Advies geluidskaart voor de Asrock P67 Pro3 SE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
Hallo mensen,

Ik zoek een geluidskaart die in staat is om zelf dolby digital te decoderen (ik geloof dat dit dolby digital live heet?). Ik heb een Asrock P67 Pro3 SE moederbord met een onboard geluidschip, een Realtek ALC892. Gebleken is dat deze geluidschip weliswaar volgens de beschrijving 7.1 ondersteunt ("7.1+2 Channel HD Audio Codec with Content Protection"), maar dat dolby digital en dts optioneel zijn: "Optional Dolby PCEE program, SRS TruSurround HD, SRS Premium Sound, Fortemedia SAM, Creative Host Audio, Synopsys Sonic Focus, DTS Surround Sensation | UltraPC, and DTS Connect licenses". Ik weet niet of dit belangrijke informatie is, maar op één van de PCI e-slots heb ik de club 3d hd6950 geïnstalleerd. Al deze zaken kwamen pas aan het licht toen na een aantal dagen geklooi (er was een probleem met geluid, bleek aan de kabel te liggen. Mijn fout!) duidelijk werd dat de onboard geluidschip geen surround kan doorgeven.

Wie weet wat een goede keuze is mbt een geluidskaart die dus zelf de decodering doet? Dus beschikt over wat volgens mij dolby digital live heet.

Bij voorbaat dank voor de moeite!

@Bartvl: oké, weer wat wijzer geworden. Dus de kaart die je hier aangeeft, past op dit moederbord? Ik twijfel niet aan je kennis, hoor. Ik vraag het even voor alle duidelijkheid. Mijn budget is maximaal 50 euro. Ik heb al redelijk wat uitgegeven aan de pc, meer dan ik eigenlijk had begroot, dus ik vind het inmiddels wel welletjes.

Edit: er is wellicht één probleem met deze kaart. Mijn home cinema set kan alleen "intern" dts verwerken, dus via de dvd-speler die erin zit. Via een optische kabel kan het apparaat echter weer alleen dolby digital verwerken. Dat schijnt een probleem te zijn van de wat goedkopere home cinema-setjes. Nu zie ik bij de specificaties van deze geluidskaart dat er met geen woord wordt gerept over dolby digital, alleen over dts connect (en andere mij onbekende begrippen). Kloppen deze gegevens?

[ Voor 26% gewijzigd door Meister Sachs op 31-01-2012 11:28 ]

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien voor de duidelijkheid: het gaat hier eigenlijk over encoderen, niet decoderen (voorlooptopic: Geen geluid: pc via optische kabel aangesloten op 5.1 syst.).

Mijn advies (ondanks ervaring met Dolby Live of DTS Connect): koop de eerste de beste kaart die binnen je budget valt die dit ondersteunt en ga met een grote boog om Creative heen. (dit laatste gebaseerd op ervaringen uit het verleden: geweldige hardware, waanzinnig slechte software support, resultaat: geweldige hardware die het niet doet.)
Voorbeeld: pricewatch: Asus Xonar DS

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441947

Hey Alexander,

Ik weet niet of het nog actueel is maar goed..

Ik ben de afgelopen tijd ook een beetje aan het spelen gegaan met mijn nieuwe systeem om te onderzoeken wat er allemaal wel en niet mogelijk is.
Nu krijg ik het ook niet voor elkaar om surround in games te krijgen via de optical aansluiting.
Nu volstaat de analoge manier voor mij.

Als je niet van plan bent om een nieuw moederbord aan te schaffen (ga ik zomaar even vanuit gezien je ervaring) Dan zit er volgens de Tweakers.net pricewatch niets anders op dan een oplossing van Creative.
Dit komt omdat je pci-e aansluiting 2.x is.

pricewatch: Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E

Dit is het nieuwste model van Creative. Wat ik er zo van gelezen heb is dat de meesten tevreden zijn over de software i.c.m. windows 7 64. Ik geloof dat jij dit besturingssysteem hebt.

Je hebt ook nog duurdere uitgebreidere varianten hiervan.

Mijn ervaring met Creative is altijd goed geweest, hoewel ik ook vaak aan het kl*ten ben geweest met de software. Ze zijn in mijn ogen geen ster in de support van nieuwe besturingssystemen.
De kaart is net uitgebracht dus ik denk dat de support hiervan nog wel een aantal jaar zou meegaan (denk aan windows 8 e.d.)

Anoniem: 441947

Ik plaats het ook nog even hier n.a.v. een DM van Alex:

Op jou moederbord zitten 4 slots. 2x een pci express x 16 slot en 2x een pci expres 1 slot.
De standaard van die 16 en 1 slot zijn alletwee 2.0 versies.

Die x16 slots zijn voor je video kaarten die x1 kun je voor andere zaken gebruiken.

Ik kwam in mijn zoektocht ook nog deze tegen pricewatch unsorted: Turtle Beach Soundcard Micro II

Niet duur en doet precies wat je wilt 5.1 DD naar je reciever sturen.

Dan moet je nog wel even de driver downloaden en installeren. En het werkt alleen met windows dus geen Mac OS of linux e.d.

Ik denk dat dat de mooiste oplossing voor je is (hoef je ook je kast niet meer in te duiken)
En turtle beach is een wel bekend merk onder de gamers..

Dan kunnen mensen eventueel nog aanvullingen geven, of misschien pikt iemand anders dit nog op.. lijkt me wel handig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geluidskaarten hebben weinig met processors, moederborden of geheugen te maken. Die horen in Audio & HiFi

Move PMG -> AH

Oslik blyat! Oslik!