Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[Edit]
19:40u nog een kort teken van leven!
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 16-05-2013 20:09 ]
opbrengst is ruk iedergeval.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
En de slechte opbrengst wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd door extra bijgebouwde installaties.Speksteenkachel schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 21:17:
Ach als je geen PV had was je opbrengst 0,0 kWh/kWp
Ik was heel lang de enige in de straat met zonnepanelen, maar sinds een paar dagen zijn er ineens 4 huizen met PV panelen bijgekomen. De installateur heeft de steigers nog niet weggehaald, dus misschien volgen er nog meer huizen. Dit naar aanleiding van een initiatief van iemand uit de straat om gezamenlijk in te kopen. Ik zal van 't weekend eens een paar installaties op de foto zetten.
Ik weet in ieder geval dat er Renesola 255Wp panelen zijn toegepast met SMA SB2100TL (voor 10 panelen) en SB2500 omvormers (voor 12 panelen) zijn toegepast. Prijs inclusief BTW en montage excl. subsidie lag rond de € 1,65 / Wp. Op zich geen verkeerde prijs.
[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 17-05-2013 12:04 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Bagger weer
Gefeliciteerd je hebt je buurtbewoners besmet met het PV virusantonboonstra schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:53:
[...]
En de slechte opbrengst wordt (gedeeltelijk) gecompenseerd door extra bijgebouwde installaties.
Ik was heel lang de enige in de straat met zonnepanelen, maar sinds een paar dagen zijn er ineens 4 huizen met PV panelen bijgekomen. De installateur heeft de steigers nog niet weggehaald, dus misschien volgen er nog meer huizen. Dit naar aanleiding van een initiatief van iemand uit de straat om gezamenlijk in te kopen. Ik zal van 't weekend eens een paar installaties op de foto zetten.
Ik weet in ieder geval dat er Renesola 255Wp panelen zijn toegepast met SMA SB2100TL (voor 10 panelen) en SB2500 omvormers (voor 12 panelen) zijn toegepast. Prijs inclusief BTW en montage excl. subsidie lag rond de € 1,65 / Wp. Op zich geen verkeerde prijs.
Toch vind ik dat je vaak ziet dat als iemand met PV in de buurt start de rest volgt. Je ziet zelden één huis in een wijk met PV. Of je ziet meerdere installaties of je ziet helemaal niks.
[ Voor 94% gewijzigd door revolution-nl op 17-05-2013 12:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zit anders nog boven de opbrengst van vorig jaar, al wordt de voorsprong wel hard minder...revolution-nl schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 12:37:
Mijn maand productie voor Mei ligt 20% achter op schema
Bagger weer

Misschien dat mijn installatie op NNW (straatzijde) wat heeft los gemaakt? Ik kreeg in ieder geval wel vragen waarom ik die niet aan de zuidkant had gemonteerd. Nou... daarom dusGefeliciteerd je hebt je buurtbewoners besmet met het PV virus
Toch vind ik dat je vaak ziet dat als iemand met PV in de buurt start de rest volgt. Je ziet zelden één huis in een wijk met PV. Of je ziet meerdere installaties of je ziet helemaal niks.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ben benieuwd of we vandaag de 1 kWh aan opbrengst gaan halen
Het begon goed deze maand, maar het kakt weer behoorlijk in.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als je panelen hebt die heel goed met diffuus licht om kunnen gaan; maakt de orientatie veel minder uit. En als het dan 's avonds nog net even zonnig wordt, dan kan Noord daar nog prima van profiteren.Terpen Tijn schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:50:
Ik snap niet zo goed waarom zo'n Noord installatie het beter zou doen dan een Zuid installatie als het slecht weer is...
Zeg dat wel, vandaag wordt waarschijnlijk de slechtste dag van de maand. Gisteren ook al zo'n slechte dag, maar er gloort licht aan de horizon in het westen.Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 14:48:
De opbrengst is de laatste dagen behoorlijk naadje pet.
Ben benieuwd of we vandaag de 1 kWh aan opbrengst gaan halen![]()
Het begon goed deze maand, maar het kakt weer behoorlijk in.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Heeft ook met de onderdimensionering van de omvormer te maken. Als de instraling erg laag is, zit je omvormer in het onderste bereik van z'n vermogen te regelen. Hier is de efficiëntie erg laag. Omdat ik 960Wp op een Steca 500 heb aangesloten, wordt de omvormer bij lage instraling nog steeds redelijk belast.Terpen Tijn schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:50:
Ik snap niet zo goed waarom zo'n Noord installatie het beter zou doen dan een Zuid installatie als het slecht weer is...
En zoals Roamer al zegt, bij stevige bewolking, maakt de richting van de panelen weinig meer uit.
Hier hetzelfde verhaal, ik was ook de eerste en inmiddels zijn er 6 woningen voorzien van PV.antonboonstra schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 11:53:
Ik was heel lang de enige in de straat met zonnepanelen, maar sinds een paar dagen zijn er ineens 4 huizen met PV panelen bijgekomen.
Nog huizen genoeg trouwens zonder PV en allemaal een zuiddak.
Bij mij op het werk hetzelde verhaal, inmiddels 6 collega's met PV, dat gaat de goede kant op.
Domme mensen....
Dat meen je niet, waarschijnlijk hebben ze teveel naar de BBC gekeken.
Van de week ook een leuk bericht, de buren gooien er een dakkapel op strak tegen mijn panelen, echt waar, 15 jaar niks maar ik heb een half jaar panelen krijg je dit ....
Nog ff en ik gooi het er allemaal af en kap er mee, nog op de westkant ook.
Tja en als je bezwaar aantekent krijg je geheid een slechte verhouding met je buren.
Gelukkig zitten hier de dakkpellen allemaal aan de achterkant van de woningen (is vergunningsvrij) en laat dat nou net de noordkant zijn.
Kun je niet met hun in overleg dat ze hem aan de andere kant plaatsen?
Maar het komt er op neer dat ik de configuratie weer moet veranderen wil ik zonder schaduw zijn, dan maar een windmolen erbij of zo, of super schans op de carport , jammer dan voor hun uitzicht.
Let er met die schans wel op dat ze jou niet om de oren gaan slaan met een vergunning.
A'dam PVOutput
nou ja inmiddels, bij mij komen de panelen over 10 dagen en Gerko legt ze vandaag op het dak. Wel jouw verdienste door je niet aflatende enthousiasme voor de zonnepanelen. Logisch dat dat bij je buren in Enschede net zo'n effect heeftSpeksteenkachel schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 18:43:
[...]Bij mij op het werk hetzelde verhaal, inmiddels 6 collega's met PV,
Dat is idd mooi kl*te, bezwaarschrift indienen en volhouden.Rol-Co schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 21:22:
nou ik denk niet dat ze zo gewillig zijn, en die verhouding is van mijn kant wel over ja, ik neem aan dat er wel een bouwvakker bij is geweest en die heeft echt wel een opmerking gemaakt er over maar is ook gewoon genegeerd natuurlijk, ofwel een bewuste actie.
Maar het komt er op neer dat ik de configuratie weer moet veranderen wil ik zonder schaduw zijn, dan maar een windmolen erbij of zo, of super schans op de carport , jammer dan voor hun uitzicht.
Wie zal de volgende zijn?BartNL schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 13:58:
nou ja inmiddels, bij mij komen de panelen over 10 dagen en Gerko legt ze vandaag op het dak. Wel jouw verdienste door je niet aflatende enthousiasme voor de zonnepanelen. Logisch dat dat bij je buren in Enschede net zo'n effect heeft
Het wordt tijd dat we Jan ook maar eens op gaan voeden met z'n verbruik van 13000 kWh (warmtepomp).
Als jij die mooie zwarte panelen hebt liggen gaan we hem foto's laten zien
Erg vervelend voor Rol-Co, maar moet alles wijken voor die paar paneeltjes?drielp schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:30:
[...]
Dat is idd mooi kl*te, bezwaarschrift indienen en volhouden.
What's next? vogels preventief afschieten ter voorkoming van vogelpoep op de panelen?
Het klinkt grappig, maar voor een redelijk aantal andere "redenen" doen we dit al.Dre schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 16:24:
[...]
Erg vervelend voor Rol-Co, maar moet alles wijken voor die paar paneeltjes?
What's next? vogels preventief afschieten ter voorkoming van vogelpoep op de panelen?
Van mij mogen ze de hele zooi vol sch**ten. Dan maak ik het gewoon weer even schoon
Heel vervelend voor Rol-Co.
Zeitgeist.....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Beetje rare reactie, ik zou jou wel eens willen zien als er morgen iemand iets verzint waardoor jou zonnestroom investering ineens voor de helft werkt.Dre schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 16:24:
[...]
Erg vervelend voor Rol-Co, maar moet alles wijken voor die paar paneeltjes?
Ik denk dat het forum dan te klein is hier.
Misschien had ik mijn vorige reactie iets moeten uitbreiden. Ik snap dat het erg vervelend is, ik zou het ook erg vervelend vinden. Maar dan verpats je de handel toch, waarbij je misschien wel winst maakt ten opzichte van goedkope inkoop?Rol-Co schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:23:
[...]
Beetje rare reactie, ik zou jou wel eens willen zien als er morgen iemand iets verzint waardoor jou zonnestroom investering ineens voor de helft werkt.
Ik denk dat het forum dan te klein is hier.
Leuk spul die zonnepanelen op je dak, maar ik neem aan dat je er niet van hoeft te leven.
Misschien dat je buren al 5 jaar een dakkapel willen en die nu eindelijk kunnen plaatsen. Moeten ze dat nu laten omdat jij zonnepanelen heb? Wat zou je zelf doen als je buren zonnepanelen zouden hebben en jij voor op de kleine kamer van je dochter een dakkapel zou willen plaatsen?
Even denkend in oplossingen, is dit niks?
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 18-05-2013 17:43 ]
Zou nu even een paar foto's maken van de panelen ivm eventuele schade, je weet maar nooit of er iets op valt, dakkapelletje ofzoDre schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 17:42:
[...]
Misschien had ik mijn vorige reactie iets moeten uitbreiden. Ik snap dat het erg vervelend is, ik zou het ook erg vervelend vinden. Maar dan verpats je de handel toch, waarbij je misschien wel winst maakt ten opzichte van goedkope inkoop?
Leuk spul die zonnepanelen op je dak, maar ik neem aan dat je er niet van hoeft te leven.
Misschien dat je buren al 5 jaar een dakkapel willen en die nu eindelijk kunnen plaatsen. Moeten ze dat nu laten omdat jij zonnepanelen heb? Wat zou je zelf doen als je buren zonnepanelen zouden hebben en jij voor op de kleine kamer van je dochter een dakkapel zou willen plaatsen?
Even denkend in oplossingen, is dit niks?
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Dat ze de kapel aan die kant doen op die plek zal wel een reden hebben, dat zou ik zelf ook niet veranderen.
Als ze al 5 jaar zouden sparen was het ook leuk geweest als ze het eerder hadden gezegd (al weten ze er misschien wel geen bal vanaf en dan denk je ook niet aan schaduw).
niettemin blijft het vervelend en zou het gewoon voorleggen, wie weet willen ze hem ook wel op een andere plek.
Nukezone FTW
Het zonnetje houdt prima vol en er is al bijna 8 kWh binnen.
Dat mag ook wel: afgelopen week was bagger en de komende week gaat het richting 13C en regen.
Ik denk niet dat we het gemiddelde voor mei gaan halen, dit jaar.
De gasrekening wordt straks ook "lachen"
De maand estimate kan het raam uit inderdaad, zwaar aan het genieten hier al is het niet eens bewolkingsvrij maar na een week als afgelopen week is alle zon top.Schinnen-groen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:25:
Volgens mij hebben we hier in Z-Limburg een "compensatiedag"
Het zonnetje houdt prima vol en er is al bijna 8 kWh binnen.
Dat mag ook wel: afgelopen week was bagger en de komende week gaat het richting 13C en regen.
Ik denk niet dat we het gemiddelde voor mei gaan halen, dit jaar.
De gasrekening wordt straks ook "lachen"
http://wolken.buienradar.nl/nlFreestyleFrl schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:38:
Heeft iemand de zon gezien? ben deze al een tijdje kwijt. Zou vandaag komen maar is wederom niet op komen dagen. Nee het gaat niet echt lekker de laatste tijd
Bedankt Rol-co
Ik zie dat hier ook zo meteen de lichtdimmer wordt ingezet....
Ja, een paar kilometer boven Sittard-Geleen.Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:03:
Zit je zo ver in het zuiden? Wie doet dat nou ?
Wie dat doet?
Gewoon, de natuur (en die heeft altijd gelijk
Maar wie het kleine niet eert,........
Dat is waar, en we trekken weer een beetje bij met die noord holland gasten, die gaan zo hard de laatste tijd.Schinnen-groen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:07:
[...]
Ja, een paar kilometer boven Sittard-Geleen.
Wie dat doet?
Gewoon, de natuur (en die heeft altijd gelijk).
Maar wie het kleine niet eert,........
Vertel mij wat!Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:11:
[...]
Dat is waar, en we trekken weer een beetje bij met die noord holland gasten, die gaan zo hard de laatste tijd.
Maar wat kWh's delen? Ho maar!
Kropje sla salderen ?????Schinnen-groen schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:13:
[...]
Vertel mij wat!
Maar wat kWh's delen? Ho maar!
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Kropje sla is hier altijd welkom
Hopelijk wordt het verbruik van 55.000 kWh iets lager dit jaar
[ Voor 14% gewijzigd door BlackWhizz op 19-05-2013 14:58 ]
Ben jij diegene die de rekening van de straatverlichting in nederland krijgt?BlackWhizz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:57:
Volgende week wordt hier dik 60KW geinstalleerd. Ben erg benieuwd hoeveel het gaat produceren. Denk dat er deze maand niet veel geproduceerd wordt. Alleen maar regenachtig weer de komende 14 dagen.
Dat zijn tenminste aantallen, wat komt er op/de dak(en)
Wow, dat is heftig veel!BlackWhizz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 14:57:
Volgende week wordt hier dik 60KW geinstalleerd. Ben erg benieuwd hoeveel het gaat produceren. Denk dat er deze maand niet veel geproduceerd wordt. Alleen maar regenachtig weer de komende 14 dagen.
Waar stoken jullie dat aan op?
Misschien is het weer de komende tijd niet optimaal, maar je zit wel in de goeie jaarperiode.
Als de spullen er liggen, even melden bij de "lijstbeheerder (Antonboonstra) ".
Dat tikt lekker aan
Haha gelukkig niet. Hier hebben we een melkveehouderij met melkrobots die 24 uur per dag aanstaan + de bijbehorende apparatuur die het met elkaar laat communiceren. Daarnaast zo nu en dan een lasapparaat, verschillende pompen voor drinkwater voor de dieren etc etc. Het telt dus nogal aan.Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:03:
[...]
Ben jij diegene die de rekening van de straatverlichting in nederland krijgt?![]()
Dat zijn tenminste aantallen, wat komt er op/de dak(en)
De installatie bestaat uit
- Sharp 128W panelen (die geschikt zijn voor iets minder ideaal liggende daken). Hier hebben we dakoppervlak genoeg i.t.t. rijtjeshuizen.
- 5 Fronius omvormers
Die panelen hebben als voordeel dat ze ook op wat donkere dagen meer opbrengen. De dagen liggen niet perfect recht op de zon, hierdoor heb je altijd minder productie. In totaal wordt er ongeveer 800 m² aan zonnepanelen geplaatst (heel grof gerekend).Rol-Co schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:23:
128Wp panelen, dan word het er nog al een aantal paneeltjes zeg. Mooi, ik ben benieuwd wat dat opbrengt op een zonnig dagje.
De hoofdzekering is in ieder geval al verzwaard naar 3x80 ampere
Nadat ik bijna 3 jaar lang de enige was in de straat met zonnepanelen, zijn er sinds een week ineens 6 huizen met zonnepanelen bij gekomen. Ik weet de specs nog niet, maar met 69 panelen zit het vast over de 17kWp totaal heen. Ben benieuwd hoe hoog de netspanning straks is op een zonnige dag.
Scroll op onderstaande link maar eens naar onderen, prachtige installaties om te zien
http://www.wijoogstendezon.nl/wijoogstendezon.nl/
Morgen gaan we weer dweilen met het licht aan
Maar goed, van klagen word je niet beter
Alle beetjes helpen maar hoop snel op beter weer. Heb betere dagen gehad afgelopen week.
Zware bewolking rond de tijd waarbij het meest uit het systeem wordt gehaald.
Morgen beter
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Wat een dag. Niet alleen een recordopbrengst sinds in gebruikstelling, maar sta ineens ook redelijk bovenin bij het Tweakers team op PVoutput. Eerste entry qua efficiency met een niet-zuidopstelling
Was nog beter geweest als ik op het terras niet zou zijn verbrand vandaag
[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 19-05-2013 23:40 ]
Thesumer
Mijn laatste 5kWh/kWp is alweer 15 dagen geleden. Gister een kleine opleving van slechts 5kWh/kWp
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dus te snel begonnen
Het Agentschap gaat nog gelijk krijgen ook met z'n gemiddelde jaaropbrengst van 850 kWh/kWp
Vindt ik helemaal geen gek gemiddelde voor Nederland.Speksteenkachel schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:05:
Jan, feb en maart waren ook fors minder als gebruikelijk en daar komt mei nu ook bij.
Het Agentschap gaat nog gelijk krijgen ook met z'n gemiddelde jaaropbrengst van 850 kWh/kWp
Ik hoop hier in Zuid-Limburg 800kWh/kWp te halen en dan heeft mijn leverancier gelijk.
Hij schatte mijn jaaropbrengst op ongeveer 2000kWh.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
[Update]
744 Watt !
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 20-05-2013 18:29 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
de wp-droger heeft ook gewoon gedraaid, want de was kon niet buiten hangen.
Hier ook 3kWh uit 4750Wp !Speksteenkachel schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:49:
Op die 3 kWh van vandaag heb ik in ieder geval kunnen stofzuigen en lekker kunnen koken op de inductieplaat
494W Peak
3055 Wp op WZW met 18° hellingshoek in Woerden (live)
Afgelopen weekend wel een klein dansje gedaan!
Installatie ging op 22-02-2013 14:00 uur produceren en op 19-05-2013 zijn we de 1 MWh gepasseerd.
https://untappd.com/user/OzzBier
15 x 250Wp (3750 Wp) Suntech op een Kostal Piko 4.2 op ca. het zuidwesten in Egmond aan de Hoef (naast Alkmaar aan de kust) onder 33 graden.
Beste dag: 26.33kWh = 7 kWh / kWp (2x gehaald)
Maand: 518 kWh = 138 kWh / kWp
Fijn om bevestiging te hebben dat het systeem onder goede omstandighden werkt. Nu ben ik ook benieuwd naar hoe het systeem werkt gezien over een heel jaar, want de omvormer is aardig overgedimensioneerd. Misschien moet ik daarvoor wel boeten bij slechtere lichtomstandigheden..
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
A'dam PVOutput
Ook voor mij wordt vandaag een laagterecord voor de maand mei, al kom ik met zo'n 0,6 kWh/kWp een stuk beter minder slecht uit.ericplan schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 16:18:
Er gaan weer records gebroken worden vandaag. Dan hebben we het over laagterecords voor de maand mei. Vandaag staat de teller al op 0,34 kWh/kWp en veel meer zal er niet bij komen. Pfff.. Het moet niet gekker worden.
Aan de andere kant heeft de natuur het water hard nodig. De afgelopen maanden is het te droog geweest. Als je ziet hoe nu al het groen letterlijk uit de grond spettert, dan word ik toch ook weer vrolijk. Die kWh komen vanzelf wel weer, nu heeft moeder natuur andere prioriteiten.
http://www.knmi.nl/klimat...en/maand_260_grafiek.html
Verwijderd
best plekkie voor pv ! ik kan je bijna zien ;-)Joris 407 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:37:
15 x 250Wp (3750 Wp) Suntech op een Kostal Piko 4.2 op ca. het zuidwesten in Egmond aan de Hoef (naast Alkmaar aan de kust) onder 33 graden.
zie je mij ook, net naast die lelijke gas stink toren van taqa ?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Het lijkt er dus toch op dat het aan de Steca ligt. Ik heb gisteravond twee Steca omvormers omgewisseld en nu zie ik geen problemen met de 960Wp op NNW, maar juist met de 570Wp op ZZO.antonboonstra schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:18:
De Steca 500 waarop 960Wp op NNW is aangesloten, geeft de laatste tijd toch wel eens probleempjes.
[...]

Bij de rode pijltjes zie ik grote verschillen tussen beide sets op ZZO (de blauwe en groene lijn), juist wanneer de zon doorbreekt, terwijl de 960Wp installatie op NNW (paarse lijn) draait als een tierelier op een Steca 500.
Ik moet toch eens zien te achterhalen hoe de stroom- en vermogensbegrenzing van zo'n Steca nu precies werkt en hoe schadelijk te hoge stromen nu zijn. Want ook 200Wp panelen hebben Imp die ruim boven de 5A ligt en die bij hogere temperaturen nóg hoger wordt.
Niet optimaal met al die bewolking maar toch 10.7kwh gepakt met 2790wp.
Hoogste piek vandaag was 2785w uit 2790wp.
Eindelijk weer eens op pagina 1 van het tweakers team te vinden....Boem56 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:58:
Het lijkt erop dat noord-holland vandaag weer eens mazzel heeft en een aantal zonnige uurtjes mee kan pakken.![]()
Hoogste piek op de SMA 3000 was heel kort 3129 watt voordat het werd afgetopt op 3029 watt om daarna weer terug te vallen naar 500 watt.
Uiteindelijk weer een dag boven de raming.
Valt me niet tegen op een dag die overkomt als slechte dag.
Afgelopen dinsdag was het met 1,6kWh wel regen met de pet op.
Evenveel dan wat?databeestje schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:16:
Deze winter had ik niet voor mogelijk gehouden dat ik met mijn oost-west dak bijna evenveel opbrengst kan realiseren.
Afgelopen dinsdag was het met 1,6kWh wel regen met de pet op.
Hier vandaag een piekje van 4812W , en over de 1877W op de 1650Wp german solars + effekta die met 5 graden op de carport liggen.
Alleen de logging ermee gestopt, dat is weer wat minder
Was een leuke zon aanwezig met helaas nog wel veel bewolking er tussendoor maar ik ben zeker tevreden over de opbrengst van vandaag.
Verwijderd
maar pas op dat maakt sommigen wat afgunstig, dus geniet er vooral zelf van maar praat er niet teveel over.
hier ook leuk scoren, schone kustlijn, koud windje, hoge instraling, 6219Wac piekje uit 5500Wp,
de hellingshoek 20 graden is hier nu ideaal nu er ook wat te oogsten valt.
maar nog leuker is mijn zon-cv, ik stook me scheel maar de gaskraan staat dicht, dit word een recordjaaropbrengst voor de zon-cv, en een record low gasverbruik.
de boiler is steeds een graad of 60, en de cv ploegt daar doorheen, dat is echt mooi low tech high performance.(per m2 maakt de collector gehakt met uitjes en ketchup van de pv)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 20:38 ]
Maar kijk voor de grap eens naar de minuutgrafiek op mijn site....Niet echt een duidelijke tiet, meer een door een kleuter gekleurde -eh- ja wat eigenlijk? Hoe dan ook: lijntje vertikaal naar beneden is wolk, lijntje vertikaal omhoog is volle zon. En fél dat -ie was!
Ondanks de enorme hoeveelheid wolken toch nog bijna 29 kWh binnengeharkt. Da's toch nog 4,7Wh/Wp
Heb hier vanmiddag op de ABB kwh-meter gezien dat ie heel effetjes 3198Wac aantikte, direct na een buitje.
De hoogst geregistreerde piek die naar pvoutput is gestuurd vandaag bedraagt ook een mooie 3110 Watt.
Niet verkeerd uit 2760Wp.
Vandaag viel mij alles mee, ze hadden slechter voorspeld.
Kom uit op een redelijke 4,525 kWh/kWp
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ok, ik zal me inhoudenVerwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 20:36:
ja joris je bent onderweg naar 1100kWh/kWp of meer, want je setup is precies goed.
maar pas op dat maakt sommigen wat afgunstig, dus geniet er vooral zelf van maar praat er niet teveel over.
Ik heb helaas geen ruimte meer voor zonnecollectoren, ja, alleen op mijn noordoost dak, maar dat heeft weinig zin denk ik?
Totaal ~2800 Wp. Panelen op 100 graden (oosten) in een hoek van 48 graden:
Overzicht opbrenst:

Excel opbrenst
Top opbrengst was afgelopen zondag, 18.7 kWh.
Ben benieuwd wat ik ongeveer per jaar op ga brengen.
Als je wilt vergelijken met anderen, dan kun je een gratis account op PVoutput.org aanmaken en lid worden van het Tweakers.net team. Je kunt handmatig dagwaarden invullen, bulk waarden uploaden, maar ook volledig automatisch.Schnoop schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:58:
Sinds 23-03 dit jaar 12 panelen op mijn dak.
Totaal ~2800 Wp. Panelen op 100 graden (oosten) in een hoek van 48 graden:
Overzicht opbrenst:
[afbeelding]
Excel opbrenst
Top opbrengst was afgelopen zondag, 18.7 kWh.
Ben benieuwd wat ik ongeveer per jaar op ga brengen.
Edit: Als ik jouw opbrengsten vergelijk met die van mij, zou je op zo'n 2.300 kWh op jaarbasis uit moeten komen.
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 24-05-2013 14:01 ]
Hierbij het resultaat van mijn installatie.
Mijn dak op ZZO (-28) in het oosten van het land heeft het afgelopen jaar 917 kWh\kWp gedaan.
Op zich niet slecht. Ik had volgens mij hoger kunnen uitkomen.
1. Als de maand Januari/Februari niet zo slecht was. Sneeuw/ijs op de panelen.
2. Als de maand Mei 2013 een beetje mee werkte. Hier moeten we tenslotte knallen.
http://www.suntrol-portal.com/nl/page/Zon4me
PS. Als men goed kijkt kunnen, kunnen we een leuke discussie opstarten over het onder/over dimensioneren van een omvormer..
Dit topic is gesloten.
![]()