Windows pakt minder RAM dan het systeem heeft.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:23
Ik heb op zowel mijn server als mijn game rig een probleem met mijn geheugen.
In beide gevallen geeft deze aan dat er xxGB inzit maar daarachter staat (xxGB beschikbaar)

In het geval van mijn server is het 4GB (3,25GB beschikbaar)
En bij mijn game rig is het 8GB (7,21GB beschikbaar)

Ik heb dit probleem al een paar keer gehad toen ik nog 4GB in mijn gamerig had maar als ik daarna Windows opnieuw installeerde (zonder hardware veranderingen) had deze wel de volledige 4GB beschikbaar. Tot voor kort had ik een ander moederbord met dezelfde 8GB erop zonder problemen nu heb ik een Asus Sabertooth 990FX en heb ik dit probleem weer.

De specs van mijn server zijn:
MSI 760GM-E51 moederbord
AMD Athlon II X2 250
Corsair ValueRAM 2×2GB DDR3 1333 CL9

De specs van mijn game rig zijn:
ASUS Sabertooth 990FX
AMD Phenom II X4 955 (OC op 2,8GHz)
Corsair XM3 4×2GB DDR3 1333 CL9

Heb op beide systemen met MEMtest al getest en alle DIMM's fucntioneren zoals ze horen.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://5.media.hyves-static.net/1463002500/6/QYvR/0/img1463002500.jpeg

sorry dat het plaatje zo klein is. Kon zo snel geen betere oplossing vinden dan het plaatje via hyves delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Wellicht wijst het BIOS een deel toe aan de videokaart, zoek in de BIOS eens de optie "Memory remapping" (oid) en zet dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
Op mijn server zou dit te verklaren zijn omdat deze gebruik maakt van een onboard HD3000 GPU, maar mijn game rig heeft geen onboard videokaart noch de opties om onboard gpu's in te stellen etc.

Ik ga toch even bij beide systemen nakijken waar dat memory remapping staat.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
Op mijn server heb ik dat al getest, hier stond de UMA RAM Mode op automatic (512MB pakt deze dan) heb deze nu op 32MB gezet en nu heb ik 3,47GB beschikbaar inplaats van 3,25GB. Helaas kan ik dit niet helemaal uitschakelen, wat ook logisch is eigenlijk.

edit (0:18)
na het op mijn game rig ook nagekeken te hebben en de memory remapping disabled te hebben heb ik nog steeds maar 7,21GB beschikbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door reneetjuhh1991 op 22-01-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Welke videokaart heeft jou game rig?

En het ramgeheugen van jou onboard gpu van 512mb naar 32mb uitknijpen.. ga je daar effectief niet meer op achteruit dan wat je bij zou krijgen door dat extra beetje ram?

[ Voor 70% gewijzigd door bladerash op 22-01-2012 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees de eerste post van D4NG3R misschien helpt het.

6GB installed en maar 5,5 GB te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:38

D4NG3R

kiwi

:)

Als je naar mijn reacties verwijst doe het dan wel goed :+

D4NG3R in "6GB installed en maar 5,5 GB te gebruiken"

Edit: Verder mis ik een dedicated videokaart in je lijstje, mogelijk een IGP die wat RAM reserveerd?

Update ook je BIOS naar de nieuwste versie mocht je dit nog niet hebben gedaan.

En anders in je BIOS even kijken naar "Memory Remap(ping)" en deze op het tegenovergestelde (Aan/Uit) zetten als dat hij nu staat.

[ Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 22-01-2012 01:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe doe niet moelijk man hij komt er toch terecht, maar voortaan click ik wel op "geplaatst op..." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:15

Quad

Doof

Werkt start > uitvoeren > msconfig > tab 'computer opstarten' > geadvanceerd > maximaal geheugen toewijzen op zijn max > reboot niet?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quad schreef op zondag 22 januari 2012 @ 01:14:
Werkt start > uitvoeren > msconfig > tab 'computer opstarten' > geadvanceerd > maximaal geheugen toewijzen op zijn max > reboot niet?
Dat is waar de link van D4NG3R naar toewijst idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:15

Quad

Doof

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 01:17:
[...]

Dat is waar de link van D4NG3R naar toewijst.
Hm oke, vanaf een tablet gaat het eenmaal wat lastiger :).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bedoel je lastiger vanaf een tablet
Trouwens heb ik dat idd later toegevoegd ter bevestiging van je reply anders lijkt mijn reply op die van jouw een beetje negative. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
3,25 is heel kenmerkend voor een 32-bits besturingssysteem. Voor de 7,21 GB moet je idd naar D4NG3R kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
beide draaien 64bit Windows, mijn server gebruikt als IGP een HD3000 van AMD en hoeft alleen maar beeld te geven dus dat deze maar 32MB krijgt is geen ramp.

Mijn game rig heeft een GTX460 768MB rebrand van GigaByte. Heb de MSCONFIG manier ook al geprobeert maar dat haalt niets uit na een reboot staat maximaal geheugen op 0 en heeft hij nog steeds maar 7,21GB.

Zal in het andere topic is kijken wat er staat.

bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Probeer je BIOS even te updaten naar de nieuwste versie, mocht dat het niet fixen raad ik je aan om daarna in de BIOS even te zoeken naar een Memory Remap optie zoals hierboven al vaker aangekaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
BIOS geupdate naar versie 0902 (laatste versie) deze zou memory verbeteringen en stabiliteit geven. BIOS zag voorheen 8GB ram en nu nog maar 7424MB RAM.

CPU-Z geeft wel 8GB RAM aan en bij computer staat nog steeds 8GB (7,21 beschikbaar).

Ik snap er niets meer van. Ook dat het bij de ene keer Windows installeren wel is en de andere keer weer niet.
Zal dit morgen ook is voorgooien bij mijn docent hardware. Misschien dat hij enig idee heeft wat het kan zijn. Zal zijn antwoord hier ook posten voor mensen die hetzelfde probleem hebben en dit terug lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
7425MB is 7,21GB dus dat klopt. Afgerond want de hoeveelheid GB is een veelvoud van het aantal bytes op je modules.
Waarschijnlijk is er een probleem met je memory remapping.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 22-01-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 10:19
Kijk eens in de taskmanager: Standaard wordt er gecached.

Afbeeldingslocatie: http://88.159.207.130/tb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

KnoxNL schreef op zondag 22 januari 2012 @ 15:28:
Kijk eens in de taskmanager: Standaard wordt er gecached.

[afbeelding]
Heerlijk hoe iedereen dit altijd zegt. Windows cached inderdaad een bepaalde hoeveelheid, maar het is niet zo dat je bij de eigenschappen van je computer dan "XXX beschikbaar" ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 10:19
Hey, bij mij zegt hij dat ook niet, en ik ben me er ter dege van bewust dat hardware een stuk kan afsnoepen. Ik ZEG DUS NIET dat dit de oorzaak is, maar even kijken wat de waardes zijn kan nooit kwaad, toch?

Heerlijk hoe mensen altijd aannnames doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
en wat heeft die waarde voor meerwaarde in het probleem met mijn ram als ik vragen mag? dat hij cached wil niet zeggen dat hij het reserveert. Ik heb het voorgelegd op school bij een docent die contacten heeft bij Asus, hij ging het aan zijn contacten navragen dus ik hoop op een goed antwoord van hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
Ik denk dat het probleem toch bij mijn videokaart zit. Heb sinds woensdag een GTX580 en nu heb ik 7,46GB ram ipv 7,25GB
Pagina: 1