databeestje schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:03:
[...]
Wat me aan de plaatjes opvalt is dat de 'productie' maanden van maart tot en met september is. Dat zijn toch 7 volle maanden van het jaar waar het bijna even hard omhoog lijkt te gaan. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken.
Ik vraag me dan af of het aantal installaties in het voorjaar hoger zijn dan het najaar, is dat iets waar polderpv data van heeft?
Gevoelsmatig bezien zou je zeggen, als dit ook bij Henk en Ingrid bekend zou zijn, dat iedereen (vlak voor) het voorjaar zou willen plaatsen en dat het eerste kwartaal dan wel half jaar het meeste "zou worden geplaatst". Maar dat wordt meteen de kop in gedrukt door de zoveelste subsidieregeling "waarop dan maar weer even gewacht gaat worden". Of het 1 oktober effect (2% extra BTW), je zou verwachten dat september een rush zou opleveren, heb ik echter niets van vernomen (zoveel was dat verschil nu ook weer niet).
Vergelijkbare, maar zeer hevige effecten zie je in landen met data ergens midden in het jaar waarop een feed-in tarief - fors - naar beneden wordt bijgesteld. De maanden voor die datum wordt er vaak gigantisch veel bijgeplaatst (
record maand juni in Duitsland, bijvoorbeeld). Dat dus bovenop de gebruikelijke eindejaars drukte, omdat begin van het nieuwe jaar standaard altijd de tarieven voor nieuwe installaties omlaag gingen.
In NL is niets bekend over plaatsing per maand, behalve bij CertiQ (al worden ook die data achteraf continu bijgesteld). Maar dat heeft zijn eigen - SDE gerelateerde - dynamiek, die nu vooral door bedrijfsmatige installaties en dus -beslissingsgronden wordt gedreven.

(CertiQ is uitsluitend gecertificeerd spul, dus alleen maar oude MEP en recentere SDE systemen)
Holland Solar noch CBS hebben die gegevens, en elke leverancier houdt stijf de mond gesloten over afzet data (ik weet wel iets, maar zeker geen details).
Er wordt inmiddels wel "nagedacht" over frequenter rapportage PV bij CBS (pers. comm. met mijn persoontje), maar het is belachelijk veel werk (wat ze niet aankunnen zonder extra mankracht/geld), en ze zullen nooit alle systemen te weten komen omdat het aantal aanvoer kanalen inmiddels verpletterend groot is. En: systemen worden nergens centraal geregistreerd, of (energieleveren.nl) zeer gebrekkig, met een hoop niet gedocumenteerde capaciteit. Vooralsnog is "per kwartaal" het enige waarover "gedacht" wordt. Als het er al van zou komen. "Per maand" kun je wel vergeten.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)