Ubuntu naast Windows.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 10:51
Ik heb sinds vandaag eindelijk weer Ubuntu op mijn computer staan. Uit vriendelijkheid jegens andere gebruikers van deze computer heb ik ook windows 7 nog steeds erop staan. Alles gaat prima, Ubuntu en Windows 7 draaien goed naast elkaar. Er is echter één klein dingetje dat mij stoort.

Als ik mijn computer opstart komt er een scherm waarin ik Ubuntu of Windows 7 kan kiezen. Het probleem is dat Ubuntu standaard geselecteerd staat en als het toetsenbord niet aangeraakt wordt gedurende 10 seconden wordt Ubuntu opgestart. De andere gebruikers zijn echter grote noobs en vergeten constant om Windows te selecteren. Dus mijn vraag: Is het mogelijk om in dat menu Windows 7 bovenaan te zetten zodat die opgestart wordt als er niets anders geselecteerd wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ja dat kan: geef windows als default aan in /etc/default/grub file: GRUB_DEFAULT=2. Als je een ubuntu kernel geïnstalleerd hebt, is twee de goede waarde. 0 is dan Ubuntu, 1 Ubuntu (recovery) en 2 windows. Zie het ubuntu forum. Je kunt trouwens ook de naam van de windows entry gebruiken. Dat blijft in ieder geval werken als er bij een update een nieuwe kernel wordt geïnstalleerd en de nummering verandert.

[ Voor 16% gewijzigd door Sir Isaac op 23-01-2012 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Mhh ik zit nu in het admin account maar kan het niet aanpassen...

Bovendien: in het rijtje met Ubuntu, recovery en windows staat ook nog "memory test" en "previous ubuntu versions", Windows staat pas als 5e. Wordt het dan GRUB_DEFAULT=4 of blijft het 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Dan wordt het inderdaad 4, of gewoon de naam invullen. GRUB_DEFAULT="Windows 7" (exacte naam aanpassen aan hoe je Windows installatie in grub heet). Nogmaals, zie de link naar het ubuntu forum uit mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 11:12
Je kan het zelf aanpassen in een bestand, maar er is ook een mooie GUI oplossing voor als je Unity gebruikt: http://www.webupd8.org/20...tu-unity-launcher-to.html

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bedankt voor alle reacties.

Uiteindelijk deed dit de truc:
code:
1
2
3