• rolll
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-12-2025
Matched: Watt
Toevallig vandaag zo'n HP microserver in elkaar gezet

- Gebruik maken van Raid 5 (hardware matig?)

Er zit geen raidcontroller op, raid zal je software matig moeten draaien, of een raid controller inprikken (systeem heeft 2 pci-e sloten).
Indien je software raid gaat draaien is de cpu van belang in de performance die je kan halen op raid 5. Verwacht op raid 5 geen hoge schrijfsnelheden!

- ZFS

Ja

- Bootable USB (daarvoor is de interne usb aansluiting me dunkt) voor OS

Ja, ik heb een mini usb stick van 8 gb op het mobo geprikt, en daar draait nu het OS mooi op.

- x aantal schijven voor NAS (Data), x aantal schijven voor virtuele machines

Het mobo heeft 4 sata poorten, dus je kan 4 disks erin zitten.
Afhankelijk van de software kan je dit bedienen.

Ikzelf heb er freenas opgezet, een leuk OS om een NAS op te zetten, heeft ondersteuning voor software raid, FTP, Samba, ISCSI, NFS en meer. Bediening via webinterface.

Ik heb er 2 x 1TB ingestopt van samsung (green disk, 5400rpm) en draai die in raid 1. Performance die ik haal is ongeveer 90 tot 100 mb / sec via het netwerk voor schrijven en lezen. Zeer netjes dus!

Totaal gebruikt de set, inclusief usb stick en de 2 disks niet meer dan 45 watt!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-04 14:40
Standaard PCI-E wel, volgens mij, maar bij de N40L ligt dat een stuk lager (35watt dus als ik het me goed herinner) en daarom meldt ik het ook ;)

• rookie no. 1
Ik heb er ook 2x4gb in zitten, omdat ik overal tegenkom dat het max. geheugen 8gb is i.c.m. met deze CPU/chipset. Maar ik zou zeggen, probeer het en laat het ons weten >:)

Voor wat betreft de voeding denk ik dat je met 4 3.5" en 4 2.5" of 6 3.5" nog wel voldoende capaciteit overhebt, zeker als je geen extra videokaart erin zet (ook rekening mee houden!).

Het nadeel is dat er geen 'staggered disk spinup' in de bios beschikbaar is, waardoor er wel een hoge piek belasting komt als de server aangezet wordt. Persoonlijk denk ik daarom ook niet dat het verstandig is dat, wat je her-en-der tegenkomt, er meer dan 8 harddisks ingezet worden. Al zit je wat meer aan de veilige kant als je een extra RAID-controller erin zet die voor de extra disks 'staggerd disk spinup' ondersteunt, maar extra controllers nemen vaak ook weer een watt of 10 in beslag.

[ Voor 14% gewijzigd door rookie no. 1 op 14-02-2012 11:36 ]

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:39

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Nee, je moet echt low profile kaarten gebruiken.
De voeding zit vlak boven de pci-e sloten namelijk.

En ik vrees dat een perc5i veel te veel stroom vraagt,die wordt best wel heet namelijk
PCI-E slot mag maximaal 25 Watt leveren en daar zit ie wel boven.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• rookie no. 1
Ik heb er één met een RAC (remote access card), 2de HP NIC (Intel), 2x4gb geheugen, 2x 1.5gb WD RE4 en 2x 500gb Samsung LJ501 en een OCZ Vertex Plus SSD en die werkt met alle disks running op 45watt. Niet super zuinig, maar daar krijg je wel een volledige (instap)server voor en niet iets van consumenten hardware wat je gewoon als server gaat gebruiken.

Verwijderd

'k heb hier een N40L draaien met 4 GB intern geheugen, 3 HDD's en OS WHS. Draait Idle op ongeveer 36 Watt.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:30
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 16:12:
'k heb hier een N40L draaien met 4 GB intern geheugen, 3 HDD's en OS WHS. Draait Idle op ongeveer 36 Watt.
Hier exact dezelfde opstelling en ongeveer hetzelfde wattage.

Bevalt jou trouwens whs?

ehhhh..HOI

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04-2025
Via een andere topic ook de tip van de N40 gekregen.
Het ziet er heel interest uit om meerdere toepassingen te combineren op een N40.

Ik heb nog paar een vragen waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.

Doel:
N40 met ESXI of PROXMOX
- Windows XP voor Domotica software
- Windows XP voor RDP gebruik en download
- Freenas met 2 X 2TB (later 4 x 2 TB)
- Camera surveillance Zoneminder http://www.zoneminder.com

Wat wordt vervangen
QNAP NAS 239 (2X2TB) (Camera, download, Backup en NAS)
Macmini met Windows XP Domotica software (Homeseer, Plugwise, irtrans)

Max verbruik 40 watt (QNAP 25watt + Macmini 15watt)
Vergelijkbare performance als de huidige config
USB apparatuur moet goed functioneren binnen gast systemen
OSX backup via TimeMachine (freenas?)

Is dit haalbaar?

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04-2025
Mijn uitdaging is het verbruik verlagen.
Met extra uitbereidingen ga ik zeker niet onder de 40watt blijven.

Ik heb op dit moment 3 USB stick die direct worden gekoppeld aan de VM's
Er gaat niet veel data doorheen maar verlies van connecties is niet handig als je veel gebruik maakt van domotica toepassingen.

40 watt is zelf te veel.
Mijn doel was om geheel terug te brengen naar 20 watt.
Ik ga nog even verder bestuderen..
Blueiris ziet zeker niet slecht uit.
ik zie dat meerdere camera apps op mijn phone ook een connectie mogelijkheden hebben met Blueiris

• rookie no. 1
Onder de 40watt ga je dit apparaat niet krijgen. Hij ligt zo tussen de 40-50 watt met 4-disks erin.

• rookie no. 1
@trommelrem: kom op met die registersleutels dan, niet zo ego :+ Alleen kan ik het me niet voorstellen, want de installatie op (niet vanaf) USB-stick lukt al gewoon niet.

@gabn88: Als je rekening houdt dat het PCI-e slot niet meer dan 35watt afgeeft en er geen kaart met dikke koeler in kan, kun je best wel met een aantal Nvidia / AMD kaarten uit de voeten voor HTPC doel-einden, al zal ik zelf nooit een server (achtig) apparaat daarvoor inzetten, maar een dedicated desktopje (zelf nog een ION330, maar -tig andere mogelijkheden).

Als je geen Windows 7 licentie hebt, kun je overwegen een Windows Home Server 2011 licentie aan te schaffen. Die heeft ideale backup mogelijkheden en in de desktop experience mode kun je hem als htpc gebruiken.

Kijk voor leuke mogelijkheden met de N40L eens op AV-forums http://www.avforums.com/forums/networking-nas/

[ Voor 7% gewijzigd door rookie no. 1 op 10-07-2012 10:01 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kan een van de gelukkige eigenaren vertellen hoeveel het stroom verbruik van deze server is met 4 Gb en 2 disken onder 2008 R2 ?

mits onder 24 Watt is deze server voor mij interesant om mijn 2x atom netbook 2003 servers te vervangen. Deze ondersteunen namelijk geen x64 :-( en wil langzaam aan toch om naar 2008 en exchange 2010

[ Voor 16% gewijzigd door bgrr op 13-07-2012 11:12 ]

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

rippiedoos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:16:
Ik vraag mij echter serieus af of de GPU in een N40L wel genoeg horsepower heeft om iets bij te dragen aan GPU-decoding. Er zit een ATI 4200M in, die serieus niets substantieels kan bijdragen denk ik. En bovendien zijn al die apps geschreven op CUDA en (nog) niet op OpenCL. Tenzij je er een Low Profile GPU in stopt die dat wel kan natuurlijk, zoals een aantal posts hierboven is aangegeven. Maar dan moet ook weer gekeken worden dat je niet (ver) over de 25w verbruik heen gaat, want die sloten kunnen maar 25w leveren, meen ik in de quickspecs gelezen te hebben.
Ik heb gisteren een 1080p film laten decoderen op de GPU m.b.v. CoreAVC en ik kan je zeggen dat dat wel degelijk in CPU usage scheelt. Zonder CoreAVC gebruik ik ongeveer 85-95% CPU om alleen al de film te decoden (laat staan encoden en dus transcoden) en met CoreAVC gebruik ik slechts 10-20% CPU! Da's een behoorlijk verschil... dus ik wil dat hele PS3 Media Server icm GPU support wel aan de gang krijgen om eerlijk te zijn. Desnoods zet ik er een CUDA enabled VGA kaart in, zoals deze: https://tweakers.net/pric...l-di-1gd3-v2%28lp%29.html (tdp van 29w).
Ik kon in de quickspecs niks vinden van een limiet van 25w per PCIe slot. Lijkt me sowieso een beetje sterk aangezien de standaard 45w is. Ik heb overigens die eerder in dit topic aangehaalde custom bios geflashed en daar kun je zelfs aangeven hoeveel watt je per PCIe slot wilt. Daar stond 45w ook tussen als ik het me goed herinner :)

De fan is trouwens best luidruchtig to be honest.. Hij kan best een standje stiller draaien want 't dingetje wordt totaal niet warm.

Never gonna let you down

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:40
Rick Astley schreef op maandag 16 juli 2012 @ 07:52:
[...]

Ik heb gisteren een 1080p film laten decoderen op de GPU m.b.v. CoreAVC en ik kan je zeggen dat dat wel degelijk in CPU usage scheelt. Zonder CoreAVC gebruik ik ongeveer 85-95% CPU om alleen al de film te decoden (laat staan encoden en dus transcoden) en met CoreAVC gebruik ik slechts 10-20% CPU! Da's een behoorlijk verschil... dus ik wil dat hele PS3 Media Server icm GPU support wel aan de gang krijgen om eerlijk te zijn. Desnoods zet ik er een CUDA enabled VGA kaart in, zoals deze: https://tweakers.net/pric...l-di-1gd3-v2%28lp%29.html (tdp van 29w).
Ik kon in de quickspecs niks vinden van een limiet van 25w per PCIe slot. Lijkt me sowieso een beetje sterk aangezien de standaard 45w is. Ik heb overigens die eerder in dit topic aangehaalde custom bios geflashed en daar kun je zelfs aangeven hoeveel watt je per PCIe slot wilt. Daar stond 45w ook tussen als ik het me goed herinner :)

De fan is trouwens best luidruchtig to be honest.. Hij kan best een standje stiller draaien want 't dingetje wordt totaal niet warm.
Dan is het misschien ook verstandig om te kijken of Plex met OpenCL of iets dergelijks om zou kunnen gaan. Wellicht dat de GPU dan toch interessanter is dan een CrystalHD!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:40
gasemans schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:45:
...

Ik ben benieuwd wat het gemiddelde stroomverbruik is in combinatie met wat je er op draait (OS, APP, Disks, mem)
Ongeveer een watt of 35-40.
Tevens ben ik benieuwd naar hoeveel sata poorten er nu op zitten?
Ik neem aan 4 voor de harddisken en 1 voor de Optische drive.
Klopt dat?
Yep. Plus 1 eSATA-poort aan de achterkant.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties :)

De waarneming van geluid is altijd subjectief natuurlijk, maar het is i.i.g. goed om weten dat je de 120mm fan kunt vervangen. Een picoPSU zou helemaal geweldig zijn (passief & erg efficiënt) maar dat kost je gelijk 75 euro voor een 150watt + adapter. IMO erg veel in verhouding tot de totale kost van de microserver.

Ook goed om te weten dat je nog een extra disk kwijt kan.

Zelfde verhaal voor de hdd. Kan altijd eerst getest worden, en anders in V&A plaatsen. Wel jammer dat het geen 2,5" is, dan was dat alvast een zorg minder.

Aan de ZFS gebruikers: ervaren jullie zgn. "transfer stalls" waarbij je netwerksnelheid tijdens I/O via een (CIFS) share naar 0 dropt?
In deze thread op het FreeNAS forum gaat het over dit probleem.
Afbeeldingslocatie: http://www.hexland.com/perf/ZFS_iSCSI_3Drives_RAIDZ1.png

Dit zou voor mij een spelbreker zijn. Het zou helemaal mooi zijn als iemand dit zou kunnen testen met een JBOD configuratie (bv. I/O via een share op een zpool met een single 2TB disk).

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 22-08-2012 12:50 ]

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Nog een vraagje van mijn kant.

Hoe beperken jullie het energieverbruik van de server, want bij mij verbruikt hij ongeveer 42 watt idle? Dit is met ESXI 5 en Ubuntu Server en Windows 8 Server, met 2 hardeschijven.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:28
guid0o schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:38:

Hoe beperken jullie het energieverbruik van de server, want bij mij verbruikt hij ongeveer 42 watt idle? Dit is met ESXI 5 en Ubuntu Server en Windows 8 Server, met 2 hardeschijven.
Hoeveel harddisks zitten erin? Ik heb een ssd voor het os Open Media Vault en 2x een sata hdd en deze configuratie verstookt idle 30 watt gemiddeld.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Hari-Bo schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:14:
[...]Hoeveel harddisks zitten erin? Ik heb een ssd voor het os Open Media Vault en 2x een sata hdd en deze configuratie verstookt idle 30 watt gemiddeld.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 23:33
guid0o schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:38:

De standaard voeding in de microserver is niet zo efficient..
Mijne idle met 8gb en 500gb wd black notebook hdd op 37 watt.

Echter heb ik net een picopsu 80 watt besteld, kosten 32 incl verzending.
Nu heb ik zelf nog een adapter anders moet je die ook nog kopen.

Daarmee zou de idle onder de 20 watt komen volgens vele bronnen op internet,
zodra het draait laat ik zeker een review achter !!

• Weezer-DC
sphere schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:48:
Is het wel efficient om dit apparaat te kopen om er vervolgens maar een 2.5" disk in te stoppen?
Euh er zit ook een 3tb seagate schijf in maar die gaat naar spin down na 20min.
Dus die heb ik niet meegenomen in de idle vermogens opname :)

(Voornamelijk download machine waar de dingen die ik wil bewaren op de 3tb disk komen + backups pc's)

En ik hoop straks onder de 10watt idle uit te komen

Ik draai hierop gewoon windows 2008 server met een aantal roles zoals dns,
en is uitbreidbaar op software gebied, windows programma's als azureus of serviio (dlna) zijn zo geinstalleerd.
Aangezien in een windows beheerder ben is dit het makkelijkst voor mij !

[ Voor 25% gewijzigd door Weezer-DC op 22-09-2012 21:46 ]

• Weezer-DC
Afbeeldingslocatie: http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/picopsu1.jpg
http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/picopsu.jpg Grote versie.

Even een update over mijn ervaring met de PicoPSU.
In mijn geval een 80watt versie icm een oude 4,5 ampere 12v adapter die ik nog had liggen.

Van 35 watt idle naar 22 watt idle !!!

Dat betekend met de eerste de beste adapter en de PicoPSU meteen een 13 watt besparing.
Aangezien de Microserver bij mij 24/7 aanstaat is het een goede investering.
13 watt continu kost op jaarbasis 26 euro grof uitgerekend.
Aangezien de PicoPSU voor 33 inclusief verzending op de deurmat valt... is deze snel terug verdiend !

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weezer-DC schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:03:
[afbeelding]
http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/picopsu.jpg Grote versie.

Even een update over mijn ervaring met de PicoPSU.
In mijn geval een 80watt versie icm een oude 4,5 ampere 12v adapter die ik nog had liggen.

Van 35 watt idle naar 22 watt idle !!!

Dat betekend met de eerste de beste adapter en de PicoPSU meteen een 13 watt besparing.
Aangezien de Microserver bij mij 24/7 aanstaat is het een goede investering.
13 watt continu kost op jaarbasis 26 euro grof uitgerekend.
Aangezien de PicoPSU voor 33 inclusief verzending op de deurmat valt... is deze snel terug verdiend !
Mooie besparing, maar wel vreemd dat er op youtube een filmpje is van iemand zijn N40L die 13w doet :?

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Wolly schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:16:
[...]

Mooie besparing, maar wel vreemd dat er op youtube een filmpje is van iemand zijn N40L die 13w doet :?

[video]
Bij de commentaar roept ook iemand dat het niet klopt en die heeft zijne op 26watt geclockt.

• Hari-Bo
Even een vraag over de onboard raid controller deze ondersteund raid 0 en 1, ik ben aan het overwegen om raid 1 (mirror) in te zetten. Maar kunnen de disken dan ook nog in idle modus ipv altijd actief? Dat scheelt namelijk ~10 watt in idle gebruik, op jaarbasis best interessant.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Weezer-DC
FreddyT schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:57:
Ik draai Ubuntu 12.04 op de N40L vanaf een ssd en heb daarnaast 3 3TB schijven in RAID 5 en haal over mijn bedraade netwerk snelheden tot inderdaad zo'n 70MB/s (lager bij kleine file's).
Zeker geen harware raid5, software raid5 met de cpu van de microserver zal alleen maar langzamer werken.
Heb hier 3tb segate in gebruik en die doet in zijn eentje al het dubbele van wat jij haalt...

Trouwens ik draai nu windows server 2012 als host op mijn microserver,
tijdens idle geeft de stroommeter nu 18 watt aan met de picopsu.
Met 1 windows vm voor torrents downloads met licht verkeer (2 mbps) schommeld het tussen de 20 en 22 watt.
De zelfde vm met zwaar torrents verkeer (10~15mbit) doet de microserver max 27 watt.

Voor dat ik windows 2012 installeerde heb ik nog de modified bios geinstalleerd voor ahci op alle sata poorten.
Zodoende heb ik mijn bootschijfje nu bovenin de microserver gebouwd,
Afbeeldingslocatie: http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/microserver-final1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/microserver-final.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Weezer-DC op 20-10-2012 16:20 ]

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04 13:20
Weezer-DC schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:18:
[...]

Zeker geen harware raid5, software raid5 met de cpu van de microserver zal alleen maar langzamer werken.
Heb hier 3tb segate in gebruik en die doet in zijn eentje al het dubbele van wat jij haalt...

Trouwens ik draai nu windows server 2012 als host op mijn microserver,
tijdens idle geeft de stroommeter nu 18 watt aan met de picopsu.
Met 1 windows vm voor torrents downloads met licht verkeer (2 mbps) schommeld het tussen de 20 en 22 watt.
De zelfde vm met zwaar torrents verkeer (10~15mbit) doet de microserver max 27 watt.

Voor dat ik windows 2012 installeerde heb ik nog de modified bios geinstalleerd voor ahci op alle sata poorten.
Zodoende heb ik mijn bootschijfje nu bovenin de microserver gebouwd,
[afbeelding]
[afbeelding]
Hallo,
Welke pico psu heb je. Ik zie in de pricewatch er heel veel staan maar weet niet welk wattage ik moet nemen.
Hij verbruikt nu volgens de watt meter 50-60 watt als hij in gebruik is.

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-04 07:52

edeboeck

mie noow noooothing ...

Het lijkt inderdaad een behoorlijk verschil (46%) te zijn en toch ook weer niet ;) :
Introduced together with the N40L, the M54L is clocked about 46% higher, i.e. at 2.2 GHz as opposed to 1.5 GHz for the Neo N40L. With the exception of TDP and, perhaps, core voltage and operating temperature, other features of processors are identical. Thermal Design Power of this model is 25 Watt, which is 10W higher than TDP of N40L.
Even een vergelijking naast elkaar.
Voor diegenen die graag vergelijkende tabelletjes hebben, kan het onderaan deze pagina interessant zijn.

• rookie no. 1
Hmmm...mijn setup(zie mijn post hierboven) is niet zo zuinig, bij startup zo'n 125watt voor een paar seconden en daarna zo'n 80watt met alle schijven actief. Best veel voor dit bakkie!

Ik had gehoopt dat er bij de opvolger van de N40L toch op z'n minst een iLO/RAC-kaart geïntegreerd zou worden i.p.v. alleen een kloksnelheid-upgrade van de CPU. Afgezien daarvan blijft het gewoon een leuke budget instapserver (als in LVT).

• rookie no. 1
Ik zou niemand aanraden om van deze server een client (bv. HTPC) machine te maken. Net iets teveel van het goede en zeker niet waarvoor hij gemaakt is (bv. een PCI-E x16 slot met maar zo'n 35watt, halve hoogte, geen audio, etc.)

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 21:57
rookie no. 1 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:36:
Ik zou niemand aanraden om van deze server een client (bv. HTPC) machine te maken. Net iets teveel van het goede en zeker niet waarvoor hij gemaakt is (bv. een PCI-E x16 slot met maar zo'n 35watt, halve hoogte, geen audio, etc.)
Ik heb een N40L staan die ik gebruik als
- HTPC (XBMC draaiend onder Ubuntu dat op een SSD staat met een Club3D Radeon HD 6450 videokaart)
- fileserver (4 * 3TB erin met RAID5)
- nieuwsgroepen downloaden (SabNZBplus)
- en heel af en toe een torrent downloaden (transmission)

Om audio af te spelen gebruik ik een USB geluidskaart, maar dit kan ook via de HDMI uitgang van de HD6450. Werkt als een zonnetje :)

• wally4u
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-03 08:31

wally4u

rookie no. 1 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:36:
Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik hem wil gebruiken als streaming source. Heb een paar Raspberry Pi's met RaspBMC draaien (gaat trouwens erg goed).

• rookie no. 1
Na wat schuiven en configureren verbruikt mijn N40L met 4x 3.5" HDD's, 2x 2.5" SSD's en 5x 2.5" HDD's nu zo'n 50watt i.p.v. 80watt. Scheelt weer een 'beetje' :)

@hierboven: Ik heb nog een nieuwe 250gb uit deze server liggen. DM me maar als je interesse hebt en tegen welke prijs.

• rookie no. 1
Dat is best een leuke kaart en als je hem toch hebt liggen zou ik hem zeker gebruiken. Wel kom je dus bij hardware RAID uit en kun je geen andere keuze maken. Formeel moet je hier TLER harddisks voor hebben om je RAID-sets veilig te houden bij bad-sectors, maar je kan het gokje wagen :)

In de theorie zou je de CPU ontlasten met en stand-alone controller, maar ik heb er zelf weinig van kunnen terug vinden in de metingen. Wel 10watt meer stroom gebruik en betere doorvoer (cache memory).

Aangezien de kaart al een tijdje op de markt is (2008) en er in de tussentijd nogal wat op de harddisk markt veranderd is, zou ik toch wel eerst kijken voor een firmware update van de kaart voordat je arrays aan maakt.Check http://www.adaptec.com/en...dn=adaptec+raid+5405.html

[ Voor 27% gewijzigd door rookie no. 1 op 15-02-2013 21:07 ]

• spectator
  • Laatst online: 24-03 12:54
Iemand hier een fel roze HP logo? Ik wel en weet niet waar het vandaan komt. Het staat wel apart :) De modded BIOS staat op de N40L en vermoed dat dit toch niet zo stabiel is. Vandaag zag het OS na een reboot de NIC niet meer, pas bij geheel stroomloos deed het weer mee. Ook booten vanaf USB is een hit en miss.

Verder heb ik de PSU vervangen met een picoPSU-120 en de stock case fan met een stillere 600rpm versie. Het verschil in geluid is enorm; de server hoor je niet en bij downspinnen moet je je oor erop leggen om de fan te kunnen horen. Qua verbruik met 10GB memory 3x SSD en 3x Green HDD's in spindown, zo'n 27watt.

Bij interesse wil ik wel foto's plaatsen..

• spectator
rippiedoos schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 07:18:
Heeft iemand ervaring met een picoPSU in de N40L?

Ik zit erover na te denken om en picoPSU in mijn N40L te zetten, maar die moet dan natuurlijk wel genoeg stroom kunnen leveren. Ik heb er momenteel het volgende inzitten:

1x N40L
2x 4GB ECC RAM
1x HP Smart Array P410 met 1GB FBWC
3x Hitachi 5K3000 2TB
1x Intel X25M G2 160G
1x Laptop CD-brander

Zou een 120w picoPSU dat trekken?
Weet niet wat zo'n p410 trekt, maar hier heb ik een picopsu 120 en 120watt adapter, die prima het onderstaande draait:

N40L
3x SSD
3x 3TB HDD
10GB geheugen

Gemeten piekt het geheel tot net onder de 80 watt tijdens het starten en dus opspinnen disks.

• spectator
Bij mij was die 40mm fan ook een behoorlijke geluidsproducent. Het schijnt in voorgaande modellen en mogelijk een serie van de n40l heel anders te zijn geweest, nl. dat de 120mm fan meer geluid produceerde. De picopsu heeft twee voordelen; veel efficienter en zuiniger en een maakt de n40l in mijn geval 90% stiller.

Ik heb helaas de situatie met de orginele voeiding niet gemeten en kan alleen zeggen wat het verbruik met de picopsu is; dit meet wanneer de disks in spindown zijn, 27watt. Misschien dat iemand met een energiemeter het verbruik wil meten met originele voedig?

• Wolly
  • Niet online
spectator schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 09:53:
[...]

Weet niet wat zo'n p410 trekt, maar hier heb ik een picopsu 120 en 120watt adapter, die prima het onderstaande draait:

N40L
3x SSD
3x 3TB HDD
10GB geheugen

Gemeten piekt het geheel tot net onder de 80 watt tijdens het starten en dus opspinnen disks.
Wat is het verbruik onder idle van de hd's?

• spectator
Wolly schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:00:
[...]

Wat is het verbruik onder idle van de hd's?
38 watt (als je onder idle bedoeld dat disken spinnen, maar niet schrijven/lezen).
in downspin toestand is het dus 28 watt, zoals al eerder genoemd.

Niemand anders met een energiemeter die hier het verbruik wil posten?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
spectator schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:43:
[...]

38 watt (als je onder idle bedoeld dat disken spinnen, maar niet schrijven/lezen).
in downspin toestand is het dus 28 watt, zoals al eerder genoemd.

Niemand anders met een energiemeter die hier het verbruik wil posten?
Wil best, maar moet nog even wachten.
Vanwege de toevoeging van de 16GB uitbreiding kan het 5 tot 10 dagen duren voor levering :(

• rookie no. 1
Deze setup : http://gathering.tweakers...message/39338204#39338204

80watt full load, met alleen de 2.5" draaiende 50watt. Best veel, maar ja...

Meeste add-in RAID-controllers pakken rond de 10watt.

Verwijderd

iAbdel schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:00:
[...]

indien jij mij 2 latjes van 16GB kan bezorgen, wil ik deze gerust testen :9

nee maar 16GB latjes zijn nog aan de dure kant..
Zijn idd nog redelijk prijzig :) Waar ik ook benieuwd naar ben is het stroomverbruik. Wat doet dat kastje aan WATT in idle en in stressed mode ?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ben zelf nog wel benieuwd naar het aantal WATTS idle.. ik heb de N54L besteld, hopen dat het wat is. Gebruik het als FreeNas bak die via zowel iSCSI als andere protocollen met vmware word gebruikt

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:57
gitaarwerk schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:11:
Ben zelf nog wel benieuwd naar het aantal WATTS idle.. ik heb de N54L besteld, hopen dat het wat is. Gebruik het als FreeNas bak die via zowel iSCSI als andere protocollen met vmware word gebruikt
Het verbruik van de N40L was out-of-the-box rond de 46 Watt in idle. De N54L zal in idle niet veel verschillen. Alleen in piek gevallen zal de N54L 10 watt meer verbruiken dan de N40L, omdat de N54L CPU 25 Watt als maximum heeft, en de N40L 15 Watt.

[ Voor 18% gewijzigd door ThomasG op 19-08-2013 11:47 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ThomasG schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:42:
[...]
Het verbruik van de N40L was out-of-the-box rond de 46 Watt in idle. De N54L zal in idle niet veel verschillen. Alleen in piek gevallen zal de N54L 10 watt meer verbruiken dan de N40L, omdat de N54L CPU 25 Watt als maximum heeft, en de N40L 15 Watt.
Hij doet nu ongeveer 50W met 4x 3TB wd-reds...schommelt tussen de 45-56 in eigenlijk. Ik heb de hdd's nog niet in spindown gezien met FreeNas, dus er is nog wel wat uit te halen denk ik. Maar hoe precies weet ik nog niet, want de poweropties werken nog niet echt goed (zal wel iets fout hebben gedaan met de power management opties)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De vraag over netwerkdrivers kan ik helaas niet voor je beantwoorden. Met betrekking tot het upgraden van het RAM geheugen; ik denk dat er op dit moment ECC geheugen in zit, omdat het een server is. Het geheugen wat je er bij in wil zetten zal dus ook ECC moeten zijn.

Denk je overigens wel om je energierekening ;) ? De SC440 verbruikt idle 60 - 80 Watt lees ik op internet. Best pittig als je dat bijna 24/7 hebt draaien.

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 22:07
ThinkPadd schreef op zondag 01 december 2013 @ 18:53:
De vraag over netwerkdrivers kan ik helaas niet voor je beantwoorden. Met betrekking tot het upgraden van het RAM geheugen; ik denk dat er op dit moment ECC geheugen in zit, omdat het een server is. Het geheugen wat je er bij in wil zetten zal dus ook ECC moeten zijn.

Denk je overigens wel om je energierekening ;) ? De SC440 verbruikt idle 60 - 80 Watt lees ik op internet. Best pittig als je dat bijna 24/7 hebt draaien.
Dank je voor je reactie. je opmerking van de stroom die onderken ik ook vandaar dat ik de wol functie wil inschakelen. Dan draait de server enkel wanneer ik het wil. In de toekomst wil ik een zelfbouw doen.
Maar dan moet ik een ander topic zijn. Dit project(je) is om te kijken of ik zelf alles goed draaiend kan krijgen. Voordat ik een systeem opzet met een picovoeding en proc+moederbord met laag energieverbruik.
Als ik dit goed werkend krijg dan is elk geld wat ik uit geef weg gegooid geld.

[ Voor 13% gewijzigd door TurboTon1973 op 02-12-2013 16:18 ]

• rookie no. 1
Ondanks dat WOL een mooie feature is die je eigenlijk altijd ingeschakeld wilt hebben, moet je wel weten dat met WOL ingeschakeld het standby stroomverbruik omhoog gaat. Uiteraard een stuk minder dan wanneer de server aan blijft staan, maar toch zeker een aantal Watts meer dan zonder WOL ingeschakeld.

• Wolly
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:30:
Ondanks dat WOL een mooie feature is die je eigenlijk altijd ingeschakeld wilt hebben, moet je wel weten dat met WOL ingeschakeld het standby stroomverbruik omhoog gaat. Uiteraard een stuk minder dan wanneer de server aan blijft staan, maar toch zeker een aantal Watts meer dan zonder WOL ingeschakeld.
Zojuist even nagemeten met mijn N40L op een Energy Check 3000: Verbruik tijdens standby staan met WOL enabled is 0.0 Watt.

Dat klopt natuurlijk niet, maar het betekent wel dat het verbruik tijdens WOL minimaal is gezien de EnergyCheck pas vanaf 1,5W begint te meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 02-12-2013 18:36 ]

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 22:07
Wolly schreef op maandag 02 december 2013 @ 18:35:
[...]

Zojuist even nagemeten met mijn N40L op een Energy Check 3000: Verbruik tijdens standby staan met WOL enabled is 0.0 Watt.

Dat klopt natuurlijk niet, maar het betekent wel dat het verbruik tijdens WOL minimaal is gezien de EnergyCheck pas vanaf 1,5W begint te meten.
Dank je, Ik zal mijn energiemeter eens opzoeken. Ik weet wel waar hij is maar er ligt van alles voor :)
Dan zal ik eens meten wat de dell gewoon verbruikt in de opstelling zoals ik hem gebruik met 3 HD en cd speler. Ik ben wel erg geschrokken van die 60-80 watt.

• rookie no. 1
Kan me herinneren zo'n 3.5 tot 5 watt gemeten te hebben met ook een redelijk nauwkeurige meter, maar zal hem er weer eens tussen gooien binnenkort.

Al met al nog steeds zuinger dan aan te laten staan :)

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 12:35
Leuke update misschien van mijn kant:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NNDvpEUJV0r1kM8vct0PcMbk/medium.jpg

Van Links naar Rechts:

APC Smart UPS SMT-1500
HP Proliant Microserver G7 N40L < Server 01
HP Proliant Microserver G7 N54L < Server 02
HP Proliant Microserver G7 N54L < Server 03

Storage:

Server 01:
2x 2TB 1x 500GB 1x 250GB

Server 2:
2x 2TB 1x 500GB 1x 250GB

Server 3:

2x 2TB 1x 250GB

Verbruik totaal: ~150Watt

Alle 3 draaien ze op VMWARE ESXi 5.5

Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XZ7SDaN5G2q7E47SUF4HNNmP/full.png

Server 1 vms:
Storage

Server 2 vms:
Backup
Gateway02
vCenter
W7Micro
Win8

Server 3 vms:
ATP

Alle 3 de servers hebben 16GB Ram.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

djkavaa schreef op zondag 15 december 2013 @ 11:34:
[...]

Waarom zou je er een pico psu in willen zetten?
Verbruik wordt een stuk lager, 10 - 13 Watt minder

• r3play
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-04 23:38
Hoi tweakers.
Ik lees al een tijdje mee en ben al een tijdje aan het denken voor een nieuwe esxi build.

Huidige setup.
Esxi 5.1
  • C2D E8400
  • Gigabyte EP43-DS3
  • 8GB DDR2800
  • Slechte voeding
  • 2x 1TB sata
  • 1x 300GB sata
  • 1x 250GB sata
Destijds in 2008 in elkaar gestoken met wat ik nog had liggen. Deze verbruikt echt teveel 90-105watt idle.

Huidige VM's
  • Windows Server 2012 Essentials (file server, backup server, vpn, ...)
  • LAMP stack
  • Linux test servertjes
  • Veeam backup server
Enkele maanden geleden heb ik nog een oude pc gekregen. Ik hoorde toen van het XPenology project. Dit is een port van het Synology besturingsysteem voor de PC.
Deze heb ik dan ook geinstalleerd op die oude pc met 2x 250GB schijven in raid-1 als test en dit werkt zeer goed. Ik ben hier enorm van onder de indruk.

Als dat dan zo goed werkt, waarom koop ik dan gewoon niet een "echte" Synology?
Omdat de prijs van een Synology in vergelijking met de hardware van de Microserver duurder is. En als ik van plan ben om er iets anders op te zetten kan dat nog altijd.

Idee
Mijn idee is om een nieuwe esxi server te bouwen én een zelfbouw NAS met de XPenology software. Het voordeel van de XPenology geeft dat ik gemakkelijk Apps kan installeren (couchpotato, sickbeard, ... grotendeels als download bak met filmcollectie). Als dit performant genoeg is kan ik hier nog een aantal LUN's op maken voor esxi. In de nieuwe esxi build dan ssd als lokale datastore.

Hardware
  • NAS: HP ProLiant MicroServer Gen8 G1610T met 4x WD RED 3TB of 4TB schijven of 2x sata en 2x SSD schijven. Ben hier nog niet echt uit welke combinatie.
  • ESXI: HP ProLiant MicroServer Gen8 G1610T met ram upgrade naar 16GB (max) en een Xeon zoals hier Esxi vanaf usb stick en SSD als lokale datastore. De microserver geeft als voordeel 2x nic, iLOk, compact en twee mooie bakjes die dan op elkaar kunnen gezet worden (niet dat dat zo van belang is maarja)
  • Of een HP ProLiant ML310e Gen8 die ondersteund meer RAM (32GB max)
  • Of zelf iets in elkaar steken.
Toekomstige VM's
  • Windows Server 2012 Essentials (deze enkel nog als backupserver voor de clients, externe usb schijf wordt doorgegeven waarnaar wordt gebackupt)
  • LAMP stack
  • Linux testserver(s)
  • Veeam backup server (externe usb schijf wordt ook doorgegeven waarnaar wordt gebackupt)
  • Sharepoint server (grotendeels als test/ontwikkeling)
  • Genoeg ruimte om nog een 3 tal Windows servers te installeren om een testomgeving te creëren
  • Windows 7/8 als RDP
Zou ik dit allemaal kunnen met wat ik in gedachten heb? Hebben jullie advies of betere ideën?

Alvast bedankt.

• rookie no. 1
Windows Server 2012R2 met Hyper-V role, zowel als Windows Server 2012R2 Hyper-V (Core).

Hyper-V 2012R (Core) versie verbruikt minder geheugen, maar vanwege het eigenlijk alleen soepel te beheren is via een client-systeem, naast het vele powershell en command-line configureer werk toch maar weer naar de makkelijke GUI versie voor de grafisch ingestelde gebruiker overgestapt ;)

Mijn disks draaien in RAID-1 en 0 via Storage Spaces. Snelheid is oké (niet maximaal, maar goed) en wil nog eens gaan spelen met de Tiered Storage optie met een SSD om te kijken of dat veel scheelt.

Combinatie bevalt me goed al zou ik graag de GEN8 proberen, maar daar krijg je geen 2 disks in.

@dCY: beste wel netjes stroom verbruik voor je server. Dan helpt die Pico PSU toch wel, want ik zat (met 12 disks, RAID-controller en RAC PCI-e kaart) op zo'n 80watt max. en 50 idle (4 disks spindown) met een N40L met Server 2012 Core. Vanwege het makkelijker configureren van de power opties in de GUI versie, nu waarschijnlijk lager. Had het al eens gemeten met 2008R2 GUI t.o.v. Core en dat scheelde aanzienlijk na fine-tuning van de configuratie, maar weet de waardes niet meer uit mijn hoofd.

[ Voor 96% gewijzigd door rookie no. 1 op 10-01-2014 15:18 ]

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

Kleine update over stroomverbruik N54L & Setup

Ik heb de N54L zover gekregen dat het rond de 34 - 37 Watt verbuikt als het even idle is.
En verstookt ongeveer 50 - 55 Watt wanneer er een film (1080p) wordt afgespeeld via een share.

setup:
8GB (2x4GB) RAM non-ECC XMS Corsair geheugen.

4x 3TB WD RED's RAID5
Aangesloten op een HighPoint RocketRAID 2720SGL

Icy-Dock met 4 HDD's erin.

1x 64GB SSD Crucial C300
1x 128GB SSD Plextor M5s
1x 160 GB HDD (Toshiba)
1x 1 TB HDD Hitachi Deskstar 5100

Aangesloten op de interne controler voor de makkelijkheid.
Alles gevoed door een NanoPSU 150 Watt + Adapter, orginele voeding eruit gehaald.

Eerst was de plan om ESXi te draaien, maar als snel kwam ik erachter dat de N54L geen hardware passthrough heeft om de HighPoint controller zichtbaar te maken.
Ik heb maar besloten om op de N54L Server 2012 te installeren. Ik wilde eerst 2012R2 installeren, maar al snel kwam ik erachter dat de Highpoint controller niet lekker werkt met de server 2012 driver. De server 2012R2 drivers zijn niet aanwezig bij HighPoint.

Op de server 2012 draai ik ook Hyper-V met tot nu toe 1 VM (linux, transmission/SABnzbd en sickbeard).

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-04 11:28
dCY schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:01:
Kleine update over stroomverbruik N54L & Setup

Ik heb de N54L zover gekregen dat het rond de 34 - 37 Watt verbuikt als het even idle is.
En verstookt ongeveer 50 - 55 Watt wanneer er een film (1080p) wordt afgespeeld via een share.

setup:
8GB (2x4GB) RAM non-ECC XMS Corsair geheugen.

4x 3TB WD RED's RAID5
Aangesloten op een HighPoint RocketRAID 2720SGL

Icy-Dock met 4 HDD's erin.

1x 64GB SSD Crucial C300
1x 128GB SSD Plextor M5s
1x 160 GB HDD (Toshiba)
1x 1 TB HDD Hitachi Deskstar 5100

Aangesloten op de interne controler voor de makkelijkheid.
Alles gevoed door een NanoPSU 150 Watt + Adapter, orginele voeding eruit gehaald.

Eerst was de plan om ESXi te draaien, maar als snel kwam ik erachter dat de N54L geen hardware passthrough heeft om de HighPoint controller zichtbaar te maken.
Ik heb maar besloten om op de N54L Server 2012 te installeren. Ik wilde eerst 2012R2 installeren, maar al snel kwam ik erachter dat de Highpoint controller niet lekker werkt met de server 2012 driver. De server 2012R2 drivers zijn niet aanwezig bij HighPoint.

Op de server 2012 draai ik ook Hyper-V met tot nu toe 1 VM (linux, transmission/SABnzbd en sickbeard).
Dat is raar. ik draai Windows Server 2012 R2 en bij mij werkt de HighPoint RocketRAID 2720SGL wel goed.

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-04 18:32
Ik heb een Pico PSU in de N54L gezet. Idle 41W, HDD Sleep 25W. Configuratie met 4 hdd's. Voornaamste reden voor de Pico PSU is het 'lawaai' van de fan van de 150w voeding. Waardes van de 150w voeding lagen rond de 10-15 watt hoger.

[ Voor 72% gewijzigd door panomi op 17-03-2014 21:06 ]

• ma3d1um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:28
Hoi Panomi,

Welke PicoPSU heb je gekocht & ben je tevreden met de lawaaireductie?

Dank!
Randy
panomi schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:02:
Ik heb een Pico PSU in de N54L gezet. Idle 41W, HDD Sleep 25W. Configuratie met 4 hdd's. Voornaamste reden voor de Pico PSU is het 'lawaai' van de fan van de 150w voeding. Waardes van de 150w voeding lagen rond de 10-15 watt hoger.

• Hari-Bo
panomi schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:02:
Ik wil ook graag een Pico PSU 120w plaatsen, maar ik lees dat enkele kabels te kort zijn, klopt dit? En heb je nog extra kabels nodig om 4x HDD en 1x SSD te voeden? En welke adapter gebruik je om de Pico te voeden?

[ Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 11-07-2014 10:38 ]

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:20
Wat gebruiken jullie microservertjes zo gemiddeld? momenteel met 3x2tb wd greens verbruikt de mijne 35 watt (alle schijven draaiend) os is xpenology server is een n36l met biosmod

Zijn er in de bios nog dingen uit te schakelen op het nog verder naar beneden te krijgen?

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-04 18:32
-Venom- schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:28:
Wat gebruiken jullie microservertjes zo gemiddeld? momenteel met 3x2tb wd greens verbruikt de mijne 35 watt (alle schijven draaiend) os is xpenology server is een n36l met biosmod

Zijn er in de bios nog dingen uit te schakelen op het nog verder naar beneden te krijgen?
SYSTEM: HP N54L, 2GB, 2x2TB and 2x3TB, Pico PSU P: Idle 41W, HDD Sleep 25W

Het zijn 2x wd greens en 2x seagate.

• rookie no. 1

Met alle schijven actief die van mij ongeveer 80watt. Daar zitten dan ook 4 3.5" hdd's, 3 SSD's en 6 2.5" hdd's in, een RAID-controller en een IPMI-kaart.

Draait Windows Hyper-V Server2012R2 op, die ook wat minder goed (makkelijk) te configureren voor powermanagement, al spinnen wel enkele disks netjes down na verloop van tijd waardoor het verbruik naar rond de 60watt komt te liggen.

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:05
panomi schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:45:
[...]

Elke USB stick voldoet. Snelheid is niet echt van belang bij het booten aangezien het een zeer kleine kernel is.
Inderdaad. Ik heb echt een el cheapo 2GB stick ergens vandaan getoverd en die werkt prima. ;)

Ik denk dat de enige andere methode voor jou om het verbuik lager te krijgen een PicoPSU is.

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59

roelbb

knorretje

rookie no. 1 schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 15:19:
[...]

Met alle schijven actief die van mij ongeveer 80watt. Daar zitten dan ook 4 3.5" hdd's, 3 SSD's en 6 2.5" hdd's in, een RAID-controller en een IPMI-kaart.

Draait Windows Hyper-V Server2012R2 op, die ook wat minder goed (makkelijk) te configureren voor powermanagement, al spinnen wel enkele disks netjes down na verloop van tijd waardoor het verbruik naar rond de 60watt komt te liggen.
ben nu wel heel benieuwd hoe jij 13 schijven in dit kastje perst? 10 gaat me nog wel lukken.

roelbb

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-04 23:46

TRaSH

koffie ?

of wifi snel genoeg is is afhankelijk wat je ermee van plan bent,
zowieso is bekabeld stabieler, minder storings gevoeliger en sneller.

verbruik is afhankelijk hoeveel harddisk en wat voor hardware je er extra in doet,
extra wifi kaart betekend meer stroom verbruik.
maar heb verhalen gehoord van 25-60 Watt per uur.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01-2025
Extra energiegebruik van 25-60 Watt per uur voor alleen de wifi van een apparaat dat altijd aanstaat is natuurlijk heel fors. Dat gebruikt mijn hele NAS, en die zit tegen de ondergrens van die range. Gebruikt zo'n wifi-kaart ook zoveel stroom als je de nas niet gebruikt? Is dit alleen als je data uitwisseld?

Ik wil vooral muziek streamen vanaf mijn NAS naar woonkamer en slaapkamer. En af en toe een filmpje.

• TRaSH
  • Laatst online: 22-04 23:46

TRaSH

koffie ?

nee bedoelde niet dat je wifi kaart 25-60 Watt extra gebruikt,
maar totaal verbruik van de server.
en een wifi kaart zal een paar watt extra zijn.
voor muziek streamen zal wifi voldoende zijn,
tenminste als je hem niet in je meterkast gooit of ergens verborgen onder in een kast etc.
want ja wifi is en blijft storings gevoelig.
films streamen is weer afhankelijk welke kwaliteit je hebt,
zolang je geen blu-rays(+HD Audio) wilt streamen en voornamelijk SD en low quality HD content zal dat redelijk gaan werken.
maar waarom niet bedraad ?

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-04 14:18

cdoens

Peugeot-gek

@ iAbdel, Bedankt voor de tip!
Ik ben druk aan het studeren voor 2012R2 maar VM's clonen was ik even vergeten.
Morgen maar eens beginnen om de boel om te zetten naar differencing images. :)

Toevoeging: Na mijn verhuizing eindelijk mijn verbruiksmeter teruggevonden in een doos. Nu hangt de server al een dag aan de meter en heeft bij het opstarten max 78 Watt gebruikt en staat nu in rust-stand rond de 32 Watt te verstoken. 1 Metal en 2 VM staan te draaien.
Iemand die met een HP MS daar nog flink onder duikt? En zo ja, waar zou je op kunnen besparen qua verbruik?

[ Voor 55% gewijzigd door cdoens op 08-01-2015 23:02 ]

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:38
nwagenaar schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:21:

Het verbruik valt an sich mee als je kijkt naar wat het allemaal doet en diverse apparaten heeft vervangen. Na enkele tweaks is het verbruik 39W idle en 48W bij het kijken van Full HD materiaal en met alle schijven opgespind.

Maar goed, als ik die 13W er vanaf kan snoepen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen :)
Wat voor tweaks zijn dat zo? Zo uit mijn hoofd doet mijn N54L rond de 50 met 3 schijven, zal wel eens kijken (de watt meter zit er nog steeds aan..).

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-04 14:18

cdoens

Peugeot-gek

nwagenaar schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:21:
Ik heb al een behoorlijke tijd een Microserver N40L en ik ben enorm tevreden over de prestaties. Het enige waar ik een beetje van schrok was dat het systeem 13W gebruikt als deze geheel uit staat. Uiteraard voor de zekerheid de Microserver geheel stroomloos gemaakt en de power opnieuw aangesloten; maar ook na deze actie is het verbuik 13W.

Kan iemand testen wat het verbruik bij jullie is?

Overigens doet mijn Microserver dienst als NAS (4x 3TB in ZFS), TV/DVR Server (VDR met interne DVB-S2 kaart), Plex Mediaserver, Sickbeard en XBMC frontend (icm een NVidia GT 720 en een ingebouwde BluRay drive). Dit alles draait op een Ubuntu 14.04.02 installatie draaiende op een 128GB SSD.

Het verbruik valt an sich mee als je kijkt naar wat het allemaal doet en diverse apparaten heeft vervangen. Na enkele tweaks is het verbruik 39W idle en 48W bij het kijken van Full HD materiaal en met alle schijven opgespind.

Maar goed, als ik die 13W er vanaf kan snoepen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen :)
Ik heb de Gen8 met P2020 processor en bij normale idle time staat ie op 38 Watt.
Als de server uitstaat (net getest voor je, damn downtime :9) is het verbruik 5 Watt.
Bootproces vraagt doorgaans tussen de 40 en 45 Watt. (Ook maar meteen gemeten)
Er draait Win 2012 R2 Server op met daarop 4 VM's van Win 2012 R2 en 1 Win7 client.
Voorzien van 1 SSD en 2 HDD's van 3,5".

Ik heb enkel het standaard powermanagement van Windows iets aangepast maar ben nog niet wezen graven in de instellingen. En het verbruik als ie uit staat, doet mij niks, kast staat altijd aan.
En als jij hem wel uitzet, kun je er ook een stekkerslof of een KlikAanKlikUit schakelaar aan knopen?

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:38
nwagenaar schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:48:
Ik moet mijn script vanavond even nakijken, maar bij het opstarten doe ik het volgende:

- Voeg de 800Mhz waarde toe als minimale frequentie (/proc value)
- Zet de CPU in powersave modus (/proc value)
- Zet de CPU in powersave modus met cpufreqd-set
- Herstart cpufreqd service

Vervolgens met powertop kan je nog wat bepaalde values aanpassen en na 240 seconden gaan bij mij de schijven uit (aangepast /etc/hdparm.conf). Alle beetjes helpen natuurlijk :)
Bedankt voor de tips. Lees net dat je Ubuntu draait :). Heb zelf Synology DSM erop gezet, kan waarschijnlijk wat minder instellen. Ben wel ontzettend tevreden overigens met DSM software, wil nooit weer terug!
Heb net gekeken, nu 44 watt en volgens mij heb ik 1 HD (WD RED) ingesteld dat hij nooit idle gaat (schijnt beter te zijn) en de overige 2 wel.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:24
Red devil schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:44:
[...]

Bedankt voor de tips. Lees net dat je Ubuntu draait :). Heb zelf Synology DSM erop gezet, kan waarschijnlijk wat minder instellen. Ben wel ontzettend tevreden overigens met DSM software, wil nooit weer terug!
Heb net gekeken, nu 44 watt en volgens mij heb ik 1 HD (WD RED) ingesteld dat hij nooit idle gaat (schijnt beter te zijn) en de overige 2 wel.
Ik zal beide microservers vanavond even voor je testen, al weet ik ook niet hoe betrouwbaar mijn stopcontact wattage meter is. Gebruik je de modified bios voor je n40l? Dit schijnt ook te schelen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:24
50Miles schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:23:
Ik kan van iemand uit mijn buurt een HP Proliant ML350 G5 krijgen welke +/- 100 uren heeft gedraaid (uiteindelijk niet gebruikt) voor ongeveer € 50,00. Hierin zit een Xeon 5130 CPU met 4 of 5Gb RAM. Verder nog 2x een 146Gb SAS.

Is dit een goede deal?

Ik zou hem gebruiken als eenvoudige thuisserver met daarop Xpenology (Synology). Ik twijfel alleen nog over het stroomverbruik.

Voor de handel zou natuurlijk ook kunnen. Ben niet erg thuis in deze Proliant systemen, dus hoor graag de mening van mede-tweakers.
Ik zou hem nog niet ophangen al kreeg ik er geld bij. Ding staat idle 230 watt te verbruiken, daar kun je 5 microservers voor neerzetten.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• hans_lenze
  • Laatst online: 20-04 22:48
Dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken. Zoek dan ook naar Xeon x3400 systemen om er naast te zetten. Dat zijn de broertjes uit dezelfde generatie en die kosten tegenwoordig bijna niets meer. Een E3 v3 serie (Haswell) moet je veel zuiniger kunnen krijgen.

Voor het idee: mijn ML350 gen6 met E5620 en 48GB ram gebruikt 62 Watt in idle. Dat is met twee 3,5" schijven aan de onboard p410i en een SSD.

while (! ( succeed = try ()));

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48
Ik ben van plan een HP Microserver Gen8 te kopen. Hier wil ik vrijwel direct een Xeon processor in hebben ivm I/O passthrough.

Na onderzoek blijkt de E3-1220L v2 processor de beste keuze. Deze is zeer zuinig (TDP van 19 watt), en heeft naast VT-x ook VT-d.

Dit is echter een zeldzame processor.

Nou heb ik wat rondgestruind en ik kom de volgende advertenties tegen. Één uit USA, één uit China.

$ 169,99 (USA)
http://www.ebay.com/itm/I...eName=ADME:X:eRTM:US:1123

$ 210 (na inquiry) (China)
http://www.heisener.com/P...tel/CM8063701099001S-R0R6

Zijn er nog beren op de weg voordat ik hierop in ga? Iemand anders hier ervaring mee?

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

• JustRoy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-04 09:08
Ondanks de lagere TDP van 19 watt kan de Xeon theoretisch toch meer verbruiken dan de stock Celeron, doordat deze bijvoorbeeld meer "aanstaat". Het zou interessant zijn het stroomverbruik voor/na installatie te meten. Ik ben nieuwsgierig.

Ik zelf hoop gestiekem nog op de Gen9 met goedkope Xeon.

• rookie no. 1
Wel een idee, geen exacte waardes: de Gen8 verstookt meer vermogen, eerder die 50watt zonder disks. Dat komt gedeeltelijk door de snellere CPU, maar ook omdat het een echt server platform is (bv. iLO, dubbele NIC's, sensors) in tegenstelling tot de Gen7.

Wil je echt zuinig, dan kun je het beste een NAS nemen (bv. Qnap, Synology) of iets heel erg goed overdacht zelf bouwen (dan mis je de degelijke server platform zaken van de Gen8 wel).

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

With drives spinning: 50-55 Watt. With drives standby: 30-35 Watt.

http://louwrentius.com/zf...roserver-gen8-g1610t.html

Maar waarom zou je van je n36l af willen?

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 17-11-2015 11:23 ]

• Q

Q

Tja, wat zuinigheid betreft. Je betaalt 2 euro per jaar per watt die 24/7 aan staat. dus 50 watt = 100 euro. 25 watt is 50 euro.

50 euro op jaar basis besparen, loont dat veel moeite? En wat voor prijs moet je betalen op andere vlakken om die 50 euro op jaar basis te besparen?

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 15-04-2016 12:41 ]

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-04 16:43
Borromini schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:56:
Wat is het idle energieverbruik van de huidige instapmodellen dan? Met een Celeron G1610 zit je toch al aardig laag lijkt me...
Hard disk in standby: 30-35 Watt, met draaiende schijven: 50-55 Watt volgens de site van tweaker Q. Ook op home server show hebben ze het over 35,8 zonder schijven. Komt ook overeen met wat mijn energiemeters lieten zien.

[ Voor 4% gewijzigd door wmn79 op 24-10-2016 15:58 ]

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:05
wmn79 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:57:
[...]

Hard disk in standby: 30-35 Watt, met draaiende schijven: 50-55 Watt volgens de site van tweaker Q. Ook op home server show hebben ze het over 35,8 zonder schijven. Komt ook overeen met wat mijn energiemeters lieten zien.
Mijn backup gen8 is 32w iddle met 2 draaiend schijven (raid1).

Mijn gen8 met xeon e3-1220v2 38w iddle met 3 draaiende schijven (raid5).

Heb wel ingesteld dat mijn processor terug klokt bij iddle.

Edit: laat me backup server even iddle lopen met draaiende schijven. Kijken wat het gemiddelde is over een uur.

[ Voor 7% gewijzigd door sweebee op 24-10-2016 16:20 ]

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:05
Geen idee, ik draai Xpenology (linux).

Korte impressie van het gemiddelde verbruik van mijn backup server met:

G1610T
4GB RAM
2x WD green 2TB (raid1)

Processor iddle
beide schijven draaien
processor klokt terug bij iddle naar 1600 MHz

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9USdRjy.png

Linker piek is bij het opstarten. Max is dit tussen 50-55 watt.

Edit: Bij slapende HDDs zakt het verbruik naar gemiddeld zo'n 25 watt.

[ Voor 19% gewijzigd door sweebee op 24-10-2016 17:10 ]

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:59
Ik ben aan het denken aan een van de 2 onderstaande opties. een goedkope Microserver kopen en dan meteen een CPU upgrade. Ik twijfel of het verschil in CPU te rechtvaardigen is met betrekking tot de meerprijs. De I5 heeft een TDP van 35 Watt. Is dus wat veiliger.
Ik wil het dus gaan gebruiken i.c.m Freenas of Windows Server 2012. Wat zou gezien de cpu power de beste aanbeveling zijn om aan te schaffen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3240 Boxed€ 144,95€ 144,95
2MicroMemory MMI1215/4GB€ 83,49€ 166,98
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 183,24€ 183,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,17

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470T Boxed€ 208,-€ 208,-
2MicroMemory MMI1215/4GB€ 83,49€ 166,98
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T€ 183,24€ 183,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 558,22

• Q

Q

Sparkiee schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 11:58:
Ik ben aan het denken aan een van de 2 onderstaande opties. een goedkope Microserver kopen en dan meteen een CPU upgrade. Ik twijfel of het verschil in CPU te rechtvaardigen is met betrekking tot de meerprijs. De I5 heeft een TDP van 35 Watt. Is dus wat veiliger.
Ik wil het dus gaan gebruiken i.c.m Freenas of Windows Server 2012. Wat zou gezien de cpu power de beste aanbeveling zijn om aan te schaffen?
Die processors zijn bijna duurder dan het hele kastje. Waarom wil je een CPU upgrade doen?
Als je bare-metal gaat draaien voor een NAS dan is de stock CPU al totale overkill.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:36
Als je een echt energie zuinige setup wilt moet je zeker niet kijken naar een hp server. Daar zitten allemaal management toeters en bellen op en die verbruiken ook stroom.

Alleen de 1225 v5 in de ML10 heeft al een TDP van 80 watt (http://ark.intel.com/prod...1225-v5-8M-Cache-3_30-GHz).

Of doelde je op de voorgestelde microserver? Dan kun je kijken naar een 1220L. Dat is een zuinige (en langzame) xeon.

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-04 01:37
Ik heb deze server nu, ik heb een i3-3240 om in te bouwen. De standaard heatsink zal het wel redden, ookal is deze processor 55 watt. Echter heb ik nog een pricewatch: Thermaltake Slim X3 , als ik hier de cooler af haal, zou deze heatsink het anzich beter doen ? (hij zal niet helemaal passen aangezien hp 65x75mm gebruikt, maar wel te doen)

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-04 01:37
Bedankt voor de input :) echter twijfel ik, 10 watt minder, en lagere Ghz. Ach ik zal es kijken met stock.

• Q

Q

Zenix schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:08:
Ik wacht ook al een tijdje op de opvolger van de Gen8. Had namelijk zelf een homeserver gemaakt met i5 2400 begin 2011 voordat de Gen8 kwam, de Gen8 was voor mij daardoor ook geen optie. Een i5 2400 heeft een passmark score van 5895 https://www.cpubenchmark....+Core+i5-2400+%40+3.10GHz De Gen10 quad core is dus langzamer snel dan een quadcore van 6 jaar geleden., wel iets te zuiniger. Maar dat was te verwachten met een Bristol Ridge.

Hopelijk komt er nu wel eerder een opvolger met de Gen11 en Ryzen.
Maar dat is een non-ECC processor die op een veel hoger aantal gigaherts loopt met een tdp van 95 watt, dat niet eens in de hp kast gaat. appels-met-appels vergelijken!

• Zenix
  • Laatst online: 11:47

Zenix

BOE!

Q schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:42:
[...]

Maar dat is een non-ECC processor die op een veel hoger aantal gigaherts loopt met een tdp van 95 watt, dat niet eens in de hp kast gaat. appels-met-appels vergelijken!
Dat ligt aan je oogpunt, als je meer performance wilt voor een prijs die vergelijkbaar is met een prijs van toen ga je op dat punt niet vooruit. Overigens is mijn CPU eerder klaar met een taak en daardoor sneller idle. Hij zal vast wel wat meer verbruiken, maar het is de vraag of het zo groot is als door de TDP wordt aangegeven. Die APU zal langer op zijn maximum moeten lopen en minder snel idle gaan. Een 65W TDP CPU van Intel of een Ryzen had wel een stuk meer performance gegeven. Maar in plaats daarvan krijg je een gecastreerde Bristol Ridge op 28nm.

Overigens is er al zo vaak over ECC gepraat, is naar mijn mening vooral nuttig bij ZFS. Vergeet niet dat alle Ryzen processors ook ECC ondersteunen waardoor een Ryzen APU zelfbouw server met een mini-itx moederbord in een klein kastje met een dual NIC kaart erbij voor paar euro wel een stuk interessanter kan zijn. En zo'n Ryzen gaat niet veel meer gebruiken dan een 28nm Bristol Ridge. We hebben gezien dat Ryzen zuiniger is dan zijn voorgangers. Of een Ryzen R3, maar dan is er wel een aparte GPU nodig.

Voor mij was remote management ook wat verschil maakte ten opzichte van een zelfbouw bak, dat voordeel is er niet meer. Qua kast vind ik de Gen10 ook niet echt fantastisch, het deurtje bij de Gen8 was een stuk mooier en voelde ook robuust aan, terwijl dat niet te zien is in de filmpjes van de Gen10. Ik zie wel wat frontjes sneuvelen bij de Gen10. De hoeveelheid schijven die in dat kleine kastje passen is het enige sterke punt wat er naar mijn mening overblijft. Het lijkt mij wel een goede combinatie als je een HTPC zoekt met NAS storage erbij, dan hoef je niet de data over je netwerk te pompen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 07-06-2017 10:04 ]

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 21:23

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Tomba schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:11:
Via Tweakers een Core i5-3470T op de kop getikt voor een redelijk prijsje, omdat de G1610T af en toe toch tekort kwam. 2,3 --> 2,9Hhz, Hyperthreading en grotere cache zou de MicroServer Gen8 weer wat langer in de lucht moeten kunnen houden :)

[afbeelding]
Gezusterlijk naast elkaar

[afbeelding]
Het nieuwe brein geplaatst

[afbeelding]
Toch fijn als het dan werkt :)
Wat doet het verbruik aan watt na een dergelijke upgrade?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:08

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

WeaZuL schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:26:
[...]

Wat doet het verbruik aan watt na een dergelijke upgrade?
De Core i5 3470T heeft net als de Celeron G1610T een TDP van 35 Watt dus het zou niets moeten doen met het verbruik (al ga ik er vanuit dat het naar beneden gaat want omdat hij hoger klokt (tot 3,6GHz!) en hij Hyperthreading heeft zou hij sneller met zijn taken klaar moeten zijn en dus minder moeten verbruiken)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-04 13:23

zeroday

There is no alternative!

Tomba schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 20:37:
[...]

De Core i5 3470T heeft net als de Celeron G1610T een TDP van 35 Watt dus het zou niets moeten doen met het verbruik (al ga ik er vanuit dat het naar beneden gaat want omdat hij hoger klokt (tot 3,6GHz!) en hij Hyperthreading heeft zou hij sneller met zijn taken klaar moeten zijn en dus minder moeten verbruiken)
wat is merkbaar qua snelheids winst?

There are no secrets, only information you do not yet have

Verwijderd

unezra schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Huh!?
Ik had verwacht dat 'ie @ introductie veel duurder zou worden dan €220,- maar ze maken 'm volledig concurrerend met de Gen8.

Heeft iemand al uitgezocht hoe het met ILO zit? ILO heeft het niet, maar is er wel een out of band mogelijkheid, of zit dat er totaal niet in?

Nog redenen om alsnog voor de Gen8 te gaan, of juist alle redenen om toch de Gen10 aan te schaffen?
Nope, helemaal niks.
Gewoon een PC eigenlijk, dat is een nadeel.... :)

Volgens mij werkt Intelligent Provisioning als enige echte enterprise feature. Je kan de CPU niet upgraden, dus in principe moeten we het hiermee doen.

Paar reacties terug de performance resultaten gepost (zonder turbo). Single core iets sneller, multicore een stuk langzamer. Performancetechnisch, dus vooral voor Windows is het zeker een vooruitgang (met name de graphics).

Ik zou zeggen dat de Gen10 Microserver een mooie prijs heeft voor rond de 200 euro, maar dat is voor de Gen8 net iets mooier..

Voordelen Gen8 t.o.v. Gen10 x3216
- Nette HDD Caddy's
- Deurtje die open kan om schijven te wisselen
- Minder geluid (In de gen10 moet je schroeven aan de zijkant van de disken vastzetten en dan erin schuiven...)
- iLO
- Multithread performance en cpu is te upgraden
- RAM snelheid is vrijwel nihil. 1333 vz 1600 (teruggeschroeft...)
- B120i (wat ook een nadeel kan zijn, HP drivers...)

Voordelen Gen10 x3216 t.o.v. Gen8
- Betere Graphics
- Snellere performance (single core tot nu toe)
- Nieuwe HPE logo
- Voor media is dit systeem uitstekend (plex etc.)
- Zuiniger (exacte gegevens moet ik nog meten, gen 8 is iig rond de 46 / 50 watt bij mij)
- Marvell RAID Driver (doet zijn werk prima)
- 2 PCI-e sloten x8 / x4
- Netwerk Performance (haal zelf in RAID1 een hogere snelheid over SMB, dan een Gen8 in RAID10)

Dus dat even in het kort.... :9

• Q

Q

HP Microserver Gen 10

Wat ervaringen:

Ik heb een Gen 10 binnen gekregen. Hij doet met 4 disks er in idle tussen de 21 en 24 watt. Dat vind ik fantastisch. Jammer dat er geen iLO meer op zit, maar mijn oude N40L had dat ook niet en deed 40 watt idle. (deze gaat dus weg)

Wat stroom verbruik betreft, topper.

De Gen 10 boot ook een stuk sneller dan de Gen 8.

De drive slots zijn garbage. Het is niet makkelijk om er disks in te stoppen omdat ze niet goed geleid worden naar de sata connector.

Onder Linux zie je zelfs met lm-sensors wat het stroom verbruik is en dat matcht met mijn stroom verbruik meter.

update: met 1 x 2.5" schijfje meet het ding zelf 15 watt idle en mijn power meter zegt ook 15 watt

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 14-09-2017 22:08 ]

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
MewBie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Welke cpu heb je? Ik zit te wachten tot de prijzen hier naar een normaal niveau dalen voor de X3216, ding kost nu omgerekend ruim 600 euro met een 1TB hardeschijf er in. 7(8)7

Als het de X3216 is kan die het aan om een paar VM's te draaien voor dingen als Samba, DNS, DHCP, etc?
Errr,
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)
Deze kost toch maar €228 en heeft de X3216?

Deze was vorige week nog €330 - https://www.amazon.de/gp/product/B01BWLBUS6
Maar is niet echt een low-TDP microserver te noemen. (E3-1225v5 80watt)

Ik vind de HP-prijzen voor deze servers sowieso erg raar, maar misschien zie ik iets over mijn hoofd. Prachtservers voor €200, maar kleine upgrades en gelijk €700:
pricewatch: HP Proliant Microserver gen8

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 21:00
chronoz schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:08:
[...]
Errr,
Deze kost toch maar €228 en heeft de X3216?

Deze was vorige week nog €330 - https://www.amazon.de/gp/product/B01BWLBUS6
Maar is niet echt een low-TDP microserver te noemen. (E3-1225v5 80watt)

Ik vind de HP-prijzen voor deze servers sowieso erg raar, maar misschien zie ik iets over mijn hoofd. Prachtservers voor €200, maar kleine upgrades en gelijk €700:
pricewatch: HP Proliant Microserver gen8
Ik woon niet in NL. Daarom zei ik omgerekend. ;)

De kale X3216 staat in de lokale prijslijsten voor inderdaad rond de 300 a 350 euro, maar niet op voorraad. Degenen die wel op voorraad zijn zijn de X3216 met 1 TB schijf, die gewoon het dubbele kosten. 8)7

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Q

Q

MewBie schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:10:
Welke cpu heb je? Ik zit te wachten tot de prijzen hier naar een normaal niveau dalen voor de X3216, ding kost nu omgerekend ruim 600 euro met een 1TB hardeschijf er in. 7(8)7

Als het de X3216 is kan die het aan om een paar VM's te draaien voor dingen als Samba, DNS, DHCP, etc?

Ik draai zelf heel ouderwets op bare metal. Routering, firewall, dns, dhcp en dat gaat prima. Zal virtueel ook wel prima gaan met 8 GB RAM. Dat gaat al goed op de N40L met een atom van 8 jaar oud, die nog steeds 500 mbit internet zonder problemen dicht trekt.

Met 1 laptop schijfje 7200 RPM: 15 Watt idle volgens de Microserver zelf en 12 ~15 watt volgens mijn power meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 14-09-2017 22:08 ]

• rookie no. 1
Q schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:12:
HP Microserver Gen 10
Wat stroom verbruik betreft, topper.

De Gen 10 boot ook een stuk sneller dan de Gen 8.
update: met 1 x 2.5" schijfje meet het ding zelf 15 watt idle en mijn power meter zegt ook 15 watt
En dat verbaast me nou eigenlijk niets, de Gen10 is eigenlijk gewoon een 'high grade' consumenten bordje. Geen 'Sea of sensors' wat allemaal tijd- en meer stroom kost. Maar ja, server...hoe vaak herstart je dat? En wat dan liever?

In elk geval mooi dat jij er blij mee bent ;)

• _JGC_
  • Nu online
Q schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:55:
[...]

Ik draai zelf heel ouderwets op bare metal. Routering, firewall, dns, dhcp en dat gaat prima. Zal virtueel ook wel prima gaan met 8 GB RAM. Dat gaat al goed op de N40L met een atom van 8 jaar oud, die nog steeds 500 mbit internet zonder problemen dicht trekt.

Met 1 laptop schijfje 7200 RPM: 15 Watt idle volgens de Microserver zelf en 12 ~15 watt volgens mijn power meter.
Hoe houdt die marvell controller zich onder linux en/of FreeBSD?

Edit: FreeBSD is no-go op de Gen10, die blijft hangen bij het opstarten ervan, is nog geen workaround voor en bug is nog vers. Even afwachten dus. Ik houd het nu nog even bij m'n N40L.

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 15-09-2017 00:16 ]

Pagina: 1 2

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.