Dell R210 II met 4 SSD's uitrusten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Topicstarter
Wij zijn voornemens een nieuwe ontwikkelserver aan te schaffen waarop tot ongeveer 20 mensen tegelijk met web development bezig zijn. Om die reden zoek ik een oplossing die hoge IO performance kan leveren en dan denk je natuurlijk meteen aan SSD's.

Omdat het echter ook een betaalbare server (max € 2500) moet zijn zit ik erover te denken om zelf SSD's aan te schaffen. De prijsverhouding tussen een Dell SSD (vaak ook MLC) en aftermarket SSD's is dusdanig groot dat ik niet eens naar een Dell SSD kijk. (Op het moment denk ik aan 2x of 4x Plextor PX-256M3.)

Dan vervolgens de server. Qua budget en eisen is de nieuwe Xeon E3-1200 serie uitermate geschikt voor onze wensen, en de enige server die Dell biedt met deze processors is de R210 II. De Technical Guide heb ik al gevonden, maar ik blijf met een paar vragen zitten.

Als ik deze server bij Dell wil bestellen met 4x 2.5" HDD chassis moet er perse 1 SAS schijf in met H200A controller. In de handleiding staat echter dat je enkel; of allemaal SAS schijven, of allemaal SATA schijven kunt aansluiten. Dit zou betekenen dat ik al met een nutteloze SAS schijf blijf zitten, dat is op zich nog wel overkomelijk. Maar ga ik dan wel SATA SSD's in de plaats kunnen installeren?

Mijn vraag is dus of er hier mensen zijn die ervaring hebben met zo'n server, en daar misschien zelf aftermarket schijven in geïnstalleerd hebben?

Als er betere suggesties voor complete servers zijn is dat ook prima. Echter wel met het budget in acht genomen. We kijken zelf snel bij Dell omdat we daar nu alle servers van hebben en daar op zich heel tevreden over zijn. Ik weet echter al wel uit ervaring dat ze bij de sales niets met mijn vragen kunnen.
Ik ga ze overigens zo dadelijk wel even bellen, maar ik wil ook een second opinion van wat mensen hier die er ervaring mee hebben, als dat mogelijk is. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een discussie die hier ook gevoerd is voor HP.. Non HP disken in een DL380G6..
Het werkt wel, maar als je problemen krijgt met je server kan je de garantie ook wel op je buik schrijven en dat geld ook voor Dell.. Niet doen dus :)

HP DL380 G6 - NON HP Disken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wij hebben hier hier ook wel gedaan in Dell servers, bestellen met de goedkoopste disks en die vervangen door eigen harde schijven of ssd's. Voor het enorme prijsverschil met de onderdelen van Dell kun je zelf makkelijk wat reserveschijven op voorraad houden. Feit is dat je gewoon genaaid wordt bij Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Topicstarter
Toevallig heb ik nu ook een offerte laten maken voor een HP DL120 G7 omdat die meer geschikt is voor gebruik met 4 schijven. (4 hotswap bays.)
Daarnaast gaan we sowieso RAID 1 draaien, en we houden er dan gewoon 1 achter de hand. Alle data wordt ook elke nacht gedupliceerd. Dus wat betreft garantie en vervanging van schijven etc. maak ik me niet zo druk, dat regelen we zelf wel.

Wat me bij de R210 II gewoon stoort is dat ik niet weet wat je nu precies met de 4 bay 2.5" chassis kan. En wat voor kabel ik van de H200 adapter nodig heb, naar de schijven, want daar lijkt los ook helemaal niet aan te komen te zijn.
Daarnaast moet ik dus perse een 250 euro kostende SAS schijf bestellen omdat Dell dat graag heeft, en dat is toch best veel geld op een server van ruim 2000 euro.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 00:13
Als je even belt met Dell dan kunnen ze vaak wel die disk weg laten of de goedkoopste SATA disk erbij bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Topicstarter
Ben er vandaag niet meer aan toegekomen, maar ik zal het toch eens proberen dan. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Femme schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:02:
Wij hebben hier hier ook wel gedaan in Dell servers, bestellen met de goedkoopste disks en die vervangen door eigen harde schijven of ssd's.
Dat hebben we één keer gedaan. Tegenwoordig krijgen we scherpere prijzen dan toen en is het voor ons praktischer om gewoon alles van een leverancier compleet te krijgen. Maar het blijft natuurlijk een oneerlijke vergelijking als je Dell's enterprisey ssd's gaat vergelijken met normale desktop-ssd's. Zelfs zonder Dell's mark-up is dat gewoon geen appels met peren.
Het lijkt me dat je hun 100GB en 200GB ssd's met Intel's 710 moet vergelijken (wellicht zijn het zelfs Intel 710's), en die komen op respectievelijk 600 en 1200 euro in de pricewatch en 995 en 1900 euro bij Dell. Althans, als je helemaal geen korting weet te regelen.
Voor het enorme prijsverschil met de onderdelen van Dell kun je zelf makkelijk wat reserveschijven op voorraad houden. Feit is dat je gewoon genaaid wordt bij Dell.
Als je er 4 koopt, kan je er inderdaad voor dat prijsverschil 2 extra kopen en op voorraad houden. Maar als je een offerte bij een accountmanager opvraagt zou er toch nog wel wat af moeten kunnen, dus dan wordt je uitspraak al wat krapper :P
De uitspraak over genaaid worden bij Dell is wellicht handiger om te bediscussieren in dat gelinkte topic over HP-schijven.
--MeAngry-- schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:52:
Toevallig heb ik nu ook een offerte laten maken voor een HP DL120 G7 omdat die meer geschikt is voor gebruik met 4 schijven. (4 hotswap bays.)
Wellicht is de R310 interessanter voor je dan, die heeft ook gewoon hot-swap bays.
Daarnaast gaan we sowieso RAID 1 draaien, en we houden er dan gewoon 1 achter de hand. Alle data wordt ook elke nacht gedupliceerd. Dus wat betreft garantie en vervanging van schijven etc. maak ik me niet zo druk, dat regelen we zelf wel.
Als je dingen zelf wilt regelen, waarom dan niet naar een semi-zelfbouwer gaan die bijvoorbeeld supermicro-systemen kan leveren. Voor beperkte en/of kleine budgetten is dat al gauw goedkoper, zeker als je bereid bent zelf wat van het risico te dragen.
Wat me bij de R210 II gewoon stoort is dat ik niet weet wat je nu precies met de 4 bay 2.5" chassis kan. En wat voor kabel ik van de H200 adapter nodig heb, naar de schijven, want daar lijkt los ook helemaal niet aan te komen te zijn.
Die H200 wordt gewoon voor je aangesloten hoor... de kabels hoef je dus niet per se te weten lijkt me. En de disks die er in gaan hebben ook gewoon standaard kabeltjes, ze houden domweg geen rekening met het feit dat jij per se je eigen schijven er in wilt schroeven. Maar als je per se hot-swap en goedkopere disks wilt, ben je sowieso iets beter af met de R310.
Daarnaast moet ik dus perse een 250 euro kostende SAS schijf bestellen omdat Dell dat graag heeft, en dat is toch best veel geld op een server van ruim 2000 euro.
Bij de R310 moet je om (leeg te maken) bays te krijgen idd ook disks bestellen :X Maar dat geldt voor al dat soort merken. Je zou dan toch echt bij een tent die supermicro of andere servers voor je bouwt moeten kijken als het goedkoop en flexibel(er) moet. Wij hebben o.a. goed ervaring met de meedenk-capaciteit van TWP en HPS Industrial, beide zijn ook bereid dingen te leveren die niet op hun normale prijslijst staan. En er zijn vast nog meer van dat soort partijen.

[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 16-01-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 19:57
--MeAngry-- schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:19:
Wij zijn voornemens een nieuwe ontwikkelserver aan te schaffen waarop tot ongeveer 20 mensen tegelijk met web development bezig zijn. Om die reden zoek ik een oplossing die hoge IO performance kan leveren en dan denk je natuurlijk meteen aan SSD's.
20 mensen.

Webontwikkeling.

Heb je echt de IO-performance nodig van 4 SSD's?

Meten is weten:
- is er een huidige ontwikkelserver?
- hoe wordt deze nu belast?
- waar liggen de bottlenecks? processor, geheugen, schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Topicstarter
De R310 vind ik nu wat jammer om aan te schaffen omdat deze niet met Xeon E3 kan worden geleverd, enkel met Lynnfield Xeon's, en dat vind ik gewoon zonde van het geld. Maar het klopt wel, qua chassis zou die een stuk handiger zijn.

De reden dat ik me overigens zorgen maak over de kabels van de H200 adapter in de R210 II is omdat deze met SAS schijf wordt geleverd, en dus waarschijnlijk van losse SAS kabels is voorzien. Dan moet ik SAS naar SATA kabels hebben, maar de vraag is of dan elke willekeurige kabel gaat passen en werken. (Dat moet haast wel omdat het geen hotswap bays zijn, en de kabels dus direct op de schijven gaan, maar ik vind het nogal een dure gok om te nemen.) Het lijkt na een paar uur Googlen in ieder geval net alsof ik de enige op deze planeet ben die dat wil.

Overigens kan ik de HP DL120 G7 gewoon bestellen zonder disks, maar ik laat nu offertes voor zowel Dell als HP maken via een reseller, dus we zullen zien. :)

De reden dat ik overigens dan toch voor voor HP of Dell ga, is omdat ik bij een Supermicro server altijd weer met de carry-in garantie sta te kijken. Een kapotte schijf afhandelen is niet zo'n probleem, dat is eruit trekken, een nieuwe erin prikken, en array rebuilden. Maar als het moederbord overlijd heb ik geen tijd om deze er uit te halen, op te sturen en te wachten op een nieuwe. Dan moet er gewoon next business day een nieuwe ingezet kunnen worden.

Overigens is onze oude ontwikkelserver op dit moment qua performance niet toereikend op het gebied van storage. Ik vraag me dan af of 2 nieuwe SAS 15k schijven zo'n groot verschil gaan maken. Die zijn sowieso qua €/GB net zo duur als SSD's met 3 jaar garantie. Dan kies ik toch liever voor de extra lage access times van een SSD met een of twee extra exemplaren op de plank.
Twee SSD's van ~ 500GB in RAID 1 zouden dan overigens al genoeg zijn, maar dan is de keuze nogal beperkt. Als ik naar ~ 250GB SSD's ga kijken heb ik er dus meteen 4 nodig. Niet voor performance, maar voor capaciteit.

Bedankt voor de reacties tot zover overigens. :)

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 18-01-2012 13:49 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

Stewie!

Keen must die!

Van de R310 komt ook nog een hardware refresh. Anders even wachten op de Dell R620. 1u, 2 CPU, 12 disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Houd er ook rekening mee dat met hotswap er dummies geleverd worden in de slots waar geen HDD/SSD in zit. Met een cabled versie is dat niet het geval.
Femme schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:02:
Voor het enorme prijsverschil met de onderdelen van Dell kun je zelf makkelijk wat reserveschijven op voorraad houden. Feit is dat je gewoon genaaid wordt bij Dell.
'Genaaid' vind ik wat ver gaan. Het is natuurlijk wel zo dat als je Dell SSD's besteld i.c.m. een 4uur support contract dat ook je SSD's (en belangrijker nog, de combinatie SSD met server) gedekt is. Stel er is een hardware defect dat zowel je server, controller als SSD's sloopt heb je binnen 4 uur weer een (vergelijkbaar) werkende server. Over het algemeen heeft niemand een complete server met 4 SSD's op de plank liggen.
Daarnaast is het ook zo dat er echt wel wat met de prijs te doen is wanneer je een beetje aangeklede server aanschaft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

DukeBox schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:55:
Stel er is een hardware defect dat zowel je server, controller als SSD's sloopt heb je binnen 4 uur weer een (vergelijkbaar) werkende server.
Volgens mij zijn er maar weinig supportniveaus waarop binnen X uur de boel weer werkend is... het is meestal binnen X uur reageren. En dat geeft nog geen garantie op een oplossing voor je probleem. Uiteraard betekent binnen X uur reageren bij een kapot onderdeel doorgaans wel dat er een monteur of courier op pad wordt gestuurd met een nieuwe, waardoor je alsnog vrij rap de boel binnen zult hebben. En een reserve harde schijf is uiteraard vrij makkelijk op voorraad te nemen, maar om nou ook nog een moederbord, raid-controller, een cpu en wat ram-geheugen op voorraad te houden? Uiteraard als je tig servers hebt, kan dat weer wel interessant worden (hoewel de grote jongens dan ook aardig wat van de prijs af zullen willen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Je kan er ook voor kiezen om Dell te betalen om de reserve onderdelen op lokatie te hebben liggen. Of goedkoper: per 100 servers enkele extra servertjes zelf op voorraad houden.

De uren die Dell noemt zijn geen garanties en ze kunnen op honderd manieren de garantie straffeloos niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Laatst online: 18:02
Stewie! schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:59:
Van de R310 komt ook nog een hardware refresh. Anders even wachten op de Dell R620. 1u, 2 CPU, 12 disks.
Heb je een bron betreft de hardware refresh?

Ik zit ook te kijken voor de R310, heb al meerdere accountmanagers gesproken. Ze leveren niet zonder hardeschijf.. tenzij je een grote order doet of al een grote afnemer bent.

Als je toch een manier weet.. let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Bron: Dell
Wij kopen zo'n 3000 Dells per jaar - hebben in november ook de R620 al getest (die komt in mei 2012 uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Laatst online: 18:02
Ah ok. Sorry ik dacht dat de R620 de opvolger voor de R310 was.

offtopic: jullie hebben zeker geen R310 tweedehands te koop ?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De R210 lijkt me inderdaad niet handig voor dit doeleinde, aangezien daar normaliter maar 2 x 3,5"schijven in kunnen niet hot swappable.

Voor 2500 euro is het ook het overwegen waard een R610 te nemen, hier kunnen 6x hotswap 2.5" schijven in.
En dan bestel je hem gewoon met 1 CPU. kan makkelijk voor 2500 eur.

En de SSD's is echt niet nodig hoor voor wat webspul, 10K schijfjes zijn prima. Al helemaal op een H700 RAID controller met eigen cache en BBU.

En om de E3 processor hoef je het niet te laten hoor, de R610 is ook met zwaar spul uit te rusten.

Overigens bied DELL zelfs 2hour mission critical aan, maar kost je wel:
3 jaar ProSupport for End-Users en 2-Hour Mission Critical [[meerprijs] € 1.636,60]

Maar goed, das uiteraard response tijd.

[ Voor 27% gewijzigd door Navi op 10-02-2012 16:14 ]

Pagina: 1