Anoniem: 441947 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:53:
Mooi dat het is opgelost. Maar ik wil je nog wel even een aantal dingen mee geven.
Post in je start post zo veel mogelijk info over de gebruikte hardware met type nummers, gebruikte software, SPLITTERS e.d.
Ik snap niet helemaal welke gedachte gang je gehad hebt, maar normaal gesproken is mijn eerste gedachte vrijwel altijd... heb ik de kabels goed aangesloten?

Ik denk dat iig een stuk wijzer bent geworden
Have fun!
Al doende leert men. Tja, ik was ervan overtuigd dat het uiteinde van de desbetreffende kabel wel rood licht uitzond. Het ging er eerlijk gezegd ook vrij hectisch aan toe. Anders had ik uiteraard deze thread niet in gang gezet. Het enige dat nog even geregeld moet worden, is het zorgen voor 5.1-geluid. Op dit moment heb ik alleen maar stereo dat vervolgens in surround wordt omgezet, dolby pro logic. Ik heb even een spelletje geprobeerd, dan is duidelijk te horen dat het geen dolby digital is. Ik ben niet helemaal zeker welke driver update ik nu uit de lijst op de website van Realtek moet downloaden. In ieder geval héb ik nu geluid, er is een begin.
Update: ik heb via programma's verwijderen de drivers van realtek verwijdert. Vervolgens computer opnieuw opgestart. Daarna de nieuwste drivers gedownload en de computer weer opnieuw opgestart. Ik zie echter onder digital audio in het configuratiescherm van realtek niet de opties staan die chimO daar ziet staan.
bartvl schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:24:
Om surround (Dolby Digital) vanuit spellen te krijgen dient je geluidskaart van Dolby Digital Live te zijn voorzien, het geluid dat van de game afkomstig is wordt dan omgetoverd in Dolby Digital. Als dit niet op je kaart zit (wat ik eigenlijk verwacht) zul je geen surround digitaal naar je versterker kunnen sturen.
Dat wist ik niet, ik zal dat even op de website van Asrock opzoeken. Geen idee wat de geluidschip wel en niet kan.
Update: ik heb diverse fora bezocht. Krijg inderdaad de indruk dat ik niet daadwerkelijk surround kan krijgen. Op de website van realtek staat dat voor deze chip, 892, de dolby software optioneel is. Lekker is dat. Ik vind het merkwaardig dat chimO er desondanks wel in slaagt surround geluid kan krijgen. Tenminste, dolby digital-formaat en niet pro logic. Bovendien, waarom kunnen apparaten als de ps3 en de xbox 360 wel zonder moeite dolby digital doorsturen. Ongetwijfeld is de wijze waarop die dingen in elkaar steken geheel anders dan die van een pc, maar toch. Merkwaardig.
[
Voor 38% gewijzigd door
Meister Sachs op 30-01-2012 20:48
]