2 routers -> Betere WiFi bereik

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hey Tweakers,

Ik kom er even niet meer uit dus plemp ik maar even hier m'n vraag neer.
Ik heb een thuis netwerk met op de begande grond een modem van UPC en een Wifi N router van Buffalo.
Het bereik op de 3e etage was dusdanig slecht dat ik besloot een router extra te plaatsen (Linksys WiFi N ding). Ingesteld op dezelfde netwerknaam, zelfde authenticatie & ander kanaal. Dit werkte prima, devices die boven waren sprongen automatisch naar de router boven, maar omdat de router boven in een andere ip range nummertjes uit liep te delen kon ik m'n server (die aangesloten is op router 1(beneden)) niet meer bereiken. Niet handig dus.
DHCP uitgezet op de 2e router, maar dan krijg ik helemaal geen IP meer op de router boven...

Iemand enig idee hoe ik dit makkelijk oplos? :) Ik zal wel iets simpels over het hoofd zien

Schets van netwerk :

UPC modem -> Router1 -> Router2

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Waar heb je bij router 2 de kabel ingestopt die naar router 1 gaat? Je mag alleen de LAN porten gebruiken (dus niet de WAN) bij router 2.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DennusB
  • Niet online
webfreakz.nl schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:46:
Waar heb je bij router 2 de kabel ingestopt die naar router 1 gaat? Je mag alleen de LAN porten gebruiken (dus niet de WAN) bij router 2.
De kabel van router 1 (internet dus) gaat in de WAN poort van Router 2. Dat is toch logisch? WAN = Internet kant, en juist dat moet ie uitzenden?

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 09:36

itsalwaysme

Graast voor DB

Kan je de Linksys niet in AP modes/Bridge modus zetten?

Anders de kabel van beneden niet in de WAN doen maar in de switch.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

DennusB schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 10:47:
[...]

De kabel van router 1 (internet dus) gaat in de WAN poort van Router 2. Dat is toch logisch? WAN = Internet kant, en juist dat moet ie uitzenden?
Nee, want nu heb je twee gescheiden "broadcast domains" bij Router 2. Je kan het wel werkend krijgen door een andere IP range op het LAN bij Router 2 te zetten, maar dan heb je géén roaming tussen het WiFi van Router 1 en Router 2. Ook heb je dan dubbele NAT instellingen die je moet toepassen.

Oftewel: Gebruik alleen de LAN porten bij Router 2 ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DennusB
  • Niet online
webfreakz.nl schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:05:
[...]

Nee, want nu heb je twee gescheiden "broadcast domains" bij Router 2. Je kan het wel werkend krijgen door een andere IP range op het LAN bij Router 2 te zetten, maar dan heb je géén roaming tussen het WiFi van Router 1 en Router 2. Ook heb je dan dubbele NAT instellingen die je moet toepassen.

Oftewel: Gebruik alleen de LAN porten bij Router 2 ;)
Thanks voor je uitleg. Gaan we straks een proberen ! :D

• DennusB
  • Niet online
Late reactie maar eindelijk werkt het :-) 2 routers, 1 op de begane grond en 1 op de 3e verdieping. Werkt prima.
Het rare alleen nu is is dat als je beneden bent op het moment dat je WiFi connect en dan naar boven loopt hij niet automatisch switcht naar de 2e router. Dit gebeurt eigenlijk pas op het moment dat je WiFi op het apparaat uitzet en weer aanzet ! Iemand enig idee hoe dit kan ?

• darkmagic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 23:08
de wifi adapter weet niet dat hij ook kan overschakelen naar het andere netwerk.
daarbij komt dat je verbinding heel even weg zou vallen.

virus problemen? ga over op linux!

• DennusB
  • Niet online
darkmagic schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:47:
de wifi adapter weet niet dat hij ook kan overschakelen naar het andere netwerk.
daarbij komt dat je verbinding heel even weg zou vallen.
Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat dit wel vlekkeloos over gaat?

• darkmagic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 23:08
DennusB schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 10:56:
[...]

ik weet het niet zeker maar je zou kunnen kijken voor een WDS systeem.
dit systeem breid alleen maar het netwerk uit met precies dezelfde instellingen.
je kan hierdoor vlekkeloos van netwerk wisselen.
het nadeel is dat als je b.v. een vpn opbouwt en de vpn server staat maar één verbinding toe dat je dan problemen krijgt met meerdere verbindingen omdat je de aanvraag over twee AP verstuurd en dus dubbel aankomt.

virus problemen? ga over op linux!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Dit topic gaat "bijna" over hetzelfde:
Uitbreiden WIFI netwerk

WDS werkt alleen goed (in mijn ervaring) tussen 2 of meer dezelfde AP's (of ze moeten indentieke chipset en firmware hebben).

Ik lees dat je roaming al voor elkaar hebt, dan moet je je router instellen zoals al eerder voorgesteld.
DHCP uit op de Linksys, en de LAN van de Buffelo verbinden op de LAN van de Linksys.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
[...]

Ik heb dezelfde opstelling als jij. Ik heb 2 aparte ssid's ingesteld voor beide wifi's, bij mij werkt het vlekkeloos. Wel duurt het een minuutje of 2 voordat mijn app. verbonden zijn als ik bijv van de beg grond naar 3e verdieping loopt.

• DennusB
  • Niet online
MdBruin schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:27:
Dit topic gaat "bijna" over hetzelfde:
Uitbreiden WIFI netwerk

WDS werkt alleen goed (in mijn ervaring) tussen 2 of meer dezelfde AP's (of ze moeten indentieke chipset en firmware hebben).

Ik lees dat je roaming al voor elkaar hebt, dan moet je je router instellen zoals al eerder voorgesteld.
DHCP uit op de Linksys, en de LAN van de Buffelo verbinden op de LAN van de Linksys.
Zoals ik het beschrijf staat het nu, ik had alleen verwacht dat mijn apparaat sneller zou switchen naar het 'beste' accesspoint in de buurt. Nu kan dat soms wel een kwartier duren ofzo!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00

lier

MikroTik nerd

SSID's hetzelfde, security hetzelfde alleen andere kanalen gebruiken. Heb je dat zo ingesteld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DennusB
  • Niet online
lier schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:36:
SSID's hetzelfde, security hetzelfde alleen andere kanalen gebruiken. Heb je dat zo ingesteld?
Ja, dat heb ik inderdaad zo ingesteld!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 21:59
[...]

Niet, want de AP bepaald niet waar welk apparatuur op verbonden is. Dit besluit wordt genomen door de wireless netwerk kaart in je apparatuur, en ieder kan hier een iets ander mechanisme voor hebben.
Pagina: 1