Toon posts:

Hulp met Overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 536 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik heb geprobeerd te kijken op youtube hoe ik het een beetje moet doen.. Maar toen ik alle instelling had gedaan had ik het gevoel dat de pc niet stabiel meer was.. Programma's gingen al snel vast lopen (reageert niet) en ik wist dat ik vast iets verkeerds heb gedaan.. Heb net een de 3dMark 11 gedraaid en mijn score is niet zo goed (maar heb nu ook nog niks gedaan).. Daarom is mijn vraag of een van jullie mij kan helpen??

Link van mijn score: http://3dmark.com/3dm11/2544141

Mijn PC:

Processor: Intel Core i5-2500K Processor
Processor clock: 4327 MHz
Koeler Processor: Noctua NH-D14
Graphics Card: NVIDIA GeForce GTX 570 (Asus versie)
SLI / CrossFire: Off
Memory: 1280 MB
Core clock: 742 MHz
Memory clock: 1900 MHz

General
Operating system64-bit Windows 7 (6.1.7601)
Motherboard: ASUSTeK Computer INC. P8Z68-V PRO GEN3
Memory: 8192 MB
Module 1: 4096 MB Corsair 9 @ 667 MHz
Module 2: 4096 MB Corsair 9 @ 667 MHz
Hard drive model: 60GB CSSD-V60 GB2 SCSI Disk Device
Hard drivel2: 500GB Hitachi

Voeding: TX850 v2
Behuizing: HAFF Plus 912

Hopelijk is er iemand die mij graag wilt helpen.. Alvast bedankt..

Gr. nC

• wowgrunn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-01 20:17
geen ervaring met overclocken... en wel meteen op 4.3ghz zetten..
zet hem eerst eens rond de 3.8 en draai benchmarks en stresstests, werkt dit goed kan je met kleine stapjes verder gaan tot je systeem instabiel word.

verder moet ik wel zeggen. leuk systeempje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank je.. heb hem nog niet overclocked.. Heb alleen mijn systeem op prestatie (stond op zuinig) staan, waardoor hij waarschijnlijk nu op 4,3 zit.. Maar nu draait mijn PC wel ok, maar wil graag weten hoe ik hem nog verder kan overclocken en of dat wel verstandig/ goed is :)..

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:02:
Dank je.. heb hem nog niet overclocked.. Heb alleen mijn systeem op prestatie (stond op zuinig) staan, waardoor hij waarschijnlijk nu op 4,3 zit.. Maar nu draait mijn PC wel ok, maar wil graag weten hoe ik hem nog verder kan overclocken en of dat wel verstandig/ goed is :)..
je hebt een 2500k
en gezien je kloksnelheid, zit je te spelen met je baseclock. dat word afgeraden bij de sandybridges.

enigste waar je mee hoeft te spelen zijn multipliers en cpu voltage.
je gooit je cpu omhoog met je cpu multiplier, je zet alle andere multipliers zo dat alles stock loopt (behalve je cpu) en dan kijken hoever je komt met de multiplier en cpu voltage te verhogen.
hou er wel rekening mee dat je stabiliteit test met prime95 of linx. als je een bsod krijgt, is het meestal een extra stapje op de voltage of je multiplier 1 omlaag.

hou ook je temperaturen in de gaten, de package mag niet hoger komen dan eind 70 graden.

met een paar faqs hier door te lezen en eerdere topics door te nemen, kwam je eigenlijk al ver genoeg om hier geen topic voor te openen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2025
zo te zien heeft hij m een keer op performance mode gezet (42x103), voltage zou ik op 1.2 zetten, en zien hoe ver je komt om mee te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heb net nog geprobeerd om wat gegevens van andere mensen in te vullen in mijn BIOS maar kreeg 2x een blauw scherm toen ik weer in windows wilde komen.. Nu heb ik alleen: By all cores op 47 gezet en de Load Line + Phase control en Duty control op Extreme gezet en de rest eigenlijk op auto laten staan.. Hij start weer op (dat is gelukkig weer een goed teken), maar heb geen idee waarom ik dat blauwe scherm kreeg.. En hoe ik mijn PC qua prestatie nog kan verbeteren..

• megadoom
:F :X NOOIT GELIJK DE HOOGTE IN GAAN MET OVERCLOCKEN! overklokken moet je rustig aan doen, en stukje bij beetje tegelijk. het probleem dat jij had is dat de voltage te laag was dat hij onstabiel werd, je moet ook constant de temperatuur in de gaten houden. elke keer stresstesten, is hij stabiel? ja>hogere clock, is ie stabiel> nee voltage verhogen en nog een keer proberen.

als je dit niet doet is je processor binnen no time dood (voltage ook niet op auto zetten, maar op manual)

nog iets, lees dit helemaal door, en post dan je vragen hier: Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

[ Voor 25% gewijzigd door megadoom op 14-01-2012 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de link.. hoe lang moet ik ongeveer de prime95 laten lopen om te kijken of hij stabiel is?? Ben gewoon een noob in dit soort dingen, maar vind dat ik er wel wat van moet weten als ik z'n computer koop.. Bedankt voor de reply's..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:43:
Dank je wel voor de link.. hoe lang moet ik ongeveer de prime95 laten lopen om te kijken of hij stabiel is?? Ben gewoon een noob in dit soort dingen, maar vind dat ik er wel wat van moet weten als ik z'n computer koop.. Bedankt voor de reply's..
Dan mag je jezelf er ook best wel in verdiepen vind ik. Zelf op onderzoek gaan en zaken testen is meer leerzaam dan hier een topic openen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:45:
[...]

Dan mag je jezelf er ook best wel in verdiepen vind ik. Zelf op onderzoek gaan en zaken testen is meer leerzaam dan hier een topic openen.
Klopt, maar je moet toch ergens beginnen om dingen te leren of niet?? Als je echt niks er van af weet (en dan bedoel ik echt niks) dan heb je een heleboel info nodig voordat je er aan kan gaan beginnen.. Want zelfs door het lezen van een heleboel info, is het nog lastig om dit alles te snappen..

• megadoom
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:47:
[...]

Klopt, maar je moet toch ergens beginnen om dingen te leren of niet?? Als je echt niks er van af weet (en dan bedoel ik echt niks) dan heb je een heleboel info nodig voordat je er aan kan gaan beginnen.. Want zelfs door het lezen van een heleboel info, is het nog lastig om dit alles te snappen..
klopt, maar ik zou nog maar wat in verdiepen. ik moet ook zeggen dat de eerste stap het moeilijkst is, maar daarna word het een routine. (en stel de vraag maar opnieuw als je je een beetje hebt verdiept in dat topic)

Verwijderd

Topicstarter
Dat verdiepen erin doe ik ook, maar ik zou nooit (denk ik zelf) een computer expert worden.. En het enige wat vraag is een klein beetje hulp.. En als dat te veel gevraagd is "than so be it".. Bedankt en ook weer niet :D..

Verwijderd

Er wordt niet gezegd dat we je niet willen helpen, maar toevallig is dit vandaag al het 3e overclock topic en zo gaat het dagelijks. Dat betekent dat erg goed advies al meerdere malen gegeven is en dan ook terug te vinden is via de search. Het is dan toch best logisch dat mensen je daar naartoe verwijzen in plaats van nogmaals hetzelfde advies te geven? Sommige topics zijn een verzameling van ervaringen voor bijvoorbeeld OC-en, die zijn er bewust om elkaar daar te kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik snap ik wel.. En ik weet ook wel dat het heel frustrerend is voor jullie dat er van die noobs tussen zitten die niks weten, maar toch hulp willen.. Maar als ik naar iemands anders zijn bios instelling zit te kijken is het heel moeilijk voor mij om daar wat mee te doen.. Heb gewoon wat meer praktijk voorbeelden nodig van mensen met dezelfde moederbord + processor.. En het lijkt me als je mijn topic zie --> dan hoef je toch niet op te reageren als je daar geen behoefte aan heb, toch??:)

• megadoom
offtopic: zoals ik al eerder ergens heb gezecht, er moet een overklok topic voor beginners komen :).
ontopic: probeer maar eerst eens alles op stock instellingen te zetten

Verwijderd

Topicstarter
megadoom schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 21:13:
offtopic: zoals ik al eerder ergens heb gezecht, er moet een overklok topic voor beginners komen :).
ontopic: probeer maar eerst eens alles op stock instellingen te zetten
Dank je :).. Mag ik vragen wat stock instellingen zijn :? :+

• megadoom
nightcrawler, antwoord zet ik op dit topic om te beginnen: Sandy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Verwijderd

Topicstarter
btw is dit nog een optie?? YouTube: Intel i5 2500k Overclocking Guide 4.5ghz settings. Asus P8P67. Air cooling. Stable. GLHF Computers

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 22:59 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:43:
prim95 voor ongeveer anderhalf uur, of een linx run voor 3 kwartier met mem op all.
met prime kun je nog een beetje computeren, met linx is je pc voor 3 kwartier non actief.

en als je jezelf er niet teveel in wil verdiepen, maar wel een sneller systeem wilt, zoek je iemand in de omgeving die dat voor je wilt doen.
als je in een stad woont is er vast wel iemand.

BTW:
NOOIT settings overnemen die iemand anders gebruikt
ELKE hardwar is hetzelfde, ookal is het hetzelfde type.

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 15-01-2012 00:16 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Fordox schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:15:
[...]

prim95 voor ongeveer anderhalf uur, of een linx run voor 3 kwartier met mem op all.
Dat mag nog wel wat langer voor een 24/7 stabiele overclock.
met prime kun je nog een beetje computeren, met linx is je pc voor 3 kwartier non actief.
Je kunt bij LinX ook je mem op 300-500 MB minder dan 'all' zetten, dan kun je nog prima internetten/paint/patience/whatever doen
en als je jezelf er niet teveel in wil verdiepen, maar wel een sneller systeem wilt, zoek je iemand in de omgeving die dat voor je wilt doen.
als je in een stad woont is er vast wel iemand.

BTW:
NOOIT settings overnemen die iemand anders gebruikt
ELKE hardwar is hetzelfde, ookal is het hetzelfde type.
Je bedoelt alle hardware is anders neem ik aan ;).

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Gister avond heb ik zelf maar geprobeerd om wat voltages en overclocking te doen, nadat ik die link heb gelezen wat jullie mij gaven.. Heb na de instellingen de prime95 test gedaan (9 uur)..

Dit heb ik veranderd in mijn BIOS:

Ai Overclock tuner: Manual
BCLK/PCIE Frequency: 100.0
Turbo Ratio: By All Cores
By all Cores (can adjust in OS): 45
EPU Power Saving Mode: Disable

Load-Line Calibration: Extreme
VRM Frequency: Auto
Phase Control: Extreme
Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 120%

CPU Voltage: Manual
CPU Manual Voltage: 1.350
DRAM Voltage: 1.50000
VVCIO Voltage: 1.14375
CPU PLL Voltage: 1.90000
PCH Voltage: Auto
DRAM DATA REF Voltage on CHA: Auto
DRAM CTRL REF Voltage on CHA: Auto

Temperaturen na die 9 uur prime95 (Helaas heb ik geen screen gemaakt van de SpeedFan 4.45):
Core = 57 graden
CPU = 124 graden (weet niet of dit correct is, want geeft na opstarten van de PC -60graden weer)

En de Fan speed stond op auto.. (volgens mij stonden fan 1 + 3 op 88% en fan 2 op 55% ofzo)

Kan iemand mij zeggen of de Voltages een beetje goed zijn?? Of de temperaturen niet te hoog is?? En of iemand weet hoe ik mijn grafische score kan verbeteren met de 3DMark 11 test, want hij zegt dat mijn videokaart score lager is dan normaal.. Hoef alleen maar te weten of ik op de goede weg zit :).. Alvast bedankt..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 14:15 ]

• megadoom
je moet realtemp hebben, na 10 minuten is die meestal wel max temperatuur.
nu maar proberen je voltage stukje bij beetje naar beneden schroeven., of multiplier omhoog.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je stelt in dit topic toch wat basisvragen die door het gebruik van de search of het doornemen van verschillende topics en FAQ's beantwoord kunnen worden. Verder zie ik niet zo goed terug wat je zelf al hebt geprobeerd en waarom je denkt dat dit niet werkte. Om die redenen gaat dit topic dicht. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.