Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 16:13
Hoi allemaal,

Op basis van de Pricewatch heb ik onlangs een D-Link DIR 615 draadloos router gekocht, om ons studentenhuis te voorzien van draadloos internet. De router kan maximaal 300 mbit/s over draadloos sturen volgens de specificaties; leek me ruim voldoende voor het 50 Mbps pakket van UPC dat we hebben.

Maar, die snelheid haal ik nooit. In de eerste week haalde ik met Speedtest.net een paar keer 30 Mbps download. Nu merk ik de laatste weken dat het internet echt traag is, soms uitvalt en mijn huisgenoten klagen er ook over. Ik heb de afgelopen weken zo'n 5 keer Speedtest.net gedraaid op verschillende tijden, en ook op de laptop van mijn huisgenoot (in een andere ruimte) en met mijn smartphone. In alle testen komt de downloadsnelheid via WiFi uit op maar 10-15 Mbps!
Vanochtend mijn laptop rechtstreeks met een kabel aangesloten op het modem van UPC en dan haal ik netjes 48 Mbps.

Ik heb hardware versie H1 en de firmware is up-to-date (v 8.01).
Een korte zoektocht heeft me geleerd dat dit type router in het verleden problemen had met de snelheid, maar al die problemen dateren van enkele jaren geleden en werden opgelost door een firmware-upgrade naar v 4.11.

Iemand een idee waarom het zo traag is?

[ Voor 9% gewijzigd door Paul M. op 29-01-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat het een relatief goedkope router is (niets mis mee) en vooral omdat je via Wifi verbindt. En Wifi zuigt voor wat betreft snelheid. Je zou kunnen kijken of jouw wifi kanaal uniek is of dat er meerdere Wifi routers op hetzelfde kanaal zitten, dat kan je snelheid ook beperken.

[ Voor 32% gewijzigd door Aghanim op 29-01-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Maar volgens de specificiaties moet deze router die snelheid gewoon halen. Het is gewoon zo traag dat-ie websites soms maar half of zelfs niet laadt. Dat mag je zelfs van een goedkope router niet verwachten.

Ik zit zelf met mijn laptop twee meter van de router vandaan, dus daar kan het niet aan liggen. Mijn huisgenoten boven mij hebben ook altijd 4-5 streepjes verbinding.

Ik ontvang hier, naast mijn eigen draadloos, nog 13 andere draadloze netwerken maar ik dacht dat een voordeel van een N-router juist was dat dat minder problemen gaf?

[ Voor 38% gewijzigd door Paul M. op 29-01-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik heb via Wifi ook 5 streepjes signaal, maar haal ook bij lange na de router specs niet qua snelheid. Dat een router 300mbps specs heeft, zegt niet dat de router dit ook gaat halen. Daarnaast heb je met wifi sowieso een kleinere kans op een fatsoenlijke snelheid dan bedraad. Daarom haal jij met draad ook een hogere snelheid dan met Wifi. Je zou kunnen kijken naar een accespoint/bridge om het bereik te verbeteren, maar dat lijkt niet je issue.

Heb niet veel verstand van routers, maar wellicht dat een relatief goedkope router er moeite mee heeft wanneer de hoeveelheid gekoppelde apparaten toeneemt. Overigens zou je ook eens kunnen kijken naar het gebruik van je huisgenoten. Het is vast niet vreemd als er minimaal 1 laptop/pc torrents/usenet gebruikt en dan wordt het automatisch traag bij de anderen.

Je moet even met InSSIDer kijken op welke kanalen deze netwerken draaien. Hoe minder andere routers op jouw kanaal zitten, hoe minder interference je krijgt en dus je signaalkwaliteit toeneemt.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 29-01-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Een accespoint om twee meter te overbruggen lijkt me overbodig. In het verleden hadden we hier een Sweex-router van 30 euro en daarmee was bereik ook geen probleem.

Gebruik van mijn huisgenoten is minimaal. Normaal internet (mail, Facebook etc.) en occasioneel wat YouTube filmpjes. Ik ben de enige die af en toe via torrents download en films stream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik denk dat je router gewoon niet sterk genoeg is om meerdere connecties goed af te handelen. Over hoeveel apparaten hebben we het hier? (incl. tablets en smartphones)? Ik kan me voorstellen dat als er meerdere apparaten tegelijkertijd actief zijn dat de router zijn kracht moet verdelen over deze pc's en incidenteel zelfs crasht, waardoor het internet weg valt.

Je zou kunnen kijken hoeveel mensen er actief zijn en waarmee, zodra je internet wegvalt. Als dit gebeurt met meerdere gebruikers en niet gebeurt wanneer er maar 1 gebruiker thuis is dan ligt het aan je router lijkt me.

Hoeveel andere netwerken zitten er op jouw kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Op piekbelasting zijn er 5 laptops en 2-3 smartphones verbonden met de router. Maar wanneer ik alleen thuis ben en er maar één laptop is verbonden, is de snelheid net zo slecht en heb ik het idee dat-ie zelfs vaker crasht. (hoewel crashen niet echt het probleem is, gebeurt zelden).

Ik heb InSSIDer laten draaien. Alle netwerken rondom mij zitten op 2.4 GHz en ik deel "mijn" kanaal maar met één ander netwerk, die een lage verbindingssterkte heeft hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Paul M. schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:19:
Op piekbelasting zijn er 5 laptops en 2-3 smartphones verbonden met de router. Maar wanneer ik alleen thuis ben en er maar één laptop is verbonden, is de snelheid net zo slecht en heb ik het idee dat-ie zelfs vaker crasht. (hoewel crashen niet echt het probleem is, gebeurt zelden).

Ik heb InSSIDer laten draaien. Alle netwerken rondom mij zitten op 2.4 GHz en ik deel "mijn" kanaal maar met één ander netwerk, die een lage verbindingssterkte heeft hier.
Verander toch maar eens het kanaal, wat jij als "lage" verbindingssterkte ziet kan ongeloofelijk "irritant" zijn voor alle draadloze devices. Je apparaten verliezen throughput omdat ze de frames van zwakke signalen moeten interpreteren en op het einde van de rit zijn ze er niets mee.

Als je met een Windows laptop verbind, welke verbindingssnelheid geeft hij aan? Zijn alle client devices WiFi-N capable? Is Auto 20/40 MHz of 40 MHz of een gelijkaardige optie ingeschakeld? (Vereiste voor 300 MBit/s). Gebruik je WPA2 met AES als encryptie? (Tevens ook vereiste voor 300 MBit/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Ik zit nu als enige op Kanaal 1 (blijkbaar wisselt die andere af en toe van kanaal). Kanalen 2 t/m 13 zitten veel voller volgens InSSIDer. De router is zo ingesteld dat-ie automatisch het kanaal met de minste verstoring gebruikt.

Mijn verbindingssnelheid in Windows schommelt tussen 115 en 150 Mbps. Laptop is voorzien van een "Intel Wireless Wifi Link 4954 AGN" (uit Device Manager).

De optie Auto 20/40 Mhz is ingeschakeld in de router, encryptie staat op "WPA2 Only" en "AES".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Paul M. schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:34:
Ik zit nu als enige op Kanaal 1 (blijkbaar wisselt die andere af en toe van kanaal). Kanalen 2 t/m 13 zitten veel voller volgens InSSIDer. De router is zo ingesteld dat-ie automatisch het kanaal met de minste verstoring gebruikt.

Mijn verbindingssnelheid in Windows schommelt tussen 115 en 150 Mbps. Laptop is voorzien van een "Intel Wireless Wifi Link 4954 AGN" (uit Device Manager).

De optie Auto 20/40 Mhz is ingeschakeld in de router, encryptie staat op "WPA2 Only" en "AES".
Dan zal er mogelijks toch iets mis zijn met het toestel, vaak zorgt een kapotte voeding ook voor vage problemen. Omruilen die handel dus.

(Uitgesloten uiteraard dat er iets fout zou zijn met de internetverbinding - als je dus direct verbind met een computer zonder router werkt het perfect)

[ Voor 9% gewijzigd door RedShift op 29-01-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Oké, dankje. Ik ben er ook achter gekomen dat dit type router problemen heeft met koeling en met name met torrentverkeer best warm kan worden (volgens de Vuze wiki). Lijkt me ook niet gezond.

Enfin, dinsdag terug naar de winkel dus. Is het verstandig om - als het kan bij de winkel - een andere, betere router mee te nemen van deze prijsklasse (rond de 30-40 euro)? (hoewel deze in de Pricewatch toch zeer goed wordt beoordeeld)

[ Voor 6% gewijzigd door Paul M. op 29-01-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
Zet eerst eens het kanaal vast in plaats van op auto.
Dit lost meestaal veel problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Ik heb een Dir 655 en haal 12 MB/s met alleen mijn MBP eraan. Zodra iemand met een G kaartje connect stort de snelheid in ......:(

wellicht is dat deels jouw probleem.
Of er zijn gewoon teveel wifi netwerken bij jou in de buurt

suggestie die ik kan doen regel een router die ook de 5 ghz band doet

en check ook of je internet goed functioneert door een aantal downloads met kabel binnen te halen!

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
@3Ddude
Het maakt hier geen verschil of ik alleen op het internet zit of dat mijn huisgenoten thuis zijn, snelheid blijft rond de 10-15 Mbps.

@tlpeter
Gedaan. Zal straks boven kijken bij mijn huisgenoten of het effect heeft. Bij mij in ieder geval nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Betreffende je UPC en het niet laden / slecht laden van pagina's, kijk ook hier: UPC Internet vragen & problemen topic deel II

Er zijn op het moment veel mensen die hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Oké, bedanktFatal Mind. Zal ik eens naar kijken. Ik heb er doorheen gebladerd. Morgen of dinsdag de UPC Helpdesk bellen. Ze komen in ieder geval niet weg met het smoesje "U bent de eerste met dit probleem" want ik heb er al genoeg gelezen >:)
Ondanks de snelheid van 10-15 Mbps zou dat voldoende moeten zijn om een simpele website (forum bijv.) in een flits te kunnen laden.

Ik kan in ieder geval ook terug gaan met de router. Ik heb net geprobeerd om de snelheid te meten als ik mijn laptop direct verbind aan de router met een kabel. Niets. Gewoon niets. Laptop geeft aan dat er verbinding is met internet, router zegt ook dat alles in orde is, maar ik krijg geen verbinding naar buiten. Pingen naar buiten toe kan ook niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Paul M. op 29-01-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Net met de router bij de winkel geweest. De verkoper heeft daar ook een test gedaan en kwam niet hoger dan 1100 kbyte/s, terwijl ze normaal "enkele mb's" halen. Router kan dus worden omgeruild binnen de garantie.
Maar, dit type was niet op voorraad en komt pas over twee weken binnen. Ze kunnen me morgenmiddag wel een alternatief leveren, een Sitecom WL-341: pricewatch: Sitecom WL-341 Wireless Router 300N X2

Voor een 17 euro meer zou ik ook voor de Linksys E1200 kunnen gaan: pricewatch: Linksys E1200

Zou die Linksys veel beter zijn, of lekker die Sitecome gebruiken? Het belangrijkste criterium voor ons is het bereik, dat moet op zolder ook goed zijn (in het verleden ging dat met een 30 euro Sweex router goed, maar beter is altijd fijner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul M.
Lijkt me duidelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1742449991.png

Zojuist probleemloos de router om kunnen ruilen voor de Sitecom, zelfs terwijl ik de doos van de D-Link niet eens meer had. Goede service van Computerland! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Paul M. schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:51:
Lijkt me duidelijk:
[afbeelding]

Zojuist probleemloos de router om kunnen ruilen voor de Sitecom, zelfs terwijl ik de doos van de D-Link niet eens meer had. Goede service van Computerland! :)
Kijk dat is mooi, het lach dus toch aan de router kan gebeuren.
Wel die van mij is rap zat en doet het prima (heb hier 120/10) dus ik ben tevreden erover :)

Je had gewoon een maandagochtend model denk ik :P

Hmm je had een 615 das een low budget model zo te zien |:(

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 01-02-2012 00:23 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Nu twijfel ik enorm of ik deze router wel zal nemen of niet. De Sitecom van hierboven is niet meer te koop, ik weet niet wat daar de opvolger van is? Moet een simpel routertje zijn voor mijn opa, om zijn tablet van internet te voorzien. Ik twijfel erg of ik nu nog wel voor de D-Link 615 zal gaan, misschien had jij inderdaad een maandagochtend model.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Pagina: 1