Koeling probleem sinds nieuwe kast (9800GX2)

Pagina: 1
Acties:

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
Hey, ik zit met een klein probleempje.. ik ben van een coolermaster centurion kast overgegaan op een Aopen 700A die ik wat wilde gaan aanpassen, de kast is perfect qua grote en alles bouwt lekker in, oldskool schroeven weinig last van resonantie etc. prima..

Systeem:

Asus Striker II Extreme
Asus 9800GX2 (1GB)
Quadcore Q6700 @ 2.75 Ghz -- Scythe mugen 3 (PCGHE) --
Corsair Dominator 4GB RAM
OCZ ZT 750W

Nieuwe kast:

http://oi40.tinypic.com/15p5wya.jpg

Rode circel is geen fan, zwarte circel is wel een fan, pijltje is graka.

http://oi43.tinypic.com/zxphk3.jpg

Hij is nog niet helemaal klaar hier, maargoed krijg je iig een idee. (het ledlampje dat je ziet is voor als ik opeens een idee krijg btw.. dat terzijde) :+

Ik heb aan de voorkant dus 2x 120mm fans gemonteerd en achter bij de HDD bay 2x 80mm fans.. Nu heb ik geprobeerd 2x 80mm fans precies boven de graka te monteren om te kijken of dat verschil maakt, het maakt meer herrie.. maar het koelt niet beter, de temp van de graka komt boven de 90c uit als ik battlefield 3 speel. Het gekke is dat alle andere temperaturen gewoon normaal zijn (CPU: 33c MB: 38c HDD: 36c)

Nu weet ik dat de 9800GX2 heethoofden zijn, maar in de centurion kast haalde hij max 85c en dat ging perfect als ik een spelletje speelde. Alleen nu hij boven de 90c begint te komen gaat ie toch iets van tegen stribbelen..

Iemand enige suggestie hoe ik dit beter kan koelen? Ik zit wat te lezen over de koolance blokken en omdat ik een 2e 9800GX2 heb en eigenlijk beide wil gebruiken.. leek me dat zeker een goede oplossing, op het feit na dat ze nergens meer te krijgen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door iNFiNiTY- op 26-01-2012 12:28 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:50
Je hebt nu dus 2x 120mm fans voorin gemonteerd, bij de onderste USB poorten voorin de kast? Dat is wel goed. Fans achter de HDD bays hebben niet zoveel zin, je moet zien dat je in het onderste compartiment genoeg aanvoer hebt van koude lucht, en afvoer van warme lucht.
Het heeft dus wel zin om 2x 80 (?) mm fans achterin het onderste compartiment te plaatsen. Daar heb je nu een rode cirkel staan, dus geen fans.
De fan die achterin het bovenste compartiment zit kun je wel laten zitten. Je zou ook nog fans kunnen plaatsen op de overgang van onder naar boven, waar die "balkjes" zitten. Zorg dan dat de fans de lucht naar boven blazen.
Als laatste kun je ook nog de hele kast op hoge pootjes zetten ( ~ 1,5 cm), en dan gaten in de bodem van de kast dremelen. Daar kun je dan bijvoorbeeld ook 2x 120 mm fans monteren die naar binnen blazen, met eventueel een stoffilter ervoor. Stoffilters aan de voorkant waar je nu die 2x 120mm fans hebt zitten is ook geen slecht idee. Filters bij de fans die de lucht uit de kast blazen zijn naar mijn mening niet nodig :)

Waterkoeling van die GPU's zou ik niet aan beginnen, aangezien het al oude GPU's zijn. Als je echt wat beters wilt kun je ook investeren in 2x HD6950 ofzo, dan is het sowieso stukken sneller. Het nadeel is dan wel dat je CPU een potentiële bottleneck vormt..
Ik zou eerst de airflow aanpassen, voordat je veel geld gaat uitgeven aan waterkoeling en/of nieuwe componenten ;)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• iNFiNiTY-
Klopt, onderin bij de usb zit 1x 120mm en bij de dvd drives onder zit 1x 120mm. De voorste (onderin) blaast in de kast op dit moment, dus het is wel logisch om 2x 80mm aan de achterkant te monteren voor de afvoer dan? Ik heb 2 coolermaster 80mm fans om daar te plaatsen maar die maken redelijk wat herrie (imo)

Ja ik zit zelf ook te dubben om nieuwe graka's aan te schaffen ondanks dat deze 9800GX'en nog goed gamen. Het nadeel is alleen het geluid als ze stressed draaien en de warmte. Ik heb altijd een hekel aan dingen vervangen als et nog prima werkt.

De procc draait op 3.0ghz stabiel als het moet; lijkt me voldoende als ik een graka update ga overwegen, toch?

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:50
Ja, het is in inderdaad een goed idee om onderin achteraan 2x 80mm fans te zetten die de warmte uit de kast blazen. De 120mm fan die bij de DVD's zit, heeft niet zoveel nut, ik zou proberen die ook onderin te zetten, waar die 120mm fan nu ook al zit, zodat je daar 2 fans hebt. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar het zou mooi zijn als dat werkte. Als je dan nog niet tevreden bent kun je dus fans in de bodem maken met enig modwerk, en een fan maken waar nu de voeding zit, op die overgang.
De airflow in het onderste compartiment moet dus erg goed geregeld zijn, bovenin maak niet zoveel uit, aangezien daar toch geen onderdelen zitten die erg warm worden.

Als je straks gaat investeren in 2x HD6950 of iets van die aard, gaat je CPU waarschijnlijk wel een kleine bottleneck vormen. Of die merkbaar is weet ik niet, maar de volledige potentie van de GPU's zal niet helemaal benut worden. Voor 1x HD6950 is de CPU wel voldoende.
Als je echt wilt upgraden doe het dan goed, en ga straks mooi voor een Ivy Bridge systeempje met bijvoorbeeld de vervanger van de i5 2500K, dan kun je weer een flinke tijd vooruit :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• iNFiNiTY-
Ik ga eerst eens kijken hoe een nieuwe graka gaat werken (en ik bouw die 2x80mm) maar even in voor het moment, even kijken hoe het met de temps gaat. Onderin zou ik moeten gaan boren maar ik weet niet of dat gaat uitkomen stel ik neem 2x nieuwe graka's (qua ruimte)

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Nou moet ik bekennen dat ik niet alle tekst onder je ts gelezen heb, maar ik zou sowieso overwegen om de roosters uit je kast te halen. Dit bevorderd de airflow behoorlijk, nu moet alles door kleine gaatjes geperst worden. Wat overigens ook weer 'herrie' scheelt.

Wat je overweging tot een GPU upgrade betreft, verwacht er geen wonderen van als je overstapt naar een andere GPU. De 9800GX2 is welliswaar wat luidruchtig en een heethoofd, maar echt niet slecht te noemen in je huidige setup. Ik sluit me daarom ook aan op de reactie van MartijnLoarne "Als je echt wilt upgraden doe het dan goed, en ga straks mooi voor een Ivy Bridge systeempje met bijvoorbeeld de vervanger van de i5 2500K..".

[CiP] Aqueum initium TJ09

• iNFiNiTY-
Ja ik denk dat ik er aan moet gaan geloven na al die jaartjes, ik ga eerst eens kijken hoever ik kom met nieuwe graka's.

2x 80mm fans gemonteerd nu, even battlefield spelen en kijken wat de temps nu zijn -.-

Hmm werkt wel beter zo :D 76c stressed 67c max idle + minder herrie 8)

[ Voor 14% gewijzigd door iNFiNiTY- op 26-01-2012 16:07 ]

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Niks mis mee, zijn toch nette temperaturen ;)

[CiP] Aqueum initium TJ09

• iNFiNiTY-
Wel vind ik het jammer van de Aopen H700A case dat het niet mooi aansluit..

http://oi41.tinypic.com/2a8460g.jpg

De dvd drives (de onderste zit wel vast al, boven nog niet helemaal) laat wat ruimte zien t.o.v het paneel eronder.

p.s. leuke link in je sig ;)

En als ik dan aan een nieuwe procc e,d moet, wordt het denk ik een i7 3770K.

[ Voor 88% gewijzigd door iNFiNiTY- op 26-01-2012 20:05 ]

Pagina: 1