• Ceauz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-01 15:21
Ik struikel bij de bouw van mijn nieuwe systeem van probleem naar probleem, lijkt het wel. Nu alles lijkt te werken, hoor ik een erg hoge, schelle piep uit de kast van het systeem komen. Het exact lokaliseren van de piep vind ik erg lastig. Het klinkt in elk geval niet als een aanlopende of loszittende koeler (en ik heb bovendien alle koelers gecontroleerd).

De piep begint in Windows en begon pas sinds ik de drivers van de videokaart geinstalleerd had. Daarmee werd ook automatisch de resolutie omhoog geschroefd, dus heb ik geprobeerd de resolutie weer even laag te zetten, maar de piep bleef. Hierdoor dacht ik dat het aan mijn videokaart moest liggen. Videokaart er weer uitgehaald en gecontroleerd, maar voor een leek valt er weinig anders te doen dan kijken of alles 'vast zit'.

Vervolgens merkte ik dat de piep af en toe verdween. Zo hield hij standaard op als ik iets installeerde of kopieerde, waardoor ik dacht dat het de SSD drive kon zijn. Maar op dit moment zit ik iets van een externe HD naar de 'gewone HD' te kopieren en de piep is weer weg. Aangezien ik niets met de SSD drive doe, zal dat ook het probleem niet zijn.

Wat blijft er dan nog over? Ik dacht dat het misschien te maken had met een actieve of een idle CPU. Maar tijdens het kopieren is het processorgebruik maximaal 5%, niet erg hoog dus.

Hebben jullie tips voor me? Hoe kom ik erachter welk onderdeel het geluid maakt, als ik het niet puur op mijn eigen gehoor kan doen? Of, nog veel beter, herkennen jullie dit probleem en weten jullie een fantastische oplossing? ;)

Edit: Ik merk nu (nog steeds tijdens het kopiëren van bestanden, dus zonder piep), dat ik iedere keer dat ik dit scherm (Google Chrome) minimaliseer of maximaliseer weer heel kort de piep hoor. Zelf heb ik geen idee wat dit betekent, maar misschien is het voor jullie belangrijke informatie.

Mijn systeem:

Moederbord: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
CPU: Intel Core i5 2500K Boxed
CPU koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
Voeding: XFX ProSeries 750W XXX Edition
Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Videokaart: Club3D Radeon HD 6950 Coolstream Edition
SSD: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB
HD: Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB
DVD-brander: Sony Optiarc AD-7280S Zwart
Behuizing: Corsair Carbide 500R Black

[ Voor 6% gewijzigd door Ceauz op 20-01-2012 19:16 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:11
Wrs 'coil whine'

Een spoel, meestal van de voeding, maakt dat geluid.

Je spul is nieuw, dus neem even contact op met de leverancier.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat klinkt als coil whine, en dat zit waarschijnlijk in het stroom circuit van je moederbord of in de voeding, of elk ander device wat met power transformatie te maken heeft (je GPU garandeer ik dat hij dat ook doet). Je kunt dit vaak oplossen door alles steviger vast te zetten, of het te isoleren. Soms is het echter ook gewoon een defect. Probeer de schuldige uit te vinden door de vibratie (want dat is het) te dempen door de zijkant van het PCB met je hand aan te raken. Als vaster zetten niet helpt, dan valt (zodra je de schuldige weet en ook getest hebt in een andere situatie uiteraard) vaak wel RMA te claimen, omdat het geluid nou eenmaal onacceptabel is:

Wikipedia: Coil Noise

[ Voor 22% gewijzigd door Umbrah op 20-01-2012 19:19 ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

zet 's in de BIOS eens C1E uit en probeer dan weer

www.nintendocasemods.com

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

volgens mij komt het van je gpu of moederbord gezien je probleem beschrijving. probeer de gpu uit in een ander systeem, of gebruik even onboard vga (als je dat hebt) en kijk of de piep is verdwenen. dan weet je waar het vandaan komt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Ceauz
MAX3400: Ik twijfelde of ik dit bij mijn vorige topic moest plaatsen, omdat het een nieuw en heel ander probleem is. Mocht dit niet volgens de richtlijnen zijn: sorry!

Bedankt voor de tips tot nu toe, ik ga ze allemaal stap voor stap uitvoeren nu.

• K.Rotteveel87
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09-2019
inderdaad meestal de voeding,

Zit er aarde op je stopcontact? Wil het ook nog weleens verhelpen ;)

• Ceauz
Videokaart eruit gehaald en met onboard geprobeerd: nog steeds een piep.

Ook heb ik alles extra goed vastgezet zonder resultaat. En welke onderdelen ik ook aanraak, de piep verdwijnt niet (soms lijkt het even zo, maar aangezien de piep soms totaal willekeurig even een halve minuut verdwijnt, zegt dat niets).

Ik ga nu nog even de PC op een ander stopcontact aansluiten, zonder verlengsnoer en daarna kan ik nog de power supply uit mijn vorige systeem uitproberen (dat bewaar ik voor het laatst, aangezien dat het meeste werk is.

Edit: Oh, en C1E uitzetten hielp ook niet. Inmiddels op geaard stopcontact geprobeerd zonder verlengsnoer, zonder resultaat. Het wordt mij wat te laat om nu nog een hele power supply te gaan vervangen, dus ik laat het er vanavond maar even bij. Morgen power supply uittesten.

Als het niet de power supply is, betekent dat dan dat het aan het moederbord moet liggen of zijn er nog andere mogelijkheden? En kan het eigenlijk kwaad om het systeem een paar dagen te gebruiken, ondanks die piep?

Edit2: Ik durf het nog niet met 100% zekerheid te zeggen (ik vertrouw het niet meer :P), maar het lijkt alsof ik de 'coil whine' heb verholpen. Ik had al eerder de C1E uitgezet in de BIOS, maar heb daar nu ook C3/C6 en EIST disabled.... en vooralsnog hoor ik geen piep!

[ Voor 42% gewijzigd door Ceauz op 20-01-2012 23:57 ]

• K.Rotteveel87
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09-2019
Het kan geen kwaad hoor voor zover ik weet, misschien voor de gemoedsrust :p

Het kan zijn dat onder hoge (of juist lagere spanningen) het weer kan optreden

Verwijderd

Lijkt me coil whine. Probeer eens een andere voeding en kijk wat er dan gebeurt.

• ZuzZoo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07-2023

ZuzZoo

Hoera een zoontje! Joao-Rese!!

heyy ik heb het ook met n Asus P7H55M-Pro moederbord.die ik via iemand op marktplaats heb gekocht. Ik heb 2 videokaarten 8800GTS en 8800GT erop aangesloten en bij beide nog steeds die whine geluid. Het lijkt alsof het uit de voeding of idd moederbord vandaan komt. Ik d8 in eerste instantie dat het aan de Asus powermanagement in de BIOS lag en daarop de fan setting ipv silent naar standard en de hogere stand gezet maar bij beide hetzelfde probleem. Het gepiep komt wel bij de hogere setting niet meer zoveel voor.....Whine geluid bij gebruik van interne GPU kan me niet herinneren dus ik denk van niet. Zaldit alles te maken hebben met het egbruik van een videokaart die een hoge verbruik heeft? Ik ben benieuwd naar je bevindingen...

Apple fanboy, Windows fanboy, Android fanboy en Gadgets fanboy..nuff said

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Grote kans dat het coilwhine is van je voeding, zelf ook 3 corsair ax 850's en een ocz 850 terug moeten brengen vanwege dit probleem.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Pagina: 1