Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Als zzp noob heb ik vorig jaar Adobe CS5.5 gekocht via Amazon.co.uk. Nu moet ik mijn omzetbelasting opgeven, en kom ik er tijdens het dempen van de put achter dat het kalf verdronken is.

Op de factuur staat 20% VAT genoemd. Dit handeltje zou dus een opgaaf van Intracommunautaire Prestaties (ICP, voorheen ICL geloof ik) moeten worden, maar ik lees her en der dat ik dan vantevoren mijn BTW nummer had moeten opgeven zodat ze er in Engeland mee op de foto konden.

Dat heb ik dus niet gedaan. Er staat wel een VAT nummer van de handelaar op de factuur, maar dus niet het BTW nummer van mij.

Heb ik die 20% nu weggewuifd en zal ik dan maar alles als kosten boeken bij die andere soort aangifte dit jaar, of kan ik hier toch nog iets mee doen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Grappig dat je een linkje voor me hebt, ik merk tijdens het googlen dat belastingdienst.nl hun links graag om de x maanden dood maakt.

Betreft Btw betaald in een EU-land: Deze kunt u niet in uw Nederlandse btw-aangifte aftrekken. U kunt deze btw mogelijk wel aftrekken in uw buitenlandse aangifte of terugvragen uit het EU-land.

Dat laatste is dus mijn enige optie als ik het goed begrijp. Maar ik heb al van meerdere mensen om me heen gehoord: "Buitenlands BTW is een drama. Daarom is er de vrijstelling." etc.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:46:
Grappig dat je een linkje voor me hebt, ik merk tijdens het googlen dat belastingdienst.nl hun links graag om de x maanden dood maakt.

Betreft Btw betaald in een EU-land: Deze kunt u niet in uw Nederlandse btw-aangifte aftrekken. U kunt deze btw mogelijk wel aftrekken in uw buitenlandse aangifte of terugvragen uit het EU-land.

Dat laatste is dus mijn enige optie als ik het goed begrijp. Maar ik heb al van meerdere mensen om me heen gehoord: "Buitenlands BTW is een drama. Daarom is er de vrijstelling." etc.
om BTW in het buitenland terug te vragen moet je volgens mij ook een minimum bedrag aan BTW hebben (van al je rekeningen uit dat land opgeteld)... volgens mij zo rond de 200 euro voor de meeste landen (althans, dat was een paar jaar geleden zo)... dus denk dat je daar ook vrij kansloos in bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P.O. Box schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:43:
[...]

om BTW in het buitenland terug te vragen moet je volgens mij ook een minimum bedrag aan BTW hebben (van al je rekeningen uit dat land opgeteld)... volgens mij zo rond de 200 euro voor de meeste landen (althans, dat was een paar jaar geleden zo)... dus denk dat je daar ook vrij kansloos in bent...
Hm, ik geef bij buitenlandse bestellingen/aankopen altijd mijn nederlandse KVK- en BTW-nummer op, en krijg dan vrijstelling. Je betaald het dus helemaal niet in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@Alexbrz dat kan ook, maar in mijn geval ben ik daar te laat mee.
Bovendien is dat niet altijd mogelijk. In theorie wel, maar voor kleinere dingen en geautomatiseerde aankopen is het in de praktijk afentoe te veel gedoe waar de verkoper of ikzelf geen interesse heeft die moeite te doen.

@P.O. Box: Klopt, dat las ik ook. Maar nu lees ik:
Drempelbedragen zijn veranderd

De drempelbedragen voor een verzoek om teruggaaf zijn veranderd.
* Doet u een verzoek na afloop van een kalenderjaar? Dan moet het btw-bedrag ten minste € 50 zijn.
* Doet u een verzoek tijdens het kalenderjaar, over een periode van ten minste 3 maanden? Dan moet het btw-bedrag ten minste € 400 zijn. Bedragen onder deze drempel kunt u terugvragen, maar het EU-land beslist of het verzoek in behandeling wordt genomen.
http://belastingdienst.nl...u_landen-01.html#P22_1745

Ik zit onder de €200, maar boven die €50 kom ik wel uit. Commercial upgrade licentie van etwa ~€600. Maak ik toch nog kans!
Alleen ik weet niet precies hoe ik al die bedragen om moet rekenen. Met de huidige koers van ponden heb ik alweer andere bedragen dan hoeveel ik vorig jaar omgerekend moest betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sando op 14-01-2012 15:25 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 10:09

Houston3

ole

Kan je niet contact opnemen met Amazon voor een creditnota en vervolgens een nota met alsnog je btw nummer erop en dan 0% VAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
En dan die 20% terugkrijgen?
Kans dat ze dat doen lijkt me 0,9%. Anyway, ik ga het 'terugvraagdrama' eens proberen. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Je kan de VAT zeer waarschijnljik terugkrijgen bij de Britse douane, en anders de Britse belastingdienst.

De procedure is waarschijnljk als volgt: 1) je gaat naar de Nederlandse (!) douane met de factuur en importeert de handel, je betaalt de Nederlandse BTW van 19% en je krijgt een betalingsbewijs. 2) je gaat naar de Britse douane en toont de factuur, plus het betalingsbewijs bij de Nederlandse douane. De Britse douane betaalt je terug. 3) Je geeft de Nederlandse BTW op als voorbelasting bij je BTW aangifte.
Pagina: 1