A'dam PVOutput
10MWh, da's respectabel, eric!
Pffff, knap kerel! Ik zit te wachten totdat die Sunny Beam de 7 MWh aantikt (sinds 11-2011).ericplan schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 15:35:
http://m.flickr.com/#/pho...298295691/in/photostream/
10.000 kWh productie gepasseerd.
Maar dat gaat deze week gebeuren
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Bijna 100% van mijn verbruik dit jaar dus prima.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Sinds 25 mei 2010 heb ik 66,7% van mijn elektriciteitsverbruik zelf geproduceerd. Kijk ik naar afgelopen jaar (17 juli 2012 t/m 16 juli 2013) dan zit ik al op de 96,2%. Zal nog iets hoger worden, dus ik heb al wat gasverbruikers omgeruild voor elektriciteit (elektrisch koken, warmwater boiler in de keuken).
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 16-07-2013 18:32 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hmm, nog maar?antonboonstra schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:31:
Respect voor de 10 MWh productie! Ik produceer al sinds mei 2010, maar ben nog maar net de 3 MWh gepasseerd. Ben dan ook klein begonnen en langzamerhand uitgebreid.
Sinds 25 mei 2010 heb ik 66,7% van mijn elektriciteitsverbruik zelf geproduceerd. Kijk ik naar afgelopen jaar (17 juli 2012 t/m 16 juli 2013) dan zit ik al op de 96,2%. Zal nog iets hoger worden, dus ik heb al wat gasverbruikers omgeruild voor elektriciteit (elektrisch koken, warmwater boiler in de keuken).
Dat is de energie waarmee je op onze TV gratis 30.000 uur gratis TV kan kijken
Dat is de energie waarmee je 75.000 uur onze diepvries kunt latendraaien
Dat is de energie waarmee je onze woonkamer 66.700 uur onze woonkamer kan verlichten
Waarlijk toch geen slechte prestatie
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Maar het is vandaag ook zeker geen ideale dag geweest hier in het zuiden. De zon leek wel te schijnen maar was waterig en de lucht was meer wit dan blauw als je omhoog keek. Daarnaast was de temperatuur behoorlijk hoog (28 graden) wat te zien was in lagere voltages en dus ook minder opbrengst.
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 16-07-2013 20:47 ]
Ik weet niet waar je in het zuiden zat maar het was de betere hoek vandaag op buienradar te zien, en je 6,1 kWh/kWp zegt dat ook.ik222 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 20:46:
Vandaag op de eerste volledig dag heb ik 46 KWh opgewekt met mijn 7500 Wp installatie. Het piekvermogen dat ik gezien heb zat net iets onder de 6000 Watt.
Maar het is vandaag ook zeker geen ideale dag geweest hier in het zuiden. De zon leek wel te schijnen maar was waterig en de lucht was meer wit dan blauw als je omhoog keek. Daarnaast was de temperatuur behoorlijk hoog (28 graden) wat te zien was in lagere voltages en dus ook minder opbrengst.
Edit:
Zie ook
http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 16-07-2013 21:09 ]
Zie hier: top3 notering
http://pvoutput.org/outputs.jsp?o=gss&d=desc&df=20130716&dt=20130716&tid=426
Ik zat hier net onder Eindhoven, postcode 5554. Als je het zo bekijkt is het inderdaad zeker niet slecht in vergelijking met de anderen vandaag. Maar toch heb ik wel het idee dat er dagen zijn waarbij de opbrengst gewoon nog beter is. Maar ik besef me ook dat het waarschijnlijk nog meer dagen veel minder is hier in Nederland.Rol-Co schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 21:08:
[...]
Ik weet niet waar je in het zuiden zat maar het was de betere hoek vandaag op buienradar te zien, en je 6,1 kWh/kWp zegt dat ook.
Edit:
Zie ook
http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=426
Zodra mijn Raspberry binnen is zal ik met ook bij het tweakers.net team op PVOutput aansluiten
[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 16-07-2013 21:34 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
http://pvoutput.org/intra...380&gs=0&da=1&dt=20130717
Rond 11 uur komen de eerste 6 van de 8 panelen vrij maar liggen de voorste 2 nog in de schaduw van de dakkapel. Zo te zien komt het niet lekker van start zo, morgen optitrac maar weer eens aanzetten om te kijken of deze voor een uur gaat produceren.
In de Extended data zie ik pas om 13:00 de string spanning inzakken en het vermogen omhoog schieten. Dat zou moeten betekenen dat de eerste lus van een paneel vrij in de zon komt en de omvormer de draad oppakt.
Morgen meer!
[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 17-07-2013 15:04 . Reden: west ]
Ik heb zelf ook last van schaduw en heb een SMA. Die schaduw begint in oktober en loopt tot begin maart.databeestje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:04:
De opbrengst met alleen oost west valt me tot nog toe een beetje tegen, ik heb optitrac nu uit staan maar het ding is nou een beetje de draad kwijt.
Rond 11 uur komen de eerste 6 van de 8 panelen vrij maar liggen de voorste 2 nog in de schaduw van de dakkapel. Zo te zien komt het niet lekker van start zo, morgen optitrac maar weer eens aanzetten om te kijken of deze voor een uur gaat produceren.
In de Extended data zie ik pas om 13:00 de string spanning inzakken en het vermogen omhoog schieten. Dat zou moeten betekenen dat de eerste lus van een paneel vrij in de zon komt en de omvormer de draad oppakt.
Morgen meer!
Een jaartje zonder OptiTrac gehad omdat ik niet wist dat onze SMA deze aan boord had
Hier gaat die aan begin oktober en uit begin maart. Ik heb gezien wat het verschil is bij ons althans: flinke dips op de Sunny Beam.
Ook gedurende een aantal dagen gespeeld met de aan/uit knop. Je ziet echt wel verschil
Je post dit om 15:00 maar een west heeft toch zijn piek om 16:00 ? , dus het grootste stuk komt nog.databeestje schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:04:
De opbrengst met alleen oost west valt me tot nog toe een beetje tegen, ik heb optitrac nu uit staan maar het ding is nou een beetje de draad kwijt.
Morgen meer!
Edit
Bijna 7 kWh met 1,6 kWp is nog niet zo slecht denk ik voor vandaag, met schaduw en hoge hellingshoek.
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 17-07-2013 20:57 ]
https://untappd.com/user/OzzBier
Niet heel vreemd met zuidoost, maar je gaat lekker, hoe log je het systeem?DanTm schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:25:
ben toch wel tevreden met mijn setje, sta al de hele ochtend in de top efficiente (nederlandse systemen). http://pvoutput.org/live.jsp?o=gss&d=desc (Davanworld ESE)
ik snap dat het geweld van zuid nog moet komen, maar ten opzichte van de andere oost en zuid oost systemen doe ik het niet verkeerd volgens mij (en dan zit ik zelf op oost-zuidoost).Rol-Co schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:55:
[...]
Niet heel vreemd met zuidoost, maar je gaat lekker, hoe log je het systeem?
Ook andere dagen kom ik lekker mee, en dan heb ik nog een beetje schaduw in de ochtend.
Ik log met een Arduino (slimme meter + S0).
Zuid-Oost + 20 graden = in deze jaargetijden knallen..................... tot een uurtje of twee / half drieDanTm schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:25:
ben toch wel tevreden met mijn setje, sta al de hele ochtend in de top efficiente (nederlandse systemen). http://pvoutput.org/live.jsp?o=gss&d=desc (Davanworld ESE)
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 18-07-2013 12:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Yep, nadeel van pv, lachen in de zomer is huilen in de winter.... En andersom. De omvang is weer net te groot voor een tracker systeem.revolution-nl schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:31:
[...]
Zuid-Oost + 20 graden = in deze jaargetijden knallen..................... tot een uurtje of twee / half drie
Al zou ik het wel eens willen maken met 2 paneeltjes of zo en kijken wat de efficientie is.
Overigens zit ik niet op 20 graden dakhoek, maar 35
De linkerflank van de west curve laat ondanks het niet ideale weer een duidelijk verbetering zien. Er is minder sprake van een grote klif rond een uur of 2.
http://pvoutput.org/compa...0&df=20130717&dt=20130718
Volgend jaar met Tigo optimizers proberen wat dat uitmaakt.
Zijn beide dagen wel goed vergelijkbaar?databeestje schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:10:
[...]
De linkerflank van de west curve laat ondanks het niet ideale weer een duidelijk verbetering zien. Er is minder sprake van een grote klif rond een uur of 2.
http://pvoutput.org/compa...0&df=20130717&dt=20130718
Volgend jaar met Tigo optimizers proberen wat dat uitmaakt.
http://www.pvoutput.org/c...7&df=20130717&dt=20130718
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 18-07-2013 18:43 ]
Ja, tot op zekere hoogte wel, de zon was niet consistent deze en gister ochtend, deze was wel nadrukkelijk aanwezig en wierp schaduwen. Niet te veel difuus.Dre schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:39:
[...]
Zijn beide dagen wel goed vergelijkbaar?
http://www.pvoutput.org/c...7&df=20130717&dt=20130718
Het enige wat het duidelijk kan maken is helaas niet direct zichtbaar, dat zit in de extended data.
En dat is dus niet de default view van PVoutput
Kijk naar de lichtgroen lijn van de string spanning op beide dagen.
Zonder mpp scan, 's avonds om 19:20 weer aangezet, vandaar de dip daar (panelen *net* naast de dakkapel beschaduwd met late avondzon. Slechte timing van mij, maar ik had 3 bier op)
Met MPP scan
http://pvoutput.org/intra...380&gs=0&da=1&dt=20130718
Zoals je kan zien is om stipt 12:00 de zon over de nok van het 40 graden dakvlak en komen 6 van de 8 panelen, behalve de 2 voor de dakkapel, in de zon, maar onder grote hoek. Vanaf dat moment ziet de omvormer met de MPP scan dat er meer te halen valt op 180 Volt, Prima!
Daarna klimt deze langzaam omhoog naarmate de lussen per paneel 1 voor 1 bijschakelen.
Wat je hieruit duidelijk op kan maken is dat je met deze methode prima geheel of gedeeltelijk beschaduwde panelen op kan vangen. Een wondermiddel is het niet, ook geen hogere wetenschap.
Scheelt het? Absoluut. Tussen 12:00 en 13:00 wordt er meer geproduceerd dan er anders verloren zou zijn gegaan. De steile klif om 13:00 zonder MPP scan wordt veroorzaakt door het pas om 13:00 volledig vrij komen van de 2 voorste panelen onder de dakkapel. Jammer van die andere 6
Het gaat me niet om het (persoonlijk) gelijk krijgen of het voordragen van SMA omvormers, er zijn een aantal andere merken die het ook kun en doen. Het is inmiddels wel duidelijk dat dit verschil maakt in positief opzicht.
Ik denk niet dat de Micro omvormer jongens zich hier echt druk om maken, het verschil daar mee is nog veel te groot. Het is een mooi compromis, met een prijs uiteraard. De prijs is echter lager dan Micro omvormers of optimizers, maar hoger dan de huidige dozen schuiver Omniksol omvormers.
Dat is niets anders dan normale markt werking, denk ik. Als is het jammer dat een simpele firmware feature voor de micro controller op deze manier op de markt gebracht wordt. Ik heb het liever standaard in alle omvormers.
*Daar* worden mensen pas gelukkig van. Ik zie teveel optimistische installaties waarbij de plank misgeslagen wordt. Tuurlijk is de leverancier aansprakelijk in sommige gevallen, andere weer de klant die het perse zou wou.
Hier is het laatste woord nog niet over gesproken!
Stuur maar op, die heb ik niet. Wil ik best testen, als er een MC4 stekker aan zit dan past het.Dre schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 20:27:
Ik zie nu de spanningsgrafiek. Het toont inderdaad aan dat een standaard SMA uitermate beroerd presteert. Je zou het eens moeten proberen met een AEG of EFFEKTA omvormer
Ik zie aardig wat andere Almeerders in mijn kielzog
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
En vanmiddag is de Raspberry Pi afgeleverd dus vanaf vanavond wordt er ook live gelogd naar PVOutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=23733. Inmiddels heb ik met ook aangesloten bij het tweakers.net team
Volgens mij is dat nu opgelost, ik had niet gezien dat jij bij je system settings ook nog de tijdzone goed moet zetten.Speedy-Andre schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 22:36:
Je hebt een rare tijdzone op pvoutput, zon op/onder klopt niet echt
Bedankt voor het opletten
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 18-07-2013 22:42 ]
Let wel op dat je api key niet veranderd is door die setting, heb ik een keer gehad namelijk.ik222 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 22:42:
[...]
Volgens mij is dat nu opgelost, ik had niet gezien dat jij bij je system settings ook nog de tijdzone goed moet zetten.
Bedankt voor het opletten
@ databeestje
Laat ik het zo zeggen .. de spanning is de rose lijn ….
Beide dagen kan je NIET vergelijken met elkaar !!!!!!!
Zie tijd tussen 12:00 en 13:00
=====
Er is geen twijfel dat met de OptiTrack je met sma er meer er uit kan halen ( zonder was gewoon een foutje in HUN algoritme).
Andere merken doen het beter dan Sma .. mtb “scannen “
====
Nu terug naar 12 tot 13.
Tussen 12:05 en 12:45 is de spanning eigenlijk het zelfde !!! in beide dagen … alleen vermogen is anders ..
conclusie ( scheelt een boel opbrengst ) kan ik het niet zomaar me eens zijn met deze cijfers.
De vraag .. paneel spanning MPP hoeveel /aantal diodes ?? geeft aan of een bijpass diode geactiveerd is (ik weet niet de spanning..maar hier waarschijnlijke bevinding )
De met scann (18-7)min de zonder scan (17-7)
..................Volt...diode actief....vermogen
12:55PM...-5,3....misschien......295
12:50PM...-1,7....nee................258
12:45PM...-5,4....misschien......252
12:40PM...-2,8....nee................186
12:35PM.....0......nee................171
12:30PM....1,8....nee................137
12:25PM....1,8....nee..................50
12:20PM....4,6....misschien......128
12:15PM....2,8....nee.................-39
12:10PM....4.......misschien......100
12:05PM....5,1....misschien..........6
12:00PM..13,5....ZEKER...........-47
Dus om nu te zeggen dat “OptiTrack werkt” met deze cijfers ..
Tussen 12:05 en 12:40 is het spannings verschil minder dan 5,1Volt……
En die van 12:35 is helemaal mooi …. Zelfde spanning en toch 170W meer vermogen.
Met scanner aan geeft zo veel “meer vermogen”… komt toch gedeeltelijk bij de zon vandaan .
Ik denk dat 5Volt meer of minder maal zoveel stroom ( moet je even zelf uitrekkenen..)
Zoveel meer vermogen geeft ….
Stel 12:45 to 12:55 .. spanning max 5Volt … vermogen is 250W meer..
Dit betekend dat er een MEER stroom gaat lopen van 250W/5V =50 Ampere …
Dus je kan wel zeggen .. er klopt iets niet….. dat is een conclusie dit ik wel kan trekken .. ;-)
Misschien naast de OptiTrack ..maar een OptiSpanning en een OptiStroom vragen aan SMA.. lol
Meten is weten, daar ben ik altijd voorX21r schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 00:41:
Misschien naast de OptiTrack ..maar een OptiSpanning en een OptiStroom vragen aan SMA.
@ databeestje
=====
Er is geen twijfel dat met de OptiTrack je met sma er meer er uit kan halen ( zonder was gewoon een foutje in HUN algoritme).
Andere merken doen het beter dan Sma .. mtb “scannen “
====
Nu terug naar 12 tot 13.
Tussen 12:05 en 12:45 is de spanning eigenlijk het zelfde !!! in beide dagen … alleen vermogen is anders ..
conclusie ( scheelt een boel opbrengst ) kan ik het niet zomaar me eens zijn met deze cijfers.
De vraag .. paneel spanning MPP hoeveel /aantal diodes ?? geeft aan of een bijpass diode geactiveerd is (ik weet niet de spanning..maar hier waarschijnlijke bevinding )
De met scann (18-7)min de zonder scan (17-7)
..................Volt...diode actief....vermogen
12:55PM...-5,3....misschien......295
12:50PM...-1,7....nee................258
12:45PM...-5,4....misschien......252
12:40PM...-2,8....nee................186
12:35PM.....0......nee................171
12:30PM....1,8....nee................137
12:25PM....1,8....nee..................50
12:20PM....4,6....misschien......128
12:15PM....2,8....nee.................-39
12:10PM....4.......misschien......100
12:05PM....5,1....misschien..........6
12:00PM..13,5....ZEKER...........-47
Dus om nu te zeggen dat “OptiTrack werkt” met deze cijfers ..
Tussen 12:05 en 12:40 is het spannings verschil minder dan 5,1Volt……
En die van 12:35 is helemaal mooi …. Zelfde spanning en toch 170W meer vermogen.
Met scanner aan geeft zo veel “meer vermogen”… komt toch gedeeltelijk bij de zon vandaan .
Ik denk dat 5Volt meer of minder maal zoveel stroom ( moet je even zelf uitrekkenen..)
Zoveel meer vermogen geeft ….
Stel 12:45 to 12:55 .. spanning max 5Volt … vermogen is 250W meer..
Dit betekend dat er een MEER stroom gaat lopen van 250W/5V =50 Ampere …
Dus je kan wel zeggen .. er klopt iets niet….. dat is een conclusie dit ik wel kan trekken .. ;-)
Misschien naast de OptiTrack ..maar een OptiSpanning en een OptiStroom vragen aan SMA.. lol
Maar uitgaan van het feit dat twee dagen qua zon "vergelijkbaar zijn" is voor mij een ander verhaal.
Zelfs op een stralend zonnige dag komen variaties voor in lichtintensiteit. Ik vraag me af of je oog gebruikt kan worden als "lichtmeter", zeker bij een zoninstraling zoals de laatste week
Schitterende post, maar je doet het fout.X21r schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 00:41:
Misschien naast de OptiTrack ..maar een OptiSpanning en een OptiStroom vragen aan SMA.
@ databeestje
Dan zet ik notabene in de post dat je moet kijken naar de licht groene lijn in de extended data op PVoutput, maar nee, jij kijkt naar de AC spanning
Probeer het nog eens
Je kan op de kleine vierkantjes onder de grafiek klikken, de 5e is voor extended data, daar staat alle spanning, stroom en uitgerekende efficientie.
Meten is winSchinnen-groen schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 07:17:
[...]
Meten is weten, daar ben ik altijd voor
Voor het aantonen van de werking van de MPP scan hoef ik geen strakblauwe lucht te hebben. Als er maar genoeg zon doorkomt dat je een schaduwval zit dan is het eigenlijk al goed. De zon hoeft niet 2 dagen test condities te zijn om te zien dat de MPP scan op een bepaald moment (12:00) de MPP spanning onderuit schoffelt om met de 6 panelen die _wel_ in de zon liggen aan de haal te gaan.Maar uitgaan van het feit dat twee dagen qua zon "vergelijkbaar zijn" is voor mij een ander verhaal.
De zon mag best waterig zijn, dat maakt niet uit. Als het maar niet de gehele dag grijs is, dan wordt het zeuren.
De lichtmeter ligt op het dak zoals we wel vaker zeggenZelfs op een stralend zonnige dag komen variaties voor in lichtintensiteit. Ik vraag me af of je oog gebruikt kan worden als "lichtmeter", zeker bij een zoninstraling zoals de laatste week
[ Voor 41% gewijzigd door databeestje op 19-07-2013 07:39 ]
Maar waar zit die extend ??
vreemd maar niet te vinden ?Je kan op de kleine vierkantjes onder de grafiek klikken, de 5e is voor extended data, daar staat alle spanning, stroom en uitgerekende efficientie.
hebbes .. zal vanmiddag eens kijken ;-)
[ Voor 46% gewijzigd door X21r op 19-07-2013 09:48 ]
Het zijn de vierkantjes onder de "Prev Day, today, Next day"?X21r schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:27:
oke net spanning staat in de grafiek ..vond het al vreemd .. normaal midden in de dag moet spanning lager zijn.
Maar waar zit die extend ??
[...]
vreemd maar niet te vinden ?
Zo dan maar.
Zonder tot 19:20, daarna handmatig geactiveerd

De 18e met scan aan
Wel mooi dat de meter binnenkort achteruit door de 30000kWh mijlpaal heen zal gaan. En overmorgen of de dag erna zal een andere mijlpijl geslecht worden, namelijk de laatst opgegeven meterstand bij het energiebedrijf (29988kWh op 16-12-2013). Met een installatie die voor de helft eind januariy en voor de rest half april in bedrijf is gekomen geeft dit goede hoop dat het verbruik geheel afgedekt zal gaan worden
edit:
vergeet ik nog de grootste mijlpaal namelijk dat PVoutput nu 2MW gelogd heeft. (De kWh meter in de meterkast houdt het op 1982kWh, 1% verschil.)
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 19-07-2013 13:19 ]
Dus even in woorden ..
Zet de twee dagen met een grafisch programma over elkaar…(half doorzichtig)
Dan zal je zien dat niet om 12:00 de scanner ze gaat halen …. Maar pas om 12:20 het goed pad heeft gevonden.( wat is de ingestelde tijd om te scannen ???)( zo ver als ik het nu zag bij mij).
Nu twee dagen kan je heel moeilijk vergelijken ..
Van af 1:20 tot 2:40 is de DC spanning nagenoeg hetzelfde .. maar vermogen anders !!!.. dus wie zegt dat vlak er voor niet ook wat minder licht is geweest.
( geen discussie of OPGT werkt .. die doet het wel)
Maar nu de interpretatie van de grafiek.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Grafiekje
[ Voor 32% gewijzigd door drielp op 19-07-2013 19:24 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Het zal in theorie wel schelen maar niet merkbaar/ meetbaar.
In mijn kielzog nog 2x Almere, dus Almere roeleert vandaag
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ik log op pvoutput en WSL, beide doen de berekening voor je.
De laatste tijd gaat ie goed!
Komende week ook al goed weer voorspeld.
Het tekort van jan-mei is volledig weggewerkt t.o.v. vorig jaar
Ja, ziet er goed uit! Die nieuwe opties bij buienradar.nl (zomerradar) is best wel een mooie toevoeging voor PV bezittersRol-Co schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 08:40:
Jij hebt nu alsenige mooi weer zeker schinnen? Als ik zo op buienradar kijk.
Maar een beetje regen zou ook hier wel prettig zijn. De vogeltjes vinden het heerlijk om een bakje met water in je tuin te vinden.
GefeliciteerdSchinnen-groen schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 08:15:
Zo, vanmorgen zag ik dat we gisteren de 7 MWh zijn gepasseerd![]()
![]()
De laatste tijd gaat ie goed!
Komende week ook al goed weer voorspeld.
Het tekort van jan-mei is volledig weggewerkt t.o.v. vorig jaar
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Thanx. Helaas is me met een Omnik 3KTL nog niet gelukt om op pvoutput te krijgen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 00:32:
Je deelt ze op elkaar, 20.000/3000= 6,667 wat heel netjes is
Ik log op pvoutput en WSL, beide doen de berekening voor je.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
De maand juli is in ieder geval beter dan mei en juni. Dat had ik niet verwacht, maarja, eerste jaar he
Hier aan het eind van de dag precies een jaar geleden dat ik begon met 10 paneeltjes 100Wp plat op de carport met de effekta es4200 en 8100kWh verbruik. Nu een jaar verder dus, 1650Wp extra erbij en veel besparing nog 300kWh over van ons verbruikdatabeestje schreef op zondag 21 juli 2013 @ 08:58:
zo, het begin van vandaag is weer goed, er zit nog zo'n 100 kWh in de koker voordat ik op 5 augustus het eerste volledige jaar achter de rug heb. Ik zit nu op 1800 kWh, dat valt me niet tegen vaneen systeem dat van 2200 naar 1600 naar 2800 en toen eindelijk begin dit jaar naar 3200 ging.
De maand juli is in ieder geval beter dan mei en juni. Dat had ik niet verwacht, maarja, eerste jaar he
Vanaf oktober zijn het er 31 op zuid, opbrengst is Rond 2440 kWh voor dit jaar incl al het gerommel. Oktober is het een vol jaar op zuid en zal het wat hoger liggen denk ik. De kleine set ligt vanaf 1 maart en heeft ook al weer een 660 kWh mee gepruttelt, dus volgend jaar negatief, mijn hoog tarief staat nu al 200 in de min.
Ik vind het prima gaan zo al kan het beter
In totaal is er 978 kWh opgewekt = 836 kWh/kWp.
Het is meer dan ikzelf had berekend vorig jaar en ben er dus zeer tevreden mee.
Eens zien of april en juni ook gepasseerd gaan worden.
In 2012 was augustus bij mij de top maand.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
raar fenomeen tov de andere panelen hier, op 10 panelen vervalen de kingsuns maar 352@25c -> 324 waar op oost en west de andere merken (chinalnd/gloria/gira) op een mpp staan van 290Vdc
jammer dat ze niet meer in de benelux geleverd worden......
de kingsuns zouden op zuid het warmst moeten zijn, dus het meeste verval moeten hebben, maar dat hebben ze geheel niet
de paneeltempratuur is nu 58,1c, er komt gewoon 144Watt uit een 185 Kingsun.@13:45u
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 15:49 ]
Je zou dat toch gewoon moeten kunnen uitrekenen uit de specs?Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 15:47:
ik was bijna vergeten hoe bokhard die kingsun panelen doorgieren in warmte,
raar fenomeen tov de andere panelen hier, op 10 panelen vervalen de kingsuns maar 352@25c -> 324 waar op oost en west de andere merken (chinalnd/gloria/gira) op een mpp staan van 290Vdc
jammer dat ze niet meer in de benelux geleverd worden......
de kingsuns zouden op zuid het warmst moeten zijn, dus het meeste verval moeten hebben, maar dat hebben ze geheel niet
Hierin staat de derating vermeld vanaf 25C.
Of kloppen de specs niet?
Verwijderd
(omvormer snapt dat gelukkig)
leverancier is al vaker komen kijken, maar die zei alleen haha cool!
en dat is het
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 16:37 ]
De rest van Almere blijft deze keer achter ...
Die solar frontier van zonnepit gaan hard zeg, leuke panelen.Speedy-Andre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:40:
En we zitten weer in de top-10 met 6,606KWh/KWp![]()
De rest van Almere blijft deze keer achter ...
Mooie heldere dag vandaag in de Achterhoek.

Mijn omvormer heeft de neiging om eens in de zoveel weken te resetten, op zich niet zo erg maar ik heb ontdekt dat hij een deel van de productie kwijt raakt als het bijv. om 16u gebeurt
Dit kan ik in de omvormer niet corrigeren en met pvoutput gelukkig wel.
Echter heb ik dan een referentie nodig en dat is dit lieve metertje van €13,- geworden
Grappig is dat je met WSL goed kan zien dat een reset opeens een lagere waarde oplevert, echter is het wel lastig om te achterhalen wat het correcte totaal zou moeten zijn omdat het aantal meetpunten beperkt is.
Vandaag gaf de meter exact aan wat de omvormer registreerde dus dat ziet er goed uit.
Aflezen doe ik met een camera die door een ledlamp wordt bijgelicht, beide kan ik met een remote in- en uitschakelen.
Schinnen-groen schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:31:
Voor de tweakers die geforceerd koelen op de panelen: uw meetperiode is aangebroken!!
Mooi resultaat vandaag, de omnik is lekker koel gebleven. De koeling werkt beter met het 4 watt paneeltje dan met de voeding en tijdschakelaar.
Volgens mij doelde Schinnen-groen op het koelen van de panelen met een koelwatersysteem, niet op het koelen van de omvormer met een fannetje.drielp schreef op maandag 22 juli 2013 @ 00:28:
[...]
![]()
Mooi resultaat vandaag, de omnik is lekker koel gebleven. De koeling werkt beter met het 4 watt paneeltje dan met de voeding en tijdschakelaar.
Iets wat hier overigens gisteren niet goed verliep. 's Middags kwam ik op zolder en stonden de fans niet te draaien. Het 5Wp paneeltje was te warm en leverde niet genoeg stroom voor het laten draaien van de twee 120mm fans. Het paneeltje vervangen door eenzelfde exemplaar wat als reserve in de kast ligt (en dus nog koel was) en toen draaiden ze weer
Kan zoiets eigenlijk kwaad? Als ik nu straks een paar dagen weg ben (het zo'n mooi/warm weer blijft) en de fans draaien niet terwijl er wel spanning op staat, loop ik dan risico op fik?
Denk 't niet, als het een 5w12v paneeltje is heb je het over 0,42A ampere max. Als je luidsprekerkabel 0,5mm² is, zelfs dan voorzie ik geen problemen.Snowmiss schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:39:
De fans draaien niet omdat er te weinig stroom geleverd wordt, de +/- 3 meter luidsprekerkabel die van paneeltje naar fans loopt warmt wel op -> smeulend plastic??
Die 0,42 is zelfs alleen bij sluiting, als je een spoel eraan hebt hangen telt de weerstand van de spoel ook mee en heb je het waarschijnlijk maar over 0,1A of misschien zelfs minder.
[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 22-07-2013 13:47 ]
Het is een 5W 17,4V paneeltje met max current 0,29A, dus lekker laten gaan terwijl ik ergens in NL van dit warme weer geniet.Fairy schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:46:
[...]
Denk 't niet, als het een 5w12v paneeltje is heb je het over 0,42A ampere max. Als je luidsprekerkabel 0,5mm² is, zelfs dan voorzie ik geen problemen.
Die 0,42 is zelfs alleen bij sluiting, als je een spoel eraan hebt hangen telt de weerstand van de spoel ook mee en heb je het waarschijnlijk maar over 0,1A of misschien zelfs minder.
Ik heb ook zoiets, maar toch merk ik na een paar dagen klein verschil tussen de meter en de omvormer. Op jaarbasis scheelt dit toch een paar kwh. Vreemd.Speedy-Andre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:16:
Sinds vandaag loopt deze mee:
[afbeelding]
Mijn omvormer heeft de neiging om eens in de zoveel weken te resetten, op zich niet zo erg maar ik heb ontdekt dat hij een deel van de productie kwijt raakt als het bijv. om 16u gebeurt![]()
Dit kan ik in de omvormer niet corrigeren en met pvoutput gelukkig wel.
Echter heb ik dan een referentie nodig en dat is dit lieve metertje van €13,- geworden
Grappig is dat je met WSL goed kan zien dat een reset opeens een lagere waarde oplevert, echter is het wel lastig om te achterhalen wat het correcte totaal zou moeten zijn omdat het aantal meetpunten beperkt is.
Vandaag gaf de meter exact aan wat de omvormer registreerde dus dat ziet er goed uit.
Aflezen doe ik met een camera die door een ledlamp wordt bijgelicht, beide kan ik met een remote in- en uitschakelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Joris 407 op 23-07-2013 22:32 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Verwijderd
juli is nu al top
Leverancier en ik hadden 2 MWh = 800 kWh/kWp berekend voor 1 jaar.
Als de zon meewerkt zit er mischien wel een kleine 900 kWh/kWp in.
Had ik niet verwacht hier in Zuid-Limburg.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Gefeliciteerdklump4u schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:07:
Zojuist de 2 MWh gehaald sinds installatie op 16 aug vorig jaar.
Leverancier en ik hadden 2 MWh = 800 kWh/kWp berekend voor 1 jaar.
Als de zon meewerkt zit er mischien wel een kleine 900 kWh/kWp in.
Had ik niet verwacht hier in Zuid-Limburg.
2010-2011 in Zuid Limburg 923 kWh/kWp
2011-2012 was dit boven de 851 kWh/kWp.
Beiden van november tot november.
Een redelijke kans dus!
Is bij jou het licht ook zo vroeg uitgegaan vandaag?
En ook nog een behoorlijke sloot regen met onweer !
Die regen mag komen van mij, tuin en weiland zijn extreem droog.Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:42:
Nou, dat kan je wel zeggen!
En ook nog een behoorlijke sloot regen met onweer !
En die bomen die omwaaien kunnen volgend winter zo de kachel in .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Een flinke regenbui is alleen "vervelend" als je er net met je hond midden in zit.WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:54:
[...]
Die regen mag komen van mij, tuin en weiland zijn extreem droog.
En die bomen die omwaaien kunnen volgend winter zo de kachel in .....
Maar zeker welkom voor de tuin !!
Lijkt erop dat ik zo'n 1000 KWh 'overhou' aan het einde van het eerste jaar draaien, daar ga ik dan in de winter lekker mijn zonneboiler mee bijverwarmen.....
Correctie had tot de 24e zag ik. 24/7/2012 de eerste opbrengst. Uiteindelijk 1756MWh.LosGieros schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:54:
Teller stond op 1680kWh vanmorgen en heb nog tot en met de 20e om op 1710 kWh te komen
1026,9 kWh/kWp
Best tevreden voor het eerste jaar
Rapapa...
Je zit al op 367 dagenLosGieros schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 16:08:
[...]
Correctie had tot de 24e zag ik. 24/7/2012 de eerste opbrengst. Uiteindelijk 1756MWh.
1026,9 kWh/kWp![]()
Best tevreden voor het eerste jaar
http://pvoutput.org/aggre...d=12151&sid=10091&v=0&t=y
mmm.. dat is alleen maar zo als je per ongeluk nog het filter op south east hebt staan:)
[ Voor 32% gewijzigd door DanTm op 25-07-2013 20:38 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Toen was ik nog in experimenteer faseSpeksteenkachel schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:39:
Augustus 2012 is voor mijn set nog steeds de topper.
Deze week een dipje, maar volgens buienradar wordt dat de komende dagen weer goed gemaakt.
Op mijn buienradar zien de komende dagen er wisselvallig uit... durf niet op heel veel kWh's te hopen...
Gefeliciteerd!Terpen Tijn schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 22:10:
Vandaag de 2 MWh gepasseerd sinds installatie. Juli is ook nu al de meest productieve maand voor mijn systeem ooit, ondanks een relatief steile hoek van 48 graden. Eindelijk een niet dik-onder-gemiddelde zomermaand i.t.t .Mei en Juni.
Op mijn buienradar zien de komende dagen er wisselvallig uit... durf niet op heel veel kWh's te hopen...
vreemd, eerste dag opbrengst was 24/7. Ik weet dat ik 21/7 het gelegd heb maar iets later pas echt aangesloten had.Rol-Co schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 17:58:
[...]
Je zit al op 367 dagen![]()
http://pvoutput.org/aggre...d=12151&sid=10091&v=0&t=y
Rapapa...
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Dit topic is gesloten.
![]()