Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Discussie afgesplitst van Overstappen, Nikon vs. Canon

Even hier ook plaatsen:

Ik hoop in februari/september weer terug te mogen naar mijn opleiding journalistiek. Aangezien ik dan voor radio/televisie zal kiezen, wil ik ook reportages enzo kunnen schieten met mijn dslr. Afgezien van merken, wat is dan de juiste keus? Body voor zo'n €1000 heb ik het dan over? Mag iets meer en iets minder zijn, dat maakt me niet zo veel uit :) Ook dus niet perse voorkeur voor merk, aangezien het glas dat ik bezit niet heel bijzonder is...
Momenteel denk ik aan de Canon 7D, Canon 5dMII (als ik die wat goedkoper kan vinden via Marktplaats) en de Nikon d300s en d7000. Enig nadeel aan de laatste vind ik de enigszins mindere body. Body's van de andere drie vind ik erg fijn!

Hoofdzaak zal trouwens fotografie blijven hoor. Denk 60:40 verhouding zegmaar...

[ Voor 18% gewijzigd door PowerUp op 19-01-2012 21:39 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Peter_Aragorn schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 12:48:
Even hier ook plaatsen:

Ik hoop in februari/september weer terug te mogen naar mijn opleiding journalistiek. Aangezien ik dan voor radio/televisie zal kiezen, wil ik ook reportages enzo kunnen schieten met mijn dslr. Afgezien van merken, wat is dan de juiste keus? Body voor zo'n €1000 heb ik het dan over? Mag iets meer en iets minder zijn, dat maakt me niet zo veel uit :) Ook dus niet perse voorkeur voor merk, aangezien het glas dat ik bezit niet heel bijzonder is...
Momenteel denk ik aan de Canon 7D, Canon 5dMII (als ik die wat goedkoper kan vinden via Marktplaats) en de Nikon d300s en d7000. Enig nadeel aan de laatste vind ik de enigszins mindere body. Body's van de andere drie vind ik erg fijn!

Hoofdzaak zal trouwens fotografie blijven hoor. Denk 60:40 verhouding zegmaar...
7D is overkill om mee te filmen, dan kun je het geld beter besparen om een 550D te kopen omdat de beeldkwaliteit (en ruis verhouding) weinig verschilt ;) Betere keus is de 5D mark II als je 720p kan missen, je kunt 1080p/24 en 1080p/25 schieten.

5D Mark II ga je helaas niet voor 1000 euro vinden op marktplaats, vind je die wel moet je je gigantisch achter je oren krabben aangezien de nieuwprijs rond de 1800 euro zit (body only).

Ik zou echter wel gewoon voor Canon gaan als het gaat om filmen, daar zullen heel wat mensen het met me eens zijn :)

Dus lekker voor een 550D gaan met een goeie lens dan een 7D en een brakke lens, voor een 5D II met goeie lens zou je toch echt je budget flink moeten verhogen, maar het resultaat zal er dan ook naar zijn ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ventieldopje schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:35:
[...]

7D is overkill om mee te filmen, dan kun je het geld beter besparen om een 550D te kopen omdat de beeldkwaliteit (en ruis verhouding) weinig verschilt ;) Betere keus is de 5D mark II als je 720p kan missen, je kunt 1080p/24 en 1080p/25 schieten.

5D Mark II ga je helaas niet voor 1000 euro vinden op marktplaats, vind je die wel moet je je gigantisch achter je oren krabben aangezien de nieuwprijs rond de 1800 euro zit (body only).

Ik zou echter wel gewoon voor Canon gaan als het gaat om filmen, daar zullen heel wat mensen het met me eens zijn :)

Dus lekker voor een 550D gaan met een goeie lens dan een 7D en een brakke lens, voor een 5D II met goeie lens zou je toch echt je budget flink moeten verhogen, maar het resultaat zal er dan ook naar zijn ;)
Waarom overkill om mee te filmen?

550d ga ik sowieso niet voor, is een camera die me niet 'pro' genoeg is qua body/feel. Ik heb momenteel een Nikon D3100 en ik merk gewoon dat ik de behandeling van de camera niet fijn vind. Hij ligt niet lekker in de hand en voelt slap aan. Vandaar dat ik qua body eigenlijk wel een 7d/5dmii/d300s wil. Liggen gewoon lekkerder in de hand. D7000 twijfel ik ook nog over...

Goed lens heb ik wel geld voor over hoor, dat is niet zo'n heel groot probleem :) Een 50mm van Canon is trouwens erg cheap :) Nogmaals: foto's maken zal ook een groot deel van de tijd innemen. En zeker daarvoor wil ik ook een betere klasse body dan de 550d/d3100

Momenteel twijfel ik gewoon tussen de 7d en de d7000 het meest eigenlijk. 5d Mark II en D300s een klein beetje. 5d vanwege FF en de D300s vanwege het feit dat ik de body fijn vind en al wat mee gewerkt heb. Mijn vader heeft die namelijk, dus daar heb ik al mee kunnen spelen. Alleen is de video echt crap daarvan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Als het om filmen gaat zou ik een 50/1.4 van canon nou niet echt een goede lens noemen. Prima lens verder, maar met filmen zou ik liever een goede MF lens hebben. Met de canon 50mm is dat niet echt te doen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
Denk trouwens dat het hier om de budget plastic fantastic 1.8 gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
RobertJRB schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:06:
Als het om filmen gaat zou ik een 50/1.4 van canon nou niet echt een goede lens noemen. Prima lens verder, maar met filmen zou ik liever een goede MF lens hebben. Met de canon 50mm is dat niet echt te doen.
Maar ging ook mee om beide zegmaar. Een goede 50mm voor Canon voor fotografie/portret hoeft niet duur te zijn...

Maar nogmaals:
Waarom overkill om mee te filmen?

550d ga ik sowieso niet voor, is een camera die me niet 'pro' genoeg is qua body/feel. Ik heb momenteel een Nikon D3100 en ik merk gewoon dat ik de behandeling van de camera niet fijn vind. Hij ligt niet lekker in de hand en voelt slap aan. Vandaar dat ik qua body eigenlijk wel een 7d/5dmii/d300s wil. Liggen gewoon lekkerder in de hand. D7000 twijfel ik ook nog over...

Goed lens heb ik wel geld voor over hoor, dat is niet zo'n heel groot probleem :) Een 50mm van Canon is trouwens erg cheap :) Nogmaals: foto's maken zal ook een groot deel van de tijd innemen. En zeker daarvoor wil ik ook een betere klasse body dan de 550d/d3100

Momenteel twijfel ik gewoon tussen de 7d en de d7000 het meest eigenlijk. 5d Mark II en D300s een klein beetje. 5d vanwege FF en de D300s vanwege het feit dat ik de body fijn vind en al wat mee gewerkt heb. Mijn vader heeft die namelijk, dus daar heb ik al mee kunnen spelen. Alleen is de video echt crap daarvan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Tussen de 7D en 550D zit ook nog een 60D, die zeker voor filmen erg geschikt is. Heeft alle filmfeatures van de 7D + nog wat extra's zoals digitaal inzoomen (zonder echt scherpte verlies) en een klapschermpje. Daarnaast is ie qua body wat groter en steviger dan de 550D.
Qua MF (met het filmen) zijn de Canon 50 1.4 en 1.8 niet echt geschikt, de Sigma 50/1.4 is daarvoor beter te gebruiken. Een MF lens werkt uiteraard nog een stuk beter en hoeft absoluut niet veel te kosten. Er zijn -tig 50/1.8 (of iets in die richting) m42 objectieven die je zo op je Canon kunt schroeven die prima zijn voor het filmen. Wil je AF, koop je er een Canon 50/1.8 bij.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oke. Maar als je kon kiezen tussen een 60d, 7d en een d7000? Waar zou je dan voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik heb al een 7D, maar als ik zou moeten kiezen en het zou me alleen om filmen gaan, dan zou ik voor de 550D gaan. Die heb je voor minder dan €500, terwijl de 60D ruim €800 kost en de D7000 kleine €100 meer en de 7D zelfs ruim €300 meer.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar het gaat niet om alleen filmen, dus is het goed in de hand liggen van de body ook belangrijk. Aangezien Peter al heeft aangegeven de body van een 550D te klein te vinden, is een 60D toch wel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Klopt. Maar ook over die body twijfel ik dan vooral eigenlijk. Is toch weer een stukje kleiner en minder 'lekker in de hand liggend' dan de 7d...

Trouwens: kan op MP een 5dMII voor €1250 kopen, met 16gb CF en een extra batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Link? Want dat klinkt alsof er iets mee aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Peter_Aragorn schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:21:
Klopt. Maar ook over die body twijfel ik dan vooral eigenlijk. Is toch weer een stukje kleiner en minder 'lekker in de hand liggend' dan de 7d...

Trouwens: kan op MP een 5dMII voor €1250 kopen, met 16gb CF en een extra batterij...
Zoals ik al zei, wel érg goedkoop. Voordat je zoiets doet dus eerst het ding zelf in de hand nemen en checken op dooie pixels.

Als je met een rig gaat filmen kun je net zo goed voor de 550D gaan, je hoeft de body zelf toch niet vast te houden en scheelt wat gewicht. Schiet je uit de hand wordt de body belangrijker maar let wel dat je echt geen betere kwaliteit video's gaat maken vergeleken tussen een 550D/600D - 60D - 7D ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Universal Creations schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:38:
Link? Want dat klinkt alsof er iets mee aan de hand is.
http://audio-tv-foto.mark...5d-mark-ii-body-zgan.html

Maargoed... Ik snap dat je niet perse betere foto's maakt, maar ik weet wel zeker dat ik een zo fijn mogelijke body wil hebben. De 550/600d vind ik echt te klein, d7000/60d twijfel ik over of ik die body's fijn genoeg vind.
D300s/7D/5dM2 vind ik wel erg fijn qua body...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat verandert de zaak, aangezien je zelf een bod hebt gedaan van €1250 wil niet zeggen dat je hem daar voor kunt overnemen.
Heb je de 60D al weleens in je handen gehad? De grip is best groot voor het formaat body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Universal Creations schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 19:48:
Dat verandert de zaak, aangezien je zelf een bod hebt gedaan van €1250 wil niet zeggen dat je hem daar voor kunt overnemen.
Heb je de 60D al weleens in je handen gehad? De grip is best groot voor het formaat body.
Hij heeft me al gemaild of ik de deal rond wil maken...
60D nog niet in de handen gehad, maar qua grootte is hij toch hetzelfde als de D7000

[ Voor 9% gewijzigd door Peter_Aragorn op 19-01-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Doe een goed bod en vraag aub niet wat ik er voor wil hebben bied wat je er voor over hebt en als dit in mijn ogen hoog genoeg is schrijf ik je aan om een afspraak te maken, voor meer info graag bellen, om alle mailtjes te beantwoorden heb ik niet altijd tijd.
Jaaaaaaja ... voor de laatste keer. De nieuwprijs van dat ding ligt rond de 1800 - 2100 euro body only. Ga dus serieus kijken wat er mee mis is!

Hoe kun je dat nou zeggen over de 60D als je hem nooit in je handen hebt gehad? Het gaat niet alleen om grootte maar ook om de grip en hoe hij aan voelt ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06

Milo.

klik

Ventieldopje schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:10:

Jaaaaaaja ... voor de laatste keer. De nieuwprijs van dat ding ligt rond de 1800 - 2100 euro body only. Ga dus serieus kijken wat er mee mis is!
Ach er zijn zat mensen die stoppen met hun hobby of gewoon van hun spullen af willen. Zo speur ik MP altijd rond voor wat dealtjes. Er zijn veel mensen die hun spullen voor een lage(re) prijs weg doen omdat ze snel geld nodig hebben of gewoon geen zin hebben in dat suffe bied gedoe op MP met mensen die toch niet reageren of afspraken niet na komen (veeeer ervaring mee).
Zo heb ik een 100mm uso macro lens voor 200e gekocht, een 55-250e voor 90e.. etc.. goed contact met de mensen, als ik twijfel haal ik ook zelf de spullen op om te kijken of er wat mee is.

De MP prijzen van de 5d2 liggen nu best wel vaak rond de 1300e.. dus zoo boeiend is de prijs ook niet.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik zal ook echt eerst wel langsgaan hoor. Ben ook nu verder informatie aan het inwinnen. En idd Milo: over het algemeen gaan ze rond die prijs weg ja... Wel mooie prijs natuurlijk, voor zo'n beest van een camera!

Klopt wat je zegt over de 60d :) Ik ga morgen sowieso even langs de MM om wat gevoel met de verschillende body's te krijgen :) Maar ik lees/zie in reviews dat hij wel van plastic is, net als mijn D3100 nu is. En dat vind ik nu juist een stukje minder. Heb de D300s van mijn vader wel eens gebruikt en ik vind het zo fijn hoe stevig die is...

Pff, had de D700 nu maar video (dan natuurlijk meteen net zo goed als de 7d)... Dan had ik het allang geweten :p

[ Voor 9% gewijzigd door Peter_Aragorn op 19-01-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders kijk eens naar zo'n batterygrip onder de camera. Het maakt mij persoonlijk niet uit hoe de camera "voelt" (Plastic gevoel etc). Daar baseer ik igv mijn keuze voor een cameramodel niet op. Ik heb onder elke camera die ik heb gehad een batt.grip omdat hij dan wat lekkerder in de hand ligt. Lijkt me niet dat je opeens betere foto's gaat schieten met een grotere en duurdere camera. De meeste (amateur) reportagefotografen die ik ken schieten echt niet met een 7D / 5D MKII omdat die zo lekker in de hand ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat snap ik ook wel. Ik ga morgen gewoon even kijken welke body ik het fijnst in de hand vind liggen.

Heb voor mijn d3100 ook een batterij grip liggen, maar dan nog vind ik hem niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens mij zit je je ook een beetje te verlekkeren aan alle camera's. Vrijwel elke camera die duurder is, is ook weer beter. Je hebt nu een D3100, dus zelfs een D5100 zou al een stapje ophoog zijn. Als je iets stevigs wilt kies je de D7000 eventueel met een grip, kun je ook de lenzen van je vader gebruiken en hij die van jou. Heeft ook weer zo z'n voordelen. Je kunt wel steeds blijven kijken naar iets beters maar dan koop je nooit wat. Misschien moet je ook gewoon een budget stellen en daarbinnen iets uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik kan sowieso niet lenzen van mijn vader gebruiken, want hij woont 180km verderop :) Dus dat wordt lastig.

5dM2 ligt inderdaad net buiten het budget, maar is altijd leuk om naar te kijken toch... Ik wil aan de body zo'n €1000 uitgeven.

En ik heb trouwens nog geen haast met de upgrade hoor. Kan zo nog maand of twee wachten, dus ik wil dan wel de goede keus maken. Snap je?!

[ Voor 22% gewijzigd door Peter_Aragorn op 19-01-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Haha dat is lastig inderdaad. Maar uiteindelijk kun je beter geld uitgeven aan lenzen ipv een body. De lenzen blijven hun waarde wel houden en bodies komen om de paar jaar weer nieuw uit waardoor je oude body verouderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat is waar... Dan valt de 5dM2 vanaf nu voorgoed af... Gaat het tussen de 7d, d7000 en de 60d denk ik... Morgen ff checken bij de MM.

Ik vind het zo jammer dat de d300s zo slecht is met video he... Anders had ik die allang aangeschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf proberen is idd nog steeds het beste. De meesten kopen toch op gevoel. Hier nog wel een review van de modellen die jij in gedachten had : digitalphotographywriter.com

Edit : Lees altijd ff de comments onder artikelen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Peter_Aragorn schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:00:
Dat is waar... Dan valt de 5dM2 vanaf nu voorgoed af... Gaat het tussen de 7d, d7000 en de 60d denk ik... Morgen ff checken bij de MM.

Ik vind het zo jammer dat de d300s zo slecht is met video he... Anders had ik die allang aangeschaft...
Die opmerking maakte ik kilometers thread geleden ook al maar toen zei je dat je nog wel geld over had voor een goede lens? :?

Beetje lullig ook om een bod te doen op die 5D Mark II en de eigenaar die al vraagt of je de deal rond wil maken en dan ondertussen toch besluit om het ding niet te kopen!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Die eigenaar heeft inmiddels allang gemaild dat hij de deal met iemand anders maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Ik heb deze discussie afgesplitst van Overstappen, Nikon vs. Canon. De aard van deze discussie is duidelijk anders dan die van JvdGeest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

Je geeft aan dat je de 550D te klein vindt om mee te filmen, maar als je fatsoenlijk wilt filmen met een DSLR (zeker qua journalistiek) moet je ook gaan denken aan een shoulder-rig en dan maakt de grootte al een stuk minder uit. Met het geld dat je bespaard door voor de 550D te kiezen ipv de 7D, 60D of D7000 kun je een leuke beginnersrig kopen. Overigens hoor ik her en der dat Canon qua filmopties beter is dan Nikon, maar daar weet ik niet het fijne van.

Anyways, mijn tip: bespaar geld door een 550D te nemen en koop er dan een rig + followfocus bij. In het video-DSLR topic staat een link naar www.linkdelight.com met daarop een leuke rig :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Klopt, maar over het algemeen zal ik voor het lastigere camerawerk natuurlijk gewoon een 'echte' camera kunnen lenen van school. Het is meer dat ik voor mezelf wat dingen kan maken. Goed interview ermee opnemen en zelf in mijn eentje reportages. Statief zal dan altijd meegaan natuurlijk :)

550d wordt het sowieso niet, dan kan ik net zo goed bij mijn D3100 blijven. Body's zijn nagenoeg hetzelfde namelijk...

Thanks voor het advies though!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Peter_Aragorn schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:59:
Klopt, maar over het algemeen zal ik voor het lastigere camerawerk natuurlijk gewoon een 'echte' camera kunnen lenen van school. Het is meer dat ik voor mezelf wat dingen kan maken. Goed interview ermee opnemen en zelf in mijn eentje reportages. Statief zal dan altijd meegaan natuurlijk :)

550d wordt het sowieso niet, dan kan ik net zo goed bij mijn D3100 blijven. Body's zijn nagenoeg hetzelfde namelijk...

Thanks voor het advies though!
No problemo :) Qua filmkwaliteit zijn de die Canons overigens nagenoeg identiek en Nikon heb ik 0,0 ervaring mee dus daar kan ik niks over zeggen.

Overigens werk ik zelf als vrijwilliger bij de lokale omroep hier en daar gebruik ik voor ENG werk altijd een normale camera (Sony NX-5e geloof ik). Laatst voor het eerst tijdens een evenement m'n 550D gebruikt (met goedkeuring van het hoofd van de omroep) en ze zijn er helemaal weg van qua kwaliteit (en dan te bedenken dat ik niet eens meer tijd had voor kleurcorrectie tijdens het monteren :P) ^^ Dus wat je ook kiest qua camera: allemaal super kwaliteit! Succes nog met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:15
Ik denk ik wel voor de 60D gaan. Dat extra budget kan je dan bijvoorbeeld in de lens steken of een batterygrip. Zeker met een batterygrip heb je een behoorlijke body hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik ga morgen/zaterdag eerst eens uitgebreid de body's in mijn handen houden. De feeling met de body vind ik ook erg belangrijk.

En daarna moet ik eigenlijk gewoon geen vergelijkingsvideo's etc meer kijken, maar op mijn gevoel afgaan. Denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik heb nu een 7D en het is een geweldig apparaat, maar als ik puur voor video zou gaan shoppen zou ik voor een 550D, 600D of 60D kopen. Goedkoper, zelfde video output en de 600D en 60D hebben nog audio voordelen.
Daarnaast kun je op deze 3 camera magic lantern zetten voor nog meer video opties. Dat kan helaas niet met de 7D :-(

En als je het echt serieus gaat op pakken en reportage's, interviews gaat doen, dan wil je ook wel een schouder rig en dan voel je toch niks van de bouwkwaliteit van de camera.

[ Voor 21% gewijzigd door Scirocco op 20-01-2012 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Wat je bij de prijs van een 5d II moet bijrekenen zijn de veel duurdere FF-lenzen. Het verschil tussen een canon 17-55 2.8 en een 24-70 2.8 is best groot bijvorbeeld. Houd in je budget zeker voldoende plek voor goede lenzen en een flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Inderdaad. De 5d sla ik voorlopig nog over, vanwege het feit dat hij FF is en ik dat simpelweg nog niet nodig heb.

@ Scirocco:
Hij zal niet puur voor video gebruikt worden, dan zou ik namelijk gewoon een videocamera kopen. Zoals eerder aangegeven zal de hoofdnoot fotografie zijn. Ik wil gewoon niet altijd perse naar de uitleen op school moeten lopen als we voor onze redactie interviews moeten houden of wat kleine reportages moeten maken. Op een gegeven moment zal hier dan waarschijnlijk wel een rig bijkomen, maar mijn statief zal in eerste instantie altijd wel voldoen.

Morgen kijk ik even bij de MM en ga ik wat body's vasthouden. Heb eigenlijk alleen de 60d nog nooit in de handen gehad. 7d en d7000 al wel en ik weet wel dat de 7d mij toen meer aansprak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Teun_2 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 05:19:
Wat je bij de prijs van een 5d II moet bijrekenen zijn de veel duurdere FF-lenzen. Het verschil tussen een canon 17-55 2.8 en een 24-70 2.8 is best groot bijvorbeeld. Houd in je budget zeker voldoende plek voor goede lenzen en een flitser.
Veel duurdere FF lenzen? Je maakt een grapje zeker :+ EF lenzen zijn op crop en FF te gebruiken, zo kun je prima de 50mm f/1.8 plastic (terribalistic) op je 5D II plakken. Dan kom ik wel persoonlijk bij je langs om je camera af te pakken maargoed, je kletst onzin :/

Het enige is dat FF het hele beeld pakt en randscherpte belangrijker wordt en daar verschillen lenzen in maar het is niet per definitie dat "FF lenzen" duurder zijn. Kijk maar eens naar de Samyang 35mm f/1.4 ~ 300 euro en ragscherp wijd open!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
maar als je een crop camera hebt, kun je zowel FF lenzen als crop lenzen erop zetten!
Dan kun je dus bijvoorbeeld een 17-50mm f/2.8 Tamron kopen, scheelt weer geldjes :D

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ventieldopje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:01:
[...]

Veel duurdere FF lenzen? Je maakt een grapje zeker :+ EF lenzen zijn op crop en FF te gebruiken, zo kun je prima de 50mm f/1.8 plastic (terribalistic) op je 5D II plakken. Dan kom ik wel persoonlijk bij je langs om je camera af te pakken maargoed, je kletst onzin :/

Het enige is dat FF het hele beeld pakt en randscherpte belangrijker wordt en daar verschillen lenzen in maar het is niet per definitie dat "FF lenzen" duurder zijn. Kijk maar eens naar de Samyang 35mm f/1.4 ~ 300 euro en ragscherp wijd open!
Als je naar zoomlenzen gaat kijken is het toch een heel ander verhaal. Vind maar eens een goede UWA zoom voor FF voor de prijs van een APS-C UWA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
De interesse was natuurlijk gewekt bij de titel ;)

Ik heb zelf een 60D pas geleden gekocht juist omdat ik wilde gaan filmen. De orientatie ligt nu ook inderdaad op de lenzen. Ik had zelf ook een 50mm 1.4 in gedachte totdat ik hier ineens las dat je bij filmen liever voor MF kunt kiezen dan voor AF, ik vraag mezelf af waarom? Aangezien je focussen ook uit kunt zetten op deze lenzen.

Enfin wat ik vind van de 60D is dat het een handzaam toestel is, het is fractioneel kleiner dan mijn 40D die ik nog behouden heb voor sportfotografie. Ik ervaar het filmen ermee zeer prettig, nu moet ik zeggen ben ik pas begonnen en mijn eerste filmpje is zeer statisch en eigenlijk te simpel voor woorden, maar dan zie je in ieder geval iets verwacht er niet te veel van maar dit is geschoten met de 60D en een 70-200 F4 L vanaf het balkon van ons hotel.

Wat ik eigenlijk gewoon een beetje jammer maar anderzijds toch weer leuk vind is dat je bij de aanschaf van de camera alleen je er nog lang niet bent. Wil je profi gaan filmen dan zul je en het is hier al langsgekomen, microfoons, lenzen, rig's, follow focus misschien moeten gaan aanschaffen wil je een beetje kwalitatief goed materiaal krijgen. Maar voor DSLR DIY moet je voor de grap eens kijken op www.cheesycam.com daar zie je dat filmen niet duur hoeft te zijn.

als iemand dan nog even op mijn vraag in wilt gaan over waarom geen AF lens, heb ik mijn bijdrage ook gerechtvaardigd :p en een paar lenssuggesties buiten de sigma zou ook wel prettig zijn, ik zat nl. zelf al te denken aan een 50mm1.4 of een 35mm 2.0 iets achtigs

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Weest je er bewust van dat de 60D géén focus-microadjustments mogelijkheid heeft.

Dit is echt een must op een camera, zeker als je ietwat professioneel wil gaan fotograferen. Bijna elke lens-camera combinatie geeft standaard namelijk front/backfocus (wat je met name ziet op meer open diafragma's en bij wijdere lenzen overigens).

Met name third party lenzen hebben hier wat vaker last van (sigma..!), maar ook Canon's eigen lenzen zijn niet gevrijwaard van dit euvel.

De 7D bied wel focus-adjustment en is daarmee alleen al z'n meerprijs ruim waard wat mij betreft.

My $0.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

PowerUp schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:38:
[...]

Als je naar zoomlenzen gaat kijken is het toch een heel ander verhaal. Vind maar eens een goede UWA zoom voor FF voor de prijs van een APS-C UWA.
17-40 Vs. 10-22 ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De 17-40L doet het nou niet bepaald goed op FF, iig niet zo goed als de 10-22 op APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
loewie1984 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:39:
Ik heb zelf een 60D pas geleden gekocht juist omdat ik wilde gaan filmen. De orientatie ligt nu ook inderdaad op de lenzen. Ik had zelf ook een 50mm 1.4 in gedachte totdat ik hier ineens las dat je bij filmen liever voor MF kunt kiezen dan voor AF, ik vraag mezelf af waarom? Aangezien je focussen ook uit kunt zetten op deze lenzen.
Je kunt met AF lenzen ook manueel scherpstellen, echter zijn specifieke MF lenzen over het algemeen makkelijker zelf scherp te stellen doordat ze een langere slag hebben van de focusring. Deze is korter voor AF lenzen omdat die met een kortere slag sneller scherp kunnen stellen. Zo heb ik het begrepen, in ieder geval. Voor 35mm en MF is de Samyang 35 f1.4 ook een hele fijne en niet duur.
majic schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:40:
Weest je er bewust van dat de 60D géén focus-microadjustments mogelijkheid heeft.
Dat is ook een reden dat ik voor een volgende camera graag iets als een 7D zou willen, maar over het algemeen is het nou ook weer niet zo'n belangrijk dat ik hiervoor een camera zou laten. Het is toch weer zo'n €400-500 extra.

[ Voor 25% gewijzigd door henkie196 op 20-01-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Had die reactie al verwacht.

Maargoed gelukkig zelf de ervaring dat hij goed genoeg is op FF, zelfs in vergelijking met de 10-22 (en ja heb ze beide lang en uitgebreid gebruikt).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PowerUp schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:58:
De 17-40L doet het nou niet bepaald goed op FF, iig niet zo goed als de 10-22 op APS-C.
Nouja goed maar om te stellen dat FF lenzen, wat dat dan ook in zou mogen houden aangezien het gewoon allemaal EF mount is (crop + ff) of EF-S (crop).

Er zijn ook prima goedkope lenzen te verkrijgen die het prima doen op FF en er zijn ook zat EF-S lenzen die hartstikke duur zijn!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En waarschijnlijk is een Sigma 10-20 voor veel mensen ook goed genoeg op APS-C, die is toch een flinke klap goedkoper.
Ventieldopje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:17:
[...]

Nouja goed maar om te stellen dat FF lenzen, wat dat dan ook in zou mogen houden aangezien het gewoon allemaal EF mount is (crop + ff) of EF-S (crop).

Er zijn ook prima goedkope lenzen te verkrijgen die het prima doen op FF en er zijn ook zat EF-S lenzen die hartstikke duur zijn!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk zeker dat gemiddeld FF lenzen duurder zijn dan APS-C lenzen in hetzelfde bereik en diafragma (vooral bij groothoek en standaardbereik). Er is gewoon meer glas voor nodig. Dan houd ik geen rekening met dat je met een FF lens op f/4 hetzelfde bereikt als een croplens op f/2.8.

[ Voor 75% gewijzigd door PowerUp op 20-01-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
PowerUp schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:17:
En waarschijnlijk is een Sigma 10-20 voor veel mensen ook goed genoeg op APS-C, die is toch een flinke klap goedkoper.

[...]

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk zeker dat gemiddeld FF lenzen duurder zijn dan APS-C lenzen in hetzelfde bereik en diafragma (vooral bij groothoek en standaardbereik). Er is gewoon meer glas voor nodig. Dan houd ik geen rekening met dat je met een FF lens op f/4 hetzelfde bereikt als een croplens op f/2.8.
Ik maak mezelf er ook schuldig aan: het kopen van crop lenzen omdat het gewoon scheelt in prijs terwijl de foto's even scherp en goed zijn als bij de FF broertjes.
Het grootste nadeel vind ik dan weer dat ik nu niet makkelijk zou kunnen overstappen naar een FF body! Dan moet ik ook gelijk switchen van lenzen.

Nu is het voor mij slechts een hobby en dus niet zo relevant of ik uiteindelijk eindig bij een 7D of een 5D, het gaat om de lol en goede foto's lukt met een 7D ook zeker.

Voor de TS is het wellicht wel iets om rekening mee te houden. een 5D heeft wel degelijk veel meerwaarde als je bepaalde reportages gaat maken, de 7D weer bij andere (sport etc.).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:17:
Tuurlijk, maar voor m'n gevoel is het toch logisch dat lenzen die op FF moeten kunnen werken, over het algemeen duurder zullen zijn. Een grotere sensor heeft een grotere lichtcirkel nodig vanuit de lens, dus op z'n boerenverstands zeg ik dan dat de lens of een groter oppervlak nodig heeft, of dat je trucjes moet toepassen om het licht met het zelfde frontale oppervlak toch verspreid te krijgen over het een groter oppervlak. Groter oppervlak is sowieso duurder, want meer glas, en is daarmee ook zwaarder. Trucjes hoeven wellicht niet persé duurder te zijn, dat zal ongetwijfeld afhangen van hoe of dat het gedaan wordt, maar als je dat trucje niet nodig hebt voor crop, dan lijkt me toch dat dit goedkoper zal zijn.

En een goede EF lens zal het op crop over het algemeen beter doen dan op FF op randscherpte en vignettering.

[ Voor 0% gewijzigd door henkie196 op 20-01-2012 14:11 . Reden: te snel getypt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je niet zoveel tele nodig hebt, waarom kijk je dan niet naar micro 4/3 camera's
http://tweakers.net/price...EGaXKCqZzrs1l4PrLGruHUsoH

Deze bieden meestal ook nog zeer goede film mogelijkheden en zijn een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Maar zo'n camera ziet er ronduit belachelijk uit wanneer je gaat filmen. Veel mensen kijken al raar op wanneer je met een DSLR voor hun neus staat om te filmen, laat staan dat je aan gaat komen met een 4/3 camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

henkie196 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:58:
[...]

Tuurlijk, maar voor m'n gevoel is het toch logisch dat lenzen die op FF moeten kunnen werken, over het algemeen duurder zullen zijn. Een grotere sensor heeft een grotere lichtcirkel nodig vanuit de lens, dus op z'n boerenverstands zeg ik dan dat de lens of een groter oppervlak nodig heeft, of dat je trucjes moet toepassen om het licht met het zelfde frontale oppervlak toch verspreid te krijgen over het een groter oppervlak. Groter oppervlak is sowieso duurder, want meer glas, en is daarmee ook zwaarder. Trucjes hoeven wellicht niet persé duurder te zijn, dat zal ongetwijfeld afhangen van hoe of dat het gedaan wordt, maar als je dat trucje niet nodig hebt voor crop, dan lijkt me toch dat dit goedkoper zal zijn.

En een goede EF lens zal het op crop over het algemeen beter doen dan op FF op randscherpte en vignettering.
Buiten of het nou wel of niet zo is dat "FF" lenzen duurder zijn is de vergelijking ook gewoon knullig.

Er zijn letterlijk een handje vol lenzen voor EF-S bij Ome canon te krijgen die wat meer gericht zijn op mensen die meer willen dan hun kit 18-55 en 55-250 lenzen. Welgeteld 1 snelle zoom lens, 2 zooms met groter bereik en IS en 1 macrolens en 1 UWA.
Voldoen die, om welke reden dan ook, niet aan je eisen/wensen dan moet je direct uitwijken naar 3rd party lenzen of EF lenzen. Dus de vergelijking is krom want je vergelijkt 5 EF-S lenzen met een aanbod EF lenzen wat mss 10x zo groot is.

Dus ik snap je beredenering wel, kan me er ook goed in vinden maar het waarom ontgaat me alleen :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Leuk al die reacties :)

5DMII heeft voorlopig voor mij nog weinig meerwaarde denk ik toch. FF is leuk, maar nog niet nodig. Mocht dit ooit nodig zijn, dan zie ik dat tegen die tijd wel weer. Best kans dat ik, wanneer ik bijvoorbeeld een telezoom zou moeten halen, meteen voor een objectief kies dat FF is. Voor in de toekomst zegmaar...

Ik ga morgen na het werk effe langs de MM om body's vast te houden en te vergelijken :) Zal denk ik tussen de 7D en de D7000 gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SomerenV schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:02:
Maar zo'n camera ziet er ronduit belachelijk uit wanneer je gaat filmen. Veel mensen kijken al raar op wanneer je met een DSLR voor hun neus staat om te filmen, laat staan dat je aan gaat komen met een 4/3 camera.
Wat maakt het nou weer uit hoe je eruit ziet als je filmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hahn schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:40:
[...]

Wat maakt het nou weer uit hoe je eruit ziet als je filmt?
Veel. Je moet een mate van professionaliteit uitstralen wanneer je iets als interviews doet. Veel mensen vinden een DSLR al niet 'professioneel' ogen (totdat ze de kwaliteit van het filmpje zien), laat staat dat je aan komt met een 4/3 camera. Hoe groter je camera (of hoe uitgebreider je rig in het geval van een DSLR) hoe serieuzer je genomen wordt. Daarom maakt het veel uit hoe je eruit ziet als je filmt en daarom kun je beter een DSLR nemen voor camerawerk dan een 4/3 camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

SomerenV schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:48:
[...]

Veel. Je moet een mate van professionaliteit uitstralen wanneer je iets als interviews doet. Veel mensen vinden een DSLR al niet 'professioneel' ogen (totdat ze de kwaliteit van het filmpje zien), laat staat dat je aan komt met een 4/3 camera. Hoe groter je camera (of hoe uitgebreider je rig in het geval van een DSLR) hoe serieuzer je genomen wordt. Daarom maakt het veel uit hoe je eruit ziet als je filmt en daarom kun je beter een DSLR nemen voor camerawerk dan een 4/3 camera.
Dat, en afhankelijk wat voor journalistiek je doet heb je niet altijd je plek van interviewen voor het kiezen. Zeker als je in je ééntje bent kan het lastig zijn om altijd goeie belichting te krijgen. Alleen daarom al zou ik voor een DSLR kiezen, dan heb je ook nog het geluid waar complete oplossingen voor zijn voor DSLR's, rigs die je zou kunnen gebruiken, stevige statieven en zo voort.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Sorry hoor, maar dat vind ik best bullshit. Dan denkt iemand maar lekker "wat een amateur", als jij daarna laat zien dat je er iets heel professioneels van hebt weten te maken, dan denkt 'ie vast anders.

Ik heb niks met m4/3-camera's, dus ik zou zelf sowieso voor een DSLR (of een echte videocamera) gaan, maar ik vind het erg bekrompen om m4/3 af te schrijven vanwege hoe het eruit ziet, dat zie je niet als je het filmpje terugkijkt.
Ventieldopje schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:57:
[...]

Dat, en afhankelijk wat voor journalistiek je doet heb je niet altijd je plek van interviewen voor het kiezen. Zeker als je in je ééntje bent kan het lastig zijn om altijd goeie belichting te krijgen. Alleen daarom al zou ik voor een DSLR kiezen, dan heb je ook nog het geluid waar complete oplossingen voor zijn voor DSLR's, rigs die je zou kunnen gebruiken, stevige statieven en zo voort.
Dat heeft totaal niks te maken met mijn vraag, maar leuk dat je het toevoegt ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 20-01-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hahn schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:00:
[...]

Sorry hoor, maar dat vind ik best bullshit. Dan denkt iemand maar lekker "wat een amateur", als jij daarna laat zien dat je er iets heel professioneels van hebt weten te maken, dan denkt 'ie vast anders.

Ik heb niks met m4/3-camera's, dus ik zou zelf sowieso voor een DSLR (of een echte videocamera) gaan, maar ik vind het erg bekrompen om m4/3 af te schrijven vanwege hoe het eruit ziet, dat zie je niet als je het filmpje terugkijkt.
Wanneer iemand denkt 'wat een amateur' zal die jou minder snel respecteren als volwaardig cameraman maar je eerder af doen als 'hobbyist'. Dat is juist wat je als interviewer NIET wilt hebben. Je wilt als interviewer serieus genomen worden en mensen nemen je met een kleine camera simpelweg minder snel (of niet) serieus. Dat het eindresultaat prima is maakt niks uit op het moment van het interview zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

SomerenV schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:08:
Dat het eindresultaat prima is maakt niks uit op het moment van het interview zelf.
Daar ben ik het wel mee eens, in deze context dan. Anders zou ik ook zeggen, lekker belangrijk hoe je voor de dag komt met je apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Niet alleen met interviews.

Ik maak foto's voor een bedrijf, zij weten dat ik het als hobby erbij doe en weten wat ik kan dus dat is prima. Ze communiceren naar hun klanten toe, waar ik dus naartoe ga, dat er een professioneel fotograaf komt. Zeggen ze tegen hun klanten, er komt een amateur/hobby fotograaf dan kom ik er niet eens in. Terwijl de resultaten gewoon goed zijn. Dus voor de beeldvorming maakt het in veel gevallen veel uit wat mensen denken.

En jij (hahn) en ik weten dat iemand met een 1000D mooiere foto's kan maken dan dan ik met m'n 5D. En toch scheelt het 200% of ik met een 1000D+kitlens of volledige 5D setup ergens binnenstap voor mij als fotograaf, want dan krijg ik opeens wel de dingen voor elkaar die ik wil, omdat ik dan opeens "de professional" ben.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Helemaal wat ik bedoel. Heb namelijk wel een keer wat opgenomen met mijn D3100 en dit werd niet serieus genomen. Toen ikeen paar dagen later nog met grote prof camera en mic voor zijn/haar neus stond. Toen ging alles ineens heel serieus genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Even bumpje. Vanavond even wat in de handen gehad bij de MM:

Canon 60D: Opvallend stevige body, had ik niet verwacht! Echter is deze vrijwel hetzelfde qua formaat en feel als de D7000 en als ik tussen deze twee zou moeten kiezen, dan zou het denk ik de Nikon D7000 worden.
Canon 7D: Wat een machtig apparaat. Body voelt ontzettend fijn aan! Een ding echter: het lijkt alsof kijken door de viewfinder erg donker is. Komt dit doordat de body's niet aan staan bij de MM?
Canon 5D MII: Kon het niet laten. Machtig ding en wat een ontzettend fijne viewfinder. Ook heel licht! Maargoed: te duur helaas...

Nikon D7000: qua gevoel lijken deze en de 60D erg op elkaar zoals ik eerder aangaf. D7000 lijkt wel iets steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 21:26
SomerenV schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 16:08:
Wanneer iemand denkt 'wat een amateur' zal die jou minder snel respecteren als volwaardig cameraman maar je eerder af doen als 'hobbyist'. Dat is juist wat je als interviewer NIET wilt hebben. Je wilt als interviewer serieus genomen worden en mensen nemen je met een kleine camera simpelweg minder snel (of niet) serieus. Dat het eindresultaat prima is maakt niks uit op het moment van het interview zelf.
Mij lijkt het sowieso hobbyistig en amateuristisch overkomen als de cameraman dezelfde is als de interviewer. Hoe stel je je dat voor? Voortdurend door de lens kijkend of het beeld nog in orde is, tegelijk luisteren naar de geinterviewde, zorgen dat de microfoon gericht blijft en buiten beeld is en ook nog eens nadenken over het verloop van het gesprek (wat al of niet volgens draaiboek verloopt).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 18:27:
het lijkt alsof kijken door de viewfinder erg donker is. Komt dit doordat de body's niet aan staan bij de MM?
Heel gek indd, als er geen accu in de 7D zit, is de viewfinder indd heel donker. Doe er een accu in en de viewfinder is weer zoals normaal. Ookal staat hij uit.
Ik verbaasde me hier ook al over, want hieruit blijkt dat hij ook stroom verbuikt als hij uit staat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Aaaah gelukkig :) Ik schrok al!

Denk dat ik maandag maar even uit ga proberen bij Konijnenberg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

Sick Nick

Drop the top!

De hoeveelheid stroom die dat verbruik is zo enorm klein dat ik me daar niet zo druk over maak. De accu van de 7D gaat erg lang mee :9 Dat het zonder stroom donker is komt door het LCD overlay systeem in de zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nja ik vond het daar gewoon raar. De 5d was namelijk ongelofelijk helder!

Het verschil met FF en DX is wel groot trouwens, viel me op! Maargoed, 5d is echt te duur helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
FF is ook moeilijker mee te fotograferen he ;) Ik denk dat je in je hoofd al stiekem de keus hebt laten vallen op een D7000 of zie ik dat fout? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dat zie je verkeerd. Gaat momenteel tussen de 7D en de D7000... En dan neig ik meer naar de 7D eigenlijk... Maargoed, dat kan nog prima veranderen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zowiezo niet voor een DSLR gaan maar voor een proffesionele camcorder, oogt zeer proffesioneel en levert het beste videokwaliteit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Klopt, maar zoals ik eerder al aangaf zal de hoofdnoot fotografie blijven.

Voor het echte werk kan ik op school natuurlijk een grote (schouder)camera meekrijgen. Dit zal meer zijn in de gevallen dat ik dit niet kan, of voor een opdracht thuis materiaal moet schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:49:
Ik zou zowiezo niet voor een DSLR gaan maar voor een proffesionele camcorder, oogt zeer proffesioneel en levert het beste videokwaliteit op.
Fout. Mijn 550D (nog geen 600 euro voor body + kitlens) staat qua kwaliteit op gelijke voet met de Sony NX-5E (4000+ euro). Als je de DOF mooi vindt gaat de 550D (en dus ook de 60D, 600D en 7D) nog wat hoger qua mooie plaatjes. Wil je met een budget van 1000 euro een professionele camcorder op de kop tikken? Onmogelijk! Qua prijs/kwaliteit zijn DSLR's echt onverslaanbaar. Daarbij komt ook nog eens dat de High Dynamic Range van een DSLR hoger is dan de HDR van een camcorder en je dus meer kunt doen qua kleurcorrectie.

Dan hoe het oogt: out of the box zal een professionele (schouder)camera véél beter ogen voor het grote publiek. Maar vergeet niet dat je een DSLR flink uit kan breiden waardoor het ook die uitstraling kan hebben. Sowieso zie je in veel takken steeds meer de verschuiving naar DSLR's, dus zal het een kwestie van tijd zijn voordat mensen ook die apparatuur beschouwen als zijnde professioneel video spul.

Maar uiteindelijk komt het hier op neer: Koop je een body + lens voor om en om de 1000 euro met genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor in de toekomst, of tel je 3000 euro (of meer) neer voor een kant en klaar pakket?

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 22-01-2012 04:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

SomerenV schreef op zondag 22 januari 2012 @ 04:08:
[...]

Fout. Mijn 550D (nog geen 600 euro voor body + kitlens) staat qua kwaliteit op gelijke voet met de Sony NX-5E (4000+ euro). Als je de DOF mooi vindt gaat de 550D (en dus ook de 60D, 600D en 7D) nog wat hoger qua mooie plaatjes. Wil je met een budget van 1000 euro een professionele camcorder op de kop tikken? Onmogelijk! Qua prijs/kwaliteit zijn DSLR's echt onverslaanbaar. Daarbij komt ook nog eens dat de High Dynamic Range van een DSLR hoger is dan de HDR van een camcorder en je dus meer kunt doen qua kleurcorrectie.

Dan hoe het oogt: out of the box zal een professionele (schouder)camera véél beter ogen voor het grote publiek. Maar vergeet niet dat je een DSLR flink uit kan breiden waardoor het ook die uitstraling kan hebben. Sowieso zie je in veel takken steeds meer de verschuiving naar DSLR's, dus zal het een kwestie van tijd zijn voordat mensen ook die apparatuur beschouwen als zijnde professioneel video spul.

Maar uiteindelijk komt het hier op neer: Koop je een body + lens voor om en om de 1000 euro met genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor in de toekomst, of tel je 3000 euro (of meer) neer voor een kant en klaar pakket?
DSLR is een tussenstap voor professionele film makers later zal dit verschuiven naar systemen als de Canon EOS C300 ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hmm ik blijf twijfelen tussen deze en de Canon 7D. Waarom weet ik niet precies, maar ik wil gewoon bang for my buck als ik dan toch een duurdere body haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Veel mensen vinden een DSLR al niet 'professioneel' ogen (totdat ze de kwaliteit van het filmpje zien), laat staat dat je aan komt met een 4/3 camera. Hoe groter je camera (of hoe uitgebreider je rig in het geval van een DSLR) hoe serieuzer je genomen wordt.
Zoiets noem je een tegenstrijdigheid omdat veel mensen een dslr een grote camera vinden en met een grip een nog veel grotere camera ;) Dat is ook vaak de reden waarom iemand voor een pocketcam gaat of juist een m4/3 of Fuji X100 wanneer ze wat meer van fotografie houden. De gemiddelde persoon ziet het verschil niet tussen een 550D met grip en een 1D. Beiden zijn grote "professionele" camera's in hun ogen omdat ze grote zwarte blokken zijn en kennelijk nogal imponeren. Als je even wat fora, irc, etc. afstruint en mensen (fotografen en leken) in het echt spreekt zul je ook vaak tegenkomen dat mensen met een grote camera a la een 550D met grip vaak al voor journalist worden aangezien ("meneer, voor welke krant werkt u?"). Men herkent het vaak alleen als fotocamera en niet als videocamera. Kwestie van even het e.e.a. uitleggen (wat je toch al behoort te doen alvorens het interview te starten). Zoals je later al aangeeft kun je een dslr er wel als een filmcamera uit laten zien.

En dan zijn er nog de mensen die hier helemaal geen oog voor hebben, meestal omdat het hun interesse totaal niet heeft. Persoonlijk kijk ik ook liever naar het eindresultaat, veel belangrijker hoe iemand mij neerzet. Werkwijze is ook erg belangrijk, dat laat veel meer zien of iemand amateur of professional is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 16:05
mekkieboek schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 19:05:
[...]

Mij lijkt het sowieso hobbyistig en amateuristisch overkomen als de cameraman dezelfde is als de interviewer. Hoe stel je je dat voor? Voortdurend door de lens kijkend of het beeld nog in orde is, tegelijk luisteren naar de geinterviewde, zorgen dat de microfoon gericht blijft en buiten beeld is en ook nog eens nadenken over het verloop van het gesprek (wat al of niet volgens draaiboek verloopt).
Yes, dat allemaal en dan ook nog een inhoudelijk en technisch goed item afleveren. Het heet camjo (van camera-journalist) en dat is gemeengoed en geaccepteerd aan het worden in omroepland. Of een DSLR daar geschikt voor is, waag ik te betwijfelen. Maar t kan wel. Goede rig en letten op mogelijkheden voor audioaansluitingen en je komt een heel eind.
Ik zou zelf eerst eens een tijdje ervaring opdoen en kijken (met spullen van de opleiding) wat lekker werkt, en daarna pas wat kopen. Maar ja, wie ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ppl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:31:
[...]

De gemiddelde persoon ziet het verschil niet tussen een 550D met grip en een 1D.
Kijk voor de grap een op www.interfacelift.com je zal verbaasd zijn over wat voor plaatjes er bijvoorbeeld uit een 450D komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:34:
Hmm ik blijf twijfelen tussen deze en de Canon 7D. Waarom weet ik niet precies, maar ik wil gewoon bang for my buck als ik dan toch een duurdere body haal...
Maar wat schiet je voor iets? Snel bewegende dingen waarbij je top autofocus wil? 7D. Mensen, lowlight, landschappen? 5DII. Ik vind 't nog steeds een dijk van een camera. Een van de twee gaat waarschijnlijk wel binnenkort in de verkoop (was puur als back-up voor reis bedoeld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ben er inmiddels uit. Meer het tweede wat jij noemt, dus ik ga voor de 5D Mark II. Vanavond ophalen :) Dan binnenkort een 17-40 EF L erbij halen :) Lekker groothoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:03
@Peter_Aragorn: Ik heb gister ff gespeeld met mijn nieuwe 5D-II en tot op heden ben ik er tevreden mee. Focus valt me reuze mee tot nu toe (ja, de D700 is beter, maar de 5D-II komt goed mee). Snelheid, bediening, etc valt me ook mee. Had het erger verwacht (aangezien ik van Nikon af kom). Banding heb ik niet gezien maar heb dan ook nog geen foto's gemaakt op iso 100. Dat ga ik vandaag ff testen.

Iig veel plezier met je camera. Ik hoop dat we er beide van kunnen genieten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Gaan we vast wel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Peter_Aragorn schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 08:37:
Ben er inmiddels uit. Meer het tweede wat jij noemt, dus ik ga voor de 5D Mark II. Vanavond ophalen :) Dan binnenkort een 17-40 EF L erbij halen :) Lekker groothoek :)
Wat heeft nou de doorslag gegeven voor de 5D2 met een 17-40 ipv een crop met een 10-22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hmm weet niet echt wat de doorslag heeft gegeven. Ik denk toch dat ik meer mensen, lowlight, landschappen fotografeer. Crop heb ik hierdoor niet nodig en 7 FPS ook niet.

Daarnaast vond ik de viewfinder van de 5D Mark II gewoon ontzettend fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

De 17-40 doet ook mee met de cashback zag ik linkje, dat scheelt toch weer 100euro, aangezien er toch MM'en zijn waar ook lenzen mee doen (arena dacht ik gelezen te hebben) zou dat wel ideaal zijn, btw korting en 100e cashback, dan zit je zo aan de tweedehandsprijs die er nu op MP wordt gevraagd. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee!
Mocht je je voucher niet gebruiken voor 31januari geef hem dan maar hier hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Mochten ze hem hebben, dan zal ik hem wel gebruiken :) Volgens de online prijs is hij dan €470 na cashback. Is een nette prijs inderdaad!

Krijg je die voucher altijd dan?

[ Voor 54% gewijzigd door Peter_Aragorn op 25-01-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

zit bij de actie modellen waaronder de 5d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Milo. schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:46:
zit bij de actie modellen waaronder de 5d.
Prima! Eerst kijken of ze hem wel hebben in Hengelo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:30

ManiacsHouse

Scheisse!

martin2005 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:30:
[...]

Yes, dat allemaal en dan ook nog een inhoudelijk en technisch goed item afleveren. Het heet camjo (van camera-journalist) en dat is gemeengoed en geaccepteerd aan het worden in omroepland. Of een DSLR daar geschikt voor is, waag ik te betwijfelen. Maar t kan wel. Goede rig en letten op mogelijkheden voor audioaansluitingen en je komt een heel eind.
Ik zou zelf eerst eens een tijdje ervaring opdoen en kijken (met spullen van de opleiding) wat lekker werkt, en daarna pas wat kopen. Maar ja, wie ben ik.
Niks aan toe te voegen. Filmen met een DSLR is soms nogal bewerkelijk en je kunt je afvragen of je (in sommige gevallen) het kunst en vliegwerk wel tijd voor hebt. Als journalist dient de inhoud in eerste instantie belangrijk te zijn. Als camjo ben je volledig self-supporting en moet je snel zijn (afhankelijk van wat je gaat draaien natuurlijk) dan is het niet handig om eerst met je lensen te moeten gaan staan klojen. Zorg dat je een allround lens hebt. Een 50mm is leuk maar je gaat nat als je in een onrustige omgeving filmt en een zoom nodig hebt. Bij demonstraties en rellen :p ga je niet met je cam er midden tussen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 15:57
Zou met cashback wel opschieten, geld tot eind januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Klopt. Cashback op body's is er niet zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nee, alle voorwaarden staan keurig vermeld op https://ecback.canon.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Prima! Ik ga alleen eerst een 50mm 1.4 bestellen bij bol.com. Door allerlei vouchers voor de helft van de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Zoals martin2005 al zegt is het helemaal niet raar om zowel de rol van cameraman als journalist te vervullen. Ik doe dat regelmatig voor verschillende bedrijfsitems, al heb ik dan ook wel regelmatig een interviewer mee. Dit heb ik bijv. even snel als spoedje voor de GGD in 2 middag in elkaar gezet:

http://vimeo.com/33632592

Ik film nu al 2 jaar professioneel met DSLR's van 550D van mijzelf tot 5D's met CP.2 lenzen als freelance cameraman voor andere filmproductiebedrijven. Ik heb nog nooit opmerkingen gekregen van mensen dat ik er amateurisch uitzag en dat ze moeilijk deden. Wel vaak vragen van is dat een fotocamera, waarom, etc, maar dat is dan puur uit nieuwsgierigheid. Dan vertel ik ik Jip en Janneke taal het voordeel van de grote sensor etc en laat even een clipje zien op de camera en snappen al snel waarom je met een fotocamera staat te klooien ;) Ligt er imo vooral aan hoe je er zelf mee omgaat. Als mensen moeilijk doen en jij legt het gewoon even uit en laat een voorbeeldje zien voorzie ik geen problemen. De meeste mensen vinden het juist wel fijn dat het compact is en zijn wat losser. Al wordt het met een mattebox, mixer, EVF etc al snel niet zo compact meer...

Ik zou gewoon voor jou opleiding lekker voor een 550D gaan met 50mm F1.8 en kitlens en dan vooral een goed statief kopen, een goede mixer van bijv JuicedLink of als je meer hebt te besteden bijv een Mix Pre van Sounddevices en een goede XLR mic, minimaal een Rode NTG-2. Daarvoor heb je dan nog de nodige windkappen, blimps etc voor nodig. Imo moet je body het kleinste bedrag zijn in je kostenplaatje en het meest gaan naar goed glas, een goed statief(!) en goede audio spullen(!). Mensen vergeven een shot met wat minder scherpte diepte en uit een 550D komt een prima plaatje. Bij slechte audio haken mensen echter gelijk af en dat wordt nog wel eens vergeten.

Met deze lenzen kan je iig een leuke start maken en zonder veel verlies weer verkopen voor bijv mooie (oude) Zeiss of Leica lenzen, of een setje Samyangs die prima zijn. L lenzen zijn mooi, maar vind ik vervelend werken voor film ivm de AF focusringen zonder harde stops...

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ach de 5D Mark II is al binnen. Morgen 50mm f1.4 bestellen, heb wat vouchers voor bol namelijk waardoor hij een interessante prijs heeft :) En nog €40 cashback daarop ook...

Topic kan dicht dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Topic kan gewoon open blijven, mocht het zijn dat er nog eens iemand een dergelijke opleiding gaan doen en hierover vragen hebben.

Pagina: 1