heb ik voor mijn ligging, helling, soort panelen en mijn verbruik, het aantal panelen gelegd.
Dat programma deugt dus van geen kant. Zo ik hier lees is dit niet eens topjaar voor pv en ik hoef nu nog maar 10% extra binnen te harken tot eind februari om die prognose te halen.
Ipv wellicht met een goede zomer wat over en met een slechte zomer wat tekort, zit ik nu met het luxe probleem van heel veel over.
Ik wacht met smart op de uitwerking van het energieakkooord om te kiezen wat met dat overschot te doen.
Het eerste jaar zonnepanelen zit erop voor ons. 26 augustus 2012 gingen ze live, 1440Wp.
Inmiddels hebben ze 1406kWh binnengehaald. Dat is dus 0,976kWh/kWp/jaar. Hopen dat dat de komende 29 jaar zo blijft
Ik was uitgegaan van 0,85 of zo, maar blijkbaar was het een goed jaar.
Edit: 0,976kWh/Wp/jaar dus
of 976kWh/kWp/jaar
Inmiddels hebben ze 1406kWh binnengehaald. Dat is dus 0,976kWh/kWp/jaar. Hopen dat dat de komende 29 jaar zo blijft
Edit: 0,976kWh/Wp/jaar dus
[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 26-08-2013 11:49 ]
Volgens mij heb je 976 kWh binnen gehaald per kWp
Wat is je hoek en je orientatie van je panelen dan? En waar woon je?
Een prima opbrengst. Ik zat over dezelfde periode op 962 kWh/kWp. Als ik naar mijn gemiddelde jaaropbrengst kijk, ligt die op 951 kWh/kWp. Dus op zich was afgelopen periode niet extreem veel zonniger dan anders.woekele schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 06:09:
Het eerste jaar zonnepanelen zit erop voor ons. 26 augustus 2012 gingen ze live, 1440Wp.
Inmiddels hebben ze 1406kWh binnengehaald. Dat is dus 0,976kWh/kWp/jaar. Hopen dat dat de komende 29 jaar zo blijftIk was uitgegaan van 0,85 of zo, maar blijkbaar was het een goed jaar.
Ook als ik kijk naar de site van Sideria dan lag de jaaropbrengst van aug 2012 t/m jul 2013 maar iets (0,5%) hoger dan het gemiddelde over 2004-2013.
Bij mij zit ook het eerste zonne jaar erop:
963 kWh opgehaald met 1200Wp, met een hoek van 30 graden op platdak (zuiden), s'ochtend wat schaduw van een boom en ook nog een paar dagen misgelopen door kapotte omvormer.
Niet heel slecht maar ook niet supergoed. Had zelf gerekend op 1000+. Heb voor de zomer de panelen nog iets meer uitelkaar gelegd waardoor ik in de winter minder schaduw zou moeten hebben dus misschien gaat dit nog wat schelen.
963 kWh opgehaald met 1200Wp, met een hoek van 30 graden op platdak (zuiden), s'ochtend wat schaduw van een boom en ook nog een paar dagen misgelopen door kapotte omvormer.
Niet heel slecht maar ook niet supergoed. Had zelf gerekend op 1000+. Heb voor de zomer de panelen nog iets meer uitelkaar gelegd waardoor ik in de winter minder schaduw zou moeten hebben dus misschien gaat dit nog wat schelen.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
800 kWh/kWp is voor een zuidsysteem met een ideale hoek een niet heel goede score. Winter opbrengsten zijn marginaal vergeleken met de Mei/Jun/Jul maanden. Je kan beter kijken wat je in dĆe maanden laat liggen dan winter optimalisatie.
Nooit exact gemeten, maar ik schat 45graden hoek en orientatie ZW. Ze liggen bij mijn ouders op het dak in noordelijke punt van provincie Groningen (bijna in de Eemshaven).Barrycade schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:25:
Volgens mij heb je 976 kWh binnen gehaald per kWpWat is je hoek en je orientatie van je panelen dan? En waar woon je?
Mijn eigen huis is huur en monumentaal. Net een huis gekocht (niet monumentaal) en nu is de subsidie op
[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 26-08-2013 11:52 ]
@Barrycade
Heb je gelijk in maar om het omhoog te krijgen zal ik de boom bij de buren moeten omhakken. Dat gaat niet gebeuren.
Andere optie is om er nog een 300Wp paneel erbij te leggen dan zou me omvormer (omnik 1,5) ook beter in zijn sweetspot komen. Nadeel alleen is dat dit paneel sneller in de schaduw zal vallen waardoor die de andere panelen weer naar beneden zal trekken.
Heb je gelijk in maar om het omhoog te krijgen zal ik de boom bij de buren moeten omhakken. Dat gaat niet gebeuren.
Andere optie is om er nog een 300Wp paneel erbij te leggen dan zou me omvormer (omnik 1,5) ook beter in zijn sweetspot komen. Nadeel alleen is dat dit paneel sneller in de schaduw zal vallen waardoor die de andere panelen weer naar beneden zal trekken.
Nu weet ik niet welke panelen je hebt, maar de 300WP panelen die ik even snel heb gevonden hebben een Max voltage van 38V. Bij paneeltemperaturen van 60 graden zak je dan onder je V MPP (120V) van je Omnik. Dus heb je niet te weinig voltagein de zomer?
[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 26-08-2013 13:30 ]
Voltage loopt van rond de 120 tot 170 en start netjes op als er zon/licht genoeg is. Temp. komt naar mijn idee nooit boven de 40 graden maar heb niet het hele jaar bekeken.
Probleem is meer dat hij pas laat begint the stampen. Vandaag had ik pas om 10.15 uur 600W en dan stijgt hij ook goed door. Om 10.00 had ik 85W en hij ging al aan om 7:15 met 6W.
Dus moet ff midden in de nacht die boom omzagen, valt niet op denk ik
Probleem is meer dat hij pas laat begint the stampen. Vandaag had ik pas om 10.15 uur 600W en dan stijgt hij ook goed door. Om 10.00 had ik 85W en hij ging al aan om 7:15 met 6W.
Dus moet ff midden in de nacht die boom omzagen, valt niet op denk ik
Boom omzagen zal zeker helpen, alleen niet met de relatie met je buren 
Nog nooit boven de 40 graden geloof ik niet.
Met dagen >25-30 graden en een zonnetje zal een paneel al snel rond de 60-65 graden zitten. Net zoals mijn panelen dat zitten. Mijn 7 panelen zitten normaal op 270V maar met een temp van 25 graden en een zonnetje geven ze maar +/-200V.
Maar welke panelen heb je dan? Want als je panelen echt op pal zuid liggen met optimale hoek (30 graden) moet er toch meer uit te peuteren zijn dan 800kWh/kWp?
Nog nooit boven de 40 graden geloof ik niet.
Met dagen >25-30 graden en een zonnetje zal een paneel al snel rond de 60-65 graden zitten. Net zoals mijn panelen dat zitten. Mijn 7 panelen zitten normaal op 270V maar met een temp van 25 graden en een zonnetje geven ze maar +/-200V.
Maar welke panelen heb je dan? Want als je panelen echt op pal zuid liggen met optimale hoek (30 graden) moet er toch meer uit te peuteren zijn dan 800kWh/kWp?
Ik heb een eenvoudige temp. sensor onder een paneel geplakt en die komt regelmatig boven de 50 graden.
Voor een beter (en remote) beeld ben ik van plan om m'n Raspberry pi uit te rusten met 'one wire' sensors zodat ik de boel kan loggen en weergeven.
Voordeel is dat de sensors bijna niets kosten en dat je maar 1 snoer naar de Rpi hoeft te trekken
Voor een beter (en remote) beeld ben ik van plan om m'n Raspberry pi uit te rusten met 'one wire' sensors zodat ik de boel kan loggen en weergeven.
Voordeel is dat de sensors bijna niets kosten en dat je maar 1 snoer naar de Rpi hoeft te trekken
2 denk ik of wil je geen buitentemp er bij? 1 telefoon of netwerk kabel er naar toe en je hebt voldoende voor al je wensen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:38:
Ik heb een eenvoudige temp. sensor onder een paneel geplakt en die komt regelmatig boven de 50 graden.
Ik heb 4 'blokken' met panelen, misschien voorzie ik ze alle 4 van een sensor, leuk als ik ook heaters er onder zet want dan kan ik het effect een beetje meten. Ik vond heaters voor nog geen tientje per stuk.
Nu ik de onderkant van de panelen heb gezien (lijkt wel kunststof of pvc) twijfel ik over warmtelinten.
Bij een fel zonnetje zie ik licht rondom de cellen onder een paneel.
Met een weerstation meet ik de temperatuur op het dak al (zit op de windmeter).
Nu ik de onderkant van de panelen heb gezien (lijkt wel kunststof of pvc) twijfel ik over warmtelinten.
Bij een fel zonnetje zie ik licht rondom de cellen onder een paneel.
Met een weerstation meet ik de temperatuur op het dak al (zit op de windmeter).
Zo, eerste mijlpaal gehaald hier, precies ƩƩn jaar productie op mijn 2760Wp setje op de dag af en precies 2700kWh binnen gehaald.
Ik ben een meer dan happy camper met dit resultaat, beduidend meer dan waar ik op gerekend had.
Ik ben een meer dan happy camper met dit resultaat, beduidend meer dan waar ik op gerekend had.
1-wire is een bus protocol, de digitale sensors hebben een uniek serienummer en je kunt er meerdere parallel aansluiten aan hetzelfde draadje!Rol-Co schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 07:24:
[...]
2 denk ik of wil je geen buitentemp er bij? 1 telefoon of netwerk kabel er naar toe en je hebt voldoende voor al je wensen.
Da's het handige er van, ik bestel een stuk of wat sensors met 3m snoer er aan en knoop ze dan aan elkaar.Mr-Leo schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:27:
[...]
1-wire is een bus protocol, de digitale sensors hebben een uniek serienummer en je kunt er meerdere parallel aansluiten aan hetzelfde draadje!
Op Ebay worden ze per 5 stuks aangeboden, dan ben ik in een keer klaar.
Binnenkort ontvang ik een breadboard, een 2-regelig display, een zwikje snoertjes, een losse sensor met 1m snoer en een setje met een IR remote.
Alles zit met een brede bandkabel op de Rpi.
Tegelijk wil ik de pulsen van een KWhmeter uitlezen, daar is volgens mij slechts een pull-up weerstandje voor nodig (open collector output).
Nu gebruik ik nog een camera om de KWhmeter op afstand uit te lezen, straks doet de Rpi dat
Inmiddels is het ongeveer 9,5 maanden geleden dat hier de panelen lagen. Hoogste tijd voor een blik op mijn elektriciteitsmeter, hoe staat het met de Saldering...
Gebruikt uit het net:

Teruggeleverd aan het net:

Oeps...
Gebruikt uit het net:

Teruggeleverd aan het net:

Oeps...
Vandaag de norm gehaald voor augustus.
Maar we hebben nog 3 dagen..
Mooi rendement Hautessa
Maar we hebben nog 3 dagen..
Mooi rendement Hautessa
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
hautessa rules !
ik sta op de ferraris op -4220 dan is er dus al gesaldeert
ik heb met greenchoice overlegd dit jaar maar niet af te rekenen,
en dat was akkoord, ik ga het namelijk verstoken in een learning curve met de warmtepomp,
en daar heb ik dus een 5 megawatties voor in stock, voor knoeiwerk en een cop van 1 5000 uur lang
ik zeg dat gaat lukken
ik heb met greenchoice overlegd dit jaar maar niet af te rekenen,
en dat was akkoord, ik ga het namelijk verstoken in een learning curve met de warmtepomp,
en daar heb ik dus een 5 megawatties voor in stock, voor knoeiwerk en een cop van 1 5000 uur lang
ik zeg dat gaat lukken
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2013 21:08 ]
Toevallig! Hier ook, de rest is wat extra voor de slechte maanden.Schinnen-groen schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 20:20:
Vandaag de norm gehaald voor augustus.
Maar we hebben nog 3 dagen..![]()
Mooi rendement Hautessa
Staat ie al bijna op 0 en dan bedoel ik echt op 0Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:07:
hautessa rules !
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Afgelopen dinsdag door de estimate van Aug gegaan. Deze augustus maand toch alweer voorbij de 400 kWh!! Zit goed op schema om voor de winter al door de 3MWh te gaan
https://untappd.com/user/OzzBier
Die helemaal in de kop van NH wonen rekenen we niet mee he, weet je dat ?nickvanozzie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 07:59:
Afgelopen dinsdag door de estimate van Aug gegaan. Deze augustus maand toch alweer voorbij de 400 kWh!! Zit goed op schema om voor de winter al door de 3MWh te gaan
Gaat erg hard bij jou voor 3kWp!
We zijn het gewend om overgeslagen te worden in Den Helder! Alle Duitsers die ons stadje alleen maar gebruiken om zo snel mogelijk door heen te karren op weg naar TexelRol-Co schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:15:
[...]
Die helemaal in de kop van NH wonen rekenen we niet mee he, weet je dat ?![]()
Gaat erg hard bij jou voor 3kWp!
Gaat zeker hard hier. Dat is dan wel weer een voordeel van de zonnigste plaats van 2013 (tot nu toe).
Verwijderd
effe gekeken, nog 201kWh en dan is alle stroom sinds ophangen (2003) erop gesaldeertSpeksteenkachel schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:10:
[...]
Staat ie al bijna op 0 en dan bedoel ik echt op 0
maar dat gaat niet gebeuren, we gaan hopelijk lekker langzaam omhoog met de warmtepomp
/me profiteert lekker mee van de zonuren in den helder
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2013 20:00 ]
Het is jullie gegund hoor. In Zuid-Holland moeten we het gewoon doen met een beetje minder zon. Het is niet anders.nickvanozzie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:53:
[...]
We zijn het gewend om overgeslagen te worden in Den Helder! Alle Duitsers die ons stadje alleen maar gebruiken om zo snel mogelijk door heen te karren op weg naar Texel![]()
![]()
Gaat zeker hard hier. Dat is dan wel weer een voordeel van de zonnigste plaats van 2013 (tot nu toe).
http://www.zonuren.nl/nederland.html
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ha ha top, zou anders wel leuk staan op de Ferraris al die nullenVerwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:59:
effe gekeken, nog 201kWh en dan is alle stroom sinds ophangen (2003) erop gesaldeert
Scheelt maar 122 uurdrielp schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:54:
[...]
Het is jullie gegund hoor. In Zuid-Holland moeten we het gewoon doen met een beetje minder zon. Het is niet anders.
http://www.zonuren.nl/nederland.html
Edit:
Vandaag in noordholland geweest en lekker weer daar + stevig windje, dat doet ook veel denk ik, al was dit wel op de afsluitdijk waar het helemaal open is.
[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 30-08-2013 01:01 ]
Tussen de bebouwing vond ik de wind wel meevallen. Maar wij zijn dan ook standaard windkracht 3 gewend.
Wel een lekker weertje inderdaad, weer een dagje 15+ kWh erbij geboekt. Paneeltjes zijn niet boven de 47.7 graden gekomen, niet heul warm dus.
's avonds ook een heerlijk tennisweertje, leuk potje dubbelen gewonnen. Maar das natuurlijk wel geheel offtopic.
's avonds ook een heerlijk tennisweertje, leuk potje dubbelen gewonnen. Maar das natuurlijk wel geheel offtopic.
[ Voor 21% gewijzigd door OzzieMann op 30-08-2013 08:03 ]
Inmiddels is het augustusrecord (aug '12) ook gesneuveld. Augustus 2013 staat nu op de eerste plaats van de afgelopen 5 jaar. Benieuwd waar we morgen op uitkomen.
A'dam PVOutput
Grappig!ericplan schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:02:
Inmiddels is het augustusrecord (aug '12) ook gesneuveld. Augustus 2013 staat nu op de eerste plaats van de afgelopen 5 jaar. Benieuwd waar we morgen op uitkomen.
Sinds gisteravond geldt hier exact hetzelfde
En ik hoorde net op de radio dat het volgende week weer gaat vlammen.
Edit: kleine correctie. Augustus 2012 heeft nog steeds het record. Had de bril niet op..
[ Voor 11% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-08-2013 14:49 ]
Is niet vreemd
<quote>
De zon scheen gemiddeld over het land circa 670 uur tegen 608 uur normaal. Daarmee was het een zonnige zomer. Vooral juli en augustus waren zonnig, juni was wat minder zonnig.
bron: http://www.knmi.nl/cms/co..._was_warm_droog_en_zonnig
<quote>
Is toch rond de 10% meer zon uren.
73's
<quote>
De zon scheen gemiddeld over het land circa 670 uur tegen 608 uur normaal. Daarmee was het een zonnige zomer. Vooral juli en augustus waren zonnig, juni was wat minder zonnig.
bron: http://www.knmi.nl/cms/co..._was_warm_droog_en_zonnig
<quote>
Is toch rond de 10% meer zon uren.
73's
[ Voor 14% gewijzigd door pa3eia op 30-08-2013 14:24 ]
Augustus 2012 is m'n allerbeste maand tot nu toe.
Tenzij ik morgen 30 kWh ga binnenharken, maar dat gaat niet gebeuren
Woon niet ver van je af, en juli 2013 was mijn beste maand (sinds begin juni 2012)...Speksteenkachel schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:35:
Augustus 2012 is m'n allerbeste maand tot nu toe.
Ik zou nog 5,97 kWh/kWp moeten halen om augustus vorig jaar te verslaan. Met nog een paar uurtjes en een dag te gaan, wordt 'm dat niet meer denk ik. Juni 2010 staat bij mij nog bovenaan als beste maand ooit, met vlak daar achter juli 2010 en juli 2013. In ieder geval een prima augustus maand 

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 30-08-2013 15:59 ]
Verwijderd
Als ik morgen nog even 10kWh kan binnenharken ga ik juni 2013 verslaan.Weer zou morgen wel minder mooi zijn,dus ik ben benieuwd
Apr , mei, juni 2013 voorbij, juli nog niet dan zou hij er 15 moeten doen morgen, denk het niet.
Prima maand opzich, al was het in het zuiden niet top.
Ik moet nog 25 kWh binnen harken morgen om Juli te verslaan. Wordt hem niet.
Ik weet niet hoeveel "zuid" in jouw "het zuiden" zit, maar hier is augustus niet echt tegengevallen.Rol-Co schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:54:
Apr , mei, juni 2013 voorbij, juli nog niet dan zou hij er 15 moeten doen morgen, denk het niet.
Het zit nu tussen augustus 2011 en augustus 2012 in.
Zuid holland ongeveerSchinnen-groen schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:07:
[...]
Ik weet niet hoeveel "zuid" in jouw "het zuiden" zit, maar hier is augustus niet echt tegengevallen.![]()
Het zit nu tussen augustus 2011 en augustus 2012 in.
Van wat ik gezien heb hadden we niet veel geluk, vaak een dikke strook bewolking boven zh, maar toch was aug niet slecht of zo maar minder dan midden of noorden.
Wow, zo zie je maar hoeveel zuid we in Nederland hebbenRol-Co schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:25:
[...]
Zuid holland ongeveer![]()
Van wat ik gezien heb hadden we niet veel geluk, vaak een dikke strook bewolking boven zh, maar toch was aug niet slecht of zo maar minder dan midden of noorden.
Hier in "down under" hadden we ook niet echt te klagen. Als ik de grafiek van dit jaar goed interpreteer, zitten we op dit moment precies op de kWh/kWp-waarde van vorig jaar. Er mag nog wel iets bij want we zijn en beetje verwend met 2011
Vandaag wel een cadeautje zo aan het eind van de maand zeg, lekker hoor, windje er bij.
Doe me er nog een paar.....
Doe me er nog een paar.....
Zo, zal ik weer eens aftrappen
Abcoude, kop van Utrecht:
Februari: 45 Wh/ Wp
Maart: 91 Wh/ Wp
April: 122 Wh/ Wp
Mei: 122 Wh/ Wp
Juni: 130 Wh/ Wp
Juli: 149 Wh/ Wp
Augustus: 139 Wh/ Wp
Abcoude, kop van Utrecht:
- Effekta 5000 sinds 18-4-2013, daarvoor de Effekta 4200
- 4830 Wp
- ZZO, 170 graden
- 30 graden helling
Februari: 45 Wh/ Wp
Maart: 91 Wh/ Wp
April: 122 Wh/ Wp
Mei: 122 Wh/ Wp
Juni: 130 Wh/ Wp
Juli: 149 Wh/ Wp
Augustus: 139 Wh/ Wp
In Amsterdam 396,88kWh = 132,2kWh/kWp Een nieuw maandrecord. Wel weer last van schaduw in de namiddag.
A'dam PVOutput
Tja, nu zet je precies de vetgedrukte eenheden verkeerd Dre
Ik hou het bij 136,385Wh/Wp, beter dan juni en iets minder dan juli.
Het feest is nu wel voorbij hier, want de schaduw van een rij hoge bomen gaat meetellen
Ze zijn van de gemeente dus inkorten hoef ik niet te proberen (mij te hoog trouwens).
Ik hou het bij 136,385Wh/Wp, beter dan juni en iets minder dan juli.
Het feest is nu wel voorbij hier, want de schaduw van een rij hoge bomen gaat meetellen

Ze zijn van de gemeente dus inkorten hoef ik niet te proberen (mij te hoog trouwens).
Het was maar een kleine k
www.gitjesstroomfabriek.nl/pvhist/
Dik tevreden over augustus. 124,242Wh/Wp. Da's flink beter dan vorig jaar augustus. En -opvallend- ook beter dan mei en juni. Topper van 2013 blijft nu dus juli.
Jaarproductie nu 714,268 Wh/Wp. Ondanks een ruk-voorjaar lijkt het toch allemaal weer wat bij te trekken.
Dik tevreden over augustus. 124,242Wh/Wp. Da's flink beter dan vorig jaar augustus. En -opvallend- ook beter dan mei en juni. Topper van 2013 blijft nu dus juli.
Jaarproductie nu 714,268 Wh/Wp. Ondanks een ruk-voorjaar lijkt het toch allemaal weer wat bij te trekken.
Enschede, zuid dakhoek 45 gr.
Augustus 2013: 129,6 kWh/kWp
Augustus 2012: 137,4 kWh/kWp
Jan - Aug 2013: 735 kWh/kWp
Jan - Aug 2012: 785 kWh/kWp
Lopend jaaropbrengst 952 kWh/kWp
Nog een boel werk aan de winkel de laatste 4 maanden van 2013
Augustus 2013: 129,6 kWh/kWp
Augustus 2012: 137,4 kWh/kWp
Jan - Aug 2013: 735 kWh/kWp
Jan - Aug 2012: 785 kWh/kWp
Lopend jaaropbrengst 952 kWh/kWp
Nog een boel werk aan de winkel de laatste 4 maanden van 2013
[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-08-2013 22:05 ]
Op de valreep nog net augustus vorig jaar voorbij gegaan
.
Augustus 2013: 390,7 kWh (127,9 kWh/kWp)
Jaar 2013: 2281,3 (746,8 kWh/kWp)
Lopend jaar: 2818,0 kWh (922,4 kWh/kWp)
Augustus 2013: 390,7 kWh (127,9 kWh/kWp)
Jaar 2013: 2281,3 (746,8 kWh/kWp)
Lopend jaar: 2818,0 kWh (922,4 kWh/kWp)

3055 Wp op WZW met 18° hellingshoek in Woerden (live)
Op een halve kWh na het zelfde dan juli, 118,8 kWh/kWp.
Valt niet tegen, de laatste week deed veel.
Valt niet tegen, de laatste week deed veel.
Voor Augustus: 127,7 kWh/kWp
Iets minder dan in juli, maar toch zeker niet onaardig.
Opstelling is 45 graden zzzo
Iets minder dan in juli, maar toch zeker niet onaardig.
Opstelling is 45 graden zzzo
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Hoogeveen, 1755 W op carport zuid plat, + 2500 W op oost 35 graden vanaf febr
Totaal aug = 356 kWh
Jan: 7,4 kWh/kWp = alleen carport set
Feb: 21,3 kWh/kWp + uitbreiding op oost actief
Mrt: 56,8 kWh/kWp
Apr: 88,1 kWh/kWp
Mei: 96.7 kWh/kWp
Juni: 106,55 kWh/kWp
Juli: 120,7 kWh/kWp
Aug: 83,5 kWh/kWp in 25 dagen (omvormer is 6 dagen defect geweest)
Totaal aug = 356 kWh
Jan: 7,4 kWh/kWp = alleen carport set
Feb: 21,3 kWh/kWp + uitbreiding op oost actief
Mrt: 56,8 kWh/kWp
Apr: 88,1 kWh/kWp
Mei: 96.7 kWh/kWp
Juni: 106,55 kWh/kWp
Juli: 120,7 kWh/kWp
Aug: 83,5 kWh/kWp in 25 dagen (omvormer is 6 dagen defect geweest)
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Verwijderd
130 kWh/kWp hier in de achterhoek, lijkt me lang geen slechte opbrengst. De prognose (900 kWh/kWp/jaar) overdoe ik momenteel, 126%
Hier 117 en een beetje.
Ik ben wel jaloers op de 125 + opbrengsten, maar dat ga ik nooit halen met een OZO ligging.
Ik ben wel jaloers op de 125 + opbrengsten, maar dat ga ik nooit halen met een OZO ligging.
Hier de resultaten voor Zwijndrecht:
Juli 2013
Schuindak set, 235 graden WZW, 36 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 323,26 kWh (121% estimate)
Genormeerd: 117,12 kWh/kWp
2013 (vanaf 27 januari) staat nu op 1933 kWh, ofwel 700,3 kWh/kWp (82% van estimate)
Platdak setje, pal Zuid, 26 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 44,62 kWh (104% estimate)
Genormeerd: 106,23 kWh/kWp
Juli 2013
Schuindak set, 235 graden WZW, 36 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 323,26 kWh (121% estimate)
Genormeerd: 117,12 kWh/kWp
2013 (vanaf 27 januari) staat nu op 1933 kWh, ofwel 700,3 kWh/kWp (82% van estimate)
Platdak setje, pal Zuid, 26 graden hellingshoek.
Totaal opgewekt: 44,62 kWh (104% estimate)
Genormeerd: 106,23 kWh/kWp
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ook in Hattem weer een mooie maand. De laatste week van augustus was inderdaad prachtig 
3,12 kWp op een schuin dak, zuid.
Juni: 35,90 kWh/kWp (112,93 kWh) (11 dagen, 20-06 geplaatst)
Juli: 138,90 kWh/kWp (433,36 kWh)
Augustus: 129,73 kWh/kWp (404,77 kWh)
3,12 kWp op een schuin dak, zuid.
Juni: 35,90 kWh/kWp (112,93 kWh) (11 dagen, 20-06 geplaatst)
Juli: 138,90 kWh/kWp (433,36 kWh)
Augustus: 129,73 kWh/kWp (404,77 kWh)
Dit topic is gesloten.