Geen geluid: pc via optische kabel aangesloten op 5.1 syst.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
Misschien dat iemand voor mij een oplossing weet. Ik heb mijn gaming pc aangesloten via een optische kabel op mijn home cinema set. Ik krijg echter gewoonweg geen geluid. Iemand zei dat ik rechts moest klikken op het rode luidsprekericoontje van Realtek. Daar moest ik het het juiste apparaat aanklikken: heb aldaar Realtek Digital Output aangeklikt. Leek mij de meest logische keuze. Vervolgens liet iemand mij een plaatje zien met de instellingen die te vinden zijn onder Realtek Digitak Output. Wat mij opviel, was dat hij onder Digital (analoog staat boven digital) zowel de ingang voor een optische kabel had onlijnd, maar ook de ronde ingang voor een tulpstekker. Deze ingangen staan naast elkaar onder het kopje Digital. Mis ik dus wellicht een aansluiting?

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Welk besturingssysteem gebruik je?

Mogelijk moet je je optische uitgang nog als default-uitgang instellen. Dat doe je in Windows 7 door rechts te klikken op het luidsprekericoon (niet die van Realtek) en op "Afspeelapparaten" te klikken. De rest wijst zichzelf.

De drivers en progamma's van Realtek zijn echt een ramp trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef125
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
wellicht misschien dat jouw 5.1 receiver een bepaalde sample frequentie en bitdiepte niet ondersteund, daar heb ik ook last van gehad, daar moet je maar is mee gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Oja, bij je reciever moet je mischien de optische poort nog aanzetten ?
(kan me herinneren dat ik zoiets ook moest instellen, bij de reciever hier)

De Realtek herkent volgens mij zelf dat je er iets aansluit en dan hoef je bij de realtek niets meer in te stellen.
Wel moet je Windows audio panel gebruiken om het standaard apparaat in te stellen, als dat nog niet is gebeurd.

Configuratiescherm > Geluid > Afspelen

Daar zie je alle audio apparaten en moet je als standaard de SF/DIF uit kiezen (van Realtek).

[ Voor 58% gewijzigd door Madrox op 29-01-2012 13:41 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:28:
Oja, bij je reciever moet je mischien de optische poort nog aanzetten ?
(kan me herinneren dat ik zoiets ook moest instellen, bij de reciever hier)

De Realtek herkent volgens mij zelf dat je er iets aansluit en dan hoef je bij de realtek niets meer in te stellen.
Wel moet je Windows audio panel gebruiken om het standaard apparaat in te stellen, als dat nog niet is gebeurd.
Nee, dat hoeft niet. De ps3 en xbox 360 gaan namelijk wel goed. Wat bedoelde je trouwens met msi? Moet ik de optische kabel aansluiten op de grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Sefyu schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:22:
Welk besturingssysteem gebruik je?

Mogelijk moet je je optische uitgang nog als default-uitgang instellen. Dat doe je in Windows 7 door rechts te klikken op het luidsprekericoon (niet die van Realtek) en op "Afspeelapparaten" te klikken. De rest wijst zichzelf.

De drivers en progamma's van Realtek zijn echt een ramp trouwens.
Ik gebruik windows 7 als os. Heb trouwens in het menu van Realtek als de "digital output" als default aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441947

@ alexander

lees de gebruiksaanwijzing even door van je reciever. Mocht je deze niet meer hebben zoek hem dan via google even. Het kan kloppen wat steef125 en Madrox zeggen.
Optisch word ook wel digitaal , Toslink genoemd en deze aansluiting heet S/Pdif sony philips digital interface.
HIer heb je wel een aparte kabel voor nodig.

sluit de TOSLINK kabel aan op je moederbord en reciever ,zet alle instellingen goed zoals is aangegeven in de BBG, zorg voor de juiste instellingen op je reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

alexander1685 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:40:
[...]

Nee, dat hoeft niet. De ps3 en xbox 360 gaan namelijk wel goed. Wat bedoelde je trouwens met msi? Moet ik de optische kabel aansluiten op de grafische kaart?
Is je moederbord niet van MSI ?
Je kan die sf/dif niet aansluiten op je videokaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:42:
[...]

Is je moederbord niet van MSI ?
Je kan die sf/dif niet aansluiten op je videokaart ;)
Oeps, ik begrijp wat je bedoelt. Nee, heb een moederbord van Asrock (p67 pro3 se)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 441947 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:42:
@ alexander

lees de gebruiksaanwijzing even door van je reciever. Mocht je deze niet meer hebben zoek hem dan via google even. Het kan kloppen wat steef125 en Madrox zeggen.
Optisch word ook wel digitaal , Toslink genoemd en deze aansluiting heet S/Pdif sony philips digital interface.
HIer heb je wel een aparte kabel voor nodig.

sluit de TOSLINK kabel aan op je moederbord en reciever ,zet alle instellingen goed zoals is aangegeven in de BBG, zorg voor de juiste instellingen op je reciever.
Oké, dan wordt het alweer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Een optische kabel ziet er toch zo uit: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/TOSLINK.jpg/220px-TOSLINK.jpg? Dit is namelijk de kabel die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef125
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-08-2023
dat is wel een optische kabel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
steef125 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:51:
dat is wel een optische kabel ja
Heb ik dus de juiste kabel te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alexander1685 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:52:
[...]

Heb ik dus de juiste kabel te pakken?
Ja 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Maar wat is dan in vredesnaam het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sluit de kabel eens alleen aan op je moederbord en speel dan muziek af ofzo.... Komt er iig wel rood licht uit je kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 441947 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:04:
Sluit de kabel eens alleen aan op je moederbord en speel dan muziek af ofzo.... Komt er iig wel rood licht uit je kabel?
Er komt rood licht uit het uiteinde. Heb al een cd geprobeerd, werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat is je home cinema set?

Kan je plaatjes laten zien van de settings die je gemaakt hebt bij sound manager en geluid van windows 7 ?

[ Voor 67% gewijzigd door Madrox op 29-01-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een korte checklist:

1 is de kabel juist aangesloten?
UItgang moederbord -> Ingang Reciever
2 staat de reciever op het Digitale kanaal ingesteld? (niet tape,cd,lp,analog e.d.)
3 staan de instellingen van je driver (Realtek) goed dus output optical/digital?
4 staan de instellingen onder windows juist? (rechterklik op windows speaker-icoontje of via configuratiescherm)

Alles met ja beantwoord?

verwijder eventueel de driver van realtek en installeer het opnieuw... hou je daar bij aan de instructie die gegeven wordt.

Edit: zpeelyng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:10:
Wat is je home cinema set?

Kan je plaatjes laten zien van de settings die je gemaakt hebt bij sound manager en geluid van windows 7 ?
Een panasonic SA-PT480.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 441947 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:13:
Even een korte checklist:

1 is de kabel juist aangesloten?
UItgang moederbord -> Ingang Reciever
2 staat de reciever op het Digitale kanaal ingesteld? (niet tape,cd,lp,analog e.d.)
3 staan de instellingen van je driver (Realtek) goed dus output optical/digital?
4 staan de instellingen onder windows juist? (rechterklik op windows speaker-icoontje of via configuratiescherm)

Alles met ja beandwoord?

verwijder eventueel de driver van realtek en installeer het opnieuw... hou je daar bij aan de instructie die gegeven wordt.
Ik heb de kabels gecheckt (juiste ingangen), receiver staat op d-in, ik heb in het menu van Realtek "Realtek Digital Output" geselecteerd en heb gekeken of die ook onder de windows-instellingen op die is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op pagina 9 van de manual van je reciever wordt aangegeven PCM fix. Schakel deze eens aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dit lees ik in d emanual van je home cinema:

Press 5 > to select

RADIO, EXT-IN (5)

Each time you press the button:

FM: ( > 8 )
AUX: For audio input through the AUX terminal
ARC: For audio input through the HDMI AV OUT terminal
D-IN: .For audio input through the DIGITAL AUDIO IN OPTICAL terminal. ( > right)

De laatste moet je hebben, denk ik.

(en wat rem zegt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:27:
Dit lees ik in d emanual van je home cinema:

Press 5 > to select

RADIO, EXT-IN (5)

Each time you press the button:

FM: ( > 8 )
AUX: For audio input through the AUX terminal
ARC: For audio input through the HDMI AV OUT terminal
D-IN: .For audio input through the DIGITAL AUDIO IN OPTICAL terminal. ( > right)

De laatste moet je hebben, denk ik.

(en wat rem zegt)
Die laatste staat ook altijd geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 441947 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:27:
Op pagina 9 van de manual van je reciever wordt aangegeven PCM fix. Schakel deze eens aan of uit.
Oké, zal dat eens proberen.
Edit: ik weet niet eens hoe ik dat moet selecteren. Zodra ik zelf heb zitten neuzen in de manual, laat ik jullie weten wat het resultaat is.

[ Voor 23% gewijzigd door Meister Sachs op 29-01-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Krijg er met geen mogelijkheid geluid uit. Ik ben op dit moment bezig met het opnieuw installeren van de drivers van Realtek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als je Windows 7 gebruikt zou ik afblijven van Realtek drivers. Probeer eens de standaard Windows 7-drivers voor je geluidskaart.

Zo heb ik het ook gedaan (Gigabyte MA-790X UD4P met Realtek HD chip) en alles werkt prima. Ik in Media Player Classic Home Cinema in hoe ik mijn geluidsoutput wil hebben en de rest gaat vanzelf wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Sefyu schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:12:
Als je Windows 7 gebruikt zou ik afblijven van Realtek drivers. Probeer eens de standaard Windows 7-drivers voor je geluidskaart.

Zo heb ik het ook gedaan (Gigabyte MA-790X UD4P met Realtek HD chip) en alles werkt prima. Ik in Media Player Classic Home Cinema in hoe ik mijn geluidsoutput wil hebben en de rest gaat vanzelf wel goed.
Waar haal ik de standaard windowsdrivers vandaan? Als ik die installeer, dan overschrijven die vanzelf de drivers van Realtek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Drivers van Realtek deïnstalleren -> Rechtsklikken in Apparaatbeheer en klikken op "Stuurprogramma bijwerken".

Je krijgt dan een scherm te zien waar je op "Automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken" moet klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Sefyu schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:33:
Drivers van Realtek deïnstalleren -> Rechtsklikken in Apparaatbeheer en klikken op "Stuurprogramma bijwerken".

Je krijgt dan een scherm te zien waar je op "Automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken" moet klikken.
Maar waar haal ik de windowsdrivers vandaan? Van de windowsschijf of internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als je klikt op "Automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken", dan gaat 'ie automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Ik ga naar apparaatbeheer. Vervolgens klik ik op "besturing voor geluid, video en spelletjes". Dan zie ik onder andere staan "Realtek High Definition Audio". Vervolgens moet ik daarop rechtsklikken en kiezen voor "stuurprogramma's bijwerken"? Als ik dat doe verschijnt er namelijk deze melding: "automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken". Vervolgens verschijnt de melding: "er is geen beter of nieuwer stuurprogramma voor het apparaat gevonden".
Of moet ik na het rechtsklikken kiezen voor "Installatie ongedaan maken"?

Edit: weet iemand al wat ik precies moet doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Meister Sachs op 29-01-2012 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Configuratiescherm\Programma's\Programma's en onderdelen

HIer zoek je de realtek software, en deze verwijder je dan.

Als het goed is dan kun je bij apparaatbeheer wel zien of de driver inderdaad weg is

Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem\apparaatbeheer

Er staan dan vaak uitroeptekens in het geel...
Mocht dit niet het geval zijn ga dan binnen apparaatbeheer naar: besturing voor geluid, video en spelletjes
Als daar nog steeds Realtek staat -> rechtermuisklik en installatie ongedaan maken.

Windows opnieuw opstarten en dan geeft windows vanzelf de melding dat er iets niet goed gaat -> automatisch naar driver zoeken (wel op internet aangesloten zijn) En haal voor de zekerheid even de cr-rom drive leeg.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:59

mrc4nl

Procrastinatie expert

heb je dit ook goed ingesteld?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kvr2PSdU8HDh9nxpHV2a3teH/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Ik ben aan de slag met de info uit allebei jullie berichten. Ik laat jullie horen wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 441947 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:44:
Configuratiescherm\Programma's\Programma's en onderdelen

HIer zoek je de realtek software, en deze verwijder je dan.

Als het goed is dan kun je bij apparaatbeheer wel zien of de driver inderdaad weg is

Configuratiescherm\Systeem en beveiliging\Systeem\apparaatbeheer

Er staan dan vaak uitroeptekens in het geel...
Mocht dit niet het geval zijn ga dan binnen apparaatbeheer naar: besturing voor geluid, video en spelletjes
Als daar nog steeds Realtek staat -> rechtermuisklik en installatie ongedaan maken.

Windows opnieuw opstarten en dan geeft windows vanzelf de melding dat er iets niet goed gaat -> automatisch naar driver zoeken (wel op internet aangesloten zijn) En haal voor de zekerheid even de cr-rom drive leeg.

Suc6
Oké, ik heb Realtek verwijderd. Vervolgens windows opnieuw opgestart, maar geen melding dat er iets mis is. Vervolgens heb ik in apparaatbeheer windows automatisch naar drivers laten zoeken. Als ik dan op de luidspreker icoon druk, zie ik voor het eerst een andere optie staan: Digitale Audio (S/PDIF). Deze optie heb ik aangevinkt. Daarna heb ik deze optie in "afspeelapparaten" als standaard ingesteld. In eigenschappen heb ik ervoor gezorgd dat de opties dolby digital en 48.0 kHz staan aangevinkt.
Nog steeds geen geluid. Ter info.: gebruik trouwens een splitter voor de optische kabel, aangezien ik ook een ps3 en een xbox 360 heb. Ik heb trouwens de pc op deze manier aangesloten: met een hdmi op de televisie. De televisie is met hdmi op de home cinema set aangesloten. De home cinema set gaat met een optische kabel naar een splitter toe. Waarvan vervolgens een optische kabel naar de pc toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een splitter...en daar kom je nu pas mee :? Trek die splitter er eens tussenuit en probeer het dan nog eens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
The Eagle schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:06:
Een splitter...en daar kom je nu pas mee :? Trek die splitter er eens tussenuit en probeer het dan nog eens.
Kan dat een probleem vormen dan? De ps3 en xbox werken namelijk prima op die manier.

Edit: heb de pc rechtstreeks op de home cinema set aangesloten met een optische kabel. Nog steeds geen geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door Meister Sachs op 29-01-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je weet ook zeker dat het een Optical Out is aan je PC en een Optical In op je receiver? Ik heb zonder ook maar iets in te stellen na een Win7 install direct SPDIF kunnen kiezen bij de Win7 output en had direct geluid. Het lijkt me dat je daar niet veel verkeerd aan kunt doen als je SPDIF als bron gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Aghanim schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:29:
Je weet ook zeker dat het een Optical Out is aan je PC en een Optical In op je receiver? Ik heb zonder ook maar iets in te stellen na een Win7 install direct SPDIF kunnen kiezen bij de Win7 output en had direct geluid. Het lijkt me dat je daar niet veel verkeerd aan kunt doen als je SPDIF als bron gekozen hebt.
Achterop de receiver staat optical in en achterop de pc staat optical out. Dus of het daar aan ligt, weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook al zit je audiodevice op een moederbord, het blijft een audiodevice en die bespreken we in Audio & HiFi

Move PMG > AH

alexander1685, het valt verder op dat je vaker meermaals achter elkaar post. Doe dat aub niet, dat wordt gezien als onnodig omhoogschoppen van je topic. Gebruik liever de edit-knop om je laatste post te wijzigen als niemand in tussentijd op jouw post gereageerd heeft. Vanuit zo'n edit-vrnster kun je ook prima andere posts quoten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
dion_b schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:51:
Ook al zit je audiodevice op een moederbord, het blijft een audiodevice en die bespreken we in Audio & HiFi

Move PMG > AH

alexander1685, het valt verder op dat je vaker meermaals achter elkaar post. Doe dat aub niet, dat wordt gezien als onnodig omhoogschoppen van je topic. Gebruik liever de edit-knop om je laatste post te wijzigen als niemand in tussentijd op jouw post gereageerd heeft. Vanuit zo'n edit-vrnster kun je ook prima andere posts quoten.
Wat mij betreft prima. Laat ik het wel even duidelijk maken, dat ik mij van geen kwaad bewust ben als het gaat om "omhoog schoppen" van een topic. Of ik reageerde op iemand via een quote of ik gebruikte edit voor mijn eigen bericht. Dat is iets dat volkomen willekeurig is gegaan. Ten tweede is dat met betrekking tot deze post helemaal iets waar ik niet mee bezig ben geweest, aangezien ik notabene diegene ben die deze thread heeft geopend.

Ik hoop in ieder geval dat iemand weer even op mijn "topic" kan reageren en eventueel een oplossing weet voor mijn probleem. Dat probleem is namelijk nog steeds aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

dion_b schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:51:

Move PMG > AH

Hmm..oke. Mijn schuld, ik had hem daar naartoe gestuurd. Het is idd onderdeel van zijn moederbord, leek me logisch. En dat forum zit onder harde waren en niet consumentenelectronica. Ben dus wel een beetje verbaasd.

Ps: alexander, komt er uberhaupt wel geluid uit, ik bedoel; heb je het al analoog getest (headset/mini-tulp).

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 30-01-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op zondag 29 januari 2012 @ 23:53:
[...]

Hmm..oke. Mijn schuld, ik had hem daar naartoe gestuurd. Het is idd onderdeel van zijn moederbord, leek me logisch. En dat forum zit onder harde waren en niet consumentenelectronica. Ben dus wel een beetje verbaasd.

Ps: alexander, komt er uberhaupt wel geluid uit, ik bedoel; heb je het al analoog getest (headset/mini-tulp).
Nou, ik heb wel gewoon het geluid van de televisie getest. Ook geen geluid. Headset zou ik nog wel even moeten proberen. Het probleem is echter dat ik er zelf buitengewoon weinig van af weet. Het enige dat ik wel apart vind, is dat sinds ik de drivers van Realtek er heb afgegooid, ik voor de eerste keer de keuze Realtek Digitale Audio S/PDIF krijg. Aangezien dat ook achter op de pc te zien is, zou dat toch de juiste keuze moeten zijn.

Edit: ik heb de pc zelf in elkaar gezet. Het zou toch niet te maken hebben met een verkeerde aansluiting?

@ShitHappens: ik heb gekeken maar kan geen specifiek knopje voor dd vinden. Maar als het goed is, wordt via de optie D-IN toch automatisch dolby digital gekozen. Dat is ook het enige signaal dat mijn home cinema set kan doorgeven (dus geen dts).

[ Voor 16% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:11
Sluit de PC nog eens aan op de Home Cinema set, zonder splitters of iets dergelijks, zet even een filmpje aan. Op de afstandsbediening zit een knopje voor DD, bij mij heeft het nog wel eens geholpen die op een andere stand te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:26
Sefyu schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:12:
Wat een onzin. Ik heb altijd de nieuwste Realtek drivers en optisch werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
chim0 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:03:
[...]

Wat een onzin. Ik heb altijd de nieuwste Realtek drivers en optisch werkt perfect.
Verdorie, wat een ongelooflijk frustrerend gedoe.

@Madrox: de optical cable is aangesloten. Dus als ik de Realtek zou installeren dan zou Realtek de verbinding moeten herkennen? Volgens mij heb ik dit gedaan toen ik voor het eerst de computer opstartte, ik had alle kabels al aangesloten. Eerst heb ik windows geïnstalleerd, daarna alle drivers van het moederbord. Wellicht toch maar de Realtek drivers installeren? Ik heb de nieuwste versie gedownload van de website van realtek. Staat nog steeds op mijn hdd.

Edit: misschien moet ik er maar iemand bij halen die ter plekke kan bekijken wat het probleem is. Aangezien ik er zo weinig verstand van heb, is het ook moeilijk om het probleem zo goed mogelijk voor jullie te beschrijven.

[ Voor 60% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

alexander1685 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:05:
[...]

Nu lees ik wel ergens dat je eerst je optical kabel moet aansluiten en dan pas de drivers, anders herkent de realtek je optical niet. Of daar ook een coldboot bij hoort, is me niet duidelijk.

Tussen haakjes, installeer je ook die inf driver van Intel ?
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=P67 Pro3 SE&o=Win764
(de derde in dat lijstje)
Die is voor Windows 64bit btw......

Daar begin ik altijd mee, eerste de chipset drivers, reboot en dan de rest.

[ Voor 39% gewijzigd door Madrox op 30-01-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
alexander1685 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:05:
[...]

Wij hebben deze set pricewatch: Samsung HT-BD2E en ik heb dit moederbord pricewatch: Asrock 870 Extreme3 en deze TV pricewatch: Samsung LE32A656

Verder een UPC mediabox, die met een optische kabel aangesloten zit op de home cinema. Als er dan een leuke films is, zet ik de home cinema aan ipv het geluid van de TV.

Maar ik sluit ook weleens m'n PC aan om 1080p films te kijken (de laptop kan het niet aan) en dan trek ik die optische kabel uit de mediabox en doe ik hem achter in de PC. Op de home cinema heet het dan D-in ofzo dus die moet ik wel selecteren en vervolgens heb ik gewoon geluid.

In de Realtek HD Audio configuratie (icoontje rechtsonderin) heet het dan Digital Output maar hij herken hem vanzelf als ik die optische kabel aansluit en anders even selecteren.

Maar al in al moet het gewoon werken dus het is of ergens een instelling of iets op je versterker.
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:07:
[...]

Nu lees ik wel ergens dat je eerst je optical kabel moet aansluiten en dan pas de drivers, anders herkent de realtek je optical niet. Of daar ook een coldboot bij hoort, is me niet duidelijk.
Waar heb je dat gelezen dan want dat is niet waar. Ik sluit die optische kabel aan en hij herkent hem vanzelf.

Ik heb een HD6850 en een onboard ALC892 en van beide heb ik meest recente drivers van de fabrikant.

[ Voor 17% gewijzigd door chim0 op 30-01-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:07:
[...]

Tussen haakjes, installeer je ook die inf driver van Intel ?
http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=P67 Pro3 SE&o=Win764
(de derde in dat lijstje)
Die is voor Windows 64bit btw......

Daar begin ik altijd mee, eerste de chipset drivers, reboot en dan de rest.
Ik reageer nu even direct op je reactie om verwarring te voorkomen (dus ik hoop niet dat ik dit op m'n dak krijg....). Dus als ik het goed begrijp, is dat niet gebeurd toen ik voor "install all" heb gekozen nadat ik de cd-rom van het moederbord in de pc heb gestopt? Dus die driver eerst installeren, computer herstarten en dáárna de drivers van Realtek installeren?

@chimO: dat moet ik dus ook altijd doen bij de ps3 en de xbox 360. D-IN selecteren op m'n home cinema set. Werkt prima, alleen nu dus niet bij de pc.

[ Voor 6% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
alexander1685 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:17:
[...]

@chimO: dat moet ik dus ook altijd doen bij de ps3 en de xbox 360. D-IN selecteren op m'n home cinema set. Werkt prima, alleen nu dus niet bij de pc.
Dan is er iets met de drivers of instellingen op je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik denk dat het verstandig is dat een Tweaker met TeamViewer o.i.d. even meekijkt naar de instellingen op je systeem zodat het daar ieder geval uitgesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

alexander1685 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:17:
[...]

Ik reageer nu even direct op je reactie om verwarring te voorkomen (dus ik hoop niet dat ik dit op m'n dak krijg....). Dus als ik het goed begrijp, is dat niet gebeurd toen ik voor "install all" heb gekozen nadat ik de cd-rom van het moederbord in de pc heb gestopt? Dus die driver eerst installeren, computer herstarten en dáárna de drivers van Realtek installeren?

Toen je die cdrom installeerde, zat de optical kabel toen aangesloten op je pc ?

BTw: ik gebruik nooit de cd maar haal altijd de verse drivers van de site, het linkje heb je al. Daar staat in principe alles wat je nodig hebt.

Dan begin ik met de moederbord chipset drivers (in dit geval Intel INF) en daarna de rest, die volgorde boeit niet zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 30-01-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Sefyu schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:21:
Ik denk dat het verstandig is dat een Tweaker met TeamViewer o.i.d. even meekijkt naar de instellingen op je systeem zodat het daar ieder geval uitgesloten kan worden.
@Sefyu: Hoe gaat dat precies in zijn werking dan? Moet ik contact opnemen met die persoon?

@Madrox: alle kabels waren al aangesloten toen ik ging installeren. Wat betreft die Inteldriver, die heb ik geïnstalleerd, daarna de drivers van Realtek erop gezet. Ook geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Denk dat je ff support moet vragen bij Realtek of de shop.

Maarre, voor de duidelijkheid, analoog had je getest? iets in het groene mini-tulp poortje doen, speakers of koptelefoon. (uiteraard ook voor die uitgang kiezen in geluid van windows).

Als analoog het ook niet doet nml., moet er haast wel iets fout zitten op het moederbord.
Tenminste, als jij zeker weet dat je het goed hebt ingesteld en de drivers geinstallerd (doe gewoon realtek) en kaart in windows gedetecteerd is.

Als je dat zeker weet, word het een gevalletje RMA.

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 30-01-2012 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:12

skoozie

SCSI

Je haalt het stekkertje uit een apparaat dat werkt en stopt hem dan in je pc of is het een ander kabeltje?
Als in, 100% zeker dat je kabel goed is?

just to be sure!

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zie dat je drie settings hebt in je bios, misschien helpt het als je ipv auto de stand op enabled zet.
Het is vergezocht, denk ik. als die nml. disabled zou zijn, op auto zou windows hem ook niet herkennen...

Onboard HD Audio
Select [Auto], [Enabled] or [Disabled] for the onboard HD Audio feature. If
you select [Auto], the onboard HD Audio will be disabled when PCI Sound
Card is plugged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:58:
Zie dat je drie settings hebt in je bios, misschien helpt het als je ipv auto de stand op enabled zet.
Het is vergezocht, denk ik. als die nml. disabled zou zijn, op auto zou windows hem ook niet herkennen...

Onboard HD Audio
Select [Auto], [Enabled] or [Disabled] for the onboard HD Audio feature. If
you select [Auto], the onboard HD Audio will be disabled when PCI Sound
Card is plugged.
Tja, ik weet dus echt hoe ik in de bios kan komen. Zou je dat mogelijk stap voor stap kunnen beschrijven?
Bovendien was is RMA?

@skoozie: ik heb de optische kabel geprobeerd op de ps3, werkte prima. Bovendien, als ik naar het uiteinde kijk van de optische kabel, terwijl het andere uiteinde in de pc zit, zie ik een rood lichtje. Ik weet niet of dat allesbepalend is, maar dat betekent toch dat ie werkt?

@madrox: ik heb hem aangesloten op de Digital In-aansluiting. Dat kan gewoon niet missen, dat is toch de specifieke aansluiting voor een optische kabel.

[ Voor 26% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 15:43
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

alexander1685 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:08:
[...]

Tja, ik weet dus echt hoe ik in de bios kan komen. Zou je dat mogelijk stap voor stap kunnen beschrijven?
Bovendien was is RMA?
Simpel, bij je eerste bootscreen, druk op je DEL toets.
RMA > omruilen bij shop, gaat tegenwoordig "defitg" via RMA (retour blabla) formulier invullen meestal. Of gewoon naar je shop om de hoek, dan werkt het net ff anders.
@skoozie: ik heb de optische kabel geprobeerd op de ps3, werkte prima. Bovendien, als ik naar het uiteinde kijk van de optische kabel, terwijl het andere uiteinde in de pc zit, zie ik een rood lichtje. Ik weet niet of dat allesbepalend is, maar dat betekent toch dat ie werkt?
Neem aan dat je hem aangesloten hebt op nr13 van je handleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Mar.tin schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:11:
Probeer het zelf even op te zoeken, het is niet zo heel moeilijk, probeer het gewoon eens in plaats van binnen een paar seconden roepen dat je het niet weet ;). Als je er dan echt niet uitkomt willen we het je met alle liefde uitgebreid uitleggen.
Zoals je "mogelijk" aan deze thread kunt zien, roep ik helemaal niet in een paar seconden dat ik het niet weet. Ik ben al vanaf zaterdag bezig met het zoeken naar een oplossing. Helaas heb ik weinig verstand van dit soort zaken, maar gelukkig zijn er mensen genoeg op dit moment die zo vriendelijk zijn om naar een oplossing te zoeken. Dus "we" kan wel vervangen worden door "ik" in je laatste zin. Denk de volgende keer even wat beter na, voordat je een bericht plaatst. Het is ten eerste onnodig en ten tweede weinig constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:48
Als jij met dezelfde kabel geluid kan trekken uit een andere bron, zou het sowieso uitgesloten kunnen worden.
Dat er wel licht uit de kabel komt wil ook niet alles zeggen, maar wel dat hij het (zeer) waarschijnlijk doet.

Toch nog even dubbelchecken of je onder 'afspeelapparaten', de juiste output hebt ingesteld als standaardapparaat, probeer desnoods meerderen. Dit moet je waarschijnlijk nogmaals doen in de Realtek software, mocht je die hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
RMA is onzin en BIOS instellingen zijn ook onzin want het ding doet het gewoon. Immers, z'n PS3 werkt ook. En ja, rood lichtje betekent idd dat de kabel/aansluiting werkt. Doet ie bij mij ook.

Maar het is moeilijk om vanaf hier te bepalen waar het probleem zit zonder er zelf achter te zitten. Het kan van alles zijn. Maar het is iig niet je versterker want je PS3 werkt dus moet je PC ook werken.

Trouwens, ik heb op mijn versterker D.IN1 en 2. Heb je dat ook? Misschien zit ie op de andere. En heb je die Digital Output ook als "Standaard apparaat" ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
chim0 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:35:
RMA is onzin en BIOS instellingen zijn ook onzin want het ding doet het gewoon. Immers, z'n PS3 werkt ook. En ja, rood lichtje betekent idd dat de kabel/aansluiting werkt. Doet ie bij mij ook.

Maar het is moeilijk om vanaf hier te bepalen waar het probleem zit zonder er zelf achter te zitten. Het kan van alles zijn. Maar het is iig niet je versterker want je PS3 werkt dus moet je PC ook werken.

Trouwens, ik heb op mijn versterker D.IN1 en 2. Heb je dat ook? Misschien zit ie op de andere. En heb je die Digital Output ook als "Standaard apparaat" ingesteld?
Precies, dat kan ook onderdeel van het probleem zijn. Ik weet er ook niet bepaald veel van af. Wellicht leg ik alles niet helemaal goed uit. Wat betreft D.IN, ik heb maar één instelling. Andere instellingen zijn bv. USB of ARC. De digital output heb ik als standaard ingesteld. Zowel als het gaat om het normale witte speakericoontje als het rode speakericoontje van Realtek zelf. Het rare is echter dat in de keuze Digital Output van de Realtek HD Audio configuratie ik alleen de hoofdluidsprekersterkte zie van links en rechts. Vervolgens staat daaronder "standaardformaat". Waarin ik verschillende bits en Hz kan instellen. Daaronder weer twee knoppen: de ene stelt cd-indeling voor, de ander dvd-indeling.

@chimO: wat jij mij nu laat zien, zie ik dus bij mij helemaal niet. Ik ga dan opnieuw alles verwijderen. Bij apparaatbeheer hoef ik dus alleen de 'intallatie ongedaan maken' te kiezen voor Realtek High Definition Audio? Wat betreft de nieuwste drivers, is dit het goede bestand: High Definition Audio Codecs (Software) en dus niet AC'97 Audio Codecs?

[ Voor 11% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Dat klopt niet. Heb je geen tabblad "Geluidseffect" naast het tabblad "Standaardformaat"?

Het lijkt erop dat je corrupte/halve drivers hebt. Je moet alles verwijderen en de nieuwste van Realtek installeren.

Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tUWA4DB8JQwJkwghQlqK8OJR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DfgMlMLCKeWdOSEx8LrCPu4b/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Voor alle duidelijkheid (nogmaals: om te voorkomen dat mensen allemaal verschillende comments moeten doorzoeken) en de geweldige hulp die ik allemaal van jullie heb gekregen, maak ik even een nieuwe comment. Volgens mij ben ik de grootste noob die op deze fora rondhuist. Maar inderdaad, de optische kabel gaf op de één of andere manier toch geen rood licht door. Ik heb daarom even de optische kabel "geleend" van de ps3. En ja hoor, geluid.
Nu is echter één punt, waar ik nog niet helemaal uit ben (het kan natuurlijk niet in één keer goed gaan!). Ik heb Team Fortress 2 opgestart, zowaar geluid uit alle vijf boxen. Maar als ik vervolgens kijk in Realtek HD audio configuratie zie ik nog steeds niet wat chimO ziet. Het enige wat ik dus zie is links en rechts voor luidsprekersterkte met daaronder standaardformaat (met de knoppen cd-indeling en dvd-indeling). De home cinema set geeft wel aan D-IN srd (surround). Merkwaardig dus, in ieder geval ben ik er een grote stap vooruit gegaan. Excuses aan de personen die zeiden dat ik de optische kabel goed moest controleren. Ik was ervan overtuigd dat ik dat wel goed had gedaan. Mea culpa!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
OK, het was dus de kabel? Kan gebeuren maar blij dat het opgelost is!

Nu de drivers nog. Alles van Realtek de-installeren via Configuratiescherm > Programma's (eventueel Driver Sweeper eroverheen halen) en de nieuwste Realtek drivers installeren. Niet vergeten tussendoor je PC opnieuw op te starten! Dus zowel na de-installatie als na installatie.

Ik heb het ook een keer gehad dat ik alleen zag wat jij nu ook ziet en kwam erachter dat de drivers er half op stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
chim0 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:25:
OK, het was dus de kabel? Kan gebeuren maar blij dat het opgelost is!

Nu de drivers nog. Alles van Realtek de-installeren via Configuratiescherm > Programma's (eventueel Driver Sweeper eroverheen halen) en de nieuwste Realtek drivers installeren. Niet vergeten tussendoor je PC opnieuw op te starten! Dus zowel na de-installatie als na installatie.

Ik heb het ook een keer gehad dat ik alleen zag wat jij nu ook ziet en kwam erachter dat de drivers er half op stonden.
,

Ja, het was de kabel. Wat een fail niet? Het geluid klinkt trouwens prima en de home cinema set geeft naast d-in srd aan. Die drivers verwijderen, computer rebooten en vervolgens de drivers van Realtek opnieuw installeren, brengt niet alles weer in de war? Ik durf het haast niet meer te doen. :P

@chimO: zou je even kunnen zeggen welke file ik precies moet hebben in het rijtje van de drivers op de website van realtek? Ik heb gekozen voor realtek hd audio codecs. Vervolgens krijg ik een rijtje te zien dat nogal verwarrend is. Ik zie: 64bits Vista, Windows7 Driver only (Executable file) en Vista, Windows7 Driver (32/64bits) Driver only (Executable file). Begrijp ik goed dat die eerste alleen de 64bits versie betreft? Waarom ze dan alleen 64bits voor het woord Vista zetten en niet voor windows 7 is me een raadsel.

@Madrox: knullig is inderdaad het juiste woord! :9 Tja, ik ben nu eenmaal op dit gebied een volslagen beginneling.

[ Voor 29% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
alexander1685 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:12:
[...]
,

Ja, het was de kabel. Wat een fail niet? Het geluid trouwens prima. Die drivers verwijderen, computer rebooten, vervolgens de drivers van Realtek opnieuw installeren, brengt niet alles weer in de war? Ik durf het haast niet meer te doen. :P
Als het goed is niet en anders zijn wij er nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ben blij voor je dat je het toch opgelost hebt, hoe knullig ook _/-\o_

ps: Chimo: je kan van veraf niet zien of zijn uitgangspoort stuk is, het zal niet de eerste keer zijn dat ik zoiets
meemaak. Dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat het is opgelost. Maar ik wil je nog wel even een aantal dingen mee geven.

Post in je start post zo veel mogelijk info over de gebruikte hardware met type nummers, gebruikte software, SPLITTERS e.d.
Ik snap niet helemaal welke gedachte gang je gehad hebt, maar normaal gesproken is mijn eerste gedachte vrijwel altijd... heb ik de kabels goed aangesloten? ;)
Ik denk dat iig een stuk wijzer bent geworden :)

Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Anoniem: 441947 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:53:
Mooi dat het is opgelost. Maar ik wil je nog wel even een aantal dingen mee geven.

Post in je start post zo veel mogelijk info over de gebruikte hardware met type nummers, gebruikte software, SPLITTERS e.d.
Ik snap niet helemaal welke gedachte gang je gehad hebt, maar normaal gesproken is mijn eerste gedachte vrijwel altijd... heb ik de kabels goed aangesloten? ;)
Ik denk dat iig een stuk wijzer bent geworden :)

Have fun!
Al doende leert men. Tja, ik was ervan overtuigd dat het uiteinde van de desbetreffende kabel wel rood licht uitzond. Het ging er eerlijk gezegd ook vrij hectisch aan toe. Anders had ik uiteraard deze thread niet in gang gezet. Het enige dat nog even geregeld moet worden, is het zorgen voor 5.1-geluid. Op dit moment heb ik alleen maar stereo dat vervolgens in surround wordt omgezet, dolby pro logic. Ik heb even een spelletje geprobeerd, dan is duidelijk te horen dat het geen dolby digital is. Ik ben niet helemaal zeker welke driver update ik nu uit de lijst op de website van Realtek moet downloaden. In ieder geval héb ik nu geluid, er is een begin. ;)

Update: ik heb via programma's verwijderen de drivers van realtek verwijdert. Vervolgens computer opnieuw opgestart. Daarna de nieuwste drivers gedownload en de computer weer opnieuw opgestart. Ik zie echter onder digital audio in het configuratiescherm van realtek niet de opties staan die chimO daar ziet staan.
bartvl schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:24:
Om surround (Dolby Digital) vanuit spellen te krijgen dient je geluidskaart van Dolby Digital Live te zijn voorzien, het geluid dat van de game afkomstig is wordt dan omgetoverd in Dolby Digital. Als dit niet op je kaart zit (wat ik eigenlijk verwacht) zul je geen surround digitaal naar je versterker kunnen sturen.
Dat wist ik niet, ik zal dat even op de website van Asrock opzoeken. Geen idee wat de geluidschip wel en niet kan.

Update: ik heb diverse fora bezocht. Krijg inderdaad de indruk dat ik niet daadwerkelijk surround kan krijgen. Op de website van realtek staat dat voor deze chip, 892, de dolby software optioneel is. Lekker is dat. Ik vind het merkwaardig dat chimO er desondanks wel in slaagt surround geluid kan krijgen. Tenminste, dolby digital-formaat en niet pro logic. Bovendien, waarom kunnen apparaten als de ps3 en de xbox 360 wel zonder moeite dolby digital doorsturen. Ongetwijfeld is de wijze waarop die dingen in elkaar steken geheel anders dan die van een pc, maar toch. Merkwaardig.

[ Voor 38% gewijzigd door Meister Sachs op 30-01-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Om surround (Dolby Digital) vanuit spellen te krijgen dient je geluidskaart van Dolby Digital Live te zijn voorzien, het geluid dat van de game afkomstig is wordt dan omgetoverd in Dolby Digital. Als dit niet op je kaart zit (wat ik eigenlijk verwacht) zul je geen surround digitaal naar je versterker kunnen sturen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56

FeaR

In GoT we trust

^^ dat, of de tegenhanger van DTS gebruiken, DTS Connect. Er zijn wel moederborden die één van de twee of beide ondersteunen, maar je ziet het vaker niet dan wel. Mocht je dus surround in games willen wordt het toch een losse geluidskaart kopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Madrox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:27:

ps: Chimo: je kan van veraf niet zien of zijn uitgangspoort stuk is, het zal niet de eerste keer zijn dat ik zoiets meemaak. Dit terzijde.
Dat kan wel want z'n PS3 en XBOX werken wel, dat is één. Twee is dat het de kabel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
chim0 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:19:
[...]

Dat kan wel want z'n PS3 en XBOX werken wel, dat is één. Twee is dat het de kabel was.
Iedereen bedankt voor de hulp! Ik heb dus de pech dat de onboard geluidschip van mijn moederbord niet goed is (in zoverre: die encodeert zelf niet dolby digital). Ik heb daarom een nieuwe topic aangemaakt in"Processors, Moederborden en Geheugen": Advies geluidskaart voor de Asrock P67 Pro3 SE (link: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489895. Aangezien jullie de knowhow hebben, zou één van jullie mij op dit gebied eveneens advies kunnen geven?

@chimO: wat bedoel je precies met sample? De bits en Hz? Wat ik probeer af te spelen is het surround geluid van de games die ik op de pc speel. Aangezien dd en dts voor deze chip optioneel zijn, verwerkt de chip alleen 2-kanaals geluid. Tenminste, dit heb ik begrepen van andere mensen.

[ Voor 22% gewijzigd door Meister Sachs op 31-01-2012 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
alexander1685 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:41:
[...]

Iedereen bedankt voor de hulp! Ik heb dus de pech dat de onboard geluidschip van mijn moederbord niet goed is (in zoverre: die encodeert zelf niet dolby digital). Ik heb daarom een nieuwe topic aangemaakt in"Processors, Moederborden en Geheugen": Advies geluidskaart voor de Asrock P67 Pro3 SE (link: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489895. Aangezien jullie de knowhow hebben, zou één van jullie mij op dit gebied eveneens advies kunnen geven?
Wat probeer je af te spelen dan? Heb je anders een sample ofzo dan kan ik kijken of ie het hier wel doet want het lijkt me sterk dat je geluidschip kapot is. Ik speel namelijk 1080p MKV rips met DTS geluid prima af via die optische uitgang op de home cinema. Ik ben tot nu toe niks tegengekomen wat ie niet af kon spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 31-01-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hij zegt dan ook: bij het gamen geen surround.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1