• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:44

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Matched: non, hp
Hallo,

Voor een goede klant heb ik zojuist een DL380 G6 server besteld met enkele opties.
Nu wil de klant NON-HP Disken gaan gebruiken in de Hot-Swap Bays, dit kan standaard niet zonder hiervoor speciale brackets in bezit te hebben. Mijn advies is om HP disken aan te schaffen maar de 1TB Sata variant kost al ruim 300 exclusief BTW. en een normale 1TB +/- 60/65 exclusief BTW. klant wil eerst proberen of dit werkt alvorens hij kostebare schijven gaat aanschaffen.

Nu is mijn vraag of hier iemand ervaring mee heeft, en welke disken hiervoor gebruikt heeft.
Ik weet dat het mogelijk is maar ik hoor ook verhalen dat er fouten kunnen optreden.
Om zo min mogelijk risico te lopen hoop ik dat hier iemand is die mij kan bevestigen wat de beste keus is wanneer ik NON-HP schijven ga plaatsen.

Wat betreft de fouten, ik heb gehoord dat de kans bestaat dat het moederbord de temperatuur foutief uitleest waardoor de FANS enorm hard van gaan draaien. Dit zou komen door de BIOS die niet goed kan communiceren met de "universelen" schijven.

Alvast bedankt voor de reacties!

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Matched: hp
Marchel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:41:
Nu is mijn vraag of hier iemand ervaring mee heeft, en welke disken hiervoor gebruikt heeft.
Ik weet dat het mogelijk is maar ik hoor ook verhalen dat er fouten kunnen optreden.
Ik heb dan wel geen DL380, maar een ML330 (ook G6) en ik heb er vier WD10EADS inzitten. Tot op heden geen problemen mee gehad.
Wat betreft de fouten, ik heb gehoord dat de kans bestaat dat het moederbord de temperatuur foutief uitleest waardoor de FANS enorm hard van gaan draaien. Dit zou komen door de BIOS die niet goed kan communiceren met de "universelen" schijven.
Hier staat de temperatuur van de storage zone op 0 graden, of dat komt door de WD schijven of door de P410?

Nu moet ik er wel bij zeggen dit is voor mij een prive situatie, in een bedrijfssituatie zou ik toch kiezen voor de duurdere schijven. Vooral vanwege de support van HP.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
HeSitated schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:53:
[...]
Nu moet ik er wel bij zeggen dit is voor mij een prive situatie, in een bedrijfssituatie zou ik toch kiezen voor de duurdere schijven. Vooral vanwege de support van HP.
precies, je bent waarschijnlijk direct de support kwijt van HP :X

zakelijk gezien moet je dat gewoon niet willen imho

A wise man's life is based around fuck you

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Geen matches
Ik sluit mij hier volledig bij aan.

Echter zijn er toch altijd bedrijven/mensen die het toch anders willen.
Het blijft altijd de keus van de eindgebruiker natuurlijk wat hij/zij hierin wenst.

Ik ken cases waarbij de servers uitgevoerd waren met Kingston geheugen, hier werd ook nog gewoon garantie op gegeven. Maar goed, ideaal is anders natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Marchel op 18-02-2010 14:41 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

Van HP zal je de brackets waarschijnlijk niet krijgen. Hotswap support van de P410 zal waarschijnlijk ook niet gebruikt kunnen worden.

Maar waarom een DL380 kopen om er vervolgens desktop schijfjes in te hangen? Koop dan een no-name server of een merk waar die mogelijkheid wel is, Supermicro oid.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Ethirty schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:47:
Maar waarom een DL380 kopen om er vervolgens desktop schijfjes in te hangen? Koop dan een no-name server of een merk waar die mogelijkheid wel is, Supermicro oid.
Wat denk je dat die schijven van HP zijn. Zeer waarschijnlijk zijn het gewoon schijven van WD/Seagate/Samsung/Whatever. Even een HP sticker er op en viola, ze kunnen de prijs verviervoudigen.
Qua service... tja, als je zelf de schijven kunt vervangen ben je een stuk goedkoper uit.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

Wimo.

Shake and Bake!

servies schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:52:
[...]

Wat denk je dat die schijven van HP zijn. Zeer waarschijnlijk zijn het gewoon schijven van WD/Seagate/Samsung/Whatever. Even een HP sticker er op en viola, ze kunnen de prijs verviervoudigen.
Qua service... tja, als je zelf de schijven kunt vervangen ben je een stuk goedkoper uit.
Ja vast wel. Maar de firmware kan anders zijn en je kunt nooit met 100% zekerheid zeggen dat je het over dezelfde hardware hebt. Dit is echt een no-brainer. Consumentenmeuk gebruiken in een zakelijke omgeving is not done.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Moet werken, maar je moet wel aan zo'n bracket zien te komen.

Of je 't wilt is een tweede. Als zo'n hp disk kapot is binnen de garantietermijn heb je de volgende werkdag een nieuwe. Dat is me bij consumentenschijfjes nog niet gelukt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Max ICT
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-09 08:23

Max ICT

Bedrijfsaccount Max ICT
CyBeR schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:22:
Moet werken, maar je moet wel aan zo'n bracket zien te komen.

Of je 't wilt is een tweede. Als zo'n hp disk kapot is binnen de garantietermijn heb je de volgende werkdag een nieuwe. Dat is me bij consumentenschijfjes nog niet gelukt.
Eens garantie van een normale disk kan absoluut niet op tegen het garantie termijn van een HP disk.
Maar in dit geval komen er een aantal spares op voorraad dus het verwisselen ervan is binnen no-time.

Een supermicro server zal in dit geval wel logischer zijn inderdaad. Eigenlijk nog niet aan gedacht, ik denk meer dat de keus op HP is gevallen omdat de systeembeheerder bij het betreffende bedrijf alleen met HP wil werken.

Brackets zijn overigens gewoon los te koop, weliswaar niet van HP zelf, deze worden gewoon nagemaakt.

Verwijderd

Waar haal je dan 2,5" HD's van 1TB voor 60/65 euro ex. BTW?
(Voor zover ik weet heb je keuze uit de WD Scorpio en de WD Scorpio..... maar die doen al snel een kleine 200 ex. BTW.)

(Ik zie op de site van HP ook zo snel geen 1TB-disks staan voor een DL380 G6. Voor performance wil je die disks overigens toch niet hebben. Dan wil je veel kleine disks, en er passen er maar 8 in een DL380.)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 15:38 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen matches
Daar wilde ik nog heen inderdaad, vergeet niet dat een DL380G6 2.5" disks neemt en geen 3.5"'es. De laatste die 3.5" disks nam was de G4, en dat waren U320 SCSI disks.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2010 15:35 ]

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Wimo. schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 14:58:
[...]
Consumentenmeuk gebruiken in een zakelijke omgeving is not done.
Dus alleen dat HP stickertje zorgt er voor dat het geen consumentenmeuk meer is?
Je lijkt wel een audiofiel... maar dan op computergebied...
Qua garantie ja... qua hardware blijft een HD van samsung met een HP stickertje een HD van samsung... en de enige firmware verandering is waarschijnlijk:

%s/Samsung/Hewlett Packard/g

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:32:
Waar haal je dan 2,5" HD's van 1TB voor 60/65 euro ex. BTW?
(Voor zover ik weet heb je keuze uit de WD Scorpio en de WD Scorpio..... maar die doen al snel een kleine 200 ex. BTW.)

(Ik zie op de site van HP ook zo snel geen 1TB-disks staan voor een DL380 G6. Voor performance wil je die disks overigens toch niet hebben. Dan wil je veel kleine disks, en er passen er maar 8 in een DL380.)
Er is weldegelijke een drive-cage beschikbaar voor de DL380G6 die LFF disken ondersteund.
Deze komen niet in de quickspecs voor van HP maar via de nodige kanalen is hier wel aan te komen.

Cages zijn normaal alleen beschikbaar voor build-to-order modellen die je kan bestellen in USA.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:07

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 15:32:
In een DL380G6 passen maar liefst 16 2.5" disks.

Maar is inderdaad gek om voor een dergelijke server te kiezen en dan je supportcontract te annuleren door non-HP disks in te steken. Je disks vallen trouwens ook onder je HP carepaq (al zal dat het prijsverschil niet veel verbeteren).

[ Voor 9% gewijzigd door Predator op 18-02-2010 16:06 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Predator schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:04:
[...]

In een DL380G6 passen maar liefst 16 2.5" disks.

Maar is inderdaad gek om voor een dergelijke server te kiezen en dan je supportcontract te annuleren door non-HP disks in te steken. Je disks vallen trouwens ook onder je HP carepaq (al zal dat het prijsverschil niet veel verbeteren).
Hahaha,

Net of de garantie direct vervalt wanneer je een niet HP schijf gebruikt. De reden dat deze klant voor een HP server heeft gekozen is omdat deze 3 jaar onsite garantie heeft. Dit bied een Intel of SuperMicro server niet, alleen garantie op carry-in basis of je moet een mega dure monteur laten komen van Hartman, schiet ook niet echt op.

Indien in dit geval de server kapot zou gaan hoeft de klant in het ergste geval alleen de schijven uit de server te plaatsen en een monteur langs te laten komen om het defecte onderdeel te laten vervangen.

Support op software geeft men toch niet met de standaard garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Marchel op 18-02-2010 16:18 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Losse brackets zitten rond de 35 euro/stuk ex via eBay (vanuit NL), losse disks werken meestal wel, maar er zijn inderdaad een paar die je moet 'ontwijken'. Als je actherhaalt welke disks HP er relabelled in stopt en diezelfde neemt kan er meestal weinig mis gaan (zat mensen die P410 controller in niet HP systemen met niet HP disks gebruiken). Zelf hebben wij recent nog een sloot SSD's voor een klant geplaatst, en dan niet de HP dingen, maar echte SSD's :P. Houd idd wel rekening met de redelijke kans dat ze de 2,5" versie hebben, die 3,5" passen daar niet zo goed in ;).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Geen matches
Hebben ze trouwens een SFF of een LFF chassis? Maakt nogal uit voor de gewenste schijven die je zelf wil kopen.

Daarnaast: ja dat kost je garantie. Dat het met trucjes te omzeilen is, wil nog niet zeggen dat ze niet het recht hebben om :w te zeggen. Denk je dat een monteur niet weet hoe laat het is als hij een server moet fixen zonder harddisks ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marchel schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:04:
[...]

Er is weldegelijke een drive-cage beschikbaar voor de DL380G6 die LFF disken ondersteund.
Deze komen niet in de quickspecs voor van HP maar via de nodige kanalen is hier wel aan te komen.

Cages zijn normaal alleen beschikbaar voor build-to-order modellen die je kan bestellen in USA.
Heb ik weleens naar geinformeerd (voor een DL385 G5p) inderdaad. Maar ik vond het een vrij prijzige grap. We zijn er toen niet mee verdergegaan, omdat we eigenlijk geen servers meer willen met meer dan een paar honderd GB DAS. We hebben niet voor niets een SAN.

(Volgens mij worden ze wel genoemd in de QuickSpecs, evenals de cage voor 8 extra 2,5" disks. Maar verder nooit meer aandacht aan besteed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ethirty schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:40:
Hebben ze trouwens een SFF of een LFF chassis? Maakt nogal uit voor de gewenste schijven die je zelf wil kopen.

Daarnaast: ja dat kost je garantie. Dat het met trucjes te omzeilen is, wil nog niet zeggen dat ze niet het recht hebben om :w te zeggen. Denk je dat een monteur niet weet hoe laat het is als hij een server moet fixen zonder harddisks ;)
Ik denk, dat - als de harddisks zonder zichtbare "afwijkingen" functioneren en de brackets er goed uitzien - de monteur niet eens doorheeft, dat het non-HP disks zijn. (Tenzij je nou net problemen hebt met bijv. de controller.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Geen matches
Wat gaat het meeste kapot in een server? De overige hardware of de disken?

Ik weet het antwoord wel, en dus is in mijn ogen de bezuiniging op de disken de meest idiote zet die je kan maken.

Het gaat om de bedrijfsdata!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De laatste keer dat ik een firmware update op een P400controller deed (dat moest als gevolg van een BIOS en iLo update) moest de firmware van de disks ook gelijk aangepast worden. Geen idee wat voor gevolgen zoiets heeft op niet hp-branded disks. HP doet meer dan alleen een stickertje op andermans disks plakken.

Daarnaast heeft c70070540 wel een punt, disks gaan het vaakst stuk. Daarop wil je qua garantie niet bezuinigen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
Dus alleen dat HP stickertje zorgt er voor dat het geen consumentenmeuk meer is?
Qua garantie ja... qua hardware blijft een HD van samsung met een HP stickertje een HD van samsung... en de enige firmware verandering is waarschijnlijk:
Men test juist de types met elkaar, zodat je geen vreemde dingen kan krijgen. Wat ga jij bv doen, als 1 schijf het begeeft, maar niet goed door heeft aan de array controller. Daar kom je pas achter als je 2de harddisk het begeeft.

Performance misschien? HP heeft alles uit getest in een geteste omgeving. En moet dus werken, anders kan je HP bellen.
Hou er ook rekening mee dat HP over 3 jaar nog steeds gesupported harddisks levert voor garantie. Als jouw kloon schijfje kapot gaat, kan je er wel weer 1 om de hoek kopen, maar wat bv als je die er in steekt en die verneukt je array informatie. Dag Dag data.

Als mijn klanten hiermee komen, zeg ik s6. Not me :X . Ik wil kwaliteits oplossingen leveren, niet butget oplossingen. Waarbij ik de shit mag oplossen als het verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Rolfie schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:15:
[...]

Men test juist de types met elkaar, zodat je geen vreemde dingen kan krijgen. Wat ga jij bv doen, als 1 schijf het begeeft, maar niet goed door heeft aan de array controller. Daar kom je pas achter als je 2de harddisk het begeeft.
Gelukkig heeft de controller daar zelf ook wel methodes voor. Read/write error == foute boel == disk disablen == trap sturen.

Fijne is wel dat HP garandeert dat een vervangende schijf werkt in je array, en dat 't ding niet een paar KB te klein is ondanks dat er ook '1TB' op staat.

Anyway. * CyBeR gaat verder 250GB HP disks vervangen door 1TB modellen. Ik hoop niet dat ik dat ooit nog een keer moet doen voor deze doos, 4x wachten op een rebuild van 1TB gaat me drie dagen kosten :X

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

servies schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 16:01:
[...]

Leuk praat voor op een feestje, maar niet hier.
Het is gewoon algemeen bekend dat serverschijven in een A-merk server maar met 1 doel zijn gemaakt: non-stop rondjes draaien.
Een desktop schijfje zal vast wel een paar jaar zijn rondjes doen, maar gaat dat niet heel lang volhouden.

Zie het als een processor welke de sticker 'extreme' krijgt, en de andere 'celeron'. Beide uit dezelfde fabriek, zelfs dezelfde band. Echter de ene kan veel meer hebben dan de andere.
Het schijfje wat je bij SjaakiesComputers.nl koopt heetf de sticket celeron, de schijven die HP in zijn servers steekt hebben het extreme stickertje.
En mocht hij dan nog stuk gaan, dan staan ze idd de volgende dag op de stoep, 9 vd 10 keer mag je dan ook nog de dode schijf en paar dagen houden als je er nog data af wilt halen.

Verder houd je op de rest van de server gewoon je garantie. Alleen zal een monteur die de defecte RAID controller komt vervangen (en een slecht humeur heeft) direct de schuld aan je goedkope schijfjes.

Als je zo graag wilt bezuinigen, doe het dan goed en niet op deze flut manier. Wat er nu gevraagd word is of het mogelijk is om banden van de Xenos door kwikfit onder je ferrari te laten monteren 8)7
Ethirty schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:37:
De laatste keer dat ik een firmware update op een P400controller deed (dat moest als gevolg van een BIOS en iLo update) moest de firmware van de disks ook gelijk aangepast worden. Geen idee wat voor gevolgen zoiets heeft op niet hp-branded disks. HP doet meer dan alleen een stickertje op andermans disks plakken.

Daarnaast heeft c70070540 wel een punt, disks gaan het vaakst stuk. Daarop wil je qua garantie niet bezuinigen.
Sterker nog, gisteren nog op diverse servers de FW van de P400 controller geupdate en deze wilde idd de FW van de disken updaten.
Ook vak gehad dat te oude schijven van een vroege G5 simpelweg niet in een zeer recente G5 wilde omdat de P400 vond dat de FW van de disken verouderd was.
Normale SATA schijven heb ik sowieso nog nooit op een P400 aan de praat gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door Koffie op 19-02-2010 10:50 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik zou dit dus echt weigeren.
die HP schijven zijn echt wel van betere kwaliteit.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

CyBeR schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:18:
[...]

Gelukkig heeft de controller daar zelf ook wel methodes voor. Read/write error == foute boel == disk disablen == trap sturen.

Fijne is wel dat HP garandeert dat een vervangende schijf werkt in je array, en dat 't ding niet een paar KB te klein is ondanks dat er ook '1TB' op staat.

Anyway. * CyBeR gaat verder 250GB HP disks vervangen door 1TB modellen. Ik hoop niet dat ik dat ooit nog een keer moet doen voor deze doos, 4x wachten op een rebuild van 1TB gaat me drie dagen kosten :X
Inderdaad, je zal (als er een disk kapot gaat) hetzelfde type moeten kopen, anders kan je daar weer gezeik mee krijgen.

Ik zou als ik de TS was toch echt een no-name ding aanraden, een dl380 half afleveren schiet niet echt op, kan je beter een no-name ding leveren, is goedkoper en feitelijk hetzelfde als een halve dl380..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Even in kort, je wilt een HP server voor de goede 3 jaar on-site service.
Het meeste wat er stuk gaat in servers zijn disken. Op plek 2 trouwens de DIMMs!
De disken wil je niet van HP. (HP geeft ook maar 1 jaar garantie op sommige 3.5" sata drives!)

Vraag:
Waarom een DL380 en geen ML330 of 350?

Minder compact, minder disk slots, maar wel 3.5" support.
Het klinkt niet alsof je een farm van 400+ servers hebt, dus waarom deze niet eens bekijken?
http://h20195.www2.hp.com/v2/GetPDF.aspx/c01768621.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Geen matches
Ik las laatste deze blogposting waar o.a. even aangestipt wordt wat nou redenen zijn waarom die disks van de A-merken zo duur zijn, in dit geval die van Sun. Echt helemaal verklaren waarom zij al gauw 5-10x meer vragen doet het niet, maar het verklaart iig wel waarom het duurder is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit Foutieve harde schijf temperatuur meting ML350 G6 P410i kan er dus gebeuren.

Ik ben een ervaringsdeskundige, heb uiteindelijk de HP-Supported SATA-schijven gekocht.
Ging overigens wel om een 2e logische volume voor dump-data die niet snel/vaak beschikbaar dient te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
En wat ook mis kan gaan...

Stel dat de schijven die je in de server stopt niet 146gb, maar een paar kb groter.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar wanneer er een schijf stuk gaat dan zal rebuilden op een originele HP schijf niet gaan omdat de controller ziet dat deze kleiner is. Zal dan even zoeken zijn voordat je een correct type hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 18:09
Geen matches
Wat doet iedereen nu zo moeilijk over die brackets :?
Je kan ze overal als spare part kopen.
http://nl.eetnordic.com/p...HotSwap-Tray-2.5-SATA-SAS

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het gaat niet over de brackets an sich, al snap ik niet dat je daar dan wel weer bereid voor bent je een poot te laten uitdraaien :?

Het gaat om garantie en betrouwbaarheid van HP-branded schijven vs retail schijven.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Geen matches
Houdt je er wel rekening mee dat er standaard maar 4 disken in de DL360G6 kunnen? Achter de bovenste 2 gaten (en het optische station) zit geen backplane waarin de disken geprikt worden. Dit is een optie die je los moet aanschaffen.
Oeps, het is een DL380G6

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 05-03-2010 16:07 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Geen matches
Het is pure onzin, bij DELL kost een 1TB disk, 3,5" ook 399 euro ex, dit is echt belachelijk, en er staat inderdaad DELL op maar het zijn gewoon relabeled schijven. Garantie heb je ook op schijven uit een "gewone" winkel en betrouwhaarheid is gewoon _niet_ waar, het zijn gewoon normale hardeschijven die net zo lang of kort meegaan als "gewone" uit de winkel.

Google heeft hier tijd geleden een artikel over gehad, zoals jullie weten heeft google 1000'en servers en werkt met gewone 7200 rpm sata disks.

Ze hebben een keer een onderzoek gedaan of dure SCSI / SAS disks nu langer meegingen als normale HD's.
(Of dat bijvoorbeeld een samsung F1R (raid editie) langer meegaat als de gewone F1)

Conclusie: allemaal onzin, gewone schijven gaan net zo lang mee.

Verhaal van support gaat ook niet echt op, wat voor support wil je op hardeschijven? Dat ze hem komen vervangen? Toch vreemd want dit moet je nog extra achteraf kopen (bij DELL dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ze 'm komen vervangen is extra, ja. Dat er de volgende werkdag een met de lokale TNT meekomt is bij HP iig standaard. Ik neem aan bij Dell ook. Maar bij De computerboer op de hoek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

Geen matches
SanderAlterNET schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 19:35:
Het is pure onzin, bij DELL kost een 1TB disk, 3,5" ook 399 euro ex, dit is echt belachelijk, en er staat inderdaad DELL op maar het zijn gewoon relabeled schijven. Garantie heb je ook op schijven uit een "gewone" winkel en betrouwhaarheid is gewoon _niet_ waar, het zijn gewoon normale hardeschijven die net zo lang of kort meegaan als "gewone" uit de winkel.

Google heeft hier tijd geleden een artikel over gehad, zoals jullie weten heeft google 1000'en servers en werkt met gewone 7200 rpm sata disks.

Ze hebben een keer een onderzoek gedaan of dure SCSI / SAS disks nu langer meegingen als normale HD's.
(Of dat bijvoorbeeld een samsung F1R (raid editie) langer meegaat als de gewone F1)

Conclusie: allemaal onzin, gewone schijven gaan net zo lang mee.

Verhaal van support gaat ook niet echt op, wat voor support wil je op hardeschijven? Dat ze hem komen vervangen? Toch vreemd want dit moet je nog extra achteraf kopen (bij DELL dan).
Ja, dat had ik ook "een keer"..

Oftewel, heb je ergens een bron?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 19:51

Felyrion

goodgoan!

Geen matches
Enige studie van google hierover die ik kan vinden is deze:
http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

Wel gerelateerd, maar ze laten juist de merken en types weg uit dit onderzoek
Overigens wel een interessant onderzoek :)

[ Voor 9% gewijzigd door Felyrion op 11-03-2010 17:00 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Geen matches
Dat onderzoek bedoel ik inderdaad, daarin wordt ook duidelijk dat de temperatuur een erg grote invloed heeft op de levensduur:

For example, Cole presents thermal de-rating models showing that MTBF
could degrade by as much as 50% when going from operating
temperatures of 30C to 40C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Geen matches
Mijn advies, ga altijd voor schijven van het merk zelf. Het werkt altijd (wat belangrijk is voor een productieomgeving!). Zomaar gaan bezuinigen op één van de kwetsbaarste onderdelen is geen goede keuze.

Heb je uberhaupt wel 1TB schijven nodig? Is een grotere RAID5 met kleinere schijven al niet voldoende? Ik heb uiteraard geen idee om hoeveel data het gaat, maar in mijn ervaring is 300GB aan data al echt enorm veel (zie het ook nog maar eens goed te backuppen).

Hoe heb je eigenlijk de backup geregeld? Want terabytes aan data backuppen kost nog veel meer geld.

Xbox360 gamerprofile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Wat voor disken (merk/type) gebruik je hiervoor ? en heb je rekening gehouden met TLER/ERC/CCTL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
Probleem met 3rd party hardware in HP servers, op het moment dat er iets fout gaat en een HP engineer ziet dat er iets niet-hp in zit zal hij (of in theorie zij) dit meteen gebruiken als excuus voor de storing.

Verder, zet dat prijsverschil 's af tegen je uurtarief. 1 keer serieuze problemen met die server en weg is het voordeel.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:56:
Probleem met 3rd party hardware in HP servers, op het moment dat er iets fout gaat en een HP engineer ziet dat er iets niet-hp in zit zal hij (of in theorie zij) dit meteen gebruiken als excuus voor de storing.

Verder, zet dat prijsverschil 's af tegen je uurtarief. 1 keer serieuze problemen met die server en weg is het voordeel.
Sorry was een beetje gepraat in niemandsland maar sloeg eigenlijk een beetje op SanderAlterNet en alle andere mensen die liever voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Zelf heb ik wel enig ervaring op dat gebied en zou er ook niet aan beginnen temeer omdat het financieele plaatje eigenlijk is dat je hardware praktisch niks kost tov van de andere kosten van bv de ontwikkeling van je product. (Als je je geld moet verdienen met het kleine beetje winst dat je maakt op deze no-name hardware swap dan zou ik toch eens serieus naar je business model kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ik heb 't wel 's bij de hand gehad, paar jaar terug. Klant wilde geld besparen op geheugen (nou was pc 2100 toen ook echt duur) en prompt een paar maanden later een vaag geheugenprobleem. 15 uur, hoop getouwtrek met HP..

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Laatst online: 17-08 19:40
Het zou inderdaad geeneens een vraag moeten zijn... Ik heb ook een hekel aan prijsinflatie die niet nodig is, en ben ook niet bang om te "improviseren". Maar ik heb door de jaren heen wel geleerd, dat je duidelijk moet kiezen waar je "improviseert" en waar je de business-belasting betaald.

Standaard HP onderdelen is standaard HP ondersteuning, is grote besparing i.v.m. uurloon maar ook downtime die nodig is voor reparatie.

Iets bedrijfskritieks als een server moet je niet mee rommelen. Natuurlijk zijn de schijven absurd duur, maar 6 maanden geleden vond ik het toch wel erg prettig dat we alles 100% HP halen.

(server ruim 4 jaar oud)

10:00 melding van kantoor, komen niet bij onze bestanden
10:15 constatering server niet online
10:30 server kan niet booten, "loopt"
10:40 Melding bij HP
11:30 Hp monteur ter plaatsen
12:00 Verschillende onderdelen (die mogelijk moeten worden vervangen) door courier bezorgd
13:00 Server up and running.

Kantoor heeft 3 uur niet kunnen werken, en liep daarom al lek... Maar zelfs al zou ik zelf een winkel kunnen vinden die exact de goede onderdelen op voorraad heeft, dan was ik er nog minimaal 1 dag mee kwijt geweest...

Het probleem was overigens dat de server geen schijf kon vinden, het bleek aan de cage te liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met HP disks is niet dat ze niet kapot gaan. Ze gaan net zo snel kapot als andere schijfen omdat het uiteindelijk geen betere kwaliteit kan zijn. Er zit een verschil tussen enterprise en desktop schijfen maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Van de 40 hp disks die we nu 2 jaar in productie hebben draaien zijn er al 4 vervangen. Dat is vergelijkbaar met de 100 andere disks die we in productie draaien. Het enige verschil is dat hp schijfen een kleine firmware aanpassing hebben waardoor het moeilijk is te bepalen of non-hp disks gaan werken.

Maar de eerst volgende keer dat we een HP machine moeten aanschaffen dan gaan we zeker niet voor HP parts.

Voor wat betreft de service van HP:

1. support komt uit een call center in india....
2. als er iets kapot gaat dan moeten we eerst aantonen dat het aan ons ligt
3. support is leuk maar voor uptime moet je toch extra hardware op locatie hebben en als je dat hebt dan maakt het ook niet uit of er iemand van HP op locatie komt.
4. de kosten voor 3 jaar on site garantie zijn vaak hoger dan standby hardware. Een SLA voor 5 servers is duurder dan een extra server...

HP servers zijn qua bouwkwaliteit en voor features zoals ILO echt super maar door de VENDOR LOCK-IN strategie begint supermicro wel aantrekkelijk te worden, Mijn ideal is HP servers met enterprise level parts van de originele fabrikanten.

Het enige waar ik nog geen ervaring mee heb is het gebruik van originele intel processors in plaats van 2 keer meer betalen voor de HP variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-08 09:35
Vervangen met desktop harddisks is m.i. niet aan te raden, maar wat is er mis met vervanging door bijvoorbeeld RE3 of RE4 schijven van Western Digital of ES.2 of Constellation schijven van Seagate (of andere Enterprise class harddisks)? Zijn EXACT dezelfde disken, maar dan niet HP labelled.

Een kennis van mij heeft een groot hostingbedrijf, waar ze dit met hun HP EVA SANs al jarenlang doen: bestellen met de kleinst mogelijke harddisken, zodat de hotplug drivetrays worden meegeleverd vanuit HP, en dan bij binnenkomst onmiddellijk vervangen door 2TB WD RE4 disken (5year warranty). Hij bestelt gewoon 5 tot 10% meer dan hij nodig heeft om eventuele uitval op te vangen, en bespaart, in een EVA met 80+ disken, honderden zo niet duizenden euro's ...

Zijn statistieken bewijzen dat hij evenveel uitval heeft als met HP labelled disken, dus ik vertrouw blindelings op zijn methode.

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:04

ThomVis

Detected rambling:

m_w_mol schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:19:
Een kennis van mij heeft een groot hostingbedrijf, waar ze dit met hun HP EVA SANs al jarenlang doen: bestellen met de kleinst mogelijke harddisken, zodat de hotplug drivetrays worden meegeleverd vanuit HP, en dan bij binnenkomst onmiddellijk vervangen door 2TB WD RE4 disken (5year warranty). Hij bestelt gewoon 5 tot 10% meer dan hij nodig heeft om eventuele uitval op te vangen, en bespaart, in een EVA met 80+ disken, honderden zo niet duizenden euro's ...
Vraag eens aan die kennis of de schijven op de HCL van HP staan en nog hun originele firmware hebben of dat deze via de EVA "geupgrade" zijn naar HP firmware.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Laatst online: 18:09
Geen matches
m_w_mol schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:19:
Hij bestelt gewoon 5 tot 10% meer dan hij nodig heeft om eventuele uitval op te vangen, en bespaart, in een EVA met 80+ disken, honderden zo niet duizenden euro's ...
Dan koop je dus een EVA systeem, en dan ga je een paar centen besparen op de disken ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Remco schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 15:13:
[...]

Dan koop je dus een EVA systeem, en dan ga je een paar centen besparen op de disken ?
Precies, tot je een keer een storing hebt een een HP monteur ter plaatse is.
Graag eerst alle NON-HP disks eruit halen, en dan komt ie wel terug om te kijken of het probleem er nog is.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:06
Tot dat het SAN een keer hard onder uit gaat.
Of je een firmware issue hebt, en je de HP support nodig hebt. Daaag support :F .
Ik zou dit niet willen uitleggen op aan de CIO, of aan de gebruikers. Altijd leuk als dit op tweakers komt te staan.
"Hosting provider xxx, goedkoop, is duur koop."

Je koopt zoals eerder gemeld, je koopt een dure EVA, en je stopt er goedkope schijven in.
:F ;w :? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
Geen matches
Helemaal eens met de 3 mensen boven mij, ik zou zelfs zo ver gaan dat ik geen gebruik wil maken van diensten van dit hostingbedrijf als ik zou weten dat men op deze manier met systemen omgaat. Daar heb ik als klant toch echt geen vertrouwen in dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:02:
Voor wat betreft de service van HP:

1. support komt uit een call center in india....
2. als er iets kapot gaat dan moeten we eerst aantonen dat het aan ons ligt
3. support is leuk maar voor uptime moet je toch extra hardware op locatie hebben en als je dat hebt dan maakt het ook niet uit of er iemand van HP op locatie komt.
4. de kosten voor 3 jaar on site garantie zijn vaak hoger dan standby hardware. Een SLA voor 5 servers is duurder dan een extra server...
Ik heb hier aardig wat servers van HP hangen (datacenter) en in een week heb ik tussen de 5 en 10 schijven die niet meer willen. De "standaard" schijf die we gebruiken is een 146GB SAS 2,5" DP.

Ik heb echter nog nooit problemen gehad met het omruilen van de schijven. Serienummer en model opgeven en een dag later heb ik een paar doosjes met nieuwe schijven. Tuurlijk hebben wij ook reserve hardware op voorraad zodat je direct een schijf kan vervangen als dat nodig mocht zijn.

Ik kom een enkele keer in India uit maar vaak gewoon een native NL spreker die ik aan de lijn krijg.
Ook word ik uitstekend geholpen alhoewel wachttijden voor je iemand aan de lijn krijgt soms wel irritant lang zijn (10 tot 15 minuten als je pech hebt).

Besparen op dit soort essentiele dingen gaat je indirect alleen maar meer geld kosten in de vorm van extra tijd die je moet spenderen aan support.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nog een tip om niet met india te bellen, maar een account aan op de support site van HP, en koppel je serienummers/carepacks aan je account.
Bij een storing via internet een call loggen, en binnen 2 uur stond er in mijn geval een UPS/DHL courier met nieuwe onderdelen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Geen matches
Ik dacht dat serversupport in de VK zat, inclusief Nederlands sprekenden.

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 05-08-2011 15:18 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 13:54
Geen matches
PcDealer schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:17:
Ik dacht dat serversupport in de VK zat, inclusief Nederlands sprekenden.
Er is een overloop met India dat wanneer je langer dan x minuten moet wachten je daar uitkomt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Geen matches
Ballebek schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:41:
[...]

Er is een overloop met India dat wanneer je langer dan x minuten moet wachten je daar uitkomt.
Vorige week nog zo'n piemel aan de lijn, hij belde idd van een UK nummer, maar toen ik vroeg waar hij zat antwoordde hij "Ierland" (nederlands sprekende gast).

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Pagina: 1