Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scon
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10-2024
Beste Tweakers,

Ik gebruik al enige maanden een TP LINK WR1043ND als router met extra sterke antennes. Het was de bedoeling om het wifi signaal tot mijn 2e verdieping te laten werken, helaas is dat niet gelukt. Nu ligt er op deze 2e verdieping wel een bekabeld punt wat naar deze router loopt. Ik heb nu het idee opgevat om daar een wireless accespoint aan te sluiten om zodoende het draadloosnetwerk te boosten naar mijn 2e verdieping.

Mijn vraag is kan dit met zo iets als dit en dan gewoon dezelfde SSID gebruiken als de router, zodat het eruit ziet als 1 draadloosnetwerk, of gaat dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Scon schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:04:
Mijn vraag is kan dit met zo iets als dit en dan gewoon dezelfde SSID gebruiken als de router, zodat het eruit ziet als 1 draadloosnetwerk, of gaat dat niet werken?
Inderdaad. Zelfde SSID, zelfde security instellingen, DHCP uitschakelen op dat extra apparaat en alleen de LAN porten gebruiken (dus geen WAN port). :)

Ik zie dat het Sitecom apparaat maar 1 LAN aansluiting heeft. Het aansluiten kan dus niet mis gaan.

Maar misschien kan je beter kiezen voor een Wireless Router (bijvoorbeeld een tweede TP LINK WR1043ND kopen). Dan heb je nog porten over om extra PC's aan te sluiten. Anders moet je ooit weer een losse switch kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door webfreakz.nl op 27-01-2012 16:11 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scon
Ik heb me echter laten vertellen dat als ik een tweede (evt. identieke) router op de door jouw beschreven wijze koppel, apparaten dit sowieso zien als een ander netwerk en dat apparaten op router 1 niet de apparaten op router 2 zouden "zien" . Dat probleem zou je niet hebben met een accespoint zoals dit. Klopt dat?

Of moet ik een range extender zoals deze gebruiken en deze via lan verbinden?

[ Voor 19% gewijzigd door Scon op 27-01-2012 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:57
Scon schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:09:
Ik heb me echter laten vertellen dat als ik een tweede (evt. identieke) router op de door jouw beschreven wijze koppel, apparaten dit sowieso zien als een ander netwerk en dat apparaten op router 1 niet de apparaten op router 2 zouden "zien" . Dat probleem zou je niet hebben met een accespoint zoals dit. Klopt dat?

Of moet ik een range extender zoals deze gebruiken en deze via lan verbinden?
Het is niet zo dat als je 2 routers aan elkaar koppelt dat ze dan weten dat ze 1 zijn.
Dit zou je toch echt in moeten stellen.

Wat je kunt doen is router 1 DHCP en DNS laten uitdelen.
En van router 1 naar router 2 gaan in de lan poort en hier DHCP op uitschakelen.

De wifi settings allebei het zelfde zetten eventueel de kanalen handmatig invullen bijvoorbeeld:
Router 1 Kanaal 3
Router 2 Kanaal 9

Of beiden op Auto.
Dan heb je 1 groot wireless netwerk in theorie.
Voor de apparaten zijn het 2 netwerken die verschillende sterktes hebben.
En je apparaat kiest dan (als het goed is) voor de sterkste.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Geen range extender, gewoon een accesspoint kopen of een router (dezelfde) en deze als accesspoint configureren zoals beschreven in deze HowTo.

En persoonlijke voorkeur: OpenWRT installeren (als je denkt dat je het kan en niet bang bent voor Linux).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Scon schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:09:
De situatie die jij hier beschrijft kan inderdaad ontstaan. Maar dat is echter als je een Wireless Router gebruikt en de uplink (richting je huidige TP LINK WR1043ND) via de WAN port verbindt. En dat is nou juist waar ik je in mijn eerste bericht voor waarschuwde: je moet alleen LAN porten gebruiken. Dan blijft alles binnen één zogenaamd "broadcast domain" en dan kunnen alle PC's (met bijvoorbeeld Windows filesharing) elkaar "zien".

Dat probleem heb je met een Wireless Access Point niet. Alleen WAP's komen maar met één LAN port. En dan zou eventueel de situatie kunnen ontstaan dat je boven in je huis weer een losse switch moet gaan gebruiken als je meerdere PC's daar aan wilt sluiten. Dan zit je dus met twee apparaten. Vandaar dat ik zou kiezen voor een Wireless Router, zelfde Wifi instellingen, DHCP uit, en alleen de LAN porten gebruiken.

Dus twee opties:

- Een pure Access Point. Die Sitecom en TP-Link WA830RE voldoen daar prima voor. Maar dat zou ik dus alleen kiezen als je boven in je huis niet ooit kabels tekort gaat komen.
- Een Wireless Router. Dan kan je "groeien" boven en zonder veel gedoe ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scon
Dank voor alle tips. Omdat ik 2 bekabelde aansluitingen heb op de betreffende verdieping heb ik gekozen voor het wireless accespoint van TP-link. Nu maar hopen dat ik het aan de praat krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe staan de antennes van je router nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scon
Nivk schreef op zondag 29 januari 2012 @ 02:14:
Hoe staan de antennes van je router nu eigenlijk?
Ik heb alle standen al geprobeerd, nagenoeg geen verschil. Maar toch bedankt. Overigens werkt de TP-Link WAP geweldig, een aanrader voor slechts 30 euries!

[ Voor 13% gewijzigd door Scon op 31-01-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
@Scon welke WAP van TP-Link heb je hiervoor gebruikt?
Pagina: 1