Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dualboot: hoe default Windows 7 ipv Ubuntu? *

Pagina: 1
Acties:

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:32
Ik heb sinds vandaag eindelijk weer Ubuntu op mijn computer staan. Uit vriendelijkheid jegens andere gebruikers van deze computer heb ik ook windows 7 nog steeds erop staan. Alles gaat prima, Ubuntu en Windows 7 draaien goed naast elkaar. Er is echter één klein dingetje dat mij stoort.

Als ik mijn computer opstart komt er een scherm waarin ik Ubuntu of Windows 7 kan kiezen. Het probleem is dat Ubuntu standaard geselecteerd staat en als het toetsenbord niet aangeraakt wordt gedurende 10 seconden wordt Ubuntu opgestart. De andere gebruikers zijn echter grote noobs en vergeten constant om Windows te selecteren. Dus mijn vraag: Is het mogelijk om in dat menu Windows 7 bovenaan te zetten zodat die opgestart wordt als er niets anders geselecteerd wordt.

edit: ik zie net dat ik mijn post in het verkeerde forum heb geplaatst, excuses.

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 23-01-2012 00:07 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
ApexAlpha schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:04:
edit: ik zie net dat ik mijn post in het verkeerde forum heb geplaatst, excuses.
Even wachten tot er een mod met de juiste knopjes langs komt ;)

Maar opzich is dat geen probleem hoor. Gebruik je de bootloader van Windows of die van ubuntu? Als je die van Windows gebruikt zou je een tool als EasyBCD kunnen proberen, als je die van ubuntu gebruikt (grub?) zou je iets als dit kunnen proberen, al weet ik niet of je daarmee ook eenvoudig de volgorde kunt wijzigen.

Helemaal vanuit Windows is het makkelijk om te regelen trouwens, daar kan je vanuit Startup & REcovery gewoon selecteren wat het 'default' OS zou moeten zijn. Maar dan moet je dus wel de Win7 bootloader gebruiken.
Voor Ubuntu zou je hier kunnen kijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Rupie op 23-01-2012 07:49 ]

Desktop | Server | Laptop

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Eigenlijk zegt bovenstaande alles al, staat voor zover ik weet ook redelijk beschreven in diverse handleidingen/helpteksten. Toch maar OFF => WOS . (Er van uitgaande dat je die bootloader gebruikt).

Kleine titeledit, Ubuntu naast Windows was je al gelukt dus dat is de vraag niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

Ben vrij nieuw in Windows 7, dus dacht gelijk aan boot.ini die ik altijd aanpaste voor dualboots.
Maar blijkbaar is boot.ini vervangen door bootmgr.dll ... die kun je aanpassen met command-line tool BCDEdit.

http://windows7themes.net...oot-ini-in-windows-7.html

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Terminal: sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/07_os-prober && sudo update-grub.
Reboot, en hoppa, Windows 7 staat dan bovenaan en je default entry is al 0, eerste dus.
Anders /etc/default/grub aanpassen en default op 2 zetten en update-grub draaien. Wel even kijken of je andere kernels hebt en hoe deze worden weergegeven (hoeveelste entry dat is) en 2 aanpassen aan de entry die je in je boot menu ziet (begin bij 0 met tellen, 0 = 1, 1 = 2, etc).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hero Of Time schreef op maandag 23 januari 2012 @ 19:09:
Terminal: sudo mv /etc/grub.d/30_os-prober /etc/grub.d/07_os-prober && sudo update-grub.
Reboot, en hoppa, Windows 7 staat dan bovenaan en je default entry is al 0, eerste dus.
Anders /etc/default/grub aanpassen en default op 2 zetten en update-grub draaien. Wel even kijken of je andere kernels hebt en hoe deze worden weergegeven (hoeveelste entry dat is) en 2 aanpassen aan de entry die je in je boot menu ziet (begin bij 0 met tellen, 0 = 1, 1 = 2, etc).
Je kunt ook gewoon een string opgeven in /etc/default/grub, dat scheelt ook als je telling niet meer klopt als er dingen verdwenen/verschenen zijn later :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, dat is dan nieuw bij Grub2. Maar Ubuntu gebruikt een submenu voor oudere kernels, dus je hebt altijd Windows, huidige kernel (+ recovery) en oudere kernels. Zelf zet ik het submenu uit (al doet Debian er niet aan), dus zorg ik dat Windows bovenaan staat. Heb ik op m'n dual boot laptop ook, windows 7 bovenaan, default entry 1.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1