Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

Pagina: 1 ... 36 ... 107 Laatste
Acties:
  • 415.451 views

Onderwerpen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja de slechtste voorspelde dag van de week kan wel eens de beste worden, 19,4 kWh :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Omvormer is al weer vanaf 19:25u aan het slapen en de kunstmatige verlichting staat hier ook weer aan. Panelen zijn weer gewassen zullen we maar zeggen.

[Edit]
19:40u nog een kort teken van leven!

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 16-05-2013 20:09 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Doet hier nog een wopping 8W tot half 9, gisteren ging hij pas om half 10 op standby.

opbrengst is ruk iedergeval.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:54
Tsja, wat moeten we er van zeggen? Start van mei was goed, maar 't is momenteel qua PV-opbrengst bedroevend. Al een week niet meer boven de 3,8 kWh/kWp (gemiddeld 2.2 kWh/kWp) gescoord hier in 't midden des lands....

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ach als je geen PV had was je opbrengst 0,0 kWh/kWp :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 12:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Speksteenkachel schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:17:
Ach als je geen PV had was je opbrengst 0,0 kWh/kWp :)
En de slechte opbrengst wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd door extra bijgebouwde installaties.

Ik was heel lang de enige in de straat met zonnepanelen, maar sinds een paar dagen zijn er ineens 4 huizen met PV panelen bijgekomen. De installateur heeft de steigers nog niet weggehaald, dus misschien volgen er nog meer huizen. Dit naar aanleiding van een initiatief van iemand uit de straat om gezamenlijk in te kopen. Ik zal van 't weekend eens een paar installaties op de foto zetten.

Ik weet in ieder geval dat er Renesola 255Wp panelen zijn toegepast met SMA SB2100TL (voor 10 panelen) en SB2500 omvormers (voor 12 panelen) zijn toegepast. Prijs inclusief BTW en montage excl. subsidie lag rond de € 1,65 / Wp. Op zich geen verkeerde prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 17-05-2013 12:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn maand productie voor Mei ligt 20% achter op schema :(
Bagger weer :r
antonboonstra schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:53:
[...]

En de slechte opbrengst wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd door extra bijgebouwde installaties.

Ik was heel lang de enige in de straat met zonnepanelen, maar sinds een paar dagen zijn er ineens 4 huizen met PV panelen bijgekomen. De installateur heeft de steigers nog niet weggehaald, dus misschien volgen er nog meer huizen. Dit naar aanleiding van een initiatief van iemand uit de straat om gezamenlijk in te kopen. Ik zal van 't weekend eens een paar installaties op de foto zetten.

Ik weet in ieder geval dat er Renesola 255Wp panelen zijn toegepast met SMA SB2100TL (voor 10 panelen) en SB2500 omvormers (voor 12 panelen) zijn toegepast. Prijs inclusief BTW en montage excl. subsidie lag rond de € 1,65 / Wp. Op zich geen verkeerde prijs.
Gefeliciteerd je hebt je buurtbewoners besmet met het PV virus :P

Toch vind ik dat je vaak ziet dat als iemand met PV in de buurt start de rest volgt. Je ziet zelden één huis in een wijk met PV. Of je ziet meerdere installaties of je ziet helemaal niks.

[ Voor 94% gewijzigd door revolution-nl op 17-05-2013 12:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• antonboonstra

antonboonstra

revolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:37:
Mijn maand productie voor Mei ligt 20% achter op schema :(
Bagger weer :r
Ik zit anders nog boven de opbrengst van vorig jaar, al wordt de voorsprong wel hard minder...
Vergelijk mei 2012/2013
Gefeliciteerd je hebt je buurtbewoners besmet met het PV virus :P

Toch vind ik dat je vaak ziet dat als iemand met PV in de buurt start de rest volgt. Je ziet zelden één huis in een wijk met PV. Of je ziet meerdere installaties of je ziet helemaal niks.
Misschien dat mijn installatie op NNW (straatzijde) wat heeft los gemaakt? Ik kreeg in ieder geval wel vragen waarom ik die niet aan de zuidkant had gemonteerd. Nou... daarom dus :P De NNW installatie doet het anders vandaag zo goed, dat ik momenteel 4e sta in Tweakers lijst :*)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik snap niet zo goed waarom zo'n Noord installatie het beter zou doen dan een Zuid installatie als het slecht weer is...

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De opbrengst is de laatste dagen behoorlijk naadje pet.

Ben benieuwd of we vandaag de 1 kWh aan opbrengst gaan halen :N

Het begon goed deze maand, maar het kakt weer behoorlijk in.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:50:
Ik snap niet zo goed waarom zo'n Noord installatie het beter zou doen dan een Zuid installatie als het slecht weer is...
Als je panelen hebt die heel goed met diffuus licht om kunnen gaan; maakt de orientatie veel minder uit. En als het dan 's avonds nog net even zonnig wordt, dan kan Noord daar nog prima van profiteren.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-11 22:25
Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:48:
De opbrengst is de laatste dagen behoorlijk naadje pet.

Ben benieuwd of we vandaag de 1 kWh aan opbrengst gaan halen :N

Het begon goed deze maand, maar het kakt weer behoorlijk in.
Zeg dat wel, vandaag wordt waarschijnlijk de slechtste dag van de maand. Gisteren ook al zo'n slechte dag, maar er gloort licht aan de horizon in het westen.

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/9528/weersverwachting.jpg

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• antonboonstra

antonboonstra

Terpen Tijn schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:50:
Heeft ook met de onderdimensionering van de omvormer te maken. Als de instraling erg laag is, zit je omvormer in het onderste bereik van z'n vermogen te regelen. Hier is de efficiëntie erg laag. Omdat ik 960Wp op een Steca 500 heb aangesloten, wordt de omvormer bij lage instraling nog steeds redelijk belast.

En zoals Roamer al zegt, bij stevige bewolking, maakt de richting van de panelen weinig meer uit.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

antonboonstra schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:53:
Ik was heel lang de enige in de straat met zonnepanelen, maar sinds een paar dagen zijn er ineens 4 huizen met PV panelen bijgekomen.
Hier hetzelfde verhaal, ik was ook de eerste en inmiddels zijn er 6 woningen voorzien van PV.
Nog huizen genoeg trouwens zonder PV en allemaal een zuiddak.
Bij mij op het werk hetzelde verhaal, inmiddels 6 collega's met PV, dat gaat de goede kant op.

• Rol-Co

Rol-Co

Nou hier niet hoor, in het begin riepen ze dat ze het ook wilden maar nu denken dat het achteruit lopen van de meter illegaal is, dat roepen ze ook.
Domme mensen.... :N

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Illegaal?
Dat meen je niet, waarschijnlijk hebben ze teveel naar de BBC gekeken. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb geen idee maar ze kijken altijd vreemd als ik er over begin en onlangs begon er 1 met illegaal te gooien, nou moe...

Van de week ook een leuk bericht, de buren gooien er een dakkapel op strak tegen mijn panelen, echt waar, 15 jaar niks maar ik heb een half jaar panelen krijg je dit .... :(

Nog ff en ik gooi het er allemaal af en kap er mee, nog op de westkant ook.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is zwaar kl**ten zeg met die dakkapel.
Tja en als je bezwaar aantekent krijg je geheid een slechte verhouding met je buren.
Gelukkig zitten hier de dakkpellen allemaal aan de achterkant van de woningen (is vergunningsvrij) en laat dat nou net de noordkant zijn.
Kun je niet met hun in overleg dat ze hem aan de andere kant plaatsen?

• Rol-Co

Rol-Co

nou ik denk niet dat ze zo gewillig zijn, en die verhouding is van mijn kant wel over ja, ik neem aan dat er wel een bouwvakker bij is geweest en die heeft echt wel een opmerking gemaakt er over maar is ook gewoon genegeerd natuurlijk, ofwel een bewuste actie.
Maar het komt er op neer dat ik de configuratie weer moet veranderen wil ik zonder schaduw zijn, dan maar een windmolen erbij of zo, of super schans op de carport , jammer dan voor hun uitzicht.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een bewuste actie zou te triest voor woorden zijn, dat zou er op neer komen dat ze jaloers zijn op jou gratis zonnestroom.
Let er met die schans wel op dat ze jou niet om de oren gaan slaan met een vergunning.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Wat een baggerdag. Alleen maar wolken en regen. 5,6 kWh (0,934 Wh/Wp) en de zonneboiler kwam ook niet verder dan 33 graden. Pfff...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En dan te bedenken dat mei de beste maand van het jaar zou moeten zijn :'(

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:21

ericplan

5180 Wp PV

De huidige setup bij mij staat sinds mei 2010. Tot nu toe is er elk jaar in de meimaand wel zo'n dag als vandaag geweest. Kijk bijvoorbeeld maar even op mijn site op 12 mei 2010.

A'dam PVOutput

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:54
1 dag kan ik prima mee leven, maar 't is al een paar dagen pet :(

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
Speksteenkachel schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:43:
[...]Bij mij op het werk hetzelde verhaal, inmiddels 6 collega's met PV,
nou ja inmiddels, bij mij komen de panelen over 10 dagen en Gerko legt ze vandaag op het dak. Wel jouw verdienste door je niet aflatende enthousiasme voor de zonnepanelen. Logisch dat dat bij je buren in Enschede net zo'n effect heeft ;)

• drielp
Rol-Co schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:22:
nou ik denk niet dat ze zo gewillig zijn, en die verhouding is van mijn kant wel over ja, ik neem aan dat er wel een bouwvakker bij is geweest en die heeft echt wel een opmerking gemaakt er over maar is ook gewoon genegeerd natuurlijk, ofwel een bewuste actie.
Maar het komt er op neer dat ik de configuratie weer moet veranderen wil ik zonder schaduw zijn, dan maar een windmolen erbij of zo, of super schans op de carport , jammer dan voor hun uitzicht.
Dat is idd mooi kl*te, bezwaarschrift indienen en volhouden.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

BartNL schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:58:
nou ja inmiddels, bij mij komen de panelen over 10 dagen en Gerko legt ze vandaag op het dak. Wel jouw verdienste door je niet aflatende enthousiasme voor de zonnepanelen. Logisch dat dat bij je buren in Enschede net zo'n effect heeft ;)
Wie zal de volgende zijn?
Het wordt tijd dat we Jan ook maar eens op gaan voeden met z'n verbruik van 13000 kWh (warmtepomp).
Als jij die mooie zwarte panelen hebt liggen gaan we hem foto's laten zien :Y)

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:30:
[...]

Dat is idd mooi kl*te, bezwaarschrift indienen en volhouden.
Erg vervelend voor Rol-Co, maar moet alles wijken voor die paar paneeltjes?

What's next? vogels preventief afschieten ter voorkoming van vogelpoep op de panelen?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 16:24:
[...]

What's next? vogels preventief afschieten ter voorkoming van vogelpoep op de panelen?
Het klinkt grappig, maar voor een redelijk aantal andere "redenen" doen we dit al.
Van mij mogen ze de hele zooi vol sch**ten. Dan maak ik het gewoon weer even schoon >:) (of wacht op een buitje).

Heel vervelend voor Rol-Co. :-( Hoe meer communicatiemiddelen op de mark komen, hoe slechter we communiceren. Hoe meer solidaire regelingen in Nederland, hoe minder we rekening houden met elkaar.

Zeitgeist.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 16:24:
[...]

Beetje rare reactie, ik zou jou wel eens willen zien als er morgen iemand iets verzint waardoor jou zonnestroom investering ineens voor de helft werkt.
Ik denk dat het forum dan te klein is hier. :/

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:23:
[...]

Beetje rare reactie, ik zou jou wel eens willen zien als er morgen iemand iets verzint waardoor jou zonnestroom investering ineens voor de helft werkt.
Ik denk dat het forum dan te klein is hier. :/
Misschien had ik mijn vorige reactie iets moeten uitbreiden. Ik snap dat het erg vervelend is, ik zou het ook erg vervelend vinden. Maar dan verpats je de handel toch, waarbij je misschien wel winst maakt ten opzichte van goedkope inkoop?
Leuk spul die zonnepanelen op je dak, maar ik neem aan dat je er niet van hoeft te leven.

Misschien dat je buren al 5 jaar een dakkapel willen en die nu eindelijk kunnen plaatsen. Moeten ze dat nu laten omdat jij zonnepanelen heb? Wat zou je zelf doen als je buren zonnepanelen zouden hebben en jij voor op de kleine kamer van je dochter een dakkapel zou willen plaatsen?

Even denkend in oplossingen, is dit niks?
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-05-2013 17:43 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als mijn buren zonnepanelen hadden liggen zou ik de dakkapel aan de noordkant plaatsen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:42:
[...]

Misschien had ik mijn vorige reactie iets moeten uitbreiden. Ik snap dat het erg vervelend is, ik zou het ook erg vervelend vinden. Maar dan verpats je de handel toch, waarbij je misschien wel winst maakt ten opzichte van goedkope inkoop?
Leuk spul die zonnepanelen op je dak, maar ik neem aan dat je er niet van hoeft te leven.

Misschien dat je buren al 5 jaar een dakkapel willen en die nu eindelijk kunnen plaatsen. Moeten ze dat nu laten omdat jij zonnepanelen heb? Wat zou je zelf doen als je buren zonnepanelen zouden hebben en jij voor op de kleine kamer van je dochter een dakkapel zou willen plaatsen?

Even denkend in oplossingen, is dit niks?
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Zou nu even een paar foto's maken van de panelen ivm eventuele schade, je weet maar nooit of er iets op valt, dakkapelletje ofzo :)
Dat ze de kapel aan die kant doen op die plek zal wel een reden hebben, dat zou ik zelf ook niet veranderen.
Als ze al 5 jaar zouden sparen was het ook leuk geweest als ze het eerder hadden gezegd (al weten ze er misschien wel geen bal vanaf en dan denk je ook niet aan schaduw).

niettemin blijft het vervelend en zou het gewoon voorleggen, wie weet willen ze hem ook wel op een andere plek.

Nukezone FTW

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij hebben we hier in Z-Limburg een "compensatiedag"

Het zonnetje houdt prima vol en er is al bijna 8 kWh binnen.

Dat mag ook wel: afgelopen week was bagger en de komende week gaat het richting 13C en regen.

Ik denk niet dat we het gemiddelde voor mei gaan halen, dit jaar.

De gasrekening wordt straks ook "lachen" :'(

• antonboonstra

antonboonstra

Geniet maar van de zon, want hier in het noorden is het de hele dag al bewolkt. Had vandaag wel wat meer zon verwacht...

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:25:
Volgens mij hebben we hier in Z-Limburg een "compensatiedag"

Het zonnetje houdt prima vol en er is al bijna 8 kWh binnen.

Dat mag ook wel: afgelopen week was bagger en de komende week gaat het richting 13C en regen.

Ik denk niet dat we het gemiddelde voor mei gaan halen, dit jaar.

De gasrekening wordt straks ook "lachen" :'(
De maand estimate kan het raam uit inderdaad, zwaar aan het genieten hier al is het niet eens bewolkingsvrij maar na een week als afgelopen week is alle zon top.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:53
Heeft iemand de zon gezien? ben deze al een tijdje kwijt. Zou vandaag komen maar is wederom niet op komen dagen. Nee het gaat niet echt lekker de laatste tijd :P

• Rol-Co

Rol-Co

FreestyleFrl schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:38:
Heeft iemand de zon gezien? ben deze al een tijdje kwijt. Zou vandaag komen maar is wederom niet op komen dagen. Nee het gaat niet echt lekker de laatste tijd :P
http://wolken.buienradar.nl/nl

:)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bedankt Rol-co :|

Ik zie dat hier ook zo meteen de lichtdimmer wordt ingezet....

• Rol-Co

Rol-Co

Zit je zo ver in het zuiden? Wie doet dat nou ?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:03:
Zit je zo ver in het zuiden? Wie doet dat nou ?
Ja, een paar kilometer boven Sittard-Geleen.

Wie dat doet?

Gewoon, de natuur (en die heeft altijd gelijk 8) ).

Maar wie het kleine niet eert,........

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:07:
[...]

Ja, een paar kilometer boven Sittard-Geleen.

Wie dat doet?

Gewoon, de natuur (en die heeft altijd gelijk 8) ).

Maar wie het kleine niet eert,........
Dat is waar, en we trekken weer een beetje bij met die noord holland gasten, die gaan zo hard de laatste tijd.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:11:
[...]

Dat is waar, en we trekken weer een beetje bij met die noord holland gasten, die gaan zo hard de laatste tijd.
Vertel mij wat!

Maar wat kWh's delen? Ho maar!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Schinnen-groen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:13:
[...]
Vertel mij wat!

Maar wat kWh's delen? Ho maar!
Kropje sla salderen ?????

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:35:
[...]

Kropje sla salderen ?????
Kropje sla is hier altijd welkom >:)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Volgende week wordt hier dik 60KW geinstalleerd. Ben erg benieuwd hoeveel het gaat produceren. Denk dat er deze maand niet veel geproduceerd wordt. Alleen maar regenachtig weer de komende 14 dagen.

Hopelijk wordt het verbruik van 55.000 kWh iets lager dit jaar :P

[ Voor 14% gewijzigd door BlackWhizz op 19-05-2013 14:58 ]

• Rol-Co

Rol-Co

BlackWhizz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:57:
Volgende week wordt hier dik 60KW geinstalleerd. Ben erg benieuwd hoeveel het gaat produceren. Denk dat er deze maand niet veel geproduceerd wordt. Alleen maar regenachtig weer de komende 14 dagen.

Ben jij diegene die de rekening van de straatverlichting in nederland krijgt? ;)
Dat zijn tenminste aantallen, wat komt er op/de dak(en)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BlackWhizz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:57:

Wow, dat is heftig veel!

Waar stoken jullie dat aan op?

Misschien is het weer de komende tijd niet optimaal, maar je zit wel in de goeie jaarperiode.

Als de spullen er liggen, even melden bij de "lijstbeheerder (Antonboonstra) ".

Dat tikt lekker aan :*)

• BlackWhizz
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:03:
[...]

Ben jij diegene die de rekening van de straatverlichting in nederland krijgt? ;)
Dat zijn tenminste aantallen, wat komt er op/de dak(en)
Haha gelukkig niet. Hier hebben we een melkveehouderij met melkrobots die 24 uur per dag aanstaan + de bijbehorende apparatuur die het met elkaar laat communiceren. Daarnaast zo nu en dan een lasapparaat, verschillende pompen voor drinkwater voor de dieren etc etc. Het telt dus nogal aan.

De installatie bestaat uit
- Sharp 128W panelen (die geschikt zijn voor iets minder ideaal liggende daken). Hier hebben we dakoppervlak genoeg i.t.t. rijtjeshuizen.
- 5 Fronius omvormers

• Rol-Co

Rol-Co

128Wp panelen, dan word het er nog al een aantal paneeltjes zeg. Mooi, ik ben benieuwd wat dat opbrengt op een zonnig dagje.

• BlackWhizz
Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:23:
128Wp panelen, dan word het er nog al een aantal paneeltjes zeg. Mooi, ik ben benieuwd wat dat opbrengt op een zonnig dagje.
Die panelen hebben als voordeel dat ze ook op wat donkere dagen meer opbrengen. De dagen liggen niet perfect recht op de zon, hierdoor heb je altijd minder productie. In totaal wordt er ongeveer 800 m² aan zonnepanelen geplaatst (heel grof gerekend).

De hoofdzekering is in ieder geval al verzwaard naar 3x80 ampere O-) Qua productie ben ik ook erg benieuwd. Ik ga iig de app van Fronius wel installeren :)

• antonboonstra

antonboonstra

Dat zullen de amorfe panelen van Sharp wel zijn (NA-F128). Eerder leverde SolarNRG die panelen ook, maar tegenwoordig staan ze niet meer op hun site. Ze hebben nog wel leuke referentieprojecten met deze panelen op hun site staan.

Nadat ik bijna 3 jaar lang de enige was in de straat met zonnepanelen, zijn er sinds een week ineens 6 huizen met zonnepanelen bij gekomen. Ik weet de specs nog niet, maar met 69 panelen zit het vast over de 17kWp totaal heen. Ben benieuwd hoe hoog de netspanning straks is op een zonnige dag.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Agro-nrg hier uit Twente installeerd die NA-F128 panelen ook geregeld op boerenschuren.
Scroll op onderstaande link maar eens naar onderen, prachtige installaties om te zien :P
http://www.wijoogstendezon.nl/wijoogstendezon.nl/

• Rol-Co

Rol-Co

5,4 kWh/kWp hier voor vandaag best een leuk dagje :)

• drielp
Alblasserdam ook, 5,4 kWh/kWp. Tot 10 uur onbewolkt, toen kwamen de wolkjes. Na een paar dagen prutweer was dit wel nodig.Een supermaand zal het wel niet worden, maar de 1000 kWh (voor dit jaar) grens gaat wel overschreden worden.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:24
Vandaag eindelijk sinds de installatie van mijn zonnepanelen een echt goede dag gehad, hierbij 6.25 kWh/kWp behaald, dik tevreden!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, die is in ieder geval binnen: 6,13 kWh/kWp.

Morgen gaan we weer dweilen met het licht aan }:|

Maar goed, van klagen word je niet beter ;)

• FreestyleFrl
Heb de zon hier niet gezien vandaag. Heb daarom ook maar 7.55kwh over de hele dag met 2800wp.
Alle beetjes helpen maar hoop snel op beter weer. Heb betere dagen gehad afgelopen week.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 21:22
2,24 kWh/kWp

Zware bewolking rond de tijd waarbij het meest uit het systeem wordt gehaald. :(

Morgen beter :)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:35
6.256kWh/kW

Wat een dag. Niet alleen een recordopbrengst sinds in gebruikstelling, maar sta ineens ook redelijk bovenin bij het Tweakers team op PVoutput. Eerste entry qua efficiency met een niet-zuidopstelling :P

Was nog beter geweest als ik op het terras niet zou zijn verbrand vandaag :P Dat is de verkeerde zonneenergie :+

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-05-2013 23:40 ]

• thesumer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 21:59
Ondanks het feit dat het gisteren hier in het noorden de hele dag bewolkt was toch nog een redelijke opbrengst van 16KWh , 3,2KWh/KWp gehad. Een heel verschil met het zuiden des lands waar het de hele dag zonnig was.

Thesumer

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik begin dat grijze weer nu echt zat te worden :(
Mijn laatste 5kWh/kWp is alweer 15 dagen geleden. Gister een kleine opleving van slechts 5kWh/kWp :(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Rol-Co

Rol-Co

Yep mei word een zwarte maand, en het klopt maar weer eens . Hardlopers zijn doodlopers.....
Dus te snel begonnen

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Jan, feb en maart waren ook fors minder als gebruikelijk en daar komt mei nu ook bij.
Het Agentschap gaat nog gelijk krijgen ook met z'n gemiddelde jaaropbrengst van 850 kWh/kWp :o

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Speksteenkachel schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:05:
Jan, feb en maart waren ook fors minder als gebruikelijk en daar komt mei nu ook bij.
Het Agentschap gaat nog gelijk krijgen ook met z'n gemiddelde jaaropbrengst van 850 kWh/kWp :o
Vindt ik helemaal geen gek gemiddelde voor Nederland.
Ik hoop hier in Zuid-Limburg 800kWh/kWp te halen en dan heeft mijn leverancier gelijk.
Hij schatte mijn jaaropbrengst op ongeveer 2000kWh.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In 2012 was het hier lang de oostgrens 1002 kWh/kWp, gaat hem dit jaar niet worden denk ik :/

• Dre
  • Niet online

Dre

Vandaag niet meer dan 562 Watt gemiddeld gezien uit 4830 Wp. Kan de handel net zo goed op een Steca 500 aansluiten ofzo :P

[Update]
744 Watt !

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 20-05-2013 18:29 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha, ik heb 'al' 1318W met 2350Wp en m'n broertje heeft zelfs 2618W met eenzelfde setup in Epe :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

geen piek hier, wel in de druilerige regen meer dan mijn dagverbruik opgewekt
de wp-droger heeft ook gewoon gedraaid, want de was kon niet buiten hangen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op die 3 kWh van vandaag heb ik in ieder geval kunnen stofzuigen en lekker kunnen koken op de inductieplaat :9

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:49:
Op die 3 kWh van vandaag heb ik in ieder geval kunnen stofzuigen en lekker kunnen koken op de inductieplaat :9
Hier ook 3kWh uit 4750Wp !

494W Peak :X

• Zonsopkomst
  • Laatst online: 10:04
Vandaag een fractie beter dan afgelopen vrijdag, toen 2,58 kWh en nu 2,60 kWh (0,85 kWh/kWp :-( ). Terwijl er in deze periode van het jaar >20kWh per dag opgewekt kan worden.

3055 Wp op WZW met 18° hellingshoek in Woerden (live)

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:54

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Laatste paar dagen niet heel veel soeps, het zonnetje laat het een beetje afweten hier.

Afgelopen weekend wel een klein dansje gedaan! :D
Installatie ging op 22-02-2013 14:00 uur produceren en op 19-05-2013 zijn we de 1 MWh gepasseerd.

https://untappd.com/user/OzzBier

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik loop nog niet zo lang mee als pv-systeembezitter en ook niet op dit forum, maar ik denk dat ik wel aardig meedoe qua opbrengst. Ik heb de opbrengstcijfers van april doorgelezen, wat een supermaand was, en ik zit wel bij de topopbrengsten volgens mij:

15 x 250Wp (3750 Wp) Suntech op een Kostal Piko 4.2 op ca. het zuidwesten in Egmond aan de Hoef (naast Alkmaar aan de kust) onder 33 graden.

Beste dag: 26.33kWh = 7 kWh / kWp (2x gehaald)
Maand: 518 kWh = 138 kWh / kWp

Fijn om bevestiging te hebben dat het systeem onder goede omstandighden werkt. Nu ben ik ook benieuwd naar hoe het systeem werkt gezien over een heel jaar, want de omvormer is aardig overgedimensioneerd. Misschien moet ik daarvoor wel boeten bij slechtere lichtomstandigheden..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:21

ericplan

5180 Wp PV

Er gaan weer records gebroken worden vandaag. Dan hebben we het over laagterecords voor de maand mei. Vandaag staat de teller al op 0,34 kWh/kWp en veel meer zal er niet bij komen. Pfff.. Het moet niet gekker worden.

A'dam PVOutput

• antonboonstra

antonboonstra

ericplan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 16:18:
Er gaan weer records gebroken worden vandaag. Dan hebben we het over laagterecords voor de maand mei. Vandaag staat de teller al op 0,34 kWh/kWp en veel meer zal er niet bij komen. Pfff.. Het moet niet gekker worden.
Ook voor mij wordt vandaag een laagterecord voor de maand mei, al kom ik met zo'n 0,6 kWh/kWp een stuk beter minder slecht uit.

• drielp
Hiero 0,45 kWh/kWp.... en dat zal niet meer worden vandaag.

Aan de andere kant heeft de natuur het water hard nodig. De afgelopen maanden is het te droog geweest. Als je ziet hoe nu al het groen letterlijk uit de grond spettert, dan word ik toch ook weer vrolijk. Die kWh komen vanzelf wel weer, nu heeft moeder natuur andere prioriteiten.

http://www.knmi.nl/klimat...en/maand_260_grafiek.html

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier aan de oostgrens vandaag 3 kWh/kWp een positieve uitzondering op de algehele malaise.

Verwijderd

Joris 407 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:37:
15 x 250Wp (3750 Wp) Suntech op een Kostal Piko 4.2 op ca. het zuidwesten in Egmond aan de Hoef (naast Alkmaar aan de kust) onder 33 graden.
best plekkie voor pv ! ik kan je bijna zien ;-)
zie je mij ook, net naast die lelijke gas stink toren van taqa ?

• Joris 407
  • Nu online
Die toren van taqa valt niet te missen ja, maar jouw paneeltjes heb ik nog niet gezien. Toch eens dichterbij gaan kijken dan:-)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• BlackWhizz
Vandaag zijn alle bouten door de dakplaten gedraaid. Morgen komen als het goed is de rails op het dak te liggen en worden de eerste panelen geplaatst. 448 panalen worden er in totaal geplaatst om bijna 60k wattpiek op te wekken.

• drielp
Succes en hopelijk geen regen....

• Boem56
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-01-2021
Het lijkt erop dat noord-holland vandaag weer eens mazzel heeft en een aantal zonnige uurtjes mee kan pakken. :) :)

• antonboonstra

antonboonstra

antonboonstra schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:18:
De Steca 500 waarop 960Wp op NNW is aangesloten, geeft de laatste tijd toch wel eens probleempjes.
[...]
Het lijkt er dus toch op dat het aan de Steca ligt. Ik heb gisteravond twee Steca omvormers omgewisseld en nu zie ik geen problemen met de 960Wp op NNW, maar juist met de 570Wp op ZZO.
PV opbrengst 22 mei 2013
Bij de rode pijltjes zie ik grote verschillen tussen beide sets op ZZO (de blauwe en groene lijn), juist wanneer de zon doorbreekt, terwijl de 960Wp installatie op NNW (paarse lijn) draait als een tierelier op een Steca 500.

Ik moet toch eens zien te achterhalen hoe de stroom- en vermogensbegrenzing van zo'n Steca nu precies werkt en hoe schadelijk te hoge stromen nu zijn. Want ook 200Wp panelen hebben Imp die ruim boven de 5A ligt en die bij hogere temperaturen nóg hoger wordt.

• FreestyleFrl
Hier in Friesland ook een zonnetje erbij gehad vandaag.
Niet optimaal met al die bewolking maar toch 10.7kwh gepakt met 2790wp.
Hoogste piek vandaag was 2785w uit 2790wp.

• hansdegit
Boem56 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:58:
Het lijkt erop dat noord-holland vandaag weer eens mazzel heeft en een aantal zonnige uurtjes mee kan pakken. :) :)
Eindelijk weer eens op pagina 1 van het tweakers team te vinden.... *O*

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Vandaag waren de gaten in de wolken goed voor aardige pieken.
Hoogste piek op de SMA 3000 was heel kort 3129 watt voordat het werd afgetopt op 3029 watt om daarna weer terug te vallen naar 500 watt.

Uiteindelijk weer een dag boven de raming. :Y

• Joris 407
  • Nu online
Hier in Egmond gisteren toch ook nog 18.5 kWh met 3750Wp opgewekt (4.9 kWh/kWp).
Valt me niet tegen op een dag die overkomt als slechte dag.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:13

databeestje

Von PrutsHausen

Deze winter had ik niet voor mogelijk gehouden dat ik met mijn oost-west dak bijna evenveel opbrengst kan realiseren.

Afgelopen dinsdag was het met 1,6kWh wel regen met de pet op.

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:16:
Deze winter had ik niet voor mogelijk gehouden dat ik met mijn oost-west dak bijna evenveel opbrengst kan realiseren.

Afgelopen dinsdag was het met 1,6kWh wel regen met de pet op.
Evenveel dan wat?

Hier vandaag een piekje van 4812W , en over de 1877W op de 1650Wp german solars + effekta die met 5 graden op de carport liggen. :) , knap.

Alleen de logging ermee gestopt, dat is weer wat minder :|

• FreestyleFrl
Hier vandaag ook een leuke opbrengst. 15.2kwh uit 2790wp.
Was een leuke zon aanwezig met helaas nog wel veel bewolking er tussendoor maar ik ben zeker tevreden over de opbrengst van vandaag.

• Joris 407
  • Nu online
Hier bijna 23kWh vandaag, dat had ik niet verwacht. Met de overgedimensioneerde omvormer pak ik wel alle pieken mee. ALS de zon er is, dan wordt ie benut!

Verwijderd

ja joris je bent onderweg naar 1100kWh/kWp of meer, want je setup is precies goed.
maar pas op dat maakt sommigen wat afgunstig, dus geniet er vooral zelf van maar praat er niet teveel over.
hier ook leuk scoren, schone kustlijn, koud windje, hoge instraling, 6219Wac piekje uit 5500Wp,
de hellingshoek 20 graden is hier nu ideaal nu er ook wat te oogsten valt.
maar nog leuker is mijn zon-cv, ik stook me scheel maar de gaskraan staat dicht, dit word een recordjaaropbrengst voor de zon-cv, en een record low gasverbruik.
de boiler is steeds een graad of 60, en de cv ploegt daar doorheen, dat is echt mooi low tech high performance.(per m2 maakt de collector gehakt met uitjes en ketchup van de pv)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 20:38 ]

• hansdegit
Ik was vanmiddag getuige van een heel brede piek van 5500W. Het ging maar door. Die wind, hoe vervelend ook, doet wonderen voor de paneeltjes.

Maar kijk voor de grap eens naar de minuutgrafiek op mijn site....Niet echt een duidelijke tiet, meer een door een kleuter gekleurde -eh- ja wat eigenlijk? Hoe dan ook: lijntje vertikaal naar beneden is wolk, lijntje vertikaal omhoog is volle zon. En fél dat -ie was!

Ondanks de enorme hoeveelheid wolken toch nog bijna 29 kWh binnengeharkt. Da's toch nog 4,7Wh/Wp

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 09:43

MieJuul

3970Wp

Het was inderdaad heerlijk piekjesweer.
Heb hier vanmiddag op de ABB kwh-meter gezien dat ie heel effetjes 3198Wac aantikte, direct na een buitje.
De hoogst geregistreerde piek die naar pvoutput is gestuurd vandaag bedraagt ook een mooie 3110 Watt.
Niet verkeerd uit 2760Wp.

Vandaag viel mij alles mee, ze hadden slechter voorspeld.
Kom uit op een redelijke 4,525 kWh/kWp

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hier geen 'tiet' vandaag, maar wel een aardig kunstwerkje. :9~

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot281.jpg

• Joris 407
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:36:
ja joris je bent onderweg naar 1100kWh/kWp of meer, want je setup is precies goed.
maar pas op dat maakt sommigen wat afgunstig, dus geniet er vooral zelf van maar praat er niet teveel over.
Ok, ik zal me inhouden :) , maar ik heb nog mijn twijfels hoe het over het jaar gezien gaat uitpakken hoor. Bij matige instraling mis ik misschien ook best wat. Maar dat gaan we zien.
Ik heb helaas geen ruimte meer voor zonnecollectoren, ja, alleen op mijn noordoost dak, maar dat heeft weinig zin denk ik?

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 21:03
Sinds 23-03 dit jaar 12 panelen op mijn dak.

Totaal ~2800 Wp. Panelen op 100 graden (oosten) in een hoek van 48 graden:
Overzicht opbrenst:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/301Wn.png
Excel opbrenst
Top opbrengst was afgelopen zondag, 18.7 kWh.

Ben benieuwd wat ik ongeveer per jaar op ga brengen.

• antonboonstra

antonboonstra

Schnoop schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:58:
Sinds 23-03 dit jaar 12 panelen op mijn dak.

Totaal ~2800 Wp. Panelen op 100 graden (oosten) in een hoek van 48 graden:
Overzicht opbrenst:
[afbeelding]
Excel opbrenst
Top opbrengst was afgelopen zondag, 18.7 kWh.

Ben benieuwd wat ik ongeveer per jaar op ga brengen.
Als je wilt vergelijken met anderen, dan kun je een gratis account op PVoutput.org aanmaken en lid worden van het Tweakers.net team. Je kunt handmatig dagwaarden invullen, bulk waarden uploaden, maar ook volledig automatisch.

Edit: Als ik jouw opbrengsten vergelijk met die van mij, zou je op zo'n 2.300 kWh op jaarbasis uit moeten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 24-05-2013 14:01 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik ben 1 jaar verder met mijn zonnepanelen.

Hierbij het resultaat van mijn installatie.
Mijn dak op ZZO (-28) in het oosten van het land heeft het afgelopen jaar 917 kWh\kWp gedaan.

Op zich niet slecht. Ik had volgens mij hoger kunnen uitkomen.
1. Als de maand Januari/Februari niet zo slecht was. Sneeuw/ijs op de panelen.
2. Als de maand Mei 2013 een beetje mee werkte. Hier moeten we tenslotte knallen. :)

http://www.suntrol-portal.com/nl/page/Zon4me

PS. Als men goed kijkt kunnen, kunnen we een leuke discussie opstarten over het onder/over dimensioneren van een omvormer..
Pagina: 1 ... 36 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.