Advies Monitoren

Pagina: 1
Acties:

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09-2025
Beste Tweakers.
Ik ben mijn z-5500 beu en wil eens wat anders ( lees; beter geluid en stijlvoller )

Ik wil dus graag een net 2.0 setje monitoren maar zie door de bomen het bos niet meer.

Dit zijn mijn technische eisen:

- max 200 euro ( voorlopig, als er echt niks te vinden is kan ik wel wat bijsparen )
- Actief, dus zonder tussenkomst van een versterker.

En verder:

- Mooi strak uiterlijk, de kast graag in het zwart
- Goede bass-weergave aangezien ik nog wel eens hardstyle luister.

Ik hoop dat jullie mij een paar mooie setjes kunnen adviseren! Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door j0ren op 17-01-2012 17:42 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:52
Max. 200 euro, veel bas, geen versterker, geen rare aansluitingen.
Je hebt een Z-5500. Ik weet dat je monitoren zoekt, maar voldoet-ie niet perfect aan je eisen dan? Verpats je rears en center en je betaalde prijs ligt rond de 200 euro :D

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• j0ren
Zoals gezegt, opzich kan ik best wat bijsparen. Maar voorlopig wil ik even kijken wat er te vinden is onder de 200 euro.
Rare aansluitingen mag opzich vervallen, zie dat gewoon doodnormale verloopjes te verkrijgen zijn naar XLR.
En subwoofer valt ook wel direct op pc aan te sluiten, vervalt dus ook :D

Wat is jullie mening over de M-audio BX5's ?
http://www.bax-shop.nl/dj...details.html#!prettyPhoto

[ Voor 34% gewijzigd door j0ren op 17-01-2012 17:42 ]

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 12:37
Speakers met niet al te grote woofers zullen nooit zo goed lage tonen weergeven als die kist die bij de z5500 zit, misschien iets om rekening mee te houden bij je zoektocht,

• j0ren
Dat snap ik haha. De zooi hoeft ook niet over m'n bureau te trillen hoor.
Maar ik heb niet echt een idee hoeveel bass ze nou produceren.. Ik hoef geen dikke subwoofer, maar ook geen laptopspeaker geluid..

Ik zat dus te denken aan de BX5's, en als de bas dan niet goed genoeg is een klein subwoofertje erbij.

Maar; wat denken jullie van de BX5's, of zijn er betere alternatieven?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:17
Bij Feedback hebben ze een redelijk aantal monitors opgesteld om te beluisteren. Er zijn zat mensen die tevreden zijn met elke willekeurige speaker en nog meer die het niks vinden, dus daar heb je weinig aan.
Ander punt is dat je geen fatsoenlijke volumeregeling hebt. Of je moet steeds achter de kasten aan de knoppen willen draaien (links en rechts apart). De windows volumeregeling is niet echt handig. Een subwoofer aansluiten is ook niet zomaar gedaan, je hebt er dan eentje nodig met een stereo line level input en een output om de speakers weer aan te hangen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• jjkewl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

jjkewl

Computer problems?!

Als je de M-Audio BX5's bedoelt:

"The BX5s are more than powerful enough for nearfield monitoring applications, and the mid-range and high end seem reasonably detailed and well controlled for a monitor in this price bracket. In fact, the mid-range initially appeared unusually clear and detailed, but I quickly formed the opinion that this perception was attributable to a rather weak and constricted bass response."

SoundOnSound

Ik heb zelf grote monitoren maar ben ook vaak onder de indruk van het merk Samson en Mackie, wat zij leveren voor een instap budget is nml best knap.

Maar basweergave is natuurkundig onmogelijk bij kleine monitoren. IMHO wordt bas pas fatsoenlijk weergeven door monitoren vanaf een euro of 600,-/stuk (dus niet alleen hoorbaar maar ook recht, strak en fase-correct).

Bij een klein budget zijn bijna alle monitoren geport (bass port, aka bas reflex), dat maakt lage frequenties wel luider maar tevens niet strak (wollig). Maar goed, als je geen plaat af moet mixen is het een prima concessie.

Bij Feedback Rotterdam hebben ze een muur van monitoren, kwestie van je eigen CDs meenemen en een voor een luisteren.

Ruger GP100 SE 5" .375 - muzzle velocity: 442m/s

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

ShittyOldMan schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:12:
Ander punt is dat je geen fatsoenlijke volumeregeling hebt. Of je moet steeds achter de kasten aan de knoppen willen draaien (links en rechts apart). De windows volumeregeling is niet echt handig. Een subwoofer aansluiten is ook niet zomaar gedaan, je hebt er dan eentje nodig met een stereo line level input en een output om de speakers weer aan te hangen.
Je hebt geen volumeregeling als je er geen koopt/maakt. Een subwoofer aansluiten kan op meerdere manieren, en hangt af van wat je als preamp/dac/volumeregeling/crossover etc kiest.
jjkewl schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:14:
Maar basweergave is natuurkundig onmogelijk bij kleine monitoren. IMHO wordt bas pas fatsoenlijk weergeven door monitoren vanaf een euro of 600,-/stuk (dus niet alleen hoorbaar maar ook recht, strak en fase-correct).

Bij een klein budget zijn bijna alle monitoren geport (bass port, aka bas reflex), dat maakt lage frequenties wel luider maar tevens niet strak (wollig). Maar goed, als je geen plaat af moet mixen is het een prima concessie.
Alle speakers met bassreflex poort wollig.. 8)7

Daarnaast is de vraag hoe diep jij je bass wil kunnen horen en bij welke volumes. Voor 200 euro/set is er niet zoveel, maar 1200 is meteen nogal een stap omhoog.

• j0ren
Ben nog even verder wezen zoeken, en tot nu toe gestrand bij de Behringer B1031A. 8" woofers in plaats van 5" als bij de BX5.
Ik heb zo het voorgevoel dat de behringers aan mijn wensen gaan voldoen.

Hier de Behringers: http://www.bax-shop.nl/dj...an-2/product-details.html

En als geluidskaart/volume control beveelt een vriend mij deze aan: http://www.bax-shop.nl/us...details.html#!prettyPhoto

Hij draait met 2 M-audio BX-8's en klinkt volgens hem echt episch.

Ik denk dat die geluidskaart samen met die behringers wel een leuk setje vormen. Ik hoef echt niet het beste van het beste, heb geen grote kamer en zit bovendien maar een meter ofzo van mijn speakers af, 90% van de tijd.
Laat me even weten wat jullie van die setup denken, misschien zit ik er wel helemaal naast..

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 22:18
Ik wil deze binnenkort een keer gaan beluisteren:
http://www.rjshop.nl/Roki...paign=googleshopping_feed

Wel ruim boven je budget (prijs per stuk) en dan komt er nog een USB DAC bij indien je die niet hebt.
Ik heb voor de iMac Audioengine A5+ gekocht. Klinkt ook goed maar dat zijn geen "monitors".

Afbeeldingslocatie: http://www.stereophile.com/images/Audioengine1_600.jpg

• j0ren
Goed, ben eruit. Het worden de behringers 1031a. Samen met de lexicon alpha geluidskaart.
Tenzij iemand nog een betere suggestie heeft, ga ik dit eind vd maand bestellen! :)
Pagina: 1