[Vraag] HTPC via DVI-I aansluiten op Plasma scherm via RGB

Pagina: 1
Acties:

• The Medic
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 22:06
Naar vele fora af te hebben gezocht kom ik echt niet uit het volgende probleem en schakel ik deze laatste troef/hulplijn in.

Mijn vader wilde graag een HTPC en heb ik voor hem een 2e hands Acer L410 mini-PC gekocht LINK.
Belangrijkste gegevens: AMD 690G chipset, Onboard ATI Radeon X1250, OS Windows7 ultimate, video-out 1x DVI-I.

Deze wilde ik aansluiten op zijn plasma TV. Deze plasma TV is al wat ouder, namelijk uit 2004 en het betreft een pioneer PDP-R05FE. Deze heeft verschillende aansluitingen ZIE FOTO te weten: enkele scart aansluitingen, 1x s-video, 1x YPbPr aansluiting en 1x HDMI.
De HDMI aansluiting kan ik niet gebruiken want deze is al bezet dus leek mij de pc aansluiten op de YPbPr de beste oplossing.

Voor het installeren van de software sloot ik deze pc aan via een DVI-->VGA verloopstekkertje aan op mijn monitor waarbij ik prima beeld had (plasmascherm heeft geen VGA aansluiting).

Bij mijn vader aangekomen sloot ik de pc via deze kabel LINK aan op zijn plasmascherm. De PC aangezet en ik kreeg 2-3 seconden dit beeld ZIE FOTO om dan vervolgens niets meer te zien. Thuis op mijn eigen plasma (daar is de foto ook van) gebeurt hetzelfde. Het systeem start wel gewoon op want als ik thuis de kabel verwissel voor een VGA kabel heb ik gewoon beeld.
Volgende deze LINK zou de GPU het wel gewoon moeten ondersteunen.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Is het heel naief dat ik dacht dat dit zou werken? Als dit op deze manier niet gaat lukken kan iemand mij dan misschien adviseren wat de beste manier is om dit systeem op dit plasma scherm aan te sluiten met het beste beeld resultaat.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

Sluit hem eerst eens op een ander scherm aan en zet de resolutie laag, best kans dat de Pioneer via VGA maar een paar lage resoluties ondersteunt. Zou in de handleiding moeten staan welke, maar 1024x768 zou geen probleem moeten zijn.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• The Medic
Ik heb hem al laag gezet (1024x768 en 800x600), maar dit had ook geen effect.
De pioneer heeft dus geen VGA alleen: scart, s-video, YPbPr en HDMI (is al bezet). Via VGA (op andere plasma tv die wel VGA aansluiting heeft) heb ik normaal beeld.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

Slecht gelezen... Component is niet zomaar uit VGA te trekken, ik denk dat je her best naar een HDMI splitter kunt kijken, paar inputs en een output.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• The Medic
Het gaat er dus om of component uit DVI-I (dit is de enige uitgang op de pc) te halen is. Volgens de link in mijn start-post zou dat ondersteunt moeten worden.

Dat VGA uit deze DVI-I te halen is weet ik zeker want dat werkt gewoon, maar DVI-I naar component werkt dus (nog?) niet.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat je beter af bent als je gewoon wel de HDMI aansluiting van de plasma gebruikt voor die HTPC.

Dat ie in gebruik is, maakt opzich niet zo gek veel uit, want dan zet je er een HDMI Switch tussen.

Ey!! Macarena \o/

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36

mrc4nl

Procrastinatie expert

dvi-i kan analoog doorgeven.

als je dus een dvi->vga adapter hebt en een vga->component kabel zou je in principe* kunnen gebruiken.
*=heb het niet uitgetest

hier hebben ze zo'n kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwnederland.nl/images/products/arcade/vgatocompnonent.png
http://www.ombouwnederlan...cPath/100/products_id/465

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 15-01-2012 14:15 ]

ora et labora

• The Medic
Dat zou dan idd een optie kunnen zijn. Enig idee wat voor resolutie je dan in theorie zou kunnen halen met die methode?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

The Medic schreef op zondag 15 januari 2012 @ 14:58:
Dat zou dan idd een optie kunnen zijn. Enig idee wat voor resolutie je dan in theorie zou kunnen halen met die methode?
met een normale dvi-vga adapter en normale vga kabel is 1080P @60hz prima te doen.
of er limitaties aan YPbPr zitten moet je ff zelf opzoeken

ora et labora

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Met enkel verloopkabels gaat dat niet werken. Sommige videokaarten hebben een aparte 'tv out' zoals ook in je eerdere link staat. Of anders een andere optie om deze modus te selecteren. VGA is een heel ander signaal. Theoretisch zou het wellicht kunnen werken als je deze instelt op op een gangbare tv resolutie en refreshrate (wellicht enkel interlaced) en je ergens kunt kiezen voor 'sync on green' (vga heeft een aparte sync). En je moet het nog zo ver krijgen dat het geen RGB uit stuurt maar YPbPr.

Wellicht dat die videokaart dus de optie heeft ingebouwd om een dergelijk signaal uit te sturen. Maar met enkel verloopkabels kom je er simpelweg niet.
Los daarvan is een hdmi switch makkelijker, goedkoper en beter, dus tja....

Mijn Home Cinema in aanbouw

• The Medic
Bedankt voor alle antwoorden.
Dus als ik het volgende koop.
DVI-->HDMI verloopstekkertje
HDMI Switch

En het als volgt aansluit:
"DVI-->HDMI verloop stekkertje" aan PC koppelen, HDMI kabel vanaf verloopstekkertje naar switch en dan HDMI kabel van switch naar TV

Dan zou het goed moeten komen?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

helemaal.
als je hdmi kabels tekort komt kan je bij de action 1 meter kopen voor 3,50 euro.
en het voordeel van een switch is dat je ook meteen meerdere apparaten met hdmi kan aansluiten (camera bijv)

ora et labora

• The Medic
Ondertussen de spullenbesteld. Nadat ik het getest heb zal ik in mijn bevindingen hier nog posten. Nadien mag er een slotje op.

edit: typo

[ Voor 9% gewijzigd door The Medic op 16-01-2012 00:37 ]

• The Medic
Spullen zijn vandaag binnengekomen. En het werkt!
Nu dus via een switch aangesloten op HDMI en prima beeld tot 1080p resolutie.
Aanvankelijk niet voor deze optie gekozen aangezien dit het duurste was (extra HDMI kabels, HDMI switch etc.) en ik dacht goedkoper uit te kunnen zijn. Dus weer geleerd dat goedkoop niet altijd het beste/makkelijkste is!\

Een ieder bedankt voor de hulp/het advies.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShittyOldMan schreef op zondag 15 januari 2012 @ 16:28:
Met enkel verloopkabels gaat dat niet werken. Sommige videokaarten hebben een aparte 'tv out' zoals ook in je eerdere link staat. Of anders een andere optie om deze modus te selecteren. VGA is een heel ander signaal. Theoretisch zou het wellicht kunnen werken als je deze instelt op op een gangbare tv resolutie en refreshrate (wellicht enkel interlaced) en je ergens kunt kiezen voor 'sync on green' (vga heeft een aparte sync). En je moet het nog zo ver krijgen dat het geen RGB uit stuurt maar YPbPr.

Wellicht dat die videokaart dus de optie heeft ingebouwd om een dergelijk signaal uit te sturen. Maar met enkel verloopkabels kom je er simpelweg niet.
Los daarvan is een hdmi switch makkelijker, goedkoper en beter, dus tja....
Zoals eerder aangegeven; DVI-I bevat zowel het analoge VGA signaal als het digitale DVI signaal...

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 08:38:
[...]

Zoals eerder aangegeven; DVI-I bevat zowel het analoge VGA signaal als het digitale DVI signaal...
Dat weet ik, maar analoog vga is nog geen RGB of YPbPr wat de tv snapt, dus een verloop heeft geen zin als je de instellingen niet kunt maken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:26

FeaR

In GoT we trust

The Medic schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:22:
Nu dus via een switch aangesloten op HDMI en prima beeld tot 1080p resolutie.
1080p input, het scherm is altijd nog HD Ready en wellicht iets van 1024 x 768 qua maximale resolutie. Iets wat je bij oudere plasma's vaak ziet.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 19-01-2012 11:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShittyOldMan schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:13:
[...]

Dat weet ik, maar analoog vga is nog geen RGB of YPbPr wat de tv snapt, dus een verloop heeft geen zin als je de instellingen niet kunt maken.
Dacht dat VGA gewoon RGB was?
Volgens de pinouts:

1 RED Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
2 GREEN Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
3 BLUE Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
5 GND Ground
6 RGND Red Ground
7 GGND Green Ground
8 BGND Blue Ground

75 ohm voldoet volgens mij ook aan Component-rgb standaard...
Pagina: 1