• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik ben aan het oriënteren naar een nieuwe setup. Zelf ben ik iemand die vaak "more == more" hanteert, alleen dat kan nog wel eens anders uitpakken heb ik zo het gevoel..

Ik heb deze setup even bij elkaar gescharreld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 82,90€ 82,90
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 273,-€ 273,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 81,90€ 81,90
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8€ 62,90€ 62,90
1Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition€ 229,90€ 229,90
1Asrock Z68 Extreme3 Gen3€ 116,62€ 116,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 847,22

Ik dacht dat dit zo een redelijke config was, nou heb ik 2 vraagjes over deze setup:

1: Het moederbord: Wat is hier zo speciaal aan ten opzichte van een bijvoorbeeld P67 of de 67 serie? En raden jullie mij dit bord aan, of moet ik juist voor iets kleiners/goedkopers gaan of zal dit dan weer zonde van de processor zijn?

2: Het geheugen: Ik las ergens dat het beste is dat de I7 tripple DDR3 bankjes het beste kan verwerken, klopt dat? En, wat is het beste geheugen voor deze setup (ik ben nl in de veronderstelling dat er een juiste configuratie gezocht moet worden, in plaats van dat er direct maar het dikste geheugen er in gegooid gaat worden.) lees voor "dikste" meer MHz'en en GB's.

Overige info, voor in de toekomst wil ik gaan overklokken en misschien een tweede 6950 voor een CF setje

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

eerst wil ik je verwijzen naar de BBG.

wat ook belangrijk is om te vermelden, is de bezigheden die je gaat verrichten. opzich ziet je systeem er wel netjes uit.
het bord is goed, de Z serie was het beste van beide andere chipsets.

Het geheugen kun je idd het beste in 3 banken doen, maar gezien je er 4 hebt en niet 6 weet ik niet of je wel goed gebruik kan maken van tripple channel geheugen ipv dual.

Het geheugen dat je hebt gekozen ziet er ook goed uit, je hebt denk ik wel wat meer inzet gedaan dan andere lui die hier een topic openen :)
fijn dat die mensen er ook nog zijn :P

alleen zie ik geen hdd's/ssd's.
een ssd is tegenwoordig wel goed aan te raden bij een nieuwe pc. als je goeie hardware hebt, heb je ook goeie hardware nodig die de boel snel van data kan voorzien ;) anders heb je er tegenwoordig niet enorm veel aan. (daaronder zie ik niet games, games worden in ram geladen. meer photoshop/videobewerking met wegschrijven naar schijf)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het geheugen kun je idd het beste in 3 banken doen, maar gezien je er 4 hebt en niet 6 weet ik niet of je wel goed gebruik kan maken van tripple channel geheugen ipv dual.
Deze serie heeft geen triple-channel. Alleen socket 1366 heeft triple-channel. De setup van de TS is dual-channel. De nieuwste serie op socket 2011 is quad-channel. De TS moet dus gebruik maken van 2 of 4 modules. Aangezien 8GB waarschijnlijk meer dan genoeg is wordt het dan 2x 4GB.

• Gertjezzz
Allereerst bedankt voor de reacties!

En, ik ben niet nieuw hier en heb, bij mijn weten, redelijk verstand van zaken, zo niet dan zoek ik het eerst uit óf ik houd mijn mond ;)
Fordox schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:03:
eerst wil ik je verwijzen naar de BBG.

wat ook belangrijk is om te vermelden, is de bezigheden die je gaat verrichten. opzich ziet je systeem er wel netjes uit.
Daar heb ik vele uren rondgescharreld, en steeds valt wat ik wil buiten de boot lijkt het. (of game systeem óf high-end) nu lijkt mij dit een combi van beide systemen en geef meer voorkeur aan een goede processor dan een goede videokaart...

Ik ben producer van audio muziek en programmeer veel (denk hierbij aan PLC fabriekslijnen en android apps), en heb dan baat bij een goede processor. In een verloren uurtje wil ik nog wel een spelletje spelen :)
alleen zie ik geen hdd's/ssd's.
een ssd is tegenwoordig wel goed aan te raden bij een nieuwe pc. als je goeie hardware hebt, heb je ook goeie hardware nodig die de boel snel van data kan voorzien anders heb je er tegenwoordig niet enorm veel aan. (daaronder zie ik niet games, games worden in ram geladen. meer photoshop/videobewerking met wegschrijven naar schijf)
Ik heb 2 Sata schijven liggen van, als ik mij niet vergis, 750GB en 1TB, en ik heb een intel 520 SSD 240GB in gebruik, deze schijfjes gaan gewoon over naar de nieuwe opzet, scheelt enorm veel data kopieer-en-uitzoek tijd ;)

Dit is dan ook niet het gehele systeem (optisch schijfje + goede CPU koeler en fans e.d.)
Is het dan niet beter om voor een ander bord mét tripple ondersteuning te gaan? dit omdat de bandbreedte van de processor ten goede komt?
PilatuS schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:06:
Deze serie heeft geen triple-channel. Alleen socket 1366 heeft triple-channel. De setup van de TS is dual-channel. De nieuwste serie op socket 2011 is quad-channel. De TS moet dus gebruik maken van 2 of 4 modules. Aangezien 8GB waarschijnlijk meer dan genoeg is wordt het dan 2x 4GB.
Kan ik dan niet beter voor het 1366 of 2011 platform gaan? dit omdat de bandbreedte van de processor ten goede komt? (Ik weet dat het dan een andere processor gaat worden, maar dat ter zijde)

[ Voor 1% gewijzigd door Gertjezzz op 13-01-2012 19:36 . Reden: aanvulling ]

• PilatuS
  • Niet online
1366 is dood, dat zou ik dus niet doen. 2011 is een stuk duurder. Qua prijs/prestatie is 1155 best interessant. Of het nou dual, triple of quad-channel is boeit niet zoveel.

600W is misschien wel wat krap voor Crossfire. Sowieso zijn er betere merken dan Coolermaster, XFX of Corsair bijvoorbeeld.

• Gertjezzz
PilatuS schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:39:
1366 is dood, dat zou ik dus niet doen. 2011 is een stuk duurder. Qua prijs/prestatie is 1155 best interessant. Of het nou dual, triple of quad-channel is boeit niet zoveel.

600W is misschien wel wat krap voor Crossfire. Sowieso zijn er betere merken dan Coolermaster, XFX of Corsair bijvoorbeeld.
Oke dank je! Ik houd de ontwikkelingen op het gebied van intel zéér slecht bij. Ik kom niet verder dan de CPU's ;)

Dat van de voedingen ben ik me bewust, ik ben er dan ook nog niet over uit om deze te nemen. Ik had al andere op het oog, maar de lijst nog niet bijgewerkt.

Maar nog even kleine vraag over het geheugen t.o.v. het mobo. Mobo kan 2133 MHz aan, is het dan verstandig om juist ook dit geheugen te kiezen, of zal dat vrij weinig uit maken t.o.v. mijn tot nu toe gekozen latjes? met het oog op overklokken denk ik dat het niet nodig is, zodat ik met de 1600MHz latjes een marge overhoud voor een overklok naar boven of is dit te voorbarig?

• PilatuS
  • Niet online
Om de 2600K te overklokken gebruik je de multiplier, het geheugen klok je dus niet mee omhoog. Om die reden is 1333 al prima. Het verschil tussen 1333 en 1600MHz is klein waardoor 2133 al helemaal geen nut heeft.

• Fordox

Fordox

00101010

de 2600k ondersteund volgens mij ook niet hoger dan 1600 (of 1333, moet ik even nakijken) dus 2133 hoeft ook weer niet.
het is net alsof je zegt dat je moederplank 64gb geheugen ondersteund, en of je dat ook moet doen.
je merkt niet veel verschil.
maar als je 1600 hebt, heb je meer ruimte om je clocktimings naar beneden aan te passen dat *volgens sommigen, eeuwige discussie* meer effect heeft op prestaties dan een hogere snelheid.

met een intel ssd doe je dit systeem wel een plezier aan :)
voor 2 zware gpu's en een 2600k om te overklokken kijk je al denk ik richting de 800 watt als je de gpu's ook overklokt...

• Gertjezzz
Fordox schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:05:
het is net alsof je zegt dat je moederplank 64gb geheugen ondersteund, en of je dat ook moet doen.
je merkt niet veel verschil.

maar als je 1600 hebt, heb je meer ruimte om je clocktimings naar beneden aan te passen dat *volgens sommigen, eeuwige discussie* meer effect heeft op prestaties dan een hogere snelheid.
Als je het zo zegt klinkt het inderdaad dom en overdreven :)
Alvast bedankt voor de info en hulp! Ik heb weer high-end systeem in de startblokken staan. Zal de komende dagen nog wat wel meer producten aan toevoegen, en als de tijd rijp is aanschaffen.

Is het nuttig af te wachten voor eventuele pricedrops t.o.v. Sandy=>Ivy bridge en Radeon 6 ==> Radeon 7 series? of zal dat zo snel niet gaan? Dit systeem zal de eerste weken toch niet aangeschaft gaan worden..

[ Voor 3% gewijzigd door Gertjezzz op 13-01-2012 21:17 ]

• Fordox

Fordox

00101010

ik ben nu momenteel ook aan het wachten op verdere kaarten in de 7000 series van amd...
februari lijkt zo ver weg :P (voor de 78xx serie).
ookal is de bang for buck bij de 6000 serie nu geweldig...

• Gertjezzz
hehe, jah precies. Ik denk dat de prijzen, net als altijd, hoog uitvallen en na een maandje weer 100 euro zakken. Met de introductie van nieuwe kaarten zullen de oude series uitverkocht moeten worden, en ik hope dus op pricedrops voor zowel de CPU en de graka >:) (6 of 7 serie, maakt mij niet veel uit).

Pagina: 1